View Full Version : National DC-8 på Sola idag (bilder )
sirpjalle
02-04-2010, 15:19
Hiver opp noen bilder fra dagens begivenhet.
Bildene er stor sett ubehandlet, ellers croppet
Herlig, klassisk fly og flotte bilder..:)
Sola har vel fortsatt ikke maindeck-loader? Åtter'n er såpass lav at det ser ut som det går greit med en vanlig highloader.. :)
Sola har desverre fortsatt ikke maindeck nei. :cry:
Fine bilder av en vakker maskin! :up:
Fantastiske bilder! :)
Hva er de to 'hullene' på nesetippen av dette flyet?
putzmeister
02-04-2010, 16:32
Jeg har bare en ting å si: TAKK! :up:
ENGM 911
02-04-2010, 16:59
Lekkerbisken dette. Husker tilsvarende var jevnlig innom FBU i cargoversjonen. Hylende motorer som fikk nesehårene til å dette ut av seg selv. Eksosen disse la igjen på tarmac fikk ansatte til å se ut som kølbrikketter hele gjengen.
Norwegian15
02-04-2010, 20:31
FLotte bilder. Hvor lenge er det den skal være der?
svgspotter
02-04-2010, 20:32
FLotte bilder. Hvor lenge er det den skal være der?
Den drar på Mandag! ;) Mine bilder kommer etterhvert de og! :D
Og siden ingen gidder svare 'Bronzee', får jeg vel forsøke meg da:
Om jeg ikke tar helt feil har de to "kjinnposene" der å gjøre med inntak av luft til turbokompressorene som styrer kabintrykk, og systemet for air-condition.
Hvis du ser bilder av gamle Boeing 707/720 f.eks., så ligger disse luftinntakene helt fremme på toppen av motorenes luftinntak, som små hull i forlengelsen av den armen som fester motorene til vingen....
Fly på den tiden der brukte ikke bleed-air fra motorene til å drive kompressorer for kabintrykk og air-condition.
En tekniker kan sikkert forklare bedre vb-:o
Den drar på Mandag! ;)
Niks, den skal ha være vekke nå ;)
svgspotter
03-04-2010, 09:29
Da har de skiftet avgangstid! :D
Om jeg ikke tar helt feil har de to "kjinnposene" der å gjøre med inntak av luft til turbokompressorene som styrer kabintrykk, og systemet for air-condition.
Hvis du ser bilder av gamle Boeing 707/720 f.eks., så ligger disse luftinntakene helt fremme på toppen av motorenes luftinntak, som små hull i forlengelsen av den armen som fester motorene til vingen....
Fly på den tiden der brukte ikke bleed-air fra motorene til å drive kompressorer for kabintrykk og air-condition.
Ikke at jeg er noe tekniker ( :lol: ) - men jeg og en annen person her på forumet jobbet iherdig med å finne ut hva de var da jeg plutselig stilte personen samme spørsmål. Personen visste 99% sikkert hva det var, så for å bli sikker googlet jeg.
Søket gav meg en tech-side på airliners, som videre utdypet saken:
Each of those chin scoops have three holes. There is a large opening in the middle which takes in air for the air-to-air heat exchanger on that side. There are also two smaller holes that are the individual inlets for the turbocompressors. On the DC-8, there are a total of 4 turbocompressors. The Boeing 720 series had two turbocompressors and most 707 series aircraft had three.
In later years, when the JT3 engines, on DC8s, were replaced with CFM-56 powerplants, the turbocompressors and freon cooling units were removed and replaced with "packs" that allowed engine bleed air to be used for temperature control and cabin pressurization. The DC8 chin scoops were modified to close off the turbocompressor inlets.
[......]
Well, in actual fact, some B707 freighter aircraft did indeed have the number four engine turbo-compressor removed.
Two T/C's are sufficient on B707 freighter aircraft to keep the cabin properly ventilated, as well as, of course, pressurized.
Even92LN
03-04-2010, 12:44
FLott dokumentasjon! Ikke ofte man ser slike! :)
Da har de skiftet avgangstid! :D
Aldri vært planen at den skulle dra på mandag.
Gulboble
03-04-2010, 14:52
Flotte bilder. DC 8 må være noe av det mest stilrene som er laget. Kan glede meg over at jeg fikk fløyet et eksemplar før det var for sent.
Her er damen fra en annen vinkel
http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/DSC_2232.jpg
Tusen takk! :D
sirpjalle
05-04-2010, 11:31
Takk for hyggelige kommentarer og takk for de som forklarte hva de to "neseborene" i front var. :)
sirpjalle
05-04-2010, 11:40
Noen som vet hva dette er på toppen av flyskroget? (rett ovenfor logoen)
Jeg finner ikke flere slike bilder med en slik dings på de andre bildene heller.
http://farm5.static.flickr.com/4003/4493008616_f75030f17a_o.jpg
hehehehe... det er nok noe byggning i bakgrunnen, kanskje en silobygg bak åsen ..
B767 - du har mer rett enn du aner ;)
http://i42.tinypic.com/2ahflmq.jpg