PDA

View Full Version : OSL-NYC med Star Alliance


LN-EBA
07-04-2010, 00:00
Hei,

Da kommer min første tripreport, håper den faller i smak.

Route OSL-ZHR-JFK  EWR-DUS-OSL
Class: Economy
Date of departure: 25/2-10.
Date of return: 01/3-10.
Type of aircrafts: A319, A330-300, CRJ-200.
Pax: LN-EBA & LN-JAV

Hele turen starter med et funn av billetter til John Mayer på Ebay til en svært fornuftig pris. Konserten skulle holdes på Madison Square Garden NYC . På tidligere turer over dammen har både undertegnede samt LN-JAV benyttes seg i størst grad av CO da dette er noe tidsbesparende, gode flytider og stort sett gode priser. Men denne gangen slo fornuften inn prismessig samt lysten til å prøve en ny rute. Etter en rask tur innom www.wideroe.no (anbefales) fant vi raskt ut at LX på tur og LH på retur måtte være et klokt valg. Hilton Times Square ble hotellet da vi har benyttet dette flere ganger før (her betaler du ca 2000-3000 NOK for et dbl.rom pr natt u/frokost, noe dyrere enn hva du kan få men ut ifra standarden, beliggenheten og servicen er det verd noen hundrelapper ekstra). Transport fra flyplassen ble bestilt som alltid hos Limores.net (Amerikansk selskap som utfører limousin transport i de største byene i USA, interessant at det faktisk er billigere å leie seg en privat SUV enn å ta taxi fra for eksempel EWR til NYC. Koster ca 100 USD en vei med SUV).
Alt er på plass og turen starter:

OSL-ZHR A319:
Onsdag morgen, innsjekk går raskt og enkelt i Business skranken hos Swiss, da LN-JAV innehaver Star Alliance Gold er alt så mye enklere. Vel gjennom alle formalitetene gikk turen til SAS Loungen da vi hadde satt av god tid før avgang til en bedre frokost og dagens aviser der. Som forventet på en onsdag morgen var det stille og rolig og som alltid et godt utvalg av mat, snack og drikke. Etter en rask sjekk på nettet fant vi fort ut at flyet var på tiden og beveget oss til gate for boarding. Nesten full maskin, noe ledig på business. Overraskende god benplass (har nok får mange timer i Norwegian sine 737-300). Kapteinen informerte raskt om flytiden på ca 1:50 og gode flyforhold. Vel airborne på tiden ble det servert en enkelt frokost inkl. kaffe, te, juice. Selv falt det på en flaske rødvin til maten tross klokkeslettet, er jo på tur. Svært positivt at alt var inkludert av drikke og mat.

Cruise mot Zurich
http://i798.photobucket.com/albums/yy269/espeandersen/Tripripot%20OSL-JFK-EWR-OSL/IMG_0269.jpg

Vi touchet litt før schedule i Zurich. Med ca 50 min transit anså vi det som og ikke å stresse gjennom flyplassen men her tok vi til dels feil. En godt og vel 15 min med gange før intern tog over til ny terminal, ny security og registrering for reise til US. Vel på plass i flyet ca 5-10 min før avgang.

ZHR-JFK A330-300
Det viste seg at også denne maskinen nesten var full booket. Rask info fra cockpit om gode flyforhold og en flytid på 8:30 timer. Den noe ekstra flytiden skyldes ATC streik i Frankrike så flightplan måtte endres til et noe mer nordgående luftrom ut av Europa. Først og fremst må Swiss berømmes for deres fantastiske Recaro seter og gode benplass. Det positivet inntrykket ble også sterkt påvirket av at flyet kun var 4 uker gammelt. Drikkevarer ble tidlig servert, undertegnede fortsatte med rødvinen mens LN-JAV derimot gikk for en forfriskende Gin Tonic. På menyen sto valget mellom en form for kyllingrett eller vegetar. Har erfaring med at kylling som generelt serveres på fly har en tendens til å være ganske så tørr så tok sjansen på vegetar til en forandring. Dessverre scoret de ikke høyt på listen her. Generelt svært god service og timing hos crewet for alle serveringene underveis.

Swiss A330 Economy
http://i798.photobucket.com/albums/yy269/espeandersen/Tripripot%20OSL-JFK-EWR-OSL/DSC_0307.jpg

Klare for pushback
http://i798.photobucket.com/albums/yy269/espeandersen/Tripripot%20OSL-JFK-EWR-OSL/IMG_0271.jpg

En noe skuffende meal
http://i798.photobucket.com/albums/yy269/espeandersen/IMG_0286.jpg

Etter vel 8 timer startet vi descend mot JFK og cockpit melde om skyet og tett snøvær. Etter å ha sirklet i godt og vel 20 min touchet vi i US. Skal sies at været trygt kunne sies å være dårlig, et overraskende kraftig snøfall rammet flyplassen og vi gjorde oss opp en mening om at vi hadde vært heldig som fikk lande så raskt. Etter 2 timer i kø hos immigration og bagasjen plukket opp like hel gikk turen til The Big Apple.

