PDA

View Full Version : SAS og utfasingen av 737-400/-500


Pages : [1] 2

vstenhjem
28-03-2010, 03:47
Om du vil se gamle BU-fly så begynn å fly til Bergen oftere, 734'ene er dagligdags her. Og trange 735'er.

-A


unnskyld hvis litt ot, men vet noen her noe om utfasing av -400 & -500? synes antallet har minsket i de siste scanoramaene... -400 er ei bråkebøtte

LN-MOW
28-03-2010, 04:17
-400 er maskinen med de mest behagelige setene. De blir å se til 'neste generasjon' narrowbody blir innkjøpt og innfaset. Når det blir? Det vet vi ikke .... :p

Egenes
28-03-2010, 05:07
Er aldri ordet du leter etter Andreas? :lol:

Glenn
28-03-2010, 11:42
Håper virkelig ikke at -400 fases ut med det første.
Det er en av de mest beste maskinene til SK etter min mening! Gode seter! :)

Selv om de er litt slitte innvendig.

Hickok
28-03-2010, 11:49
-400 er definitivt de beste flyene SAS har i dag når en snakker passasjerkomfort. Ingen andre er i nærheten. Spesielt på de første radene.

FlightDeck
28-03-2010, 12:10
Det er fortsatt fire 737-400-maskiner i drift.

Hva skjer med 737-500? I følge airfleets.net er det bare seks maskiner i drift, men jeg ser at flere av de syv maskinene som i følge denne siden er tatt ut av drift, likevel var i trafikk i går.

Hickok
28-03-2010, 12:29
Sjekket http://data.flight24.com/airplanes/ og her er dataene derfra (registreringer fra siste uke):

BUC - Flyr i dag.
BUD - Siste flight 27.03
BUE - 22.03
BUG - 27.03
BRH - 26.03
BRJ - Finner ikke, men min siste flight med denne var 24.02
BRK - Finner ikke.
BRM - Finner ikke.
BRO - Finner ikke, men min siste flight med denne var 15.02
BRV - 27.03
BRX - 25.03

Noen andre kan kanskje fylle inn det som mangler her?
EDIT: Fylte inn de jeg fant oppsatt i dag.

Glenn
16-05-2010, 19:45
Iflg. Wikipedia skal både 737-400 og 737-500 ut hos SAS i Norge, alle 737 Classic mao.
Så vidt jeg vet har SAS nå 4 av -400, og en del mer -500.

Er det noen som har en oversikt over maskiner som har forlatt flyparken, og skal ut i nærmeste fremtid?

Takk for alle svar. :)

pilot94
16-05-2010, 19:58
Det blir vel alle 737-400: (4 stk)
LN-BRE
LN-BRI
LN-BRQ
LN-BUF

Og 737-500 er følgende: (12 stk)
LN-BRH
LN-BRJ
LN-BRK
LN-BRM
LN-BRO
LN-BRS
LN-BRV
LN-BRX
LN-BUC
LN-BUD
LN-BUE
LN-BUG

Er vertfall det jeg har i mine dokumenter, kan være feil :rolleyes:

LN-REF
16-05-2010, 20:17
LN-BUC

Har 17 turer i LN-BUC, satser på 20 før den forsvinner...

FlightDeck
16-05-2010, 21:11
Leasingkontraktene på mange av disse flyene går vel ut i år og neste år, men jeg tror SAS kommer til å forlenge dem ytterligere noen år. Reduksjonen på 20 prosent i flyflåten i Core SAS-programmet er så å si fullført og de to-tre maskinene som gjenstår er vel MD-80-maskiner. Ingen nye maskiner er på vei heller.

Someone
16-05-2010, 23:13
Var det ikke en -500 som nylig ble hentet tilbake og inn i operativ tjeneste igjen?

Lund
16-05-2010, 23:22
-BRS er i følge Planspotters.net, stored i BOH dec/09 med reg N139MN
/T

Trety
17-05-2010, 00:49
Med den setekomforten -500'ene til SAS har så kommer jeg iallefall ikke til å savne dem når de forsvinner...:rolleyes:

VC-10
17-05-2010, 01:02
Men -400 maskinene vil jeg savne. Takke seg til å sitte med rimelig god plass langt bak i forhold til torturen i -800 serien :)

vstenhjem
17-05-2010, 01:06
Kommer ikke til å savne -400! Bråkebøtter med vonde seter :P Sorry! (vet mange liker de!)

PeopleExpress
17-05-2010, 01:18
Under gitte omstendigheter:

1. Flåtereduksjonen i Core SAS er gjennomført

2. Leasingkontraktene til 400/500 maskinene utløper snart

3. Den kapasiteten disse flyene medfører, har SAS har behov for

Er det ikke bedre å la leasingkontraktene på 400/500 løpe ut, levere flyene tilbake til leasingselskapet, og tegne nye leasingavtaler på NG varianter av 700/800 maskiner. Det vil kunne gi SAS mer drivstoffeffisiente fly, og en mer enhetlig flåte.

Med dagens markedssituasjon, burde det være mulig å gjøre en god deal her?

LN-MOW
17-05-2010, 01:47
Det er i tilfelle -800 som er aktuelle - og de er svaert populaere saa leasingratene er hoeye. Derimot vil SAS trolig faa -400 og -500'ene svaert billig naar kontraktene utloeper, saa regn med at CL blir aa se en stund til ...

Trety
17-05-2010, 01:59
Det er i tilfelle -800 som er aktuelle - og de er svaert populaere saa leasingratene er hoeye. Derimot vil SAS trolig faa -400 og -500'ene svaert billig naar kontraktene utloeper, saa regn med at CL blir aa se en stund til ...

Tenkte nøyaktig samme tanken, ellers hadde man kanskje også hatt en bestillinger inne på nye maskiner. Dessuten har jeg inntrykk av at spesielt -500 også går mest på kortere ruter hvor det spiller litt mindre rolle med det økte drivstofforbruket.

JetBlue
17-05-2010, 11:52
Er det ikke bedre å la leasingkontraktene på 400/500 løpe ut, levere flyene tilbake til leasingselskapet, og tegne nye leasingavtaler på NG varianter av 700/800 maskiner. Det vil kunne gi SAS mer drivstoffeffisiente fly, og en mer enhetlig flåte.

Med dagens markedssituasjon, burde det være mulig å gjøre en god deal her?

Helt enig, men som flere her er inne på, leasingratene på -800 er høye for tiden, og lite tyder vel på at flytypen mister særlig popularitet med det første.

Forøvrig vil jeg mane til en viss skepsis mot det som står på Wikipedia.....

BU662
17-05-2010, 12:54
Det er vel ingen klok ide å erstatte en 120-seter med en 180-seter maskin. Rett og slett fordi hver sete innebærer kostnader (CASK). En 50% kapasitetshopp er rett og slett for mye. Den mer logiske arvtageren av de -500er vil vaere en 150-seters maskin.

Ser man pa leasingmarked så er en 737-700 ca 2-3 ganger så dyre a leie enn de -500er som SAS flyr idag. Forhandler SAS kontrakter nytt, har de potensiale a dumpe leiekostnader opp til 20% fra dagens niveåer. Rett og slett fordi det finnes bare noen få selskaper som tar inn -500 på leie. SAS sine -500er er så high-cycle, at de er enda mere upopulære. Noe som gir mulighet å dumpe prisene under markedsniveå...

Personlig tror jeg det vil vaere smart å fly begge de -500er og -400er man har idag til "death". 2016/2017 kommer Boeing med en ny Narrowbody. Så lenge klarer man å holde de gamle travere i lufta.
Denne nye Narrowbody vil endelig gir denne quantum-leap som er verdt å investere Milliarder av NOK*kis i. Investerer man nå¨i 737NG, så fragir man fra seg muligheten a hoppe på nye teknologier.

OJB
17-05-2010, 22:24
737CL'erne skal gå i mange år enda!

DHC8-103
18-05-2010, 00:24
Høres ut som flotte nyheter for oss som trives med Classic'en. Alltid like fyggelig når det blir en "gammel" traver når jeg pendler Oslo - Bodø.

Fellowship
18-05-2010, 11:01
Det står nå 2 stk SAS B737-783 langtidslagret på den tidligere deicing plassen sør for STS hangaren, den ene av dem er LN-RNN, den andre er det ikke mulig å se reg på fra utsiden av gjerdet.

Overraskende syntes jeg.

PeopleExpress
18-05-2010, 11:39
Det var jo litt snedig..

Jeg ser jo veldig godt argumentet i forhold til de utløpte leasingavtalene på 400 og 500 maskinene. Men hvis de har 700 maskiner langtidslagret, er det jo ikke sikkert alle disse leasingavtalene på 400 og 500 maskinene blir fornyet.

Skulle tro det ville være mer ønskelig å fly med en 700 fremfor en 500 maskin.

A346
18-05-2010, 12:00
Det står nå 2 stk SAS B737-783 langtidslagret på den tidligere deicing plassen sør for STS hangaren, den ene av dem er LN-RNN, den andre er det ikke mulig å se reg på fra utsiden av gjerdet.

Overraskende syntes jeg.

Fløy LN-RNN, Borgny Viking, fra LYR til OSL i går så den har ikke stått der så veldig lenge.

Flighten var satt opp med en -800 og rad 16 var sikret. Ble litt skuffet da det var en -700 som landet. Smekk fullt var det også.

sail4fun
18-05-2010, 12:07
-RNN er da svært så aktiv,
http://data.flight24.com/airplanes/ln-rnn/

DHC8-103
18-05-2010, 12:53
Uten å tråkke noen på tærne her, men kan det ha blitt forvirring / evnt. skrivefeil rundt RNN og RRN? begger er jo -783'ere, og selv må jeg holde tunga rett i munnen når jeg omgås dem. RNN blir liksom den rare regen som ikke passer helt inn i mitt enkle hode

sail4fun
18-05-2010, 12:57
begge har vel fløyet jevnt i Mai og er i lufta i dag (?)

ENGM RAMP
18-05-2010, 13:27
Det står ingen maskiner på Bravo Syd de-icingplattformen pr akkurat NU :)

Fellowship
18-05-2010, 15:19
Jeg beklager om jeg har gitt gal info, misforsto vel situasjene på fredag. Da var de sikkert bare parkert for helgen.... (en av de som jeg så de sammen med hadde fått info fra "innsiden" om at de var langitdsparkert...)
Og mulig det var RRN jeg så, ja...

