PDA

View Full Version : Sør-Korea/Seoul - hovedtråd

A-380
12-04-2010, 20:55
Skal en tur til Seoul i midten av september. Er det noen som kan anbefale hotell der borte?

Livlig hotellbar, gode senger, bra mat og beliggenhet er viktigere enn marmor på gulvet og gull i dusjen.

Pris opp til ca 1000NOK natten

LN-FHU
07-10-2010, 23:20
Noen som har forslag til hotell her...?

Kanskje A-380 kan komme med forslag, siden du har vært der nå......?:D

PS: Trip-report....... ???

jefi99
08-10-2010, 00:44
Jeg boede på Courtyard by Marriott i april, da jeg var "fanget" i Seoul pga askeskyen over Europa. Det er et helt nyt og moderne hotel, beliggende i forbindelse med et eksklusivt shoppingcenter. Der er et stort og veludstyret fitness-center på hotellet. Det ligger på sydsiden af floden, med masser af koreanske restauranter og barer i nærheden.

Tidligere har jeg boet på Intercontinental ved COEX-centeret. Der er faktisk to Intercontinental's ved siden af hinanden. Jeg mener at jeg boede på det, som IKKE hedder noget med COEX. Det er også et fantastisk hotel. Da de var fuldt bookede, og jeg havde bestilt og fået bekræftet et ikke-ryger værelse, og de ikke havde dette, prøvede de at give mig et rygerværelse. Jeg insisterede, og efter længere tids diskussion fik jeg en kæmpe suite.

A-380
08-10-2010, 14:06
Klart jeg kan komme med forslag!

Vi valgte Grand Hyatt som ligger i Itaewon, som er området som er mest vestlig.
Var meget fornøyd med hotell og beliggenhet. Oppgraderte til club rom i 17 etg med fantastisk utsikt mot sør, gratis alkohol (og mat) 2 timer hver kveld og frokost. Nattklubb i kjelleren for de som ikke klarer å gå lenger.

Trip kommer, må bare få fingen ut

LN-BLO
08-10-2010, 14:22
Ser gladelig en tripreport fra Seoul... Det er jo en nyoppdaget destinasjon i Asia for mange nordmenn!

jefi99
08-10-2010, 15:03
Ser gladelig en tripreport fra Seoul... Det er jo en nyoppdaget destinasjon i Asia for mange nordmenn!

Her er en tripreport bl.a. fra Seoul:

http://forum.scanair.no/showthread.php?t=62917

LN-FHU
08-10-2010, 15:52
Klart jeg kan komme med forslag!

Vi valgte Grand Hyatt som ligger i Itaewon, som er området som er mest vestlig.
Var meget fornøyd med hotell og beliggenhet. Oppgraderte til club rom i 17 etg med fantastisk utsikt mot sør, gratis alkohol (og mat) 2 timer hver kveld og frokost. Nattklubb i kjelleren for de som ikke klarer å gå lenger.

Trip kommer, må bare få fingen ut

Hva betalte du for natta....(for club) ?

LN-BLO
08-10-2010, 15:57
Her er en tripreport bl.a. fra Seoul:

http://forum.scanair.no/showthread.php?t=62917

Tusen takk!

A-380
08-10-2010, 17:04
Hva betalte du for natta....(for club) ?

ca 1300 NOK/natten for vanlig rom

oppgradering til club kostet 60 000 WON + 10% VAT (og tror det var + 10% ett eller annet også)

Mye i Korea er uten tax, moms o.l. Noe vi fant ut når regningene kom

LN-BLO
08-10-2010, 17:06
ca 1300 NOK/natten for vanlig rom

oppgradering til club kostet 60 000 WON + 10% VAT (og tror det var + 10% ett eller annet også)

Mye i Korea er uten tax, moms o.l. Noe vi fant ut når regningene kom

Har vel lært av amerikanerne... Hvordan er prisnivået generelt sett ellers i Sør-Korea?

Stian
09-10-2010, 02:05
Vurderer også å ta en avstikker til Seoul når jeg skal til Japan på nyåret. Har hørt mye positivt om Korea, men at språkproblemer lett kan oppstå da svært få har det minste kjennskap til engelsk. Stemmer dette?

jefi99
09-10-2010, 04:05
På de internationale hoteller taler alle et glimrende engelsk, og ved turistattraktioner, metro etc er der heller ingen problemer. Men hvis du bevæger der ind på en traditionel koreansk restaurant er der 0%, der taler engelsk. Så er det bare at pege på billeder, på hvad andre får, eller medbringe en parlør.

Prisniveauet er fair, sushi er fantastisk billigt, og fænomenal kvalitet. Generelt er maden af superkvalitet, og supermarkederne er langt over europæisk standard.

Someone
23-08-2011, 20:22
Bortsett fra DMZ, er det andre tips til hva man bør gjøre i Seoul?

Har fått tips om å prøve tradisjonell Koreansk BBQ (husker ikke hva det het), så er det noen som har prøvd dette og har noen tips til steder?

A-380
24-08-2011, 15:36

Har fått tips om å prøve tradisjonell Koreansk BBQ (husker ikke hva det het), så er det noen som har prøvd dette og har noen tips til steder?

Du har jo krigsmuseet i byen. Stort museum, med en imponerende samling fly, helikopter, stidsvogner o.l utfor. Når vi var der hadde de også en egen utstilling om DMZ. Ligger i det "amerikanske" strøket

Someone
28-09-2011, 17:18
Du har jo krigsmuseet i byen. Stort museum, med en imponerende samling fly, helikopter, stidsvogner o.l utfor. Når vi var der hadde de også en egen utstilling om DMZ. Ligger i det "amerikanske" strøket

Litt usikker på hvor keen samboeren er på akurat det:p

Men tur til DMZ blir det. Billetter er booked og betalt....via Japanspesialisten, da det viste seg de kunne Korea også

SQ 777
28-09-2011, 18:05
Someone, du har en kjempejobb å ta bilder fra DMZ og poste dem her... Vil bli unikt for oss her.... jada, jeg tok ikke bilder som vanlig... ;)

Martin
28-09-2011, 18:54
Someone, du har en kjempejobb å ta bilder fra DMZ og poste dem her... Vil bli unikt for oss her.... jada, jeg tok ikke bilder som vanlig... ;)

Det finnes masse bilder fra DMZ i denne TR'en: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=42845

Hypern
28-09-2011, 20:19
Kan anbefale Hotel Castle Suwon
http://www.hcastle.co.kr/eng_root/
(det er direktebuss dit fra ICN og GMP)
Ulempen med det er at det er stykke sør for Seoul, men er bra forbindelse inn til Seoul med metro eller tog.
I Sør Korea går det greit med engelsk , men taxisjåfører kan det ikke, men igjen så har de gratis tolketjeneste. Taxier er deilig billig i Sør Korea, metro og buss likeså.

Robbiedeluxe
30-09-2011, 08:37
Legger inn en stemme for Grand InterContinental Seoul. Jada, er klare over at jeg er litt IC fanboy, men med en god Corporate Rate bor du som en konge til ca tusenlappen :)

no-backpacker
01-10-2011, 20:28
Robbiedeluxe: Drar til Seoul om 3 dager og skal bo på Grand IC. Kan du si meg hvor lang tid det tar med undergrunnen fra IC til Seoul Station?

Xxx.

Brandal
02-10-2011, 15:05
Intercontinental Grand Parnas er en bomaskin og toalt upersonlig. Dyrt internett også.
Anbefaler Fraser Suites. Ligger i en mye mer interessant del av byen, er nytt, har høy standard og GOD plass. Gratis frokost og wifi også.

SQ 777
02-10-2011, 16:47
Var meget fornøyd med Grand Ambassador/Pullman sist mars.. Excellent service, Limoflybuss hadde stopp utenfor og de hadde gratis shuttle til downtown senter med alle shoppingmaller...

no-backpacker
03-10-2011, 16:28
Vel, jeg har gode priser på IC og er i tillegg RA så er allerede blitt oppgradert til junior suite med club-access i 9 dager. Ser ut for at det ikke er mer enn 30 min. med tuben til Seoul Sentral og det kan jeg godt leve med. Skal i tillegg på COEX og da er jo beliggenheten veldig bra.

Xxx.

Someone
05-10-2011, 13:33
Kan man satse på at Sør Korea er et kredittvennlig sted, så man ikke trenger noe særlig cash?

SQ 777
05-10-2011, 13:42
Intet problem, men kjøp noe won hos Forex så en har litt ved ankomst.

