PDA

View Full Version : Polsk præsidentfly styrtet


FlyHi
10-04-2010, 10:53
Ikke meget info p.t.

Den polske præsident Lech Kaczynskis fly er styrtet ned under indflyvning til lufthavnen i den russiske by Smolensk. 87 dræbte



Kilde: http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1327271.ece#ixzz0kgKTuXlk

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1327271.ece

Hickok
10-04-2010, 10:53
Flyet til Polens president Lech Kaczynski krasjet da det skulle lande i Russland lørdag, opplyser en polsk tjenestemann.

Det er foreløpig ingen informasjon om overlevende, sier

tjenestemannen.

Ifølge BBC (http://news.bbc.co.uk/2/hi/8612825.stm) skriver russiske medier ar 87 personer har mistet livet i flyulukken.

Ifølge nyhetsbyrået AP var også presidentens kone med i flyet.

Ulykken skjedde da flyet skulle lande ved Smolensk-flyplassen vest i Russland.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=596211

Bolle
10-04-2010, 11:00
Huff, dette hørtes ikke bra ut!

Det er også veldig trist at dette skjer når de er på vei til minnemarkeringen for massakeren i Katyn

MartinL
10-04-2010, 11:02
Er det snakk om fly fra LOT? Triste nyheter på en lørdag.

FlyHi
10-04-2010, 11:03
Iflg. P3 i Danmark er det netop bekræftet at der ingen overlevende er. Præsidentens hustru og Polens Hærchef samt vice-udenrigsminister skulle også have været ombord.

R.I.P.

Hickok
10-04-2010, 11:08
I følge BBC var det et fly fra Moskva til Smolensk, så det var neppe LOT.

Stoarn
10-04-2010, 11:12
132 omkom enligt Reuters.

:(( Utrolig sjokk her i Polen. Omkom nesten alle vikitige personer fra polske politikken, noen som skjedde aldri tidigere i historie.

Det var en militaer Tu-154M av Polske Staten, ikke LOT, slik som du kan se nedan:

http://www.arbiter.pl/zdjecie/11243.Tupolew.Tu-154

[']

Maksinen var underveis fra Warszawa til Smolensk, president og andre skulle til Katyn.

SpottAir
10-04-2010, 11:17
Kan det være snakk om terroristaksjon? Kazynski er vist lite populær i Russland.

Someone
10-04-2010, 11:22
Kan det være snakk om terroristaksjon? Kazynski er vist lite populær i Russland.

Moderator
Skal vi la havarikommisjonen komme med sitt før vi starter med all verdens konspirasjonsterorier.....
Moderator

Stoarn
10-04-2010, 11:40
Tenker ikke om sabotasjen. Ombord hadde man vip'er fra venstre og ex-kommunister til hoyre.

President, hustrun, vice-utrikesminister, centralbank president, med mer...

The plane struck a tree on approach in heavy fog. Maskinen var 20 aar gammel og skulle ersattes med Embraer 175 VIP inom kort...

Desk pilot
10-04-2010, 12:15
Ifølge NRK styrtet flyet på sitt fjerde landingsforsøk. Det var tett tåke i området og flyet hadde fått tilbud om å fortsette til Minsk eller Moskva.

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7074032

Jumper G5
10-04-2010, 12:16
CNN har video fra havaristedet, og bildene ser ut til å bekrefte at flyet er et "totalhavari", og det var en polsk Tu-154.

http://edition.cnn.com/2010/WORLD/europe/04/10/poland.president.plane.crash/index.html?hpt=T1

Som om ikke det er ikke nok at viktige deler av et lands lederskap og øvrighet ser ut til å ha blitt borte, er det en skjebnens ironi, og en fæl en sådan, at det i følge media skal ha vært familiemedlemmer av ofrene fra massakrene ombord.

For de av forumets yngre garde som ikke har hørt så mye om denne delen av krigshistorien, anbefales denne artikkelen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Katyn_massacre

Tusenvis, trolig så mange som over 20 000 polske offiserer, intellektuelle, militærflygere, journalister og andre som kunne oppfattes som "trusler" mot Stalins sovjetstat, ble på direkte ordre fra Kreml henrettet her og andre steder, i 1940. Polen gjennomgikk som kjent kraftig av tyskernes herjinger senere i krigen, men Sovjetunionens framferd i 1939 og 1940 var heller ikke noe okkupantmaktens etterkommere kunne være stolte av.

Bizflyer
10-04-2010, 12:44
Nå har også Dagbladet tatt saken

http://www.dagbladet.no/2010/04/10/nyheter/flyulykke/utenriks/11217737/

Der fremgår det at Polens president og hans tvillingbror (som er tidligere statsminister i Polen) er omkommet sammen med de tidligere nevnte her. Det er jo dypt tragisk. Når de har forsøgt å lande 4 ganger, burde de nok latt være! Men det er jo lett å si nå!

BF:cool2

Stoarn
10-04-2010, 13:14
Tvillingbror Jarosław var ikke ombord.

Offertal ubekreftet, enligt presidentkansli 88 mennesker fanns ombord.

