PDA

View Full Version : SAS-Aksjen - Er det emisjonen som gjør at den faller som en stein?


BU595
08-04-2010, 15:39
I skrivende stund er SAS-NOK ned 47,44 % :drunk: , handles snart ikke lenger i kroner med øre..... NOK 1.22 .......Er det emisjonen med påfølgede kjemperabatt som gjøre dette ?

Someone
08-04-2010, 15:43
I skrivende stund er SAS-NOK ned 47,44 % :drunk: , handles snart ikke lenger i kroner med øre..... NOK 1.22 .......Er det emisjonen med påfølgede kjemperabatt som gjøre dette ?

Ja, det er på grunn av emisjon. Men nedgangen i kursen skyldes først og fremst at aksjen handles uten tegningsrettene slik at 1,22 ikke rett kurs (med mindre man ikke selger tegningsrettene eller deltar i emisjonen)

LN-BEF
08-04-2010, 20:55
Er det nå man burde kjøpe aksjer i SAS, eller er det feil tidspunkt?
Hilsen en som er nesten helt grønn på aksjehandel...

Utflyttet
08-04-2010, 21:01
Er det nå man burde kjøpe aksjer i SAS, eller er det feil tidspunkt?
Hilsen en som er nesten helt grønn på aksjehandel...

Hvis du har råd å miste hvert øre av pengene, så er det en teoretisk OK tid å kjøpe på nå.

Hilsen en som ikke helt grønn, men har et snev av grønnfarge.

-A

LN-BEF
08-04-2010, 21:09
Er det noen som har tro på at kursen skal opp igjen, eller er det mest sannsynlig at SAS sine dager er talte?

gustavf
08-04-2010, 21:13
Er det noen som har tro på at kursen skal opp igjen, eller er det mest sannsynlig at SAS sine dager er talte?

Her finner du evige pessimister, evige optimister og en og annen realist.

Hvilket svar vil du ha?

Hickok
08-04-2010, 21:33
Du finner til og med en del som grenser til Schizofreni, så det er en rimelig broket forsamling her inne! :)

Spøk til alvor, så er vel SAS en aksje som har en relativ høy risiko i seg, men samtidig også en temmelig stor upside. Hvis spareprogrammet lykkes, og både selvskapet og bransjen atter ser pilene stige til værs igjen, så er det vel ingen grunn til at ikke aksjen atter skal kunne krype oppover igjen mot der den var midt på 2000-tallet. På den annen side så må du, som ph-ndr sier, være forberedt på at pengene plutselig kan være tapt.

FlyHi
08-04-2010, 21:46
Er det noen som har tro på at kursen skal opp igjen, eller er det mest sannsynlig at SAS sine dager er talte?

Det er der jo af gode grunde ikke nogen der kan spå om, men personligt var jeg med i sidste emmission og går også med i denne. Jeg har svært ved at forestille mig at SAS ikke overlever i en eller anden form og at kursen ikke retter sig op igen i et eller andet omfang.

Men som nævnt af andre, så er aktier jo altid risikobetonede - og jo større risiko desto større upside oftest. SAS er klart en risiko-aktie, men med den nuværende kurs og med de spareplaner der er iværksat, så er mit bud at der kan være penge at hente i den, men det er der sikkert en masse mennesker der er både enige og uenige i. Og det mente jeg jo også da jeg købte til kurs 16 inden første emmision, hvor jeg ikke forvente at investere flere penge i SAS, men det blev jeg så nødt til for ikke at skulle afskrive store dele af min investering.

SAS aktien ser jeg lige nu som en langsigtet investering, som gerne skulle give et pænt afkast på en 3-5 årig tidshorisont.

Nick Figaretto
09-04-2010, 10:13
Et sunt drevet og profitabelt flyselskap på SAS sin størrelse vil være veldig mye mere verdt enn det som gjenspeiles i aksjekursen til SAS i dag. Har man tro på at SAS kommer til å overleve og bli profitabelt, bør man også kunne anta at aksjekursen vil stige betydelig.

Men samtidig er det jo slik at en aksjekurs kan aldri bli så lav at den ikke kan gå ned ytterligere 100 %...