Om alle SAS 737-783 flyr i dag, så er ikke dette noe mer å skrive om.
Bra de flyr! :)

LN-KGL
18-05-2010, 18:10
-RRN har ikke vært ute å vist seg mellom retur fra AMS torsdag kveld (SK828) og turen til MAN på søndag formiddag (SK4609).
-RNN ha i samme tidsrom som -RRN var parkert, vært på besøk i Barcelona, Zürich, København og Tromsø

vstenhjem
20-06-2010, 00:43
Noe nytt vedrørende om 737 Classic'ene blir utfaset eller videreleaset? :)

Brandal
23-10-2010, 21:01
Til tross for at det i følge Amadeus var en 737-600 som skulle operere SK4083 i dag, var det en -500 som stod ved gaten, nærmere bestemt BRX.
Disse maskinene må da være trangere enn SAS sine andre griser? De er også en god del mer bråkete enn de andre, jeg har enda ikke blitt kvitt øretoppen, snart 7 timer etter landing. Hadde en ganske ukomfortabel tur ned igjen fra EVE, og håper virkelig at disse klassikerne synger på siste verset nå.

Hickok
23-10-2010, 21:22
Det spørs helt hvor du sitter om bord (-400 er bra over hele flyet). Jeg er alltid strålede fornøyd når de tstår en klassiker på gate. Da er det gode seter og god plass. -600 er trang og ukomfortabel synes jeg. (Ja, jeg får alltid sitte der jeg vil, så det betyr selvsagt en del).

73H
23-10-2010, 21:29
Sjekket http://data.flight24.com/airplanes/ og her er dataene derfra (registreringer fra siste uke):

BUC - Flyr i dag.
BUD - Siste flight 27.03
BUE - 22.03
BUG - 27.03
BRH - 26.03
BRJ - Finner ikke, men min siste flight med denne var 24.02
BRK - Finner ikke.
BRM - Finner ikke.
BRO - Finner ikke, men min siste flight med denne var 15.02
BRV - 27.03
BRX - 25.03

Noen andre kan kanskje fylle inn det som mangler her?
EDIT: Fylte inn de jeg fant oppsatt i dag.

5 BUC står nå på MOL og har flydd i dag
5 BUD står nå på OSL og har flydd i dag
5 BUE er på vei til TRD og har følgelig flydd i dag
5 BUG står nå i SVG og har flydd i dag
5 BRH fløy sist 22OCT til SVG
5 BRO flyr til BGO nå
5 BRV står på OSL og har flydd i dag
5 BRX står på OSL og har flydd i dag

4 BUF står nå på TOS og har flydd i dag
4 BRE flyr til SVG nå
4 BRI står nå i HAU og har flydd i dag
4 BRQ står på OSL og har flydd i dag

Brandal
23-10-2010, 21:40
Det spørs helt hvor du sitter om bord (-400 er bra over hele flyet). Jeg er alltid strålede fornøyd når de tstår en klassiker på gate. Da er det gode seter og god plass. -600 er trang og ukomfortabel synes jeg. (Ja, jeg får alltid sitte der jeg vil, så det betyr selvsagt en del).
Nå satt jeg på rad 15, altså like bak motoren, noe som sikkert kan forklare bråket.
Ellers er jeg enig med deg i at -600-maskinene er trange, men jeg synes de er litt mindre støyende enn klassikerne.

RolfL
24-10-2010, 00:19
Sjekket http://data.flight24.com/airplanes/ og her er dataene derfra (registreringer fra siste uke):
BRK - Finner ikke.
BRM - Finner ikke.
Noen andre kan kanskje fylle inn det som mangler her?
EDIT: Fylte inn de jeg fant oppsatt i dag.

BRK flög TLV-OSL 21 maj 2010 , stored OSL , testflight OSL 29 sept. 2010

BRM testflight OSL 5 juli 2010 , ferried OSL-BOH 9 augusti 2010 , till EI-EOE

LN-MOW
24-10-2010, 01:29
BRM har slått seg frem i verden og ser nå ut til å fly fintfolk med store seter ...

http://www.abpic.co.uk/photo/1253428/

77W
24-10-2010, 14:07
håper virkelig at disse klassikerne synger på siste verset nå.

Helt enig.

LN-BLO
24-10-2010, 19:24
-400 er maskinen med de mest behagelige setene. De blir å se til 'neste generasjon' narrowbody blir innkjøpt og innfaset. Når det blir? Det vet vi ikke .... :p

Er 737-700 og 737-800 maskinene som har blitt levert gjennom fjoråret helt eller delvis ment som erstatning for de gjenværende 737-400 og 737-500 (har SAS forresten ytterligere ordrer på 737 NG), eller er det ett fremtidig prosjekt med narrowbody maskiner som fortsatt bare er på tegnebrettet du sikter til? Isåfall vil vel 737-400 fortsatt bli å se i SAS-farger i en god del år framover?

sail4fun
24-10-2010, 19:47
Ingen kjente 737' i ordre , men det kommer helt sikkert fler 737 inn , for alternativer finnes ikke (uten å starte en a/b diskusjon)

BU662
24-10-2010, 20:00
Problemet for SAS er sitt Credit Ranking, som betyr at man må betale dyrt dersom man ikke kan finansere en større ny ordre fra cash-flow (som man ikke kan per idag). Og selv om man bestiller nå, så er lead-times upent lenge i minst for 737NG. Hos Airbus har i minst to store kunder den ønske å bli kvitt med fremtidlige leveranser.

SAS som operatør har ikke investert en eneste krone i sine 737CL. Dette medfører den skammelig dårlig teknisk regularitæt og ikke minst den upene tilstand som noen av de flyene er i. Dette ble en bevist management feil. Man trodde man kan spare små-penger og fikk en dyr regning etterhvert.
En midlife-update av kabinen etc er fullt mulig for 737CL, men dette tar litt tid og man har ikke så veldig mange MRO leverandører som tilbyr dette i Europa. Disse som gjør, er relativ busy.

Opsjon nummer 3 er å leie eller kjøpe på åpent marked. Det finnes seg en god del 2nd hand maskiner som er tilgjenglige. Men selvsagt ikke i den svært spesielt SAS standard. Her er faktisk brukt-marked for A320 langt mere attraktive og kan gi langt flere sjanser enn den for B737-800, som er relativ tom.

Den mest sannsynlig løsning er denne: Man henter tilbake noen fly (737NG, MD80) som er utleid til bl.a. Spanair. Rett og slett fordi disse fly står på SAS sitt balance-sheet. Dette er den med avstand billigste måte å løse SAS sitt flåte-problem.
I tillegg har SAS garantert låne-avtaler for flere A320 hos Spanair, også disse fly kan teoretisk integreres i SAS flåten, fordi SAS nok en gang har garantert for en finansiell svak datter-selskap leievolum, leietid osv. Samme sko som de B717 som kommer nå inn til Blue1. Samme sko, siden SAS har garantert for leie-kontrakten.

En annen klok løsning kan være å bytte fly med en allianse-partner. SAS har en mikro-flåte av en fly, så har en annen Star-Partner en relativ små flåte av en visst flytype. Det kan være en god mylighet dersom begge partnere vil "streamline" litt...

ENKB
24-10-2010, 22:11
LN-BUD var på ENKB i går

http://i117.photobucket.com/albums/o44/ENKB/IMG_8732.jpg

Boeingflyer
24-10-2010, 23:40
Klart penere med ordentlig flag enn det "fule" sjakkbrett klottret! :o

LN-FHU
25-10-2010, 10:22
Jeg hadde-BUD 22/10 som SK4576 :D

Stone
26-10-2010, 22:45
BRM har slått seg frem i verden og ser nå ut til å fly fintfolk med store seter ...

http://www.abpic.co.uk/photo/1253428/

Det ser ut til at BRR er ute for noe lignende:

http://www.abpic.co.uk/photo/1257835/

Og hva med BRS:

http://www.abpic.co.uk/photo/1253950/
http://www.abpic.co.uk/photo/1248143/

Det kan se ut til et den er omregistrert til N55AZ senere (ifølge airlinerlist).

Er det noen som vet hvem/hva Azizi group er? Bank e.l?

LN-MOW
26-10-2010, 23:02
Azizi Investments (LLC) is a Dubai-based architectural and engineering firm that provides project management and design solutions. From high-rise buildings to suburban environments, the company offers uncompromising design standards and mastery of details catering to everyone’s specific needs.
The company’s highly skilled workforce of architects, engineers, interior designers, landscape architects and urban planners has extensive design and supervision experience in the UAE, Qatar, Kingdom of Saudi Arabia, Kuwait, Hong Kong, Singapore, Germany, UK, India, Pakistan, Philippines and Afghanistan.
Azizi Investments is a subsidiary of Azizi Group, a global conglomerate with diverse portfolio covering banking, oil and gas, general trading and philanthropy and plans to venture in mass media and hospitality business.

Stone
26-10-2010, 23:09
OK, det var noe slikt, ja. Og jeg burde vel kunne googlet det fram selv...:google

Så da snakker vi vel "corporate transport", da.

Radiv
27-10-2010, 11:41
hvor finner man bruktsider for fly av denne størrelsen ?

BU662
27-10-2010, 12:00
Du kan bruke

www.planemart.com
www.speednews.com

Som en grovd indikasjon hva er på marked og hva eierne ikke far plassert :D. En god del deals går via brokers og disse har en tendens å holde seg i bakgrunnen og ikke legge info ut på nett.

I tilleg kan du sjekke hos de diverse leasing-selskaper hva de har i portfolio. Jeg tror du finner de sider av ILFC, GECAS, AerCap osv selv.

RolfL
27-10-2010, 12:16
hvor finner man bruktsider for fly av denne størrelsen ?

Du hittar också en del "used aircraft for sale" hos www.skyworld.co.uk

73H
27-10-2010, 19:19
Noe å hente hjem kanskje?

http://www.planemart.com/FAA/Listing.asp?userid=1348&listid=-30022596

737-883.. burde iallefall møte spec'en :)

LN-REF
27-10-2010, 19:32
Ex. LN-RPP?

LN-MOW
27-10-2010, 19:37
Linjenummer 666 er ex-RPP ja .....

MFM
27-10-2010, 19:42
Kan se for meg at hver enkelt cl-maskin blir i sas frem til total driftskostnad (drift, maintenance, etc) passerer utgiftene som følger utfasing og erstatning av dem. Eller?

LN-MOW
27-10-2010, 19:44
Kan se for meg at hver enkelt cl-maskin blir i sas frem til total driftskostnad (drift, maintenance, etc) passerer utgiftene som følger utfasing og erstatning av dem. Eller?