Det kan være mobilproblem ( om det ikke har bedret seg siden mars ). Kjekt med et par ekstra sim fra forskjellige operatører i Norge. Skrev vel litt om det tidligere..

no-backpacker
06-10-2011, 12:44
Det var ihvertfall mini-bank på flyplassen og har sett noen på kjøpesentrene her. Har ikke tatt ut penger i sentrum enda, så jeg vet ikke om de mini-bankene jeg har sett bare "snakker" koreansk. Dette var et problem første gangen vi var i Japan, for 7 år siden, til og med i Tokyo. Kan ikke huske at det var et problem for 2 år siden og vil vel snart oppdage om det er et problem i Seoul...:)

Jeg kan forresten svare på mitt eget spørsmål. Det tok ca. 35 min. med tuben fra IC Grand til Seoul Station. Måtte ha ett bytte, men det var lett å finne ut av.

Tror dog kanskje jeg vil bo nærmere byen neste gang... søren ta RA-statusen... gjør det vanskelig å IKKE bo på IC da... :)

Xxx.

ex_trd
06-10-2011, 17:32
Kan man satse på at Sør Korea er et kredittvennlig sted, så man ikke trenger noe særlig cash?

Korea er ganske kontantbasert om du ikke tenker på de større butikkene og hotellene. Ha alltid en slump kontanter tilgjengelig.

Ang. minibanker så er de fleste minibanker i Korea "International", og det kan ikke sammenliknes med Japan hvor kun 1 av 8 minibanker tar utenlandske kort.

Chriscross
18-03-2012, 11:51
Noen som har erfaring med Hilton eller Sheraton/Starwoodhotellene i Seoul?

justin case
17-06-2012, 15:09
Skal til seoul i morra å vil ha et hotell nær KTX stasjonen siden vi skal videre til Busan med hurtigtoget.. Finner ikke frem siden mange av hotellsidene har kart som jeg ikke finner ut av. Trenger froksost og et rom ... ja og litt standard. takker folkens på forhånd..

kimmam
17-06-2012, 19:01
Millennium Seoul Hilton ligger ikke så langt fra Seoul Station. (Antar at det er her KTX går fra?)

sirpjalle
20-06-2012, 10:08

Someone, antar at du tenker på Bulgogi? Marinert strimlet storfekjøtt som grilles raskt og serveres med ris, salat, kimchi m.m?

Tror de fleste steder lager god Bulgogi, da dette mer eller mindre er nasjonalretten i Korea. Har spist god Bulgogi der jeg har funnet det, dette være seg Stavanger, Oslo, USA eller Singapore....

A-380
04-01-2013, 22:19
Drar opp denne igjen da DM nok en gang fører meg til Seoul.

Sist gang bodde jeg på Hyatt, men ser at de nå skal ha ca 10000kr for 5 netter, og det blir nok litt drøyt siden jeg reiser alene. Hotellet lå også litt øde, så vil bo mer sentralt.

1000kr natten hadde vært bra, men tror ikke det er mulig hvis en vil ha litt klasse, så må nok strekke meg lenger. Vil også bo i et området der en bare kan gå ut av hotellet og har mat, kveldsdrikke :drink og litt liv rett i nærheten. Til turistattraksjoner kan jeg ta taxi/metro, men når jeg bare skal drive dank er det greit å ha det i nærheten.

Noen som har prøvd seg på området Gangnam, det er jo litt inn i tiden :p

Mjolnir
05-01-2013, 02:20
Vil også bo i et området der en bare kan gå ut av hotellet og har mat, kveldsdrikke :drink og litt liv rett i nærheten. Til turistattraksjoner kan jeg ta taxi/metro, men når jeg bare skal drive dank er det greit å ha det i nærheten.

Høres ut som du vil bo i Sinchon ;)

Hypern
05-01-2013, 08:58
Høres ut som du vil bo i Sinchon ;)

Suwon er nå heller ikke så verst, selv om det tar litt tid med metro inn til Seoul sentrum. Det tar kortere tid om man tar et ordinært tog. Mange barer og mye liv der. Lå på et hotel litt utafor sentrum og måtte ta buss for å komme ned til Suwon sentrum. Når bussen bare snakker koreansk så var det ikke lett, men det gikk nå. :p

no-backpacker
06-01-2013, 12:23
Noen som har prøvd seg på området Gangnam, det er jo litt inn i tiden :p

Jeg bodde på IC Grand Parnas forrige gang jeg var i Seoul og også nå i høst. Ulempen er at det ligger litt langt fra sentrum, fordelen er at det ligger bare 2 tubestopp, eller 5 min med taxi (uten trafikk, noe som er uvanlig...:-)) fra Gagnam. Det var også mange spisesteder rett utenfor hotellet, på baksiden.

Jeg kommer nok til å bo på Grand Parnas neste gang også. Har funnet ut at jeg, nesten uansett hvor jeg bor i Seoul, må ta tube/taxi, så da kan jeg like godt bo på IC siden jeg er RA der. :)

Og ja, Gagnam er en opplevelse, spes. på kveldstid. Mye liv og mye god mat! Den tradisjonelle koreanske BBQ'en finner du over alt. :)

Xxx

A-380
18-01-2013, 20:05
Takk for info angående hotell.

Valget falt på Hilton, så får jeg håpe at gullkortet gjør underverk, for hadde ikke økonomi til annet enn dårligst rom :lol:

Ståle
27-01-2013, 19:48
Hm, har en liten særegen ting å få stempler i passet. Det er vel ingen problem for meg å gå ut av ankomsthallen og sjekke inn på nytt når jeg er i ICN på min sjutimers transfer der i mai?

Ser for meg at immigration kan riste litt på hodet når jeg sier at jeg kun skal ut for å trekke frisk luft så får å gå inn på nytt. :p

Islending
27-01-2013, 21:27
Hm, har en liten særegen ting å få stempler i passet. Det er vel ingen problem for meg å gå ut av ankomsthallen og sjekke inn på nytt når jeg er i ICN på min sjutimers transfer der i mai?

Ser for meg at immigration kan riste litt på hodet når jeg sier at jeg kun skal ut for å trekke frisk luft så får å gå inn på nytt. :p

Med en syvtimers transfer, kan du like godt ta deg et par timer i sentrum. :)

Anbefaler deg å besøke "Old Tea Shop" i Insadong-distriktet. Kan være litt vanskelig å finne. Men ha med bildet av kortet på telefonen eller noe. Sinnsykt god te, og koselig sted å tilbringe 30-40 minutter.

Insadong er "kunst-distriktet" i Seoul. Masse å se og gjøre i området.

Ta AREX til Seoul Station, bytt til linje 1, ta den til Jonggak Station.

Jonggak Station (Seoul Subway Line 1), Exit 3.
Go straight 300m, and turn left at the 4-way Intersection.
Go straight 100m, and take the left road towards Insadong-gil Road.

Hadde selv en fem timers transfer og hadde lunsj med en venn i Seoul for ett års tid siden. Ble litt kort, men det var bedre enn å råtne på flyplassen... :)

Edit: AREX tar 43 min hver vei mellom ICN og Seoul Station. Så beregn nok tid. 7t transfer skal i hvertfall holde for et par timer i sentrum. http://english.arex.or.kr/jsp/eng/index.jsp

robertaas
27-01-2013, 21:38
Mener jeg ble geleidet gjennom en egen passkontroll for First da jeg reiste ut. Tror neppe de vil gi deg problemer med at du drar ut igjen samme dag. Og tidspunkt er ikke med på stempelet, kun dato.

Hypern
27-01-2013, 23:26

Passkontrollen i ICN er triviell og ble unnagjort på 10 sekunder. Var bare et hello og et stempel og no questions asked. Eneste er tollerklæringa da, men som oftest blir man bare vinket videre. Dette i helt mosetning til feks Japan hvor de alltid skal sjekke bagasjen til ikke japanere og hvor de ofte spør noen spørsmål i passkontrollen.

