Log in

View Full Version : Bagasjekvoter på norske/europeiske SK-legs før/etter interkontinental reise

blazius
25-03-2010, 11:09
Skal reise EVE-OSL-FRA-PHL og PHL-MAN-OSL-EVE med SK på leggene til/fra OSL og US Airways på leggene til/fra PHL. Gjennomgående billett.

US Airways tillater 1x23 kg i økonomi, men mulighet for å kjøpe 1 ekstra bag for US$50/55 (online/flyplass) og en tredje bag for US$100. Hvor mye innsjekket bagasje kan jeg ha på SK-leggene? Hvis jeg sjekker inn på nett hos US og betaler for en ekstra bag der, vil 2x 23 kg bli akseptert uten diskusjon ved innsjekk på EVE?

På returen tipper jeg at det er enklere - da blir vel bagasjen tagget helt til EVE, og det blir vel ingen diskusjon om antall kolli/vekt nå bagasjen skal reinnsjekkes på OSL etter tollkontroll?

Jeg har ringt både reisebyrået og SAS for å spørre om dette, men ingen klarer å gi noe svar.

Superhai
26-03-2010, 07:00
Hvis du betaler overvekt hos US Airways direkte, så gjelder ikke den for SAS. Rett og slett fordi SAS ikke vil ha kjennskap til interne US betalinger.

På hjemturen så må du ha en overvektskupong for OSL-EVE for å slippe betaling.

Det er utgangspunktet.

blazius
16-05-2010, 18:50
Om jeg betaler for det ekstra kolliet til US Airways og har med kvitteringen for den betalingen, vil SAS være fornøyde med den? Her er det en gjennomgående billett, og da burde vel bagasjreglene være identiske? Opplever f.eks. aldri at det er problemer å ha med 20 kg på en tur OSL-BOO-SKN, selv om WF ikke har mer enn 15 kg fribagasje.

Superhai
17-05-2010, 18:50
Om jeg betaler for det ekstra kolliet til US Airways og har med kvitteringen for den betalingen, vil SAS være fornøyde med den?

Så lenge SAS strekningen står på kvitteringen. Du vil få en overvektskupong som gjelder for den strekningen hvis du betaler gjennomgående.

ILS2
17-05-2010, 19:08
Det er så flott med nettverksselskaper slik at man slipper alt bagasjestyret som LCC-selskapene har... ;)

Discus
17-05-2010, 19:13
<mod>
Så holder vi oss til topic her: Bagasjekvoter på norske/europeiske SK-legs før/etter interkontinental reise

</mod>

blazius
18-05-2010, 00:29
Så lenge SAS strekningen står på kvitteringen. Du vil få en overvektskupong som gjelder for den strekningen hvis du betaler gjennomgående.

US Airways tar US$50 for kolli 2 over dammen, men ser ingenting om hva som skjer ved videreforbindelser. SAS beregner seg den samme prisen om jeg hadde flydd med dem. Kundeservicen deres klarer heller ikke svare, de hneviser til SAS. Gjett hvem SAS henviser til når jeg kontakter dem... Så ja, dette er en reell frustrasjon... Dersom jeg må betale overvekt hos SAS også er det antagelig rimeligere å sende bagasjen i posten.

SAS-Steward
18-05-2010, 01:21
Ganske sikker på at du betaler kun 1 gang. Viser event. kvittering ved re-sjekk av bagasje.
Skulle du mot formodning bli bedt om å betale en gang til ber du om å få snakke med supervisor og ber om en forklaring.
Send så en klage til kundeservice, med krav om refusjon.

Men tviler sterkt på at dette vil bli noe problem.

blazius
18-05-2010, 03:15
Vel, jeg gjorde et ekstra forsøk på å ringe US Airways' kundeservice, og etter nesten 30 minutters venting (Skype er heldigvis gratis til amerikanske 800-numre) fikk jeg avklart at betaling for et 2. kollli er gyldig for hele reisen så lenge det skjer på én billett. Men takk for rådene i alle fall!