View Full Version : Hva er poenget med nett- og self-checkin?
Jeg fløy til Evenes på lørdag (med SASBRA). På fredag sjekket jeg inn på nettet og valgte sete. Vel og bra. Da jeg ankom OSL måtte jeg oppsøke en en innsjekkingsautomat for å få bagasje-tag. Også vel og bra. Men da jeg skulle levere bagasjen på "baggage drop" så måtte jeg stå i kø i 30 minutter! Da lurer jeg på egentlig hva som er poenget med å selv sjekke seg inn på automatene. Som kunde sparer mjeg jo ikke noe tid på en self check-in. Hvem tjener egentlig på det? Personen i skranken måtte uansett slå oss opp i datasystemet for å sjekke at vi faktisk skulle ut å fly, selv om vi hadde sjekket inn og hadde bagasje-tag festet på bagasjen. Hvorfor?
Jeg skjønner ikke helt logikken i denne "forenklede" hverdagen. Hadde jeg reist uten bagasje hadde det helt klart vært en gevinst, men med bagasje ser jeg ikke poenget.
CL
det skal IKKE være kø på bag-drop! Å motta bags på bagdrop går mye raskere enn å sjekke inn en passasjer, så så lenge det ikke er kø på bagdrop (SGS har krav på seg at det ALDRI skal være kø der) sparer passasjerene tid, og flyselskapet penger. Selv synes jeg automatene er helt geniale - det tar vel 7 sekunder eller noe å sjekke inn på automatene, og jeg bruker heller dem enn internett inn-sjekk egentlig (om jeg ikke gjør som jeg komemr til å gjøre i morgen - sjekker inn på nettet for turen min til AES fredag morgen før jeg går fra kontoret torsdag ettermiddag)
SAS sparer transaksjonskostnader ved at du bruker en SAS eiet automat, fremfor en SITA eiet manuell skranke. Dreier seg om store beløp spart på årsbasis, etter hva jeg har hørt.
Automatene er greie. Internet er en uting! Vitsen med innsjekk blir borte når folk kan sjekkes inn uten å være tilstede på flyplassen. Folk som har sjekket inn på nettet (eller tur retur) blir også offloaded omtrent uten å blinke når de er sent på gate.
Mvh,
Laurenz
Var laaang kø på baggage drop på Flesland her om dagen også... :naughty:
Originally posted by CK
det skal IKKE være kø på bag-drop!
Det er (nesten) ALLTID kø på bag-drop, hvis det i det hele tatt sitter noen der...:sarc :naughty:
Kva ska du i AES då CK? I møte med næringlivet på Sunnmøre? Du får seie til dei at dei får ta fly frå HOV i staden!! ;) Link frå SMP (http://www.smp.no/default.asp?page=1003,1004&item=456284,1&lang=1)
Så tek du vel wf149 nedover att??;)
Originally posted by CK
Godt å høre, men det var kun 1 drop-skranke som var åpen lørdag morgen, og det var LAAAAANG kø og mange frustrerte pax som var redde for å ikke redde flyet sitt. Men hvorfor må dem sjekke billett i datasystemet når man dropper bagasje?
Sjekker alltid inn paa nettet naar jeg har muligheten til det. Men jeg har inntrykk av at det ofte staar passasjerer i bag-drop koen som ikke har sjekket inn, men som enten ikke forstaar systemet eller proever aa snike.
Dette er selvsagt bare min oppfatning, kanskje noen kan avkrefte/bekrefte. Blir folk som ikke har sjekket inn avvist, eller velger man aa la det passere?
Men i 90% av tilfellene gaar det uansett raskere aa sjekke inn selv!
Det stod to personer foran meg i køen som hadde ventet like lenge som meg, og som ikke hadde sjekket inn. Dem ble raskt avvist og måtte gå bakerst i innsjekkingskøen etter å ha hisset seg opp over dårlig service.
Informasjonen burde nok vært bedre. På skjermene over skranken står det riktignok "Baggage drop", men de kunne godt lagt til "No check in". Det er kun under skranken på et klistremerke at det står at man ikke kan sjekke inn, og står det folk ved skranken ser man jo ikke det. For folk som reiser med fly en gang annenhvert år (som min mor) og ikke er vant med og ferdes på en flyplass skjønner ikke slike ting, og da blir det misforståelser og unødig klaging.
