PDA

View Full Version : Ryanair øker bagasjegebyret - i høysesong!


CK
06-04-2010, 18:33
Ryanair viser at de nok en gang er først ute med å være smarte.
I sommer(høy)sesongen - da enda flere enn vanlig reiser med bagasje - øker Ryanair gebyret for innsjekket bagasje fra €15 til €20 per bag!

Om man regner med (konservativt) at Ryanair flyr 23 millioner passasjerer 3. kvartal, og at (enda mer konservativt) 30% har med seg én bag, betyr det i følge det irske meglerhuset Bloxham en ren økning i fortjenesten på €23 millioner!!!! Bare på å øke bagasjegebyret med €5 i to måneder i høysesong.

Hatten av for O'Leary og hans menn!

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/northern_ireland/8605600.stm

EB
06-04-2010, 18:45
Når andre senker prisen på sommeren så gjør Ryanair det motsatte (igjen)... Gleder meg til å lese takketalene som helt sikkert kommer...

LN-KGL
06-04-2010, 18:51
Takketalene kommer i hvert fall ikke på dette forumet - med mindre vedkommende ønsker å bli mobbet av ...

imm
06-04-2010, 19:07
Ja, og uansett hvor forbanna folket på forumet er over selskapet, så reiser stadig flere med de, og de går med overskudd så det suser. Så noe riktig må de gjøre der over i Dublin.

sk931
06-04-2010, 19:11
Ja, og uansett hvor forbanna folket på forumet er over selskapet, så reiser stadig flere med de, og de går med overskudd så det suser. Så noe riktig må de gjøre der over i Dublin.
Med mindre det bare er "papir-penge"!!!!!

Hilsen
Ole

imm
06-04-2010, 19:14
Med mindre det bare er "papir-penge"!!!!!

Hilsen
Ole

Ja kanskje det. Og kanskje de drøye 200 flyene deres også bare er papirfly. ;)


Hilsen Imm

FlyHi
06-04-2010, 19:15
Ja kreativiteten mht. gebyrer vil ingen enda tage. Må sige at jeg ikke er overrasket og jeg forventer da også mange flere nye og højere gebyrer fra FR i fremtiden.

Heldigvis kan jeg være ligeglad, da jeg ikke skal flyve med dem :-) Men hvis man elsker gebyrer, tillægsydelser og uoverskuelig priser, så fint med mig.

sk931
06-04-2010, 19:51
Vent bare ...I en anden tråd nævnes Spirits nye gebyr for kabin bagage....
DET kommer også hos FR...bare vent og se
Hilsen
Ole

olems
06-04-2010, 20:08
ok , dette har sikkert vært oppe 20 ganger før, men jeg må spørre igjen. hvordan kan ryanair klare og vise til så gode tall med så lave priser? en venn av meg fløy Gøteborg-Frankfurt Frankfurt-dusseldorf dusseldorf-stockholm for den nette sum av 11 euro, og hun reiste med håndbagage. så såvidt meg bekjent, var det prisen hun betalte, og folk gidder vel ikke fly ryanair om prisene er noe særlig høyere? . ryanair må jo betale lønn , fuel, landingsavgifter osvosv som alle andre, så hvordan kan de klare dette?
å ja jeg er jeg klar over at de bruker flyplassen som ligger langt i gokk siden jeg fulgte vennen min til Gøteborg city airport

TOS
06-04-2010, 20:12
Ja kreativiteten mht. gebyrer vil ingen enda tage. Må sige at jeg ikke er overrasket og jeg forventer da også mange flere nye og højere gebyrer fra FR i fremtiden.

Heldigvis kan jeg være ligeglad, da jeg ikke skal flyve med dem :-) Men hvis man elsker gebyrer, tillægsydelser og uoverskuelig priser, så fint med mig.

Når man betaler peanuts for billetten så tåler man vel litt ekstra plunder med diverse gebyrer. Dette kan man, som du tydligvis har gjort, velge bort ved å utøve sin rett til fritt valg av transportør.

FlyHi
06-04-2010, 20:31
Når man betaler peanuts for billetten så tåler man vel litt ekstra plunder med diverse gebyrer. Dette kan man, som du tydligvis har gjort, velge bort ved å utøve sin rett til fritt valg av transportør.

