PDA

View Full Version : Babyer skulle vært bannlyst fra fly, kinoer, restauranter og alle andre offentlige

sail4fun
22-03-2010, 17:59
http://www.dagbladet.no/2010/03/20/tema/klikk/reise/foreldre/fly/10949526/

Bannlys babyer
«Babyer skulle vært bannlyst fra fly, kinoer, restauranter og alle andre offentlige steder for den saks skyld. Resten av verden synes ikke at babyen din er så søt som du synes», har en leser skrevet.

Fra CNN, http://edition.cnn.com/2010/TRAVEL/03/16/babies.crying.planes/index.html?eref=rss_health&utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+rss%2Fcnn_health+%28RSS%3A+He alth%29&utm_content=Netvibes

Selvsagt ikke, men noen foreldre har noe å lære , men vil neppe forstå at det gjelder de selv....

Brandal
22-03-2010, 18:15
"mange som ergrer seg spesielt over foreldrene som tilsynelatende gjør lite eller ingenting for å få roet ned avkommet på flyreisen."

Lettere sagt enn gjort.
Enkelte problemer må man nok bare leve med. Skrikende babyer er dessverre en av de.
Hva er det man mener foreldrene skal gjøre da? Dope ned babyen?

ENGM 911
22-03-2010, 18:17
Tenk å komme med utspill som å forby småbarn å reise med fly. Verden er hakke gal.

TOS
22-03-2010, 18:20
Selvsagt ikke, men noen foreldre har noe å lære , men vil neppe forstå at det gjelder de selv....

Det er helt klart et poeng at foreldre bør tenke litt gjennom aktiviteter og annet tidsfordriv for de små. Er det spedbarn er det kanskje lite man kan gjøre, men for de litt større er det ikke noe problem å aktivisere ungene litt. Når det er sagt så er det ofte en del voksne som er minst like støyende og plagsomme som barn. Jeg satt f.eks. ved siden av en kar på trikken i Manchester, og han spilte musikk fra iPhone'en sin slik at alle kunne høre det (han var norsk - fra sørlandet et sted). Dårlig musikksmak hadde han også, men han og kompisen mente åpenbart at det gjorde seg på trikken....

imm
22-03-2010, 18:21
Leit å høre at folk har et sånnt forhold til små barn. For min del så er det helt naturlig at en baby gråter, og det gjør vondt for de når man går opp og ned. Forby de å fly? Hinsides!
Værre er det med større barn som hele tiden sitter å sparker i stolsetet forran, eller lager ugang på andre måter. De bør vite bedre, og bør snakkes til av sine foreldre.

Selv har jeg ei datter på 7, og har aldri, og da mener jeg ALDRI, hatt noe problem med henne ombord på noe fly. Hun har vært 7 ganger på Barbados, en rekke ganger i USA. Hun har vært i Singapore, Malaysia osv osv. Og alltid oppført seg eksemplarisk.

Hun har vel også vært med et par ganger på Fly & Vin også forresten. Første gang jeg traff "gjengen" var det jo greit å ha henne med. Ingen vil jo gå til fysisk angrep på en som holder en tre-åring på armen ;)

IMM

Jumper G5
22-03-2010, 18:37
Jeg satt selv og skrek non-stop fra Europa til Japan, trolig med en den gang moderne DC-8 (sikkert fordi jeg ikke fikk fly selv...), og ifølge mitt moderlige opphav satt amerikaneren foran oss og bannet like høylydt under hele reisen. Tough luck, i Japan lå en balje av en lastebåt og et år på de syv hav og ventet på oss.

I dag flyr jeg også her og der, og i jakker, bag'er og sekker har jeg alltid liggende noen "gulinger" (ørepropper) klare for innsats. Skulle støynivået bli ukomfortabelt, enten det er barn, sus, bråk eller annet, er det bare å stappe dem inn, og plutselig er det helt overkommelig.

Store byer har babykino, og skulle et lite barn slå seg helt vrang under en gudstjeneste skulle det bare mangle at man sjekker om litt frisk luft, litt mat eller litt drikke, stilner søvnen.

Fnate
22-03-2010, 18:48
Når barn inngår i argumentasjonen forsvinner ofte det meste av logisk tenking. Det er selvfølgelig logisk at en baby kan gråte. Og det er selvfølgelig slik at de fleste ikke har problemer med barn generelt. Meg inkludert. Og jeg synes selvfølgelig ikke det skal bli forbudt å fly med barn.

