PDA

View Full Version : En kort reseskildring MMX-ARN-BKK och vice versa.

masse1982
13-06-2005, 17:43
Nu när det är en vecka till jag ska åka till Thailand så tänkte jag berätta lite om min förra resa dit i januari.

Förväntningarna var ganska stora när jag skulle få åka SAS och dessutom besöka ARN för första gången i mitt liv och man har ju hört så mycket gott om de av folk.
När jag kom till ett soligt sturup är det första man ser en jumbojet på norra plattan samt några spotters, vilken start på denna resan :) Incheckningen på sturup (SAS) gick smidigt tack vare att personal från sas visade hur maskinerna för självincheckningen fungerade.
Med min vanliga tur så piper det i säkerhetskontrollen och konstaterar som vanligt att det är min livrem.

Väl framme vid gaten möts jag av "Mette viking" MD82 och det blir ganska snart tid för boarding. Väl inne i planet möts jag av en trevlig besättning men när man ska sätta sig ner så möts man av det vanliga problemet med trängsel. Pressar in mina 192 cm och sitter nästintill fast. Vi kommer iväg några minuter sent men detta tar vi igen pga stark medvind. Väl när benen domnat bort och vi är uppe i luften så bjuds det på kaffe (bara) som dessutom var av den mindre goda varianten. Flygningen gick väldigt snabbt och vädert på ARN var nästan ännu bättre än hemma.

Väl inne på arlanda möts man av en superfin och fräsch flygplats nästan i klass med CPH. Det är ganska tomt i terminalerna och väldigt luftigt och skönt. Efter att snabbt ha fått våra väskor beger vi oss mot T5 för att checka in.

Sammanfattning 1: SAS var ok (men detta endast tack vare den trevliga personalen), men långt ifrån Malmö aviation om man ska jämföra bolag. Första intrycket av Arlanda var gott, en mycket fin flygplats.

På vägen till T5 skulle vi ta oss upp ett våningsplan och rullbanden var ur funktion vilket är jäkligt dåligt. Vi fick putta upp våra väskor på vagnen och många hade problem med detta. väl framme vid incheckningen finns 5 diskar att checka in i men köerna vid dem är bara mest en stor röra. När man väl kommit rätt och det är någorlunda organiserat kommer en sur Falck vakt och ändrar om allt på ett surt och otrevligt sätt.
Ingenting hände vi fick vänta vänta vänta och sen fick vi även vänta! kön rörde sig i snigelfart. Vi stod mitt i kön och kom fram efter lite mer än 1 timme. Efter denna tråkiga väntan var det dags för nästa säkerhetskontroll jag la min plånbok och kameraväska på bandet till röntgenmaskinen. Som vanligt piper det på mig och kontrollanten bara drariväg mig en bit, han kollar mig och är dessutom otrevlig. När jag kommer för att ta min väska och plånbok är dessa borta, men min bror som gick lite efter mig hade tagit dem åt mig. Hur f*n kan de låta det gå till så?? vem som helst kunde ju tagit mina saker.
Vid gaten möts man av G-OMYT en relativt nymålad A332 från MyTravel.

Sammanfattning 2: Arlanda är en fin flygplats, men verkar inte kunna hantera några större plan. Servicen var under all kritik och många var väldigt otrevliga. Jag jobbar själv inom servicebranschen och om jag hade betett mig som dem hade jag fått sparken direkt, Skärpning! Det går inte ens att jämföra med Sturup eller Kastrup där servicen verkligen fungerar och man blir trevligt bemött.

Nu var det dags att gå ombord på G-OMYT , riktigt fint innuti men som vanligt jäkligt trångt. Servicen ombord var bra och helt ok mat. Inte mycket att klaga på. Efter ca 1000 mils flygning landar vi på Bangkok international Don Muang tyvärr är det molnigt och väldigt mycket smog i luften. Överallt ser man intressanta flygplan och flygbolag, nästan ett paradis!
Pass/visa kontroll i BKK gick väldigt fort om man jämför med tex Phuket vilket är skönt efter en sån lång resa. Bagaget kom snabbt och nu hade vi 2 härliga veckor att spendera i Thailand.
.
.
.
Tiden gick väldigt snabbt och det blev snart dags för hemresa. Incheckningen tog ca 10 min (lär av det ARN!) och vid visa/ pass kontroll stälde de tom sig upp och tackade en. Inga sura miner här inte. Flygplatsen är fin men något sliten och det byggs för tillfället en ny flygplats i Bangkok så denna ska väl inte användas allt för lång tid till. Precis innan gaten var det dags för säkerhetskontroll som vanligt piper det på mig och en liten thailändska (150cm) ber mig att kliva upp på en pall så hon kunde undersöka mig. Mina 192 cm kändes nu ännu längre än vad de gjort de 2 tidigare veckorna, men jag antar att det såg ganska kul ut när hon knappt nådde till mina axlar när hon sträckte sig.

Ute vid gateområdet fanns det möjlighet för att fotografera, tyvärr inomhus. Men man såg väldigt bra allt som gav sig iväg och de taxande planen tom svägerska som inte är ett dugg flygintressarad tyckte det var häftigt!