Netop - det er også derfor jeg er ret ligeglad med gebyret - da kunstigt lave lokkepriser, et hav af skyhøje gebyrer, lavt serviceniveau og lufthavne langt fra centrum ikke tiltaler mig ;-)

GFL
06-04-2010, 20:37
Netop - det er også derfor jeg er ret ligeglad med gebyret - da kunstigt lave lokkepriser, et hav af skyhøje gebyrer, lavt serviceniveau og lufthavne langt fra centrum ikke tiltaler mig ;-)

Men du verden som du engasjerer deg? Er nok ikke bare Ryanair som justerer priser (opp) til høysesongen ;)

sukram
06-04-2010, 20:45
Netop - det er også derfor jeg er ret ligeglad med gebyret - da kunstigt lave lokkepriser, et hav af skyhøje gebyrer, lavt serviceniveau og lufthavne langt fra centrum ikke tiltaler mig ;-)

I så fall skulle man tro du lot nyheten forbigå i stillhet.

plane-spotter
06-04-2010, 20:45
kjøpte nettop T/R Berlin 200 ,- fra Rygge. inkludert alle avgifter...
Har INGEN Forståelse for hva folk har mot Ryanair.
I tilegg er det det enkleste og mest seriøse flyselskapet jeg har jobbet med!

TOS
06-04-2010, 20:50
I så fall skulle man tro du lot nyheten forbigå i stillhet.

Det er noe med ryggmargsreflekser som er vanskelig å unngå......:o

FlyHi
06-04-2010, 20:54
I så fall skulle man tro du lot nyheten forbigå i stillhet.

Ja det skal man åbenbart her :headbang

Her på forum skal man åbenbart være LCC og højgebyrs-fan for at undgå en regn af kommentarer.

Om folk vælger det ene eller det andet er jeg i ret ligeglad med, men jeg vil til enhver tid forbeholde mig ret til at have min egen mening om hvilke typer af produkter der tiltaler mig.

gustavf
06-04-2010, 21:01
Her på forum skal man åbenbart være LCC og højgebyrs-fan for at undgå en regn af kommentarer.

Nei, det skal man ikke, men når det kommer til disse kommentarene så er du pålitelig som ei klokke. Det tar vel i gjennomsnitt 43 minutter fra det kommer en tråd om Ryanair, til du forklarer at du aldri vil reise med dem og at du helst vil fly med et tradisjonelt nettverksselskap, helst SAS med dansk kabinpersonale.

imm
06-04-2010, 21:10
Ja det skal man åbenbart her :headbang

Her på forum skal man åbenbart være LCC og højgebyrs-fan for at undgå en regn af kommentarer.




Hehe, jeg kan ikke annet enn å le. Jeg har vært ganske alene her i lang tid om å si at Ryanair er proffe på det de driver med, og ingen har vel fått mer kjeft for sine holdninger enn meg her.


Vennlig hilsen Imm
Alene mot resten i et par år.

sail4fun
06-04-2010, 21:13
kjøpte nettop T/R Berlin 200 ,- fra Rygge. inkludert alle avgifter...
Har INGEN Forståelse for hva folk har mot Ryanair.
I tilegg er det det enkleste og mest seriøse flyselskapet jeg har jobbet med!

Do the Math, om alle 189,- betaler det samme så har dere nok til A1 til dere passerer SAAB fabrikken , hvor er alle som betaler mer enn 100,- pr tur ?

imm
06-04-2010, 21:23
Do the Math, om alle 189,- betaler det samme så har dere nok til A1 til dere passerer SAAB fabrikken , hvor er alle som betaler mer enn 100,- pr tur ?

De sitter ombord ;)
Som både du og alle andre vet, er det ingen fly som flyr kun med passasjerer som har betalt den billigste billettypen. Verken på Ryanair eller hos andre.

Må man virkelig starte en ny debatt om de samme tingene som har vært oppe 150 ganger før?

FlyHi
06-04-2010, 21:24
Hehe, jeg kan ikke annet enn å le. Jeg har vært ganske alene her i lang tid om å si at Ryanair er proffe på det de driver med, og ingen har vel fått mer kjeft for sine holdninger enn meg her.


Jeg er absolut ikke uenig i at Ryanair er proffe - de er yderst professionelle - det taler pax-tal og regnskaber jo deres tydelige sprog omkring. Hatten af for det.

Der er dog en masse andre ting omkring virksomheden og produktet som ikke tiltaler mig, men derfor kan de jo sagtens være proffe. Men heldigvis var vi jo alle et valg :)

TOS
06-04-2010, 21:25
Hehe, jeg kan ikke annet enn å le. Jeg har vært ganske alene her i lang tid om å si at Ryanair er proffe på det de driver med, og ingen har vel fått mer kjeft for sine holdninger enn meg her.


