PDA

View Full Version : Flytrafikk og sprengning

Madman
08-04-2010, 22:24
Jeg bor ikke så langt unna E6, der de nå driver med sprengning pga utvidelsen til firefelts veg. Sto nettopp ute da de sprengte, og skal si det smalt bra. Hørtes ut som 8-10 salver i tett rekkefølge, kanskje fler. Det som overrasket meg var at akkurat i det de sprengte, fløy det et fly rett over på veg inn til Gardermoen for landing på 19L. Høyden er vel ca 2000 fot her.

Vet jo at det er svært usannsynlig at dette skulle utgjøre noen fare, men med sprengning (og flyging) vet man jo aldri. Det er jo ikke mye som skal til før ting kan gå galt. Synes det er litt rart om det ikke er noen restriksjoner over områder med mye sprengning i perioder.

Noen med annet syn på dette?

Jumper G5
08-04-2010, 22:27
Det kan være opprettet midlertidige fareområder for flyging opp til en viss høyde, men tipper at det som oftest ikke gjøres med mindre det er meget tett eller helt inne på et flyplassområde. Den største reelle faren er nok for helikoptre som lander i nærheten, f eks luftambulanse.

Ad curiositum - det ble sprengt en kort kilometer fra terskelen i BOO i dag, og skytebasen sparte ikke akkurat på dekningsmattene, det føk stein i alle retninger.

Hickok
08-04-2010, 22:32
Det er ikke mulig å få kastet steiner som kan utgjøre en fare for et fly 2000 fot opp i luften. I teorien skal ikke noe som helst kastes ut i noen særlig grad, men det lages uansett sikkerhetssoner i tilfelle noe skulle skje. De 8-10 salvene du hørte er egentlig bare en, men det er forsinkere på tennerne. Rekkefølgen på tennerne er planlagt for å styre salven, slik at fjellet blir sprengt ut på en ønsket måte, og kastet i ønsket retning.

Madman
08-04-2010, 22:37
Man hører jo av og til om at sprengninger har gått galt, og steiner blir kastet hundrevis av meter. Disse kan vel, om noe går riktig galt også kastes oppover? Var det jeg tenkte på.

Hickok
08-04-2010, 22:43
Joda, men om en stein kan kastes et par hundre meter bortover, så vil ikke den kunne kastes like langt oppover. Nå er det vel andre her inne som har slike formler mer i toppen av hodet enn meg (Polaris?), men en stein som flyr to hundre meter bortover vil aldri nå høyere enn kanskje 30-40 meter.

Madman
08-04-2010, 22:47
Og 2000 fot er jo over havet... Jeg bor på ca 200m, sprengningen er noe høyere, så flyets høyde over sprengingen blir vel rundt 450m...

Madman
08-04-2010, 22:48
Dere har helt sikkert rett. Men fikk bare disse tankene da jeg så 737'en suse over da det smalt. :) Setter pris på svarene :)

Polaris
08-04-2010, 22:51
x = v^2 / 2*9,81
600 = v^2 / 19,61
11772 = v^2
109 m/s

Sånn litt off the top of my head med xnull = 0 og vnull = 0. Men det sier jo ingen ting om størrelsen på steinen og hvilken kraft den blir "skutt" ut med.

Madman
08-04-2010, 23:02
Jeg skal ikke påstå at svaret ditt sa meg så veeeeldig mye, men takk for forsøket, Polaris. ;)
Men jeg gir meg jeg. Det var helt sikkert ingen fare. :)

Hickok
08-04-2010, 23:09
Poenget er at dekkingen skal hindre at det ikke blir kastet ukontrollerte steiner avgårde. Når det likevel skjer en gang i blant, så er det som oftest enkeltsteiner som her klart å snike seg gjennom dekkingen, og blir slynget avgårde, kanskje to hundre meter bortover maks. Farten disse får er avhengig av hvor tungt det lades, og hvor store salver (paller) som sprenges ut om gangen. I og med at det er en flyplass i nærheten, så er det nok begrensninger på størrelsen på hver salve for sikkerhets skyld. Dette begrenser også energien en stein kan få, og dermed også utgangsfarten.

Om det er slike begrensninger i dette tilfellet vet jeg ikke, men det er ikke unormalt at det er slike begrensinger av ulike årsaker.

Madman
08-04-2010, 23:13
Skjønner nå at det er svært usannsynlig at noe skjer. Takker for oppklaringen. :)

Polaris
08-04-2010, 23:19
Jeg skal ikke påstå at svaret ditt sa meg så veeeeldig mye, men takk for forsøket, Polaris. ;)
Men jeg gir meg jeg. Det var helt sikkert ingen fare. :)

Viser sluttfarten til steinen. Men det slo meg brått i kveldstimene at det jo skal være omvendt, er jo vnull (startfarten) som er relevant, og den er ikke null. Men generelt sett tviler jeg på at en stein kan fly rett oppi lufta over 600 meter, og de som er små nok må ha god flaks for å treffe et fly... Needless to say, det KAN jo skje.

STARSHIP 2
08-04-2010, 23:26
D305 Akselberg (Øst av Brønnøysund) er et permanent fareområde pga. kalksprengning. Trygg høyde er publisert til 2000ft, dvs man regner ikke med at noe skal kastes over 1000ft opp.

Madman
08-04-2010, 23:30
D305 Akselberg (Øst av Brønnøysund) er et permanent fareområde pga. kalksprengning. Trygg høyde er publisert til 2000ft, dvs man regner ikke med at noe skal kastes over 1000ft opp.

Og der bruker de vel kanskje ingen tildekking før det smeller engang?

Hickok
08-04-2010, 23:33
Der dekker de neppe, nei.

Someone
08-04-2010, 23:36
....., og blir slynget avgårde, kanskje to hundre meter bortover maks.

Som tidligere medlem av Dynamitt-Harry gjengen i Forsvaret var jeg en gang involvert i en liten episode hvor vi "tok litt for mye tran" og en 2kg stein landet blant noen tømmerhuggere 300-400m bortenfor der vi sprang....:o Men selv da føk den neppe så høyt opp som 2000ft

Madman
08-04-2010, 23:36
Da er det nok ingen fare å fly i 1400 fot over tildekket sprengning.