Ståle
28-01-2013, 07:01
Flotters! Skal innrømme at det frister litt med en tur inn til ICN, samtidig som at man nesten må se det an på formen der og da :p

Det perfekte ville jo vært om det fantes noe sighseeinglignende opplegg fra airporten. ;)

janarne101
28-01-2013, 23:38
Flotters! Skal innrømme at det frister litt med en tur inn til ICN, samtidig som at man nesten må se det an på formen der og da :p

Det perfekte ville jo vært om det fantes noe sighseeinglignende opplegg fra airporten. ;)

Mener å ha sett et skilt om at man kan kjøpe sightseeingturer. Tror skiltet sto i nærheten av der hvor rulletrappa går opp til loungene.

jameson82
28-01-2013, 23:42

OT men du finner det her http://www.visitkorea.or.kr/enu/SI/SI_EN_3_5_1.jsp

pingo
29-01-2013, 11:58

Jeg har også et ca 6 timers ophold på ICN om tre uger. Men efter at have kikket på temperaturerne på denne tid af året i Korea bliver det desværre nok kun til et ophold i lufthavnen. Da destinationen er Cambodia med 30-35 grader pakker jeg ikke noget vintertøj ;)

jann787
16-04-2013, 09:50
Hei folkens,

jeg skal ut på en kort tur i felles-ferien i år, og skal bl.a. ha 23 timer layover i ICN. Har aldri flydd/ mellomlandet ved ICN før, og planen er å reise in til Seoul by før turen fortsetter videre til NRT. Jeg ankommer ICN kl. 12 midt på dagen, og håper å få tips og råd hva jeg skal gjøre. Hva er must-do i Seoul med en så kort layover? og hvilken hotell anbefaler dere, verdensvante mennesker? Neste fly går kl. 11 dagen etter, så en grei og billig hotell vil fungere kjempefint.

på forhånd takk for all tips/ råd!! :D

Altitude
16-04-2013, 12:00
Hei folkens, jeg skal ut på en kort tur i felles-ferien i år, og skal bl.a. ha 23 timer layover i ICN. Har aldri flydd/ mellomlandet ved ICN før, og planen er å reise in til Seoul by før turen fortsetter videre til NRT. Jeg ankommer ICN kl. 12 midt på dagen, og håper å få tips og råd hva jeg skal gjøre. Hva er must-do i Seoul med en så kort layover? og hvilken hotell anbefaler dere, verdensvante mennesker? Neste fly går kl. 11 dagen etter, så en grei og billig hotell vil fungere kjempefint. på forhånd takk for all tips/ råd!! :D

De jeg kjenner som har vært i sentrum sier Seoul er en fantastisk spennende by. Hvis jeg skulle velge (og ikke bare satse på Gangnam style), tror jeg Korean War Museum må være interessant, mtp landets urolige historie. Er visst en B52 der også.

Hotell: Et med et godt anti-missile system på taket.

Ellers er Hotel The Designers åpenbart det hotteste i Seoul om dagen. Ligger i Gangnam også.

God tur!

Fly med oss
16-04-2013, 17:42
Hva liker du å gjøre når du er på byferie? Hva er ditt budsjett og ønsker til hotell? Seoul er en storby med godt utvalg av aktiviteter og hoteller.

Mjolnir
16-04-2013, 18:31
Det jeg kommer på som er must see er DMZ, men det har du ikke tid til :(
For shopping kan du ta en tur til Dongdaemun-området. Anbefaler det spesielt i kveldingen. Da spretter det opp all slags boder rundt omkring. Noen T-banestasjoner er samlokalisert med større eller mindre underjordiske kjøpesentre. De kan være ganske interessante!

Foretrekker du å kikke på templer og slott er Gyeongbuk-palasset definitivt verdt et besøk. Inngang koster veldig rimelige 15 kroner og T-banen tar deg rett inn i den ytterste gården. Var vel også tilgang til et museum for koreansk kultur rett ved siden av inkludert.

Seoul Tower på Namsan gir god utsikt over byen hvis du er heldig med været. Går ikke an å ta taxi opp lengre, så du må ta kabelbanen opp eller gå.

Ellers er Itaewon et greit sted å gå og kikke :)

Edit: Vet ikke hvordan det er med busser derifra til flyplassen, men Gangnam er på feil side av byen i forhold til flyplassen(e). Hvis du vil sove en halvtime-time ekstra/ha litt bedre tid om morgenen kan det være en idé å overnatte nær Seoul Station, så er det bare å hive seg på AREX til flyplassen (tips: commuter service tar bare 10 minutter lengre enn express, men koster under halvparten. Begge er raskere og rimeligere enn limousinebussene). Trafikken i Seoul er forøvrig ikke den verste i Asia, så det kan fort spare litt tid å ta taxi rundt i byen istedenfor T-bane. Taxiene i Seoul er i svært god stand og ganske rimelige.

jann787
16-04-2013, 20:53
Hva liker du å gjøre når du er på byferie? Hva er ditt budsjett og ønsker til hotell? Seoul er en storby med godt utvalg av aktiviteter og hoteller.

sight seeing på byer som jeg ikke har vært til før, og på en dag, passer mer vel i dette tilfellet. Typisk turist ting som man må få med seg vil fungere utmerket for meg. Budsjettet ligger vel på medium minus. videre så tenker jeg på hotell som har lett tilgjengelig med transport tilbake til flyplassen, eller evt. en flyplass hotell...

Det jeg kommer på som er must see er DMZ, men det har du ikke tid til :(
For shopping kan du ta en tur til Dongdaemun-området. Anbefaler det spesielt i kveldingen. Da spretter det opp all slags boder rundt omkring. Noen T-banestasjoner er samlokalisert med større eller mindre underjordiske kjøpesentre. De kan være ganske interessante!

Foretrekker du å kikke på templer og slott er Gyeongbuk-palasset definitivt verdt et besøk. Inngang koster veldig rimelige 15 kroner og T-banen tar deg rett inn i den ytterste gården. Var vel også tilgang til et museum for koreansk kultur rett ved siden av inkludert.

Seoul Tower på Namsan gir god utsikt over byen hvis du er heldig med været. Går ikke an å ta taxi opp lengre, så du må ta kabelbanen opp eller gå.

Ellers er Itaewon et greit sted å gå og kikke :)

Edit: Vet ikke hvordan det er med busser derifra til flyplassen, men Gangnam er på feil side av byen i forhold til flyplassen(e). Hvis du vil sove en halvtime-time ekstra/ha litt bedre tid om morgenen kan det være en idé å overnatte nær Seoul Station, så er det bare å hive seg på AREX til flyplassen (tips: commuter service tar bare 10 minutter lengre enn express, men koster under halvparten. Begge er raskere og rimeligere enn limousinebussene). Trafikken i Seoul er forøvrig ikke den verste i Asia, så det kan fort spare litt tid å ta taxi rundt i byen istedenfor T-bane. Taxiene i Seoul er i svært god stand og ganske rimelige.

Veldig gode råd, så takker så meget!

teamseacow
16-04-2013, 21:32
Bare et lite tips (selv om jeg aldri har vært i Seoul): Det tar omtrent en time fra flyplassen til byen. Hadde definitivt ikke gått for flyplasshotell, da du får mye mindre tid i byen :)

robertaas
16-04-2013, 22:41
Etter grundig research havnet jeg på Ibis Ambassador Myeong-dong Hotel.
-Buss 6015 fra flyplassen stopper rett utenfor
-Lotte stormagasin er rett over gaten, har foodcourt i kjelleren
-Nedgang til t-bane like utenfor
-Gågater bak hotellet med mye folkeliv. Salgsboder og spesielle ute/spisesteder
http://lh5.googleusercontent.com/-Uh8fm869Zm0/T9PH8I1RtzI/AAAAAAAADaM/a64_a7krDF4/s512/IMG_3070.JPG

Sjekk om det er noen religiøse festivaler/opptog noen steder i Seoul når du er der. De kan ha noen fantastiske fargerike parader.

Fly med oss
20-04-2013, 17:46
Jeg kan tipse om et par hotell som jeg føler ga mye for pengene:

- Metro Hotel, ligger ikke langt fra tidligere nevnte Ibis i Myeongdong. Jeg betalte ca. kr 580 pr natt. Rommene er små, men det er rent og pent.

- Sutton Hotel Myeongdong (ikke Sutton Hotel, som alle taxisjåfører tror det er). Jeg betalte ca. kr 700 pr natt for et såkalt "terrace room" med stooooor balkong og utendørs jacuzzi for to ^_^

http://i1092.photobucket.com/albums/i414/flymedoss/jacuzzi_zps897b700b.jpg (http://s1092.photobucket.com/user/flymedoss/media/jacuzzi_zps897b700b.jpg.html)

SQ 777
20-04-2013, 18:00
Grand Ambassador tidligere Pullmann. Også Accor. De har gratis shuttle som går til området Robert nevner..

jann787
20-04-2013, 21:30
Bare et lite tips (selv om jeg aldri har vært i Seoul): Det tar omtrent en time fra flyplassen til byen. Hadde definitivt ikke gått for flyplasshotell, da du får mye mindre tid i byen :)

Jeg kan tipse om et par hotell som jeg føler ga mye for pengene:

- Metro Hotel, ligger ikke langt fra tidligere nevnte Ibis i Myeongdong. Jeg betalte ca. kr 580 pr natt. Rommene er små, men det er rent og pent.