Troligen var det maskinen med reg 101 (cn 0837):

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/2/26/101VIPatSYD.JPG

BU662
10-04-2010, 13:39
En tragedie for Polen, spesielt siden dette ville har vaert den förste offisielle minnelse hvor begge sider sine presidenter ville har vaert pa plass. Den historiske dimensjon av hva har sjedd i Katyn vil likevel ikke bli minsked, tvert imot, med dette ullykke vil Katyn bli satt litt mer i media-fokuss i Russland. Dette er ingen populaer tema i Russland, men de siste arene viser at man begynner a anerkjenne denne forbrytelse som sitt eget historie.

Kaczynski ble ikke populaert noen sted utenfor Polen. Her ligger sikkert en vist sjans for fremtida. Etterfulgeren kan före Polen litt mer tilbake til Europa enn Kaczynski kunne har gjort.

Fnate
10-04-2010, 14:18
Kaczynski ble ikke populaert noen sted utenfor Polen. Her ligger sikkert en vist sjans for fremtida. Etterfulgeren kan före Polen litt mer tilbake til Europa enn Kaczynski kunne har gjort.

Dette synes jeg var i overkant kynisk akkurat nå, og den diskusjonen passer i mine øyne ekstremt dårlig inn i denne tråden.

Medfølelsen går til alle de berørte og til Polen generelt.

Wig-wag
10-04-2010, 14:45
Moderator
Skal vi la havarikommisjonen komme med sitt før vi starter med all verdens konspirasjonsterorier.....
Moderator

Nå forstår jeg ikke helt. Får vi ikke lov å diskutere mulige årsaker eller andre forhold rundt denne tragedien?

Dette er da et diskusjonsforum?

Stoarn
10-04-2010, 15:27
I Polen ingen tror i sabotasjen. Med Tu-154 hadde man stedige problemer, det er ikke noen nyhet at noen gikk galt. Maskinen var vel sjekket innen den tok av fra Okęcie flyplass kl 7:53, ogsa mens den var parkert pa flyplassen det hadde en sterk supervisjon av militaervekt...

Siden ungefar 10 aar har man pratet at en dag noen krasj og tradegi matte skje for at staten ersatter Yak'er og Tu'er med noen sikrer.

LOT Polish Airlines selv operer ikke lengre ryskbygde maskiner siden 1994...

I krasjet omkom ogsa viktige personaliteter fra polske historien, bl a Anna Waletynowicz vems uppsagning i 1980 gav begynnelse til solidarity...

Happyflyer
10-04-2010, 15:39
Om grunnen til ulykken er "dårlige" fly tviler jeg på.
Jeg synes det er rart at kapteinen gjorde som han gjorde her. Bruke fire forsøk på å lande på en allerede stengt flyplass.

Mulig press har vært inne i bildet på den avgjørelsen.

Stoarn
10-04-2010, 15:53
Enligt siste kilder er 96 dode...

Wig-wag
10-04-2010, 15:54
Er det noen som har noe info om flyplassen i Smolensk? Jeg tenker på instrumentering og reelle muligheter til å komme seg ned i dårlig vær?

Happyflyer
10-04-2010, 16:16
I følge Wikipedia var det ikke bruk av noen instrumentering under landingsforsøket.
Dog mangler det referanse.
http://en.wikipedia.org/wiki/2010_Polish_Air_Force_Tu-154_crash#Accident

Trety
10-04-2010, 16:26
Dette er jo bare dypt tragisk, ikke bare for de involverte med pårørende men også for Polen som nasjon.

Vi må jo selvsagt vente på havarikommisjonens rapporter, men av de opplysningene som har kommet frem så langt så er det mye som antyder menneskelig svikt. Men når man ser på det faktum at det var et polsk regjeringsfly som styrter i Russland, så må vi bare regne med at konspirasjonsteoretikerne kommer til å ha en field day av de sjeldne. Sånn som dette innlegget i Nettavisen: :rolleyes:
Dette skjedde. En falsk ILS sender ble satt opp og ledet flyet rett i bakken. Flyplassens ILS sender var avslått eller dets frekvens var blokkert. Nå oppdraget var utført, ble utstyret fjernet og den riktige ILS senderen fungerte som før. Ingen inngrep - ingen spor.
http://www.nettavisen.no/nyheter/article2879043.ece

Wig-wag
10-04-2010, 16:28
Vel, Wikipedia sier at det ikke var noen ILS. Men det kan jo ha vært NDB-approach, eller kanskje TACAN (eller russisk tilsvarende) der.

Trety
10-04-2010, 16:31
Vel, Wikipedia sier at det ikke var noen ILS. Men det kan jo ha vært NDB-approach, eller kanskje TACAN (eller russisk tilsvarende) der.

Jeg tar det innlegget der for å være en eller annen persons frie fantasi, og er neppe noe man skal ta alvorlig.

Hickok
10-04-2010, 16:33
Å stole på det står skrevet på Wikipedia så få timer etterpå er i beste fall naivt. Hvordan vet du at de som har lagt inn denne artikkelen har det fnugg av peiling på hva som har skjedd?

