PDA

View Full Version : Bergenserne reiser mest utenlands


Hickok
22-03-2010, 21:33
Norwegian har i dag gått gjennom sine salgstall. Og det er ingen tvil om hvilken flyplass som har flest utenlandsreiser per innbygger.

LONDON PÅ TOPP: – Bergenserne har større lyst og vilje enn resten av Norges befolkning til å reise utenlands. Tallene på utenlandsreiser er vesentlig høyere enn fra andre flyplasser når vi ser på innbyggertallene, sier markedsdirektør Åsta Braathen i Norwegian til BA.no. Mest populær er direkteruten til Gatwick, London.
– Vi flyr to ganger daglig til London. Denne ruten har tatt helt av! Vi i Norwegian er veldig glad i bergenserne, sier den fornøyde markedsdirektøren.


Kanskje ikke veldig overraskende at London er mest populær når de flyr 2 ganger daglig der, og 2-3 ganger ukentlig til de andre destinasjonene. Uansett viser dette at Bergenserene setter pris på Norwegian.

http://www.ba.no/nyheter/article5035592.ece

Hagen
22-03-2010, 22:24
Men så bruker vel hele vestlandet BGO til utenlandsreiser, er betydelig flere alternativ på østlandet.

Hickok
22-03-2010, 22:30
Hele Vestlandet bruker neppe BGO. Utvalget fra SVG er strengt tatt vel så bra, så et betydelig antall Vestlendinger reiser derfra.

MartinL
22-03-2010, 22:35
Flott og fortjent når Norwegian velger å satse friskt fra BGO!

EB
23-03-2010, 06:06
Ser ikke bergensere på alt annet enn Bergen som utenriks??? Så da sier vel overskriften det meste...;)

Solguden
23-03-2010, 07:01
Tror bergensavisen har regnet med BGO-OSL i denne sammenhengen også som EB sier, så det er jo ikke rart dette. Snart kan vi sikkert handle tax-free på strekningen xD

JetBlue
23-03-2010, 09:11
Har vel noe med det totale tilbudet fra BGO å gjøre, vil jeg tro....

MartinL
23-03-2010, 09:14
Dette viser jo som Jetblue skriver at direkteruter genererer ny trafikk. Markedsgrunnlaget er jo derfor ikke nødvendig vis kun eksisterende trafikk.

Hickok
23-03-2010, 09:18
Har vel noe med det totale tilbudet fra BGO å gjøre, vil jeg tro....
Selvfølgelig har det alt å gjøre med det totale tilbudet. DY har et rimelig bra tilbud til utlandet sammenlignet med andre aktører der, og i hvert fall i forhold til f.eks. OSL.

C130
23-03-2010, 10:10
Hm... SVG har like stor utenlandstrafikk som BGO og vi er vel litt færre også her nede, så jeg tror nok Rogalendingene reiser vel så mye utenlands som de lenger nord på vestlandet.
Men kanskje ikke med DY.....

ILS2
23-03-2010, 10:51
SAS har i lang tid forsømt BGO med tanke på utenriksdestinasjoner. Tankegangen om å sluse folk via OSL og CPH - med de ekstra billettkostnadene det fører med seg - har lagt grobunn for et stort marked som Norwegian har vært flinke til å utnytte. Når Lufthansa i tillegg har etablert seg på BGO med sitt enorme ruterett, samt KLMs mangeårige tilstedeværelse, er SAS i ferd med å utspille sin rolle som aktør på utenriksreiser.

Det er paradoksalt at Norwegian kjører to ukentlige avganger til LGW, mens SAS ikke klarer å ha én daglig avgang...

ILS2
23-03-2010, 10:53
Hm... SVG har like stor utenlandstrafikk som BGO og vi er vel litt færre også her nede, så jeg tror nok Rogalendingene reiser vel så mye utenlands som de lenger nord på vestlandet.
Men kanskje ikke med DY.....
Tror nok det heller skyldes den omfattende oljevirksomheten i regionen, ikke reiseglade rogalendinger - selv om de sikkert reiser en del de også ;)

MD11
23-03-2010, 11:46
SAS har i lang tid forsømt BGO med tanke på utenriksdestinasjoner. Tankegangen om å sluse folk via OSL og CPH - med de ekstra billettkostnadene det fører med seg - har lagt grobunn for et stort marked som Norwegian har vært flinke til å utnytte. Når Lufthansa i tillegg har etablert seg på BGO med sitt enorme ruterett, samt KLMs mangeårige tilstedeværelse, er SAS i ferd med å utspille sin rolle som aktør på utenriksreiser.

Det er paradoksalt at Norwegian kjører to ukentlige avganger til LGW, mens SAS ikke klarer å ha én daglig avgang...

Her treffer du hodet på spikeren:) Norwegian er meget dyktige og åpne opp distriktene for ruter direkte ned til populære byer og feriesteder i Europa. SAS har aldri vist noe interesse for å flyr direkte fra BGO,TRD og SVG ut i Europa. Det skal alltid sluses via og via......

Dette markedet tok DY med storm:)

LN-KOG
23-03-2010, 11:53
Her treffer du hodet på spikeren:) Norwegian er meget dyktige og åpne opp distriktene for ruter direkte ned til populære byer og feriesteder i Europa. SAS har aldri vist noe interesse for å flyr direkte fra BGO,TRD og SVG ut i Europa. Det skal alltid sluses via og via......

Dette markedet tok DY med storm:)

Dette stemmer ikke helt. SAS hadde mange direkteruter spesielt fra BGO og SVG til UK i "gamle dager". Det ble en endring på en eller annen gang på 90-tallet. BA fløy også de gamle Dan-Air-rutene på den tida. Har flydd BA SVG-LHR i sin tid og DA mange ganger over Nordsjøen.

Men etter at OSL åpnet og Braathens forsvant som konkurrent skjedde det ting.