View Full Version : IndiGo Airlines - status og flåte
Fant foelgende note i en artikkel i Seattle P-I:
The IndiGo deal alone was worth about $6 billion at list price, Airbus said, as it announced that New Delhi-based travel company InterGlobe Enterprises Ltd. and Indian businessman Rakesh Gangwal were teaming up to start the new low-cost domestic carrier.
Rakesh Gangwal ... ??? Har vi ikke hoert det navnet foer??
Gangwal previously has worked as a senior executive for United Airlines, Air France and US Airways.
Oh yeah, han ja .... kompis av Steven Wolfe og en av gutta som loppet USAirways for millioner av dollar foer de stakk!
"IndiGo is the result of extensive analysis and planning by very experienced airline executives, and we're convinced it will be a successful new player," Airbus CEO Noel Forgeard said.
Blblblblblblblblbl ....... :mol
.. og Seattle Times har foelgende kommentar:
But Boeing's chief sales executive for India, Dinesh Keskar, questioned the seriousness of the Airbus deals from his part of the world.
All Indian airlines together now have a combined fleet of 165 airliners, Keskar said. And even at that number, the Indian airport infrastructure is strained to accommodate them and there is a big shortage of pilots, he said.
"It's unrealistic for any one entity to fly in India with 100 airplanes," he said. "Where are you going to park them?"
Keskar said that his team had also negotiated with IndiGo, but had refused to sell them so many airplanes in one purchase.
"We told them it didn't make sense for an airline that hadn't flown one flight yet," he said. "We don't think this is realistic."
Another barrier, Keskar said, is that all aircraft purchases in India have to be approved by the government. Keskar said the government would likely withhold approval that would strain the nation's aviation infrastructure.
plane-spotter
17-06-2005, 15:52
Med mye over 1 milliard mennesker i landet tror jeg nok det er like mange som kan reise med fly på ferie der som i f.eks Storbritannia. som ikke har over 100 millioner inbyggere engang.
Inda har foresten en meget stor middelklasse, saken er at når man er fattig , så er man det og;)
Hvis vi ser på litt i lengre perspektiv på det, vil nok India som marked øke enormt. Om den ekspansjonen som skjer nå er ei boble har jeg ingen bakgrunn for å mene noe særlig om, men faktum er at velstandsøkningen i India skyter fart nå, og disse flyene (tenker da også på Kingfisher) kommer om noen år og da kan det være greit å være klare?
Men flyplassene blir helt klart et problem, men de har jo litt tid til å bygge ut - hvis de begynner nå.
Tipper at avisene i Syd-Frankrike er av en annen oppfatning enn avisen som kommer ut i "bakgården" til Boeing...
Originally posted by EB
Tipper at avisene i Syd-Frankrike er av en annen oppfatning enn avisen som kommer ut i "bakgården" til Boeing...
Det kan man gott saega... Kom oever Tolouse lokaltidning igaar och daer var det mycket pro Airbus och anti Boeing
Går nok en stund før avisene til MOW og DC-8-63 skriver positivt om Airbus...
India tar helt av om dagen! Det vi ser i dag er den andre bølgen av deregulering (Jet Airways og Sahara er vel de eneste overlevende av den første bølgen med deregulering), og mange vil nok falle fra denne gangen også. Det er ingen tvil om at det indiske markedet trolig vil eksplodere - selv om det er 1 milliard innbyggere i landet, er det store flertallet det vi vil kalle fattige, som bor på landsbygda, men det er i India en sterkt økende middelklasse, som både er lei av å ta tog (mer enn én million mennesker reiser med tog HVER DAG i India) og som ønsker å dra utenlands. Mange indiske fremmedarbeidere jobber i Midt-Østen (EK skal sette inn sine 600-seters A380 på rutene til India og Pakistan), og i Europa og USA finnes en stor, og stadig mere kjøpekraftig, befolkning av indisk opprinnelse. Selskapet bar Kingfisher er et av de aller største bryggeri/spritprodusentene i verden, med veldig dype lummer og en sjfe som ser på seg selv som Indias Richard Branson. Med så mange nye selskaper som dukker opp i India, tror jeg Kingfisher satser på "get big quick"-formelen, for dermed å bli en av de få som vil overleve. Indiske flyselskaper har et kostnadsnivå vi i Europa kan drømme om, og den eneste grunnen til at Indian Airlines og Air India ikke er verdens største flyselskaper i dag er indiske myndigheters kvelende regulering av Indias luftfart gjennom fem tiår.
