jefi99
28-03-2010, 18:24
Fyrute: SDU-GRU (Rio de Janeiro domestic - Sao Paulo international)
Flynummer: WH6766
Planmæsig afgang: 27. marts 2010 kl 18.19; ankomst 19.25
Flytype: Boeing 737-300 (PR-WJN)
Jeg har fløjet indenrigs i Brasilien en hel del de sidste 8 år, men var indtil nu Webjet-jomfru. Webjet er et af de nyere flyselskaber i Brasilien, hvor indenrigstrafikken domineres af GOL og TAM, samt i mindre grad af det Avianca-ejede OceanAir. Webjet har 20 737'ere i flåden, og PR-WJN fra 1998 har tidligere tilhørt BA, Go, EasyJet og Thomson. Det er faktisk Webjet's seneste erhvervelse, idet denne gris kun har været i flåden i cirka 10 måneder.
Jeg havde tidligere på dagen benyttet nogle Smiles-point (der snart ville forfalde) på at flyve CGH-SDU med GOL, og erhvervede Webjet-billetten samme dag for BRL234 (~EUR95), og var den billigste flyvning denne eftermiddag/aften mellem de to millionbyer Rio og Sao Paulo. Ruten mellem disse to byer er blandt verdens mest trafikerede, og alene TAM og GOL har begge halvtimes drift på SDU-CGH-ruten (=4 fly pr time), dertil kommer de mindre konkurrenter, samt trafik mellem de internationale lufthavne, plus krydsflyvninger som min rute fra Rio domestic til SP intl.
Jeg forlod Ipanema lidt sent, blot 80 minutter før planmæssig afgang. Men lørdag eftermiddag er ikke det værste tidspunkt at køre fra Ipanema, hele vejen langs Copacabana og ned mod Santos Dumont-lufthavnen, så turen blev tilbagelagt på cirka 20 minutter. Kun et par personer foran mig i køen til check-in, og et par minutter senere stod jeg foran check-in-agenten, og med mit charmerende smil prøvede jeg at indignere ham (selvom jeg selvfølgelig havde håbet på en Gisele Bündchen-lignende agent), idet jeg havde alt for meget bagage, nemlig en kuffert på 30 kg samt to store poser med cirka 10 kg. Den tilladte bagage-mængde i Brasilien er ved lov (!) 23 kg, samt 5 kg håndbagage. Mit smil havde åbenbart den ønskede virkning, for efter at han havde kigget på den udprintede bagagelabel med de 30 kg registreret, gik han manuelt ind og ændrede det til 25 kg, gav mig boardingkort til 17J (hvilket er gangplads i højre side; 3-3 konfiguration hedder altid ABC/JKL i Brasilien) og ønskede mig "Boa viagem".
Da Santos Dumont-terminalen er ret kedelig, gik jeg gennem security, købte en kop kaffe og gik til min gate 5 (der ligger lige ud for security) for at se nyde udsigten ud til flyene. Flightmemory fortæller mig, at jeg har befløjet 114 lufthavne, og uden at tvivle et sekund, så vil jeg hævde, at SDU har verdens smukkeste udsigt, og jeg bliver lige begejstret hver gang jeg flyver til eller fra SDU.
På boardingkortet stod at boarding skulle begynde kl 17.38 (altså 41 minutter før afgang), men defacto begyndte denne cirka kl 18, og vi havde pushback on time. Flyet havde en anslået kabinefaktor på 95%, overvejende brasilianske turister, heraf tydeligvis en stor del "infrequent flyers". Knytnævetesten kunne lige akkurat klares, og meget kort efter takeoff slog kaptajnen seatbelt-sign off, og serveringen begyndtes, to vogne begyndte fra hver ende af flyet med at servere et udvalg af kolde drikke, og to små poser af hhv kiks og en slags frugtbar. Da kaptajnen pga turbulens så atter efter et par minutter igen slog seatbelt-sign on, så returnerede crew til gally med deres vogne, og satte sig ned. Efter yderligere nogle minutter kunne de så fortsætte, men da række 17 er midt i flyet, blev jeg serveret sidst.
Både flyets hattehylder, samt store dele af flyets ydre var påklistret reklamer for Avatar-filmen, samt Coke Zero. Webjet har ikke noget inflight-magasin, så den lille times flyvning blev brugt på at observere omgivelserne :-)
Vi var på jorden igen allerede kl 19.15, altså 10 minutter før planlagt. Flyet skulle fortsætte til CNF (Belo Horizonte Confins-lufthavn), men det lod til at alle forlod flyet i GRU. Der var overraskende nok ingen oplysninger fra crew om dette, hverken på portugisisk eller engelsk, eller måske skulle de fleste af i GRU? Jeg ved det ikke.
Min 30kg-kuffert ankom som den allersidste på båndet, men på trods af det kan jeg varmt anbefale Webjet (www.webjet.com.br), som et fint alternativ til indenrigsflyvning i Brasilien, selvom jeg fra maj 2010 nok vil foretrække TAM, når de indtræder i Star Alliance.