- Sutton Hotel Myeongdong (ikke Sutton Hotel, som alle taxisjåfører tror det er). Jeg betalte ca. kr 700 pr natt for et såkalt "terrace room" med stooooor balkong og utendørs jacuzzi for to ^_^

http://i1092.photobucket.com/albums/i414/flymedoss/jacuzzi_zps897b700b.jpg (http://s1092.photobucket.com/user/flymedoss/media/jacuzzi_zps897b700b.jpg.html)

Grand Ambassador tidligere Pullmann. Også Accor. De har gratis shuttle som går til området Robert nevner..

Thanks guys! Gleder meg nesten til turen.

Entusiasten
21-04-2013, 00:48
Thanks guys! Gleder meg nesten til turen.

En liten innskytelse: Sjekk ut guide-tidene for keiserpalassene og keisergravene. Du får langt mer ut av det med en engelskspråklig guide. Er gratis også, eller inkludert i billetten rettere sagt, så er verdt å få med seg.

Sjekk også ut CoEx. Akvariet/zoo'en, er en dyretragedie, så hold deg unna. Bare vondt å se på, men stikk innom Kimichi-museet (AWESOME), drikk bubble tea (ikonisk drikk, er blitt "it"-drikke i London, men her får du ekte vare) og sjekk ut tempelet tvers over gaten. Artig kontrast forøvrig, men sinnsykt flott tempelpark.

Ellers kan øvrige som tenker seg en tur ned i de trakter med fordel booke gratis buss med turistmyndighetene i Korea (t/r samme dag, enveis eller flere dagers opphold) til Busan, eventuelt spandere på seg en togtur (200 kr eller noe) til Busan. Fjelltempelet Beomeosa er verdt hvert eneste minutt av turen. Spesielt om du går opp selv. Start dagen tidlig, så du får med deg gratis vegetarlunsj sammen med munkene (starter serveringen rundt 10:30 tror jeg det var). Turistkontoret der oppe guider deg også gjerne personlig rundt om du spør pent. :)

robertaas
21-04-2013, 01:12
Kimichi smaker kjetting og det er nesten ett år siden bubble-tea også kom til Oslo. Det kommer forresten fra Taiwan og ikke Korea.

Tok selv en dagstur med toget til Busan. Besøkte Haedong Yonggung som er noe så sjeldent som et kysttempel.

jcnorway
21-04-2013, 07:47
Ang Bubble Tea:

Skal du ha "ekte vare" så må du til Taiwan.

gygrid
21-04-2013, 08:09
Ang Bubble Tea:

Skal du ha "ekte vare" så må du til Taiwan.

Tja. Har ei sjappe 100 meter hjemmefra som er selvstendig og selv importerer hva det måtte være de trenger direkte fra Taipei. Siden de stort sett har 30-50 i kø på fortauet utenfor og like mange på innsiden (90% tenåringer av ymse asiatisk opphav) hele kveldene, antar jeg de te-greiene deres er ekte nok. Særlig med tanke på de virker å selge langt mer enn de 4-5 andre bubble tea-utsalgene i nabolaget gjør tilsammen.

Skjønner ikke hypen og har aldri smakt - kan da umulig være verdt å stå 30-60 minutter i kø for? Men så er ikke te min greie...

robertaas
21-04-2013, 09:18
Tja. Har ei sjappe 100 meter hjemmefra som er selvstendig og selv importerer hva det måtte være de trenger direkte fra Taipei. Siden de stort sett har 30-50 i kø på fortauet utenfor og like mange på innsiden (90% tenåringer av ymse asiatisk opphav) hele kveldene, antar jeg de te-greiene deres er ekte nok. Særlig med tanke på de virker å selge langt mer enn de 4-5 andre bubble tea-utsalgene i nabolaget gjør tilsammen.
Er dette i Oslo eller Seoul?

Fly med oss
21-04-2013, 09:34
I motsetning til robertaas er jeg hekta på kimchi. Må prøves av alle som besøker Korea! :up:

Hypern
21-04-2013, 10:24
Militærmuseet kan anbefales. Mye om Koreakrigen, men også mye unik historie vi ikke lærer om i historietimene i Vesten. Var ikke særlig høy i hatten da jeg tok koreansk rutebuss for å komme fra jernbanestasjonen i Suwon til hotellet. Hadde nå heldigvis instruksjoner fra min koreanske venninne. På koreanske rutebusser går alt på koreansk.

robertaas
21-04-2013, 14:37
I motsetning til robertaas er jeg hekta på kimchi. Må prøves av alle som besøker Korea! :up:
Joda, alle bør prøve det for å gjøre seg opp en mening. Men fyttirakkern så vondt det var, kål gjæret i chillisaus. :baeh

SQ 777
21-04-2013, 15:49
I Seoul og andre asiatiske ledende supermarked er det en fornøyelse å se utvalget.... Huff, sammenlignet med her hjemme...

no-backpacker
21-04-2013, 17:03
I Seoul og andre asiatiske ledende supermarked er det en fornøyelse å se utvalget.... Huff, sammenlignet med her hjemme...

JAAAA! Gå på Lotte ved Seoul station. Der har de en stor matvarebutikk med MYE smaksprøver.

Ellers er ikke jeg heller spesielt glad i råtten kål med chili -> kimchi, men det er veldig varierende hvor råtten kålen er. Om kålen ikke er *for* gjæret kan jeg like litt kimchi, men det er ikke yndlingsretten min. Det jeg absolutt vil anbefale er Hoddoek, som er typisk koreansk street-food. Du får dem enten med kanel og sukker, eller koreanske søtpotetnudler, inni. Det ser ut som flattrykte boller, noe de også er... :)

Xxx.

tommyh
09-05-2013, 10:42
Bumper denne. Skal til Seoul og ønsker å bo på et femstjerners hotell "midt i smørøyet" med gode shoppingmuligheter og uteliv i nærheten. Har sett på Westin og andre Starwood-hoteller, men ser ut som at de ikke er så sentralt lokalisert?

jefi99
09-05-2013, 11:15
Bumper denne. Skal til Seoul og ønsker å bo på et femstjerners hotell "midt i smørøyet" med gode shoppingmuligheter og uteliv i nærheten. Har sett på Westin og andre Starwood-hoteller, men ser ut som at de ikke er så sentralt lokalisert?

Har du kigget på de to Intercontinental'er?

tommyh
09-05-2013, 13:06
Har du kigget på de to Intercontinental'er?

Har gjort det, men i det området ser det ut som at Novotel ligger best til. Ikke 5-stjerners hotell, men holder for en natt.
Vurderer også Westin (som er rett ved hotellet Robertaas skal bo på), for det går jo å ta taxi til områdene Gangnam og Hongdae om jeg skal slå ut håret og få noe godt i glasset.

jann787
19-05-2013, 15:23
Med en syvtimers transfer, kan du like godt ta deg et par timer i sentrum. :)

Anbefaler deg å besøke "Old Tea Shop" i Insadong-distriktet. Kan være litt vanskelig å finne. Men ha med bildet av kortet på telefonen eller noe. Sinnsykt god te, og koselig sted å tilbringe 30-40 minutter.

Insadong er "kunst-distriktet" i Seoul. Masse å se og gjøre i området.

Ta AREX til Seoul Station, bytt til linje 1, ta den til Jonggak Station.

Hadde selv en fem timers transfer og hadde lunsj med en venn i Seoul for ett års tid siden. Ble litt kort, men det var bedre enn å råtne på flyplassen... :)

Edit: AREX tar 43 min hver vei mellom ICN og Seoul Station. Så beregn nok tid. 7t transfer skal i hvertfall holde for et par timer i sentrum. http://english.arex.or.kr/jsp/eng/index.jsp

Sånn litt OT, kreves det visa for å reise til sør-korea (23 timer stopover). Syns leste fra andre ff sider, og de nevnte visa til sør-korea, men det stemmer vel ikke?

fluxie
19-05-2013, 15:42
Nordmenn med norsk pass får vel 90 dagers turistvisum ved innreise om jeg ikke husker feil.

Thomas

no-backpacker
19-05-2013, 17:17
Du trenger ikke visum for å reise til Sør-Korea, med mindre du skal være i mer enn 90 dager ja.

Xxx.