Nå glemmer du at kapitalkostnadene er lave eller ikke-eksisterende ... Da blir regnestykket fort i favør av eldre maskiner.

RolfL
27-10-2010, 21:06
Linjenummer 666 er ex-RPP ja .....

Och nu TC-SKU hos Sky Airlines men flyger för Anadolu

http://www.airliners.net/search/photo.search?regsearch=TC-SKU

GF1
29-10-2010, 20:32
Ble litt overrasket over at det dukket opp en notis i Luftfartstilsynets postjournal om at SAS skal kjøpe et fly som de til nå har leaset:

Dok.dato: 25102010
Fra: Simonsen Advokatfirma DA
Sak: LN-BRJ - Eierskifte
Dok: LN-BRJ - overdragelse av MSN 24273 fra BCC Magens Bay Company til SAS Norge AS - Aircraft Bill of Sale

Farmer
29-10-2010, 20:42
Personlig får jeg håpe at SAS beholder 400 maskinene lenge.
Et usedvanlig komfortabelt fly så lenge de beholder de setene som står i nå i dag. SAS har jo hatt et godt vedlikehold over alle år, og det KAN jo vaere derfor at de nå kjøper BRJ ?!
Ser man på hvordan disse brukes på korte og mellomlange ruter tror jeg det også er viktig å ha fly med "rett" størrelse, og ikke satse ensidig på f,eks 737-800 som DY gjør.

BU662
29-10-2010, 21:01
Tja, salgsprisen....

Dette ble en kupp som SAS ikke kunne si "nei takk" til. ;)

GF1
17-11-2010, 15:01
Fra Luftfartstilsynets postjournal i dag:

Dok.dato: 12112010
Fra: Advokatfirmaet Haavind AS
Sak: LN-BRK - sletting av luftfartøy
Dok: LN-BRK - anmodning om sletting fra Norges Luftfartøyregister

Flyet har vel vært hel-hvitt ganske lenge?

Glenn
17-11-2010, 15:21
Fra Luftfartstilsynets postjournal i dag:

Dok.dato: 12112010
Fra: Advokatfirmaet Haavind AS
Sak: LN-BRK - sletting av luftfartøy
Dok: LN-BRK - anmodning om sletting fra Norges Luftfartøyregister

Flyet har vel vært hel-hvitt ganske lenge?
LN-BRK 737-505 24274 Teledyne -724 Out of traffic Sep-09

Boeing_fan
17-11-2010, 15:37
Det er vel ingen klok ide å erstatte en 120-seter med en 180-seter maskin. Rett og slett fordi hver sete innebærer kostnader (CASK). En 50% kapasitetshopp er rett og slett for mye. Den mer logiske arvtageren av de -500er vil vaere en 150-seters maskin.

Men hvorfor må det være Boeieng 73G?

Kan de ikke ta inn flere B736? den har jo like mange seter som en -500.

LN-GBM
17-11-2010, 16:37
Vi har vel sett den siste produserte 737-600 for lenge siden, den er rett og slett for dyr i drift og for stor i forhold til kapasiteten. Man kan fly en -700 for kun en mindre økning i driftsutgifter.

Dag Viking
17-11-2010, 17:00
Men hvorfor må det være Boeieng 73G?

Kan de ikke ta inn flere B736? den har jo like mange seter som en -500.

Tripcost på -600 og -700 er såpass lik at dersom man har sjans til å fylle noen av de ekstra setene, så lønner det seg.
I så måte får man også en mer fleksibel flåte, der man på travle avganger kan få plass til 20 passasjerer ekstra, men på avganger med litt mindre belegg kan fly med nesten samme kostnad som en -600. Ofte er det også slik at en avgang er full i en retning, og mindre full på vei tilbake, noe som gjør at 73G er et mye mer lønnsomt fly enn -600.

BU662
17-11-2010, 17:14
Men hvorfor må det være Boeieng 73G?

Kan de ikke ta inn flere B736? den har jo like mange seter som en -500.

The answer is long-term traffic growth. No one replaces capacity on a 1:1 basis. The -600s were ordered by SK as a DC9 replacement, representing a ~20% increase in capacity.

Boeing_fan
17-11-2010, 18:30
Tripcost på -600 og -700 er såpass lik at dersom man har sjans til å fylle noen av de ekstra setene, så lønner det seg.
I så måte får man også en mer fleksibel flåte, der man på travle avganger kan få plass til 20 passasjerer ekstra, men på avganger med litt mindre belegg kan fly med nesten samme kostnad som en -600. Ofte er det også slik at en avgang er full i en retning, og mindre full på vei tilbake, noe som gjør at 73G er et mye mer lønnsomt fly enn -600.

I så fall skjønner jeg ikke helt hva Boeing tenkte på når de lanserte -600. Ikke direkte smart av SAS å bli launch costumer på den heller. Likevel har vel 736 tross alt lavere drivstofforbruk enn 735. Og hvis flyet er så ulønnsomt i forhold til 73G, så burde det vel være noen ledige på markedet som SAS kan lease til en mye lavere pris enn en 73G, og samtidig fase ut sine 735? Eller er jeg helt på bærtur?

BU662
17-11-2010, 18:49
Keep in mind that crude oil was at 17$/barrel at average in 1995 when SK ordered. As a result, the spread of CASM between -600 and -700s was higher lower in 1995 and did indeed support the order, as SK did not have the need to replace all theDC9 with a 140 seater.

Leasing of -600s... SK had the chance with MSN 28303, which was formerly SE-DNU. The aircraft was on the marked several months for a steal-price, but would have required intensive MX to repair structural damage. At the time, SK was disposing surplus aircraft and opted not to buy back the aircraft. I guess they do anger a lot now...

In total, 69 -600s were produced with SK beeing the lagest customer, followed by WestJet in Canda, who took 13. In total, only fewer than 10 worldwide operators have the -600s. No good chance to pick up additional planes on the open leasing marked. Simply too few planes.

Only option to bolster the fleet would be trade-deals with another operator or new order, which is unlikely, as no bank would finance a -600 order nowadays.

Dag Viking
17-11-2010, 18:55
Keep in mind that crude oil was at 17$/barrel at average in 1995 when SK ordered. As a result, the spread of CASM between -600 and -700s was higher in 1995

Lower mener du kanskje?
Vil anta at forskjellen i CASM mellom de to er en del høyere nå enn den var da.

BU662
17-11-2010, 18:58
Lower mener du kanskje?
Vil anta at forskjellen i CASM mellom de to er en del høyere nå enn den var da.

Yes, correct.

RolfL
19-11-2010, 18:34
LN-BRK 737-505 24274 Teledyne -724 Out of traffic Sep-09

LN-BRK lämnade väl OSL 17 november 2010 som Blue Air YR-BAH

RolfL
19-11-2010, 22:24
Og hva med BRS:
http://www.abpic.co.uk/photo/1253950/
http://www.abpic.co.uk/photo/1248143/
Det kan se ut til et den er omregistrert til N55AZ senere (ifølge airlinerlist).
Er det noen som vet hvem/hva Azizi group er? Bank e.l?

Den blev M-AZIZ , inte N55AZ

LN-MOW
19-11-2010, 22:28
N55AZ ble reservert men ikke tatt opp. Tipper det har med forsikringen å gjøre ..

doffer
14-12-2010, 12:50
Satt nettopp i LN-BRO fra TRD og må si at jeg skulle ønske SAS kunne oppgradere innsiden av -500ene sine nå som de har kjøpt de. Noen som vet om det eksisterer planer om dette? Var skikkelig dy -300 feel på flyvningen!

Hickok
14-12-2010, 13:39
Innsiden av -500 skal neppe oppgraderes. Disse maskinene er på vei ut, og det kommer neppe til å bli brukt mer penger på de enn nødvendig.

doffer
15-12-2010, 15:26
Trodde SAS hadde kjøpt de? Var det -400ene det?

LTH
15-01-2011, 17:57
Ser på http://data.flight24.com/ at SAS Boeing 737-405 LN-BUF ikke er registrert med noen flybevegelser i det siste. (http://data.flight24.com/airplanes/ln-buf/) Er den på vei ut eller er den på teknisk vedlikehold???

Resterende -405 flyr....

http://data.flight24.com/airplanes/ln-bre/
http://data.flight24.com/airplanes/ln-bri/
http://data.flight24.com/airplanes/ln-brq/

LN-MOW
15-01-2011, 18:10
Den er i Tel Aviv på C-sjekk. Er nok snart tilbake.

LTH
15-01-2011, 18:20
Den er i Tel Aviv på C-sjekk. Er nok snart tilbake.

Ok! Takk LN-MOW :)

Trdfly
15-01-2011, 20:09
Var inn i en -400 i går å de hadde fått egene datamaskiner i cokpit, piloten sa at maskinene skulle vær i SAS en stund til.

Blubird
30-01-2011, 21:13
Skyliner melder om BUF:

ferried 24jan11 TLV-DUB for paint into all white on return to lessor

Stemmer dette?

fjasebase
30-01-2011, 21:16
Gikk ihvertfall TLV-DUB den 24. jan som SK9125

LTH
30-01-2011, 21:52
http://www.airfleets.net/ melder at LN-BUF er STORED :(

FlightDeck
30-01-2011, 21:54
Leiekontrakten har vel gått ut, uten at SAS har valgt å fornye den, men de tar den vel inn igjen til sommeren, kjenner jeg dem rett ;) Disse 400-maskinene er meget behagelige å reise med, men har forståelse for at SAS faser ut 737 Classics - bare synd det ikke er noen erstattere på vei ...

LN-KRF
31-01-2011, 04:10
Leiekontrakten har vel gått ut, uten at SAS har valgt å fornye den, men de tar den vel inn igjen til sommeren, kjenner jeg dem rett ;) Disse 400-maskinene er meget behagelige å reise med, men har forståelse for at SAS faser ut 737 Classics - bare synd det ikke er noen erstattere på vei ...

Den går DUB-OSL som SK9126 i natt, tar av fra DUB 0420 og skal lande på OSL 0640.

Så skal den inn i trafikk igjen, eller fjerne evt SAS utstyr innvendig før den går tilbake til Lessor?

Så også at LN-RCW fløy som SK9127 OSL-SNN i går kveld, skal den kun på C-check, eller skal den også ut av flåten?
Og det er vel samme pilotene som fløy over med LN-RCW som skal med LN-BUF til OSL tenker jeg siden departure er fra Dublin klokken 0420, og de skulle lande på SNN rundt 0045. Hvordan i all verden kommer de seg til DUB på knappe 3 timer? bil?