Alf
09-04-2010, 11:15
Snart är det kanske läge att köpa sig lite SAS aktier...

sail4fun
03-05-2010, 17:53
Investorene har flokket til for å være med på emisjonen i flyselskapet SAS.

Tegningsrettsemisjonen i selskapet ble overtegnet med 38 prosent, og SAS får dermed inn fem milliarder svenske kroner.


http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article1891334.ece?WT.mc_id=dn_rss

Flott å se at noen har troen,

SAS-Steward
03-05-2010, 18:01
En kompis som er aksjemegler anbefaler sine kunder å handle SAS-aksjer. Analytikerne i hans selskap tror at det er ok kjøp med tanke på prisen, samt at enten så må SAS klare seg selv i en eller annen for, eller bli kjøpt opp. Han snakka noe om realverdi av selskapet og endel andre ting jeg forstår et puck av men han formidler endel aksjer disse dager.

FlightDeck
03-05-2010, 19:26
I utgangspunktet ville jeg ikke handlet SAS-aksjer, men om man absolutt vil gjøre det, er dette et ålreit tidspunkt. Aksjen har falt som en stein og jeg tviler på at den går ytterligere ned. Om Core SAS lykkes og SAS begynner å levere positive resultater, vil det selvsagt reflekteres i høyere aksjekurs. Selskaper som har så lav kurs som det SAS har nå, og som opplever en positiv utvikling, er veldig sensitiv for gode nyheter og kan gå oppover som en kule, jf. bl.a. Hurtigruten.

Ellers er det jo hyggelig at denne emisjonen overtegnes med 38 prosent, det er en god del mer enn ved den forrige emisjonen.

FlightDeck
03-05-2010, 19:36
Her er meldingen fra SAS:

Preliminary results: SAS rights issue oversubscribed

Preliminary results of SAS AB's ("SAS") rights issue, for which the subscription period ended 29 April 2010, indicate that approximately 98.2 percent of the offered shares were subscribed for with subscription rights and approximately 39.8 percent were subscribed for without subscription rights. As a result the rights issue is oversubscribed by approximately 38.0 percent. The final results of the rights issue will be published on or around 5 May 2010, and subscribers who have been allocated shares subscribed for without subscription rights will be notified shortly thereafter.

Through the rights issue SAS will receive proceeds amounting to approximately SEK 5 billion before transaction costs.

"In these very challenging times for the airline industry we are grateful for the continued support from current shareholders and the interest from new investors. The rights issue will strengthen our financial and strategic flexibility and secure the implementation of the remaining parts of Core SAS. With Core SAS we have a stable foundation to build on and we are confident that SAS is well positioned for a future market recovery", says Mats Jansson, President and CEO of SAS Group.

Those who have subscribed for new shares without subscription rights will be allocated shares as described in the prospectus published on 9 April 2010.

The final day for trading in the BTA 1 is expected to be on or around 6 May 2010. Trading in the new shares subscribed for with subscription rights on NASDAQ OMX Stockholm, NASDAQ OMX Copenhagen and Oslo Børs is expected to commence on or around 7 May 2010.

J.P. Morgan, Nordea and SEB Enskilda, are acting as Joint Global Coordinators, Joint Lead Managers and Joint Bookrunners, DnB NOR Markets and The Royal Bank of Scotland, are acting as Joint Lead Managers and Joint Bookrunners, and Danske Markets, is acting as Co-Lead Manager for the rights issue.

For further information, please contact
Sture Stølen, Head of SAS Group Investor Relations, +46 70 997 14 51
SAS Group Investor Relations

Wig-wag
04-05-2010, 09:49
Markedet har tydeligvis tro på SAS fortsatt ifølge svenske E24:

http://www.e24.se/business/tjansteforetag/sas-emission-overtecknad_2025899.e24

Nyemissionen i det krisdrabbade flygbolaget SAS övertecknades med cirka 38 procent enligt preliminära uppgifter, skriver bolaget i ett pressmeddelande. Emissionen tillför SAS cirka fem miljarder kronor.