EDIT: Denne var ment til Wig Wag

Carl
10-04-2010, 16:34
http://www.airliners.net/photo/Poland---Air/Tupolev-Tu-154M/1417398/L/

RIP :'-(

Jumper G5
10-04-2010, 16:36
Pilotsvikt?
Er det ikke litt drøyt av norske media å hevde at det er piloten sin feil at flyet crashet, allerede før likene er kalde? En havarikommisjon tar uker å komme til en slik konklusjon, og de har det klart etter en halv dag? At en av Russlands mange millioner tjenestemenn sier at det kan være menneskelig feil, bør ikke tar som en konkluderende uthenging av en enkeltperson. Vedkommede har tross alt en familie i dyp sorg han også, om ikke avisene skal gi ham skylden for en tragisk ulykke lenge før kompentente - jeg gjentar - kompentente myndigheter har konkludert med årsaken.
Vennligst - om noen journalister tråler denne strengen på jakt etter mer stoff, velg en noe mer omtenksom overskrift.

Wig-wag
10-04-2010, 16:40
Å stole på det står skrevet på Wikipedia så få timer etterpå er i beste fall naivt. Hvordan vet du at de som har lagt inn denne artikkelen har det fnugg av peiling på hva som har skjedd?

EDIT: Denne var ment til Wig Wag

Og jeg kommenterte en link til Wipkipedia som lå to innlegg lenger opp, som igjen var et svar på et spørsmål fra meg om noen vet hva som egentlig finnes av instrumentering på denne flyplassen.

Cecilie
10-04-2010, 19:58
Dette er jo bare dypt tragisk, ikke bare for de involverte med pårørende men også for Polen som nasjon.

Vi må jo selvsagt vente på havarikommisjonens rapporter, men av de opplysningene som har kommet frem så langt så er det mye som antyder menneskelig svikt. Men når man ser på det faktum at det var et polsk regjeringsfly som styrter i Russland, så må vi bare regne med at konspirasjonsteoretikerne kommer til å ha en field day av de sjeldne. Sånn som dette innlegget i Nettavisen: :rolleyes:


Enig, men;
http://www.nettavisen.no/nyheter/article2879043.ece
overskriften til denne artikkelen "89 viktige mennesker døde på dette flyet" gjør meg kvalm. Selvfølgelig er det et viktig moment at mange av landets ledende personligheter i dag omkom, men hadde det utgjort noen vesentlig forskjell om ordet "viktige" hadde blitt strøket?
Eller er det bare jeg som flisespikker nå?

AirbusTrond
10-04-2010, 20:28
Enig, men;
http://www.nettavisen.no/nyheter/article2879043.ece
overskriften til denne artikkelen "89 viktige mennesker døde på dette flyet" gjør meg kvalm. Selvfølgelig er det et viktig moment at mange av landets ledende personligheter i dag omkom, men hadde det utgjort noen vesentlig forskjell om ordet "viktige" hadde blitt strøket?
Eller er det bare jeg som flisespikker nå?

Det høres nok ikke så feil ut på engelsk, men direkte oversatt ser det kanskje litt rart ut. På norsk kan jo det kanskje høres ut som om andre personer enn "viktige", er "uviktige". Trolig burde oversettelsen vært "høytståene" (ser at nå at Aftenposten bruker dette") "Important person" er vel et definert begrep på engelsk, "viktig person" er det neppe noe som heter på norsk. Bare min tanke om dette.

Uansett - en stor tragedie for Polen, som har vært hardt nok prøvet de siste generasjoner. Synes forresten at Dagsrevyen hadde en fin dekning i sine første 15 minutter.

ILS2
10-04-2010, 20:33
Enig, men;
http://www.nettavisen.no/nyheter/article2879043.ece
overskriften til denne artikkelen "89 viktige mennesker døde på dette flyet" gjør meg kvalm. Selvfølgelig er det et viktig moment at mange av landets ledende personligheter i dag omkom, men hadde det utgjort noen vesentlig forskjell om ordet "viktige" hadde blitt strøket?
Eller er det bare jeg som flisespikker nå?
Helt enig. Av hensyn til pårørende av alle uviktige (for å bruke Nettavisens logikk) personer som har dødd i andre flyulykker rundt omkring, fremstår det som helt meninsløst å bruke ordet 'viktig' i denne sammenheng. Rett og slett et fryktelig ordvalg av journalisten. Da ville jeg heller valgt ord som f. eks. 'profilert', 'innflytelsesrik' m.fl., men det sistnevnte ordet er vel for langt for en overskrift...?

Uansett nokså off-topic og heller et tema for Aftenpostens språkspalte med Per Egil Hegge.

LN-AØR
10-04-2010, 21:04
Forferdelig tragisk. Mine tanker går til alle de pårørende.

Stoarn
10-04-2010, 23:16
"Viktige" betyr ogsa velkjente, mange Polakker har treffet i real livet dem som fanns ombord, ved ulike tilfaelle.

Jeg kjente selv eller har treffet face to face minst 7 ut av 96 offrer, soster til skolkollegen var en av flyvertinner...

I Polen alle kilder sier at alle tilfeller viser at det var pilots feil. Begge balckboxes allerede opptekket og sendt til Moskva.

Fellowship
11-04-2010, 02:13
En dyp tragedie, forferdelig ulykke!

Av respekt og hensyn til alle de som er rammet av ulykken, henstiller jeg til at spekulasjoner om årsaken til ulykken heller diskuteres i en seinere tråd når noe av dette kommer mer på avstand.

