PDA

View Full Version : Veileder: Hvordan ta bedre bilder?


gilera
09-04-2010, 19:56
Ja da var fredagen og helgen kommet og jeg har som vanlig fint lite å gjøre. Derfor passer det seg at jeg skriver en liten guide for dere som er nye innen bildefronten, kanskje akkurat har kjøpt seg sitt første digitale speilreflekskamera og kanskje vurderer å vri kameramodusknotten til noe annet enn "Grønn rute".

Her kommer jeg til å gå inn på det tekniske når man tar bildet. Som f. eks når skal man bruke liten eller stor blenderåpning, når skal man bruke høy ISO og lav ISO og hva betyr alle disse begrepene?
(Redigeringsveileder for bilder finnes her (klikkmeg)) (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=55234)

Jeg kommer til å gå hovedsakelig ut i fra Canon kameraer (5D og 30D), men det er ikke store forskjellen annet enn litt andre plasseringer av knapper og litt forskjell i menyene.


Først noen begreper:
- Lukkertid. Dette er tiden bildesensoren eksponeres for (får tilsatt) lys. Jo lenger lukkertid desto vanskeligere blir det å få bildet skarpt uten bevegelse.

Lukkertiden vises som f. eks 1/125 (0,008 sek.), 1' (1 sek.) og 1'3 (1,3 sek.).


- Blender. Dette er mekanismen som styrer lysåpningen til objektivet. Jo større åpning, jo mer lys kommer det selvfølgelig inn til kameraet, men dybdeskarpheten bir mindre. På billige objektiver vil også skarpheten avta drastisk ved større åpning. Det vil også bli en del vignettering ved stor åpning (gjelder så og si alle objektiver, men mest merkbart på fullformatkameraer). Vignettering betyr at det blir mørkere mot hjørnene i bildet.

Størrelsen på blenderåpningen vises som f. eks f/16, f/8, f/2.8. Merk at jo lavere tall, jo større er åpningen.
Hvorfor det er slik er nettopp på grunn av at f/ tallet er et forholdstall mellom brennvidde og lysåpning.
Dvs. at hvis brennvidden er 100mm og f/ tallet er F/4 så er lysåpningen til objektivet 25mm i diameter.

Et eksempel til: Hvis brennvidden er 17mm og f/ tallet er f/16 så er lysåpningen til objektivet 17 / 16 = 1.0625mm.


- ISO tallet. For dere "gamle" som hadde analogt speilreflekskamera med film husker dere vel begrepene ASA, DIN mm. Dette ble etterhvert tungvindt å bytte mellom og regne om. Derfor skapte man ISO som står for "International Organization for Standardization" og brukes i mange andre sammenhenger også.

Dette er lysfølsomheten til sensoren. Altså hvor mye kameraet skal forsterke de elektroniske signalene. Før var det størrelsen på filmkornene, jo større korn, jo større lysfølsomhet ettersom det ble mer areal på hvert punkt, men resultatet var da lavere oppløsning som da kunne merkes som "bildestøy".

I dag betyr det som sagt hvor mye kameraet skal forsterke de elektroniske signalene fra bildesensoren. Jo mer et signal forsterkes, jo mer støy blir det og vi får uønsket bildestøy som kan sees som mange røde, grønne og blå prikker på bildet.

Jo høyere ISO, jo kortere lukkertid, men mer støy. Og motsatt.


Så kommer vi til bildemodusene "Av", "Tv" og "M" som etter min mening er de tre viktigste.
Forskjellen er som følger:
- I modus Av så velger du blender og ISO manuelt, men kameraet styrer lukkertiden.

- I modus Tv så velger du lukkertid og ISO manuelt, mens kameraet tar seg av blenderåpningen.

- I modus M må du styre ISO, blenderåpning og lukkertid selv. Dette lønner seg som regel kun ved spesielle motiver som ved sterkt motlys.



SÅ! Hvor og når skal vi bruke de forskjellige modusene?

Siden dette er et flyforum så begynner jeg med hvordan man enklest tar bilder av fly.
Ettersom fly ofte er i bevegelse når vi spottere tar bilder av dem pleier jeg å bruke bildemodus Av på kameraet. Så velger jeg blendertall rundt f/5 (eller f/8 hvis jeg tar bilde av flyet på skrå for å få med hele flyet i fokus), lavest mulig ISO til bildeforholdene for å få minst mulig bildestøy. Jeg tar også noen testbilder for å se hva lukkertiden blir (det står også i søkeren når man tar bildet), men jeg liker å se resultatet på skjermen også for å se om automatikken over- eller undereksponerer (for lyst eller for mørkt bilde).

