View Full Version : Flyplasshotell på KSU
Vet ikke om dette er OT men i værste fall kun litt på kanten. Det planlegges et flyplasshotell i Kristiansund, se artikkel under. Jeg synes å huske å ha hørt at dette var en amerikansk kjede som pr i dag ikke er her i landet ennå og Oslo og Kristiansund skulle være først ute. Er det noen som vet hvilken kjede dette kan være?
http://www.tk.no/nyheter/article1632675.ece
Ramada kjeden var på vei inn ved hjelp av TFDS systemet..men dette skulle være lagt på is. I allefall med hjelp fra TFDS. Men kanskje har da Ramada selv blitt mer hissige på Norge. Men KSU først høres rart ut... Når Sheraton ikke klarte det for 20 år siden i år med Sandvika den gang Fornebu eksisterte - så tviler jeg på om KSU er det rette stedet for en ny internasjonal kjede nå...
Er det noen som vet hvilken kjede dette kan være?
Som sagt i et annet forum; hotellkjeden Marriot...
Superhai
18-06-2005, 19:20
Med to t'er på slutten så blir det riktig. Skal de etablere seg på KSU så vil jeg tro de har større planer i tillegg.
MarriotT...., MarriotT. Det er store planer på gang ja. De skal etablere seg på nordsiden av langtidsparkeringen på KB. Om det er Marriott som er årsaken eller ikke skal ikke jeg si, men det skal bl.a. sprenges bort berg i størrelsesorden 2,5 millioner kubikk. Det er jo fristende å legge sammen to + to her, for merkelig nok er det ca. 2,5 millioner kubikk som trengs for å fylle ut og utvide KB til 2000 meter LDA....;)
Dette tror jeg IKKE før jeg for se det... Til nå finnes vel Marriott kun i noen større europeiske byer... Tror ikke KSU blir første by nord for København!!
Originally posted by EB
Dette tror jeg IKKE før jeg for se det... Til nå finnes vel Marriott kun i noen større europeiske byer... Tror ikke KSU blir første by nord for København!!
Att säga att dom bara ligger i några större Europeiska städer är väl inte helt riktigt
Vi har en Mariott i granstaden Cap d'ail + en hel del småstäder runt omkring
.
...som vel alikevel har flere besøkende enn mange av de norske byene - Oslo inkludert!
Originally posted by Savipix
Originally posted by EB
Att säga att dom bara ligger i några större Europeiska städer är väl inte helt riktigt
Vi har en Mariott i granstaden Cap d'ail + en hel del småstäder runt omkring
.
Dont underestimate the power of the dark side :) ... Når det er sagt så er hotellene her opp stappfulle så nytt hotell må på banen uansett. Dette begynner å bli en rimelig stor oljeby og større blir den. Kan like gjerne være Marriott som noen andre - og legge det ved flyplassen er jo et sjakktrekk i seg selv.
Ville tro at flesteparten av de som skal bo på hotel i KSU er nordmenn... Da trenger kjeden som kommer/etablerer seg et etablert varemerke og ikke minst etablerte salgskanaler.
Tror kjeder som Rica, Rainbow og Choice har mer å hente ut av markedet i KSU og ikke minst stordriftsfordeler sammen med eksisterende hotel i området. I tillegg skal vel Marriott ha et tilbud om restauranter, bar/nattklubb og trening/svømmeområde for å få drive under Marriott navnet...
Bare for å ha sagt det...tror absolutt på et hotel til i nærheten av KSU - men er ikke så sikker på om det blir en ny kjede som etablerer seg til slutt...
Hvordan går det med denne saken?
Superhai
10-08-2005, 19:10
Marriott til Norge (http://www.standbynews.no/7160.0.html?&no_cache=1&tx_standbynews_pi1%5BshowU id%5D=14933&cHash=f0c53b872b)
Originally posted by Superhai
Marriott til Norge (http://www.standbynews.no/7160.0.html?&no_cache=1&tx_standbynews_pi1%5BshowU id%5D=14933&cHash=f0c53b872b)
Jamen, det sa jeg jo allerede 18. juni....:biggrin ;)
Originally posted by LN-SSL
Originally posted by Superhai
Jamen, det sa jeg jo allerede 18. juni....:biggrin ;)
men da ble du jo ikke trodd ;)
Spenningen er til å leve med...;)
Originally posted by EB
Spenningen er til å leve med...;)
Klarte ikke leve lenger med spenningen? Hehe....