Dyp medfølelse med alle som er rammet av sorg og tap, og ikke mist hele Polen som nasjon trenger vår omtanke nå.

Stoarn
11-04-2010, 15:49
According to the investigation board, preliminary conclusion after examining transcript of conversation between ATC and Tupolev is that technical fault of aircraft was NOT the cause.

CVR and FDR analysis results to come...

ENTO
11-04-2010, 20:10
Noen som vet hva slags innflygingsutstyr de har i Smolensk ? Er det ILS der eller ??

LN-MOW
11-04-2010, 21:02
Nå prøvde de ikke, etter hva jeg forstår, å lande på Smolensk's sivile lufthavn, men på en 1600m lang militær flystripe. Denne er uten ILS.

Gandalf
11-04-2010, 21:10
Smolensk-Oblast er den sivilie lufthavnen. Den har 1600 meter RWY, mens Smolensk-North er den militære. Her er RWY 2500 meter.

http://maps.google.com/maps?t=h&q=54.825331,32.052856&ie=UTF8&ll=54.832633,32.028408&spn=0.05606,0.154324&z=13


Mvh,

Trety
11-04-2010, 21:46
http://www.nettavisen.no/nyheter/article2879378.ece
Presidentflyet kan ha dumpet drivstoff for å kunne bremse ned på den korte rullebanen.
Russia Today og andre russiske TV-stasjoner melder at piloten skal ha dumpet drivstoff allerede før første landingsforsøk. Så på fjerde forsøk, fantes det ikke noe annet alternativ enn å lande flyet, skriver The Times.

Flygesjef i Norwegian, Tomas Hesthammer forklarer også ganske greit hva som kan ha skjedd ut ifra de opplysningene som har kommet ut så langt.

imm
11-04-2010, 22:09
Lech Walesa sa noe ganske oppsiktsvekkende i et intervju gjengitt på TV2 nyhetene i kveld:

Det er vanlig at statsoverhodet blir spurt om råd i slike vanskelige situasjoner. Han sa at han selv alltid ble spurt om råd i lignende tilfeller.
Det er flyverne som skal ta en avgjørelse om det er landbart eller ikke. Ikke passasjerene, uansett hvor høy rang de måtte ha.
Men der har vi nok med kulturforskjell å gjøre.

Nick Figaretto
12-04-2010, 00:32
http://www.nettavisen.no/nyheter/article2879378.ece

Flygesjef i Norwegian, Tomas Hesthammer forklarer også ganske greit hva som kan ha skjedd ut ifra de opplysningene som har kommet ut så langt.

Jeg for min del synes det er ganske oppsiktsvekkende at en flygesjef i et norsk selskap går ut og synser om en flyulykke med et polsk fly i Russland så kort tid etter hendelsen og på den måten han her gjør. På dette tidspunktet er det ekstremt utidig av selvoppnevnte "eksperter" å synse noe som helst. Flygesjef eller ikke. Man vet rett og slett alt for lite om hva som har skjedd.

På PPRuNe kan man finne følgende:
To clarify the confusion with the alleged four attempts at approach, this is merely a terminological blunder by the journalist who interviewed someone at the airport. The phrase as it first appeared in the press was something like "they crashed after the fourth approach". Anyone familiar with the Russian terminology would instantly recognize the error: in Russian (and a few other languages, possibly in Polish as well) the final turn in an aerodrome circuit is called the fourth turn. So, the interviewee merely said they crashed on final.


...the crew of the TU 154 were dumping fuel before the missed approaches...
Utter nonsense. You cannot dump fuel on a TU5. If the problem is not that serious, you circle above the airfield to burn off fuel, in any other case you go in overweight. After a 1.5h flight and only 80something pax o/b the a/c would have been well under MLW (80t) even if it was fuelled for the return journey.

Om disse to postene er riktige, setter det ulykken og store deler av grunnlaget for Hesthammers kritikk av pilotene i et ganske annet lys.

I tillegg kan man finne nedenstående oversettelse av intervjuet av ATC-controlleren som ledet flyet inn, antakeligvis på en PAR-innflygning. Det som kommer frem av den oversettelsen åpner for svært mange flere muligheter for feilkilder enn bare det pressen liker å kalle en "ren" pilotfeil. - Om det i det hele tatt skulle være sannsynlig at en ulykke har sitt utspring utelukkende i pilotfeil.

ATC sounds irritated

- How goes your yesterday's conversation with the crew?
- They were asked to go to the alternate. They refused.
- You offer them?
- Yes.
- For what reason?
- Because I watch the weather began to deteriorate.
- And what was the response?
- Answer: "I have enough fuel , I'll do one approach and will divert if i can't land."
- And we had information that he was offered alternative.
- I offered him also.
- And why did he refused?
- You may ask him.
- Why they make such a decision? They began to swear, or may be insisted, so you could not convince them?
- This was a decision of the commander.
- What's next? He said that he would make another attempt and then go to the alternate site, right?
- No, he said that if he can't land, then goes to the alternate.
- And what you do then?
- As I said before. Can't tell more.
- But what happened next? They switch off?
- No, why? He was on radio long enough.
- What are they talking about?
- What are the commands I gave - they give information in the begining, and then stop to give any information ...
- They stopped to listen to you?
- They must give a receipt, but they did not.
- And what a receipt?
- Height during the approach.
- They do not even give you information about the height of the plane?
- Yes.
- And what is the risk that they will not give a receipt?
- Wen they are on radio, they must give a receipt.
- Well, why they don't give this receipt?
- Well, how can I know? Because they are not fluent in Russian.
- Well, nobody among the crew speaks Russian?
- They were Russian-speaking, but numbers - it was quite difficult for them.
- So you did not have any information about altitude?
- No, I don't.
- So it turns out that he turned, attempted another approach, can't land, and then diverted to the alternate? Right?
- No, no, that wrong. One approach. Then he tried landing.
- Landing, which you forbidden him?
- I can't forbid him, I can only recommended him that it is not safe!