Dag Viking
15-06-2005, 20:44
Originally posted by LCH
Originally posted by CK
Det er (nesten) ALLTID kø på bag-drop, hvis det i det hele tatt sitter noen der...:sarc :naughty:
Min erfaring også! Nå¨har ikke jeg flydd så mye i Norge i det siste, men etter at internett-innsjekk kom brukte jeg det hele tiden, og ble overrasket over at det nesten alltid var like mye kø på bag-drop som det tidligere var på innsjekk. Konklusjonen da var: Sjekk inn på nett, dra med håndbagasje og gå rett til gate!
Alltid kø ved bagsje-leveringen etter automatinnsjekk. På EVE er det jo ofte kun automatinnsjekk og 2 stykker som springer rundt og tar imot og hjelper passasjerer...er sikkert like effektivt å ha vanlige skranker...
...men det er nok en overgangsfase....på 10 år.
I Stavanger er det vanligvis kaotisk på baggage drop...og mange som ikke får med seg at skranken KUN er til avlevering av innsjekka baggasje.
Forslaget om bedre merking støttes sterkt!
Superhai
16-06-2005, 01:14
For å svare litt. Hvis det har tatt lang tid å få avlevert baggasje på OSL så er svaret Van Der Lande. Og lurer du på hva det er så er det de som har levert baggasjeanlegget.
Det hjelper ofte heller ikke å åpne flere baggasjedropskranker fordi flaskehalsen er selve anlegget, det ender med at du bruker flere personer som står og venter på at det blir kapasitet på båndet. Særlig utsatt er det når det blir sendt mye baggasje fra 'oversize' siden alt som blir sendt derfra tar kapasitet som 3 kolli fra vanlig skranke.
Men jeg har ennå aldri hørt at noen måtte vente 30 min på bagdrop på OSL uten at det da måtte vært full stopp i bag anlegget og da får man ikke sendt noe uansett skranke. Nå vet jeg ikke hva som har skjedd i det tilfelle som du nevner.
Bagdrop skranken er også en skranke som fort får kø, men køen er mye mye raskere enn i en vanlig skranke. Men vedkommende som sitter der er faktisk nødt til å ikke være for servicevennlig, for da sier det pang og du har lang kø.
Nå er det ca 60% som bruker automatinnsjekk her og særlig når flytogene (de som kommer fra asker) kommer inn så sjekker alle inn samtidig og da blir det kø. 5 min etterpå er det ingen.
Grunnen til at du blir 'sjekket' når du leverer inn etter at du har sjekket inn selv er fordi flyselskapene har fortsatt krav som ikke kan overlates til passasjerene. Og da gjelder blant annet ICAO annex 17, at bagg skal følge passasjer. Det er et par ting som vi må sjekke og det er at det er du som leverer inn baggasjen for deg. Vi må også være sikre på at du leverer inn baggasje som er registrert i systemet.
For å si det på en annen måte, en villt fremmed skal ikke kunne plukke opp taggen som du bestemte deg for at du ikke trengte og 'la på gulvet' og bruke den til å sende noe de vil ha ombord i flyet.
I noen land er det så strengt at man ikke kan ha automater som skriver ut baggasjetagger til passasjerene.
Igjen en bra oppsummering av Superhai...:up:
Sist gang jeg var ute å flakset (også til Evenes faktisk) var det endel folk i kø forran bag-drop, men som andre sa her så var det en veldig rask kø som tok maks 3-4 minutter å komme seg igjennom. Topp å kunne spare litt tid :thumbup
Det forundrer meg meget at ingen her ser den helt åpenbare fordel med internett check-in 22 timer før avgang: DU FÅR MULIGHET TIL Å VELGE ET SETE SOM GIR GOD UTSIKT OG MULIGHET TIL GODE IN-FLIGHT FOTO'S.
Har stadig sett spørsmål her om hvilke seter som er best på de ulike flytypene.
og - i motsetning til på automaten, gir setekartet på nettet mulighet til å se hvilke seter som er på exit-row, og hvor vingene er. Meget bra!
