PDA

View Full Version : SK: OSL-CPH-DXB t/r


LN-JAV
07-04-2010, 21:31
Tripreport Dubai
Route: OSL-CPH-DXB - DXB-CPH-OSL
Class: Business, Economy extra and economy.
Date of departure: 20/3-10.
Date of return: 25/3-10.
Type of aircrafts: B737-600, A330-300, A340-300, B737-700.
Pax: LN-EBA & LN-JAV.

Denne gangen setter vi turen til De forente Arabiske Emirater og Dubai. Fristet svært da det her hjemme hadde vært en måned med svært blå og bitende temperaturer. Reisen ble bestilt på wideroe.no og vi booket oss tur og retur med SAS på economy. Vi bestemte oss raskt for å teste ut ”oppgraderingssytemet” til SAS på Optiontown.com å la inn søk om business på turen til. Noen dager før avreise var vi blitt oppgradert til den nette sum av 4400NOK pr pers. Et helt greit system da du får refundert beløpet dersom ingen oppgradering er mulig. Vi ble ringt opp av Optiontown.com og forespurt om å gjøre det samme på returen men til en noe stivere pris, takket nei til dette men svært positivt at de kommer med slike tilbud og kontakter deg. Booket oss in på Hilton Jumeirah for ca 2000NOK pr natt.

OSL-CPH
Lørdag morgen satte vi kursen til OSL som for øvrig ligger kun et steinkast unna hjemmet og sjekket inn hos SAS. Svært rolige og hyggelige omstendigheter på OSL en lørdag formiddag. Vi fikk raskt satt oss til rette i loungen som vi selvsagt hadde satt av litt ekstra tid til og fikk i oss en lettere frokost og en liten drink siden det var ferie. Vi fikk raskt stadfestet at flyet var i rute og pushet fra gate på tid med en beregnet flytid på ca 1 time. Nesten full maskin til CPH denne lørdagen. '

SK lounge OSL
http://www.knoll-tott.com/DSC_0006.JPG

Ved ankomst CPH tok vi en matbit før vi satt oss til rette i loungen. Loungen her er betraktelig større en den på OSL. Den er delt inn i SK Business og Star Alliance Gold members som på OSL men de tilbyr også eget ”relaxroom”. Vi valgte å benytte Star Alliance Gold delen da det var noe mindre mennesker her og flere selvbetjente barer. Etter 4 timer med rødvin og god musikk var det på tide å komme seg til gate og A330-300 som skulle frakte oss gjennom natten.

En liten del av SK lounge CPH
http://www.knoll-tott.com/DSC_0031.JPG

CPH-DXB
Boardingen gikk for så vidt raskt og greit og det ble servert en drink før avreise samt utdeling av toalettmapper. Cockpit kom raskt med info og flytiden ble estimert til 5t 45min. Vi pushet 5 min bak schedule fra CPH men fløy raskt dette inn igjen, og landet 30 min før STA. 15 minutter etter take off fikk vi utdelt meny med dagens retter. Valget sto mellom en fiskerett eller kjøttrett. Valget falt for vår del raskt på en forett med Scampi, hovedrett med biff og grønnsaker og brownies til dessert. Ble ikke spart på drikkevarene til maten heller. Generelt svært komfortabel business klasse, stor tommel opp for den selvbetjente ”baren” rett bak business som hadde et godt utvalg av drikke og snacks. Selv utenfor toalettet var det lagt ut en egen liten hylle med diverse snacks. SAS fortjener også en tommel opp for deres utvalg av filmer, musikk, spill, serier etc.

Business class A330
http://www.knoll-tott.com/IMG_0353.JPG

3A og 3B
http://www.knoll-tott.com/IMG_0469.JPG

Desserten
http://www.knoll-tott.com/IMG_0476.JPG

Snack bar business class
http://www.knoll-tott.com/IMG_0483.JPG

En time før ankomst DXB fikk vi servert en enkel frokost. Passasjerer på business får også utdelt et ”fast track” kort som gir deg tilgang til egen immigration så du slipper den store køen.
DXB er et mekka for spottere og generelt flyinteresserte. På vei til gate kunne vi skue ut mot blant annet fire av Emirates sine A380, en flåte av FedEx sine gamle 727er og masse andre godsaker. En svært stor flyplass men utrolige lite mennesker så tidlig på morgenkvisten så alt gikk raskt og smertefritt hele veien.

Fly Emirates
http://www.knoll-tott.com/DSC_0530.JPG

Takk til dere som ga oss klar melding om at taxi er fremkomstmiddelet en bør benytte der nede, en taxitur fra flyplassen til Jumheira kostet ikke mer en drøye 100 NOK og anbefales å bruke uansett hvor du skal bevege deg å har behov for bil.

