PDA

View Full Version : LX Y-klasse: CPH-ZRH-GRU-ZRH-CPH

jefi99
01-04-2010, 22:46
23MAR10: LX1273 CPH-ZRH A321 HB-IOL
23MAR10: LX0092 ZRH-GRU A340 HB-JMG
29MAR10: LX0093 GRU-ZRH A340 HB-JML
30MAR10: LX1270 ZRH-CPH A320 HB-IJB

Præcis 23 timer før afgang checkede jeg ind på swiss.com og fandt ved hjælp af seatguru.com de bedst mulige sæder, og lagde ved samme lejlighed mit OZ*G kort ind. Jeg valgte på første leg A321's bedste økonomisæde, nemlig 26A, der har 2 meter til sædet foran. På det lange stræk var det straks værre, idet langt de fleste sæder allerede var optaget. Jeg endte med 41B, for selv om jeg havde muligheden for at vælge et gangsæde i midten med ledigt sæde ved siden af (340'eren har jo 2-4-2 konfiguraton), så valgte jeg B-sædet, da jeg ville undgå AVOD-boksen under D- og G-sæderne, på trods af muligheden for at blive fri for passager i nabosædet.

Jeg bemærkede i øvrigt på www.zurich-airport.com's departure/arrival-side, kan man ved at køre musen henover en given afgang, se flyets registrering!

Et par timer før afgang indfandt jeg mig i Kastrup, og før check-in valgte jeg at indtage et lettere måltid på Burger King i terminal 3. Selvom jeg egentlig havde checket ind, så skulle jeg aflevere mine kufferter, samt have mine boardingkort. LX benytter ikke SGS (men Novia) som handlingselskab, og derfor foregår checkin i terminal 2. En passager ved hver af de tre indcheckningspulte, hvor en af beregnet til Biz- og Guldkunder. Den først ledige er Biz-skranken, hvor jeg afleverer mine to kufferter, og da jeg beder om at få Priority-tags på de to kufferter, kigger agenten grundigt på skærmen. Det viser sig, at på trods af at mit OZ*G-kortnummer er registreret korrekt, har systemet ikke anerkendt det som *G. Også selvom det har gyldighed til og med juni 2011 (og forlænget til 2014, når jeg har overstået turen til Brasilien).

CPH-ZRH (København-Zurich), dep 2000, arr 2150

Jeg indfandt mig ved gaten cirka 1940, efter kort at have besøgt Scandinavian-loungen. Egentlig havde jeg jo lige spist og drukket på Burger King, men herfra havde jeg spottet Danske Bank-direktør Peter Straarup gå op ad trappen hen mod Fast Track, og derfor ville jeg lige se om han også sad og i loungen. Han var der dog ikke...

Boarding skete gnidningsløst, og da boarding var overstået, kiggede jeg mig rundt, og anslog at kabinefaktoren har været omkring de 40% i economy, mens jeg ikke nærmere efterforskede i kabinefaktoren foran gardinet.
Vi var i luften kl 2020, og på en ganske hændelsesløs tur ned over Europa, blev vi tilbudt en klassisk lille sandwich, samt drikkevarer efter behag. Kaptajnen forklarede lidt om ruten på engelsk, tysk og svensk (!), og kaptajens navn afslørede da også et sandsynligt svensk ophav.
Jeg drak et par øl på turen, men var alligevel lidt skuffet over at blive serveret Heineken - hvad blev der af Feldschlösschen? På trods af det sene takeoff i CPH, landede vi kl 2143 i ZRH; 7 minutter før schedule.

ZRH-GRU (Zürich-Sao Paulo Intl), dep 2240, arr 0645

Jeg begav mig straks mod terminal E, da der kun var 50 minutter connection time ifølge min rejseplan. Da jeg ikke er videre begejstret for Bellevue-loungen i terminal E, og da boarding faktisk allerede var begyndt, da jeg kom derover, gik jeg hen mod min gate. Jeg bemærkede i øvrigt, at aftenens LX-fly til JNB var aflyst, og takkede flyguderne for, at det ikke var HB-JMG (som jeg i øvrigt har fløjet med til HKG i 2008), der var cancelled.