GinTonic
21-05-2013, 23:58
Ellers er Hotel The Designers åpenbart det hotteste i Seoul om dagen. Ligger i Gangnam også.
Lurer på om jeg ikke ryker på denne. Men i følge Hotels.com er det 9,1km til "sentrum", vil du si at hotellet ligger usentralt? Eller funker det fint for noen dager med turisterier? Har ikke peiling på Seoul i det hele tatt :drunk:

Mjolnir
22-05-2013, 00:37
Lurer på om jeg ikke ryker på denne. Men i følge Hotels.com er det 9,1km til "sentrum", vil du si at hotellet ligger usentralt? Eller funker det fint for noen dager med turisterier? Har ikke peiling på Seoul i det hele tatt :drunk:

Gangnam ligger ikke akkurat mot midten av byen nei. Men så er Seoul en svær by med mange bydeler med sine særegenheter, hvorav flere er er interessante fra et turistperspektiv. Hva som er sentralt kommer jo an på hva du har tenkt å gjøre i byen. Ifht. de tradisjonelle palassene ligger nok ikke Gangnam helt optimalt (men ikke på helt feil side av byen heller). For Namsan og Itaewon ligger ikke Gangnam så helt gale (med forbehold om at jeg ikke husker T-banekartet i hodet).

robertaas
22-05-2013, 01:11
Seoul kan vel sammenlignes litt med Berlin når man snakker om sentrum, det er mange områder som har det meste og som er lokale senter. Jung som betyr sentum på Koreansk blir uansett regnet som byens sentrum og etter å ha gått gjennom det må jeg si meg enig. Fra hotellet jeg bodde på gikk jeg lett gjennom sentrum.

GinTonic
23-05-2013, 13:50
Takk for tips :) Da landa jeg på The Designers i Gangnam. Anmeldelsene sier at rommene er små, endte derfor opp med å velge "suite", spennende å se hva det vil si da det ikke er snakk om særlig mange hunderlapper ekstra. Blir ikke mange dagene, men DMZ, krigsmuseet og lokal mat er det som først og fremst står på agendaen.

jann787
05-06-2013, 14:27
er det noen her i forumet som har erfaring med overnatting ved KPOP Guest house, 2**/hostel i Seoul?

pingo
05-06-2013, 16:03
er det noen her i forumet som har erfaring med overnatting ved KPOP Guest house, 2**/hostel i Seoul?

Hører også gerne kommentarer.
Har booket samme for 2 nætter i september på vej hjem fra Vietnam. Skal betale 750 kr for 2 nætter, så prisen er der i alt fald ikke noget galt med. Og beliggenheden er jo central få minutters gang fra Seoul Station.

Fredrik KH
19-08-2013, 00:12
Hei drar denne opp. Skal innom Seoul på vei til Tokyo og har da en full dag i Seoul. Hva vil være et "must" å få med seg på den dagen vi er innom?

I tillegg er det noen som har tips til bra hotell som ligger relativt nærme ICN. Skal videre morningen etterpå og er greit om avstanden til flyplassen ikke er for stor.

Mjolnir
31-05-2015, 18:15
Ny bump. Noen som har erfaring med ferja mellom Busan og Fukuoka? Finner litt ymse på nettet. Er det kun JR Beetle som opererer her, eller fins det flere operatører?

Siden nettsidene til JR Beetle er på grensa til ubrukelige tenker vi å kjøpe billett når vi kommer til Busan, noen få dager før vi skal over fjorden. Bør vi forvente problemer i passkontrollen i ICN mtp. at vi ikke har dokumentert utreisebillett fra Korea, kun hjemreisebillett fra Tokyo?

petter380
02-06-2015, 16:14
Ny bump. Noen som har erfaring med ferja mellom Busan og Fukuoka? Finner litt ymse på nettet. Er det kun JR Beetle som opererer her, eller fins det flere operatører?

Siden nettsidene til JR Beetle er på grensa til ubrukelige tenker vi å kjøpe billett når vi kommer til Busan, noen få dager før vi skal over fjorden. Bør vi forvente problemer i passkontrollen i ICN mtp. at vi ikke har dokumentert utreisebillett fra Korea, kun hjemreisebillett fra Tokyo?

Jeg kan svare på sistnevnte. Nei [emoji4]

Apollon
25-07-2016, 19:38
Planer om både Seoul og Busan her oktober neste år og har allerede begynt å tenke hotell (selv om jeg nok må vente noen måneder før en åpner for booking). Tenkte det var lurt å søke først og vips kom jeg over denne tråden. Kikket jo litt på innlegg men type Grand Hyatt blir nok litt for dyrt. Kan noen anbefale et hotell til ca tusenlappen natta?(+/-) Ting som interesserer meg er blant annet mat, kultur (museum, teater om kvelden osv) og historie
Jeg tror ikke det skal være noe problem med prisen. Jeg har booket et veldig fint 4 stjerner hotell i Tokyo Taito-ku i oktober i år til rundt 13,000 yen natta. Japan er dyrere enn Sør-Korea så det sier vel sitt at tusenlappen for god standard (3 eller 4 stjerner) i Seoul burde gå greit til den prisen. Gidder ikke bruke så mye på hotell, men vil ha "ordentlig" rom (mao ikke hostel, delt bad og slikt)

I Busan har jeg mer spesifikke krav. Det må være nær der filmfestivalen holder til da det er hovedgrunnen til at jeg drar til Busan, altså BIFF Square tror jeg det heter. Jeg har selvfølgelig søkt en del selv og kommet fram til noen alternativ:
Hotel Noah, Boutique Hotel YTT, Aventree hotel Busan.
Noen med erfaringer på disse eller andre tips?
Tips til noen spennende utflukter fra Busan eller "must" å få med seg mens man er i byen?

robertaas
25-07-2016, 23:21
Tips til noen spennende utflukter fra Busan eller "must" å få med seg mens man er i byen?
Du kan ta bussen østover til Haedong Yongung som er noe så sjelden som et sjøkloster. Syntes det var spesielt og morsomt å se.

https://lh3.googleusercontent.com/-8tY6Ua4K0kA/T9PIbE_FzQI/AAAAAAAADhs/4LKQiCNdS5kqJCiTuWjIYC4PPrmNbCglgCCo/s720/IMG_3594.JPG

https://lh3.googleusercontent.com/-3-TAvESKmHA/T9PIcSvMNqI/AAAAAAAADh4/DEhjmvY-lF4lHY3ZgmkBNM8mBerLbu2cgCCo/s1024/IMG_3608.JPG

https://lh3.googleusercontent.com/-FGIPt4J8iFo/T9PIjJabK9I/AAAAAAAADjY/FwIhFdBWId8Ja1-Lyj6C4P21foJmY1oIQCCo/s1024/IMG_3615.JPG

-Sindre
26-07-2016, 10:19
Jeg bodde her:
https://no.tripadvisor.com/Hotel_Review-g294197-d581445-Reviews-Somerset_Palace_Seoul-Seoul.html
Betalte vel i underkant av 1000 kroner og var veldig fornøyd. Bra beliggenhet, store fine rom og takterrasse med svømmebasseng.

Apollon
27-07-2016, 23:35
Takker for tips så langt. :)

Apollon
22-01-2017, 21:24
Hvilke flyselskap pleier dere å bruke til Seoul fra Norge? Er det gode alternativ til KLM også? Ser at LOT har begynt å fly direkte fra Polen så kanskje et alternativ.
Men så var det jo å komme seg til Polen først. Virker som Cathay generelt er billigst, men da må man først innom HK og det blir jo en stor omvei!

Hypern
22-01-2017, 21:30
Hvilke flyselskap pleier dere å bruke til Seoul fra Norge? Er det gode alternativ til KLM også? Ser at LOT har begynt å fly direkte fra Polen så kanskje et alternativ.
Men så var det jo å komme seg til Polen først. Virker som Cathay generelt er billigst, men da må man først innom HK og det blir jo en stor omvei!

På min tur dit i 2011 brukte jeg Lufthansa via FRA.

Apollon
24-02-2017, 22:32
Vet ikke helt hvorfor men det virker som Seoul er mye dyrere å fly til ann andre byer i asia? Aktuell reisetidspunkt er oktober. Med KLM fra Stavanger via Amster lå billigste på 10500! Da snakker vi ikke helgedager eller noe slikt heller men midt i uken. Fløy jeg ut torsdag istedet for onsdag lå prisen på 15000! Det virker jo helt hinsides dyrt og på Australia prisnivå.Fant at at LOT (fra Warszawa) og Czech Airlines (fra Praha) er et alternativ, men de var heller ikke billige 9-10 k for direkteflygning (plus utgifter for å komme seg til Polen eller Praha selvfølgelig) Er det bare nå for tiden eller er dette faktisk prisen for å komme seg til Seoul på denne måten? Vurderer istedet å dra via Japan med ANA (Dusseldorf-Tokyo), og booke en t/r Tokyo-Seoul med f.eks Korean Air, evt Dusseldorf-Tokyo med hjemreise fra Seoul til Tyskland og med Norwegian hjem. Selv med ekstra flyreiser ble det billigere og jeg kan bruke noen ekstra dager i Tokyo igjen som jeg har besøkt før. Til Japan kommer man seg for rundt 6k. Snodig at det var så mye dyrere til Seoul. Trodde f.eks LOT var et lavprisselskap. Det får ganske kjip score på skytrax av brukere.
Etter at Lufthansa kutta ut Stavanger-Frankfurt er de lite attraktive å bruke lenger for den som bor i Stavanger.