Men det må være lov å ymte frempå om det er riktig at ett barn med luft i magen skal kunne tillates å holde 50 andre i en A340 våkne i 9 timer på vei til møtene sine på andre siden av Atlanteren. Som forelder er man herre over OM man skal gå på flyet. Som passasjer på seteradene rundt har man ingen mulighet til å velge.

Hadde det stått en lapp "spebarn med skurrete rompe er på raden foran deg. Vil du bytte til neste fly?" i gaten, ville jeg gladelig betalt et 4 sifret gebyr for å bytte. Men valget får jeg ikke, for vi må tenke på barna.

Jeg synes derimot det kunne vært en idé å seksjonere flyene noe:

Rad 1 - Jeg og tøyelefanten min
Rad 2-11 - Barriere
Rad 12-19 - Fulle trøndere
Rad 20 - Michael O'Leary
Rad 21-30 - familier med barn som har vondt i magen
Rad 30-37 - Folk som ikke reiser så ofte og har lommene fulle i sikkerhetskontrollen
Rad 38-39 - Folk som sparker litt i seteryggen

Noe i den duren

Polaris
22-03-2010, 18:48
Selv har jeg ei datter på 7, [...] Hun har vært 7 ganger på Barbados, en rekke ganger i USA. Hun har vært i Singapore, Malaysia osv osv.

Dæven han søkke, her er man snart 21 og har kun vært i Tyskland, Norge og... eh... Svalbard? :lol:

------

Er mye rart som skulle vært bannlyst, om man tenker seg om. Egentlig skulle alle folk som tar bussen med meg til en hver tid være bannlyst. Alle som ligger helt oppi ræva på meg etter vegen, selv om jeg kjører 5-10 km over fartsgrensa. Alle som reiser seg opp før flyet har takset ut av rullebanen, fordi de SKAL først ut av flyet. Alle som spiser baconcrisp på kino. Alle som skriver meldinger på mobiler med lysstyrke stilt inn på max, på samme kinoen. Bannlys eller lag egne kvelder til julebord som drikker litt for mye og til slutt nærmest kryper bortover gulvet på restaurantene.

Ehmm... Ja. Det ER mye rart som skulle vært bannlyst, men heldigvis går det ofte an å stenge slike irriterende faktorer ute :) Babyer kan jo i det minste "ikke noe for" at de skriker, mens de fleste jeg har nevnt kun går på selvkontroll og selvinnsikt hos godt voksne mennesker.

LN-MOW
22-03-2010, 18:50
BOSE lager mye fint, folkens .... ;)

sail4fun
22-03-2010, 18:50
Lettere sagt enn gjort.
Enkelte problemer må man nok bare leve med. Skrikende babyer er dessverre en av de.
Hva er det man mener foreldrene skal gjøre da? Dope ned babyen?

Well, f.eks ...

Store byer har babykino, og skulle et lite barn slå seg helt vrang under en gudstjeneste skulle det bare mangle at man sjekker om litt frisk luft, litt mat eller litt drikke, stilner søvnen.

Litt oppmerksomhet til barnet, litt fornuftig pakking , ikke send yndlingsbamse/kosetingen f.eks , litt tanke på at barnet (og med reisende) skal ha en fin og rolig reise, skal ofte ikke så mye til.

SQ 777
22-03-2010, 19:05
Min nye Bose gjorde at barnet to seter unna meg siste uke, ble "lydløs"...;)

Utflyttet
22-03-2010, 19:19
Når barn inngår i argumentasjonen forsvinner ofte det meste av logisk tenking.

Helt klart, ikke ulikt røyere, som bråkende unger og fulle trøndere har mye til felles med. Det handler om å vise hansyn, og skal man være noen hundre mennesker stappet inn i en noe over middels colaboks for 10-12 timer så er det litt viktig å vise hensyn.

Jeg synes det er helt greitt at barn får lov å fly, men vi kunne gjerne fått en slags svarteliste man kan føre folk inn på som ikke har kontroll over ungene. Listen kan også brukes til ektefeller som ikke har kontroll på sin andre halvdel, eller folk som ikke har orden på sitt konsum.