Hvis man tar bilder av helikopter eller propellfly ønsker man gjerne å se litt bevegelse i rotoren/propellen. Bruk da bildemodus Tv og lukkertid 1/50-1/125. Prøv gjern ut selv. Her lønner det seg også å ha bildestabilisering.

Når jeg tar bilder av natur og landskap så bruker jeg alltid bildemodus M for å styre alt manuelt. Dette er for å ha full kontroll når jeg f. eks tar HDR bilder (http://en.wikipedia.org/wiki/High_dynamic_range_imaging).


Noen tips til slutt:
Når man skal ta bilde av fly i bevegelse lønner det seg å velge det midterste fokuspunktet ettersom det som regel er høysensitivt, samt at man har fokus på objektet hele tiden (hvordan det gjøres varierer fra kamera til kamera så jeg anbefaler å lete frem i manualen, tro meg, det er verdt slitet!).

Det lønner seg også å skru på noe som på Canon språket kalles "AI-servo" som gjør at kameraet hele tiden fokuserer når man trykker utløserknappen halvveis ned. Dette gjør det mye lettere å få skarpe bilder når man følger et motiv. Merk at det fungerer best med objektiver med rask autofokus.

Lysmålinga pleier jeg å la være som den er. Altså at den regner et gjennomsnitt ut i fra hele bildet.



Er det noe som mangler eller noe dere lurer på så skal jeg svare så godt jeg kan!




Mvh.
Bjørn :)

LN-HVI
09-04-2010, 22:26
Meget bra og enkel guide for de som er ferske dette her :)
Når det gjelder lysmåleren, så har jeg ofte fått noe bedre resultater hvis jeg velger punktmåling i omgivelser med sterkt lys, samtidig som motivet (flyet) er hvitt/lyst.
Men dette er muligens bare en personlig erfaring.

I tillegg kan det være greit å overeksponere litt (utfra skalaen til lysmåleren) i vinterhalvåret når det er mye snø. Da kommer ofte hvite/lyse motiver/fly bedre frem.

Så lenge man klarer å ikke få utbrente bilder, vil jeg normalt anbefale å overeksponere litt (men ikke for mye), dersom man er usikker. Støy kommer lettere frem når du i etterkant må justere opp lyset, istedenfor ned.

Ha en fin kveld videre :)

gilera
09-04-2010, 22:29
Japp det er riktig det. Jeg også overeksponerer et lite hakk enkelte ganger for å kunne justere ned i etterkant noe som gir mindre støy. Dette går kun når man tar RAW bilder. Ellers bør man alltid ta noen testskudd først for å se om man må kompansere eller ikke. :)

LN-HVI
09-04-2010, 22:31
Jepp - tok det for gitt at det var RAW vi snakket om....gammel vane ;)

Egenes
10-04-2010, 03:19
Utrolig bra at du tar deg tiden til å skrive disse guidene! Bøyer meg i støvet :)

LN-DAG
10-04-2010, 20:00
Takk for at du deler av din kunnskap. Mye lærdom her

ENGM 911
10-04-2010, 20:37
Printes ut og legges i fotobagen. Takk for tipset, dette skal brukes.

Spørsmål, når brukes A-DEP (Canon)?

gilera
10-04-2010, 21:05
Takker så mye. :)
Jeg glemte å ta med noen ting så jeg legger til noe her om ikke så lenge.

A-DEP er "Auto Depth" og er en automatisk funksjon der kameraet selv bestemmer hvilken dybdeskarphet bildet skal ha (hvilken blender). Hvis du for ekesempel skal ta bilde av tre-fire personer som står ved siden av hverandre i skråvinkel.

Jeg har aldri brukt den, men det står mye mer om funksjonen i manualen. Kanksje den kan være grei å bruke når man tar bilder av fly på skrå for- eller bakfra? :)

Edit: Her står det en hel del om A-DEP:
http://www.vad1.com/photo/autodof.html

Du fokuserer på det nærmeste punktet du vil ha i fokus og så det bakerste punktet. Så regner kameraet ut avstandsforskjellen og velger da en passende blender.