Du har vel fått høre det en og annen gang, ja.....:D

Jeg vil vel foreslå at man gjør det så enkelt at man respekterer andres valg av transportør, og ha så pass tiltro til de reisende at de faktisk evner å gjøre seg opp en helhetlig vurdering av hvordan de ønsker å reise. Jeg vil faktisk tro at de fleste nå er inneforstått med at det er diverse gebyrer/tillegg når man reiser med LCC'er, og når de likevel reiser med dem så sier noe meg at de vurderer totaliteten i opplegget som akseptabelt når pris, etc tas i betraktning.

FlyHi
06-04-2010, 21:26
... og at du helst vil fly med et tradisjonelt nettverksselskap, helst SAS med dansk kabinpersonale.

Men det er da godt at du ved hvem jeg helst vil flyve med, så behøver jeg jo ikke bekymre mig om at vælge flyselskab næste gang :cry:

Din påstand om bare dansk personale er for dumt, så det vælger jeg ikke at kommentere.

Men denne debat kommer vi ikke videre med, så jeg trækker mig - medmindre der er et tilbagetræknings-gebyr for det ;)

imm
06-04-2010, 21:27
Du har vel fått høre det en og annen gang, ja.....:D

Jeg vil vel foreslå at man gjør det så enkelt at man respekterer andres valg av transportør, og ha så pass tiltro til de reisende at de faktisk evner å gjøre seg opp en helhetlig vurdering av hvordan de ønsker å reise. Jeg vil faktisk tro at de fleste nå er inneforstått med at det er diverse gebyrer/tillegg når man reiser med LCC'er, og når de likevel reiser med dem så sier noe meg at de vurderer totaliteten i opplegget som akseptabelt når pris, etc tas i betraktning.

AMEN! Jeg har prøvd å si det samme i 4 år her ;)

olems
06-04-2010, 21:29
Ja, for hvorfor vil noen fly med ryanair om det koster opp mot konkurentene? Ryanair selger jo pga det er billig, så hvorfor skulle folk ville kjøpe dyre billetter med de? har noen illusjoner om at de dyre billettene også er billige fordi de er booket på ryanair.com ?

sail4fun
06-04-2010, 21:32
Ja, for hvorfor vil noen fly med ryanair om det koster opp mot konkurentene? Ryanair selger jo pga det er billig, så hvorfor skulle folk ville kjøpe dyre billetter med de? har noen illusjoner om at de dyre billettene også er billige fordi de er booket på ryanair.com ?

Massesugesjon , eller hva det måtte kalles.

Og om disse 70-80% som ikke får turen til 100,- hadde søkt litt mer når de ikke får napp på 100,- ville vel 100,- også måtte oppjusteres ?

Hickok
06-04-2010, 21:42
Nå er det jo flere grunner til å reise med FR. Om en skal fra Sandefjord til Liverpool, f.eks., hvorfor i alle dager skal en da reise til OSL for å fly til MAN med SAS, når FR flyr direkte? Jeg kan da vitterlig ikke se noen grunn til å betale det denne billetten koster, selv om det er opp mot 1500kr en vei. Det er ikke slik at alle nødvendigvis vil reise via OSL for en hver pris.

imm
06-04-2010, 21:51
Dere får tro hva dere vil om massesuggesjon og alt det der. Men sånn er det ikke.

Da jeg skulle til Paris i høst tok det 4 timer fra jeg gikk ut døra hjemme i huset til jeg sto ved triumfbuen. Skulle jeg reist fra Gardermoen med AF eller SAS hadde jeg stått ved gaten på den tiden jeg sto ved triumfbuen.
I tillegg måtte jeg betalt 700 kroner tur/retur tog til Gardermoen.

Hvorfor i all verden skulle jeg ikke være villig til å betale 1500-2000 kroner for å fly fra Torp? (nå betalte jeg bare 102 kroner inkludert alt).
Det har ingen ting med lureri å gjøre. Det har ingen ting med massesuggesjon. Det har ingen ting med at jeg ikke vet hva andre koster, eller at jeg "tror" Ryanair er billigst. Mange her lever i en fantasiverden, og undervurderer folks intelligens.

FlightDeck
06-04-2010, 22:18
Dere får tro hva dere vil om massesuggesjon og alt det der. Men sånn er det ikke.

Da jeg skulle til Paris i høst tok det 4 timer fra jeg gikk ut døra hjemme i huset til jeg sto ved triumfbuen. Skulle jeg reist fra Gardermoen med AF eller SAS hadde jeg stått ved gaten på den tiden jeg sto ved triumfbuen.
I tillegg måtte jeg betalt 700 kroner tur/retur tog til Gardermoen.