Og for å kaste litt bensin på bålet, det er mange lounger rundtom i verden som praktiserer 12-årsgrense, men denne blir dessverre oversett i somemrferien og lignende anledninger og det er ofte langt mer barnehage der inne som det er i resten av terminalen.

-A

LN-MOW
22-03-2010, 19:22
Sånn HELT apropos - så så jeg akkurat følgende twittermelding på supportsiden vår ...

Gardermoen er et samlingssted for folk uten folkeskikk

Så da har vi samlet alle i en bås og da skulle det igjen være OK at småbarn også reiser .. ;)

Concorde
22-03-2010, 19:31
Kunne det ikke vært en idé å samle alle barn bakerst i flyet? Der gynger det alltid litt ekstra og det er meg bekjent eneste måten man får ett barn til å sove.

Tommy777
22-03-2010, 19:35
Dette har vært diskutert mange ganger. Helt enig med Alex. Klart unger skal ha rett til å reise, men det er slett ikke tilhenger av at så lenge man har unger, har man carte blance på å gjøre hva som helst. Den dagen jeg reiser med unger, er det viktigste at barnet er til minst mulig sjenanse for mine medpassasjerer. Min egen og barnets komfort kommer etter de rundt meg som må reise sammen med oss.

Alt for mange som mener at så lenge man har unger med seg på sin ferd, må alle vise hensyn uansett hva det måtte være. Folkeskikk er liksom ikke så viktig lenger..

RWY 24
22-03-2010, 20:00
Unger er unger, og det er faktisk begrenset hva foreldre kan gjøre med det. Jeg mener at unger har samme rett til å ferdes ute i offentligheten som voksne. Det er vanskelig å tenke seg at voksne skulle være mer verdt enn barn, eller at voksnes behov er viktigere enn barns, synes jeg. Og da må vi tåle at enkelte unger gjør det som er helt naturlig, nemlig å lage lyd, slå seg vrang, leke osv. Men man kan jo være smart å prøve å unngå nattflyvninger og sånn, selvsagt. Ellers er jeg enig med Andreas og andre som har oppdaget fortreffeligheten av Boses ulike produkter.

sail4fun
22-03-2010, 20:18
Unger er Unger, men det er vel [noen]foreldrene som er hovedproblemet og ikke har antenner.

RWY 24
22-03-2010, 20:41
Vet det har vært vanlig å tro det, men jeg tror (og har lest) at det er en myte. Selv har jeg tre barn, og de er så utrolig forskjellige (også på tur). Selv om de har de samme foreldrene. Men noe som hjelper på andres (og min) tålmodighet er faktisk at foreldrene prøver å gjøre en innsats - selv om de ikke skulle lykkes helt. Da får man straks litt mer medfølelse med foreldrene, og det demper irritasjonen. Så på mange måter har du kanskje litt rett likevel;-)

Jumper G5
22-03-2010, 21:37
Nå er det ofte tre elementære grunner bak barnegråt, fortalte min bestefar meg da jeg ble far; barnet er trøtt, barnet er sultent eller barnet har vondt. Så enkelt var det, og med den feilsøkingen var de fleste av luftvernangrepene over nesten før de hadde begynt. Akkurat som i et fly; Maintain aircraft control, analyze the situation, take proper action and land as soon as conditions permit.

Når man flyr skjer det som kjent trykkforandringer som gjør at den luften barnet får eller har i magen, i tarmene eller i ørene ikke nødvendigvis kommer så lett ut eller inn som i den fuktigere og tettere luften rundt oss på bakken. Når man i tillegg vet at små barn gjerne har mye snørr, skjønner man at veien til en "sinus block" med den ubeskrivelige smerten det medfører hist og her i kraniets fremre hulrom (at noen foreldre av og til synes å ha hulrom også bak i kraniet lar vi ligge...), skjønner man at barn skriker.

Før kunne en erfaren (og dyr...) flyvert eller -vertinne nesten forutse hvilket småbarn som ville få problemer med dette, og de gjorde klar pappkrus eller plastkrus med tørkepapir oppi. På det helte de varmt vann (som ble absorbert av papiret). Dette kunne så foreldrene holde inntil øret til barnet når det fikk vondt, og fuktigheten/temperaturen gjorde tydeligvis at trykket utliknet seg, og barnet hadde ikke vondt lengre. Silencium!