Været på JFK kunne ikke sies å være like bra som på andre siden av dammen
http://i798.photobucket.com/albums/yy269/espeandersen/Tripripot%20OSL-JFK-EWR-OSL/DSC_0301.jpg

Swiss hadde hele 3stk A330 stående på JFK denne dagen:
http://i798.photobucket.com/albums/yy269/espeandersen/Tripripot%20OSL-JFK-EWR-OSL/IMG_0299.jpg

EWR-DUS A330-300
Dagen for hjemreise kom som den alltid gjør og også denne dagen hadde vi beregnet god tid slik at vi kunne benytte noen timer i loungen. Star Alliance loungen på EWR opereres av LH og har et godt tilbud på drikkevarer samt snacks men lite fast føde. Viste seg i ettertid at en faktisk kan bestille mat (free of charge) der, noen som kan bekrefte?

http://i798.photobucket.com/albums/yy269/espeandersen/IMG_0402.jpg

Loungen fylte seg raskt opp da LH og SK har flere flighter på kveldstid og smekk fult var det når vi beveget oss mot gaten. En rask boarding ble gjennomført og vi pushet på tid. Har erfaring med mye taxekø fra EWR på ettermiddag/kveldstid men denne gangen var vi airborn i løpet av 15-20 min. Vi ble også her raskt informert om at vi kunne vente 7t flytid og noe turbulens de nærmeste 3 timene. Kort tid etter avgang begynte serveringen og stort sett det samme var å tilby av mat som på turen til. Mindre benplass her enn hos LX og et noe mer begrenset utvalg av InFlight entertainement.

http://i798.photobucket.com/albums/yy269/espeandersen/IMG_0307.jpg

Lufthansa A330 Economy
http://i798.photobucket.com/albums/yy269/espeandersen/IMG_0306.jpg

Landet på rutetid i Dusseldorf i tett tåke.
Ved ankomst gikk det raskt gjennom security og til ny gate. Ca 40 min transit noe som var mer enn nok da klokken ikke var mer enn 06:30. Vi ble busset ut til CRJ-200 som skulle ta oss til OSL. Skulle bli min første tur med 200 versjonen så det var med spenning vi boardet. Vel på plass i det jeg i ettertid må si å være en maskin hvor komfort definitivt ikke står i høysetet pushet vi 15 min forsinket. Kun 1 cabincrew om bord i disse men det hold i massevis. Enkelt frokost ble servert. Vi fløy raskt inn igjen forsinkelsen og landet på 01R OSL litt før tiden.

Lufthansa CRJ200
http://i798.photobucket.com/albums/yy269/espeandersen/IMG_0314.jpg

http://i798.photobucket.com/albums/yy269/espeandersen/IMG_0317.jpg


Positivt:
Swiss sin service, seter og Inflight entertainement var utmerket.
God informasjon om flytid og værforhold hos begge selskaper var svært god.
Gode flytider, priser og ”value for money” hos Swiss.
Loungen på OSL og EWR.

Negativt:
Noe kort transfertid i Zurich på turen til.
Svært lang immigration ventetid på JFK, her EWR svært raskere selv på samme tid av døgnet.
Et noe stusselig tilbud av filmer, serier, musikk etc. hos Lufthansa.
Lite Eurobonuspoeng å tjene så lenge du flyr economy.
Lufthansa sin CRJ-200 er svært komfortabel å fly med rent teknisk (støymessig etc) men skuffet stort på komfort og seating. (Vet at dette er en ”kort distanse maskin” men lavt under taket svært dårlig benplass på grensen til det utholdelige for mitt vedkommende).

T.A.K
07-04-2010, 01:53
spennende lesning :-)

SQ 777
07-04-2010, 08:16
Tusen takk, fortsett med dette...;)

Someone
07-04-2010, 09:04
Flott rapport og ser det er flere enn meg som er fornøyd med Swiss

Når det gjelder deres A319 som de bruker på OSL så er benplassen god på de 16 første radene, mens bak der er det svært trangt. Så trikset er å ikke havne helt bak ;)

MountainDew
10-12-2010, 20:06
Kanskje Swiss burde overtatt det fengende slagordet til moderselskapet Lufthana "There`s no better way to fly" (?)
LH økonomiklasse på IC er ihvertfall ikke noe "better way to fly"!

Takker for den fine rapporten :up:

pgaa
10-12-2010, 20:23
Takker for flott rapport.. Alltid kjekt med rapport fra mitt favorittselskap SWISS.. :)

FlightDeck
10-12-2010, 21:11
Takk for flott rapport - det er glimrende å fly via Düsseldorf på vei over Atlanteren, men jeg synes kanskje det blir litt langt å fly helt ned til Zürich til USA.

Loungen i Newark er for øvrig ikke en Star Alliance-lounge, men én SAS Business Lounge og én Lufthansa Senator Lounge.