Hvorfor i all verden skulle jeg ikke være villig til å betale 1500-2000 kroner for å fly fra Torp? (nå betalte jeg bare 102 kroner inkludert alt).
Det har ingen ting med lureri å gjøre. Det har ingen ting med massesuggesjon. Det har ingen ting med at jeg ikke vet hva andre koster, eller at jeg "tror" Ryanair er billigst. Mange her lever i en fantasiverden, og undervurderer folks intelligens.

Hvorfor skal jeg fly fra Torp når Gardermoen er langt nærmere for meg? Selvsagt velger jeg Gardermoen, akkurat som du velger Torp. Tilbudet fra nærflyplassen er avgjørende for hvordan man reiser. Det er det ingen som har betvilt.

imm
06-04-2010, 22:34
Ja, for hvorfor vil noen fly med ryanair om det koster opp mot konkurentene? Ryanair selger jo pga det er billig, så hvorfor skulle folk ville kjøpe dyre billetter med de? har noen illusjoner om at de dyre billettene også er billige fordi de er booket på ryanair.com ?

Hvorfor skal jeg fly fra Torp når Gardermoen er langt nærmere for meg? Selvsagt velger jeg Gardermoen, akkurat som du velger Torp. Tilbudet fra nærflyplassen er avgjørende for hvordan man reiser. Det er det ingen som har betvilt.


Tja, for meg så ser det sånn ut som om folk faktisk betviler det.
"illusjoner om at de er billig" "massesuggesjon".... er ikke det å undervurdere kundene? Tilbudet fra den ene eller den andre bør respekteres. Folk klarer å velge hva som er best for seg og sine. Og for noen er det best å reise med nettverksselskap fra Gardermoen, for andre er det best å reise med Ryanair fra provinsen, selv om billettprisen der ikke nødvendig vis måtte være den rimligste.

Og med det sier jeg takk for meg i denne tråden.


Vennlig hilsen
Imm

CK
06-04-2010, 22:59
imm, det er vel ingen som betviler at Ryanair er proffe. De kan gå ut og si at "nå reduserer vi prisene på flybillettene med €2" samtidig som de øker gebyrene med €5 og de kommer unna med det hver gang. Dét er imponerende.

Det må være lov til å si at man ikke liker Ryanairs metoder for å få det til. Ja, de tjener gode penger, og ja de har lave priser. Men, på samme måte som Grandiosa er Norges mest solgte frossenpizza, så betyr ikke det nødvendigvis at det er god og næringsrik mat. ;-)

imm
06-04-2010, 23:41
imm, det er vel ingen som betviler at Ryanair er proffe. De kan gå ut og si at "nå reduserer vi prisene på flybillettene med €2" samtidig som de øker gebyrene med €5 og de kommer unna med det hver gang. Dét er imponerende.

Det må være lov til å si at man ikke liker Ryanairs metoder for å få det til. Ja, de tjener gode penger, og ja de har lave priser. Men, på samme måte som Grandiosa er Norges mest solgte frossenpizza, så betyr ikke det nødvendigvis at det er god og næringsrik mat. ;-)


Selvfølgelig CK. De kommer unna hver gang fordi passasjerene bryr seg ikke nok om det. Det er ikke så viktig med disse gebyrene for folk flest som man kan få inntrykk av her.

Jeg har alltid sagt at det er marked for både det ene og det andre konseptet. Begge er bra på sine områder. Og folk må stå fritt til å velge det som er best for dem. Og som jeg alltid sier: Når jeg skal til Barbados, drar jeg med london med BA eller SAS. Når jeg skal på kosetur til London, så drar jeg med FR.

Det jeg irriterer meg på, som jeg kanskje ikke får klart nok frem, er den evige hetsen mot mange som velger Ryanair, som mange mener ikke sjekker prisene nok, og derfor reiser i den tro at Ryanair alltid er billigst.
Det er ikke nødvendig vis sånn det er i virkeligheten. Det er andre ting som avgjør folks valg. Og jeg skulle ønske det var en respekt for folks valg, enten det er den ene veien eller den andre.

Håper jeg gjorde meg forstått denne gang.


DETTE var min siste melding in denne tården!

Hickok
06-04-2010, 23:46
Selvfølgelig CK. De kommer unna hver gang fordi passasjerene bryr seg ikke nok om det. Det er ikke så viktig med disse gebyrene for folk flest som man kan få inntrykk av her.