Dette siste prosjeket virker litt villt, men jeg har stor tro på at et - eller flere - av verdens ti største flyselskaper er indiske om fem år!
Jeg har også tro på at India kommer til å bli et av de virkelig betydningsfulle land i verden ganske så raskt. De har i dag en middelklasse på over 150 mill. med kjøpekraft innenlands i India på linje med EU borgere. Dette er i dag knapt 15 % av befolkningen og prognoser sier at 30% av befolkningen vil få en slik kjøpekraft om 10-15 år.
Dette er verdens største demokratiske stat, som er selvforsynt på stadig flere områder, har et bra utdanningssystem, fortsatt billig innlandsk arbeidskraft og ikke minst er de et land hvor engelsk er meget utbredt med sitt særegne tonefall dog ...
Se forøvrig denne artikkelen dagens Aftenposten : HER (http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1062366.ece?rfid=bm)
Har vært i India flere ganger og det er et samfunn som imponerer meg like mye hver gang! Det skal ikke mange prosentene av deres stadig voksende middelklasse til for å fylle et stort antall fly. Med tanke på hvor stor trafikk vi har i lille Norge med knapt 4,5 mill innbyggere og med 65stk 737, 29 Dash8 , 6 F50 samt flere mindre fly så ser man jo potensialet for mange fly i India i nær framtid.
mere her:
Indigo Airlines To Launch Flights In India
NEW DELHI, June 23 Asia Pulse - After placing one of the world's largest orders for 100 aircraft, start-up low-fare carrier IndiGo Airlines has said it will launch domestic services this winter and have a fleet of eight planes by 2006.
"We will be airborne between this November and February next year ... we will launch our first flight in a few weeks after we get the delivery of our first aircraft. Internally, we will be ready to fly much beforehand," Rahul Bhatia, co-owner of the airline, told PTI in an interview here.
IndiGo Enterprises recently stunned the world by placing one of the largest firm orders for 100 A-320 aircraft with European manufacturer Airbus Industrie, with a list price of over $US6 billion at the Paris Air Show.
Asked whether they would lease planes to start their operations, he said there could be a "bridging arrangement" with a lessor to provide them with the aircraft in case of delay in delivery of their own planes.
"However, we would prefer to fly our own aircraft", Bhatia, Managing Director of travel firm InterGlobe Enterprise who owns the airline company along with top aviation expert Rakesh Gangwal, said.
IndiGo, which received its No Objection Certificate (NOC) from the government to launch scheduled services last April, would get eight aircraft by the end of 2006, nine more in 2007 and induct one each every month after that, he said.
ASIA PULSE
Originally posted by LN-MOW
"IndiGo is the result of extensive analysis and planning by very experienced airline executives, and we're convinced it will be a successful new player," Airbus CEO Noel Forgeard said.
Lang erfaring i å raske til seg penger, ja....
The Ticketor
23-06-2005, 13:07
Har jeg drømt, eller leste jeg at Kingfisher hadde bestillt A380?
Originally posted by The Ticketor
Har jeg drømt, eller leste jeg at Kingfisher hadde bestillt A380?
Neida, du har vært våken: :)
http://events.airbus.com/a380/events/lebourget2005/articledetail.aspx?artid=450
http://events.airbus.com/A380/Images/MME/3126.JPG
Originally posted by EB
Går nok en stund før avisene til MOW og DC-8-63 skriver positivt om Airbus...
Helt feil...avisen min NYT (www.nytimes.com) skriver ofte positivt om Airbus. Thomas Friedman er ikke skeptisk til hva India vil faa til i aarene som kommer, og han tilbringer mye tid i nettopp India....
Gammel tråd, men litt interessant å merke seg men Indigo har nå gått fra ingenting i 2006 da de startet opp, til å april 2019 ha en markedsandel på indisk innenriks på 49,9%. Riktignok god hjulpet av Jet konkursen da de "bare" hadde 42,5% tilbake i januar 2019
Men nå ser det ut til, å go mot slutten for hele Indigo.
Men nå ser det ut til, å go mot slutten for hele Indigo.
Nei, det relativt langt fra sannheten. De sliter dog med at eierne krangler om de skal gå for widebodies eller ikke. Og veksten gjør at de mangler piloter
Eierne krangler åpentlyst om veien videre
https://www.flightglobal.com/news/articles/indigo-shareholder-spat-erupts-in-public-459568/
An acrimonious dispute between leading shareholders of Indian low-cost carrier IndiGo has gone public, hammering the company's shares.