På hemresan fick jag sitta vid framkanten av vingen vilket var mycket behagligare ljudmässigt än att sitta bak som vi gjorde på vägen ned. Besättningen var trevlig som vanligt, förutom en som skällde på passagerare och styrde och ställde. Ingen verkade tycka om det inte ens de andra i besättningen. Vid mellanlandningen i Sharjah byttes dock besättningen och vi fick lugn och ro.

I Förenade arab emiraten fick vi tilfälle att gå av och sträcka på oss i 40 min. Flygplatsen var ganska tråkig men trafiken här var helt underbar. An124, IL76, 747SP osv osv. Synd bara att det är strängt fotoförbud i flygplatshallen . Här var jag lite rädd att gå genom säkerhetskontrollen, men det gick fint, man såg hur vissa blev bortförda för grundligare kontroller.

Sammanfattning 3: Allt fungerade perfekt på BKK som var en bra flygplats. Spottingmöjligheterna var ok inne i hallen och trevlig personal. Sharjah var ganska tråkig men vi blev bemötta väldigt trevligt. Dessutom skönt med en bensträckare.

Sista sträckan bjöds det på ytterligare mat (vilken smakade väldigt bra) de flesta ombord sov så man fick underhålla sig själv, fick se en film för 3:e gången eller nått 

Landningen på arlanda gick bra och där var lite snö på marken, väldigt jobbigt att komma hem från värmen till det. För att ta sig till bagagehämtningen fick man gå ner för väldigt många trappsteg man blev nästan yr som man sprang runt. Ganska dåligt system faktiskt många äldre och barn blockerade trappan på detta vis. Vi kom in på ett helt öde Arlanda och vi var de ända som väntade på vårt bagage. Vi väntade, väntade och väntade tog väldigt lång tid här ocksåefter drygt 1 timmes väntande fick vi vårt bagage, tur vi inte hade bråttom! Vi började gå mot inrikes för att checka in vårt bagage till Malmö igen. Återigen fungerade inte rullbanden och nu känns det som att det inte är tillfälligheter att Arlanda har så dålig service!
Vid incheckningen var det ingen som hjälpte en man fick själv lista ut hur man skulle göra, där satt personal från sas som hela tiden skickade bort folk som gjorde fel men han hjälpte aldrig någon. Jag fick hjälpa någon med det och jag var inte riktigt säker på att jag gjort rätt ens. Visst det kanske är framtidens system, men om man ber om hjälp tycker jag att man ska få det.

Återigen säkerhetskontroll på Arlanda och nu hände samma sak som sist men nu sa jag till att jag ville ha min plånbok och han fräste åt mig och jag fick banne mig vänta, skandal! Väl vid gaten var man ganska trött eftersom jag varit på resande fot i 26 timmar. Planet stod där men ändå blev det försenat en bra stund pga SAS inte hade personal på plats. När jag satte mig i B736 så tror jag att det var det trängsta jag åkt, men resan gick snabbt och den gratis coca colan smakade bra. En skakig landning på sturup och en väntan på 5 min på bagaget avslutade detta reseäventyr som totalt sett ändå kändes lyckad.

Sammanfattning 4: Arlanda klarar inte av servicen så om man ska åka längre sträckor ska man nog välja CPH. (visst alla kan ha dåliga dagar osv, men det var likadant när vi kom hem som när vi åkte).

Denna erfarenhet gjorde det lätt att välja Thai från CPH denna gången jag åker, hoppas jag kommer trivas bättre med det.

Mvh. Mats

Savipix
13-06-2005, 17:45
Fin rapport Mats! Keep em' coming!

Nu längtar jag till Kina ännu mer.

Christian
13-06-2005, 18:24
I dina sammanfattningar håller jag med dig helt och hållet. ARN är nog den mest oorganiserade flygplats som finns. T.o.m. ORD fungerar bättre. Och det är ju en av dom mest trafikerade flygplatsen i världen.

Mycket bra skriven reserapport.

EB
13-06-2005, 18:40
Flott rapport...men enig at ARN ikke er noen flott flyplass. Riktignok har den nyeste terminalen blitt mye mye bedre - men totalt er flyplassen rotete og ikke særlig hyggelig.

DY
13-06-2005, 19:30
Fin rapport. Skjønner ikke hvorfor en har delt flyplassen opp i så utrolig mange "terminaler" som de kalles. Veldig varierende de ulike "terminalene".

Køen ved innsjekkingen i T5 er visst noe som er ganske vanlig. Aldri opplevd at det går kjapt.

jikswoboB
14-06-2005, 01:14
Måste motvilligt erkänna att Kastrup är en trevligare flygplats än Arlanda. Arlandas många terminaler är helt klart ett stort aber för passagerare och flygplatsens möjligheter att kunna erbjuda topservice. Det jag inte kan förstå är varför man låtit bygga den nya avgångshallen i T5 så liten. Den känns underdimensionerad. Trist att de ursprungliga planerna om en fullt utbyggd ny terminal inte fullföljdes.

Blir heller inte förvånad när jag läser om väntetiden vid bagagebandet. Har de senaste gångerna jag flugit visserligen sluppit checka in bagaget, men vid tidigare tillfällen har man fått stå och vänta på sin väska i något som känts som evigheter. Hur som helst, det är bara att hoppas på att Arlanda fortsätter växa, så att LFV tvingas bygga ut flygplatsen och att den därtill blir bättre.

viktorssonm
19-06-2005, 21:53
Kul läsning Mats!
Tack! :up: