AirbusTrond
05-04-2010, 11:53
Poster i all enkelhet en kjapp hverdagsrapport. OSL-AES med SK og AES-OSL med DY. Reisene ble bestilt og betalt i februar. Så vidt jeg husker kostet de ca 500 kroner hver vei.
Første flyreise skulle gå fra OSL med SK kl 1305. Flytoget ble valgt fram til flyplassen. Hadde allerede sjekket inn på nett og valgt meg sete 7F. Bagasjen ble levert ved bagdrop, køen utgjorde ikke mer enn ca 10 personer. Kjapt og greit var jeg gjennom sikkerhetskontrollen. Hadde en knapp time å slå i hjel, og sulten som jeg var, etter å ikke ha spist den dagen, ble det en rekebagett fra Upper Crust og en Solo sitron.
Ved gate begynte de å rope opp 2-3 navn på personer som skulle henvende seg. Dette ble ropt opp flere ganger. Så kom det melding om at flyet var overbooket, og at den som ville ha 300 euro i reisesjekker eller 150 i cahs, samt et måltid, kunne få dette mot å stå over til neste fly. Det ville i så fall bety 4 timers venting. Tydeligvis meldte noen seg, eller så var det slik at disse som ble ropt opp ikke var der.
Det var en blandet forsamling som gikk om bord. Tydeligvis en hel del sjøfolk fra verdenshavene på vei hjem. Ellers en del familier og turister. Flyet var da helt fullt, noe som undret meg litt, da jeg tross alt ikke hadde betalt så mye for billetten, og jeg så senere at den var relativt lav temmelig lenge. Det var en 737-700, så her kunne de nok satt inn en 737-800, tenkte jeg.
Ikke all verdens komfort, men heldigvis var det ikke de nyeste setene. En fordel med SAS på denne strekningen er at de faktisk har servering. Ettersom jeg ikke hadde kjøpt noe påskesnop på forhånd, synes jeg også tilbudet om å få kjøpe sjokolade var så bra at jeg ville benytte meg av det. En pils ble det også, for det ble det ikke på Gardermoen.
En behagelig og rolig flytur, dessverre helt skyet til vi kom fram til fjordlandskapet, der det var mer lettskyet. Landet presist på Vigra. Bagasjen var noe sen denne gangen, men jeg var heldig og fikk den relativt raskt. Så ble det Alfa-transport videre nordover.
Returen var 1650 med DY fra AES. Denne avgangen passer fortreffelig på søndager, da jeg kan ta hurtigbåt fra øya og buss til flyplassen. Tok denne også i romjula, men pga glatt rullebane droppet DY landinga, så avgangen ble i stedet 2245. Denne gangen kom med hurtigbåten fra Nordøyane, og den var på Valderøya ca 1440, 5 minutter før bussavgang. Båten fra Søre Sunnmøre var der ikke før 1550, men det er denne båten bussen er satt opp for (flere passasjerer), så vi ventet på den. Dermed ble det temmelig fullt og trangt da vi kom fram til AES.
Det var litt kaotisk og to nokså uorganiserte køer fram til DYs innsjekkingsautomater. 1 av 3 var dessuten ute av funksjon. Da jeg kom fram så jeg til skrekk og gru at jeg var satt i et midtsete, og i nervøsiteten over å få en slik skrekkelig behandling, glemte jeg å skrive ut bagtag, men fikk endret til sete 32C – bakerste rekke!
Bagtag fikk jeg av den litt stressa dama, køen bak meg var lang. Og det var en uendelig rekke av småbarnsfamilier og barnevogner. Har aldri sett maken. Skjønte at DY hadde satt opp en 800 denne dagen, nærmere bestemt LN-NOS, som vel er en ex-Sterling-maskin. Boarding startet umiddelbart etter at jeg var gjennom sikkerhetskontrollen og en tur på do.
Det strømmet folk på hele tiden, her var det tydeligvis noen som var litt sent ute. Kabinbesetningen bestod denne gangen utelukkende av menn. Det må være første gang jeg har opplevd innenriks. Litt skuffende… Nuvel. En gråtende jente i seksårsalder ville ikke om bord, for hun var redd for å fly, men roet seg forbausende raskt da hun satte seg i setet. De satt rett foran meg, og den yngre søsteren og moren fikk tydeligvis roet ned henne ganske bra. Hyggelig å observere. Ellers kom det tre-fire helt unge gutter, som var på grensen til UM, men reiste ute lapper. ”Sett dere ned her og oppfør dere skikkelig”, sa en av flyvertene, med litt glimt i øyet.
Det ble et voldsomt styr i opptellingen pga alle disse små barna. Det var fram og tilbake flere ganger. Det ble også sagt over callingen at det var mange småbarn, slik at noen måtte være forbered på å flytte seg. (Hvordan forholder det seg hvis man har betalt 40 kr for et bestemt sete?). Uansett – etter mange runder og med flere oppfordringer til å ha alle under 2 år på fanget under tellingen, ga de opp og telte ”hoder” i stedet for. Om det var 12, 13 eller 14 under 2 år vet jeg ikke, men mener at de sa at det var 202 passasjerer om bord!
Vi kom oss opp noen minutter etter oppsatt rute. DY har ingen servering underveis. Det synes jeg er litt skuffende, på den annen side for så vidt greit. Som regel er jeg mest sugen på noe å spise eller drikke på utreise – så SAS ut og DY hjem passer meg utmerket i så henseende. Landet ørlite etter rute, vi fikk en fin parkering og kort vei til bagasjebåndet. Måtte vente litt, men ettersom min lille bag lå som ca nr 5 på båndet, var det ingen problemer med å rekke 1816-flytoget. Og når 19-trikken ruller inn akkurat i det jeg skal ta den helt hjem, så er det utmerket. Med avreise fra barndomshjemmet kl 1420 og ankomst Gamlebyen kl 1850 er dette det raskeste som er mulig å få til.
Oppsummering: Begge flyene var helt fulle. På en så kort tur betyr ikke komforten så mye, men DYs fly var jo nyere, de hadde skjermer i taket for sikkerhetsdemo og viste noen tegneserier underveis. SAS har sin hyggelige servering og man føler litt ubevisst at SAS tilbyr ”litt mer”. Men som vanlig vil det være avgangstider og priser som betyr noe på denne strekningen for min del. Uansett – hyggelig å se at begge selskaper har godt påskebelegg til AES.
Legger ved noen bilder tatt på hurtigbåten fra Nordøyane til Valderøya.
1. Vi nærmer oss Skuløya og Haramsøya.
2. Ankomst Austnes
3. En hurtigbåtspotter på Austnes
4. Søvika med Gamlemsveten i bakgrunnen (mye snø for å være på denne tiden!)
5. En Havila-båt på prøvetur en 1. påskedag, ser det ut til
6. Tidevind ankommer Valderøya hurtigbåtkai fra Hareid
Første flyreise skulle gå fra OSL med SK kl 1305. Flytoget ble valgt fram til flyplassen. Hadde allerede sjekket inn på nett og valgt meg sete 7F. Bagasjen ble levert ved bagdrop, køen utgjorde ikke mer enn ca 10 personer. Kjapt og greit var jeg gjennom sikkerhetskontrollen. Hadde en knapp time å slå i hjel, og sulten som jeg var, etter å ikke ha spist den dagen, ble det en rekebagett fra Upper Crust og en Solo sitron.
Ved gate begynte de å rope opp 2-3 navn på personer som skulle henvende seg. Dette ble ropt opp flere ganger. Så kom det melding om at flyet var overbooket, og at den som ville ha 300 euro i reisesjekker eller 150 i cahs, samt et måltid, kunne få dette mot å stå over til neste fly. Det ville i så fall bety 4 timers venting. Tydeligvis meldte noen seg, eller så var det slik at disse som ble ropt opp ikke var der.
Det var en blandet forsamling som gikk om bord. Tydeligvis en hel del sjøfolk fra verdenshavene på vei hjem. Ellers en del familier og turister. Flyet var da helt fullt, noe som undret meg litt, da jeg tross alt ikke hadde betalt så mye for billetten, og jeg så senere at den var relativt lav temmelig lenge. Det var en 737-700, så her kunne de nok satt inn en 737-800, tenkte jeg.
Ikke all verdens komfort, men heldigvis var det ikke de nyeste setene. En fordel med SAS på denne strekningen er at de faktisk har servering. Ettersom jeg ikke hadde kjøpt noe påskesnop på forhånd, synes jeg også tilbudet om å få kjøpe sjokolade var så bra at jeg ville benytte meg av det. En pils ble det også, for det ble det ikke på Gardermoen.
En behagelig og rolig flytur, dessverre helt skyet til vi kom fram til fjordlandskapet, der det var mer lettskyet. Landet presist på Vigra. Bagasjen var noe sen denne gangen, men jeg var heldig og fikk den relativt raskt. Så ble det Alfa-transport videre nordover.