Ja hva skjer egentlig. Var jo endel skriving om dette i sommer...
Spenningen går greit - nysjerrigheten er noe annet. Pluss at jeg leste om Ramadas ønske om å etablere seg i Norge...
OK - følte bare det passet å kommentere det siden du hadde de to postingene rette etterhverandre;) Så litt komisk ut...:)
Men ser du etter så er det mange uker mellom postene...(...nesten 8 uker!)
Originally posted by EB
Hva skjer i denne saken?
For å være helt ærlig, uten å flåse? Jeg har faktisk ikke peiling....
Nå ble tallene for hotellene i Kr-sund lagt fram i dag, og husker jeg ikke helt feil, var økningen fra august '04 til august '05 ca. 13%, fra september '04 til september '05 ca. 22%. Fra å ha et belegg på 68% i august '05, økte belegget til 73% i september. Økningen i gjestedøgn fra aug./sept. i fjor til samme tid i år var på over 4.600. Skal man arrangere kurs, konferanser, holde seminar eller ha andre større møter, ser jo enhver at det er et vist behov for økt kapasitet om ikke annet... :)
Som det ble sagt fra reiselivsbransjen, var det en slags tommelfingerregel at om man hadde et belegg på 55-60%, var det mulig å drive et hotell lønnsomt.
Reiselivssjefen (eller noe der omkring) hadde på slutten av et intervju en uttalelse om at "det var bra det nå foreligger planer om kapasitetsøkning i Kristiansund, for jeg tror vi trenger det". Bare elendig journalistisk håndtverk resulterte i at det ikke ble stilt oppfølgingsspørsmål til den uttalelsen!! :sarc
Rica hotell skal påbygges.
Originally posted by ENKB
Rica hotell skal påbygges.
Jo, men er ikke det bare med en etg. da, hvor store deler skal bstå av en svær suite?
En slik påbygging blir vel en "pølse i slaktetida" vel.....
:)
Og Rica ligger vel fortsatt ikke på flyplassen...
Rica ligger ikke ved flyplassen.
Har man lagt planene om et flyplasshotel på KSU på is?
Jeg tror nok at det vil gå en del tid før vi hører noe mer om denne saken, uansett hva utfallet blir.
Status: Det ser ut til at byggingen av flyplasshotell ved Kvernberget starter allerede i september i år. En del av bygget skal vistnok være i samband med Avinor's planer om nye servicebygg ved flyplassen, og dette vil utløse en god del masse som er tiltengt rullebaneforlengelse ved KVB. Ja, ja...., så skjer det da et eller annet da.
(EB: har forstått det sånn, foreløpig, at det er den grupperingen her i byen som samarbeider med Marriott som har fått grønt lys til oppstart. Hvilket navn/hvilken hotellkjede det blir til slutt, skal være usagt).
ikke så utenkelig med Marriott alikevel... Grupperingen som har rettighetene er vel de som i sin tid startet opp Choice i Norge før Petter`n overtok...
Det har tidligere blitt skrevet at Marriott og Rune Firing skal åpne et 250-roms hotell ved Nannestad i løpet av 2007 her (http://www.rb.no/lokale_nyheter/article1801893.ece).
Samtidig skrev Boarding.no (http://www.boarding.no/art.asp?id=22103) tidligere i sommer at Hilton og Marriott kniver om å få bygge svært 300-400 roms hotell på Vestbanetomta i Oslo.
Uansett hva som skjer så virker Marriott og andre luksus/premium kjeder å fatte interesse for Norge igjen.
Hilton har allerede en stor organisasjon i Norge...de eier jo Scandic!
Status: Marriott har vært på befaring i Kristiansund, fredag 1. september...
Status 2 : det er nå totalt 7 nye hoteller under planlegging her i Kristiansund, samt planer om påbygging av 2 eksisterende hoteller, så et visst marked må det vel være.
Status 3: gruppen som jobber med å få Marriott til Kristiansund/Kvernberget har kjøpt 20 mål tomt av kommunen for 5 mill.
Edit: Status 3 1/2; Byggemelding er sendt....
Status 4: http://www.tk.no/nyheter/article2636792.ece ;)
Spennende...nå skjer det da saker.
Status: Byggestart til høsten, ferdigstillelse 2008...
Og denne henta jeg opp med "flyplasshotell" i søkefeltet, bare for å terge 'fkrlf' litt....:D ;)
Status 5:
Alt er nå klart for å stikke spaden i jorda for det nye Marriott flyplass-hotellet på KB. Press i byggebransjen fører til at byggestart først vil skje i mars 2008, med ferdigstillelse på vårparten 2009...:D
Når begynner byggingen av det nye Marriott hotellet på Nannestad da? Har ikke hørt noe mer om det.
