LN-JAV
07-04-2010, 21:31
Tripreport Dubai
Route: OSL-CPH-DXB - DXB-CPH-OSL
Class: Business, Economy extra and economy.
Date of departure: 20/3-10.
Date of return: 25/3-10.
Type of aircrafts: B737-600, A330-300, A340-300, B737-700.
Pax: LN-EBA & LN-JAV.
Denne gangen setter vi turen til De forente Arabiske Emirater og Dubai. Fristet svært da det her hjemme hadde vært en måned med svært blå og bitende temperaturer. Reisen ble bestilt på wideroe.no og vi booket oss tur og retur med SAS på economy. Vi bestemte oss raskt for å teste ut ”oppgraderingssytemet” til SAS på Optiontown.com å la inn søk om business på turen til. Noen dager før avreise var vi blitt oppgradert til den nette sum av 4400NOK pr pers. Et helt greit system da du får refundert beløpet dersom ingen oppgradering er mulig. Vi ble ringt opp av Optiontown.com og forespurt om å gjøre det samme på returen men til en noe stivere pris, takket nei til dette men svært positivt at de kommer med slike tilbud og kontakter deg. Booket oss in på Hilton Jumeirah for ca 2000NOK pr natt.
OSL-CPH
Lørdag morgen satte vi kursen til OSL som for øvrig ligger kun et steinkast unna hjemmet og sjekket inn hos SAS. Svært rolige og hyggelige omstendigheter på OSL en lørdag formiddag. Vi fikk raskt satt oss til rette i loungen som vi selvsagt hadde satt av litt ekstra tid til og fikk i oss en lettere frokost og en liten drink siden det var ferie. Vi fikk raskt stadfestet at flyet var i rute og pushet fra gate på tid med en beregnet flytid på ca 1 time. Nesten full maskin til CPH denne lørdagen. '
SK lounge OSL
http://www.knoll-tott.com/DSC_0006.JPG
Ved ankomst CPH tok vi en matbit før vi satt oss til rette i loungen. Loungen her er betraktelig større en den på OSL. Den er delt inn i SK Business og Star Alliance Gold members som på OSL men de tilbyr også eget ”relaxroom”. Vi valgte å benytte Star Alliance Gold delen da det var noe mindre mennesker her og flere selvbetjente barer. Etter 4 timer med rødvin og god musikk var det på tide å komme seg til gate og A330-300 som skulle frakte oss gjennom natten.
En liten del av SK lounge CPH
http://www.knoll-tott.com/DSC_0031.JPG
CPH-DXB
Boardingen gikk for så vidt raskt og greit og det ble servert en drink før avreise samt utdeling av toalettmapper. Cockpit kom raskt med info og flytiden ble estimert til 5t 45min. Vi pushet 5 min bak schedule fra CPH men fløy raskt dette inn igjen, og landet 30 min før STA. 15 minutter etter take off fikk vi utdelt meny med dagens retter. Valget sto mellom en fiskerett eller kjøttrett. Valget falt for vår del raskt på en forett med Scampi, hovedrett med biff og grønnsaker og brownies til dessert. Ble ikke spart på drikkevarene til maten heller. Generelt svært komfortabel business klasse, stor tommel opp for den selvbetjente ”baren” rett bak business som hadde et godt utvalg av drikke og snacks. Selv utenfor toalettet var det lagt ut en egen liten hylle med diverse snacks. SAS fortjener også en tommel opp for deres utvalg av filmer, musikk, spill, serier etc.
Business class A330
http://www.knoll-tott.com/IMG_0353.JPG
3A og 3B
http://www.knoll-tott.com/IMG_0469.JPG
Desserten
http://www.knoll-tott.com/IMG_0476.JPG
Snack bar business class
http://www.knoll-tott.com/IMG_0483.JPG
En time før ankomst DXB fikk vi servert en enkel frokost. Passasjerer på business får også utdelt et ”fast track” kort som gir deg tilgang til egen immigration så du slipper den store køen.
DXB er et mekka for spottere og generelt flyinteresserte. På vei til gate kunne vi skue ut mot blant annet fire av Emirates sine A380, en flåte av FedEx sine gamle 727er og masse andre godsaker. En svært stor flyplass men utrolige lite mennesker så tidlig på morgenkvisten så alt gikk raskt og smertefritt hele veien.
Fly Emirates
http://www.knoll-tott.com/DSC_0530.JPG
Takk til dere som ga oss klar melding om at taxi er fremkomstmiddelet en bør benytte der nede, en taxitur fra flyplassen til Jumheira kostet ikke mer en drøye 100 NOK og anbefales å bruke uansett hvor du skal bevege deg å har behov for bil.