Jeg vil tilføje nogle fotos til rapporten senere.
Flynummer: WH6766
Planmæsig afgang: 27. marts 2010 kl 18.19; ankomst 19.25
Flytype: Boeing 737-300 (PR-WJN)
Jeg har fløjet indenrigs i Brasilien en hel del de sidste 8 år, men var indtil nu Webjet-jomfru. Webjet er et af de nyere flyselskaber i Brasilien, hvor indenrigstrafikken domineres af GOL og TAM, samt i mindre grad af det Avianca-ejede OceanAir. Webjet har 20 737'ere i flåden, og PR-WJN fra 1998 har tidligere tilhørt BA, Go, EasyJet og Thomson. Det er faktisk Webjet's seneste erhvervelse, idet denne gris kun har været i flåden i cirka 10 måneder.
Jeg havde tidligere på dagen benyttet nogle Smiles-point (der snart ville forfalde) på at flyve CGH-SDU med GOL, og erhvervede Webjet-billetten samme dag for BRL234 (~EUR95), og var den billigste flyvning denne eftermiddag/aften mellem de to millionbyer Rio og Sao Paulo. Ruten mellem disse to byer er blandt verdens mest trafikerede, og alene TAM og GOL har begge halvtimes drift på SDU-CGH-ruten (=4 fly pr time), dertil kommer de mindre konkurrenter, samt trafik mellem de internationale lufthavne, plus krydsflyvninger som min rute fra Rio domestic til SP intl.
Jeg forlod Ipanema lidt sent, blot 80 minutter før planmæssig afgang. Men lørdag eftermiddag er ikke det værste tidspunkt at køre fra Ipanema, hele vejen langs Copacabana og ned mod Santos Dumont-lufthavnen, så turen blev tilbagelagt på cirka 20 minutter. Kun et par personer foran mig i køen til check-in, og et par minutter senere stod jeg foran check-in-agenten, og med mit charmerende smil prøvede jeg at indignere ham (selvom jeg selvfølgelig havde håbet på en Gisele Bündchen-lignende agent), idet jeg havde alt for meget bagage, nemlig en kuffert på 30 kg samt to store poser med cirka 10 kg. Den tilladte bagage-mængde i Brasilien er ved lov (!) 23 kg, samt 5 kg håndbagage. Mit smil havde åbenbart den ønskede virkning, for efter at han havde kigget på den udprintede bagagelabel med de 30 kg registreret, gik han manuelt ind og ændrede det til 25 kg, gav mig boardingkort til 17J (hvilket er gangplads i højre side; 3-3 konfiguration hedder altid ABC/JKL i Brasilien) og ønskede mig "Boa viagem".
Da Santos Dumont-terminalen er ret kedelig, gik jeg gennem security, købte en kop kaffe og gik til min gate 5 (der ligger lige ud for security) for at se nyde udsigten ud til flyene. Flightmemory fortæller mig, at jeg har befløjet 114 lufthavne, og uden at tvivle et sekund, så vil jeg hævde, at SDU har verdens smukkeste udsigt, og jeg bliver lige begejstret hver gang jeg flyver til eller fra SDU.
På boardingkortet stod at boarding skulle begynde kl 17.38 (altså 41 minutter før afgang), men defacto begyndte denne cirka kl 18, og vi havde pushback on time. Flyet havde en anslået kabinefaktor på 95%, overvejende brasilianske turister, heraf tydeligvis en stor del "infrequent flyers". Knytnævetesten kunne lige akkurat klares, og meget kort efter takeoff slog kaptajnen seatbelt-sign off, og serveringen begyndtes, to vogne begyndte fra hver ende af flyet med at servere et udvalg af kolde drikke, og to små poser af hhv kiks og en slags frugtbar. Da kaptajnen pga turbulens så atter efter et par minutter igen slog seatbelt-sign on, så returnerede crew til gally med deres vogne, og satte sig ned. Efter yderligere nogle minutter kunne de så fortsætte, men da række 17 er midt i flyet, blev jeg serveret sidst.
Både flyets hattehylder, samt store dele af flyets ydre var påklistret reklamer for Avatar-filmen, samt Coke Zero. Webjet har ikke noget inflight-magasin, så den lille times flyvning blev brugt på at observere omgivelserne :-)
Vi var på jorden igen allerede kl 19.15, altså 10 minutter før planlagt. Flyet skulle fortsætte til CNF (Belo Horizonte Confins-lufthavn), men det lod til at alle forlod flyet i GRU. Der var overraskende nok ingen oplysninger fra crew om dette, hverken på portugisisk eller engelsk, eller måske skulle de fleste af i GRU? Jeg ved det ikke.
Min 30kg-kuffert ankom som den allersidste på båndet, men på trods af det kan jeg varmt anbefale Webjet (www.webjet.com.br), som et fint alternativ til indenrigsflyvning i Brasilien, selvom jeg fra maj 2010 nok vil foretrække TAM, når de indtræder i Star Alliance.
Jeg vil tilføje nogle fotos til rapporten senere.