Jeg er rett og slett ganske sjokkert over at en flygesjef kan komme med slike uttalelser så kort tid etter en ulykke. Helt uavhengig av de forbeholdene han tar i uttalelsene sine.

Edricson
12-04-2010, 00:55
På flere russiskspråklige forumer sier de at ovenstående stemmer og at det ikke var det fjerde landingsforsøket, men final på det andre forsøket.

Jumper G5
12-04-2010, 01:03
Slutter meg til Nick her. Det er veldig urutinert å uttale seg. Etter å ha sett litt på faktorene rundt dette, ser det ut til at:

- sivile piloter uten militær erfaring secondguesser polske militære prosedyrer,

- de polske militære flygerne har trolig bred erfaring i internasjonal flyging med Tupoleven, i VIP-flyging, og de er i tillegg nå i NATO-folden med alt det medfører,

- etter et transportflyhavari i Polen for et par år siden er det sannsynlig at polske transportflygere nå har en meget proff kultur ifht sikkerhet og "peer pressure",

- flygelederene er på en flyplass uten sivil trafikk (etter det jeg kan se, det er heller ikke en sivil flyterminal der, og avdelingen med transportfly som var der skal nå være nedlagt eller flyttet) og har (ifølge media, som kan være way off track) prøvd å tolke deres utsagn gjennom en rekke filtre og språkforskjeller, som igjen forsøkes tolkes av vestlige "eksperter" som ikke har fløyet på russiske militærflyplasser eller government VIP generelt, langt mindre i militæret,

- kommunikasjonen mellom flyet og tårnet kan ha vært preget av viktigheten av besøket, manglende engelskkunnskaper og svake felles språkkunnskaper, derfor er det igjen viktig at den ordentlige havarikommisjonen får tid til å finne ut av dette. (Vi husker ved Åsta-ulykken, da jernbanedirektøren stod på perrongen dagen etter ulykken og hadde "oppklart" at årsaken var at den nå døde lokføreren hadde kjørt på rødt lys. Sjelden har noen angret mer på ordene sine, enn han i etterkant, da det ble klart hva som egentlig hadde sviktet på mange felt innen hans eget ansvarsområde).

Noen ganger er stillhet den beste kommentaren man kan gi, når media vil ha svarene helst i går. Jo mer kunnskapsrik og dreven man er, jo færre spekulasjoner begir man seg ut på, selv om man tror man vet hva som har skjedd.

Jumper G5
12-04-2010, 01:09
Lech Walesa sa noe ganske oppsiktsvekkende i et intervju gjengitt på TV2 nyhetene i kveld:

Det er vanlig at statsoverhodet blir spurt om råd i slike vanskelige situasjoner. Han sa at han selv alltid ble spurt om råd i lignende tilfeller.
Det er flyverne som skal ta en avgjørelse om det er landbart eller ikke. Ikke passasjerene, uansett hvor høy rang de måtte ha.
Men der har vi nok med kulturforskjell å gjøre.

Dersom Walesa er sitert riktig, er det sannsynlig at han mener å si at flygerne spør hvor han helst vil dra. Men om de drar dit han vil, er det flygerne som avgjør på faglig grunnlag.

Dette skjer i overført betydning i sivile flyselskap også; dersom destinasjonen stenger spør man gjerne trafikkontoret hvor de helst vil ha passasjerene. Det kalles et traffic alternate, og om f eks Ålesund er stengt, og flyselskapet heller vil ha gjestene til Molde enn til Kristiansund, så flyr man til Molde dersom vær, føre og fuel ellers ligger til rette for det. Men beslutningen er til sist flygernes. Det er den nok også i det polske flyvåpenet.

TOS
12-04-2010, 01:09
Slutter meg til Nick her. Det er veldig urutinert å uttale seg. ....

Noen ganger er stillhet den beste kommentaren man kan gi, når media vil ha svarene helst i går. Jo mer kunnskapsrik og dreven man er, jo færre spekulasjoner begir man seg ut på, selv om man tror man vet hva som har skjedd.

Jeg slutter meg til både Nick & Jumpers kommentarer. Nå er det selvsagt mulig at DYs flygesjef er feilsitert og/eller hans uttalelser er tatt ut av en større sammenheng, men det virker ikke spesielt heldig å omtrent konkludere med hva sannsynlig ulykkesårsak har vært.

Jumper G5
12-04-2010, 01:37
Faren for å bli feilsitert er så stor i slike saker, at det i seg selv er grunn til å være veldig forsiktig med kommentarene. Man ser her at det er helt stille fra Statens Havarikommisjon, og det er neppe tilfeldig. Heller ikke 717 skvadron, som har erfaring både med internasjonal VIP-flyging, militær luftfart og trolig "ymse" flyplasser som denne, har uttalt seg.