Vi var på ørkensafari og fant denne karen.
http://www.knoll-tott.com/DSC_0345.JPG
Hilton Dubai
http://www.knoll-tott.com/DSC_0080.JPG
Hotellets "hage"
http://www.knoll-tott.com/DSC_0210.JPG
DXB-CPH
Tross avgang tidlig på morgenen hadde vi satt av litt ekstra tid til frokost og utforskning av flyplassen. Star Alliance loungen opereres av Lufthansa og lå svært ugunstig til i forhold til gatene hvor de fleste europeiske selskapene flyr fra men tilbudet av mat og drikke er svært godt.
*A lounge Dubai
http://www.knoll-tott.com/IMG_0505.JPG
Da vi som tidligere nevnt kun hadde oppgradert på turen til tok vi oss allikevel bryet med å sjekke på gate om det var noe ledig på business hjem. Dessverre lot det seg ikke gjøre men flyet var allikevel overbooket og vi ble oppgradert til Economy Extra. Her spørs det om ikke gullkortet til LN-JAV gjorde oss en tjeneste? .
SK Y+
http://www.knoll-tott.com/IMG_0369.JPG
Boardingen gikk raskt men vi pushet allikevel 15 min for sent, måtte også vente en drøye 15 min på clearence. Tross dette ble vi raskt informert om at vi skulle klare å fly alt dette inn på turen som var satt til 6:30 timer. Lenge siden jeg har flydd SK economy på longhaul så skal ikke uttale meg for mye om hva som utgjør den store merkbare forskjelling til economy extra bortsett fra støtten til bena. Denne er forøvrig svært behagelig og kommer godt med. Helt OK mat og drikke ble servert på turen. Viste seg å være en vemodig dag for crewet da et av besetningsmedlemmene hadde sin siste tur før pensjonisttilværelsen. Hun fikk en verdig avslutning og ble hedret av kapteinen på speakeren rett før ankomst CPH. Vi satte hjulene på bakken i den danske hovedstaden litt før tiden og rakk en rask tur i loungen før vi måtte komme oss videre.
CPH-OSL
Boardingen gikk raskt og smertefritt og vi pushet på tiden med en flytid beregnet til 1 time. Vi satt hjulene på norsk jord litt før rutetid og fikk bagasjen relativt raskt (uvant til å være OSL).
Positivt:
SAS sin business, EcoXtra, service og Inflight Entertainement.
Route: OSL-CPH-DXB - DXB-CPH-OSL
Class: Business, Economy extra and economy.
Date of departure: 20/3-10.
Date of return: 25/3-10.
Type of aircrafts: B737-600, A330-300, A340-300, B737-700.
Pax: LN-EBA & LN-JAV.
Denne gangen setter vi turen til De forente Arabiske Emirater og Dubai. Fristet svært da det her hjemme hadde vært en måned med svært blå og bitende temperaturer. Reisen ble bestilt på wideroe.no og vi booket oss tur og retur med SAS på economy. Vi bestemte oss raskt for å teste ut ”oppgraderingssytemet” til SAS på Optiontown.com å la inn søk om business på turen til. Noen dager før avreise var vi blitt oppgradert til den nette sum av 4400NOK pr pers. Et helt greit system da du får refundert beløpet dersom ingen oppgradering er mulig. Vi ble ringt opp av Optiontown.com og forespurt om å gjøre det samme på returen men til en noe stivere pris, takket nei til dette men svært positivt at de kommer med slike tilbud og kontakter deg. Booket oss in på Hilton Jumeirah for ca 2000NOK pr natt.
OSL-CPH
Lørdag morgen satte vi kursen til OSL som for øvrig ligger kun et steinkast unna hjemmet og sjekket inn hos SAS. Svært rolige og hyggelige omstendigheter på OSL en lørdag formiddag. Vi fikk raskt satt oss til rette i loungen som vi selvsagt hadde satt av litt ekstra tid til og fikk i oss en lettere frokost og en liten drink siden det var ferie. Vi fikk raskt stadfestet at flyet var i rute og pushet fra gate på tid med en beregnet flytid på ca 1 time. Nesten full maskin til CPH denne lørdagen. '
SK lounge OSL
http://www.knoll-tott.com/DSC_0006.JPG
Ved ankomst CPH tok vi en matbit før vi satt oss til rette i loungen. Loungen her er betraktelig større en den på OSL. Den er delt inn i SK Business og Star Alliance Gold members som på OSL men de tilbyr også eget ”relaxroom”. Vi valgte å benytte Star Alliance Gold delen da det var noe mindre mennesker her og flere selvbetjente barer. Etter 4 timer med rødvin og god musikk var det på tide å komme seg til gate og A330-300 som skulle frakte oss gjennom natten.
En liten del av SK lounge CPH
http://www.knoll-tott.com/DSC_0031.JPG
CPH-DXB
Boardingen gikk for så vidt raskt og greit og det ble servert en drink før avreise samt utdeling av toalettmapper. Cockpit kom raskt med info og flytiden ble estimert til 5t 45min. Vi pushet 5 min bak schedule fra CPH men fløy raskt dette inn igjen, og landet 30 min før STA. 15 minutter etter take off fikk vi utdelt meny med dagens retter. Valget sto mellom en fiskerett eller kjøttrett. Valget falt for vår del raskt på en forett med Scampi, hovedrett med biff og grønnsaker og brownies til dessert. Ble ikke spart på drikkevarene til maten heller. Generelt svært komfortabel business klasse, stor tommel opp for den selvbetjente ”baren” rett bak business som hadde et godt utvalg av drikke og snacks. Selv utenfor toalettet var det lagt ut en egen liten hylle med diverse snacks. SAS fortjener også en tommel opp for deres utvalg av filmer, musikk, spill, serier etc.
Business class A330
http://www.knoll-tott.com/IMG_0353.JPG
3A og 3B
http://www.knoll-tott.com/IMG_0469.JPG
Desserten
http://www.knoll-tott.com/IMG_0476.JPG
Snack bar business class
http://www.knoll-tott.com/IMG_0483.JPG
En time før ankomst DXB fikk vi servert en enkel frokost. Passasjerer på business får også utdelt et ”fast track” kort som gir deg tilgang til egen immigration så du slipper den store køen.
DXB er et mekka for spottere og generelt flyinteresserte. På vei til gate kunne vi skue ut mot blant annet fire av Emirates sine A380, en flåte av FedEx sine gamle 727er og masse andre godsaker. En svært stor flyplass men utrolige lite mennesker så tidlig på morgenkvisten så alt gikk raskt og smertefritt hele veien.
Fly Emirates
http://www.knoll-tott.com/DSC_0530.JPG
Takk til dere som ga oss klar melding om at taxi er fremkomstmiddelet en bør benytte der nede, en taxitur fra flyplassen til Jumheira kostet ikke mer en drøye 100 NOK og anbefales å bruke uansett hvor du skal bevege deg å har behov for bil.
Vi var på ørkensafari og fant denne karen.
http://www.knoll-tott.com/DSC_0345.JPG
Hilton Dubai
http://www.knoll-tott.com/DSC_0080.JPG
Hotellets "hage"
http://www.knoll-tott.com/DSC_0210.JPG
DXB-CPH
Tross avgang tidlig på morgenen hadde vi satt av litt ekstra tid til frokost og utforskning av flyplassen. Star Alliance loungen opereres av Lufthansa og lå svært ugunstig til i forhold til gatene hvor de fleste europeiske selskapene flyr fra men tilbudet av mat og drikke er svært godt.
*A lounge Dubai
http://www.knoll-tott.com/IMG_0505.JPG
Da vi som tidligere nevnt kun hadde oppgradert på turen til tok vi oss allikevel bryet med å sjekke på gate om det var noe ledig på business hjem. Dessverre lot det seg ikke gjøre men flyet var allikevel overbooket og vi ble oppgradert til Economy Extra. Her spørs det om ikke gullkortet til LN-JAV gjorde oss en tjeneste? .
SK Y+
http://www.knoll-tott.com/IMG_0369.JPG
Boardingen gikk raskt men vi pushet allikevel 15 min for sent, måtte også vente en drøye 15 min på clearence. Tross dette ble vi raskt informert om at vi skulle klare å fly alt dette inn på turen som var satt til 6:30 timer. Lenge siden jeg har flydd SK economy på longhaul så skal ikke uttale meg for mye om hva som utgjør den store merkbare forskjelling til economy extra bortsett fra støtten til bena. Denne er forøvrig svært behagelig og kommer godt med. Helt OK mat og drikke ble servert på turen. Viste seg å være en vemodig dag for crewet da et av besetningsmedlemmene hadde sin siste tur før pensjonisttilværelsen. Hun fikk en verdig avslutning og ble hedret av kapteinen på speakeren rett før ankomst CPH. Vi satte hjulene på bakken i den danske hovedstaden litt før tiden og rakk en rask tur i loungen før vi måtte komme oss videre.
CPH-OSL
Boardingen gikk raskt og smertefritt og vi pushet på tiden med en flytid beregnet til 1 time. Vi satt hjulene på norsk jord litt før rutetid og fikk bagasjen relativt raskt (uvant til å være OSL).
Positivt:
SAS sin business, EcoXtra, service og Inflight Entertainement.