Kunnskapen har nok forsvunnet med årene, og er kanskje ikke pensum lengre - og mangelen på overført kunnskap og det at man selv kanskje er for ung til å ha den moderlige omsorgen, gjør at barnene nå må lide i stillhet - eller i høylydt skrik, mens foreldrene fortvilet prøver å hysje på et barn i smerte, de omgivende passasjerene vrir seg i irritasjon over foreldrene som i det hele tatt flyr istedetfor å kjøpe ny billett med et senere fly, og mens kabinbesetningene (på noen fly) plutselig får mer enn nok å gjøre bak gardinene i galley. (Innspill fra kabinpersonell ønskes her, kanskje er jeg helt på jordet ifht deres erfaringer?)

Et barn som er illsint kan også skrike, og det er en annen sak. Men det prøver ihvertfall ikke å åpne nødutgangene, og er nok mer tilsnakkendes til eller lettere å avlede enn en alkoholsugen midtnorsk innfødt i vest av naturmaterialer...

Jumper G5
22-03-2010, 21:40
Sitat fra en av mine under landing på Fornebu (han pleide å klappe da vi landet); "Jeg har dotter i ørene!". Fra nestemann i arverekken, som våknet av landingen og såvidt fikk med seg utsagnet, kom det kjapt: "Jeg vil også ha godter i ørene!". (-:

Brandal
22-03-2010, 21:42
Well, f.eks ...

Litt oppmerksomhet til barnet, litt fornuftig pakking , ikke send yndlingsbamse/kosetingen f.eks , litt tanke på at barnet (og med reisende) skal ha en fin og rolig reise, skal ofte ikke så mye til.

Her var det jo snakk om babyer. Det er stor forskjell på babyer og litt større barn.
Å roe ned en baby med smerter i ørene eller andre steder er slett ikke spesielt lett. Yndlingsleketøy o.l hjelper absolutt ingenting, det tror jeg alle med erfaring på området kan skrive under på.
Ellers tror jeg faktisk de aller fleste foreldre gjør hva de kan for å roe ned barnet, men det er ikke alltid noenting hjelper, rett og slett.
Jeg synes denne tråden illusterer ganske tydelig at de fleste mennesker i bunn og grunn er egoister. Unger er greit, så lenge de oppfører seg slik JEG vil de skal oppføre seg.

Fnate
22-03-2010, 22:02
Jeg synes denne tråden illusterer ganske tydelig at de fleste mennesker i bunn og grunn er egoister. Unger er greit, så lenge de oppfører seg slik JEG vil de skal oppføre seg.

Selvfølgelig er jeg egoist. Uten å gå ut i dype filosofiske betraktninger så tror jeg vel at selv foreldre er egoister. Blandt annet tror jeg de fikk barn fordi de hadde lyst på barn, ikke for å hjelpe frem flere lykkelige arbeidere til verden.

Tommy777
22-03-2010, 22:14

Har ingenting med egoisme å gjøre. Det har heller ikke noe med ungene å gjøre, men foreldrene og folkeskikk å gjøre. Skal ikke lengre enn ett par uker tilbake på en flight fra SFO til ORD. Ett WT par hadde to unger som var i alderen tipper 4 og 6 år. Undene spankulerte og sprang rundt i hele 767en mens foreldrene satt og så på film. Så flyet var rett og slett barnevakt for disse to krabatene

Enkelte er under oppfatning at det å ha unger gir deg en unnskyldning for å få særbehandling over hele linja og at alt skal legges til rette for deg når du forlater hjemmet ditt med ungene dine. Det er ihvertfall egoistisk.

Ikke lenge til det kommer unger i heimen min og da kan jeg love deg at når vi er på reise, kommer det til å planlegges meget nøye og jeg kommer til å gjøre alt som står i min makt for at andre passasjerer belastes så lite som mulig av familien min.

seilfly
22-03-2010, 22:28
Reiser man med fly risikerer man å sitte ved siden av folk man ikke selv ville ha valgt å sitte ved siden av. Tøff løkk, too bad. Vil man isolere seg mot andre mennesker så får man kjøre bil eller kjøpe seg et sett fancy Bose-støydempende headphones :)

rampen
22-03-2010, 22:45
Egentlig burde dette vært en tråd for de som KUN har barn, så hadde det ikke vært så mange innlegg i saken;-)

seilfly
22-03-2010, 22:55
For de som KUN har barn og ikke noe annet? :) Jeg har ikke noe slik, og jeg mener likevel det jeg skrev.