LN-MOW
31-01-2011, 05:07
BUF ble malt i DUB, så hvis den fortsatt er i SAS-farger, gir nok svaret seg selv .. ;)

Det er neppe samme piloter. Man planlegger sjelden såpass tett - man er for utsatt for forsinkelser.

FlightDeck
31-01-2011, 09:56
Så også at LN-RCW fløy som SK9127 OSL-SNN i går kveld, skal den kun på C-check, eller skal den også ut av flåten?


Den skal nok males om i de originale SAS-fargene.

RolfL
31-01-2011, 10:03
LN-BUF i Dublin inte bara för målning utan också reconfiguration till 165 seats eller vad hade den tidigare ?

FlightDeck
31-01-2011, 10:07
LN-BUF i Dublin inte bara för målning utan också reconfiguration till 165 seats eller vad hade den tidigare ?

Jeg skrev tidligere at 737-400 i Braathens-konfigurasjon hadde 165 (164?) seter, men at seteantallet ble redusert hos SAS. Dette ble tilbakevist her på forumet. Hva er riktig?

Stone
31-01-2011, 10:15
ALLE -405 hadde 156 seter ved levering til BU. Dette ble endret til 150 før SAS kom inn i bildet, tidspunktet har jeg ikke nøyaktig, men SAS hadde intet med dette å gjøre.

FlightDeck
31-01-2011, 10:34
ALLE -405 hadde 156 seter ved levering til BU. Dette ble endret til 150 før SAS kom inn i bildet, tidspunktet har jeg ikke nøyaktig, men SAS hadde intet med dette å gjøre.

Ja, 156 seter var det, mens 737-700 har 134.

Hva slags seter er satt inn i LN-BUF? Om den kommer tilbake nymalt og med nye seter, kan det jo tyde på at leiekontrakten er fornyet.

Stone
31-01-2011, 10:39
Som alle -405 (og -505) har den Recaro-seter - typebetegnelse vet jeg ikke - med forbehold om at SAS har gjort en endring her, noe jeg finner lite sannsynlig. Men nå er det vel fire år siden jeg hadde fingrene i disse gamle gode, så...

RolfL
31-01-2011, 11:01
Om den kommer tilbake nymalt og med nye seter, kan det jo tyde på at leiekontrakten er fornyet.

Varifrån kommer uppgiften om att leiekontraktet för LN-BUF skulle ha gått ut ? Även om det stått så på Skyliner tror jag inte man kan uppfatta det som korrekt.

FlightDeck
31-01-2011, 11:07
Varifrån kommer uppgiften om att leiekontraktet för LN-BUF skulle ha gått ut ? Även om det stått så på Skyliner tror jag inte man kan uppfatta det som korrekt.

Jeg har ingen annen referanse enn Skyliner. Uansett kan omlakkering til nye SAS-farger og endringer i setekonfigurasjonen, være et tegn på at SAS vil beholde maskinen en stund til?

Som alle -405 (og -505) har den Recaro-seter - typebetegnelse vet jeg ikke - med forbehold om at SAS har gjort en endring her, noe jeg finner lite sannsynlig. Men nå er det vel fire år siden jeg hadde fingrene i disse gamle gode, så...

Kan det hende at de har satt inn noen flere rader med seter fra en av 500-maskinene som har gått ut?

RolfL
31-01-2011, 11:27
Uansett kan omlakkering til nye SAS-farger og endringer i setekonfigurasjonen, være et tegn på at SAS vil beholde maskinen en stund til?

Har det varit aktuellt att lämna tillbaka LN-BUF innan leieperioden är slut ?

Beträffande seating så kan säkert någon fysiskt inspektera maskinen i Norge och bekräfta om det nu är 150,156 eller 165 seats installerade. I vilken version flög LN-BUF , hos SAS , före maintenance check i TLV , 150 eller 156 seats ?

LTH
31-01-2011, 11:44
I vilken version flög LN-BUF , hos SAS , före maintenance check i TLV , 150 eller 156 seats ?

150 seter...

LN-KGL
31-01-2011, 14:01
Så også at LN-RCW fløy som SK9127 OSL-SNN i går kveld, skal den kun på C-check, eller skal den også ut av flåten?
Og det er vel samme pilotene som fløy over med LN-RCW som skal med LN-BUF til OSL tenker jeg siden departure er fra Dublin klokken 0420, og de skulle lande på SNN rundt 0045. Hvordan i all verden kommer de seg til DUB på knappe 3 timer? bil?

Jeg fløy med LN-RCW på lørdag fra LHR til OSL og kan uten å tvile underskrive på at den trenger sårt et lakkstrøk - rundt døren vart ikke en eneste av poppene med noe lakk på.

LTH
01-02-2011, 23:06
Noen som vet om LN-BUF (B737-405) var lakkert i SAS farger, eller om den var hvit da den kom tilbake fra DUB i går natt?

Fortsatt i SAS tjeneste eller fases ut?

Glenn
01-02-2011, 23:32
LN-BUF skal ikke i trafikk i morgen iallefall.

RolfL
01-02-2011, 23:48
Noen som vet om LN-BUF (B737-405) var lakkert i SAS farger, eller om den var hvit da den kom tilbake fra DUB i går natt?


Åter , om vi ska lita på Skyliner , "all-white"

Lennart
16-02-2011, 07:31
Noen som kan bekrefte at LN-BUF er ute i kulden ?

Glenn
16-02-2011, 07:50
Noen som kan bekrefte at LN-BUF er ute i kulden ?

Nei, har ikke vært i trafikk på en stund meg bekjent.
Den er vel lagra på OSL?

LN-MEH
16-02-2011, 08:07
Noen som kan bekrefte at LN-BUF er ute i kulden ?

Nei, har ikke vært i trafikk på en stund meg bekjent.
Den er vel lagra på OSL?

Hvis den ikke står inne i en hangar, så står den vel ute i kulden. Håper den blir å fly for SAS noen år til.:fly

LTH
16-02-2011, 12:32
Det ser ut til at LN-BRI også har tatt en lengre pause. Håper ikke det blir permanent...

http://data.flight24.com/airplanes/ln-bri/

Det ser ut til at LN-BRE og LN-BRQ forsatt flyr...

Swedeline F28
22-02-2011, 12:31
Verkar som om 734ans dagar är räknade.

fjasebase
22-02-2011, 13:02
Hvorfor sier du det? Bare BUF som ikke flyr lengre. Alle de 3 andre føy senest i går

Glenn
22-02-2011, 13:11
-BUF fløy en testflight i går..
Skal vel i trafikk snart?

fjasebase
22-02-2011, 13:57
Den står som stored, og hvis jeg ikke husker feil har den blitt lakkert hvit...

BU662
22-02-2011, 14:22
BUF was advertised as available on the marked by its owner for MAR 11. It was grabbed soon...

To formally return the aircraft off-lease, an demo-to-owner (test-)flight is necessary...

Twin Otter
11-03-2011, 10:36
Med utgangspunkt i SVG. Hvis man skal prøve å få seg en flight med en 737-400 før det er for sent: Hvilke flighter skal jeg prøve å booke. SK bytter jo ut oppsatte fly rett som det er...

Kua
11-03-2011, 13:18
Hadde en svensk tekniker på klapp her om dagen. Han skulle over til OSL og levere BUF tilbake til eier. Alle classic skal ut innen/i løpet av 2013. De er dyre for SAS. Mye snag. De er dyrere enn MD80ene selv om classicene bruker mindre fuel.

RolfL
11-03-2011, 20:04
Hadde en svensk tekniker på klapp her om dagen. Han skulle over til OSL og levere BUF tilbake til eier.

LN-BUF flög OSL-SNN 6 mars som SK9149

Hickok
13-03-2011, 12:41
Hvis en vil fly SAS B734, så er det nok OSL-LHR, OSL-CPH og OSL-ARN som er plassene å lete først.

FlightDeck
13-03-2011, 14:21
Med utgangspunkt i SVG. Hvis man skal prøve å få seg en flight med en 737-400 før det er for sent: Hvilke flighter skal jeg prøve å booke. SK bytter jo ut oppsatte fly rett som det er...

Hvis en vil fly SAS B734, så er det nok OSL-LHR, OSL-CPH og OSL-ARN som er plassene å lete først.

Den ser ut til å være veldig mye brukt på Oslo-København.

Dag Johnsen
13-03-2011, 17:19
Heisann!

Hadde en svensk tekniker på klapp her om dagen. Han skulle over til OSL og levere BUF tilbake til eier. Alle classic skal ut innen/i løpet av 2013. De er dyre for SAS. Mye snag. De er dyrere enn MD80ene selv om classicene bruker mindre fuel.

Dette hoeres ut som en veldig generell kommentar...? Jeg forstaar en MD80 serie i snitt brenner i overkant av 700 lbs/hr mer enn en B737-300 og med dagens fuel priser tilsvarer dette mellom $250-300/hr. Du skal ha mye snags for aa gjoere opp dette... :rolleyes:

Naa kjenner jeg selfoelgelig ikke alle detaljene bak leasing avtaler, motor kontrakter osv., og det er sikkert andre ting som ogsaa spiller inn. Som nevnt tror jeg dett er en feil framstilling og jeg har full tillitt til SAS sin tekniske stab at de kan vedlikeholde disse flyene til et akseptabelt dispatch nivaa.

Dag

Kua
13-03-2011, 18:54
Heisann!



Dette hoeres ut som en veldig generell kommentar...? Jeg forstaar en MD80 serie i snitt brenner i overkant av 700 lbs/hr mer enn en B737-300 og med dagens fuel priser tilsvarer dette mellom $250-300/hr. Du skal ha mye snags for aa gjoere opp dette... :rolleyes:

Naa kjenner jeg selfoelgelig ikke alle detaljene bak leasing avtaler, motor kontrakter osv., og det er sikkert andre ting som ogsaa spiller inn. Som nevnt tror jeg dett er en feil framstilling og jeg har full tillitt til SAS sin tekniske stab at de kan vedlikeholde disse flyene til et akseptabelt dispatch nivaa.

Dag

Jeg har ikke greie på dette, men når en mekaniker i SAS sier at det er viktigst å få ut de gamle classicene først, ja da tror jeg det.

BU662
13-03-2011, 19:42
Jeg har ikke greie på dette, men når en mekaniker i SAS sier at det er viktigst å få ut de gamle classicene først, ja da tror jeg det.

737CL koster leiepenger, men MD80 star ofte mer eller mindre pa SAS Group balance. Enten direkte eller via datterselskaper.

En komplett utfasing av 737CL kan spare 8-10 Mio SEK per maned, eller ca 100 Mio SEK i ar.

Sa det er ikke sa mye om snag-rates og dispatch reliability, men först og fremst penger. Money talks...

Dag Johnsen
13-03-2011, 20:22
Heisann!

Jeg har ikke greie på dette, men når en mekaniker i SAS sier at det er viktigst å få ut de gamle classicene først, ja da tror jeg det.

Joda, tviler ikke paa at en mekaniker sa dette og med all respekt saa er det heller ikke sikkert at han eller hun framstilte dette korrekt... :rolleyes:

...Sa det er ikke sa mye om snag-rates og dispatch reliability, men först og fremst penger...

Ja, dette var det poenget jeg ogsaa proevde aa faa fram da jeg mener dette var feil framstilt og det er sikkert andre "gode" aarsaker til at de skal ut foerst... :)

Vi holder paa aa evaluere utfasing av vaare B737-500, UA sine A319/320, samt noen eldre UA B757-200 og det er en rekke vurderinger som maa gjoeres.

Dag

flappflapp
22-03-2011, 08:16
Med utgangspunkt i SVG. Hvis man skal prøve å få seg en flight med en 737-400 før det er for sent: Hvilke flighter skal jeg prøve å booke. SK bytter jo ut oppsatte fly rett som det er...

Jeg flyr mest OSL-EVE-OSL og der hender det innimellom at vi har SAS' 737CL, både -400 og -500. I kveld skal jeg oppover med SK4098, og det er med -500 LN-BUE. Men ja, så sent som for en drøy uke siden var det en -700 som var satt opp for den turen.

Har hatt -400 på OSL-TRD-OSL så sent som i fjor høst, men tror ikke nødvendigvis man kan si det er en rute der man kan være sikker på å treffe en CL. Den gang trodde jeg det skulle bli min siste tur med CL'ene til SAS, de er jo relativt få i antall og er sjeldent satt opp fast på OSL-EVE-OSL, men de dukker altså opp når man minst venter det. :)

fjasebase
26-04-2011, 00:04
Er LN-BRE også på vei ut? Ser den ikke har flydd på en stund

http://data.flight24.com/airplanes/ln-bre/

LN-KRF
26-04-2011, 00:25
Jeg flyr mest OSL-EVE-OSL og der hender det innimellom at vi har SAS' 737CL, både -400 og -500. I kveld skal jeg oppover med SK4098, og det er med -500 LN-BUE. Men ja, så sent som for en drøy uke siden var det en -700 som var satt opp for den turen.

Har hatt -400 på OSL-TRD-OSL så sent som i fjor høst, men tror ikke nødvendigvis man kan si det er en rute der man kan være sikker på å treffe en CL. Den gang trodde jeg det skulle bli min siste tur med CL'ene til SAS, de er jo relativt få i antall og er sjeldent satt opp fast på OSL-EVE-OSL, men de dukker altså opp når man minst venter det. :)


Har selv ikke flydd B737CL fra SAS på mange år nå, tror siste tur var i 2008 eller 2009 med de, ellers er det bare NG som går.

Skal fly den 05MAY11 TOS-TRD via BOO, og det er satt opp med B735. Så det blir nok min siste tur med B737CL fra SAS tenker jeg..

Synd men det er nok det som er realiteten nå, 737CL SK/BU er på vei ut sakte men sikkert.

LN-BRE har ikke flydd siden 9 mars som SK9125, hvor den sku hen veit jeg ikke..:/

Mjolnir
26-04-2011, 02:07
Anbefaler alle 737CL-nostalgikere å ta en tur mellom TRD og SVG. Der går det -500-maskiner nesten uten unntak, med noen ytterst sjeldne gjesteopptredener av -600.

Men classicerne forsvinner nok på den ruta også etter hvert. På nyåret er de fleste avgangene satt opp med -700 eller -800. Store fly til å erstatte -500 spør du meg, men satser på at de har sine grunner :/

Farmer
26-04-2011, 07:28
LN-BRE har ikke flydd siden 9 mars som SK9125, hvor den sku hen veit jeg ikke..:/

Den ble fløyet til Tel Aviv for C-sjekk.

fjasebase
26-04-2011, 11:04
Anbefaler alle 737CL-nostalgikere å ta en tur mellom TRD og SVG. Der går det -500-maskiner nesten uten unntak, med noen ytterst sjeldne gjesteopptredener av -600.


Stor sjanse for BUD i hvertfall ;)

http://data.flight24.com/airplanes/ln-bud/

77W
26-04-2011, 11:31
Anbefaler alle 737CL-nostalgikere å ta en tur mellom TRD og SVG. Der går det -500-maskiner nesten uten unntak, med noen ytterst sjeldne gjesteopptredener av -600.

Eller Oslo, OSL - Molde, MOL.

FlightDeck
26-04-2011, 13:51
Anbefaler alle 737CL-nostalgikere å ta en tur mellom TRD og SVG. Der går det -500-maskiner nesten uten unntak, med noen ytterst sjeldne gjesteopptredener av -600.

/

Svært mange avganger, som ikke skal til Oslo, fra Stavanger, Ålesund, Trondheim, Bodø og Tromsø går med Boeing 737-500.

BU662
26-04-2011, 15:13
Gutta-boys, slapp av. Sa lenge som SAS har ikke signert bindende avtaler for brukte 73G's sa lenge vil de restende -500 ikke ga noen sted. SAS har for tida ikke dette hva man vil kalle flyene til overs...

L-1011
26-04-2011, 16:15
SAS linje BGO-ARN-BGO verkar nästan uteslutande flygas med 737-500 nu.
Tidigare var det jämt 737-600 på den linjen.

fjasebase
26-04-2011, 16:17
SAS linje BGO-ARN-BGO verkar nästan uteslutande flygas med 737-500 nu.
Tidigare var det jämt 737-600 på den linjen.

Det er fordi den ruten er flyttet fra svensk til norsk produksjon

SAS-Steward
26-04-2011, 16:34
Gutta-boys, slapp av. Sa lenge som SAS har ikke signert bindende avtaler for brukte 73G's sa lenge vil de restende -500 ikke ga noen sted. SAS har for tida ikke dette hva man vil kalle flyene til overs...

Avtalene er signert.
Så løp å kjøp. Første forsvinner allerede i desember.

DHC8-103
26-04-2011, 16:47
Fløy -BRI i dag SK359 TRD-OSL, så den produserer i alle fall i beste velgående.
Fantastisk apparat som vil bli dypt savnet

OJB
26-04-2011, 17:49
Anbefaler alle 737CL-nostalgikere å ta en tur mellom TRD og SVG. Der går det -500-maskiner nesten uten unntak, med noen ytterst sjeldne gjesteopptredener av -600.



Det var vel å overdrive. -600 er der daglig. Dessuten flyr jeg med dem et par ganger i uka ut fra SVG.

Twin Otter
26-04-2011, 18:01
Det var vel å overdrive. -600 er der daglig. Dessuten flyr jeg med dem et par ganger i uka ut fra SVG.

Vel, flyene som flyr kystruta SVG-BGO-(AES)-TRD flys vel stort sett med -500. Direkteflighene SVG-TRD har jeg sett en god del -600 på så det er vel der det ligger.

LN-TIB
26-04-2011, 19:09
Vel, flyene som flyr kystruta SVG-BGO-(AES)-TRD flys vel stort sett med -500. Direkteflighene SVG-TRD har jeg sett en god del -600 på så det er vel der det ligger.

De brukes også mye på TRD-BOO-TOS.

LN-MOW
26-04-2011, 21:24
BUG er på vei ned til TLV for C-sjekk nå ...

Stone
27-04-2011, 00:13
Hvis BRE har vært på C-sjekk siden 9.mars må jeg virkelig si at liggetiden er ekstrem.. Vel er damen middelaldrende men 6 uker er virkelig i overkant..

En kjenning av meg var representant (liaison) for SAS ved en C-sjekk der nede. Han var, for å si det pent, ikke imponert. Det har jo vært klaget en del på mye snag på SK's classics, kanskje en del av årsaken til det ligger her?:(

Ellers er det vel leaseavtalenes utløpsdato som avgjør når de blir faset ut, selv om sikkert eierne ser på en liten extension med velvilje. Det er sikkert ikke enkelt å plassere en 15+ år gammel -500 med over 50000 cycles i dagens marked...

BSSW
27-04-2011, 00:15
Hvilken C-sjekk er det snakk om? f.eks C10 er vel forholdsvis heftig?

OJB
27-04-2011, 12:00
Vel, flyene som flyr kystruta SVG-BGO-(AES)-TRD flys vel stort sett med -500. Direkteflighene SVG-TRD har jeg sett en god del -600 på så det er vel der det ligger.

Det går nå -600 der og. Fløy sist onsdag SK4154 SVG-BGO-TRD med -RCW.

Someone
27-04-2011, 16:28
Fløy -BRI i dag SK359 TRD-OSL, så den produserer i alle fall i beste velgående.
Fantastisk apparat som vil bli dypt savnet

Fløy samme maskin nylig og er ikke helt sikker på om jeg deler entusiasmen. Flyet er sliten innvendig, og setene nedsittet, selv om benplassen er OK.

Sitter nå på KRS og venter på å boarde LN-BRV, og ser vel egentlig frem til CLene forsvinner

....men så lenge man slipper helvetesmaskinene LN-RRE/F/G skal jeg ikke klage for mye.

fjasebase
27-04-2011, 17:19
....men så lenge man slipper helvetesmaskinene LN-RRE/F/G skal jeg ikke klage for mye.

Bakre halvdel på -600 er like ille mener nå jeg...om ikke verre :o

Mjolnir
27-04-2011, 19:41
Originally Posted by Twin Otter View Post
Vel, flyene som flyr kystruta SVG-BGO-(AES)-TRD flys vel stort sett med -500. Direkteflighene SVG-TRD har jeg sett en god del -600 på så det er vel der det ligger.

Det går nå -600 der og. Fløy sist onsdag SK4154 SVG-BGO-TRD med -RCW.

Ut fra det jeg kan se fra stikkprøver fra de første hverdagene i mai ser det ut til å være satt opp NG på SK4480, dvs. første direkterute nordover om morgenen, ellers utelukkende -500. SK4196 (siste fly SVG-BGO-TRD for kvelden) i går var for øvrig opprinnelig satt opp med -500, men var endret til -600 da innsjekking åpnet.

LN-KRF
01-05-2011, 17:29
LN-BUF er ute nå, og er nå SP-ENH hos Enter Air. Vet ikke når den ble levert til Enter Air.

