Hickok
06-04-2010, 18:44
Tenkte jeg skulle lage en liten triprapport fra min tur til England i påsken, der SK, BA og Virgin Trains er elementene. Jeg har ingen bilder, men jeg lar det stå til likevel.
01.04 18:45 SK4623 B737-700 LN-TUL BGO-LGW
Turen gikk Skjærtorsdag fra Bergen, og jeg hadde egentlig sett frem til denne turen en liten stund. Billettene T/R BGO-LGW var kjøpt som Grandiosabillett gjennom WIAS, ogkom på rett over 1000kr.
Jeg var på plass på Flesland ca. 2:15 før avgang. Ettersom mitt pass ligger hos den russiske ambassade for søknad om visum, så måtte jeg oppom passkontoret og skaffe meg nødpass. Dette var en smal sak å fikse, og jeg fikk dette på et kvarters tid. Dermed hadde jeg svært god tid. Innsjekk og sikkerhetskontroll gikk svært så raskt, og jeg var på plass i puben ca. 1:45 før avgang. De jeg reiste sammen med tok DY, som gikk 20 minutter tidligere. Avgang for begge disse avgangene var på rute, kanskje ikke så veldig overraskende ettersom det var påske og lite avganger den dagen. Vel om bord i eks. BU LN-TUL, viste det seg raskt at det var lite folk. 2 rader biz uten folk, og 1 rad eco extra, også uten folk. I resten av flyet var det knapt 50% belegg. Jeg fikk sete 11A på denne turen, altså nødutgang, og hadde dermed meget bra beinplass. Ledig midtsete fikk jeg også. Like etter avgang ble det opplyst hva de skulle få å spise og drikke på biz og eco extra (!), og hva vi kunne få kjøpe bak. Jeg kjøpte en partypakke, med to gin, en tonic, en øl og en pose chips, for 130kr. En grei deal, og akkurat passe til denne turen.
Etter ca. 2 timers flyging, inkl. den vanlige slalomkjøringen inn mot London, landet vi på skarp rute, og jeg kom meg av flyet som en av de første. Bagasjen tok derimot vinter og vår før kom, og min kom selvsagt som den absolutt siste. Pri-tag virker med andre ord ikke på LGW heller. Der ble det å gå de DY-flygende i møte. De var passe lei av å vente, ettersom de også var kommet frem på tid, men for de lå baggene på båndene når de kom frem. Alt i alt en fin tur med SK. Hadde bagasjen vært litt raskere, så hadde det vært en flott tur.
02.04 12:20 Virgin Trains London Euston-Manchester Piccadilly
Jeg tar med en liten rapport fra denne turen også, selv om dette var med tog. Da turen ble booket, så ble det raskt bestemt å ta tog til Manchester, og ettersom 1st class kun var £11 dyrere enn coach, var valget lett (£34 mot £23 en vei). Jeg har tidligere reist på samme klasse med Virgin, i 2007, og tenkte dette skulle bli bra å teste igjen. Jeg dro derfor opp i 1st class lounge en drøy halvtime før togavgang, og merket at det var bygget om siden jeg var der sist. Det virket noe slitt nå, med tepper full i kaffe og annet rask, og gav i det hele tatt et noe shabby inntrykk. Jeg fikk meg en kopp kaffe, og ruslet over til toget så snart perrongen ble annonsert. Jeg fant raskt setet mitt, og dette er det beste med 1st kontra coach. Gode stoler, med mye bedre beinplass, samt en langt roligere atmosfære.
Like etter avgang ble det annonsert hva som ble servert i coach, og at det ville komme rundt en vogn med gratis drikkevarer i 1st. Denne vognen kom etter en stund, men hadde kun brus, vann, kaffe og te, samt et par typer chips. Jeg fikk meg en kopp te, og en pose chips. Teen ble servert i pappkrus. Siden kom det ikke flere runder med servering. Mulig de hadde en egen vogn dere en kunne hente forskjellig, men dette ble ikke annonsert, og jeg var ikke i humør til å lete. Det ble dermed raskt klart at 1st i 2007, og 1st i 2010 ikke var noe i nærheten av samme produktet. Den gang inneholdt serveringsvognen flere sorter øl, diverse sorter vin, ulike sorter sprit osv. Den kom også rundt flere ganger, samt at de hadde runde med servering av kaffe og te, den gang i store porselenskopper. Da var disse billige 1st dealene veldig gode tilbud, nå skjønner jeg ikke hvordan folk kan betale så pass mye mer for en fullpris 1st billett kontra en fullpris coach billett. Det rett og slett ikke verdt forskjellen lenger.
Alt i alt en OK tur, der jeg fikk fred og ro, noe som for så vidt var verdt £11 alene.
05.04 17:10 BA2909 B737-400 G-GBTA MAN-LGW
På returen hadde jeg heldigvis bestemt meg for fly i stedet for tog. Mine reisekamerater tog toget tilbake til LGW for sin retur med DY. Jeg endte opp med BA, både grunnet en meget gunstig pris (£39,60), og delvis grunnet en perfekt avgangstid. Dette betydde at jeg ville lande på LGW 2:30 før min avgang med SK4624. Ettersom utsjekk var kl. 12:00, og jeg ikke var i humør til å trø rundt i byen denne dagen, så endte jeg opp med å dra tidlig ut til flyplassen. Vel fremme på T3 var det ingen kø, og jeg var ferdig innsjekket ca. 3 timer før avgang, og fikk mitt sete 6F som var valgt på nett. Jeg prøvde å få sjekket baggen helt frem til BGO, men det ville damen ikke høre noe om. Jeg hadde da kjøpt to separate billetter må vite. For så vidt som forventet, men dette var litt som et forsøk i forhold til en annen tråd her inne der det ble sagt at dette skulle være mulig, ettersom SAS og Virgin har interline. Dette har så vidt jeg vet SAS og BA også, uten at det trenger å bety noe. Jeg måtte uansett ut av nordterminalen, og over til sørterminalen, og måtte dermed ut, slik at det betydde ingenting å sjekke inn på nytt der, og tid hadde jeg nok av.
Etter å ha sett utallige flyBE Q400 komme og gå, litt ispedd noen Easyjet busser og BMIbaby griser, så ble det tid for boarding. Flyet var noe sent inn til MAN, men belegget var dårlig, ca. 50%, så vi kom oss av gårde omtrent på tid likevel. Kort tid etter avgang startet serveringen. På innenlandsflygninger er det kun en klasse om bord, men utvalget er bra. De hadde øl, vin og sprit, i tillegg til kaffe/te og en myk (og god) cookie. Alt sammen inkludert i billettprisen.
Total flytid var satt til 1 time, men dette inkluderer de sedvanlige omveiene for å komme seg inn til LGW. Denen dagen fløy vi omtrentlig over Oxford, ned mot Portsmouth, langs kysten over Brighton, Eastbourne, og nesten til Hastings, før vi satte kursen nordover igjen til LGW. Været klarnet av i sør, så det ble en flott tur etter hvert.
I det hele tatt synes jeg BA leverer et veldig bra produkt. Veldig hyggelig besetning, fortsatt serverer de gratis drikke om bord, og ganske så gode seter. Bagasjen kom ganske raskt på LGW, så dette er en transportsform som er et fullgodt alternativ til tog fra Nord-England til LGW. Det samme gjelder for så vidt til LHR.
01.04 18:45 SK4623 B737-700 LN-TUL BGO-LGW
Turen gikk Skjærtorsdag fra Bergen, og jeg hadde egentlig sett frem til denne turen en liten stund. Billettene T/R BGO-LGW var kjøpt som Grandiosabillett gjennom WIAS, ogkom på rett over 1000kr.
Jeg var på plass på Flesland ca. 2:15 før avgang. Ettersom mitt pass ligger hos den russiske ambassade for søknad om visum, så måtte jeg oppom passkontoret og skaffe meg nødpass. Dette var en smal sak å fikse, og jeg fikk dette på et kvarters tid. Dermed hadde jeg svært god tid. Innsjekk og sikkerhetskontroll gikk svært så raskt, og jeg var på plass i puben ca. 1:45 før avgang. De jeg reiste sammen med tok DY, som gikk 20 minutter tidligere. Avgang for begge disse avgangene var på rute, kanskje ikke så veldig overraskende ettersom det var påske og lite avganger den dagen. Vel om bord i eks. BU LN-TUL, viste det seg raskt at det var lite folk. 2 rader biz uten folk, og 1 rad eco extra, også uten folk. I resten av flyet var det knapt 50% belegg. Jeg fikk sete 11A på denne turen, altså nødutgang, og hadde dermed meget bra beinplass. Ledig midtsete fikk jeg også. Like etter avgang ble det opplyst hva de skulle få å spise og drikke på biz og eco extra (!), og hva vi kunne få kjøpe bak. Jeg kjøpte en partypakke, med to gin, en tonic, en øl og en pose chips, for 130kr. En grei deal, og akkurat passe til denne turen.
Etter ca. 2 timers flyging, inkl. den vanlige slalomkjøringen inn mot London, landet vi på skarp rute, og jeg kom meg av flyet som en av de første. Bagasjen tok derimot vinter og vår før kom, og min kom selvsagt som den absolutt siste. Pri-tag virker med andre ord ikke på LGW heller. Der ble det å gå de DY-flygende i møte. De var passe lei av å vente, ettersom de også var kommet frem på tid, men for de lå baggene på båndene når de kom frem. Alt i alt en fin tur med SK. Hadde bagasjen vært litt raskere, så hadde det vært en flott tur.
02.04 12:20 Virgin Trains London Euston-Manchester Piccadilly
Jeg tar med en liten rapport fra denne turen også, selv om dette var med tog. Da turen ble booket, så ble det raskt bestemt å ta tog til Manchester, og ettersom 1st class kun var £11 dyrere enn coach, var valget lett (£34 mot £23 en vei). Jeg har tidligere reist på samme klasse med Virgin, i 2007, og tenkte dette skulle bli bra å teste igjen. Jeg dro derfor opp i 1st class lounge en drøy halvtime før togavgang, og merket at det var bygget om siden jeg var der sist. Det virket noe slitt nå, med tepper full i kaffe og annet rask, og gav i det hele tatt et noe shabby inntrykk. Jeg fikk meg en kopp kaffe, og ruslet over til toget så snart perrongen ble annonsert. Jeg fant raskt setet mitt, og dette er det beste med 1st kontra coach. Gode stoler, med mye bedre beinplass, samt en langt roligere atmosfære.
Like etter avgang ble det annonsert hva som ble servert i coach, og at det ville komme rundt en vogn med gratis drikkevarer i 1st. Denne vognen kom etter en stund, men hadde kun brus, vann, kaffe og te, samt et par typer chips. Jeg fikk meg en kopp te, og en pose chips. Teen ble servert i pappkrus. Siden kom det ikke flere runder med servering. Mulig de hadde en egen vogn dere en kunne hente forskjellig, men dette ble ikke annonsert, og jeg var ikke i humør til å lete. Det ble dermed raskt klart at 1st i 2007, og 1st i 2010 ikke var noe i nærheten av samme produktet. Den gang inneholdt serveringsvognen flere sorter øl, diverse sorter vin, ulike sorter sprit osv. Den kom også rundt flere ganger, samt at de hadde runde med servering av kaffe og te, den gang i store porselenskopper. Da var disse billige 1st dealene veldig gode tilbud, nå skjønner jeg ikke hvordan folk kan betale så pass mye mer for en fullpris 1st billett kontra en fullpris coach billett. Det rett og slett ikke verdt forskjellen lenger.
Alt i alt en OK tur, der jeg fikk fred og ro, noe som for så vidt var verdt £11 alene.
05.04 17:10 BA2909 B737-400 G-GBTA MAN-LGW
På returen hadde jeg heldigvis bestemt meg for fly i stedet for tog. Mine reisekamerater tog toget tilbake til LGW for sin retur med DY. Jeg endte opp med BA, både grunnet en meget gunstig pris (£39,60), og delvis grunnet en perfekt avgangstid. Dette betydde at jeg ville lande på LGW 2:30 før min avgang med SK4624. Ettersom utsjekk var kl. 12:00, og jeg ikke var i humør til å trø rundt i byen denne dagen, så endte jeg opp med å dra tidlig ut til flyplassen. Vel fremme på T3 var det ingen kø, og jeg var ferdig innsjekket ca. 3 timer før avgang, og fikk mitt sete 6F som var valgt på nett. Jeg prøvde å få sjekket baggen helt frem til BGO, men det ville damen ikke høre noe om. Jeg hadde da kjøpt to separate billetter må vite. For så vidt som forventet, men dette var litt som et forsøk i forhold til en annen tråd her inne der det ble sagt at dette skulle være mulig, ettersom SAS og Virgin har interline. Dette har så vidt jeg vet SAS og BA også, uten at det trenger å bety noe. Jeg måtte uansett ut av nordterminalen, og over til sørterminalen, og måtte dermed ut, slik at det betydde ingenting å sjekke inn på nytt der, og tid hadde jeg nok av.
Etter å ha sett utallige flyBE Q400 komme og gå, litt ispedd noen Easyjet busser og BMIbaby griser, så ble det tid for boarding. Flyet var noe sent inn til MAN, men belegget var dårlig, ca. 50%, så vi kom oss av gårde omtrent på tid likevel. Kort tid etter avgang startet serveringen. På innenlandsflygninger er det kun en klasse om bord, men utvalget er bra. De hadde øl, vin og sprit, i tillegg til kaffe/te og en myk (og god) cookie. Alt sammen inkludert i billettprisen.
Total flytid var satt til 1 time, men dette inkluderer de sedvanlige omveiene for å komme seg inn til LGW. Denen dagen fløy vi omtrentlig over Oxford, ned mot Portsmouth, langs kysten over Brighton, Eastbourne, og nesten til Hastings, før vi satte kursen nordover igjen til LGW. Været klarnet av i sør, så det ble en flott tur etter hvert.
I det hele tatt synes jeg BA leverer et veldig bra produkt. Veldig hyggelig besetning, fortsatt serverer de gratis drikke om bord, og ganske så gode seter. Bagasjen kom ganske raskt på LGW, så dette er en transportsform som er et fullgodt alternativ til tog fra Nord-England til LGW. Det samme gjelder for så vidt til LHR.