LN-MOW
22-03-2010, 23:09
Reiser man med fly risikerer man å sitte ved siden av folk man ikke selv ville ha valgt å sitte ved siden av. Tøff løkk, too bad. Vil man isolere seg mot andre mennesker så får man kjøre bil eller kjøpe seg et sett fancy Bose-støydempende headphones :)

Exactly - som den gangen jeg skulle til Argentina med ATA og havnet ved siden av en mormonermisjonær i storform på turen fra ATL til Washington ..

Ellers tror jeg nok mange får et litt annet syn på saken når man selv får småbarn og begynner å reise med dem ... Jumper's oppsummering er forøvrig spot on ..

Brandal
22-03-2010, 23:28
Har ingenting med egoisme å gjøre. Det har heller ikke noe med ungene å gjøre, men foreldrene og folkeskikk å gjøre. Skal ikke lengre enn ett par uker tilbake på en flight fra SFO til ORD. Ett WT par hadde to unger som var i alderen tipper 4 og 6 år. Undene spankulerte og sprang rundt i hele 767en mens foreldrene satt og så på film. Så flyet var rett og slett barnevakt for disse to krabatene

Tråden dreier seg om babyer. Er vel litt drøyt å kreve "folkeskikk" av spedbarn?
Ellers kan det jo hende at du får et litt mer realistisk syn på saken nmår du selv får barn.
Det er lett å for de som ikke selv er foreldre å mene ting. Når man selv blir foreldre oppdager man at det å være foreldre kanskje ikke alltid går etter de planene man la på forhånd.

Jumper G5
22-03-2010, 23:46
Er det én eneste ting alle her på forumet, og ombord i flyene, har til felles, er det nettopp det at de alle har vært babyer og vært barn. At man derved er kvalifisert til å mene noe om hvordan en flyvning fortoner seg for en baby eller et lite barn, må vi kanskje også være enige om at ingen av oss kan. Selv nye foreldre har ofte vanskelig for å forstå hvordan barnet har det, og hva som plager det, og mange prøver å overføre de signalene barnet gir til sin egen referansesfære - der barneminnet forlengst har forsvunnet grunnet menneskehjernens særegne utviklingsprosess.

Derved blir "synsingen" mer et tegn på den enkeltes toleransenivå, empati og problemløsningsvilje og eventuelle erfaringer eller fagkunnskaper innen barne- og spedbarnsmedisin og -psykologi. Da er det mer konstruktivt å diskutere om kjøttbestikket nå bør være i sløvt metall eller skarp plastikk. Der vet vi alle sammen ihvertfall hva vi snakker om (-:

En sørgelig ting er dog faktum; om vi har "smerte" på grunn av et barn som skriker under nedstigningen, så kan det garanteres at barnets smerte som utløser gråt og hyl, er hundre ganger verre - og den er fysisk, ikke psykisk.

Tommy - gratulerer med forestående familietilvekst. Du har en endeløs rekke spennende opplevelser og minnerike stunder foran deg. Husk dog at din styrke som foreldre og voksen, er din livserfaring. Foreldre som "omsetter" livserfaring til klokskap, tålmodighet og forståelse, enten barnet er 16 uker eller 16 år, har gjort en god jobb. Der ligger styrken i å være eldst. (Du vil nok også oppleve en ny, og positiv side, av mange av dine medmennesker. Det er mange som synes det er hyggelig å se små barn som har det godt, spesielt om de er opplært til folkeskikk og høflighet - som slett ikke er gått av moten.)

JetBlue
23-03-2010, 09:16
Tråden dreier seg om babyer. Er vel litt drøyt å kreve "folkeskikk" av spedbarn?

Jeg tolker det annerledes, nemlig at det er de voksne som er problemet, slik Tommy777 påpeker.

Nå er jeg sikkert blant de eldre her, og har barn selv, men av en eller annen grunn synes jeg det ofte er unge foreldre som mener at deres egne barn kan oppføre seg som "de vil" -alder tatt i betraktning.

Forøvrig har jeg ingenting mot småbarn, ei heller på fly.