LN-BRE kommer vel tilbake med tiden.
Er vel mer ett spørsmål om tid..:)

LTH
01-05-2011, 19:01
og her er SP-ENH

http://www.airliners.net/photo/Enter-Air/Boeing-737-405/1907864/L/

Someone
20-06-2011, 15:23
For å unngå å drukne i tråden om bestillingen av A320neo så får dette en egen tråd:

I forbindelse med denne bestillingen sier SAS følgene om flåteplanen på kortsikt:

CPH: Siste MD-80 skal forlate flåten mot slutten av 2014 og erstattes av leide A320

ARN: Siste MD-80 skal ut av ARN-basen iløpet av 2013, og ARN skal bli en ren 737NG base

OSL: Siste 737CL skal ut av flåten innen slutten av 2014 og OSL da bli en ren 737NG base

fjasebase
21-06-2011, 11:29
Ser at SAS har fått inn enda en -800, LN-RPR. Er denne en "albino" som RPO og BUD?

Someone
21-06-2011, 11:33
Ser at SAS har fått inn enda en -800, LN-RPR. Er denne en "albino" som RPO og BUD?

Den var ihvertfall "albino" da jeg så den på OSL sist onsdag ;)

FlightDeck
21-06-2011, 19:57
Ser at SAS har fått inn enda en -800, LN-RPR. Er denne en "albino" som RPO og BUD?

Dette er en del andre Moskavia-maskinen - levert til SAS i 2000, leid ut til Air One i 2002, Air Europa i 2004 og Moskavia i 2010. Har fløyet for den norske basen siden 16. juni. Det er den 20. Boeing 737-800 i produksjon.

GF1
22-06-2011, 09:45
Ser at SAS har fått inn enda en -800, LN-RPR. Er denne en "albino" som RPO og BUD?

Mandag 20/6 kl.19:50:

http://kjevik.dk/2011/LN-RPR_20juni2011.jpg

Someone
06-09-2011, 09:51
Så igår at det stod parkert er -500 uten SAS-titler på OSL ved siden av den ribbete 87ern på OSL. Er dette en maskin på vi ut?

BU662
06-09-2011, 10:07
... LN-BRJ ...

Glenn
08-09-2011, 15:19
Så igår at det stod parkert er -500 uten SAS-titler på OSL ved siden av den ribbete 87ern på OSL. Er dette en maskin på vi ut?
Den er på vei ut ja.
Ligget ut for salg siden 24.5.
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=91028

Ser nå at den er borte på http://planemart.com/FAA/Listings.asp?type=Commercial&typeMfr=BOEING&model=737-500 - så da har noen kjøpt den eller så skal SAS ta den i trafikk igjen.

kimbo
08-09-2011, 21:27
Er det en spesiel grunn til at det stadig blir flere albinoer i SAS flåten?

fjasebase
08-09-2011, 22:23
Er det en spesiel grunn til at det stadig blir flere albinoer i SAS flåten?

Tror de venter på lakkeringsslot

FlightDeck
09-09-2011, 11:40
Er det en spesiel grunn til at det stadig blir flere albinoer i SAS flåten?

Det er vel bare tre maskiner som er hvite? Dette er maskiner som er hentet inn igjen i flåten - og de to 737-800 males nok om til vinteren, mens 737-500-maskinen sikkert forblir hvit.

Lennart
08-01-2012, 01:52
Er LN-BUD ute også nå?

Oslop
08-01-2012, 03:03
Har hatt endel fri i det siste , men husker jeg rett var det den jeg planla Osl-tlv.
Gikk dit tordag morgen for c-check..
Men det er godt mulig jeg husker feil , men det finner jeg ut mandag morgen :P

Oslop
09-01-2012, 10:39
Er LN-BUD ute også nå?

Det var LN-BUE som gikk til TLV på torsdag for c-check , LN-BUD kommer hjem idag , og er planlagt ut i trafikk i morgen , dersom det er gjort en bra nok jobb på den i TLV..

Lennart
09-01-2012, 18:19
Det var LN-BUE som gikk til TLV på torsdag for c-check , LN-BUD kommer hjem idag , og er planlagt ut i trafikk i morgen , dersom det er gjort en bra nok jobb på den i TLV..

Tusen takk for glimrende info :)

raider66
14-01-2012, 17:24
Vel, vi har vel også en "hvit" MD-87 etter retur fra City Airline. Dog ikke en 737, men i alle fall en albino.

Espen

LTH
31-01-2012, 23:15
Er det noe nytt med tanke på utfasing av 734 og 735 flåten til SAS?
Hva er status nå?

Stone
01-02-2012, 00:09
Er det noe nytt med tanke på utfasing av 734 og 735 flåten til SAS?
Hva er status nå?
Det ser ut som om LN-BRO er ute. Den fløy til OSL(?)-BOH 9/12 og ble strøket av LN-registeret 31/12.

Resirkulering? :(

Hickok
01-02-2012, 00:39
Det ser ut som om LN-BRO er ute. Den fløy til OSL(?)-BOH 9/12 og ble strøket av LN-registeret 31/12.

Resirkulering? :(

Ser ut til at den er ute i det minste, ja.

http://www.planespotters.net/Aviation_Photos/photo.show?id=235503

fokkeren
01-02-2012, 07:54
Hvor mye fikk SAS for LN-BRO?
:cry:

BU662
01-02-2012, 08:40
Hvor mye fikk SAS for LN-BRO?
:cry:

Ingenting i alt, fordi flyet ble alrede solgt i BU sitt tid. De hadde perfect timing, fordi de ble tvunget a selge mange av sine 737CL för 9-11. Sa fikk de en ganske god pris for sine fly i denne tid.

fokkeren
01-02-2012, 08:43
Tusen takk for svaret

Mjolnir
01-02-2012, 21:00
Vil man få en netto kapasitetsreduksjon når flåtefornyelsen er komplett? Det er jo et par -700 og -800 som skal inn, men det er vel langt fra like mange som de 10 737CL + 26 MD80 som skal ut.

Hva med 737-500? Det er ingen nye fly på vei inn i denne størrelsesklassen. Det betyr at antall fly i denne størrelsesorden i Norge vil bli halvert.

Someone
01-02-2012, 22:44
Vil man få en netto kapasitetsreduksjon når flåtefornyelsen er komplett? Det er jo et par -700 og -800 som skal inn, men det er vel langt fra like mange som de 10 737CL + 26 MD80 som skal ut.

Nei, det er rundt 20 eller deromkring -700 og -800 som er på vei inn, samt et uvisst antall A320. Er endel poster om det her på forumet, så med en 1:1 bytteforhold vil det bli netto vekst siden flyene som kommer inn i snitt er større en de som forlater Flåten


Hva med 737-500? Det er ingen nye fly på vei inn i denne størrelsesklassen. Det betyr at antall fly i denne størrelsesorden i Norge vil bli halvert.

Er jo i stor grad -700 som kommer som erstattning her, også antar jeg det blir å trikse og mikse litt med -600 og -700 for å få kabalen opp. Men netto vil det være en økning i antall seter

Glenn
01-02-2012, 23:58
Noen 737-400 skal i sommer fly charter for Apollo.

FlightDeck
03-02-2012, 04:43
Hvor mye fikk SAS for LN-BRO?
:cry:

Ingenting i alt, fordi flyet ble alrede solgt i BU sitt tid. De hadde perfect timing, fordi de ble tvunget a selge mange av sine 737CL för 9-11. Sa fikk de en ganske god pris for sine fly i denne tid.

Braathens gjennomføre såkalt sale and lease back, altså salg og tilbakeleie, av en drøss maskiner i årene før SAS kjøpte selskapet. Egenkapitalen som ble tilført bidrog vel til å forlenge selskapets levetid. I dag eier SAS bare en Boeing 737-500, mens de andre er leiet. Regner med at disse flys helt til de respektive leieperiodene er over?

Mekum
03-02-2012, 14:10
Ble jo plutselig noen 737 600, 700 og 800 tilgjengelig i Ungarn nå (Malev). Noe for SAS? I følge Wikipedia er snittalderen på flåten til Malev 4,6 år så de fleste flyene er ganske nye.

branserud
03-02-2012, 14:26
Tror ikke SAS har ökonomi til det. Fordi da hadde de alerede gjort det. Kanskje Nas tar inn flere -800 for å ta större markeds andeler etter alle konkurser..

OJB
03-02-2012, 14:38
Ble jo plutselig noen 737 600, 700 og 800 tilgjengelig i Ungarn nå (Malev). Noe for SAS? I følge Wikipedia er snittalderen på flåten til Malev 4,6 år så de fleste flyene er ganske nye.

SAS har allerede sine flåteplaner fastlagt de nærmeste årene.

BU662
03-02-2012, 17:05
Braathens gjennomføre såkalt sale and lease back, altså salg og tilbakeleie, av en drøss maskiner i årene før SAS kjøpte selskapet. Egenkapitalen som ble tilført bidrog vel til å forlenge selskapets leveperiode. I dag eier SAS bare en Boeing 737-500, mens de andre er leiet. Regner med at disse flys helt til de respektive leieperiodene er over?

BRJ ble den eneste 737CL pa SK sin balanse. Flyet er rett under scrapping processen i Kemble.

Ellers sa stemmer det, de andre flyene gar tilbake da deres lease-kontrakter utlöper.

FlightDeck
03-02-2012, 22:17
Ellers sa stemmer det, de andre flyene gar tilbake da deres lease-kontrakter utlöper.

Vet du hvor lenge det er igjen av disse leiekontraktene? Sånn cirka.

BU662
04-02-2012, 13:12
Vet du hvor lenge det er igjen av disse leiekontraktene? Sånn cirka.

Jeg vet det "sann cirka", men jeg vil ikke legge sapass sensitiv info ut. SAS har pa short-notice flere ganger i de siste arene forlenget leie-avtalene i siste minutt. BUD kommer til hodet, men det ble flere.

Jeg tror likevel at SAS sin Arsrapport gir en visst indikasjon, siden det egentlig skulle inneholde en flate-oversikt og flateplan. Ellers sa ma du punge ut liten NOK's og skaffe deg en premium account hos ATDB.aero.

Sorry, det ble trolig ikke de svar du hadde hapet pa, men her er det svaert betydeliger summer pa spill...

fjasebase
05-02-2012, 17:27
Så et bilde av SE-RER i malingshangaren på facebook. En 737-700 fra et kinesisk selskap. Kommer visstnok "hjem" i løpet av februar

Trdfly
05-02-2012, 18:08
Så et bilde av SE-RER i malingshangaren på facebook.