Vi var på ørkensafari og fant denne karen.
http://www.knoll-tott.com/DSC_0345.JPG

Hilton Dubai
http://www.knoll-tott.com/DSC_0080.JPG

Hotellets "hage"
http://www.knoll-tott.com/DSC_0210.JPG

DXB-CPH
Tross avgang tidlig på morgenen hadde vi satt av litt ekstra tid til frokost og utforskning av flyplassen. Star Alliance loungen opereres av Lufthansa og lå svært ugunstig til i forhold til gatene hvor de fleste europeiske selskapene flyr fra men tilbudet av mat og drikke er svært godt.

*A lounge Dubai
http://www.knoll-tott.com/IMG_0505.JPG

Da vi som tidligere nevnt kun hadde oppgradert på turen til tok vi oss allikevel bryet med å sjekke på gate om det var noe ledig på business hjem. Dessverre lot det seg ikke gjøre men flyet var allikevel overbooket og vi ble oppgradert til Economy Extra. Her spørs det om ikke gullkortet til LN-JAV gjorde oss en tjeneste? .

SK Y+
http://www.knoll-tott.com/IMG_0369.JPG

Boardingen gikk raskt men vi pushet allikevel 15 min for sent, måtte også vente en drøye 15 min på clearence. Tross dette ble vi raskt informert om at vi skulle klare å fly alt dette inn på turen som var satt til 6:30 timer. Lenge siden jeg har flydd SK economy på longhaul så skal ikke uttale meg for mye om hva som utgjør den store merkbare forskjelling til economy extra bortsett fra støtten til bena. Denne er forøvrig svært behagelig og kommer godt med. Helt OK mat og drikke ble servert på turen. Viste seg å være en vemodig dag for crewet da et av besetningsmedlemmene hadde sin siste tur før pensjonisttilværelsen. Hun fikk en verdig avslutning og ble hedret av kapteinen på speakeren rett før ankomst CPH. Vi satte hjulene på bakken i den danske hovedstaden litt før tiden og rakk en rask tur i loungen før vi måtte komme oss videre.

CPH-OSL
Boardingen gikk raskt og smertefritt og vi pushet på tiden med en flytid beregnet til 1 time. Vi satt hjulene på norsk jord litt før rutetid og fikk bagasjen relativt raskt (uvant til å være OSL).

Positivt:
SAS sin business, EcoXtra, service og Inflight Entertainement.

jb1
07-04-2010, 22:28
forskjellen paa Eco og Eco Extra er hovedsakelig at man sitter langt bedre i Eco Extra. Maten er ogsaa en hel del bedre, selv om den er helt ok paa SAS langdistanse lengst bak ogsaa. Jeg har tilgode aa proeve business paa oversjoeiske flyvninger med SAS, men jeg kan kanskje svi noen poeng paa det en gang. Hvordan var belegget til/fra Dubai?

LN-JAV
07-04-2010, 22:36
Til Dubai var det fullt på C og Y+, men virket ikke fullt på Y. Tilbake var det nesten omvendt, fullt på Y og Y+ og lite på C. Maten var god på Y+ og det hjalp jo med bedre benplass og video, audio on demand.

FlyHi
07-04-2010, 22:58
Mener den varme foliebakke er identisk på Y og Y+, men at den på Y+ serveres på en større bakke med lidt mere "tilbehør" - ligesom der serveres først til Y+ så der er garanteret valg af måltid.

Ellers er forskellen vel: AVOD, mere benplads, et sæde mindre i bredden og dermed bedre siddekomfort, mere recline, fodstøtte, ingen begrænsning på drikkevarer, mini-amenity-kit.

meliiis
07-04-2010, 23:58
Takk for rapporten :)

Synes forøvrig at det er litt "kjipt" av sas og ikke bare kjøre Avod i eco også, er jo bare snakk om noen "tastetrykk" .....

TG923
08-04-2010, 01:45
Av en eller annen grunn står det at det ikke er mulig å oppgradere mot poeng fra Dubai (ved gate)

http://www.sas.no/no/EuroBonus/Medlemsinformasjon/Oppgradering/Oppgradering-mot-poeng-pa-SAS/

Går ut fra du mener det var overbooket i økonomi siden du ellers sier at det var lite i C hjemover

Flybird
08-04-2010, 02:09
Takk for rapport fra SASs langdistansebusser! Skal selv en tur til CPH i juni og håper på en oppgradering gjennom Optiontown.

Superhai
08-04-2010, 03:15
Av en eller annen grunn står det at det ikke er mulig å oppgradere mot poeng fra Dubai (ved gate)


Det stemmer, det er en ekstern handlingsagent som ikke har mulighet til å trekke poeng fra eurobonuskontoen.

LN-RRA
08-04-2010, 14:13
Det stemmer, det er en ekstern handlingsagent som ikke har mulighet til å trekke poeng fra eurobonuskontoen.

