Harald Oanes
08-04-2010, 11:21
del 1, på mitt språk: fysste episode...
Så gidder jeg altså ikke mer, reise Skandinavia på kryss & tvers for å fotografere fly, jeg vinner jo sjeldent når værmeldingen trekkes... Mine planlagte 5 påskedager på OSL ble knust og ødelagt grunnet været. Man har vel lov til å være litt frustrert etter å ha kjørt 700 km enkel vei for å fotografere fly, og alt man kan - er å høre flyene oppe i tåkehavet mens man blir fullstendig gjennomvåt av regn fra man står opp til man legger seg... Og da må man jo bare sitte alene på hotellrommet og se ut av vinduet om himmelen overhodet finnes der oppe. Mirakuløst fikk jeg 2 timer på Vollen uten alt for mye regn, og hvor tåken i alle fall lettet litt over kontrolltårnet. Men disse to timer på Vollen sammen med Stein Putz var i alle fall svært hyggelig og en god trøst oppi drittværet. Kjekt å prate sammen når man har felles fortid innen yrkesvalg og interesse.
Men man vant ikke i Lotto lell, fordi om tåken lettet litt og regnet gikk ned på intervall - så måtte selvfølgelig resten av Lotto-kupongen bli ødelagt av hvor gutta i tårnet sender sine fly opp og ned... Som vanlig når jeg er på OSL, så kommer aldri de flyene jeg så svært gjerne vil se/fotografere akkurat der jeg står, nei de kommer selvsagt på den annen bane! Og strever jeg meg inn i bilen med min tidvis idiotisk dårlige kropp, og kjører en annen plass for å fange jernfugler, ja da tar selvsagt gutta i tårnet og sender flyene på den banen jeg nettopp forlot...! Jeg treffer aldri, og jeg gidder heller ikke lengre å prøve, som min far sier - "jeg er alltid på feil sted til feil tid" (sånt sier man når man blir overkjørt av sin egen førerløse personbil...). Og når man også finner ut at det på ens hjemmeflyplass ankom ens favorittmaskin, utrolig nok en DC-8, mens en selv for en gang skyld ikke kan være der, så tenker man sitt...
Så dette blir min finale, jeg har ikke ork til mer Lotto-spill, nå har jeg i løpet av 4 mnd besøkt alle Skandinaviske hovedflyplasser, og alt jeg får oppleve - er regn og tåke, snø og vind. Og som andres bilder fra OSL viser, så ble selvsagt været helt flott dagen etter at jeg reiste videre til Danmark, og like selvsagt var det flotte flyvemaskiner på disse dager jeg gjerne skulle fanget, men nei - jeg tok regnet og tåken med meg til Dk, og fikk en 9 dagers påskeferie uten ett eneste lille gløtt av sol og blå himmel.
Til slutt må nevnes at når man også får gleden av å se - og å nyte, foto-fly-kunst på aller høyeste nivå fra Brudeferden Fra Tromsø, så sitter man igjen og tenker at man kanskje ikke har så mye å bidra med selv, ens egne bilder fades vekk i misunnelse og glede på samme tid... Man blir glad innvendig og vil heller se disse bilder enn å fotografere selv...
Men - uansett, her er mine bilder - de kommer i flere deler, når jeg så er ferdig har jeg ikke så mye mer å fortelle, heller ikke mine bilder... Noen ironiske og småmorsomme kommentarer får jeg heller ikke til lengre, man skal jo være glad når man sitter på Vollen og bivåner rullebanen, men det blir man ikke når man ikke ser den...
Jada, jeg vet at nå er jeg veldig likegyldig og oppgitt, og at ting kommer bedre etter hvert, men dette er ikke syting - jeg har bare mistet interessen for foto-fly-reising...
TAP har etter min mening et utrolig enkelt og flott design, man kan se at det er en grafisk designer som står bak, ikke en skrivebords-direktør. Jeg mangler reg på denne maskin, er det noen som kan hjelpe meg, setter jeg pris på det...
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/Gardermoen2010/H10_1297-1.jpg
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/Gardermoen2010/H10_1295.jpg
flere bilder fra samme serie, kan sees her: http://www.fister.no/page302/page20/page54/page56/page56.html
Et annet meget friskt fargeskjema, med flotte og klare farger, er BA - riktige norske farger er det!
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/Gardermoen2010/H10_0815.jpg
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/Gardermoen2010/H10_0818.jpg
flere bilder fra samme serie, kan sees her:
http://www.fister.no/page76/page24/page33/page38/page38.html
95% av maskinene som landet i mitt lille 2 timers lysglimt var maskiner jeg også lett får sett på Sola, og/eller jeg har nok bilder av fra før, men man fanger dem lell...