Jeg har alltid sagt at det er marked for både det ene og det andre konseptet. Begge er bra på sine områder. Og folk må stå fritt til å velge det som er best for dem. Og som jeg alltid sier: Når jeg skal til Barbados, drar jeg med london med BA eller SAS. Når jeg skal på kosetur til London, så drar jeg med FR.

Det jeg irriterer meg på, som jeg kanskje ikke får klart nok frem, er den evige hetsen mot mange som velger Ryanair, som mange mener ikke sjekker prisene nok, og derfor reiser i den tro at Ryanair alltid er billigst.
Det er ikke nødvendig vis sånn det er i virkeligheten. Det er andre ting som avgjør folks valg. Og jeg skulle ønske det var en respekt for folks valg, enten det er den ene veien eller den andre.

Håper jeg gjorde meg forstått denne gang.
Jeg vil påstå du har vært temmelig klar og tydelig hele veien, IMM, men det er ikke alltid at folk ønsker å høre på det øret, men det vet du vel svært så godt fra før. :)

Madman
06-04-2010, 23:54
Jeg skjønner meg ikke helt på dere som sier de ikke kan fly med FR på grunn av at de ødelegger markedet, eller ikke vil fly med de fordi de har dårlige vilkår for de ansatte. Gjør ikke alle som driver butikk det samme tro? Står ofte i avisene om større butikkjeder som jukser med tilbudspriser. Setter opp prisen før de selger den på 50% "salg". Da må man for all del ikke handle der mer....

Har man bestemt seg for å kjøpe en bil, ser man seg som regel litt rundt. Og man går vel ikke da for den dyreste, fordi de ansatte i den butikken har best betingelser, og man tror man er med å holde markedet stabilt?

Kan de som ikke vil fly med Ryanair på grunn av de ansattes betingelser, og fordi de ødelegger markedet, med hånden på hjertet si at de tenker på dette når de handler alle andre ting enn flyreiser?? Jeg bare spør...

OJB
06-04-2010, 23:58
kjøpte nettop T/R Berlin 200 ,- fra Rygge. inkludert alle avgifter...
Har INGEN Forståelse for hva folk har mot Ryanair.
I tilegg er det det enkleste og mest seriøse flyselskapet jeg har jobbet med!

Ja, inntil det oppstår driftsforstyrrelser.

plane-spotter
07-04-2010, 00:15
Jeg vil føye til posten min at biletten kunne godt endt på 600 kr ekstra dvs 800 kr t/r ( som også er billig) om jeg hadde valgt å ha med meg bag.
Men jeg trenger det ikke til en helge tur.
Da syntes jeg det er utrolig deilig at jeg som har med lite og krever mindre betaler mindre, og de som krever mer betaler mer. Isteden for at alle skal betale det samme til en dyrere pris.

I tillegge sparer jeg 400 kr (flybuss) på å ikke dra til Gardermoen som IMM er inne på.

Jeg har sagt tiligere at jeg ikke ser på gebyrene som gebyrer men en måte å velge hva du vil betale for.
Jeg er enig at noen av måtene det blir gjort på er litt ufine som f.eks Online Check in og Visa gebyr , der man ikke har noe valg. Men igjen så er det veldig ofte tilbud der dette er strøket, og man er fullt klar over dette når man trykker "next"

Jeg er enig med IMM i at det er utrolig irriterende at mange tror Ryanair kunder nesten er dumme.

Jeg flyr SAS, Norwegian, Ryanair osv alt ettersom hva som passer meg best. Ofte blir det Ryanair.

Er så mange myter om selskapet at jeg blir paff. Jeg har enda ikke hørt en person (annet enn i media ) som jobber med og for Ryanair si annet enn at det er proffesjonelt og enkelt !

RYKogREIS
07-04-2010, 00:20
Ja, inntil det oppstår driftsforstyrrelser.

Samme EU regler som gjelder for alle flyselskap. Ryanair er store og har alltid back-up kapasitet om noe skulle gå galt, de har helt nye fly med lite bugs og tar godt vare på sine passasjerer.

Står t.o.m. på boarding pass:
EU Reg 261–Article 14.1
Ifyou are denied boarding or if
your flight is cancelled or delayed for at least two hours, ask
at the Ryanair desk or view online the text stating your rights,
particularly with regard to compensation and assistance.

Ha LITT resepekt for Ryanair OJB så får du kanskje litt respekt tilbake fra meg. ;)

imm
07-04-2010, 01:05
Jeg må ta med en off topic historie om hva man kan forvente av service på Ryanair.
Historien er fra Torp:

En godt voksen, litt rund og god mann sitter bak innsjekkskranken. Han flasser litt, og jakken har litt flass på skulderne, noen en Ryanair passasjer gjør han oppmerksom på.

