PDA

View Full Version : Det nya flygledningssystemet Eurocat 2000E

pjacklam
17-06-2005, 11:05
Forhåpentlig er det bare i en overgangsperiode.

Nytt flygledningssystem kräver mer personal:
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=641416

Flygbranschen ovetande om förseningar:
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=640897

Litt info om systemet finnes her:
http://www.lfv.se/templates/LFV_InfoSida_Bred____36517.aspx

Peter

The Ticketor
17-06-2005, 11:18
Velkommen tilbake, herr Acklam! Hint hint! ;)

Hvor mya samarbeides det over landegrensene mellom luftfartsmyndigheter når nye ATC-system skal lages? Vil alle ha sit eget system, eller finnes det noen standardsystem som benyttes`?

pjacklam
17-06-2005, 12:58
Originally posted by The Ticketor
Velkommen tilbake, herr Acklam! Hint hint! ;)
A-ha. Hei, du! :)
Hvor mya samarbeides det over landegrensene mellom luftfartsmyndigheter når nye ATC-system skal lages? Vil alle ha sit eget system, eller finnes det noen standardsystem som benyttes`?
Det er foreløpig ikke mye til standardisering. Slike systemer er veldig kostbare, og alle land som har en IT-industri ønsker naturlig nok å støtte opp om sin egen industri og gjør derfor veldig mye av utviklingen selv. Det som er standardisert er slike ting som kommunikasjonen mellom kontrollsentralene.

Nå vil EU (eller var det Eurocontrol) bort fra dette og håper på større grad av standardisering. Det vil unektelig kunne gjøre systemene rimeligere.

Peter

M609
17-06-2005, 12:58
Dette er nok en litt forenkling. Å si at man trenger 2 personer der man før var 1 er tull.
At man har gått over til Planner og Radar flygelder i alle sektorene uten å ta nok høyde for det er ikke systemet sin feil. (Og å sette i drift nye systemer 3 mnd før sommerferien er ikke så smart heller)

Ellers tar det tid å få folk "up to speed" på det nye systemet, sommerfeire og flytting av peronell ifm nedleggelsen av Sundsvall hjelper heller ikke på saken.

I følge en kollega som jobber med det, så funker det i det store å det hele bra, men det er et kvantesprang i kapasitet, så det er mye mer å forholde seg til. Det tar tid å lære inn.

At LFV ikke varsler kundene sine er ingen bombe, gitt den sleske ledelsen i ANS.

Hva gjelder utvikling av nye systemer, så er det lite samarbeid, men flere og flere velger Eurocat, mens vi må slite med det foreldede hjertebarnet til pjacklam, Natcon. (Om det noen sinne dukker opp norda av polarsirkelen, mars 2007 my @rse)
Ville vel være for enkelt å kjøpe noe som funker andre plasser, og som er current generation, og ikke vil være frakjørt fra den dagen det blir satt ti drift. :cheers:

pjacklam
17-06-2005, 13:47
Originally posted by M609
Hva gjelder utvikling av nye systemer, så er det lite samarbeid, men flere og flere velger Eurocat, mens vi må slite med det foreldede hjertebarnet til pjacklam, Natcon. (Om det noen sinne dukker opp norda av polarsirkelen, mars 2007 my @rse)
Ville vel være for enkelt å kjøpe noe som funker andre plasser, og som er current generation, og ikke vil være frakjørt fra den dagen det blir satt ti drift. :cheers:
Nå er det lenge siden jeg har vært på forumet her, men første dagen jeg returnerer ser jeg at lavmålet det samme som før.

NATCON er ikke mitt hjertebarn. Jeg utvikler NATCON fordi jeg er satt til å gjøre det, ikke fordi jeg mener NATCON er verdens beste flykontrollsystem. Om Avinor velger å kjøpe et nytt system i morgen så gjerne for meg.

Peter

The Ticketor
17-06-2005, 14:30
Peter,

Det var beklagelig at noen bare ikke kunne dy seg. Håper ikke du ble avskrekket og likevel titter innom da og da.

pjacklam
17-06-2005, 15:03
Det har vært - og til en viss grad fremdeles er - mer enn nok konflikt i forhold til ledelsen i Avinor om ikke ansatte også skal sparke hverandre. Det er ikke veldig mye motivasjon å hente i Avinor om dagen, så når jeg likefullt gjør det jeg kan for å få KS Nord opp og gå er det ikke moro å bli møtt av utakknemlige sutrekopper. Om NATCON er et elendig flykontrollsystem er ikke det min feil.

Det var dagens frustrasjon. Nå er det straks helg. :)