Jumper G5
12-04-2010, 07:25
Huff - nå tar enkelte helt av! Om en polsk miltærflyger skulle diskutert Norwegian sine alvorlige hendelser i Norge og tilhørende selskapskultur i polsk løssalgsmedia på samme måte som vi ser i nettavisene på morgenkvisten i dag, ville han antageligvis hatt mer kunnskap om saken enn den nåværende "havarikommisjonen" på Lysaker har om det polske flyvåpenet og den nåværende kulturen der. Om noen er i tvil, er det direktøren i Norwegian som har militær bakgrunn, ikke flygesjefen. Og selv derfra er det langt fra enseter i Bodø på 70-tallet til passasjerfly i Polen 40 år senere... Håper den ene på Lysaker snakker med den andre, før det tas helt av...

Mørebas
12-04-2010, 07:27
Jeg for min del synes det er ganske oppsiktsvekkende at en flygesjef i et norsk selskap går ut og synser om en flyulykke med et polsk fly i Russland så kort tid etter hendelsen og på den måten han her gjør. På dette tidspunktet er det ekstremt utidig av selvoppnevnte "eksperter" å synse noe som helst. Flygesjef eller ikke. Man vet rett og slett alt for lite om hva som har skjedd.



Enig der, og det er ikke første gang flygesjefen i Norwegian er raskt på banen med spekulasjoner etter en ulykke. Også etter Air France-ulykken i fjor var han i media:

"- Kan ha mistet kontrollen med værradaren
(VG Nett) Flygesjef i Norwegian, Tomas Hesthammer, tror det savnede Air France-flyet kan ha blitt truffet av lynet og dermed mistet kontrollen med egen værradar."

http://www.vg.no/iphone/article.php?artid=544093&tab=list

Nick Figaretto
12-04-2010, 09:30
Dette tar jo bare helt av:

http://www.dagbladet.no/2010/04/12/nyheter/utenriks/flyulykke/polen/flystyrt/11238550/

TCAS
12-04-2010, 11:50
Dette tar jo bare helt av:

http://www.dagbladet.no/2010/04/12/nyheter/utenriks/flyulykke/polen/flystyrt/11238550/

Uffda.....har Hesthammer i det hele tatt vært klar over at han har snakket med en journalist? Det virker nesten ikke slik, for dette høres ut som løst kantine/cockpitpjatt med kollegaer hvor alle har sine egne teorier basert på minimalt med fakta. Han skulle gjort det enkelt og sagt at han ikke sitter på tilstrekkelig informasjon til å mene noe om ulykken.

Stoarn
12-04-2010, 11:50
For animasjon av hva som skjedde klikk pa linken nedan:

http://wiadomosci.gazeta.pl/Wiadomosci/1,80269,7761040,Zobacz__jak_doszlo_do_tragedii_pre zydenckiego_samolotu.html

Approach to landing (pl podejście do lądowania) var kun en, det stemmer i alle polske aviser.

Pa bilden kan man se at Tu-154 floy mye lavere enn det skulle fly. Svarte linjen (prawidłowy tor lotu) er hvor de skulle vaere, rode linjen (rzeczywisty tor lotu) er actual flight path.

Forst kolliderte man med TV-masten, deretter med skogen...

gustavf
12-04-2010, 13:03
Dersom Walesa er sitert riktig, er det sannsynlig at han mener å si at flygerne spør hvor han helst vil dra. Men om de drar dit han vil, er det flygerne som avgjør på faglig grunnlag.

Det kan man jo håpe, men ei historie som tyder på at det ikke er tilfelle dukker opp i flere nyheter

http://in.reuters.com/article/worldNews/idINIndia-47593320100410
Back in 2008, when Georgia and Russia fought their brief war, Kaczynski was on his way to Tbilisi to support Georgian President, Mikheil Saakashvili, in what he saw as fight with the Kremlin's "new imperialism".

Air traffic control told the pilot of Kaczynski's plane to turn back because it was too dangerous to land in Tbilisi, but the president -- who also is commander in chief under Poland's law -- ordered the pilot to land anyway.

En litt annen variant er gjengitt her:
http://www.eurotrib.com/comments/2010/4/10/52246/1480/58

Atter andre varianter dukker opp om man googler "kaczynski tblisi pilot (http://www.google.no/search?q=kaczynski+tblisi+pilot)". Riktig hva som har skjedd er altså litt usikkert, men at Kaczynski har blandet seg inn i vurderingene i cockpit ser ut til å være fellesnevner.

BU9001/V2.0
12-04-2010, 13:41
Nå er det jo sånn at pressen vil spekulere om årsaken uansett.
Derfor er det veldig viktig at folk i bransjen avholder seg fra å bidra til dette.
Dette er jo barnelærdom i alle seriøse flyselskap.
At en flygesjef i et stort nasjonalt flyselskap går ut på denne måten er for meg totalt uforståelig.

RWY 24
12-04-2010, 13:45
På flere russiskspråklige forumer sier de at ovenstående stemmer og at det ikke var det fjerde landingsforsøket, men final på det andre forsøket.

