View Full Version : A340 med dekkeksplosjon
LX A340-300 med en incident i HKG. Flyet skulle til ZRH med 243 pax ombord.
Dette skjedde 1 april og hendelsen har nylig blitt kjent.
Tre dekk ble ødelagt på et sveitsisk passasjerfly rett før avgang fra Hongkong til Zürich. Også en motor ble ødelagt.
http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7071837
Heldigvis gikk dette bra og dette skjedde visst under taxing og avgangen ble avbrutt.
Det ligger bl.a. noen bilder i denne tråden på FLyertalk:
http://www.flyertalk.com/forum/swiss-international-airlines/1072025-take-off-problem-hkg.html
Det skjedde under taxiing på taxebanen - høyst uvanlig. Jeg har ihvertfall aldri hørt om lignende episoder.
Det var jo noe uvanlig. Enten må noe ha skjedd med dekket etter landing som har svekket det utrolig mye, eller så har de kjørt på noe skarpt slik som concorde gjorde. Og at 3/4 (litt forskjellig info i artikklene) dekk går samtidig... Teoretisk sett kunne de jo kanskje landet med blokkerte hjul på det understellet, men da skulle det vel vært "flat-spots" som skulle vært lett synlige.
Blir spennende å høre hva de finner ut etterhvert. Mange teorier på hva det kan være har ramlet inn i hodet mitt når jeg leste, men samtlige faller på at de lett skulle vært oppdaget.
Om de har kjørt på noe, må det ikke en ganske stor og skarp gjenstand til for å ta såpass mange dekk i lav hastighet?
Even92LN
09-04-2010, 09:43
Tja, om to av dem sprekker så er vel de to andre ganske fortapte? Vektfordeling..?
Når du ser hvordan et fly kan smelle nedi rullebanen i en hard landing så vil jeg tro at på en taxebane i 64km/t skulle 2 dekk helt fint greie jobben. Det er en enorm forskjell på hva som skal til for å bære en satisk last og en dynamsik last.
Dag Johnsen
09-04-2010, 12:05
Heisann!
Uten aa spekulere paa hva som har skjedd her, og bildene er ikke saa klare, men for meg saa ser det ut som selve felgen har sprukket og separert...?
Dere som lurer paa balastning saa er det stoerre belastning paa understellet under taxi ved MTOW sammenlignet med en landing, saa lenge man selvfoelgelig ikke har en volsom hard landing. Husk at trip fuel for en widebody kan ligge fra 100-200.000 pund og flyet er vesentlig tyngre foer avgang...! Dette foerer til stoerre belastning paa understellet.
Dag