Helt riktig.
Handling agenten heter DNATA, som for de fleste selskaper på DXB.

pilot94
08-04-2010, 15:32
Noen som vet hvilke SAS maskiner som har underholdning, tenker på skjermer i taket o.l.?

jb1
08-04-2010, 15:34
Alle langdistansemaskiner har skjermer i seteryggen foran eller skjermer som dras ut om man sitter paa foerste rad eller ved noedutgang. det er en stund siden jeg floey med A-319 og A-321 hos SAS, men jeg mener de har skjermer i taket, men det vises kun sikkerhetsdemo der etter hva jeg husker.

pilot94
08-04-2010, 15:43
Men Boeing maskinene har ingen skjermer, eller lignende?

Hickok
08-04-2010, 15:48
Jeg lurer på om de tre som var tenkt til Air Europa (RRE-G) har skjermer, men jeg har aldri sett de i bruk. Muligens de er i bruk på charter?

pilot94
08-04-2010, 15:51
Jeg hadde nylig en tur med LN-RRE, og ikke noe underholdning (som var i bruk vertfall)..

SAS-Steward
08-04-2010, 18:22
LN-RRE, og RRG var tenkt, og bygd for Air Europa, så det er innstallert skjermer i taket som kan felles ned, og det er videospillere etc innstallert ombord. Dette blir derimot ikke brukt på noen flighter, heller ikke Charter. Da SAS mener at man skal tilby et helt likt produkt uansett.
Selv om jeg jobber i SAS, så synes jeg dette er helt utrolig idiotisk. Har man det, så bruk det. Om ikke annet med gamle gratis filmer eller noe, å la folk eventuelt benytte egne hodetelefoner.

Hickok
08-04-2010, 19:00
Er jo ganske utrolg at SAS skal bruke argumentet med et helt likt produkt for at de ikke skal bruke disse. I andre sammenheger er det jo et sammensurier av produkter, Alt ettersom en reiser innelands Norge, Sverige, Danmark, mellom Skandinaviske land eller ut i Europa. Det er jo ikke en gang samme produktet ut i Europa til alle steder!

jb1
08-04-2010, 19:27
Er jo ganske utrolg at SAS skal bruke argumentet med et helt likt produkt for at de ikke skal bruke disse. I andre sammenheger er det jo et sammensurier av produkter, Alt ettersom en reiser innelands Norge, Sverige, Danmark, mellom Skandinaviske land eller ut i Europa. Det er jo ikke en gang samme produktet ut i Europa til alle steder!

Helt enig, det virker inkonsistent. Jeg tror heller passasjerer hadde sett paa dette som en positiv overraskelse. Paa noen lengre europeiske ruter kunne det blitt vist spillefilmer. Paa andre kortere innslag.

pilot94
08-04-2010, 19:56
Enig med de over her..
Har man utstyret, så hvorfor ikke bruke det?

FlightDeck
10-04-2010, 09:32
Takk for en fin rapport fra SAS og Dubai - som bekrefter at SAS har et gjennomgående og bra produkt i Economy Extra og Business Class på interkontinentale ruter, og videre at SAS EuroBonus Gold har sine fordeler! Selv var jeg ikke like imponert over Star Alliance-loungen i Dubai da jeg var der i november. SAS skal fortsette å fly ruten med tre ukentlige avganger fra vinterprogrammets start.

Det står for øvrig på SAS' nettsider at oppgradering ikke er mulig fra Dubai - men hva gjør vel det når man blir oppgradert uten poeng ... :

* Oppgradering er ikke mulig fra Dubai

http://www.sas.no/no/EuroBonus/Medlemsinformasjon/Oppgradering/Oppgradering-mot-poeng-pa-SAS/


Noen som vet hvilke SAS maskiner som har underholdning, tenker på skjermer i taket o.l.?

SAS har skjermer i alle Airbus-fly, langdistanse så vel som kortdistanse.

Er jo ganske utrolg at SAS skal bruke argumentet med et helt likt produkt for at de ikke skal bruke disse. I andre sammenheger er det jo et sammensurier av produkter, Alt ettersom en reiser innelands Norge, Sverige, Danmark, mellom Skandinaviske land eller ut i Europa. Det er jo ikke en gang samme produktet ut i Europa til alle steder!

Helt enig! Det er jo omtrent ulikt produkt fra rute til rute ... Dessuten er det jo ikke sånn at SAS ikke har TV-skjermer i flyene sine på Europa-ruter. Dette finnes jo som sagt i både A319 og A321. Så SAS kunne jo kjørt akkurat det samme programmet i de tre-fire 737-800 som har TV-skjermer som de gjør i Airbus-maskinene. Vanskeligere er det vel ikke?

Hickok
10-04-2010, 09:37
..Så SAS kunne jo kjørt akkurat det samme programmet i de tre-fire 737-800 som har TV-skjermer som de gjør i Airbus-maskinene. Vanskeligere er det vel ikke?

Enkelt og greit!