Som den andre indiske LCCen etter Spicejet, har IndiGo nå blitt med i IATA
https://www.flightglobal.com/news/articles/indigo-becomes-latest-iata-member-462579/
IndiGo has received its IATA membership certificate, becoming the fourth Indian airline and the second low-cost operator from the country to join the association.
IndiGo tok i dag levering av sin 30. A321neo, og legg til 120. A320neo alt i flåten, blir de dermed det første selskapet som har 150 stykk NEO i flåten
I tillegg har de noen og 70 A320ceo i flåten, som jo delvis er på vei ut, samt 25 ATR maskiner
Da har eierene av IndiGo, om ikke blitt enige, så trekker han ene seg fra styret og planlegger selge seg ut
https://www.ch-aviation.com/portal/news/112947-co-founder-of-indias-indigo-quits-board-to-cut-stake
IndiGo Airlines (6E, Delhi Int'l) shareholder and co-founder Rakesh Gangwal has resigned from the board of parent InterGlobe Enterprises and plans to gradually downsize his stake over the next five years, InterGlobe said in a filing to the National Stock Exchange of India.
Ellers har jo selskapet over 270 fly i flåten nå, så det som står i noen av artiklene i første posten her, har de greit motbevist
IndiGo tok i dag levering av sin 30. A321neo, og legg til 120. A320neo alt i flåten, blir de dermed det første selskapet som har 150 stykk NEO i flåten
I tillegg har de noen og 70 A320ceo i flåten, som jo delvis er på vei ut, samt 25 ATR maskiner
Og tidligere denne uken ble deres 200. NEO levert.
146 A320neo og 54 A321neo har de mottatt. Dog er flåten nå på 197 maskiner da de 3 eldste NEOene tidligere i vinter ble levert tilbake til utleier når kontrakten gikk ut
De fortsetter å skaffe seg codeshare med de klassiske nettverksselskapene, og nå er det KLM som vil bruke dem til India-feed fra DEL, BOM og HYD
https://aeroroutes.com/eng/220509-kl6ecodeshare
IndiGo henter inn KLM sjefen Pieter Elbers som nå CEO fra høsten av, hvis ting går som planlagt
https://skift.com/blog/former-klm-ceo-pieter-elbers-lands-at-indigo/
Outgoing KLM CEO Pieter Elbers Lands at IndiGo
De fortsetter å skaffe seg codeshare med de klassiske nettverksselskapene, og nå er det KLM som vil bruke dem til India-feed fra DEL, BOM og HYD
https://aeroroutes.com/eng/220509-kl6ecodeshare
Nå også codeshare med Qantas. Må etterhvert begynne få endel feed fra nettverksselskapene nå
https://www.aeroroutes.com/eng/220824-qf6ecodeshare
Qantas / IndiGo Begins Codeshare Partnership From Sep 2022
Virgin blir ny codesharepartner. begynner bli mange nå
https://newsroom.aviator.aero/virgin-atlantic-and-indigo-announce-new-codeshare-agreement/
Virgin Atlantic and IndiGo announce new codeshare agreement
IndiGo planlagger wetlease 777 maskiner, for økt kapasitet på enkelte ruter
https://airwaysmag.com/indigo-to-fly-the-boeing-777/
India’s largest carrier, IndiGo (6E), is going big and wet-leasing wide-body Boeing 777 aircraft for the coming winter season given the demand for overseas flights.
raider66
13-10-2022, 20:50
Hvilke oversjøiske ruter er det IndiGo opererer i dag?
Espen
Hvilke oversjøiske ruter er det IndiGo opererer i dag?
Espen
Vedlagt er rutekartet deres fra Dehli, og mye av det samme går også fra Mubai, og sikkert flere andre indiske byer
raider66
13-10-2022, 21:02
Takk!
Espen
IndiGo planlagger wetlease 777 maskiner, for økt kapasitet på enkelte ruter
https://airwaysmag.com/indigo-to-fly-the-boeing-777/
I første omgang snakk om opptil 6 maskiner. I utgangspunktet ønsker de lease de for 2 år, men ser ut som de bare fikk tillatele i 6 måneder
Ser ut som de mye skal brukes mellom Tyrkia og BOM/DEL, så er vel snakke om å kjøre endel feed mellom de to selskapene?
https://www.ch-aviation.com/portal/news/120893-indias-indigo-okayed-to-wet-lease-turkish-airlines-b777s?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter
IndiGo Airlines (6E, Delhi Int'l) has received the green light from India's Directorate General of Civil Aviation (DGCA) to wet lease up to six Turkish Airlines (TK, Istanbul New) B777-300(ER)s for six months - considerably shorter than IndiGo's desired two-year lease period. The planes will be deployed onto routes between India and Turkey, with IndiGo already flying between Delhi and Istanbul and due to start Mumbai Int'l - Istanbul flights on January 1. The aircraft would arrive ahead of the busy Christmas/New Year period.