Hvor? Hvem? Kan du legge ut bildet.

fjasebase
05-02-2012, 18:51
Hvor? Hvem? Kan du legge ut bildet.


Here you go ;)


http://img3.imageshack.us/img3/2046/utennavnrwj.jpg

vstenhjem
05-02-2012, 22:05
Ser det er ex Astraeus maskiner, som også har vært hos Air China.

SAS is to acquire B737s SE-RER (30736 ex N361ML, G-STRC, B-5063, N341MS) & SE-RES (30737 ex N362ML, G-STRD, B-5064, N343MS) in April. New B738s on order for delivery this year are LN-RGA (39397), LN-RGB (38034), LN-RGC (41257), LN-RGD (41258), LN-RGE (38037), LN-RGF (38038), LN-RGG (38039), LN-RGH (41266) & LN-RGI (35646).

http://www.flightglobal.com/airspace/blogs/john_dyer/default.aspx

Someone
06-02-2012, 09:25
New B738s on order for delivery this year are LN-RGA (39397), LN-RGB (38034), LN-RGC (41257), LN-RGD (41258), LN-RGE (38037), LN-RGF (38038), LN-RGG (38039), LN-RGH (41266) & LN-RGI (35646).

Er denne informasjonen korrekt? Trodde det bare var to av disse som kom i år, og resten i 2013?

FlightDeck
08-02-2012, 15:21
Når settes SE-RER i trafikk, og skal den til norsk eller svensk produksjon? Dette er vel den første brukte 737-700 som kommer i trafikk jf. oversikten i denne tråden:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?p=700136

fjasebase
08-02-2012, 16:50
Når settes SE-RER i trafikk, og skal den til norsk eller svensk produksjon? Dette er vel den første brukte 737-700 som kommer i trafikk jf. oversikten i denne tråden:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?p=700136

Logikken vil tilsi at siden den er registrert i Sverige så skal den dit...Man vet aldri derimot

LN-MOW
08-02-2012, 17:40
Ingen 737-individer har fast basetilhørighet, så den kan dukke opp hvor som helst ..

fjasebase
08-02-2012, 20:10
Ingen 737-individer har fast basetilhørighet, så den kan dukke opp hvor som helst ..

De har ikke fast tilhørlighet, men de holder seg STORT SETT på samme plass hele tiden

Mjolnir
08-02-2012, 20:43
Kan ikke huske å noen gang ha sett noen av de (få) svenskregistrerte maskinene i Norge, i hvertfall ikke på TRD/BGO/SVG. Har ikke vært så mye på OSL etter at jeg begynte å bry meg om regs, men sikkert litt flere der pga. trafikk til/fra ARN.

fjasebase
08-02-2012, 20:46
Kan ikke huske å noen gang ha sett noen av de (få) svenskregistrerte maskinene i Norge, i hvertfall ikke på TRD/BGO/SVG. Har ikke vært så mye på OSL etter at jeg begynte å bry meg om regs, men sikkert litt flere der pga. trafikk til/fra ARN.

SK1485/1486 er den eneste ruta som man ser svenskregistrert maskineri på her i TRD ihvertfall

FlightDeck
08-02-2012, 20:47
Kan ikke huske å noen gang ha sett noen av de (få) svenskregistrerte maskinene i Norge, i hvertfall ikke på TRD/BGO/SVG. Har ikke vært så mye på OSL etter at jeg begynte å bry meg om regs, men sikkert litt flere der pga. trafikk til/fra ARN.

SAS har ingen SE-registrerte 737-maskiner i den norske produksjonen. Det er derimot mange LN-registrerte maskiner på den svenske produksjonen.

SK1485/1486 er den eneste ruta som man ser svenskregistrert maskineri på her i TRD ihvertfall

Denne ruten er operert av Stockholm-basen.

Axel
30-06-2012, 14:33
Flyger SAS någon -400 eller -500 till Trondheim nå?

Dag Viking
30-06-2012, 14:50
Flyger SAS någon -400 eller -500 till Trondheim nå?

JA, -500 fra AES, BGO og OSL.

GinTonic
30-06-2012, 14:52
Det hender seg, men sjeldent i følge mine erfaringer. Sist gang jeg hadde en 400 på OSL-TRD var i januar 2011 og en 500 i desember 2010.

LN-MOW
30-06-2012, 14:56
-500 ligger inne med jevnlige besøk, men -400 er bare sporadisk. Men det er ikke slutt ennå. ;)

fjasebase
30-06-2012, 15:32
JA, -500 fra AES, BGO og OSL.

og BOO og TOS (ikke i sommer), SVG or ARN ;)

Dag Viking
30-06-2012, 15:44
og BOO og TOS (ikke i sommer), SVG or ARN ;)

SVG ligger inne med 738 i sommer, ARN med 736 og EQV. Men SAS pleier jo trikse litt rundt med ulike varianter, så TRD får vel en del flere enn det som er oppsatt.
Det sikreste er uansett melkeruta fra SVG og BGO (evt via AES), som omtrent bare går med 735.

[KVS Availability Tool 7.0.2/Diamond - Amadeus: Timetable/NL-BCDF] (http://www.KVSTool.com/)
BGO Bergen Flesland NO [ENBR]
TRD Trondheim Vaernes NO [ENVA]
SUN 01 Jul 2012 - 08 Jul 2012

Carrier Flight From Depart To Arrive A/C St Frequency | Dur'n | Dep T | Arr T | Effect | Ending | Exceptions
--------- ------ ---- -------- ---- -------- --- -- ----------------------------------------------------------------
SK 4154 BGO 09:05 TRD 10:05 735 0 123456- 01:00 - - 22 Jun 11 Jul
SK 4156 BGO 10:30 TRD 11:30 735 0 ------7 01:00 - - 01 Jul 05 Aug
SK 4172 BGO 14:05 TRD 15:05 735 0 12345-7 01:00 - - 01 Jul 20 Jul
SK 4176 BGO 15:40 TRD 16:40 735 0 12345-7 01:00 - - 01 Jul 08 Jul
SK 4184 BGO 17:25 TRD 18:25 EQV 0 12345-7 01:00 - - 01 Jul 08 Jul
SK 4188 BGO 19:40 TRD 20:40 735 0 12345-7 01:00 - - 01 Jul 06 Jul Sun 08 Jul
SK 4188 BGO 20:20 TRD 21:20 735 0 ------7 01:00 - - 08 Jul 05 Aug Sun 01 Jul
SK 4174 BGO 14:15 TRD 16:00 735 1 12345-- 01:45 - - 02 Jul 03 Aug
SK 4174 BGO 14:30 TRD 16:15 735 1 ------7 01:45 - - 03 Jun 04 Nov
- -

Fokker-50
01-07-2012, 01:54
Hvilken 2, 400 er igjen i SAS?

L1011-500
01-07-2012, 02:03
Hvilken 2, 400 er igjen i SAS?

-BRE og -BRI :)

Fokker-50
01-07-2012, 02:05
-BRE og -BRI :)

Oki , takker for raskt svar :)

LN-KRF
01-07-2012, 02:14
BRQ er vel ennda i trafikk?

mener jeg så den på TOS her i forrige uke :)

L1011-500
01-07-2012, 02:25
BRQ er vel ennda i trafikk?

mener jeg så den på TOS her i forrige uke :)

Det har du helt rett i, det er jeg som trenger briller ;)

http://www.airfleets.net/flottecie/SAS-active-b737.htm

Fokker-50
01-07-2012, 03:03
Det har du helt rett i, det er jeg som trenger briller ;)

http://www.airfleets.net/flottecie/SAS-active-b737.htm

Det vil si at listene på http://data.flight24.com/airplanes/sas-sas/ stemmer?

L1011-500
01-07-2012, 03:28
Det vil si at listene på http://data.flight24.com/airplanes/sas-sas/ stemmer?

Nei, LN-BUF flyr for Enter Air som SP-ENH, og det har den gjort i over et år. Flight24 viser også mange andre maskiner som SAS ikke har lenger.

Konklusjonen er vel at SAS har tre 400-maskiner igjen; -BRI, -BRE og -BRQ

Oslop
16-07-2012, 22:25
Planlagt utfasing av -400 pr nå:

LN-BRQ 30.12.12
LN-BRI 30.03.13
LN-BRE 30.09.14

Glenn
16-07-2012, 22:50
Thanks for update, Cato.
Noen datoer for -500ène?

Oslop
16-07-2012, 22:56
her er datoene for 500ène :)

LN-BRV 01.12.12
LN-BRH 30.12.12
LN-BUC 01.01.13
LN-BUD 30.06.13
LN-BUE 30.10.13
LN-BUG 01.05.14
LN-BRX 10.07.14

Forøvrig "forsvinner" siste MD LN-ROT 20.08.14

Dag Viking
16-07-2012, 23:02
Så om et halvt år er 4xCL ute av trafikk.
Hva er netto endring i seter i samme tidsrom?

FlightDeck
16-07-2012, 23:10
Takk for datoene. Er dette når leieavtalene går ut? Virker litt rart å fly rundt med én 737-400 i halvannet år ...

LN-MOW
16-07-2012, 23:11
Så lenge typen allerede er i flåten, spiller antallet mindre rolle ...

Oslop
16-07-2012, 23:12
Så om et halvt år er 4xCL ute av trafikk.
Hva er netto endring i seter i samme tidsrom?


Halvt år er vel litt kort tidsrom :P

LN-RGH 41266 (800) 01.01.14
LN-RGI 35646 (800) 01.02.14
SE-RJR 33420 (700) 01.04.14
SE-RJT 32741 (700) 01.05.14
SE-RJS 32684 (700) 01.06.14
SE-RJX 34754 (700) 01.08.14

Er planlagt å erstatte cl`ene :9

Basse-HAU
16-07-2012, 23:13
Så lenge typen allerede er i flåten, spiller antallet mindre rolle ...

Just the money :rolleyes:

Oslop
16-07-2012, 23:14
Takk for datoene. Er dette når leieavtalene går ut? Virker litt rart å fly rundt med én 737-400 i halvannet år ...

BRI og BRQ stoppes før de skal ha noen "tyngre" jobber, mens BRE fases ut.

LN-MOW
16-07-2012, 23:16
Just the money :rolleyes:

Hva mener du med det?

Basse-HAU
16-07-2012, 23:18
Hva mener du med det?

Koster noen kr å drifte/lease/leie disse metallboksene :eek:

LN-MOW
16-07-2012, 23:25
Så lenge typen er godt integrert i flåten med alle godkjennelser, ratinger og reservedeler på plass, spiller det liten rolle om de har en eller tyve maskiner. Kostnadene blir mer eller mindre de samme uansett.