Men mye av den siste informasjonen her tyder vel på at det var det første landingsforsøket?

SpotOn
12-04-2010, 13:49
For animasjon av hva som skjedde klikk pa linken nedan:


Burde nok stått "For animasjon av hva som KAN ha skjedd...". Amerikanske NTSB bruker jo lang tid før de frigir slike animasjoner (og da er de som regel basert på detaljerte data nedlastet fra FDR og CVR). Jeg antar denne fimsnutten er snekret sammen basert på ulike tolkninger av (mer eller mindre pålitelige) vitneobservasjoner.

Men forløpet er jo ikke usannsynlig i det hele tatt.

SpotOn
12-04-2010, 13:58
... Tu-154 floy mye lavere enn det skulle fly. Svarte linjen (prawidłowy tor lotu) er hvor de skulle vaere, rode linjen (rzeczywisty tor lotu) er actual flight path....

Apropos... hvordan er det med krav til ground proximity warning system i disse delene av verden? Ville Tu-154'en hatt sånt (tatt i betraktning at den også var militært registrert)? Eller det har kanskje ingen funksjon hvis flyet er i landingskonfiguasjon med flaps og hjul ute? Bare lurer...

Trety
12-04-2010, 14:05
Bulgaria tar ingen sjanser:
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=595769
Bulgarske myndigheter har kunngjort at landets offisielle presidentfly setets på bakken inntil videre. Flyet er av samme type som flyet som styrtet i Russland lørdag.

Polaris
12-04-2010, 17:54
Dagbladet:
"Her er de 5 viktigste teoriene om dødsstyrten" med uthengig og bilde av kapteinen på flyet.........

http://hundesonen.no/forum/public/style_emoticons/default/frantics.gif

Shadow
12-04-2010, 18:01
Dette skjer i overført betydning i sivile flyselskap også; dersom destinasjonen stenger spør man gjerne trafikkontoret hvor de helst vil ha passasjerene. Det kalles et traffic alternate, og om f eks Ålesund er stengt, og flyselskapet heller vil ha gjestene til Molde enn til Kristiansund, så flyr man til Molde dersom vær, føre og fuel ellers ligger til rette for det. Men beslutningen er til sist flygernes. Det er den nok også i det polske flyvåpenet.

Vel egentlig så er alternate allerede bestemt før man reiser avgårde, og man har da allerede i planleggningen tatt med nok fuel til å fly dit.

Wig-wag
12-04-2010, 18:40
Ifølge den russiske flygelederen som er sitert i dagspressen i dag, kommuniserte de på russisk, og han sa at spesielt tall var problematiske å kommunisere til de polske flyverne.

Kan det være så "enkelt" som feil QNH-setting?

Vil det isåfall komme frem av data i "den sorte boksen" ev. om man finner høydemåleren?

Stoarn
12-04-2010, 19:06
SpotOn@ Det vet jeg ikke, hvordan Tu-154M funker inne i cockpit...

Wig-wag@ Ja, de kommuniserte pa russisk, hele kokpitpersonal i regjerings Tu-154 matte beherske begge russisk og engelsk flyttende. Hvordan det ser ut i praksis, vet jeg ikke, men sikkert at minst kapten Protasiuk snakket flyttende rysk, om mannen som egentligen var ansvarig for kommunikasjon med ATC under denne reise, vet jeg ikke.

En annen trobbel, som er maardrom minst bland LOT Polish Airlines piloter i Embraar og Boeing, er at i Ryssland, Vitryssland og Ukraine ATC rekner i "meter" og "kph", ikke "feet" og "knots"... Vet ikke hvis i Tupolev instrumenter ogsa funker slik...

Stoarn
12-04-2010, 21:08
Densamme kaptenen floy tre dager innen krasjen densamme Tu-154, pa densamme strekningen WAW-Smolensk Nord, med regeringssjefen Donald Tusk ombord. Det fanns inge problemer med kommunikasjon.

imm
12-04-2010, 21:20
Jeg ser mange reagerer på at flyvesjefen i Norwegian uttaler seg i media. Jeg synes det er helt greit.
Han tar forbehold om at den informasjonen som er ute i media er korrekt, og kommer med forskjellige teorier på hva som kan ha skjedd. Jeg tror ikke vi skal undervurdere lesere i avisene, og tro at de tror han sitter på konklusjonen og fasiten. Alle vet at dette er teorier, og at man til syvende og sist må avvente på en rapport fra en havarikommisjon. Det vet folk, både flyinteresserte og menigmann.

Media ville spekulert i hendelsene, med eller uten flyvesjefens uttalelser.


IMM

LCH
13-04-2010, 00:21
En annen trobbel, som er maardrom minst bland LOT Polish Airlines piloter i Embraar og Boeing, er at i Ryssland, Vitryssland og Ukraine ATC rekner i "meter" og "kph", ikke "feet" og "knots"... Vet ikke hvis i Tupolev instrumenter ogsa funker slik...

Lar ikke dette seg stille om bare ved et tastetrykk i moderne glasscockpiter?

Når det gjelder eldre sovjetiske fly har vel de fleste av disse et ekstra altimeter som viser høyde i fot, hvordan det er med fart vet jeg ikke.

