View Full Version : DC10-krasj filmet
Noen som husker hvilken ulykke dette er?
http://www.youtube.com/watch?v=UlZfG7Wrs90
Noen som husker hvilken ulykke dette er?
Dette er United 232, Sioux City i 1989.
Mer her:
http://www.airdisaster.com/eyewitness/ua232.shtml
The aircraft's Captain explains how luck, communications, preparation, execution and co-operation helped a flight crew to deal with a major emergency in the air.
FBU 4EVER
13-04-2010, 09:22
En norsk jente var blant de overlevende fra ulykken.
Tally-Ho
17-04-2010, 22:46
Det som (grovt sett) skjedde, var at halemotoren fikk et sammenbrudd p.g.a. hydraulikkproblemer, noe som etter hvert førte til at flyet ikke lot seg styre med vanlige rorutslag.
Pilotene måtte forsøke å styre / lande flyet kun med bruk av throttlene (gasspådrag), noe de overhodet ikke hadde trent på tidligere.
Hendelsen er ikke minst blitt kjent fordi pilotene klarte å redde et relativt stort antall mennesker i denne "landingen"...
Etter denne hendelsen ble DC10 modifisert.
Senere ble det lagt inn trening i simulator - der man gikk igjennom "case'n", i alle fall hos daværende Premiair (sluttet med DC10 1999/2000 / nåværende Thomas Cook).
Tally-Ho
Det var nok omvendt, motor nummer to fikk en uncontained failure (begynte å kaste ut fan blades), dette medførte at hydraulikk rørene ble skåret av.
Mvh,
Tally-Ho
18-04-2010, 09:49
Unnskyld, men husker jeg ikke mye feil fra mine tre år på flight deck, på typen, så var motor 2 nettopp "tailengine", som i dette tilfellet fikke katastrofale"fan disk's" sammenbrudd, med påfølgende tap av all hydraulikk.
;-)
Tally-ho
Ja, men du skrev at den fikk sammen brudd på grunn av hydraulisk feil, det jeg mener å si er at det var motoren som forårsaket den hydrauliske feilen.
Da NTSB fikk inn delene som lå spredd over diverse jorder fant man stress feil (fatigue) på innsiden av fan disc. Man fant videre at denne feilen hadde vært der siden discen ble produsert 17 år tidligere.
Mer her (http://www.airdisaster.com/special/special-ua232.shtml).
Mvh,
Tally-Ho
18-04-2010, 17:15
Ja, men du skrev at den fikk sammen brudd på grunn av hydraulisk feil, det jeg mener å si er at det var motoren som forårsaket den hydrauliske feilen.
Da NTSB fikk inn delene som lå spredd over diverse jorder fant man stress feil (fatigue) på innsiden av fan disc. Man fant videre at denne feilen hadde vært der siden discen ble produsert 17 år tidligere.
Mer her (http://www.airdisaster.com/special/special-ua232.shtml).
Mvh,
----hei, ser poenget ditt nå, litt dårlig ordstilling fra meg, og det er selvfølgelig helt riktig som du skriver..., hydraulikkproblemene (som ble fatale) var forårsaket av "sammenbrudd" i motor 2...
Tally-Ho
;-)
Dag Johnsen
20-04-2010, 03:48
Heisann!
Stemmer at det var viftedisken paa nummer to motor som roeyk og det var paa grunn av en "hard-alpha" inklusjon i titanium disken. Hard-alpha er en titanium oxyd som kan oppstaa naar disse diskene ble laget og de har ofte en hoeyere hardhet sammenlignet med resten av titanuim materialet. Dette vil foere til en hoeyere stress faktor og sprekkdannelse internt i titanium disken som ikke kan oppdages av en vanlig fluorescent penetrant inspesksjon (FPI)... I dag bruker vi computer styrte immersion ultrasonic inspeksjonsmetoder med forskjellige vinkler, i tillegg til FPI, for aa se etter sprekkdannelse. Prosessen for aa lage titanium alloys har ogsaa forbedret seg med aarene og det er mindre muligheter for alpha og beta inklusjoner.
The 17 year old disk had undergone routine maintainence and six times had been subjected to flourescent penetration inspections. Investigators concluded that human error was responsible in improperly identifying the fatigued area before the accident.
Dette var sterkt motargumentert av United Airlines den gangen og var kun basert paa GE Aircraft Engines sine kalkuleringer om sprekk progresjon i service. Jeg vet ikke hva jeg skal tro, men jeg ville trodd at var en sprekk synelig paa overflaten under den siste FPI ville inspektoeren hos United sett dette...
Anyway, en enorm pilotbragd av Captein Haynes... :up:
Dag
Tally-Ho
20-04-2010, 10:29
Det er alltid en fryd og glede å lese av folk som kan stoffet sitt....som Dag her...
Dette kan du, Dag!
Tally-Ho
Dag Johnsen
21-04-2010, 12:38
Heisann Tally-Ho!
Takker for det! Dette var faktisk en av mine foerste prosjekter som "fersk" motorsystemingenioer aa proeve ut en contact-ultrasonic inspeksjon av disse diskene... og naa har dette blitt et tema for "Flyhistorisk" forum... ^_^
Dag
Takker for mange gode innspill fra forumets ressurser.
Dette var faktisk en av mine foerste prosjekter som "fersk" motorsystemingenioer (...) og naa har dette blitt et tema for "Flyhistorisk" forum... ^_^
Dag
Kanskje vi skulle flyttet tråden til "Flyteknisk forum", av ren sympati... ;)