View Full Version : Ferskvannsliste
Hei Alle
Finnes det en oversikt over de ferskvannsområdene som er permanent tilgjengelige for sjøfly?
Sunn
Det er et svært ømtålelig tema du tar opp, Sunn! Faktum er at det er blitt gjort flere forsøk på å lage oversikt over ferskvann som er "åpne" for sjøfly her i Norge - men disse er aldri blitt offentliggjort. Såvidt jeg vet, er det etter den gamle loven om "Motorisert ferdsel i utmark" opp til hver enkelt kommune hvilke tillatelser de vil gi. Hvordan den nye reviderte loven er/blir vet jeg ikke... Enkelte lokale sjøflygere har klart å få til ordninger som de kan leve med i sin kommune eller andre steder de besøker. Men forståelig nok, holder de kortene tett ved brystet - fordi det alltid er en mulighet for å miste privilegiene sine dersom det skulle komme økt sjøflytrafikk som følge av besøk av fremmede fly... Sjøflygingen har dessverre harde kår i Norge for tiden, og antagelig blir det bare verre og verre... Alle som kjemper imot/med "systemet" og fortsatt flyr sjøfly i Norge fortjener absolutt all den støtte og hjelp de kan få! :up:
Steinar
http://www.seabee.info
Ja jeg skjønner det.
De er sikkert uansett ikke på et forum som dette som ønsker å fremme sjøflyging.
Men det hadde vært fint å kunne besøke likesinnede.
Kanskje vi kunne laget en ppr liste med kontaktpersoner som det er på mange av de små gress-stripene.
Jeg skjønner jo at slik trafikk må begrenses for å unngå trøbbel, men på den måten kommer vi heller aldri noe lenger i kampen for bedre tilgang.
Sunn
Scandinavian Sky
01-09-2010, 22:06
Hvorfor ikke sammle litt likesinnede og litt penger og konsultere en advokat til undersøke om det kan ikke gjøres noe med loven om motorisert ferdsel i utemark? Er jo helt meningsløst at sjøfly er inkludert i et lov som er laget for snøscooter og traktorer. Kun kajak og sjøfly kan komme og gå i villmark uten å etterlate et spor!
I Tyskland var sjøflyvning ikke tillatt etter 2. Verdenskrig og 1 person som ville få sjøflyvning i gang igjen har gått til rettsak mot staten og vant til slutt. Litt av en innsats. Så ble sjøflyvning lov igjen i Tyskland i 2000. Selv om det er fortsatt mye restriksjoner så var det et stor skritt. Hvorfor ikke vise litt av den innsatsen her i Norge? Det hadde vært verdt et forsøk.