PDA

View Full Version : Spørsmål om fly Estonian Air


CFN_001
08-04-2010, 22:02
Hei, jeg er ny på forumet og vet ikke om jeg har plassert dette rett sted, men prøver uansett. :)

Har lest dette forumet ofte nå og må si jeg er imponert over kunnskapen og villigheten det finnes å svare her! Alle dere som bidrar, keep up the good work!

Vel, tilbake til spørsmålet mitt.

Fortiden bor jeg i Estland, og pendler en del tilbake til Norge i ny og ne. Jeg er ikke noen stor fan av Norwegian og flyr heller med SAS/Estonian Air.
Dette gjorde jeg tilbake til Norge fra Tallinn for et par uker siden. Det som overrasket meg da var at flyet som ble kjørt frem til gate var helt hvit, med unntak av en Estonian Air logo malt på ved siden. Dette flyet har jeg ikke sett før.

Når vi skulle ha avgang fra Tallinn mot Stockholm (Connection til Oslo) så hadde vi boarding, og når vi kom inn i kabinen tøt det air condition ut av annlegget, uvanelig mye, dette ble så stoppet fort. Så kom kapteinen på speakeren, (Han het forøvrlig Yuri Gagarin!) Mens han pratet så var det en forferdelig lyd fra enten cockpit eller anlegget som blandet seg inn i flyet. Man skjønte for det var noe galt, og etter et par minutter ble vi sendt ut av flyet og fikk en drøy times forsinkelse.

Her om dagen fløy jeg tilbake til Tallinn fra Gardermoen, og da sto jaggu det samme hvite flyet der og skulle ta oss tilbake. Denne gangen gikk jeg innom toalettet og så det var skilt skrevet på Norsk.

Er dette flyet ny innkjøpt/leaset for Estonian Air? Det er en 737-500 modell.

Takker for svar :)

FlightDeck
08-04-2010, 22:07
Dette er vel et eldre airBaltic-fly fra 1988, som Estonian Air har hentet inn for å ivareta den økte produksjonen i sommerprogrammet.

737-405
08-04-2010, 22:08
Hei CFN 001 og hjertelig velkommen til forumet :)

Slik som jeg tolker det du skriver, har du fløyet med ES - ABO.
Denne maskinen hadde tidligere registreringene LN - BRN hos Braathens og YL - BBA hos Air Baltic.
Dette forklarer de norske skiltene på toalettet.
Flyet kom til Estonian Air 24/3 - 2010, og så vidt jeg vet leaser de denne maskinen.

Hickok
08-04-2010, 22:13
Det er i så fall dette flyet du fløy med: http://www.planespotters.net/Production_List/Boeing/737/24646,YL-BBA-Air-Baltic.php

First flight 27.09.1991, og ble levert til Braathens SAFE 10.10.1991.

CFN_001
08-04-2010, 22:15
Takker for raske svar! Der var flyet ja, moro å følge historikken til flyene man flyr :)

Wishmaster
08-04-2010, 22:30
Takker for raske svar! Der var flyet ja, moro å følge historikken til flyene man flyr :)

Man skulle bare visst om historikken FØR man var pax i dem... :colgate:

Hickok
08-04-2010, 22:38
Man skulle bare visst om historikken FØR man var pax i dem... :colgate:
Hva!! Sitter du ikke med PC'en på fanget og sjekker opp flyets historie før du går ombord?!?! :)

Wishmaster
08-04-2010, 22:56
Med mindre man har tilgang til selskapet's flyprogram/flyfordelinger...
Husk; mange kunne ha klart seg veldig bra med stasjonære pc'r, og ikke baserer livet sitt på laptops og det og være tilgjengelig for offentligheten døgnet rundt :colgate:
Seff kunne man ha sett regnr så fly er ved gate -60 -> -30 min før avgang, sjekket opp på laptop, osv..., men jeg har et litt annerledes liv... :D

FlightDeck
23-04-2010, 19:33
Og nå har flyet fått farger?
http://www.boarding.no/art.asp?id=41304

BU662
23-04-2010, 19:41
Estonian har to hvite svaner i sitt flate.

ES-ABO (nylig paklisted med special titler)
ES-ABP

Begge er en stop-gap measure til man har funnet ut hva blir fremtidlige flateplanen. Den opprinnelige plan a kjöpe 3 stykk CRJ900 er kasted over bord.

Siden man vil spare penger og ikke trenger sa mye fly i vinter, maler man ikke heile flyet man bare titler...

Someone
24-04-2010, 15:29
Disse CRJ som var tenkt til OV. Var det ikke en eller flere som faktisk ble produsert? Og hvor står den/de nå? Og hvem eier den?