Mjolnir
25-02-2017, 00:53
Det høres ikke ut som noen normal pris. Betalte i overkant av kr 7000 fra SVG til ICN med retur fra HND i juli måned. Det var med Lufthansa før de kastet inn håndkleet.

Har du sett på utreise fra OSL, CPH, AMS, LHR e.l.? Reise mellom Japan og Sør-Korea er ganske dyrt, så det er ikke sikkert du sparer altfor store summer på en slik omvei.

robertaas
26-02-2017, 11:32
Vet ikke helt hvorfor men det virker som Seoul er mye dyrere å fly til ann andre byer i asia? Aktuell reisetidspunkt er oktober. Med KLM fra Stavanger via Amster lå billigste på 10500!
Jeg betalte langt under det, og det var i første klasse. :cool:

Beste tilbud i økonomi er ofte rundt 5k.

Apollon
26-02-2017, 22:42
Har du sett på utreise fra OSL, CPH, AMS, LHR e.l.? Reise mellom Japan og Sør-Korea er ganske dyrt, så det er ikke sikkert du sparer altfor store summer på en slik omvei.

Et kjapt regnestykke fra Momondo. Dusseldorf-Tokyo (ANA), med hjemreise fra Seoul (Lufthansa) via Frankfurt og videre til Berlin: 6300
T/r Tokyo Seoul virker å ligge på rett over 2k med Asiana og Korean Air, enda dyrere med ANA. Hvis jeg istedet velger enveis med Momondo (og går for hjemreisen fra Seoul) får jeg opp samme pris med ovenstående selskap men ca 700 for envei Tokyo-Seoul med lavprisselskapet T'way airlines.
Savanger-Dusseldorf envei, ca 1000 NOK
Fra Berlin til Stavanger, pleier å være bra pris men har uansett en del cashpoints blir ingen utgift for meg
Så totalt ca 8000. 2500 spart og noen ekstra byer på turen. :D

Apollon
26-02-2017, 22:46
Jeg betalte langt under det, og det var i første klasse. :cool:

Beste tilbud i økonomi er ofte rundt 5k.

I alle dager, hvordan klarte du å få førsteklasse fra Norge til Seoul t/r til langt under 10,5k? :lol:
Var dette KLM altså? Trodde slik lå i 100.000 kroners klassen.Her har du vel dratt nytte av noen veldige attrakive bonusordninger og kort?
Og det economy 5k alternativet, dukker det ofte opp? Har vært helt håpløst de siste månedene jeg har sjekket.
Kjenner du noen triks i Ludo? ;) Jeg skjønner jeg ikke bør booke med det første, evt hyre deg inn som reisekonsulent hehe.

robertaas
27-02-2017, 10:42
I alle dager, hvordan klarte du å få førsteklasse fra Norge til Seoul t/r til langt under 10,5k? :lol:
Var dette KLM altså? Trodde slik lå i 100.000 kroners klassen.Her har du vel dratt nytte av noen veldige attrakive bonusordninger og kort?
Det var med Lufthansa og Asiana slik at jeg fikk prøvd førsteklasse hos begge og la også inn en stopower i Shanghai. Og det er absolutt en opplevelse å få teste forskjellige førsteklasser. Var litt arbeid for å få til og ikke så lett tilgjengelig lengere.
Og det economy 5k alternativet, dukker det ofte opp? Har vært helt håpløst de siste månedene jeg har sjekket.
Kjenner du noen triks i Ludo? ;) Jeg skjønner jeg ikke bør booke med det første, evt hyre deg inn som reisekonsulent hehe.
Ser tilbud til Seoul til for 4000-5000,- 1 eller 2 ganger i året.

Apollon
24-06-2017, 23:41
Vel vel, sjekket igjen nå priser Seoul med KLM i oktober Stavanger-Seoul (via Amster)
16935 t/r! Det er jo helt sinnsykt!! Hva i alle dager er det som skjer? Hvem gidder liksom å betale den prisen for et økonomisete. Ved å holde Seoul utenfor fant jeg langt bedre priser. Det er jo Busan jeg skal til. Så jeg har funnet 2 alternativer.
1) Håpe at SAS snart kommer med en "Now or Never" på Tokyo og så dra med lavprisselskap som Airbusan eller Jeju Air nonstop fra Tokyo.
2) Reise fra Tyskland til Busan med Finnair/Japan Airlines via Finland.
Da kan jeg starte i Berlin eller Dusseldorf. Jeg fant ut at det er en mellomlanding i Fukuoka før Busan og at det ikke koster ekstra å legge inn noen netter i Fukuoka før jeg flyr videre til Busan. Det ligger på rundt 10 k.
Men kommer SAS med en now or never Tokyo til 3-4 k kan jeg ende opp med halvparten i flyutgifter for denne turen. Hmmm, ikke godt å si dette.

robertaas
25-06-2017, 01:33
Vel vel, sjekket igjen nå priser Seoul med KLM i oktober Stavanger-Seoul (via Amster)
16935 t/r! Det er jo helt sinnsykt!! Hva i alle dager er det som skjer? Hvem gidder liksom å betale den prisen for et økonomisete.
Hva er det du sjekker? Flighter neste uke? Finner masse til 8833 fra Stavanger (https://www.klm.com/travel/no_no/apps/ebt/calendar.htm?newSearchWeb=true&application=EBT_CALENDAR&country=NO&language=no&trip=SVG%3AA%3ESEL%3AC-SEL%3AC%3ESVG%3AA&cabinClass=M&numberOfAdults=1) og 6179 fra Oslo (https://www.klm.com/travel/no_no/apps/ebt/calendar.htm?newSearchWeb=true&application=EBT_CALENDAR&country=NO&language=no&trip=OSL%3AA%3ESEL%3AC-SEL%3AC%3EOSL%3AA&cabinClass=M&numberOfAdults=1).

Apollon
25-06-2017, 02:29
Hva er det du sjekker? Flighter neste uke? Finner masse til 8833 fra Stavanger (https://www.klm.com/travel/no_no/apps/ebt/calendar.htm?newSearchWeb=true&application=EBT_CALENDAR&country=NO&language=no&trip=SVG%3AA%3ESEL%3AC-SEL%3AC%3ESVG%3AA&cabinClass=M&numberOfAdults=1) og 6179 fra Oslo (https://www.klm.com/travel/no_no/apps/ebt/calendar.htm?newSearchWeb=true&application=EBT_CALENDAR&country=NO&language=no&trip=OSL%3AA%3ESEL%3AC-SEL%3AC%3EOSL%3AA&cabinClass=M&numberOfAdults=1).

Neida jeg snakker om oktober i år. Jeg ser det samme som deg i månedsoversikten men når man klikker seg inn blir det noe annet. Her er to eksempler, et for helg og ett for ukedag. Jeg skal være i Busan 12 til 21.oktober.

StavangerSeoul
1 voksen, Economy Class
Endre
Avgang - fredag 6. oktober 2017
SVG
18:05
1 transfer
13h35
ICN
14:40
KLM Cityhopper
KLM
NOK 16 108

Retur - lørdag 21. oktober 2017
ICN
00:55
1 transfer
15h45
SVG
09:40
KLM
KLM Cityhopper
+ NOK 845

-----------------------------------
Avgang - mandag 9. oktober 2017
SVG
18:05
1 transfer
13h35
ICN
14:40
KLM Cityhopper
KLM
NOK 13 658

Retur - mandag 23. oktober 2017
ICN
13:50
1 transfer
15h35
SVG
22:25
Korean Air
KLM Cityhopper
+ NOK 1 820

Eriksan
27-06-2017, 08:39
På søndag reiser samboeren og jeg til BKK på årets CT med 22 timers stopp i Seoul. Er det noen som har noen fine tips på hva vi bør se og oppleve inne i byen? Har ikke lest så mye om Seoul enda, så tips på bydeler det er koselig å gå rundt i tas også imot med takk. Tips på takterrasser? Restaurant for kvelden?