Chaos Controller
23-03-2010, 09:39
Maa man ut og reise og ta med seg smaabarn, saa er det greitt at man flyr, men jeg synes selv at mange foreldre virker litt vel egositiske, og ikke tenker paa barnets beste.
Skal man for eksempel paa to ukers tur fra Oslo til Trondhjem for aa besoeke besteforeldre, er det vel kanskje mye bedre for barnet aa reise med tog enn de smertene flygningen kan medfoere?

En annen ting som irriterer meg, er foreldre som akuratt har faatt foedselspermisjon / pappapermisjon eller hva det naa heter, som da finner ut at "Kjempeide! Vi tar med oss barnet paa 4 maaneder og drar paa oeyhopping i Thailand!!"
Foreldre burde vaere flinkere til aa spoerre seg selv om en slik reise faktisk er for barnets beste, eller om det kanskje er bedre aa holde seg hjemme?

Maa man ut og fly, saa er det klart man skal ha lov til det, men mange burde vaere flinkere til aa ta hensyn baade til egne barn, og til medpassasjerer - som nevnt tidligere i traaden her, om man reiser med smaabarn, saa gjoer i allefall en synlig innsats for aa faa barnet til aa roe seg ned / slutte aa graate / slutte aa sparke i stolryggen forran.

Smaabarn i loungen er direkte en uting, de gangene jeg bruker penger paa aa faa tilgang der, er det som regel fordi jeg er ute paa lange turer, og vil gjerne ha en plass aa sitte og slappe av i fred og ro, og kanskje ha en hoeneblund mellom flygningene, og da vil jeg helst ikke ha et hylekor av babier rundt meg...

RYKogREIS
23-03-2010, 09:46
Hva er best for barnet da? Å fly til Hellas eller Brasil? Og kanskje droppe flyreiser de første par årene for barnets skyld?
Foreldrene må ikke være ego å tenke på seg selv før barna.

Når ungen hylskriker bør foreldrene PRØVE å gjøre noe, ikke bare sitte der og se ut i løse lufta slik jeg dessverre har sett litt for mange gjør. Da får jeg lyst å ta ungen fra de og i det minste prøve snakke, gjøre litt grimaser og prøve å leke litt, gynge, eller gå en tur med ungen dems...

Aldri ungen, men foreldrene som er problemet... Men skulle man nevne det til mange foreldre blir det jo ikke gøy! ;)

Polaris
23-03-2010, 09:55
RYKogREIS - det skulle man kanskje tenkt på før man fikk seg barn da? Det er ikke noen menneskerett å få seg barn. Nå har ikke jeg en menneskebaby, men en hund - og det i seg selv er mye ansvar. Når du får deg hund påtar du deg et ansvar, de er fullstendig hengitt din evne til å både oppdra den på en grei måte så folk ikke synes den er til bry i samfunnet - men også at du gir den mat, vann og ikke lar den stå i bånd 24 timer i døgnet utenfor huset. Ikke minst tar man et valg i forhold til FRIHET - det er ikke bare å reise på interrail eller jorda rundt i 3 mnd. Du har noen hjemme som ikke kan være med deg, eller som har vanskelig for å kunne være med deg. Da må man velge bort noen av de morsomme tingene i livet, fordi du har valgt å påta deg et ansvar.

Nødvendighet foran overdreven lyst.... Det tror jeg absolutt noen skulle revurdert :)

Spantax
23-03-2010, 10:15
Det skal alle slags til for å lage en verden, er det noe som heter. Det er ingen tvil om at mange foreldre er flinke til å planlegge, ta med lure leker, ha alle medisiner i håndbagasjen osv. Og så er det noen som ikke er fullt så flinke... Dessverre kan vi som medpassasjerer ikke alltid skille disse fra hverandre, og derfor er jeg veldig forsiktig med å påpeke foreldrenes ansvar, selv om jeg sitter på et fly på vei til Bangkok med full hylekonsert i nabosetet.

På kafe/restaurant/julekonsert osv er jeg litt mindre forsiktig, da det ofte dreier seg om ganske store barn som løper rundt og hyler og herjer. Har ikke så stor sympati for foreldrene da.

For en del år siden satt jeg på et Lufthansa-fly med en hysterisk skrikende 4-5 åring på setet bak. Jeg kunne se at den stakkars moren gjorde det hun kunne for å roe ned barnet, men til ingen nytte. Jeg gikk derfor bak i galley, der det sto et par CA og chattet. Jeg tenkte at de kanskje hadde et par magiske triks a la "pappkrus-med-papir-og-vanndamp" eller "smokk med cognac".

