PDA

View Full Version : Ferskvannsliste

Sunn
02-04-2010, 21:08
Hei Alle
Finnes det en oversikt over de ferskvannsområdene som er permanent tilgjengelige for sjøfly?

Sunn

Seabee
04-04-2010, 14:55
Det er et svært ømtålelig tema du tar opp, Sunn! Faktum er at det er blitt gjort flere forsøk på å lage oversikt over ferskvann som er "åpne" for sjøfly her i Norge - men disse er aldri blitt offentliggjort. Såvidt jeg vet, er det etter den gamle loven om "Motorisert ferdsel i utmark" opp til hver enkelt kommune hvilke tillatelser de vil gi. Hvordan den nye reviderte loven er/blir vet jeg ikke... Enkelte lokale sjøflygere har klart å få til ordninger som de kan leve med i sin kommune eller andre steder de besøker. Men forståelig nok, holder de kortene tett ved brystet - fordi det alltid er en mulighet for å miste privilegiene sine dersom det skulle komme økt sjøflytrafikk som følge av besøk av fremmede fly... Sjøflygingen har dessverre harde kår i Norge for tiden, og antagelig blir det bare verre og verre... Alle som kjemper imot/med "systemet" og fortsatt flyr sjøfly i Norge fortjener absolutt all den støtte og hjelp de kan få! :up:

Steinar
http://www.seabee.info

Sunn
05-04-2010, 09:42
Ja jeg skjønner det.
De er sikkert uansett ikke på et forum som dette som ønsker å fremme sjøflyging.
Men det hadde vært fint å kunne besøke likesinnede.
Kanskje vi kunne laget en ppr liste med kontaktpersoner som det er på mange av de små gress-stripene.
Jeg skjønner jo at slik trafikk må begrenses for å unngå trøbbel, men på den måten kommer vi heller aldri noe lenger i kampen for bedre tilgang.

Sunn

Scandinavian Sky
01-09-2010, 22:06
Hvorfor ikke sammle litt likesinnede og litt penger og konsultere en advokat til undersøke om det kan ikke gjøres noe med loven om motorisert ferdsel i utemark? Er jo helt meningsløst at sjøfly er inkludert i et lov som er laget for snøscooter og traktorer. Kun kajak og sjøfly kan komme og gå i villmark uten å etterlate et spor!
I Tyskland var sjøflyvning ikke tillatt etter 2. Verdenskrig og 1 person som ville få sjøflyvning i gang igjen har gått til rettsak mot staten og vant til slutt. Litt av en innsats. Så ble sjøflyvning lov igjen i Tyskland i 2000. Selv om det er fortsatt mye restriksjoner så var det et stor skritt. Hvorfor ikke vise litt av den innsatsen her i Norge? Det hadde vært verdt et forsøk.