View Full Version : DY stenger SVG - PRG?
En kompis av meg hadde fått med seg at DY skulle stenge Stavanger - Praha fra Juni? Når jeg ser på DY sine sider ser det faktisk ut til å stemme, kun via Oslo etter 1 Juli.:headbang
Har ikke sett noe i avisene eller her inn om dette, så jeg lurer veldig, trodde den ruta gikk ganske greit, har flydd den selv en del og da har det vært nesten fult fly... men kanskje de ikke tjener penger okkesom for det?
Noen som vet?
Ser slik ut, ja..
Det er ikke vanlig å gå til media når man stenger en rute.
TRD-PRG ser ut til å fortsette, likeså fra BGO.
Stemmer det, men jeg trodde også at Paris skulle bort?
Stemmer det, men jeg trodde også at Paris skulle bort?
Siste flyvning til Paris/Orly ser ut til å være 30. august.
Hørte snakk om at de også innstiller Paris-ruta...?
Ikke har de lagt ut TOS-LGW fra vinterprogammets start heller, selv om det er gjort fra de øvrige flyplassene som har forbindelse til LGW.
DY driver visst vårrengjøring i porteføljen.
Tommy777
14-04-2010, 13:43
Ser dessverre ut til at det er over for "knallsuksessen" TOS-LGW.. DY klarte ikke aa sutre seg til at andre skulle markedsfoere ruten for dem, saa da legger man heller ned
Jeg skjønner ikke hvorfor ikke DY kan "samkjøre" BGO og SVG på noen ruter, slik både Baltic og Icelandair gjør.
Det må jo være mye rimeligere med en mellomlanding på SVG enn et eget fly herfra, samtidig som man får utnyttet ledig kapasitet fra/til BGO.
Så vidt jeg vet står det hele på at programmet ikke er helt oppdatert ennå ;) TOS LGW vil fortsette å gå til OCT 2010....De andre rutene kan jeg ikke svare for, men så vidt meg bekjent skal ingen av disse legges ned men det kan hende de skal ha en liten pause...
Twin Otter
14-04-2010, 15:18
Stod en artikkel i aftenbladet her forleden. Kan dessverre ikke scanne den da avisen allerede er sendt til de evige jaktmarker.
FlightDeck
14-04-2010, 15:23
Norwegian skal ha ros for å prøve ut ruter fra Rygge, Bergen, Stavanger og Trondheim til storbyer som Paris, Berlin, Warszawa og Krakow. Dessverre synes det å være vanskelig å tjene penger på slike ruter. Folk flyr først og fremst innenriks og til Syden. Jeg tror Norwegian vil slite med flere av de nye rutene fra Bergen, f.eks. Roma og Barcelona.
Norwegian skal ha ros for å prøve ut ruter fra Rygge, Bergen, Stavanger og Trondheim til storbyer som Paris, Berlin, Warszawa og Krakow. Dessverre synes det å være vanskelig å tjene penger på slike ruter. Folk flyr først og fremst innenriks og til Syden. Jeg tror Norwegian vil slite med flere av de nye rutene fra Bergen, f.eks. Roma og Barcelona.
BCN og FCO er jo "syden" Flightdeck ;) Her fra TRD er jo både LGW, PRG og RIX som DY flyr og har gjort i mange år solide ruter.
Tror at akkuratt Warszawa og Kraków skulle gå bra, pga massvis med Polakker som arbeider i Vestlandet (oljeplatformer, fiskindustri, byggindustri) og utom 2*ukentlig W!ZZ til GDN finns det bare Norwegian med direktlinjen.
Billetter er ganske dyre og vennen som jobber som flyvert sier at begge ruten fra WAW går bra (vet ikke om KRK, norsk kabinpersonal flyr der).
hmm.. eg synes at Norwegian burde bruke CDG flyplass istedenfor Orly flyplass.. for eg tror det kan trekker til flere passasjer, da passasjerne kan fly videre i andre steder i verden med Air France..... Orly har for dårlig tilbud ut til verden..
Praha-ruten, vel det va synd det forsvinner, men kan det skyldes at Norwegian mottar stadig nye større fly som gjør at større kapasitet blir mer vanskelig å fylle opp.. 189 seter er jo litt mye det..
hmm.. eg synes at Norwegian burde bruke CDG flyplass istedenfor Orly flyplass.. for eg tror det kan trekker til flere passasjer, da passasjerne kan fly videre i andre steder i verden med Air France..... Orly har for dårlig tilbud ut til verden..
Norwegian samarbeider ikke med andre selskaper, så dette er ikke et aktuelt argument for dem.
Nei eg vet Norwegian samarbeider ikke.. men eg mente at passasjerne kunne selv ordner flybytte selv ved å kjøpe serparate billett...