Setevalg ved internet check-in er helt suverent, og grunnen til at jeg alltid velger å sjekke inn over nettet. Dette var spesielt praktisk da jeg skulle fly OSL-AMS sammen med mine foreldre, som kom med et fly fra TRD. Da kunne min far sjekke seg og min mor inn på internet, sende meg setenummerene deres, slik at jeg kunne velge sete ved siden av dem. (Vi hadde separate reservasjoner) Hadde vi skulle ordne dette på flyplassen hadde det ikke vært like stor sjanse for å få sitte sammen.
Men man må bli flinkere når det gjelder bemanningen av bag-drop, på AMS var det check-in automater, men bag-drop skranken var ikke betjent! Det var tre skranker, en for business, en for economy og en for bag-drop, men den var altså ikke betjent. Det var imidlertid greit at jeg leverte bag'en i businesskranken (som selvsagt hadde mye kortere kø enn economy) selv om jeg reiste på economy. (Det er forøvrig GlobeGround-Servisair som handler SAS på AMS, ikke SGS.)
Det er veldig varierende praksis hos SGS, på TRD virker det som om de har satt seg fore å lære opp alle pax til å bruke check-in automatene. Det står mer eller mindre en mur av automater foran skrankene, og de ansatte flyr rundt for å assistere. Tror bare de har en eller to "vanlige" skranker, resten er bag-drop. Det funger normalt veldig bra, (men av og til får man en sånn irriterende serviceminded person som henger over skulderen for å vise hvordan man gjør det, selv om man har gjort det hundreogørtenmillioner ganger selv.) ;) Helt køfritt er det sjelden, men køen går som oftest fort. På OSL er det tregere, men dette kan jo som Superhai påpeker ha noe med systemet å gjøre.
Originally posted by CK
og - i motsetning til på automaten, gir setekartet på nettet mulighet til å se hvilke seter som er på exit-row, og hvor vingene er. Meget bra!
Jeg mener da at man ser vingene på automatene.. Er riktignok loenge siden jeg har brukt en sånn, så jeg kan ta feil her..
Synes uansett automater er genialt. Da jeg fløy en del tidligere, pleide jeg som regel å bruke disse, både med og uten bagasje..
En gang, skulle jeg og en "medsoldat" i Kystvakta fly hjem fra Bergen, og begge skulle fly til Gardermoen. Da vi kom til Flesland, hadde vi relativt dårlig tid, og køen til den vanlige skranken var laaaaang. Vi stilte oss opp på hver vår automat, og sjekket oss inn.. Jeg fikk til og med opp en forespørsel som spurte om jeg ville sitte sammen med resten av reisefølget (han andre altså..), og systemet plukket ut to seter for oss.. Deretter var det bare å levere bagene til en hyggelig dame, og gå mot sikkerhetskontrollen..
Er forresten en ting jeg lurte på. Når man sjekker inn, får man spørsmål om man har bagasje som skal sjekkes inn. Velger man "ja", kan man velge melom ett kolli, to kolli, eller bare håndbagasje.. Hva er egentlig forskjellen mellom å velge "kun håndbagasje" kontra "ingen bagasje"?? Er det sånn at det registreres om du har med deg håndbagasje eller ikke??
Edit: Kjenner også til det "fenomenet" som LCH refererer til. Har kun flydd fra TRD en gang i mitt liv, og brukte automat. Da kom det en ansatt bort med en gang.. Jeg bare sa høflig at dette hadde jeg gjort mange ganger før, og jeg fikk sjekke inn i fred..
Synes det meste er bra med internett og automatinnsjekk. Får sms fra SAS 22 timer før avgang om at jeg nå kan sjekke inn på nett eller mobil. Med KLM får jeg en "Velkommen-mail" med tilbud om internettinsjekk.
Kan velge sete, men trodde en kun kunne velge sete om en hadde flex-billett, men ikke sikker. På fluyplassene er det flott med automater, og de fleste ebgynner vel å bli vant med dem snart (da er dte vel på tide å bytte dem ut med nye automater...hehe).
