PDA

View Full Version : Tax-free spørsmål


Extra230
13-04-2010, 15:15
Det er lenge siden jeg har tatt med sprit ut av landet. Jeg flyr OSL-FRA-MCO i morgen, kan jeg kjøpe en flaske i tax free på OSL, få posen forseglet, og ta den med videre via FRA?

LN-MOW
13-04-2010, 16:06
Flyr du LH går det normalt greit, da det ikke er noen ekstra sjekk. Flyr du et amerikansk selskap kan du risikere sjekk, og da får du den ikke med ...

blazius
13-04-2010, 23:16
Flyr du LH går det normalt greit, da det ikke er noen ekstra sjekk. Flyr du et amerikansk selskap kan du risikere sjekk, og da får du den ikke med ...Hvorfor ikke? Så vidt jeg kan se på TSAs nettsider skal det ikke være noe problem å ha med poser forseglet i EU så lenge du ikke skal ha dem forbi et sjekkpunkt i USA?

Discus
14-04-2010, 00:32
Litt varierende informasjon - iflg. SAS kan man bare ta med TaxFree fra den flyplassen man har IC-reise fra (ARN/CPH):

Tax Free-varer købt i Stockholm eller København, såsom væsker (inkl. drikkevarer), gel og sprayflasker må tages med ud i flyet, så længe de er forseglet i den pose som Tax Free udlevere varerne i.http://www.sas.dk/da/Alt_om_rejsen/Bagage/Handbagage/Handbagage-USA/

Så er det vel to men: 1) sas-weben er ikke alltid oppdatert, og 2) reglene til USA skifter vel titt og ofte har jeg inntrykk av...

Martin
14-04-2010, 00:35
Litt varierende informasjon - iflg. SAS kan man bare ta med TaxFree fra den flyplassen man har IC-reise fra (ARN/CPH):
http://www.sas.dk/da/Alt_om_rejsen/Bagage/Handbagage/Handbagage-USA/

Så er det vel to men: 1) sas-weben er ikke alltid oppdatert, og 2) reglene til USA skifter vel titt og ofte har jeg inntrykk av...

Tja, jeg har personlig hatt med brennvin fra CPH til USA, som ble kjøpt i CPH nettopp fordi jeg trodde jeg måtte kjøpe den der - uten at jeg helt vet hvor i "prosessen" noen evt. hadde tatt fra meg flasken om jeg hadde kjøpt den på OSL istedenfor. Er jo ingen security på CPH om man f.eks. connecter fra OSL til USA.

Discus
14-04-2010, 00:38
Er jo ingen security på CPH om man f.eks. connecter fra OSL til USA.
Å jo da, det hender de kjører random sjekk med både røntgen og metalldetektor - jeg måtte sette igjen en colaflaske i gaten en gang jeg ble plukket ut til sjekk. Men det er noen år siden...

Martin
14-04-2010, 01:00
Å jo da, det hender de kjører random sjekk med både røntgen og metalldetektor - jeg måtte sette igjen en colaflaske i gaten en gang jeg ble plukket ut til sjekk. Men det er noen år siden...

Men hvor kjører de da den sjekken? Om den utføres ved gate så er det vel igjen ett fett om flaska er kjøpt på CPH eller OSL?

SQ 777
14-04-2010, 09:36
Pussig dette. Gang på gang har jeg blitt stoppet i check ved gate. Alltid har jeg hatt med meg en flaske eller to , ikke alkohol. Ingen har brydd seg, kun en gang spørsmål om det var kjøpt på flyplassen....

Siden juledagen's Detroit incident, har jeg også lagt merke til at de knapt sjekker oss.. Helt overfladisk. Spesielt i SYD like etter...Tror det har med utvelgelse å gjøre...

Someone
14-04-2010, 22:04
Det går ihvertfall an å ha med tax-free varer "andre veien" nå

http://www.avinor.no/avinor/presse/_nyhetsarkiv?NYE_REGLER_FOR_TAXFREE_FRA_USA_OG_CAN ADA&id=181-111867
Reisende kan nå gå gjennom sikkerhetskontrollen på europeiske lufthavner med taxfreeposer fra internasjonale lufthavner i USA og fra enkelte lufthavner i Canada.

blazius
23-04-2010, 09:19
Har vært i epost-kontakt med politiet på FRA vedrørende mulighet for å ta flasker forseglet på OSL med på fly til USA. Fikk følgende svar fra Polizeioberkommissaren:

Sie könne die in Oslo im Duty Free Shop erworbenen Getränke mitnehmen, wenn Sie sich in der dafür vorgesehenen manipulationssicheren Tüte befinden.

Weiterhin muss sich der Kaufbeleg ebenfalles in der Tüte befinden.

Unter diesen Vorraussetzungen steht einer Mitnahme binnen 36 Stunden nichts entgegen.

Dette oppfatter jeg slik at det ikke gjelder noen særregler for fly til USA. (Men ved flybytte i USA må man få posen over i innsjekket bagasje før security...)

blazius
16-05-2010, 19:47
Nå er dette også testet i praksis, overhodet ingen problemer å komme med en dagsfersk forseglet taxfreepose i mobordstigning-kontrollen på FRA.