PDA

View Full Version : Dash 8 Nødlander på Torp

zico77
09-04-2010, 09:34
Ihht VG:

(VG Nett) Et fly med 60 passasjerer og et mannskap på fire har varslet en nødlanding på Sandefjord lufthavn Torp

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=596101

rampen
09-04-2010, 09:36
LN-WDE som har problemer..

zico77
09-04-2010, 09:49
VG oppdaterer:

Landingen skal etter forholdene ha gått bra. Ingen personer ble skadet.

- Såvidt jeg vet, var landingen udramatisk, sier kommunikasjonsrådgiver Torgny Alstad ved Vestfold politidistrikt til VG Nett.

imm
09-04-2010, 10:23
Sb.no skriver at flyet skulle fra svg iil newcastle og at flyet gikk til Torp fordi dervae det et reservefly. Så de kan ikke ha hattdet veldigtravelt med å lande.

Aleksander Maaland
09-04-2010, 10:41
Så LN-WDE når den var "her" på Sola i dag, no trouble da. Hvilket problem med flyet, siden det kunne fly helt til torp?

Sikkherhetslanding(?)

LN-AØR
09-04-2010, 11:03
Hvilket problem med flyet, siden det kunne fly helt til torp?
Hvis du leser artikkelen står det at det var problemer med hydraulikken.

Hickok
09-04-2010, 11:57
Les disse to sakene. En skulle ikke tro det dreiet seg om samme saken!

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=596101
http://www.dagbladet.no/2010/04/09/nyheter/nnnenriks/fly/problemer/11202205/
http://www.nettavisen.no/nyheter/article2877925.ece

Og så lurer folk på hvorfor en enkelte ganger kan se med litt kritiske øyne på det som blir skrevet i media!

Jumper G5
09-04-2010, 12:22
Dagbladet tok seg bryet med å spørre de som eier flyet om hva som skjedde. Innhenting av fakta fra riktig kilde er god journalistikk. Kjøper nok Dagbla-bla istedetfor VG i dag også...

Egil
09-04-2010, 12:26
Jeg velger meg Dagbladet. For nok en gang beviser VG at de kun er ute etter en ting når det kommer til luftfart. Det er kun krise og skremselspropaganda som gjelder... :angry:

E!

PH-BXA
09-04-2010, 12:38
Tror movementen har gått til helvete på denne avgangen... :P

Står at WDE tok av fra SVG 0817, og landa på TRF 0828.. Oida!

PH-BXA
09-04-2010, 12:40
Tror movementen har gått til helvete på denne avgangen... :P

Står at WDE tok av fra SVG 0817, og landa på TRF 0828.. Oida!

DH4 WFDH478 LNWDE

STD STA ETD ATD TOFF ETA TDWN ATA
09APR SVG TRF 0810 0920 0809 0817 0828 0830

Olebno
09-04-2010, 12:56
Noen har brukt feil klokke. Korrekt arr TRF 0928/0930.
Forøvrig var dette "storm i et eggeglass".
"mistet HYD trykk på pumpe NR.1 backup ok."

sukram
09-04-2010, 13:10
Kongsteien har dagens:

Kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe, selskapet som står bak flyvningen, mener imidlertid at det aldri var noen nødssituasjon.

- Fra cockpiten ble det gitt beskjed om at det ikke var nødvendig med økt beredskap på flyplassen. Flyet hadde fint kunnet gått til England, dit det skulle. Det landet likevel på Torp, der passasjerene kunne bytte til et annet fly vi hadde ledig, sier han til VG Nett.

I Widerøe undrer man seg nå over det store oppbudet av redningsmannskaper.

- Det er som om du har halv tank på bilen din, stopper for å fylle - og bensinstasjonen ringer ambulansen, sier Kongsteien.

Kilde: vg.no (http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=596125)

Polaris
09-04-2010, 13:35
VG hadde jo også stort oppslag på forsiden av nettavisa i morges "NØDLANDING PÅ TORP --- NÅ!!!". Se & hør neste! :)

Kudos til Dagbladet, nesten så jeg skulle støttet dem med penger i dag. Litt som positiv forsterkning innen hundetrening.

LN-EIR
09-04-2010, 14:23
Kudos til Dagbladet, nesten så jeg skulle støttet dem med penger i dag. Litt som positiv forsterkning innen hundetrening.

Men fly kan de ikke. Mtp bildebruk og bildetekst på bildet av en DHC-8-100.

MOTORTRØBBEL: Et Widerøe fly type Dash 8 fikk motortrøbbel i dag og måtte avbryte turen til Newcastle. Her lander et tilsvarende Widerøe-fly

Edit:

VG.no treffer nesten med sitt bilde av en -300.