Mannen bak skranken svarer kjappt: "Når du kjøper billett til ei krone, kan du ikke forvente annet enn å bli sjekket inn av en halvfeit gammel mann som flasser"

Ingen er kjappere i replikkene en min gode kollega. Han har virkelig mange gullkorn!!

Og dette var aller aller siste ord fra meg i denne tråden. ;)

LN-MOW
07-04-2010, 03:56
Hehe, jeg kan ikke annet enn å le. Jeg har vært ganske alene her i lang tid om å si at Ryanair er proffe på det de driver med, og ingen har vel fått mer kjeft for sine holdninger enn meg her.


Vennlig hilsen Imm
Alene mot resten i et par år.

Nuvel ... det er nå flere av oss som mang en gang har uttalt anerkjennelse for hvordan de driver - selv om vi ikke liker forretningsfilosofien .....

olems
07-04-2010, 04:42
Tja, for meg så ser det sånn ut som om folk faktisk betviler det.
"illusjoner om at de er billig" "massesuggesjon".... er ikke det å undervurdere kundene? Tilbudet fra den ene eller den andre bør respekteres. Folk klarer å velge hva som er best for seg og sine. Og for noen er det best å reise med nettverksselskap fra Gardermoen, for andre er det best å reise med Ryanair fra provinsen, selv om billettprisen der ikke nødvendig vis måtte være den rimligste.

Og med det sier jeg takk for meg i denne tråden.


Vennlig hilsen
Imm

Nå¨Imm har det seg ikke slik at jeg ikke respekterer ditt og andres transportvalg, men for meg så går ikke regnestykket helt opp når det gjelder tallene deres. Og det er det jeg setter spørsmålsteng ved. Jeg synes ikke folk er dumme fordi de velger å reise Ryanair-.-

T.A.K
07-04-2010, 05:54
Det hele er vel så enkelt som at alle er smarte som velger det som passer de best :-)

sk931
07-04-2010, 06:16
Står t.o.m. på boarding pass:
EU Reg 261–Article 14.1
Ifyou are denied boarding or if
your flight is cancelled or delayed for at least two hours, ask
at the Ryanair desk or view online the text stating your rights,
particularly with regard to compensation and assistance.

Ha LITT resepekt for Ryanair OJB så får du kanskje litt respekt tilbake fra meg. ;)
Tja respekt og respekt...Det har jeg for den måde FR flyver, ofte til tiden , men i samme øjeblik FR f.ex diverter, ja så opstår der store tvister. F.ex er der jo exemplet fra Kanarie øerne..FR diverter til en anden ø, og gæsterne måtte selv sørge for at komme videre..
Jeg kan også sagtens respektere FR, men synes det er mega svært at gennemskue deres priser....Du skal ikke vælge til, du skal vælge fra...
F.ex er du bruger af kørestol skal du betale extra...Det er vel urimeligt.
Hilsen
Ole

gustavf
07-04-2010, 07:31
imm, det er vel ingen som betviler at Ryanair er proffe. De kan gå ut og si at "nå reduserer vi prisene på flybillettene med €2" samtidig som de øker gebyrene med €5 og de kommer unna med det hver gang. Dét er imponerende.


Jeg er ikke sikker på om Ryanair "slipper unna" slike stunt. Strengt tatt synes jeg at jeg hører lite om Ryanair, med tanke på hvor store de er. Kundene deres er nok også forholdsvis godt klar over totalprisen.


Det må være lov til å si at man ikke liker Ryanairs metoder for å få det til. Ja, de tjener gode penger, og ja de har lave priser. Men, på samme måte som Grandiosa er Norges mest solgte frossenpizza, så betyr ikke det nødvendigvis at det er god og næringsrik mat. ;-)

Huhm? Er SAS-kampanjen over? Jeg var da helt sikker på at det inntil nylig var den eneste maten du gikk god for...

Concorde
07-04-2010, 08:18
Hva er det egentlige kundesegmentet for FR?

Someone
07-04-2010, 08:24
Jeg vil vel foreslå at man gjør det så enkelt at man respekterer andres valg av transportør, og ha så pass tiltro til de reisende at de faktisk evner å gjøre seg opp en helhetlig vurdering av hvordan de ønsker å reise.