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/Gardermoen2010/H10_0307.jpg
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/Gardermoen2010/H10_0309.jpg
flere bilder fra samme serie, kan sees her:
http://www.fister.no/page85/page1/page53/page112/page112.html
Utenom sosial hygge med Stein Putz, så var turens høydepunkt B777, selv om jeg hadde den fra før...
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/Gardermoen2010/H10_0430.jpg
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/Gardermoen2010/H10_0437.jpg
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/Gardermoen2010/H10_0429b.jpg
flere bilder fra samme serie, kan sees her:
http://www.fister.no/page299/page186/page188/page189/page189.html
En nesten helt ny maskin...
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/Gardermoen2010/H10_1141.jpg
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/Gardermoen2010/H10_1146.jpg
flere bilder fra samme serie, kan sees her:
http://www.fister.no/page4/page26/page41/page50/page50.html
Min fav.737 - 400 utgaven, men med feil farger...
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/Gardermoen2010/H10_0934.jpg
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/Gardermoen2010/H10_0474.jpg
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/Gardermoen2010/H10_0475.jpg
flere bilder i samme serie, kan sees her:
http://www.fister.no/page301/page34/page111/page61/page61.html
http://www.fister.no/page78/page227/page87/page93/page93.html
Swiss Army Knife
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/Gardermoen2010/H10_1282.jpg
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/Gardermoen2010/H10_1287.jpg
flere bilder i samme serie, kan sees her:
http://www.fister.no/page301/page42/page46/page48/page48.html
Den får være så kjedelig som bare alle gir uttrykk for, men det må da være verdens beste maskin - ingen er jo i nærheten av produksjonstallene til 737...
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/Gardermoen2010/H10_0781B.jpg
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/Gardermoen2010/H10_0778.jpg
flere bilder fra samme serie, kan sees her:
http://www.fister.no/page301/page34/page51/page5/page5.html
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/Gardermoen2010/H10_0332.jpg
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/Gardermoen2010/H10_0331.jpg
flere bilder fra samme serie, kan sees her:
http://www.fister.no/page85/page1/page11/page2/page2.html
del 2 følger om litt, så følge med i neste episode, eller var dette siste episode - det får du evt. vite i neste episode (br.Dal 1978)...
hei å hå
H
Så gidder jeg altså ikke mer, reise Skandinavia på kryss & tvers for å fotografere fly, jeg vinner jo sjeldent når værmeldingen trekkes... Mine planlagte 5 påskedager på OSL ble knust og ødelagt grunnet været. Man har vel lov til å være litt frustrert etter å ha kjørt 700 km enkel vei for å fotografere fly, og alt man kan - er å høre flyene oppe i tåkehavet mens man blir fullstendig gjennomvåt av regn fra man står opp til man legger seg... Og da må man jo bare sitte alene på hotellrommet og se ut av vinduet om himmelen overhodet finnes der oppe. Mirakuløst fikk jeg 2 timer på Vollen uten alt for mye regn, og hvor tåken i alle fall lettet litt over kontrolltårnet. Men disse to timer på Vollen sammen med Stein Putz var i alle fall svært hyggelig og en god trøst oppi drittværet. Kjekt å prate sammen når man har felles fortid innen yrkesvalg og interesse.
Men man vant ikke i Lotto lell, fordi om tåken lettet litt og regnet gikk ned på intervall - så måtte selvfølgelig resten av Lotto-kupongen bli ødelagt av hvor gutta i tårnet sender sine fly opp og ned... Som vanlig når jeg er på OSL, så kommer aldri de flyene jeg så svært gjerne vil se/fotografere akkurat der jeg står, nei de kommer selvsagt på den annen bane! Og strever jeg meg inn i bilen med min tidvis idiotisk dårlige kropp, og kjører en annen plass for å fange jernfugler, ja da tar selvsagt gutta i tårnet og sender flyene på den banen jeg nettopp forlot...! Jeg treffer aldri, og jeg gidder heller ikke lengre å prøve, som min far sier - "jeg er alltid på feil sted til feil tid" (sånt sier man når man blir overkjørt av sin egen førerløse personbil...). Og når man også finner ut at det på ens hjemmeflyplass ankom ens favorittmaskin, utrolig nok en DC-8, mens en selv for en gang skyld ikke kan være der, så tenker man sitt...