I første omgang snakk om opptil 6 maskiner. I utgangspunktet ønsker de lease de for 2 år, men ser ut som de bare fikk tillatele i 6 måneder
Ser ut som de mye skal brukes mellom Tyrkia og BOM/DEL, så er vel snakke om å kjøre endel feed mellom de to selskapene?
De har fått utvidet dette til å gjelde 1 år. Ser de også har slengt på codeshare på endel av Turkish sine flyvninger videre fra IST
https://www.ch-aviation.com/portal/news/121986-indias-indigo-okayed-to-wet-lease-b777s-for-12-months
India's IndiGo okayed to wet lease B777s for 12 months
Ligger inne med 777-300ER på DEL-IST fra 1 februar
https://www.aeroroutes.com/eng/221230-6e1q23del
Indian low-cost carrier IndiGo this week adjusted operational aircraft on Delhi – Istanbul route, as it begins leased Boeing 777-300ER aircraft service on this route from 01FEB23
Første 777 er ferdigmalt
https://scramble.nl/civil-news/1st-b777-in-indigo-livery
1st B777 in IndiGo-livery
https://scramble.nl/images/news/2023/march/B773-IndiGo-640.jpg
Noen har blitt rike på å starte flyselskap, for grunderne her har begynt å selge seg ned
https://www.ch-aviation.com/portal/news/128695-founder-of-indias-indigo-to-sell-down-stake-reports
India-based media have reported that the Gangwal family were readying to sell between 5% and 8% of the airline in a deal worth approximately INR75 billion rupees (USD911.3 million)
Fire tailstrikes på 3 måneder, så bør man kanskje gå gjennom de interne rutinene....
https://twitter.com/ari_maj/status/1669303298485280769
VT-IMW, 7 months old A321 Neo suffers IndiGo's fourth tail strike in last 3 months
https://pbs.twimg.com/media/FyqOfxxXwAAKRuI?format=jpg&name=900x900
Rekordoverskudd sist kvartal
https://airlinegeeks.com/2023/08/04/india-s-indigo-posts-record-first-quarter-net-profit/
India’s largest domestic airline IndiGo has posted a record net profit for the first quarter of the airline’s 2023-24 financial year, 01 Apr – 30 Jun Pieter Elbers, the airline’s chief executive officer, said: “That very positive momentum from the last two quarters has also continued in this quarter as we started the new year on a strong note and reported the highest-ever quarterly revenue of 171.6 billion rupees ($2.07 billion) and the highest ever quarterly net profit of 30.9 billion rupees ($373 million).”
Codeshare med British Airways
https://www.aviation24.be/airlines/indigo/british-airways-and-indigo-sign-new-codeshare-agreement/
British Airways and IndiGo sign new codeshare agreement
IndiGo sliter med parkerte fly med P&W motorer, så vil damp lease 5 737-MAX 8 fra Qatar, for bruk mellom Doha og India
https://www.ch-aviation.com/news/136772-indias-indigo-to-damp-lease-five-qatar-b737-max-8s-report
IndiGo Airlines (6E, Delhi International) is preparing to damp lease five B737-8s from Qatar Airways (QR, Doha Hamad International), according to multiple Indian media reports. The Indian LCC is taking the step because 75 of its A320neo types remain grounded due to Pratt & Whitney engine issues.
IndiGo sliter med parkerte fly med P&W motorer, så vil damp lease 5 737-MAX 8 fra Qatar, for bruk mellom Doha og India
https://www.ch-aviation.com/news/136772-indias-indigo-to-damp-lease-five-qatar-b737-max-8s-report
Hva er forskjell på wet og damp lease?
Hva er forskjell på wet og damp lease?