Joda, men det betyr ikke at man ikke kan mene de gjør et dårlig valg for det, på samme måte som jeg mener alle som hører på country har dårlig musikksmak;) Jeg sier dermed ikke er noe galt i det, men forbeholder meg retten til å rynke på nesen over det

Bengt
07-04-2010, 08:24
Tja respekt og respekt...Det har jeg for den måde FR flyver, ofte til tiden , men i samme øjeblik FR f.ex diverter, ja så opstår der store tvister. F.ex er der jo exemplet fra Kanarie øerne..FR diverter til en anden ø, og gæsterne måtte selv sørge for at komme videre..
Jeg kan også sagtens respektere FR, men synes det er mega svært at gennemskue deres priser....Du skal ikke vælge til, du skal vælge fra...
F.ex er du bruger af kørestol skal du betale extra...Det er vel urimeligt.
Hilsen
Ole

Nej det stämmer inte. Den som har med rullstol på FR betalar INTE extra för det. Lita på en som har åkt med rullstol på FR mer än 10 gånger...

TOS
07-04-2010, 09:42
Joda, men det betyr ikke at man ikke kan mene de gjør et dårlig valg for det, på samme måte som jeg mener alle som hører på country har dårlig musikksmak;) Jeg sier dermed ikke er noe galt i det, men forbeholder meg retten til å rynke på nesen over det

Det synes jeg du skal få lov til - Country & Western musikk er jo forferdelig.....:)

Hva angår transportørvalg derimot.....:D Neida, jeg er enig med deg i at du selvsagt skal få mene det du vil, men mitt poeng er at enkelte til stadighet trekker frem alle disse gebyrene, lokaliseringen til flyplassene FR flyr til & lang transfertid til/fra, så synes jeg man legger seg vel mye oppi andres valg uten at man har noen som helst forutsetning til å gjøre det. Den to enkeltstrekningene jeg har fløyet med FR (Stansted-Salzburg t/r for 4 år siden) passet flyplassen STN meg litt mindre bra enn om jeg kunnet fløyet fra LBA. Prisen var derimot så lav at vi kastet oss i bilen og kjørte til STN. Bonusen var at jeg/vi fikk oss noen timer på Imperial War Museum Duxford. Jeg var klar over hva reisen faktisk kostet, hvor lang reisetid jeg hadde til/fra flyplassen, osv.. Det tror jeg er tilfellet for de aller fleste av FRs kunder.

AirbusTrond
07-04-2010, 09:52
Hva er det egentlige kundesegmentet for FR?

Kongelige, blant andre:

http://www.spaniaavisen.no/wip4/detail.epl?id=431986

Det er vel ikke noen større forskjell på Ryaiar-kundene og Norwegian-kunder, SAS-kunder etc. Sist jeg fløy fra Rygge så jeg også forretningsfolk. Ellers så har jo Ryanair (og DY) på en del områder erstattet "danskebåten".

OJB
07-04-2010, 10:24
fxxx off! (unnskyld ordbruken)

Samme EU regler som gjelder for alle flyselskap. Ryanair er store og har alltid back-up kapasitet om noe skulle gå galt, de har helt nye fly med lite bugs og tar godt vare på sine passasjerer.

Står t.o.m. på boarding pass:
EU Reg 261–Article 14.1
Ifyou are denied boarding or if
your flight is cancelled or delayed for at least two hours, ask
at the Ryanair desk or view online the text stating your rights,
particularly with regard to compensation and assistance.

Ha LITT resepekt for Ryanair OJB så får du kanskje litt respekt tilbake fra meg. ;)

Ordbruken er ikke unnskyldt.
Boardingpass påskrift eller ei, mange mainline selskaper har en helt annen erfaring med å håndtere driftsforstyrrelser og gjør dette bedre enn Ryanair og andre LCC selskaper.
Hvor leser du at jeg tilsynelatende ikke har respekt for Ryanair?

A346
07-04-2010, 10:40
Herregud!! Hvorfor må alle poster om FR utvikle seg på den akkurat samme måten?

Kan vi ikke diskutere temaet, istedenfor å spy ut galle og forklare hvorfor man selv ikke nedverdiger seg til å fly noe så folkelig, uetisk og lavstatus som FR?

sk931
07-04-2010, 11:25
Nej det stämmer inte. Den som har med rullstol på FR betalar INTE extra för det. Lita på en som har åkt med rullstol på FR mer än 10 gånger...
Det er jo godt, når det fungerer...
Ved at der et par gange her i AAR er opkrævet betaling for WCHR, idet kunden havde FRAVALGT denne service
Hilsen
Ole

imm
07-04-2010, 12:17
Det er jo godt, når det fungerer...
Ved at der et par gange her i AAR er opkrævet betaling for WCHR, idet kunden havde FRAVALGT denne service
Hilsen
Ole

Det bør rapporteres til Ryanair. De tar ikke betalt for å hjelpe folk som sitter i rullestol eller har behov for annen asssistanse. Det vet alle som jobber med selskapet utmerket godt. Ryanair har solide rutiner på dette området.