Nå bekrefter iallefall Marriott selv at kjeden i løpet av de neste 6 årene kommer til å åpne 15 nye hoteller i Norge, Sverige og Finland, under en franchise-avtale med Scandinavian Hospitality Group.
De to første blir i Kristiansund og Stockholm i 2009.
http://www.marriott.com/news/detail.mi?marrArticle=286873
Artikkel i TK:
http://www.tk.no/nyheter/article3070132.ece
I tillegg blir det gangbro fra hotellet til flyplassterminalen :)
TVNordvest melder i dag at Marriott sammen med Scandinavian Hospitality Group skal bygge ut hotellet på Kvernberget, med byggestart i Mars 2008. Hotellet skal stå ferdig i 2009.
Artikkel i TK:
"Flyplasshotellet åpner i 2009" (http://www.tk.no/nyheter/article3070132.ece)
Marriott sin pressemelding: (Pressemeldingen er noen måneder gammel, men har ikke sett den linket her tidligere)
"Marriott International to vastly expand its presence in Scandinavia under a multiple franchise agreement" (http://www.marriott.com/news/detail.mi?marrArticle=286873)
Navnet de har kommet opp med høres jo sykt stilig ut og da :D
"Courtyard by Marriott Kristiansund International Airport"
"Courtyard by Marriott Kristiansund International Airport"
Det var da voldsomt da.....:8:
Jaja...., vil nå se grunnmuren først før jeg tror det.
Det som nevnes med gangbru fra hotellet til terminalen, må vel være den dagen alle bygg er flyttet nordover bak ny byggelinje det da?
Ellers ser jeg for meg en av landets lengste gangbruer....
Ellers ser jeg for meg en av landets lengste gangbruer....
Ny terminalen kommer jo nesten helt ved hotellet da ;)
FlightDeck
25-01-2008, 09:24
hehe... Moro! Hadde ikke tippet at det første Marriot-hotellet ville bli et terminalhotell i Kristiansund! Da blir det i så fall det andre i rekken, etter Clarion-hotellet på Flesland - som riktignok fortsatt mangler brotilknytningen...
Hotellkjempen Marriott åpner neste år sine første hoteller i Norge. De første kommer på Gardermoen og ved Kristiansund lufthavn.
Artikkel i VG (http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=510079)
FlightDeck
25-01-2008, 10:22
Hmmm... Hvor på Gardermoen skal det ligge? Virker som man aldri får nok av hoteller på Gardermoen, det blir stadig mer populært å legge konferanser dit.
Vi har vel:
- Radisson SAS Airport Hotel
- Clarion Hotel Oslo Airport
- Quality Airport Hotel Gardermoen
- Rica Hotel Gardermoen
- Norlandia Oslo Airport Hotel
- Thon Hotel Oslo Airport
- Thon Hotel Gardermoen
Dessuten planlegger vel Scandic et flyplasshotell?
Det blir vel ikke gangbru før den nye terminalen er ferdigstilt, og den flyttes jo et stykke bakover. Hva er status på felles terminal forresten?
Ny terminalen kommer jo nesten helt ved hotellet da ;)
Ja, jeg sier jo det; at gangbru fra hotellet går til en terminal som vil ligge nord for ny byggelinje, men det forutsetter jo at den nye terminalen kommer først...., eller rettere sagt, også kommer.
Med all den sirupen som er på KB nå, kommer det aldri til å skje i vår generasjons levetid iallefall.
Men, jeg håper jo selvsagt andre vet hva som er på gang. "Pilotveien" er iallefall igang, og det er jo en trøst....
Ja, jeg sier jo det; at gangbru fra hotellet går til en terminal som vil ligge nord for ny byggelinje, men det forutsetter jo at den nye terminalen kommer først...., eller rettere sagt, også kommer.
Med all den sirupen som er på KB nå, kommer det aldri til å skje i vår generasjons levetid iallefall.
Men, jeg håper jo selvsagt andre vet hva som er på gang. "Pilotveien" er iallefall igang, og det er jo en trøst....