Mjolnir
27-06-2017, 15:48
Sightseeing/shopping: Myeongdong (sentrum) eller Itaewon (expatbydelen). Gyeongbok-palasset er ikke langt fra sentrum/Myeongdong, men er ikke like imponerende som det man finner i Japan, Kina, Thailand etc.

Ta taubanen opp til Namsan og N Seoul Tower for utsikt over byen. Det er dessuten noen barer/kafeer ved tårnet.

På kveldstid dukker det opp masse salgsboder i området rundt Dongdaemun, som kan være interssant å gå og kikke blant.

Anbefaler definitivt koreansk BBQ. Veldig godt og ganske rimelig. Ikke ta middagen i Itaewon - har dårlige matopplevelser derifra.

Eriksan
28-06-2017, 08:47
Takk for kjempetips Mjolnir! Koreansk BBQ er nok det vi går for på kvelden, håper hotellet kan være behjelpelige med et bra sted.

LNv22
11-12-2017, 12:57
Hva tenker folket om en nyttårsreise til Seoul, en snau uke?

Jeg tenker da at man helst ikke ønsker å oppleve de aller største nyttårsrakettene... men det er vel heller ikke så veldig sannsynlig?

ex_trd
11-12-2017, 13:37

Jeg tenker da at man helst ikke ønsker å oppleve de aller største nyttårsrakettene... men det er vel heller ikke så veldig sannsynlig?

Høres veldig kaldt ut! Men med godt med klær og godt humør er det vel ingen hindring.

robertaas
11-12-2017, 19:06

Brrrrrrrrrrrrrr. Skal du se fyrverkeri i sør-Korea må du komme til "firework festival" og da helst til Busan i oktober.

Det finnes derimot et veldig korrekt svar på når på året det er best å besøke Seoul: Rundt Buddas bursdag i mai.

Det er starten på sommeren, men sommerregnet har enda ikke kommet. Og så er det en rekke spektakulære og morsomme opptog.
https://www.youtube.com/watch?v=KXhuL2lKjZs

Someone
11-12-2017, 19:11
Høres veldig kaldt ut! Men med godt med klær og godt humør er det vel ingen hindring.

Tja, det er det jo ofte hvis man blir her hjemme også [emoji6]

LNv22
11-12-2017, 19:38
Takk for alle tips! Jeg ser at jeg ikke har vært tydelig nok: det er heller det potensielle fyrverkeriet fra nord jeg kan tenke meg å unngå...

Sent from my iPhone using Tapatalk

TriStar
14-02-2018, 16:27
Har en layover i Seoul om en måneds tid. Ankommer 17:30 og reiser videre neste formiddag kl 11. Har lyst på en tur inn til byen for middag og noen drinker... Tenkte enten å bo ved flyplassen eller Seoul Station. Hva mener folket? Hotellanbefalinger rundt disse stedene?

robertaas
14-02-2018, 18:00
Uvanlig å ha mellomlanding i Seoul. Om du reiser videre en hverdag burde du passet deg for rushtrafikken om morgenen og overnattet nærmest mulig flyplassen. Ellers burde du fått en gåtur rundt i sentrum selv om solen har gått ned før du kommer deg dit. Neon-gater rundt Myeong Dong med mange tema-restaurenter. Spiste et sted hvor jeg først da jeg kom ut skjønte at det var meningen at de skulle ha tysk mat. ENda mere rar mat i kjelleren til Lotte.

Småhusbebyggelsen i det lille området "Bukchon Hanok village" er så spesiell at du bør nesten komme deg en tur dit også.

Reis med t-banen i byen og legg merke til gassmaskene.

TriStar
14-02-2018, 18:22
Uvanlig å ha mellomlanding i Seoul.

CT og First... BKK-HKG-ICN-FRA-OSL. Ikke akkurat snarveien hjem nei[emoji846] Men takker for tips Robert. Hadde i utgangspunktet tenkt å finne et hotell nær flyplassen. Jeg er der fra Torsdag til fredag, så da tror jeg at jeg holder meg til plan A. Bedre å kjøre tog/taxi fra byen sent på kvelden enn i morgenrushet.

robertaas
14-02-2018, 23:40
Da jeg hadde bonustur i First husker jeg at det var mulighet for 2 destinasjoner med over 24 timers stopp. Valgte Shanghai og Shanghai. Fikk tid til både den demilitatriserte sonen og Buzan.

Husker også at first-loungen som Asiana kunne tilby i på INC minnet mer om en gjennomsnittlig biz-lounge så ikke ha for høye forventninger.

Ikke la deg friste til en tur opp i "N Seoul Tower". Tårnet ligger på en høyde som det kan være kronglete og ta tid å komme opp på. Selve tårnet er som et gjennomsnittlig tysk tv-tårn, men de har fokusert på kjærester med mye i rosa og mange figurer fulle av "kjærlighets-hengelåser".

Husk at få kan engelsk så ha planlagt godt på forhånd.

Chr1st1an
15-02-2018, 14:17
Har en layover i Seoul om en måneds tid. Ankommer 17:30 og reiser videre neste formiddag kl 11. Har lyst på en tur inn til byen for middag og noen drinker... Tenkte enten å bo ved flyplassen eller Seoul Station. Hva mener folket? Hotellanbefalinger rundt disse stedene?

Uvanlig å ha mellomlanding i Seoul. Om du reiser videre en hverdag burde du passet deg for rushtrafikken om morgenen og overnattet nærmest mulig flyplassen. Ellers burde du fått en gåtur rundt i sentrum selv om solen har gått ned før du kommer deg dit. Neon-gater rundt Myeong Dong med mange tema-restaurenter. Spiste et sted hvor jeg først da jeg kom ut skjønte at det var meningen at de skulle ha tysk mat. ENda mere rar mat i kjelleren til Lotte.

Småhusbebyggelsen i det lille området "Bukchon Hanok village" er så spesiell at du bør nesten komme deg en tur dit også.

Reis med t-banen i byen og legg merke til gassmaskene.

Har nesten samme rute i juni men i biz. Lander derimot 1550 og videre 1200. Greit å ha et nytt sted i boken selv om det bare er under 24 t.

Takk for tipsene Robert!
Når ville du dratt fra sentrum til flyplassen om flyet går kl 1200? Er det så kaotisk at du må dra kl 08 liksom?

tdb
15-02-2018, 14:42
Ta toget! Da slipper man å tenke på trafikken!

Sent from my iPhone using Tapatalk

robertaas
15-02-2018, 14:43
Har ikke veldig bred erfaring med rushtrafikk i Seoul, men rushtrafikk på kollektive reisemiddel i Asia kan være overveldende og spesielt om man skal ha med seg bagasje.

Tog er vel det vanligte å ta ut til flyplasen, men det tar nesten en time fra Seoul Station, og det går til ureglemessig tider og sjeldnere enn hva vi er vant med i Oslo. I tillegg går ikke toget så tidlig eller sent som i Oslo. Gjør research!

robertaas
15-02-2018, 14:45
Ta toget! Da slipper man å tenke på trafikken!
Om man bor i gangavstend fra Seoul Station så trenger man kun tenke på kaos og køer på stasjonen når man skal ha billett.

Fnate
05-03-2019, 12:07
@TriStar var jo sånn nogenlunde inne på dette med layover i Seoul.

@robertaas tipset om tregt tog og rushtrafikk.

Vår case er bittelitt annerledes. Vi booket en billett i Juli. Til HK og tilbake fra Tokyo. Etter booking så vi at det var lite tilgjengelige bonusbilletter (les: ingen) fra HKG-TYO. Samboeren deler aldeles ikke min entusiasme for å fly, så HKG-BKK-TYO forslagene til Elefanten var ikke noe suksess.

Så fant jeg Cathay C for poeng HKG-ICN. Lander 19:15.

Spørsmålet mitt er (jeg har aldri vært i Korea): Skal vi bli et døgn i Seoul eller fly rett videre til Tokyo samme kveld?

Hmmm

robertaas
05-03-2019, 13:09
Vår case er bittelitt annerledes. Vi booket en billett i Juli. Til HK og tilbake fra Tokyo.
Det klamme været i Tokyo er ille nok i Juli, men Hong Kong og Seoul er jo helt ekstreme på hvor mye det regner da. Ønsker dere virkelig dette?

Prøv å få presset inn en tur til den demilitariserte sonen om dere kan.

Someone
05-03-2019, 13:17
Det klamme været i Tokyo er ille nok i Juli, men Hong Kong og Seoul er jo helt ekstreme på hvor mye det regner da. Ønsker dere virkelig dette?