Det eneste negative i mine øyner er at det ofte tar lang tgid å bli kvitt bagasjen etter at en merket den. Sikkert besparende for selskapene, men for mange oppleves det enda mer negativt å måtte stå i kø for å lever inn bagasjen. Har opplevd både kjapp og sen kø for avlevering av bagasjen. Ofte virker det som om køen kommer av at passasjerer har spørsmål til innsjekkingen, ikke fått med seg at det bare er baggage drop, eller at noe er galt. Når en så bare har 1 skranke for avlering blir det da fort kø. Floor-walkerne burde "luke ut" passasjerer som har spørsmål/vansker med en gang og ikke la dem oppholde baggage drop skranken.
Men alt i alt er jeg fornøyd med SAS sitt tilbud. Det samme er jeg med Lufthansa og Spanair's automater. Sjekket inn i Madrid og når jeg stakk billetten inn i automaten ble språket automaytisk endret fra spansk til norsk...imponerende.
Slik er det når spanske Spanair eies av et skandinavisk selskap... BRA!!
I Sverige har SAS nu tagit bort all manuell incheckning på inrikesflygningar från Terminal 4 på Arlanda. Enbart maskiner nu. Om man inte kan checka in där för att man har flera på en referens, barn eller husdjur i bokningen eller bara helt enkelt har problem med biljetten så får man gå till en floorwalker.
Fler bagage drops ska det vara också så att det inte skapas så långa köer.
Spännande... Snart är det nog inte många check-in desks längre på flygplatser för SAS del tror jag.
Superhai
16-06-2005, 17:13
Originally posted by Martin
Er forresten en ting jeg lurte på. Når man sjekker inn, får man spørsmål om man har bagasje som skal sjekkes inn. Velger man "ja", kan man velge melom ett kolli, to kolli, eller bare håndbagasje.. Hva er egentlig forskjellen mellom å velge "kun håndbagasje" kontra "ingen bagasje"?? Er det sånn at det registreres om du har med deg håndbagasje eller ikke??
Det er ingen forskjell, men noen passasjerer tolker håndbaggasje som baggasje og derfor ligger det valget inne. Nå er det forøvrig endret til at man kan velge fra 0-9 kolli på SAS sine avganger.
tosfreight
16-06-2005, 17:34
Er det noen som kan avkrefte/bekrefte at man fremdeles får spørsmål om man vil sitte sammen med resten av reisefølget når man sjekker inn på automat? Da jeg og fruen reiste på bonuspoengtur i vinter fikk vi ikke opp det spørsmålet, nemlig... holdt på å bli litt krise..... :)
Originally posted by tosfreight
Er det noen som kan avkrefte/bekrefte at man fremdeles får spørsmål om man vil sitte sammen med resten av reisefølget når man sjekker inn på automat? Da jeg og fruen reiste på bonuspoengtur i vinter fikk vi ikke opp det spørsmålet, nemlig... holdt på å bli litt krise..... :)
Om bookingen er gjort samtidig med samme bookingnummer så har jeg alltid fått spørsmål om jeg vil sitte sammen med reisefølget...kanskje en ikke får spørsmålet om det ikke finnes 2 seter ved siden av hverandre...om ikke fruen har sjekka inn allerede og ikke vil sitte ved siden av deg da...hehe:D
Originally posted by DY
Originally posted by tosfreight
Om bookingen er gjort samtidig med samme bookingnummer så har jeg alltid fått spørsmål om jeg vil sitte sammen med reisefølget...kanskje en ikke får spørsmålet om det ikke finnes 2 seter ved siden av hverandre...om ikke fruen har sjekka inn allerede og ikke vil sitte ved siden av deg da...hehe:D
Det har nettopp blitt foretatt en ny release av softwaren på automatene. Noen av spørsmålene er forandret på, og noe informasjon som før ikke viste er lagt til. Med dette forsvant også spørsmålet "Vil du sitte i sammen med ditt reisefølge?". Veldig dumt/irriterende, og tungvint for oss på gulvet som allerede flyr rundt som tusseladder for å hjelpe på beste måte....
tosfreight
16-06-2005, 19:37
Ja, skjønner. Det var en funksjon som jeg iallefall likte veldig godt....
Vet ikke hvordan det er nå, men i automatenes spede barndom svarte jeg alltid konsekvent NEI på om jeg ville sitte sammen med reisefølge.
Grunn - den første som sjekket inn (altså jeg...) ble da hver gang satt på et midtsete.