FlightDeck
14-04-2010, 16:55
BCN og FCO er jo "syden" Flightdeck ;) Her fra TRD er jo både LGW, PRG og RIX som DY flyr og har gjort i mange år solide ruter.
Det har du rett i! Likevel vil jeg tro at det er vanskeligere å drive en helårsrute fra Bergen til Roma, som først og fremst er storby, fremfor rutene til f.eks. Dubrovnik, Split, Alicante og Malaga. Her har Norwegian fylt flyene med svært god inntjening per sete fra dag én. Historien er en annen på lavfrekvensrutene til storbyer som Paris og Berlin, men ingenting er bedre enn om om Norwegian nå tjener penger på dem. Her er det lave billettpriser - og da jeg jobbet på Flesland var det i alle fall ikke spesielt god kabinfaktor.
Nei eg vet Norwegian samarbeider ikke.. men eg mente at passasjerne kunne selv ordner flybytte selv ved å kjøpe serparate billett...
I praksis er dette et minimalt marked.
hvordan kan man vite det ???
eg har venner som har reist til cuba med Airfrance, og de måtte naturligvis via oslo for der går Airfrance.. ... og da må man enten ta SAS eller Norwegian for å komme til Oslo..
og en annet venn som skulle til Syria med CSA via Praha.. også han måtte til Oslo..
også igjen en annet på vei til Syria med turkish Airlines via Istanbul, og igjen også fra Oslo... ( alle bor i Stavanger)
Og jeg selv dro til Russland via Frankfurt med Lufthansa og S7 Siberia.
Eg tror gjerne det er mørketall at mange reiser med serparat selskaper .
DCHalvorsen
14-04-2010, 17:46
Det spørs om ikke Praha er i ferd med å bli et ferdigreist mål for mange langweekendreisende nordmenn - omtrent alle jeg kjenner av venner og kolleger har vært i Praha en tur med Norwegian; sett den flotte byen, kjøpt krystall og drukket godt - men det er ikke et sted de returnerer til, for de har vært der.
Krakow har litt den samme statusen, men som det også nevnes lenger oppe i tråden, så lever nok Polen-rutene til Norwegian litt bedre grunnet den store polske arbeidsinnvandringen til Norge.
Har ikke sett noe i avisene eller her inn om dette, så jeg lurer veldig, trodde den ruta gikk ganske greit, har flydd den selv en del og da har det vært nesten fult fly... men kanskje de ikke tjener penger okkesom for det?
Noen som vet?
Aftenbladet hadde en artikkel på mandag (?) hvor det stod at de la ned både Praha og Paris.
Så vidt jeg vet står det hele på at programmet ikke er helt oppdatert ennå ;) TOS LGW vil fortsette å gå til OCT 2010....De andre rutene kan jeg ikke svare for, men så vidt meg bekjent skal ingen av disse legges ned men det kan hende de skal ha en liten pause...
Ja, TOS-LGW går til oktober 2010, mens det allerede er lagt ut f.eks TRD-LGW fra november og ut året.
Men så skal visst ruten opp til ny vurdering senere i år. Jeg tror belegget på ruten er bra, men så spørs det hvordan yielden er.
Ble ikke så veldig overrasket over at de legger ned Praha. Men Paris syns jeg er veldig dumt at forsvinner. Ble ganske overrasket over at de legger ned Paris. Men kanskje det bare er en pause. Kanskje Paris og eller Praha kommer tilbake til våren når det er høysesong.
Ble ikke så veldig overrasket over at de legger ned Praha. Men Paris syns jeg er veldig dumt at forsvinner. Ble ganske overrasket over at de legger ned Paris. Men kanskje det bare er en pause. Kanskje Paris og eller Praha kommer tilbake til våren når det er høysesong.
Gikk Praha så dårlig? DY skal jo også legge ned fra Rygge også.. Synd, da blir det CSA fra OSL på meg.
kanskje CSA kommer til Sola med ATR maskiner ? hehehe.. (drømmer)
SVG-SXF öker til 3x ukenlig fra 30.Juni. Fra medio-August flys ruten bare med -800er. Her ökes kapasiteten kraftig.
Stryker man SVG-ORY og SVG-PRG, sa skaper det rom for en ny destinasjon, mer charter-flygning (som er selvsagt lukrative) eller ökning innenlands, som - i tilfelle - ville komme etter fellesferie. Sa uansett hva kommer, i den en eller andre form vil flykapasiteten bli utnytted.
Det er alltid klok a se litt det större bildet og ikke bare den ene isolerte nyhet. Dersom Praha ikke lengre selger godt, sa forsvinner dette. Og selv om Praha selger forsatt godt kan det ryke, dersom man har en ide hvor man kan tjene mere Nokkis med sine ressourcer...
Nå frister det ihverfall mindre å fly med Norwegian i protest mot at de legger ned rutene til Paris og Praha fra SVG. Trodde det var bra pax i de rutene der.