Returen var 1650 med DY fra AES. Denne avgangen passer fortreffelig på søndager, da jeg kan ta hurtigbåt fra øya og buss til flyplassen. Tok denne også i romjula, men pga glatt rullebane droppet DY landinga, så avgangen ble i stedet 2245. Denne gangen kom med hurtigbåten fra Nordøyane, og den var på Valderøya ca 1440, 5 minutter før bussavgang. Båten fra Søre Sunnmøre var der ikke før 1550, men det er denne båten bussen er satt opp for (flere passasjerer), så vi ventet på den. Dermed ble det temmelig fullt og trangt da vi kom fram til AES.
Det var litt kaotisk og to nokså uorganiserte køer fram til DYs innsjekkingsautomater. 1 av 3 var dessuten ute av funksjon. Da jeg kom fram så jeg til skrekk og gru at jeg var satt i et midtsete, og i nervøsiteten over å få en slik skrekkelig behandling, glemte jeg å skrive ut bagtag, men fikk endret til sete 32C – bakerste rekke!
Bagtag fikk jeg av den litt stressa dama, køen bak meg var lang. Og det var en uendelig rekke av småbarnsfamilier og barnevogner. Har aldri sett maken. Skjønte at DY hadde satt opp en 800 denne dagen, nærmere bestemt LN-NOS, som vel er en ex-Sterling-maskin. Boarding startet umiddelbart etter at jeg var gjennom sikkerhetskontrollen og en tur på do.
Det strømmet folk på hele tiden, her var det tydeligvis noen som var litt sent ute. Kabinbesetningen bestod denne gangen utelukkende av menn. Det må være første gang jeg har opplevd innenriks. Litt skuffende… Nuvel. En gråtende jente i seksårsalder ville ikke om bord, for hun var redd for å fly, men roet seg forbausende raskt da hun satte seg i setet. De satt rett foran meg, og den yngre søsteren og moren fikk tydeligvis roet ned henne ganske bra. Hyggelig å observere. Ellers kom det tre-fire helt unge gutter, som var på grensen til UM, men reiste ute lapper. ”Sett dere ned her og oppfør dere skikkelig”, sa en av flyvertene, med litt glimt i øyet.
Det ble et voldsomt styr i opptellingen pga alle disse små barna. Det var fram og tilbake flere ganger. Det ble også sagt over callingen at det var mange småbarn, slik at noen måtte være forbered på å flytte seg. (Hvordan forholder det seg hvis man har betalt 40 kr for et bestemt sete?). Uansett – etter mange runder og med flere oppfordringer til å ha alle under 2 år på fanget under tellingen, ga de opp og telte ”hoder” i stedet for. Om det var 12, 13 eller 14 under 2 år vet jeg ikke, men mener at de sa at det var 202 passasjerer om bord!
Vi kom oss opp noen minutter etter oppsatt rute. DY har ingen servering underveis. Det synes jeg er litt skuffende, på den annen side for så vidt greit. Som regel er jeg mest sugen på noe å spise eller drikke på utreise – så SAS ut og DY hjem passer meg utmerket i så henseende. Landet ørlite etter rute, vi fikk en fin parkering og kort vei til bagasjebåndet. Måtte vente litt, men ettersom min lille bag lå som ca nr 5 på båndet, var det ingen problemer med å rekke 1816-flytoget. Og når 19-trikken ruller inn akkurat i det jeg skal ta den helt hjem, så er det utmerket. Med avreise fra barndomshjemmet kl 1420 og ankomst Gamlebyen kl 1850 er dette det raskeste som er mulig å få til.
Oppsummering: Begge flyene var helt fulle. På en så kort tur betyr ikke komforten så mye, men DYs fly var jo nyere, de hadde skjermer i taket for sikkerhetsdemo og viste noen tegneserier underveis. SAS har sin hyggelige servering og man føler litt ubevisst at SAS tilbyr ”litt mer”. Men som vanlig vil det være avgangstider og priser som betyr noe på denne strekningen for min del. Uansett – hyggelig å se at begge selskaper har godt påskebelegg til AES.
Legger ved noen bilder tatt på hurtigbåten fra Nordøyane til Valderøya.
1. Vi nærmer oss Skuløya og Haramsøya.
2. Ankomst Austnes
3. En hurtigbåtspotter på Austnes
4. Søvika med Gamlemsveten i bakgrunnen (mye snø for å være på denne tiden!)
5. En Havila-båt på prøvetur en 1. påskedag, ser det ut til
6. Tidevind ankommer Valderøya hurtigbåtkai fra Hareid