Nu er jeg ikke videre angst for at flyve (tværtimod), men hvis jeg havde været det, så havde jeg måske set lidt lysere på turen efter at have sat mig i sæde 41B. I sæde 41 FGH sad nemlig tre brasilianske nonner i fuld uniform. Kabinefaktoren i monkey class anslår jeg til cirka 90-95%, ukendt i C og F.
Efter at have været ret træt af at flyve med europæiske flyselskaber, når man nu kender serviceniveauet på de asiatiske, så har jeg sandelig skiftet mening efter denne tur. Helt utroligt fantastisk veloplagt crew (indbyrdes tysktalende), og særligt de to cirka 50-årige damer, der primært betjente min række, forstod virkeligt at holde humøret højt, både blandt passagerer og besætning. Selve aftensmaden bestod af en salat med italian dressing, valget mellem "oksekød med ris og grøntsager" eller "ris med grøntsager" gjorde det let; det faldt ud til førstnævntes fordel, og til sidst en chokoladedessert. Selvom jeg yderst sjældent er en stor fan af rødvin serveret i economy-kabiner (med TAP som en undtagelse), så finder jeg faktisk den Grenache Merlot, som LX serverer, ganske anstændig.

Jeg havde ret hurtigt på turen gennegået filmprogrammet i Swiss-magasinet, og fundet et par film jeg ville underholde mig selv med. Jeg blev derfor svært skuffet, da jeg fandt ud af, at man havde "vendt" programmet om, således at de film der tydeligvis skulle vises TIL Schweiz, var nu dem, der blev vist FRA Schweiz. Denne del fandt jeg noget mere uinteressant, men endte med at se "Damned United", en film om fodboldtræneren Brian Clough, og om Leeds United i 1970erne. Da denne var den eneste film jeg gad se, var det heldigt, at mit AVOD brød sammen netop som rulleteksterne løb over skærmen efter filmen. Jeg gad ikke klage over systemet, men valgte at forsøge at få sovet et par timer. Dette skulle vise sig at være ret umuligt, idet den schweiziske herre i 41D (ved siden af de tre nonner), formodetlig må have været forsvarende europamester i snorkning (ZZZZZZZZ!!!!), og mente han skulle bevise hans overlegenhed her ombord på LX92!
Jeg fik måske sovet 30-60 minutter, og var i galley et par gange for at få lidt at drikke, og undrede mig her over, at de 2-liters colaflasker var fra Sydafrika!?

Et par timer før landing, måske kun 90 minutter?, blev andet måltid serveret, nemlig en lille kurv med yoghurt, juice, en bolle, en croissant, smør, smøreost og ost, fulgt op med servering af kaffe, te og kolde drikkevarer.

Jeg var lidt overrasket over, at kaptajnen her hen mod landing fortalte, at passagerer på højre side kunne nyde udsigten over Rio de Janeiro, hvilket er en lettere usædvanlig routing, idet man normalt kommer mere fra stik nord. Vi havde hjulene på jorden kl 0723, 38 minutter efter planen.

Immigration i GRU kan tidligt om morgenen ofte tage over en time, og da vi landede næsten samtidig med American og en TAM-maskine fra Europa, kunne man frygte det værste. Jeg var dog igennem immigration efter ca 15 minutter, og på trods af at jeg blev taget ud til toldkontrol, var dette en relativ smertefri velkomst.

(fortsættes)

jefi99
02-04-2010, 00:00
GRU-ZRH (Sao Paulo Intl-Zürich), dep 1830, arr 1110

Jeg forlod min Sao Paulo-residens kl 1515, og undgik den værste myldretidstrafik ud af Ayrton Senna-motorvejen mod Cumbica-lufthavnen ved Guarulhos, og ankom cirka 1605. Ved First og *G-checkin var der ingen kø, mens der nok stod 10-15 pax ved Economy. Jeg havde nu tre kufferter, og det gav hævede øjenbryn på den kvindelige checkin-agent. LX har piece concept på flyvninger til Brasilien, og som *G har jeg lov til en ekstra kuffert (=3stk), hvilket hun dog først ville have lov at undersøge. Først ved at spørge sin supervisor, som sad ved siden af ved Biz-checkin, som dog svarede ved at trække på skuldrene, og efter at have checket i computeren informerede hun mig (og supervisoren) om, at jeg godt måtte have tre stykker bagage med. Det vidste jeg i øvrigt godt, det var en af de primære årsager til at jeg valgte LX til turen!

Jeg havde ligesom på udturen valgt sæde på swiss.com, og denne gang havde jeg valgt 28B, på trods af at det er bagerste række i forreste eco-kabine, og seatguru derfor advarer mod nærheden af toiletterne. Jeg kunne dog online ikke få lov at vælge sæde på ZRH-CPH, men her fik jeg printet et boardingkort ud med 8C. Seks dage efter min udrejse var miles for udturen stadig ikke tikket ind på min Asiana-konto, men det er ikke første gang. Faktisk er de kun undtagelsesvis kommet automatisk ind. Men her i GRU kunne Swiss-systemet åbenbart godt genkende min OZ-konto, hvilket blev tydeliggjort både ved at der stod FQTV OZ-xxxxxxxxx/OZ*G lige under mit navn, samt GOLD med store bogstaver på den venstre del af boardingkortet.
Herefter begik jeg men en lille tur hen på postkontoret i den modsatte ende af lufthavnen (Asa A/B), mens Swiss benytter D, og derefter tilbage igen igennem security, paskontrol og derefter op i den gamle Varig-lounge, der nu hedder Smiles-loungen (efter Gol's køb af Varig, og dermed overtagelsen af deres bonusprogram Smiles). Jeg bemærkede dog, at HON og First benyttede en anden lounge, ovre bag American Airlines' Admirals Club.
Loungen er en trist forestilling. Et udvalg af nødder, frugt, små sandwich, kaffe, øl, vand og brasiliansk vin, samt et spøjst udvalg af internationale aviser (italiensk, israelsk, argentisk og amerikansk, men ingen britiske, tyske eller skandinaviske - sidstnævnte havde jeg nu heller ikke forventet), samt nogle få magasiner, bl.a. Mexicana's inflight flyer magazine, samt en spansksproget udgave af Lonely Planet magazine.
Jeg nød et par sidste Guarana-sodavand, og sneg senere et par stykker med mig til at nyde ombord på flyet, og forlod loungen for at få en massage ved gaten. Det viste sig, at disse mobile massagestole, som findes i mange brasilianske lufthavne, nu var koncentreret i en Spa for enden af fingeren, og samtidig var blevet markant dyrere. Jeg opgav, og gik tilbage til loungen, og kl 1740 meddelte de via højttalerne i loungen, at boarding til LX93 begyndte. Afgang var 1830, og på boardingkortet stod, at boarding skulle begynde 1755. Jeg var ved gaten 1750, og naturligvis var boarding ikke begyndt. Da der var ret proppet ved gaten, besluttede jeg mig til at stille mig i den af de tre køer, der ikke var beregnet til gravide/handicappede/børnefamilier, og heller ikke til economypassagerer, men den i midten til Biz/First/*G. Jeg gik ombord som nummer fem, og min nabo havde allerede sat sig i sit vinduessæde. Det viste sig senere, at han var TG*G.
Kl 1820 så det ud til, at alle var ombord. Troede jeg! Udenfor begyndte et voldsomt uvejr af kraftig regn og torden. Siden LX stoppede med at flyve videre fra GRU til SCL, har man haft codeshare med JJ (TAM Brazilian), og denne JJ-maskine fra Santiago de Chile kunne pludselig ikke lande i dette vejr. Det drejede sig om et antal passagerer, som først blev nævnt til at være 10, senere 20? I første omgang mente kaptajnen at vi skulle vente 30 minutter, senere yderligere 20 minutter. Imens sad vi her i flyet, så lyn og hørte en voldsom regn slå mod flyets tag og vinger. Det besluttedes at forlade GRU uden passagererne fra Chile, og vi havde pushback 1915, og var i luften 1923. I ventetiden havde jeg bemærket purseren (eller på LX-sprog: maitre d'cabin) gå rundt at byde visse passagerer velkommen, men ikke mig og min sidemand! Jeg tænkte, at de to passagerer på første række af economykabinen næppe kunne være HON's, men måtte være Senator's.
Da vi var kommet i luften, skulle det vise sig, at vi også på denne strækning havde et fantastisk crew, denne gang fransktalende. Ret hurtigt herefter begyndte serveringen af drikkevarer, jeg valgte rødvin, mens min fransktalende sidemand lagde ud med Gin&Tonic. Kort efter kom maden, og denne gang var valgmulighederne vegetarlasagne eller oksekød med kartoffelmos og grøntsager. Igen et let valg! Salaten var et salatblad og nogle løse majs, og desserten en vacuumpakket gulerodskage. Og så kom dagens overraskelse. Som trold af en æske, kom den mandlige Maitre d'Cabin springende, da min sidemand og jeg skulle have mad. Da jeg ikke taler fransk, fangede jeg ikke hvad der foregik til at starte med, da han spurgte hvad min sidemand ville have (han svarede i øvrigt: Le Beauf). Han sagde så: Monsiegneur "jefi99", <noget på fransk>, hvortil jeg ligeledes svarede "Le Beauf", og herefter slog jeg over i engelsk. Sandelig om det ikke var min første *G-recognition i LX monkey class.
Load factor på denne tur var i economy cirka 80%.
Jeg havde i øvrigt naturligvis frygtet, at filmprogrammet skulle være det samme som på udturen, men det var atter en gang omvendt(!), altså ikke det samme! Jeg valgte her at se "Up in the air" med George Clooney. Som regel gør jeg alt for at undgå at tale med min sidemand ombord, og fransktalende forstærker kun dette. Men denne gang gjorde jeg en undtagelse og konverserede lidt med vinduespladsen.
Denne gang fik jeg sovet nogle timer (tak til Grenache Merlot), og vågnede da lyset blev tændt, cirka 90 minutter før planmæssig landing. En kurv meget lig den på udturen (croissant, yoghurt osv), blev serveret.
Vi måtte cirkle et par gange mellem Basel og Zürich, før vi satte hjulene på Zürich-Kloten kl 1129, 19 minutter efter tabellen. Efter paskontrol, nåede jeg et meget hurtigt besøg i LX-loungen for at få en lille smule strøm på min iPhone, så jeg kunne ringe når jeg landede i CPH. Fik lidt nasi goreng og en glas cola light. Loungen var ret fyldt her midt på dagen!

ZRH-CPH (Zürich-København), dep 1220, arr 1405

Skyndte mig til gate, og gik ombord som den sidste. Bemærkede på min tur gennem de seks rækker med Business, at her kun var 4 passagerer, hvoraf jeg genkendte to af dem: Ole Ritter (cykellegende og tidligere verdensrekordindehaver), samt i styrmandsuniform Katrine Elmer (tidl. TV-vejrpige, og Cimber-pilot).
Atter en hændelsesløs flyvning. Jeg valgte at sætte mig på 7D istedet for min allokerede 8C. Igen blev man budt på de kedelige sandwich, men igen takkede jeg nej. Fik en kop kaffe og en coke light. Kabinefaktor i eco: 70%, biz: 4pax på 6 rækker=11% (LX har vidst ikke midtersædet blokeret?).
Gik ned til bagagebåndet, og så at mine kufferter ville komme om 19 minutter. Jeg gik hen til pølsevognen for at få en hotdog. Noget som de danske curlingsøstre Dupont havde appetit på, netop hjemvendt fra VM i Canada. Mine tre kufferter ankom overraskende nok blandt de første, men næppe på grund af priority tag, idet de første kufferter ikke havde sådan en på?

Kan LX Economy anbefales? Absolut, både på hard og soft product er LX blandt mine absolutte favoritter, og til GRU mit førstevalg.
Kan LX anbefales til GRU? Absolut, de har i hvert fald fra CPH den korteste rejsetid til GRU.
Kan Zürich anbefales som transferlufthavn? Absolut. Sammen med MUC, og til dels HEL og CPH, bedst i Europa!

Someone
02-04-2010, 11:12
Flott rapport. LX pleier levere varene og har etterhvert blitt mitt favoritt europeiske selskap. LX blokkerer midtsetet på intra-europeisk biz

pgaa
02-04-2010, 11:40
Finfin rapport ! :)

FlightDeck
02-04-2010, 12:33
Takk for fin gjennomgang av SWISS, som er et selskap også jeg absolutt vil anbefale. Mer personlig og crew-avhengig service enn hos Lufthansa, derav varierer kvaliteten også fra flyvning til flyvning.

Hickok
07-04-2010, 10:30
Takk for fin rapport, og jeg slutter meg til anbefalingen av Swiss, både foran og bak gardinen. Slutter meg også til anbefalingen av ZRH som transferflyplass.