Dag Viking
16-07-2012, 23:26
Halvt år er vel litt kort tidsrom :P

LN-RGH 41266 (800) 01.01.14
LN-RGI 35646 (800) 01.02.14
SE-RJR 33420 (700) 01.04.14
SE-RJT 32741 (700) 01.05.14
SE-RJS 32684 (700) 01.06.14
SE-RJX 34754 (700) 01.08.14

Er planlagt å erstatte cl`ene :9

Om et halvt år er 4 maskiner av typen 737-400/500 ute av flåten ut fra datoene du oppga. Hvor mange fly kommer inn til SAS i Norge neste 6 mnd?

Oslop
16-07-2012, 23:29
Akkurat det har jeg ingen oversikt over, men det lånes vel sikkert litt kapasitet fra Sverige.
Har bare disse datoene og REG ut fra en liste jeg har fått.

Oslop
20-07-2012, 11:03
Om et halvt år er 4 maskiner av typen 737-400/500 ute av flåten ut fra datoene du oppga. Hvor mange fly kommer inn til SAS i Norge neste 6 mnd?

Nå viser det seg at listene jeg fikk endrer seg hele tiden...
det riktige skal være at alle "nye" 700 skal til sverige , mens SKN får fabrikknye 800.

og da er de planlagt overlevert :
LN-RGB 21.12.12
LN-RGC 23.01.13
LN-RGE 02.04.13
LN-RGD 01.05.13

Men det er vel frem til "økonomene" finner ut noe annet lurt :P

Tertit54
15-11-2012, 22:00
her er datoene for 500ène :)

LN-BRV 01.12.12
LN-BRH 30.12.12
LN-BUC 01.01.13
LN-BUD 30.06.13
LN-BUE 30.10.13
LN-BUG 01.05.14
LN-BRX 10.07.14

Forøvrig "forsvinner" siste MD LN-ROT 20.08.14

LN-BUG reiser til SNN som SK9125 (ferry)i dag for å forlate oss for godt eller ???

LN-MOW
15-11-2012, 22:14
I tilfelle var siste revenue flight SK2308 KSUOSL.

Tertit54
15-11-2012, 22:24
I tilfelle var siste revenue flight SK2308 KSUOSL.

Det er visst (heldigvis) bare en C-check den skal på sies det nå... så får vi håpe at den har et Sas (og Widerøe) å komme tilbake til i desember.

LN-MOW
15-11-2012, 22:28
Ja, takk .. fikk akkurat beskjed om det samme. BRV er den neste som skal ut - etter planen 1. desember.

LN-MOW
01-12-2012, 18:33
Og BRV flyr sin siste rundtur i dag ... SK4757/4758 OSL-FRA-OSL .....

Twin Otter
01-12-2012, 19:13
Og BRV flyr sin siste rundtur i dag ... SK4757/4758 OSL-FRA-OSL .....

En maskin jeg heldigvis har i loggen min. Men er den noen -500 maskiner som flakser rundt på vestlandet om dagen? Eller begynner det å minke på dem nå?

737-405
01-12-2012, 19:19
Går gjerne et par avganger med dagen med -500 enda, men svært mye -600 om dagen og innimellom sniker det seg noen -700 inn også:) Er noen flotte arbeidshester disse -500 maskinene, men de begynner vel å bli slitne.. Setekomforten er dog mange hakk over de nye generasjoner av SAS-seter!

737-405
01-12-2012, 19:20
Til info: mye teknisk på -500 maskinene også. Derfor blir ofte flybytter på disse avgangene..

kosvines
01-12-2012, 19:32
Mener at det går noen -500 på SVG-BGO-TRD ruta. Som andre sier har de ganske god setekomfort.

Dash
01-12-2012, 19:34
Til info: mye teknisk på -500 maskinene også. Derfor blir ofte flybytter på disse avgangene..

Mener at det går noen -500 på SVG-BGO-TRD ruta. Som andre sier har de ganske god setekomfort.

Vist det er mye teknisk på -500, er det ikke bedre å holde de så mye som mulig på hjemmebase? Altså OSL? Eller har ikke det noe å si?

737-405
01-12-2012, 19:45
Er det de prøver på nå om dagen, HenrikP:) Derfor vil gjerne faste gjester oppleve å få -500 maskiner på ruter som ofte betjenes med -600 maskiner.. Da tenker jeg på Oslo-Paris/Frankfurt/Amsterdam/Düsseldorf/London/Billund for "tynnere" avganger!

ATC-student
01-12-2012, 21:20
Er det noen som kjenner grunnen til at SAS har kun 2 737-400? Jeg ser ikke helt logikken.

Stone
01-12-2012, 21:33
Er det noen som kjenner grunnen til at SAS har kun 2 737-400? Jeg ser ikke helt logikken.
Logikken er ganske enkelt at SAS fikk 4 737-405 inn i flåten når BU ble overtatt, med medfølgende leasingkontrakter. Etterhvert som disse kontraktene går ut, leveres de "tilbake" til eier. Dermed forsvant BUF først, og nå er vel BRQ straks på vei. Dermed to igjen. (BRE og BRI).
I og med at det koster skjorta å avslutte slike kontrakter før utløp er det mer økonomi i å fly dem enn å bare la de stå der. Selv om det sikkert ikke er så enkelt for ruteplanleggerne.. SAS har jo et antall varianter få kan måle seg med.

Og selv om de er litt fueltørste er de utrolig anvendelige og komfortable maskiner etter min mening.

737-405
01-12-2012, 21:45
Helt enig med Stone! Hadde tur/retur med Mallorca med BRQ og BRE i sommer, SAS sin beste beinplass på shorthaul i sete 1 F:) Veldig anvendelige maskiner som klarer seg fint fra Bergen/Oslo/Trondheim/Stavanger til eks Malaga med mye tung bagasje..

LN-MOW
02-12-2012, 21:41
... men Rocambole LN-BRV var ikke død ... pga diverse uregelmessigheter måtte den tilbake i trafikk. Neste siste flight blir da trolig SK4437 TOSOSL i morgen ...

Dash
04-12-2012, 14:51
... men Rocambole LN-BRV var ikke død ... pga diverse uregelmessigheter måtte den tilbake i trafikk. Neste siste flight blir da trolig SK4437 TOSOSL i morgen ...

Er LN-BRV satt opp som reservefly, som OY-KHU var før den dro? Hvor skal -brv nå? Og når drar den?

SK384
04-12-2012, 14:59
Sett slikt, da blir det en tur med 737-400 til ALF i morgen. Når jeg sjekket inn i dag var den satt opp med en 400. Lenge siden sist jeg fløy med 400.

EHBK
04-12-2012, 16:15
Er LN-BRV satt opp som reservefly, som OY-KHU var før den dro? Hvor skal -brv nå? Og når drar den?

Håkon Sverreson ble tatt av dage 20 år gammel etter å ha blitt forgiftet av sin svenske svigermor, så spørs vel om ikke historien gjentar seg ;)

Stone
04-12-2012, 16:28
Og LN-BRV hadde første flight 18.august 1992, så da stemmer jo alt, da....:rolleyes:

fokkeren
04-12-2012, 18:08
Kallenavn brennvin:drink,på LN-BRV

sk931
06-12-2012, 15:18
LNBRV B737 flyver stadig bl.a 4045/4048 idag

Hilsen Ole

LN-MOW
06-12-2012, 17:23
Syv flighter i dag, ja ....

LN-KRF
10-12-2012, 16:50
LNBRX ser ut til å fly OSL-SNN som SK9125 idag, er dette phase out flight?

LN-MOW
10-12-2012, 17:00
Som nevnt noen poster tidligere .. planlagt utfasing for -500'ene ...

LN-BRX 10.07.14

Jostein
29-12-2012, 17:39
Så fikk jeg æren av å fly siste tur med LN-BRQ tur/retur Bodø idag. SK4106/SK4111.
Nå er den ferdig med sin tjeneste i SAS.

Fokker-50
29-12-2012, 17:51
Så fikk jeg æren av å fly siste tur med LN-BRQ tur/retur Bodø idag. SK4106/SK4111.
Nå er den ferdig med sin tjeneste i SAS.

Vet du hva som kommer til å skje med denne maskinen? Blir den solgt videre , eller kanskje den skal rett til huggeren?

Jostein
29-12-2012, 18:20
Vet du hva som kommer til å skje med denne maskinen? Blir den solgt videre , eller kanskje den skal rett til huggeren?

Vet bare at den skal leveres tilbake til eieren.

Samme med LN-BRV, som også ble ferdig igår eller idag.

Twin Otter
29-12-2012, 18:23
Har SK nok maskiner for å dekke inn for disse to maskinene som forsvinner nå?

Vr
29-12-2012, 18:28
Har SK nok maskiner for å dekke inn for disse to maskinene som forsvinner nå?
Med den lave utilization av flåten som SAS har, kan jeg ikke tenke meg at dette blir et problem. Maskinene står jo stort sett å samler snø.

Twin Otter
29-12-2012, 18:33
Med den lave utilization av flåten som SAS har, kan jeg ikke tenke meg at dette blir et problem. Maskinene står jo stort sett å samler snø.

Hvilket belegg har du for å kunne si det? Er det mange fly i storage?

FlightDeck
29-12-2012, 19:34
Med den lave utilization av flåten som SAS har, kan jeg ikke tenke meg at dette blir et problem. Maskinene står jo stort sett å samler snø.

Hvilket belegg har du for å kunne si det? Er det mange fly i storage?

SAS har god utnyttelse av mesteparten av flåten, særlig 737NG- og Airbus-maskinene, men utnyttelsen av 737-500 og MD-80 er dårligere enn resten. Enkelte 737-500 har nærmest fungert som reservefly i enkelte perioder. SAS har jo fått inn flere 737-700/800 i flåten (som har maksimal utnyttelse), så det at "pensjonister" med bl.a. høy pensjon (les høyt drivstofforbruk) og høy vekt (som bl.a. gir høye avgifter) går ut spiller ikke så stor rolle.

Someone
21-01-2013, 22:34
Ifølge Skyliner Aviation er BRV på vei til Nigerian Air Force

*Boeing 737 *-505 *25791 *2351 *NAF916 *Nigerian Air Force *delivery 16/20jan13 OSL-SNN-SAW, basic SAS cs, regd at SNN *ex LN-BRV

Someone
27-01-2013, 14:27
Er BRQ i SNN for lagring/utfasing eller vedlikehold?

Trdfly
19-03-2013, 20:53
Stemmer det at LN-BUC dro til DGX for skraping i dag?