View Full Version : Påskegodterier
Tenkte jeg skulle dele noen bilder av gamle Braathens SAFE.
http://cards.mrarnestad.com/scanair.no/BRA/LN-SUB-Heron.jpg
De Havilland 114 Heron. I Braathens SAFE's flåte 1957-60. Er dette Fornebu tro??
http://cards.mrarnestad.com/scanair.no/BRA/AES-Vigra-opening.jpg
Åpningen av Vigra, 1958
http://cards.mrarnestad.com/scanair.no/BRA/LN-SUB-DC6B.jpg
DC-6B, i tjeneste 1962-71, charter i sydligere strøk??
http://cards.mrarnestad.com/scanair.no/BRA/DC6B-hangar-SVG.jpg
Mekking av DC-6 på Sola, den gang Braathens SAFE også skrudde på islendingene.
http://cards.mrarnestad.com/scanair.no/BRA/F28-1.jpg
PH-ZAD, test-registreringen før den ble LN-SUC, fra Fokker, 1969
http://cards.mrarnestad.com/scanair.no/BRA/F28-2.jpg
Produksjonslinjen, 2 stykk F-28 tilhørende Braathens SAFE, også fra Fokker, 1969
God påske!
ENJOY!
Sånnt påskegodt legger man ikke på seg av en gang! Nais!!!!!
Flotte saker - slikt ser vi gjerne mer av :)
Takk for bildet fra AES :D
Å halle jula, å heile påssken me'!!! :) :) :)
Detta va godis førr ein som har sedd sekser'n til Braathens "in realtime"... :old
TAKK!!!
Nydelig. Takk for at du deler slike gamle bilder med oss! :up:
Ja flott påskegodt det der, virkelig snadder! Skal ta det frem flere ganger i løpet av påska og kose meg med det. Tusen takk for titten!:up:
putzmeister
31-03-2010, 09:11
Utrolig bra! Det er en del "spottere" på bilde 2 :D
Rob Mulder
31-03-2010, 09:29
Morsomt å se disse gamle bilder. Takk for at du delte dem med oss.
Fantastiska bilder! Tack!
Fellowship
31-03-2010, 17:46
Hei Odd, tusen takk for disse bildene!
Heron LN-SUB er tatt i typisk FBU parkering ja, du kan skimte taket på "Oksenøen Bruk" bak flyet til høyre. Dette var vel siste Heron i BU trafikk, vinter rutene 59/60, så bildet er tatt seinest sommeren 1959.
Bildet fra åpningsdagen på Vigra er herlig, og viser hvordan de skiftet skjema ca 1957-58.
Bildet fra hagaren på Sola er et "klassisk" bilde, og viser BU s første DC-6, som var en DC-6A/C Liftmaster med stor cargodør. De hadde den fra januar 1961 til mars 1965.
De andre var DC-6B som LN-SUB som de hadde fra slutten av 1962 til juni 1971.
Bildet må være fra en av de tidlige sesongene med syden-reiser, mellom 1963 og 1965, pga titlene på flyet.
Og Fellowship, ja takk :)
sirpjalle
03-04-2010, 10:02
Hjertelig takk for dette påskesnopet! :)
raider66
06-04-2010, 14:20
Takker og bukker for flotte bilder :-)
Espen hilser
Flotte bilder dette her! Påsken var visst ikke over likevel!! :colgate:
Veldig bra med gamle bilder!
Her er bakgrunnen for samarbeidet mellom Loftleiðir og Braathens S.A.F.E. Utdraget er hentet fra noe jeg skrev for Airliners i sin tid.
The Braathens Connection
By the end 1951, the Icelandic government found the severe competition between the two airlines destructive and decided to divide the domestic routes between them. Loftleiðir found its share too lean and suspended regular domestic services in January of 1952. Later that month Loftleiðir suffered another blow when the remaining DC-4 TF-RVH Hekla ran off the runway in Pisa and burned out. From being a transatlantic operator, Loftleiðir was now relegated to being a broke non-scheduled airline on an Atlantic island.
On the other side of the Norwegian Sea, Ludvig G. Braathen had founded Braathens South American and Far Eastern Airtransport as an extension of his shipping line in 1946. During the first few years the ex-USAAF Skymasters were used for charters. In 1949 Braathens pioneered services to the Far East with the longest over land service originating in Western Europe, linking Oslo with Hong Kong. However, in 1951 the Scandinavian governments decided to award all international routes to Scandinavian Airlines System, the Scandinavian chosen instrument, at the end of the running concession periods. Mr. Braathen started looking for new markets.
The Norwegians and the Icelanders met offering the other what they lacked. Loftleiðir had concessions to fly between the United States and Iceland, but also between Iceland and Europe. Braathens SAFE still had three years before losing its concession on the Hong Kong route. But more important to Loftleiðir was the Braathens maintenance facility at Stavanger, which it was to use the next 10 (17?) years, long management experience, and a solid bank account.
The two airlines set up a unique operation with two Skymasters - one owned by each airline - often with mixed crews. On the surface it remained a Loftleiðir operation. Both aircraft were painted in full Loftleiðir colours even thought the Braathens machine never left the Norwegian register. All crews carried Loftleiðir uniforms, and the cabin crew was entirely Icelandic. This Nordic airline union almost spanned the world linking Europe with New York to the west and Hong Kong to the east.
Loftleiðir’s managing director at the time Gunnar Þ. Gunnarsson stated that in his opinion there can be no doubt that this joint-venture paved the way for Loftleiðir’s growth in the fifties and also made the transatlantic service possible.
The first flight left Reykjavík airport for New York on June 12, 1952. The service spanned the North Atlantic to Norway offering a transatlantic fare about 16 percent lower than that offered by IATA