Hvis historiene du har hørt er sanne (noe jeg tviler på), bør handlingagenten rapporteres. Hvem har handling i Aarhus?


EDIT:
Litt on topic stoff: Det er verdt å merke seg at over 70% av Ryanairs passasjerer nå reiser uten innsjekket bagasje.
For oss som jobber med selskapet har verdagen blitt en helt annen, også litt på grunn av 100% internett innsjekk.

BU662
07-04-2010, 12:17
Jeg vil ikke kommentere om det er riktig / klok eller noe annet a fly med Ryanair. Jeg tror 65 Million passajerer i ar taler for seg selv. De som velger a fly med FR har sine grunner og dette bör man har en visst respekt for og ikke peke med finger pa dem som pa Saulus og Paulus.

Ryanair hever sine gebyrer og utnytter betalings-vilje av sine kunder. Akkurat er dette ingen annen ting enn nettverkselskaper gjör med sine billetter og yield management. Her styrer FR inntjening via gebyrer. Og - siden de aller fleste er villige a betale for dette - funkter dette bra. (Ellers vil de ikke har hatt disse 65 Mio Pax i 2009)

Om det er en klok strategi a öke bagasjegebyrer er jeg i tvil om. Jeg tror United har funnet en golden nugget med sine Baggage fee waiver fee. Dette er noe som koster en spenn en gang men binder en kunde til selskap. Ergo vil dette kunde vil vaere villige a betale for en UA billett som om en annen konkurrent er litt billigere siden han/hun vil jo utnytte sitt "baggage flat rate".

Det er pa tida at man anerkjenner at gebyrer vil vaere fremtida i luftfarten, ogsa i Europa. De tradisjonelle aktörer har store problemer a finne seg til dette virkeligheten, fordi dette har mange upene konsekvensre. Produkt unbundling er bare en av dette. Nye tjenester med mer-verdi er en annen og konkurransen fra Gulf som tilbyr alt inkl. er nok en aspekt av dette. Likevel taler yield trends hos BA, SK og LH en entydelig sprak.

Bengt
07-04-2010, 12:39
Det er jo godt, når det fungerer...
Ved at der et par gange her i AAR er opkrævet betaling for WCHR, idet kunden havde FRAVALGT denne service
Hilsen
Ole

FR är mig veterligen det enda bolaget där man kan boka assistans online. De andra jag har rest med (SAS, Spanair, Lufthansa, BA) kräver att man tar kontakt per telefon eller annat sätt och tar sedan upp till 48 timmar på sig att bekräfta att man kan få åka med rullstol.
På FR så får man välja TILL (inte välja bort) assistans av olika slag vid bokningstillfället. Det har fungerat utmärkt för mig och min dotter när vi har åkt med dem, senast så sent som i lördags till Girona från Skavsta.
Vad gäller vad som händer vid problem med resa med FR så må man nog vara beredd på att klara utlägg på egen hand för att senare begära ersättning av FR. Men de gör ganska mycket för att lösa problemen först. Två gånger (av drygt 50) har jag varit med om FR flyg som har fått tekniska problem. Båda gångerna löstes det med ersättningsflyg och jag kom hem, visserligen något senare men ända hem...

Wig-wag
07-04-2010, 20:41
Hva er det egentlige kundesegmentet for FR?

Det blir stadig vekk observert ambassadebiler på Rygge som leverer og henter passasjerer.

Det virkelige diplomat-livet har kanskje fjernet seg fra Kirkvaag, Lystad og Mjøens "Diplomatix". Det er vel lite kaviar og campagne hos Ryanair? (Eller kanskje campagne til salgs?)

Gunnar
07-04-2010, 23:16
Kan de som ikke vil fly med Ryanair på grunn av de ansattes betingelser, og fordi de ødelegger markedet, med hånden på hjertet si at de tenker på dette når de handler alle andre ting enn flyreiser?? Jeg bare spør...

Så langt som mulig; JA!
("som mulig" = jeg har tilstrekkelig kjennskap til "status quo", og det finnes alternativer)

Tertit54
07-04-2010, 23:49
For min del så kjøpte jeg Ryanair biletter i mars og betalte 15 euro for kofferten for vår reise i juli.
Det spennende nå er om de kommer til å "etterfakturerere" meg for 5 euro:old