ENGM 911
07-05-2010, 01:34
Hei igjen. Når jeg tar bilder av hvite metallrør som taxer på morgenen i sollyset har bildene en tendens til å bli altfor lyse. Har du tips til innstilling på Canonen min?

gilera
07-05-2010, 15:43
Bruker du evaluerende (gjennomsnittlig lysmengde på hele bildet) eller punktbasert lysmåling? Du bør i såfall prøve ut sistnevnte og justere litt deretter. :)

ENGM 911
07-05-2010, 15:47
Takker nok engang for tipset. Jeg har som sagt en stor rød L på ryggen mtp foto. Ha en god helg.

gilera
07-05-2010, 15:51
Hehe, jeg foretrekker å ha den røde L'en på objektivene jeg :p

baselutvann
22-06-2010, 23:48
Noen tips for Nikon? lukkertid, iso, blender ? hvilken knapp ? instillinger ...

gilera
22-06-2010, 23:51
Ang. ISO, lukkertid og blender gjelder det samme for alle kameraer, men hva de forskjellige knappene er til på Nikon aner jeg ikke. Det må nesten noen andre med Nikon svare på. :)

ENGM 911
04-08-2010, 11:13
Hei igjen, denne gangen trenger jeg litt hjelp. Har gått fra 500D til 7D. Som man ser på bilde, er denne frøkna i bevegelse som syntes godt på benet hennes. Hva gjør jeg for at bevegelse ikke syntes på bildet? Brukte ISO 100 f/8.0

Lurer på om jeg trenger å gå igjennom de uante mulighetene for fokusering med dette kameraet.

Polaris
04-08-2010, 11:27
Høyere ISO // kortere lukkertid, sier da seg selv? :p (alt etter lysforhold...)
Siden du oppgir blender så er det kanskje logisk at du bruker blenderprioritet?

viking1965
04-08-2010, 12:59
Tja, du kan vel bare beskjære nedre del av kroppen så er problemet løst (for beina i hvert fall):D
Spøk til side. Korrekt som Polaris sier. Kun lukkertiden som bestemmer hvorvidt du kan fryse bevegelse eller ei. Problemet på dette bildet er at siden du har valgt blenderprioritet, har kameraet og dets lysmålerinnstilling (og ISO) (vet ikke hva du har valgt) kommet frem til korrekt lukkerhastighet som da i dette tilfelle har blitt for lang og som ikke har greid å fryse bevegelsen.
Løsningen som beskrevet over er altså å sørge for at du oppnår kort nok lukkertid ved å velge lukkerprioritet til det du antar er korrekt. Blender velges da automagisk gitt settingen på lukker og ISO.Når det gjelder ISO-setting har du normalt veldig mye å gå på før du får antydning til støy(bruk denne fleksibelt).
Gratulerer med nytt utstyr forresten :up:

TobyAllan
06-08-2010, 01:40
Dette er helt supert, etter å ha lest dette innleg, brukt litt tid med manualen til mitt kamera, ser jeg allerede nu at mine bilder er blitt mye bedre, var på flyplassen idag for at teste det jeg hadde lest, og selvom været var elendig med masse regn og mørke skyer, kunne jeg se at mine bilder var blitt mye bedre kvalitet, skal også sies at jeg har siden sist jeg var ute å fotografere, fotografert allt i jpeg+raw, og ja raw gir mye bedre bilder, ikke at jeg er noen ekspert, men jeg ser forskjellen bare på 3 dager med test og prøve seg frem på forskjellige innstillinger.

Takker for ett virkelig bra og brukenes innleg
Torben/Toby

Vede
11-08-2010, 00:03
Det jeg sliter litt med når jeg spotter er hvilken blender jeg skal bruker etter om det er sol, overskyet osv. Har 40D med 70-200mm L-serie f/4.0 IS. Har du noen tips for:

- Sollys
- Overskyet
- Regn
- Grålysning
- Skumring
- Vekslende lys. Feks sol/skyet.

Kan jo teste med å ta testbilder og se lukkertid. Men hvilken lukkertid bør en ha?

Hilsen en som takker for flott guide, men lærer mye bedre av andre enn manualer.

AggTouchdown
11-08-2010, 00:15
Det finnes ikke noe fasitsvar for hvilken lukkertid du bør ha, de fleste objektiver er skarpest rundt f/8 - f/11, så om du f.eks tar bilder av jets så kan du prøve å sette kameraet på "Av"-blenderprioritet og stille inn f.eks f/8. Da vil kameraet gi deg den høyeste lukkerhastigheten du kan ha og fortsatt ta bilder med blender f/8. Skal du derimot ta bilder av propellmaskiner så kan det være en idè å bruke "Tv"-lukkerprioritet, og stille ned lukkerhastigheten såpass at du ikke fryser propellene når du tar bildet. Dette er ikke så veldig lett å få til i begynnelsen, men med litt øvelse så går det, og bildene ser mye bedre ut enn om du fryser propellene. Men som sagt, det er ingen fasitsvar innen foto, bare les tips og triks og prøv deg frem til du finner noe du syns funker for deg :)