DASH-8: Det skal ha vært et fly av denne typen som fredag fikk problemer i luften og gikk inn for landing på Torp

seilfly
09-04-2010, 15:10
Det skal ha vært en avis av denne typen (link) (http://www.vg.no) som i dag for n'te gang viste at de burde ha kalt seg et ukeblad og ikke en avis. Etter det jeg kjenner til er dette langt fra første gang at ukebladet VG serverer denne typen oppkok.

PSC TOS
09-04-2010, 16:30
Så LN-WDE når den var "her" på Sola i dag, no trouble da. Hvilket problem med flyet, siden det kunne fly helt til torp?

Sikkherhetslanding(?)

Er det ikke slått fast nå at så lenge et fly ikke lander der skal så er det nødlanding, og at man kalle hva man vil for jumbojet?:71:

Fly high
09-04-2010, 17:00
Og så var det kanskje ikke mediene som bomma likevel?

"Når vi får inn sånne saker, går det ut trippelvarsling til politi, ambulanser og brannvesen, sier stedfortredende stabsjef Asle Kåre From."

Les saken her:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=596125

imm
10-04-2010, 09:06
På jobb i går møtte jeg en del folk som var engstlige for å fly etter å ha lest nettavisenes dramatiske historier.

På forumet blir vi oppfordret til å telle til ti før vi legger ut en melding. Kanskje en god ide for nettavisene. 10 minutter å sjekke fakta før noe legges ut.

Hickok
10-04-2010, 09:28
På jobb i går møtte jeg en del folk som var engstlige for å fly etter å ha lest nettavisenes dramatiske historier.

På forumet blir vi oppfordret til å telle til ti før vi legger ut en melding. Kanskje en god ide for nettavisene. 10 minutter å sjekke fakta før noe legges ut.

Problemet er at 10 minutter er en mannsalder hos en nettavis. Hvis det viser seg at det blir en alvorlig hendelse av det, så er det viktig å være først. Derfor er det tydeligvis av mindre betydning å legge ut skrekkhistorier som viser seg å være oppblåst ut av proporsjoner, enn å vente noen minutter for å sjekke fakta først. En "feil" artikkel kan jo alltids endres i etterkant... Trist, men sant.

Fly high
10-04-2010, 14:25
Problemet er at 10 minutter er en mannsalder hos en nettavis. .

Problemet er vel at få her inne synes å ha tatt inn over seg hvordan en nettavis egentlig fungerer. Sammenligner man med en papiravis, blir det helt feil. I en nettavis legger man ut det man har fått vite, og så fyller man på/justerer etter hvert (enkelte har sikkert lagt merke til at det f.eks. står ("NN følger saken" eller "saken blir oppdatert").

Det er altså ikke slik at en artikkel på nettet er fiks ferdig i det den er publisert.

TCAS
10-04-2010, 14:59
En gang påpekte jeg en grov faktafeil i en publisert "hastesak" i VG hvor det var lagt ut bilde av feil person i forbindelse med et dødsfall. En typisk sak som legges ut med store stygge krigstyper med minimalt innhold, og med beskjed om at "saken oppdateres". Fikk da en relativt krass mail tilbake med beskjed om at det viktigste er å få nyheten ut, så fikk fakta komme i andre rekke. Dessverre er det bare noen få som fortsatt klarer å produsere god kvalitet SAMTIDIG med hurtig publisering.

imm
10-04-2010, 15:03
For min del er det mer viktig at artiklen er korrekt enn at den hurtig legges ut.
Hvis jeg tilfeldig sjekker en nettavis rett etter den er lagt ut, er det ikke nødvendig vis sikkert at jeg sjekker den opp igjen en time senere for å sjekke om det jeg leste ista faktisk var riktig.

Hickok
10-04-2010, 15:22
Problemet er vel at få her inne synes å ha tatt inn over seg hvordan en nettavis egentlig fungerer. Sammenligner man med en papiravis, blir det helt feil. I en nettavis legger man ut det man har fått vite, og så fyller man på/justerer etter hvert (enkelte har sikkert lagt merke til at det f.eks. står ("NN følger saken" eller "saken blir oppdatert").

Det er altså ikke slik at en artikkel på nettet er fiks ferdig i det den er publisert.
Så du mener med andre ord at en sak som legges ut med krigstyper og "saken oppdateres" er helt greit å legge ut, selv om det viser seg i etterkant at innholdet var stikk motsatt av det som ble lagt ut? Eller sagt på en annen måte, er det blankofullmakt for ville spekulasjoner så lenge det henges på "saken oppdateres"?

gustavf
10-04-2010, 20:10
Dette er ikke stedet for diskusjoner om journalistisk metode.

Det ser ikke ut til noen har noe med å komme med om hendelsen på Torp, så da stenger vi her.