Someone
04-05-2010, 09:54
Vel, så lenge prisen er lav nok så får man solgt det meste ;) :stir

Men som endel er inne på, SAS-aksjen er en aksje med høy risiko og man vil trolig oppleve at enten så går det til helvete eller så vil man oppleve enorm avkastning

CK
04-05-2010, 21:50
hmmm, lurer på hvor mange jeg fikk til slutt....

laurenz
04-05-2010, 22:21
Vel, så lenge prisen er lav nok så får man solgt det meste ;) :stir

Men som endel er inne på, SAS-aksjen er en aksje med høy risiko og man vil trolig oppleve at enten så går det til helvete eller så vil man oppleve enorm avkastning

Tror du har rett. Det vel akkurat slik mange sier om Ryanair, bare det er billig så er det noen som kjøper.

Det er liksom ikke mye å tappe men mye å tjene

FlightDeck
06-05-2010, 10:28
SAS-emisjonen overtegnet med 50 prosent:
http://se.yhp.waymaker.net/sasgroup/release.asp?id=198197

apron
06-05-2010, 11:06
SAS-emisjonen overtegnet med 50 prosent:
http://se.yhp.waymaker.net/sasgroup/release.asp?id=198197

Dette blir bra! Nå skal feriepanga få bein å gå på:p

LN-MOW
06-05-2010, 16:27
Nå er aksjen falt videre til 87 øre .... askereaksjon?

OJB
06-05-2010, 17:22
Nå er aksjen falt videre til 87 øre .... askereaksjon?

Antagelig fordi jeg droppet ABZ turen idag på grunn av usikkerheten rundt utviklingen av askeskyen selv om den ligger noe lenger vest.:D
Men i neste uke kommer jeg sterkt tilbake.:)
Prøver meg på WF369 tilbake denne gang og.
Noe må jobbe selv om det er helgedag.

imm
06-05-2010, 18:06
Ha ha den var god ojb!
Du burde vel hatt rapporteringsplikt til børsen du. Hvis dine kanseleringer får aksjen i bolaget til å falle hele 10 prosent. ;)

jikswoboB
06-05-2010, 18:31
Nå er aksjen falt videre til 87 øre .... askereaksjon?

Snarare en reaktion på det som händer i Grekland just nu.

FlightDeck
06-05-2010, 20:26
Trading på den nye aksjen har uansett ikke begynt ...

imm
06-05-2010, 20:41
Nå er aksjen falt videre til 87 øre .... askereaksjon?

Askereaksjonen ventet jeg på under hele askestoppen, men den kom aldri. Og det forundret meg stort. Nå har det kommet en kraftig nedgang, ikke bare i dag, men de siste dagene. Og med dagens uro på finansmarkedene, er det ingen ting som tyder på at det er godvær i sikte.

Skulle vi få en W, som man kanskjen nå bør frykte, kan det være skummelt å ha aksjer i selskaper som allerede strever med å holde hodet over vannet. Skulle vi få en "ny" finanskrise er jeg redd det ikke holder med Core SAS.
Da må man virkelig ha Hardcore SAS ;)

Edit klokken 21.20
DJ og Nasdaq er for øyeblikket ned over 4% (og har på det værste vært ned omtrent 9% i kveld). Noe kan tyde på at man ikke bare bør holde seg borte fra aksjer i selskaper som strever med å holde hodet over vannet, men kanskje holde seg borte fra askjer i det store og hele.

C172
06-05-2010, 22:58
Det må være de som skal selge SAS emisjonen som tjener penger på selskapet. De har fått ca 2% av 5 milliarder for jobben. Mange fondsforvalter har blitt bedt på middag og plus,plus,plus. Små sparer puter vel ikke penger inn der. Det er smøring på høyt plan for å sikre lån og drift til neste forfall og konkursspøkelset vekke. Fondsforvalterne tenker på seg selv. Små sparere er dume og puter penger inn i fondene. Luring på høyt plan. Det må dramatiske endringer for å sikre selskapet. Ikke champagne og smøring av fondsforvaltere.

Someone
06-05-2010, 23:09
. De har fått ca 2% av 5 milliarder for jobben.

Höres billig ut, det normale er at tilretteleggerene sitter igjen med 5%