PDA

View Full Version : Bagasjeutlevering - Haugesund style


Spantax
11-04-2010, 23:34
Landet i Haugesund fredag ettermiddag - ganske travelt, med Max Manus fra DY, Eirik Blodøks fra SK, et seilfly og en F50 fra SAS på vei ut (og som jeg egentlig skulle ha fløyet BGOHAU, men planer forandrer seg).

Terminalen er utvidet mot CoastAir-bygget, og har blant annet helt ny bagasjehall. Vi reagerte på at DY-pax ikke hadde fått sin bagasje da vi landet, til tross for at flyet var klart til å pushes ut igjen. Tenkte at det kanskje bekreftet myten om at DY liker å laste utgående fly før de kjører inn bags fra inngående, men neida. Bagasjebåndet sto, og alle måtte ut på en liten flyplass-sightseeing.

Utlevering på parkeringsplassen.
http://i985.photobucket.com/albums/ae336/Spantax/P4090011872x654.jpg

Syntes egentlig dette var ganske praktisk og festlig, og det var ingen sure miner. Ekstra greit for oss som kom med SK, som fikk bagasjen samtidig med DY-pax som landa ca. 40 min før oss :p

LN-KGL
12-04-2010, 00:47
Vi reagerte på at DY-pax ikke hadde fått sin bagasje da vi landet, til tross for at flyet var klart til å pushes ut igjen. Tenkte at det kanskje bekreftet myten om at DY liker å laste utgående fly før de kjører inn bags fra inngående, men neida. Bagasjebåndet sto, og alle måtte ut på en liten flyplass-sightseeing.

Syntes egentlig dette var ganske praktisk og festlig, og det var ingen sure miner. Ekstra greit for oss som kom med SK, som fikk bagasjen samtidig med DY-pax som landa ca. 40 min før oss :p

Da må SAS ha vært utrolig mye forsinket på fredag - det er bare 5 minutter forskjell mellom DY188 og SK316 i følge tidstabellen, og SK2325 har samme ankomsttid som DY188 (17:45).

Når det gjelder Norport Handling sin håndtering av bagasjeutlevering, så har jeg sett og følt at de laster flyet ferdig før vognene kjøres inn til utlevering på båndet. Hvis det er noen som er på innsiden av DY så vet dere hva dere skal gjøre overfor Norport Handling på HAU! Før jul opplevde jeg å vente over 40 minutter på bagasjen. Ventetid hos SGS før påske var rundt 15 minutter, DYs bagasje måtte først ut på båndet så det var kø og bagasjen hadde kommet ut tidligere hadde det ikke vært for Norport Handling. Men trangt var det innenlands ankomst med en sild-i-tønne-full LN-KHD og litt over en halvfull LN-TUD på samme tid. Håper det bedrer seg etter at oppbyggingen er ferdig.

Spantax
12-04-2010, 09:57
Da må SAS ha vært utrolig mye forsinket på fredag - det er bare 5 minutter forskjell mellom DY188 og SK316 i følge tidstabellen, og SK2325 har samme ankomsttid som DY188 (17:45).


Sorry, jeg blingsa en del her! Det skulle være 23 min. Vi var 14 min. forsinka fra gate i Oslo pga noe rot med en pax, og jeg glemte at vi fløy inn en del og parkerte bare sju min. for seint, 17.57. DY parkerte 17.34 iflg. FlightStats, og de dro igjen 18.02.

Poenget var: DY vant "punktlighetskampen", men vi fikk bagasjen samtidig. Om det var flyplassens eller handlerens feil skal ikke jeg si noe om. Jeg ville egentlig bare dele et bilde og en situasjon jeg syntes var morsom.

(Fokkeren, SK2325, parkerte 17:42 og gikk igjen som SK2328 kl 18.00, idet jeg gikk ned flytrappen.)

Someone
12-04-2010, 10:03
Når det gjelder Norport Handling sin håndtering av bagasjeutlevering, så har jeg sett og følt at de laster flyet ferdig før vognene kjøres inn til utlevering på båndet. Hvis det er noen som er på innsiden av DY så vet dere hva dere skal gjøre overfor Norport Handling på HAU!

Er ikke dette er spørsmål om kostnader? Dvs man får hva man betaler for?

gustavf
12-04-2010, 10:04
Er ikke dette er spørsmål om kostnader? Dvs man får hva man betaler for?

Det kan også være et spørsmål om å ikke få det man betaler for.

LN-KOG
12-04-2010, 10:11
Sorry, jeg blingsa en del her! Det skulle være 23 min. Vi var 14 min. forsinka fra gate i Oslo pga noe rot med en pax, og jeg glemte at vi fløy inn en del og parkerte bare sju min. for seint, 17.57. DY parkerte 17.34 iflg. FlightStats, og de dro igjen 18.02.

Poenget var: DY vant "punktlighetskampen", men vi fikk bagasjen samtidig. Om det var flyplassens eller handlerens feil skal ikke jeg si noe om. Jeg ville egentlig bare dele et bilde og en situasjon jeg syntes var morsom.

(Fokkeren, SK2325, parkerte 17:42 og gikk igjen som SK2328 kl 18.00, idet jeg gikk ned flytrappen.)

Som passasjer med bagasje bryr du deg vel katta om når flyet tar av og lander. Det som betyr noe er når du kommer deg videre fra flyplassen. Det er svært få som har flyplassen som endedestinasjon.

Spantax
12-04-2010, 10:26
Som passasjer med bagasje bryr du deg vel katta om når flyet tar av og lander. Det som betyr noe er når du kommer deg videre fra flyplassen. Det er svært få som har flyplassen som endedestinasjon.

Ja, det var liksom litt av poenget mitt. Som SK-pax fikk jeg bagasjen ca. ti min etter landing. Synd for DY-paxen som fikk den samtidig, til tross for at de hadde venta lenger.

Shadow
12-04-2010, 10:42
Hvis det er noen som er på innsiden av DY så vet dere hva dere skal gjøre overfor Norport Handling på HAU!

Nå er det ikke bare i HAU de gjør dette, vet også at det gjøres i MOL.
Laste først, så inn med ankommende bag

73H
12-04-2010, 23:25
I munchen var det også på samme måte... Tømme flyet, laste ny bag, og deretter kjøre ankommende bag inn på båndet.

Discus
13-04-2010, 16:27
Utlevering på fortauet utenfor terminalen har jeg opplevd en del ganger med skicharter i Innsbruck når Braathens fløy dit, den gang terminalen var aaaaalt for liten. Først gjennom tollen og så hente bagasjen på utsiden :D Mulig de sluttet med det etter at de utvidet.

stistens
13-04-2010, 20:52
Etter som jeg jobber i Norport HAU og jobber denne fredagen.

Det tok veldig lang tid før bagasjen ble kjørt ut og det må vi må ta kritik for at vi ikke kjørte denne ut på et tidligere tidspunkt.

Men å ha lest flere ting som at vi laster flyet før bagasjen blir kjørt og utlevert, har jeg aldri sett skje på mine vakter.

Men det var morsomt å se bilde igjen da. Etter som vi sto bak deg når du tok dette, vi lurte på hvor dette bilde kom til å ende opp..