Nå overdriver du regnfall og regntid igjen. Går helt fint å være i Hong Kong i juli uten å bli værsyk

Men ellers er jo Seoul absolutt verdt et besøk

robertaas
05-03-2019, 13:31
Nå overdriver du regnfall og regntid igjen. Går helt fint å være i Hong Kong i juli uten å bli værsyk
Joda, det er folk som lever der da og også besøkende som overlever, men det er veldig langt fra optimalt. Spesielt når regn kombineres med høy luftfuktighet og høy temperatur så blir man klam hele tiden og Tokyo blir derfor langt mindre behagelig enn Bergen.

For juli har man:
Limasson, Kypros: 0 mm
Las Palmas: 0,1 mm
Oslo: 85 mm
Tokyo: 153 mm
Bergen: 157 mm
Hong kong: 376 mm
Seoul: 395 mm

Har tidligere postet at "riktig tid"(tm) for å besøke Seoul er under Lotus Lantern Festival (Yeon Deung Hoe) hvor det er fantastiske opptog og utsmykkinger. Det er i mai.

Fnate
05-03-2019, 14:17
Joda, det er folk som lever der da og også besøkende som overlever, men det er veldig langt fra optimalt. Spesielt når regn kombineres med høy luftfuktighet og høy temperatur så blir man klam hele tiden og Tokyo blir derfor langt mindre behagelig enn Bergen.

For juli har man:
Limasson, Kypros: 0 mm
Las Palmas: 0,1 mm
Oslo: 85 mm
Tokyo: 153 mm
Bergen: 157 mm
Hong kong: 376 mm
Seoul: 395 mm

Har tidligere postet at "riktig tid"(tm) for å besøke Seoul er under Lotus Lantern Festival (Yeon Deung Hoe) hvor det er fantastiske opptog og utsmykkinger. Det er i mai.

Altså... jeg har jobbet i Hong Kong i Juli. Jeg har delvis bodd der i perioder om sommeren. Jeg har vært der kanskje 10 ganger om sommeren.

Det går helt fint å være der da.

Så jeg spurte mest om dere ville anbefale et døgns stopp i Seoul :)

jufix
05-03-2019, 14:35
Altså... jeg har jobbet i Hong Kong i Juli. Jeg har delvis bodd der i perioder om sommeren. Jeg har vært der kanskje 10 ganger om sommeren.

Det går helt fint å være der da.

Så jeg spurte mest om dere ville anbefale et døgns stopp i Seoul :)

Ja, definitivt. Seoul er veldig bra. Min eneste reservasjon er om ett døgn blir for lite, smart å velge noe man vil gjøre og fokusere på det kanskje siden byen er rimelig stor....

TLS at OSL
05-03-2019, 14:37
Jeg anbefaler deg å få med deg en tur til DMZ (DeMilitarisedZone) på grensen til Nord-Korea. Det er litt klønete å komme seg frem og tilbake (T-bane, bytte linje, tog og buss), så jeg tok en taxi.
Sjåføren hentet meg på hotellet i Gangnam, kjørte meg dit jeg skulle, hjalp meg å tolke og kjøpe billett til turen, ventet i flere timer og kjørte meg tilbake til hotellet.
Pris? Kr. 1850 for hele dagen!
Ellers er det nesten rushtid hele dagen med utrolig mye biler, så hvis du skal frem og tilbake mellom ICN og sentrum bør du ta tog. De tar imidlertid ikke kort, så du må veksle penger på ICN.

PS.
Alle restauranter og butikker tar kort, taxiene også.

FlyingDutchman
05-03-2019, 15:17
Kortversjon av svaret: ja, ta en dag der!

Hvis du bare har en dag må du planlegge litt hva du vil se. Opplevde Seoul som en trivelig by og det er ganske enkel å orientere seg der.
Seoul Museum of History var et høydepunkt for meg, for jeg visste veldig lite (les ingenting) om Korea før besøket. Var veldig interessant å oppdage en del likhetstrekk mellom Norge og Korea, samt Japans inflytelse (det var litt mindre hyggelig lesestoff).

Gjerne hopp over templer og andre Japanske inflytelser, for det kommer du til å få nok av i Tokyo.

robertaas
05-03-2019, 15:26
Jeg anbefaler deg å få med deg en tur til DMZ (DeMilitarisedZone) på grensen til Nord-Korea. Det er litt klønete å komme seg frem og tilbake (T-bane, bytte linje, tog og buss), så jeg tok en taxi.
Sjåføren hentet meg på hotellet i Gangnam, kjørte meg dit jeg skulle, hjalp meg å tolke og kjøpe billett til turen, ventet i flere timer og kjørte meg tilbake til hotellet.
Pris? Kr. 1850 for hele dagen!
Mange tilbyr slike turer for små og større grupper så det er ingen grunn til å arrangere det selv eller betale så mye. Og man kan også få en privat tur om man ønsker betale så mye som dette.

Pass på at Joint Security Area (JSA) hvor man har de felles brakkene som er delt på midten og vakte som ser bryske ut ikke er tilgjengelig alle ukedager og de må ha passdetaljer om de som skal dit minst 3 dager i forvei, 7 dager i forveien sier de for noen av turene.

Fnate
05-03-2019, 15:33
Kortversjon av svaret: ja, ta en dag der!

Hvis du bare har en dag må du planlegge litt hva du vil se. Opplevde Seoul som en trivelig by og det er ganske enkel å orientere seg der.
Seoul Museum of History var et høydepunkt for meg, for jeg visste veldig lite (les ingenting) om Korea før besøket. Var veldig interessant å oppdage en del likhetstrekk mellom Norge og Korea, samt Japans inflytelse (det var litt mindre hyggelig lesestoff).

Gjerne hopp over templer og andre Japanske inflytelser, for det kommer du til å få nok av i Tokyo.

Tusen takk. Da får vi se om ikke vi gjør det

Chr1st1an
05-03-2019, 19:07
Tror nok det er viktig som noen påpeker her at man planlegger godt. Vi hadde 1 døgn på vei hjem fra Tokyo i juni i fjor og bodde "over" togstasjonen i sentrum. Det var ikke et spennende område og vi fant null og niks av interessante restauranter ol innen 30 min gåavstand. (Saumfarte Tripadvisor)
Endte med room service.

Vurderte å dra til Gang nam og andre områder, men konkluderte med at vi alle var for slitne.

robertaas
05-03-2019, 19:28
Tror nok det er viktig som noen påpeker her at man planlegger godt. Vi hadde 1 døgn på vei hjem fra Tokyo i juni i fjor og bodde "over" togstasjonen i sentrum. Det var ikke et spennende område og vi fant null og niks av interessante restauranter ol innen 30 min gåavstand. (Saumfarte Tripadvisor)
Området ved jernbanestasjonen holder ikke, man må komme seg opp til Myeongdong. Litt som å komme til Shibuya i Tokyo.

FlyingDutchman
06-03-2019, 11:29
Mange tilbyr slike turer for små og større grupper så det er ingen grunn til å arrangere det selv eller betale så mye. Og man kan også få en privat tur om man ønsker betale så mye som dette.

Pass på at Joint Security Area (JSA) hvor man har de felles brakkene som er delt på midten og vakte som ser bryske ut ikke er tilgjengelig alle ukedager og de må ha passdetaljer om de som skal dit minst 3 dager i forvei, 7 dager i forveien sier de for noen av turene.

Men hva svarer man da for eksempel på ESTA for å komme inn i USA der de spør om du har vært i Nord-Korea? I praksis har du da vært der dersom du har gått over streken midt i brakka, men egentlig har du ikke faktisk besøkt landet.
Blir litt semantikk, men du har vært på Nord-Koreansk grunn.

Det mange artigere ting å gjøre i/nær Seoul enn å se på en brakke.

A-380
06-03-2019, 12:34
Men hva svarer man da for eksempel på ESTA for å komme inn i USA der de spør om du har vært i Nord-Korea? I praksis har du da vært der dersom du har gått over streken midt i brakka, men egentlig har du ikke faktisk besøkt landet.

Nord Korea er ikke på noen fyfy liste til USA. Så du skal ikke skrive noe på ESTA om det.

Jeg var i Nord korea i September, og USA i Oktober, med samme pass med Nord Korea visum limt inn i passet. Ikke noe stress.

robertaas
06-03-2019, 19:13

Dette regnes nok ikke som å ha vært i landet da du er i en demilitarisert sone og ikke går gjennom immigrasjon til landet.

Har vært ved mange kjente grenser og dette er ganske unikt. Selv mener jeg det er et must om man er innom Seoul.