Kan noen fortelle meg hvorfor de ikke gjør det samme til disse to destinasjonene fra Bergen og Trondheim. Sikkert like bra eller dårlig blegg til disse to plassene fra Bergen og Trondheim som fra Stavanger? Noen som har litt onfo om hvorfor SVG vrakes, ikke Bergen eller Trondheim?
Noen som har litt onfo om hvorfor SVG vrakes, ikke Bergen eller Trondheim?
Mitt inntrykk av DY er at de ikke ønsker å satse noe særlig på SVG, noe som forundrer meg.
Nå frister det ihverfall mindre å fly med Norwegian i protest mot at de legger ned rutene til Paris og Praha fra SVG. Trodde det var bra pax i de rutene der.
Mitt inntrykk av DY er at de ikke ønsker å satse noe særlig på SVG, noe som forundrer meg.
Korrekt. DY har som strategi å ikke fokusere på SVG, rett og slett for å terge rogalendingene..
Eller.. veeent nå litt. DY har nok enten tapt penger på ruta, eller så ser man større potensiale for å tjene penger ved å bruke kjerra på en annen rute.
BCN og FCO er jo "syden" Flightdeck ;)
For folk flest, så er jo alt nedforbi alpene "syden". Og stranda er hovedstaden :colgate:
Nå har jeg ett forslag her. NAX hiver ut en del seter fra f.eks DYD. Lager litt bedre legroom. Og kjører nok seter til at flyet greier å komme seg til f.eks JFK. Så flyr de SVG-JFK. Smart!
Cedlind: De er sjalu på at vi har oljen!
Er vel egentlig bare dumt å slutte å fly NAX bare for at de legger ned noen ruter? Jeg mener. Det er jo dumt. Heller legg ned enn at de går i minus bare for at 4 fordømra rogalendinger skal ha en rute!
De kommer nok sterkt tilbake.
Rogaland er trendledere, og Praha er ikke lenger in. :p Til Paris kan man komme seg på tusen måter, og jeg tror få vet om Norwegians direkterute.
Maltwhisky
16-04-2010, 22:58
Kan noen fortelle meg hvorfor de ikke gjør det samme til disse to destinasjonene fra Bergen og Trondheim. Sikkert like bra eller dårlig blegg til disse to plassene fra Bergen og Trondheim som fra Stavanger? Noen som har litt onfo om hvorfor SVG vrakes, ikke Bergen eller Trondheim?
For å kunne legge ned Paris-ruta fra TRD må vel ruta startes opp i det hele tatt. TRD har uansett litt færre alternativer til utlandet enn det SVG har, så derfor brukes ruta til PRG av lokalbefolkningen.
Jeg vil si at når Stavanger folk skal reise utenlands er disse tre flyplassene på topp 3 når disse blir brukt som transfer huber. Amsterdam (KLM) på topp, så Frankfurt (Lufthansa) og København (SAS) på 3.plass når man skal reise av gårde. Det er ihvertfall mitt inntrykk etter å ha reist en del til disse tre plassene bare for å bytte fly.
Grunnen til at AMS er på toppen er for at KLM har befestet seg godt i Norge og spesielt i SVG og de har hatt flyvninger fra Norge lenge nok slik at alle vet at med KLM så kommer man lett ut i verden. Lufthansa blir bedre og bedre, men har et lite stykke å gå for å danke ut KLM. SAS har jo begrenset utvalg at flyvninger utenfor Europa, derfor har de den plassen de har.
Men trafikken til Aberdeen, London, Berlin skal vel også være bra.
Håper folk er enig i det jeg skriver.
Korrekt meg hvis jeg har feil. Men fløy ikke DY "duste" dager til Praha, lørdag og tirsdag. Dette er vertfall ikke dager som appelerer til meg, derfor fløy jeg aldri DY, men heller noe annet. Til Berlin er dagene mye mer fornuftige, synes nå jeg.
Gammel tråd.
Norwegian gjenåpner SVG-PRG. Fra november vil de fly 2x i uken.
http://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/267514/norwegian-adds-stavanger-prague-route-from-nov-2016/
Vil det bety slutten for DY sin SVG-WAW rute som jo går samme dagene til samme tider.
Vil det bety slutten for DY sin SVG-WAW rute som jo går samme dagene til samme tider.
Det ser sånn ut. En rask kikk på hjemmesidene deres viser i hvertfall at man ikke kan booke SVG-WAW på disse dagene mer, men må via OSL
Wizz flyr heller ikke SVG-WAW lenger ser det ut til, så da er den ruta helt borte. Er WAW mer basert på nordmenn på tur enn de andre polske destinasjonene kanskje?
MountainDew
20-06-2016, 16:54
Burde gått for Bombardier Q400