Damp er uten cabin crew
I tillegg til SmartLynx og Qatar Airways, ser Ryanair ut til å starte så smått med ACMI også… meldes om at det er snakk om 737-8200 (MAX).
https://www.ch-aviation.com/news/137469-indias-indigo-airlines-to-lease-up-to-20-aircraft-report
IndiGo landet et overskudd $983 millioner i året som endte 31 mars 2024, mot et lite minus resultat året før.
https://www.goindigo.in/press-releases/indigo-reported-its-fourth-quarter-and-fiscal-year-2024-results.html
For the year ended March 31, 2024, compared to year ended March 31, 2023
Capacity increased by 8% to 139.3 billion
Passengers increased by 7% to 106.7 million
Decreased by 0% to INR 5.08 and load factor improved by 3.8 pts to 85.9%
Revenue from Operations increased by 6% to INR 689,043 million
Reduction in fuel CASK by 0% to INR 1.72
CASKex fuel decreased by 6% to INR 2.66
EBITDA of INR 175,447 million (25.5% EBITDAR margin), compared to EBITDAR of INR 73,116 million (13.4% EBITDAR margin)
Excluding foreign exchange loss, profit amounted to INR 88,899 million compared to profit of INR 26,540 million
Net profit of INR 81,725 million, compared to net loss of INR 3,058 million
Og nå beveger de seg mer og mer bort fra den tradisjonelle LCC modellen, og skal i løpet av året tilby business class på utvalgte ruter.
https://www.ch-aviation.com/news/140724-indias-indigo-to-roll-out-business-class-on-select-aircraft
IndiGo Airlines (6E, Delhi International) will debut a business-class cabin on selected aircraft and routes by the end of the year in a significant shift away from its low-cost roots. CEO Pieter Elbers confirmed the change during a May 23 earnings call, saying that rising demand for premium travel and a need to cater to the corporate market were behind the decision.
Business setene deres blir Recoro R5, visstnok samme som Alaska har på deres domestic first.
https://www.airwaysmag.com/new-post/indigo-stretch-business-class-product
IndoGo has selected the RECARO R5 premium seat as part of the new Stretch product. This seat, recognizable by its privacy headrests and wide pitch, is the same as the one chosen by Alaska Airlines (AS) for its new premium cabin retrofit programs on the Boeing 737.
Spørs om Turkish Airlines sin 777-300-ops for IndiGo begynner å gå mot slutten.
Fra midten av november setter IndiGo inn 32Q isteden for 77W på BOM/DEL-IST,
en nedgradering som fører til 309 seter mindre til salgs på nevnte ruter.
Indian low-cost carrier IndiGo in Northern winter 2024/25 season is adjusting service to Istanbul, as the airline switches from 531-seater 777-300ER to Airbus A321neo aircraft, which the airline sells 222 seats per flight. From India, the aircraft changes will commence on 15NOV24.
Delhi – Istanbul eff 15NOV24 A321neo replaces 777-300ER, 1 daily
6E011 DEL0640 – 1115IST 32Q D
6E012 IST2015 – 0440+1DEL 32Q D
Mumbai – Istanbul eff 15NOV24 A321neo replaces 777-300ER, 1 daily
6E017 BOM0655 – 1135IST 32Q D
6E018 IST2015 – 0455+1BOM 32Q D
The airline will also add Airbus A321neo aircraft on Kolkata – Hanoi route from 15OCT24, Delhi – Abu Dhabi from 27OCT24. The A321neo aircraft replaces the current A320neo aircraft.
https://www.aeroroutes.com/eng/240930-6enov2477w
Tilbake til 777-300ER fra 1. desember på Mumbai/Dehli-Istanbul.
Indian low-cost carrier IndiGo this past weekend resumed Boeing 777-300ER service to Istanbul. The leased aircraft from Turkish Airlines operates following schedule from 01DEC24, replacing A320neo.
Delhi – Istanbul 1 daily
6E011 DEL0640 – 1115IST 77W D
6E012 IST2015 – 0440+1DEL 77W D
Mumbai – Istanbul 1 daily
6E017 BOM0655 – 1135IST 77W D
6E018 IST2015 – 0455+1BOM 77W D
https://www.aeroroutes.com/eng/241203-6edec24ist
Flåten i starten av 2025, inkludert mange parkerte maskiner PW motorer og wetleaset kapasitet
ATR-72: 49
A320: 45 (mange wetleaset fra Smartlynx)
A320neo: 195 (58 parkert)
A321P2F: 3
A321neo: 128 (20 parkert)
737-800: 2 (wetlease fra Corendon)
737-MAX 8: 10 (wetlease fra Qatar og Corendon)
777-300ER (wetlease fra Turkish)