Er det ikke vedtatt at den nye terminalen skal stå ferdig om ikke så lenge da? I alle fall det jeg har hørt. Det pluss nedfelt senterbelysning :nor
Pilotveien" er iallefall igang, og det er jo en trøst
DEN har vi iallefall kontroll på ;)
Er det ikke vedtatt at den nye terminalen skal stå ferdig om ikke så lenge da? I alle fall det jeg har hørt
Nix vedtak ennå, siste var vel "før jul"....
Det jobbes med tegningene.. Kvalifisert gjetting 2011...
Ellers tror jeg dere har litt å gå på når det gjelder å være positiv og optimistisk :)
Noen tegninger som er offentliggjort? Gleder meg til å se hvordan den blir :)
Det jobbes med tegningene.. Kvalifisert gjetting 2011...
Ellers tror jeg dere har litt å gå på når det gjelder å være positiv og optimistisk :)
Opp gjennom tiden, på forskjellige fora...., har det liksom vært mitt lodd å dra visse andre her den "rette veien" etter som vedkommende hele tiden snakket om at sistemann måtte slukke lyset og greier.
Nå har det imidlertid snudd til at jeg nesten driter i hva som skjer på KB fordi det skjer så gudjammerlig treigt at man skulle tro hele kostebinneriet satt og sov.
Men på andre siden av fjellet derimot....; MED LYNETS HASTIGHET alt som skjer.....
Jeg fatter det bare ikke, FATTER DET IKKE!
2011? Nja, er man klar over hvor langt nord evt. ny terminal skal flyttes? Vet man hvor mye arbeid det er bare med grunnarbeidene, altså det man må gjøre før grunnmurene legges? ENORMT!
(Da tenker jeg på hele papirmølla med alt som skal innom alle styrer, kommiteer og jeg vet ikke hva, til det fysiske arbeidet, og ikke minst vedtak om finansiering).
Nei, når det gjelder KB...., 2013-14 tidligst, hvis noen gang....:angry:
Nå må vi jo ikke være så negativ da... Avinor har jo satt av penger til ny terminal, og det er et skrikende behov for det (spesielt på heli-siden) så den kommer nok om ikke så alt for lenge :)
De begynner vel og utvide sikkerhetssonene rimelig snart nå, og da skal jo ny adkomstvei på plass. Så sprenger de vekk all driten bak P2, slik at det blir flatt og hiver det de sprenger neddi høla som skal fylles ut for å forlenge RW. Det går vel framover, om ikke så fort da :rolleyes: :nor
Ellers tror jeg dere har litt å gå på når det gjelder å være positiv og optimistisk
Been there done that....
FlightDeck
29-01-2008, 17:50
Innen utgangen av 2010 skal følgende hoteller stå ferdige:
Marriott Hotel Oslo Airport med 290 rom
Renaissance Malmoe Hotel med 115 rom, beliggende midt i Malmö sentrum
Marriott Resort Trysil med 280 boenheter
Marriott Resort Hemsedal med 310 boenheter
Courtyard by Marriott Kungsholmen, Stockholm med 272 rom
Courtyard by Marriott Kristiansund International Airport med 155 rom.
http://boarding.no/art.asp?id=30104
Opp gjennom tiden, på forskjellige fora...., har det liksom vært mitt lodd å dra visse andre her den "rette veien" etter som vedkommende hele tiden snakket om at sistemann måtte slukke lyset og greier.
Nå har det imidlertid snudd til at jeg nesten driter i hva som skjer på KB fordi det skjer så gudjammerlig treigt at man skulle tro hele kostebinneriet satt og sov.
Men på andre siden av fjellet derimot....; MED LYNETS HASTIGHET alt som skjer.....
Jeg fatter det bare ikke, FATTER DET IKKE!
2011? Nja, er man klar over hvor langt nord evt. ny terminal skal flyttes? Vet man hvor mye arbeid det er bare med grunnarbeidene, altså det man må gjøre før grunnmurene legges? ENORMT!
(Da tenker jeg på hele papirmølla med alt som skal innom alle styrer, kommiteer og jeg vet ikke hva, til det fysiske arbeidet, og ikke minst vedtak om finansiering).
Nei, når det gjelder KB...., 2013-14 tidligst, hvis noen gang....:angry:
Vel.. du kan få en forklaring på det.. noen gjør noe mens andre bare syter.. i hvilken kategori vil du si du havner? :)
Byggestart rett etter sommeren :
http://www.tk.no/nyheter/article3313895.ece
Ellers så venter jeg på svar på dette.... ;)
Vel.. du kan få en forklaring på det.. noen gjør noe mens andre bare syter.. i hvilken kategori vil du si du havner?