Stoarn
13-04-2010, 12:24
Samtal med ATC-kontroller om pilots daalige spraakkunskaper gjelde en ANNEN fly...

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=2090283&pos=no-tu

http://wiadomosci.gazeta.pl/Wiadomosci/1,80277,7765667,Satelitarne_zdjecie_z_miejsca_kata strofy.html

Forst satellitbilden av krasjort

Nick Figaretto
13-04-2010, 12:51
Kan det være så "enkelt" som feil QNH-setting?

Vil det isåfall komme frem av data i "den sorte boksen" ev. om man finner høydemåleren?

I Russland bruker man også QFE hvilket gir høydemålerne ombord på flyene referanse til høyde over rullebanen i stedet for over havet. Ingen stor sak om flyplassen ligger lavt, men er det litt elevation på flyplassen, kan forskjellene bli store.

Jeg aner ikke hvor høyt over havet denne flyplassen ligger, og vet derfor heller ikke hvorvidt dette i det hele tatt kan ha vært en faktor.

Vanskelig å si hva flightrecorderen på en TU-154 regfistrerer og ikke, men høydemålersettingen er vel en av de mer viktige parameterne som en flight recorder burde registrere.

LN-KGL
13-04-2010, 15:43
Da har jeg benyttet satelittbildet Stoarn viste til og klistret det inn på et litt større fra Google Earth. Jeg har også lagt på litt distanser funnet med bruk av linjalen i GEarth. Rester etter Tu154Men ligger innenfor i det gule feltet.

Twin Otter
13-04-2010, 19:22
- Russerne iscenesatte flystyrten, sier den polske parlamentarikeren Artur Gorski fra det høyreorienterte Lov og rettferdighetspartiet (Pis) til avisa Nasz Dziennik.

http://www.dagbladet.no/2010/04/13/nyheter/flystyrt/utenriks/11260821/

Trist at saken går så langt. Mye av det som sies i media skal man ikke ta for god fisk.

krølle
28-05-2010, 23:20
Russians release crash info


http://www.newpolandexpress.pl/polish_news_story-2051-russians_release_crash_info.php

Stoarn
01-06-2010, 20:42
CVR transcript med 40 siste minuter offentliggjordes i dag i polske aviser (i polsk og rysk).

KjetilK
01-06-2010, 23:25
NRK har en engelsk oversettelse av loggen (http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7149016)

krølle
21-07-2010, 08:45
kaczynski hits out at PO for Smolensk crashShare:

Law and Justice (PiS) leader, Jaroslaw Kaczynski, has hit out at the government, stating that he holds them accountable for the Smolensk air crash which killed his twin brother and the 95 others onboard


The outburst comes as various Polish media have published their interpretations of parts of the flight deck voice tapes which are recorded as ‘incomprehensible’ in the official transcripts. Gazeta.pl claim their source, someone involved in the work of the International Aviation Committee (MAK), told them that at 08:16 Captain Protasiuk said “If I don’t land I’ll be in deep trouble”..

TVN24 appeared to go further by reporting that they had an interpretation of the missing conversation from 08:39:54, 71 seconds before the plane went down. At this time TVN24 claim Captain Protasiuk said 'If I/we don't land, he/she/they will kill me.' TVN24 have not suggested who they think he/she/they is or are, and are making it clear that these are unofficial transcripts of the flight deck conversations.[/COLOR][/COLOR]
It is being claimed that Kaczynski’s comments are part of PiS’s plans to deflect attention away from the fact that pressure was being put on the pilot to land

kekker
12-01-2011, 12:11
"De polske samfunnstoppene om bord på flyet som krasjet med den polske presidenten tidligere i år, presset flymannskapet til å ignorere rådene fra flytårnet. Blant dem var en beruset luftforsvarssjef."

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7459869


Utrivelige greier..

sail4fun
09-01-2012, 23:39
Oberst skjøt seg selv i hodet under pressekonferanse
Skulle forsvare militæretterforskning av medielekkasjer etter flyulykken hvor den tidligere polske presidenten ble drept.

http://www.dagbladet.no/2012/01/09/nyheter/utenriks/polen/flyulykken_i_polen/19731464/

LN-KOG
09-01-2012, 23:53
I overkant friskt...

sail4fun
09-01-2012, 23:57
http://www.dagbladet.no/2012/01/09/nyheter/utenriks/polen/flyulykken_i_polen/19731464/

OT: Litt uheldig Pringles reklame før innslaget ...

krølle
24-09-2013, 21:17
Og det ser ikke ut til at det noen ende vil ta.

Smolensk testimony questioned

Klippet en del av innlegget fra Newpolandexpress

Antoni Macierewicz accused the government team of running scared from a debate on the disaster and once again insisted that the Russian authorities had blown up the aircraft after their attempts to cause it to crash had failed. “Arkadiusz Protasiuk (the captain of the aircraft) and his colleagues ... although they were being led to their death, although the command had been given to them when death was inevitable, they escaped from there and lifted the aircraft as it was going to hit the slope. They lifted that aircraft and then the explosion happened

krølle
26-12-2023, 12:41
Da virker det som om det "offisielt" er slutt på mer etterforskning ettersom Polen's nye statsminister, Donald Tusk har lukket etterforskningen som har vært