Så dette blir min finale, jeg har ikke ork til mer Lotto-spill, nå har jeg i løpet av 4 mnd besøkt alle Skandinaviske hovedflyplasser, og alt jeg får oppleve - er regn og tåke, snø og vind. Og som andres bilder fra OSL viser, så ble selvsagt været helt flott dagen etter at jeg reiste videre til Danmark, og like selvsagt var det flotte flyvemaskiner på disse dager jeg gjerne skulle fanget, men nei - jeg tok regnet og tåken med meg til Dk, og fikk en 9 dagers påskeferie uten ett eneste lille gløtt av sol og blå himmel.
Til slutt må nevnes at når man også får gleden av å se - og å nyte, foto-fly-kunst på aller høyeste nivå fra Brudeferden Fra Tromsø, så sitter man igjen og tenker at man kanskje ikke har så mye å bidra med selv, ens egne bilder fades vekk i misunnelse og glede på samme tid... Man blir glad innvendig og vil heller se disse bilder enn å fotografere selv...
Men - uansett, her er mine bilder - de kommer i flere deler, når jeg så er ferdig har jeg ikke så mye mer å fortelle, heller ikke mine bilder... Noen ironiske og småmorsomme kommentarer får jeg heller ikke til lengre, man skal jo være glad når man sitter på Vollen og bivåner rullebanen, men det blir man ikke når man ikke ser den...
Jada, jeg vet at nå er jeg veldig likegyldig og oppgitt, og at ting kommer bedre etter hvert, men dette er ikke syting - jeg har bare mistet interessen for foto-fly-reising...
TAP har etter min mening et utrolig enkelt og flott design, man kan se at det er en grafisk designer som står bak, ikke en skrivebords-direktør. Jeg mangler reg på denne maskin, er det noen som kan hjelpe meg, setter jeg pris på det...
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/Gardermoen2010/H10_1297-1.jpg
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/Gardermoen2010/H10_1295.jpg
flere bilder fra samme serie, kan sees her: http://www.fister.no/page302/page20/page54/page56/page56.html
Et annet meget friskt fargeskjema, med flotte og klare farger, er BA - riktige norske farger er det!
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/Gardermoen2010/H10_0815.jpg
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/Gardermoen2010/H10_0818.jpg
flere bilder fra samme serie, kan sees her:
http://www.fister.no/page76/page24/page33/page38/page38.html
95% av maskinene som landet i mitt lille 2 timers lysglimt var maskiner jeg også lett får sett på Sola, og/eller jeg har nok bilder av fra før, men man fanger dem lell...
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/Gardermoen2010/H10_0307.jpg
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/Gardermoen2010/H10_0309.jpg
flere bilder fra samme serie, kan sees her:
http://www.fister.no/page85/page1/page53/page112/page112.html
Utenom sosial hygge med Stein Putz, så var turens høydepunkt B777, selv om jeg hadde den fra før...
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/Gardermoen2010/H10_0430.jpg
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/Gardermoen2010/H10_0437.jpg
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/Gardermoen2010/H10_0429b.jpg
flere bilder fra samme serie, kan sees her:
http://www.fister.no/page299/page186/page188/page189/page189.html
En nesten helt ny maskin...
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/Gardermoen2010/H10_1141.jpg
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/Gardermoen2010/H10_1146.jpg
flere bilder fra samme serie, kan sees her:
http://www.fister.no/page4/page26/page41/page50/page50.html
Min fav.737 - 400 utgaven, men med feil farger...
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/Gardermoen2010/H10_0934.jpg
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/Gardermoen2010/H10_0474.jpg
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/Gardermoen2010/H10_0475.jpg
flere bilder i samme serie, kan sees her:
http://www.fister.no/page301/page34/page111/page61/page61.html
http://www.fister.no/page78/page227/page87/page93/page93.html
Swiss Army Knife
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/Gardermoen2010/H10_1282.jpg
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/Gardermoen2010/H10_1287.jpg
flere bilder i samme serie, kan sees her:
http://www.fister.no/page301/page42/page46/page48/page48.html
Den får være så kjedelig som bare alle gir uttrykk for, men det må da være verdens beste maskin - ingen er jo i nærheten av produksjonstallene til 737...
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/Gardermoen2010/H10_0781B.jpg
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/Gardermoen2010/H10_0778.jpg
flere bilder fra samme serie, kan sees her:
http://www.fister.no/page301/page34/page51/page5/page5.html
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/Gardermoen2010/H10_0332.jpg
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/Gardermoen2010/H10_0331.jpg
flere bilder fra samme serie, kan sees her:
http://www.fister.no/page85/page1/page11/page2/page2.html
del 2 følger om litt, så følge med i neste episode, eller var dette siste episode - det får du evt. vite i neste episode (br.Dal 1978)...
hei å hå
H