Responsen jeg fikk var imidlertid overraskende: Et bisk "What can we do?", fulgt av meget talende håndbevegelser som best kan oversettes med "Kverke ungen og kaste den ut av flyet"?

Det gikk noen år før jeg satte mine ben i et LH-fly igjen.

ThomAAs
23-03-2010, 10:39
Er det ikke noen selskaper som har aldersgrense på business eller første klasse?
Da hadde man vel "sluppet" unna skriket fra de små f.eks..

jeg må jo få si at det virker ut som at noen få foreldre der ute har gitt opp barna sine og overlatt ansvaret til oss kabinansatte. Som er noe spesielt...

Happyflyer
23-03-2010, 10:46
Verste jeg veit ombord på fly er skrikeunger, enda verre er det når foreldre ikke ser ut til å bry seg. Ganske enkelt fordi de ødelegger for meg og alle andre som sitter nært nok til å høre skrikinga. Du kan gjerne si at man skal ha tålmodighet og forståelse, Men det hjelper dårlig når man skal se på en film/sove/slappe etc. Ørepropper og QC Høres ut som en god løsning, dog.

"smokk med cognac"
Dagens.

RWY 24
23-03-2010, 11:02
RYKogREIS - det skulle man kanskje tenkt på før man fikk seg barn da? Det er ikke noen menneskerett å få seg barn. Nå har ikke jeg en menneskebaby, men en hund - og det i seg selv er mye ansvar.

He, he, artig poeng, men jeg tror ikke det å skaffe seg barn og hund er helt sammenlignbart :-) Jeg tror de fleste som skaffer seg hund, har gjort det etter en relativt nøye overveielse (som deg), og har til og med ofte en spesiell interesse for det. Barn, derimot, bare kommer, de... Det er noe som "alle" får (akkurat som lappen :-)) Og jeg tror de fleste som får barn gjør et forsøk på å leve som før, helt til de oppdager at det ikke går. Mens de fleste som får hund allerede har tatt med i beregningen at det innebærer litt andre prioriteringer. (Unntaket her er adoptivbarn og fosterbarn, selvsagt, for det ligger det mer overveielse bak.)

Øivind
23-03-2010, 11:08
Jeg har selv 3 barn, og de har alle sammen flydd omtrent fra de var født. Jeg skal ikke skryte av at mine unger alltid har oppført seg eksemplarisk og aldri hylt.
Jeg husker spesielt første gang min yngste sønn skulle ut å fly. Han skrek fra vi tok av til vi landet. Jeg tror jeg og kona var mye mer stresset enn medpassasjerene. Heldigvis tok de det pent, og på den korte turen fra OSL til TRD opplevde vi ingen sure miner.
Å si at man bare kan kjøre eller ta tog vitner om manglende forsåelse. Selv om man har barn trenger man å komme seg fra A til b, og man har ikke bedre tid enn andre. Å reise lange strekninger med tog eller bil kan være en stor påkjenning for en liten baby, og ikke minst for mor.
Det er ingen menneskerett å få barn, sier noen her. Men det er vel heller ingen menneskerett å reise med fly og forvente at alle skal tilpasse seg de behovene man selv har?
I stedetfor at foreldren får skylda (det er faktisk mange ganger begrenset hva man kan gjøre for å få en baby til å slutte å skrike), kunne jo flyselskapene prøve å gjøre noe med problemet, f.eks plassere småbarnsfamiler i en egen seksjon i flyet med en form for støyskjerming? Jeg er sikker på at det hadde vært teknisk mulig å få til.

RWY 24
23-03-2010, 12:14
Enig med Øivind!

Jumper G5
23-03-2010, 13:07
En del av innleggene i denne lenken tyder på at det er et veldig langt sprik mellom de med forståelse for barn og de uten, så her får man heller feste lit til befordringsbestemmelsene og dømmekraften til de ombord. Det er ingen garanti for å ikke få skrikende barn eller en illeluktende medpassasjer ved siden av seg på fly, men sjangsen er mindre jo mer eksklusiv billett man kjøper. Har man råd kjøper man andeler i Netjets e.l. og velger reiseselskap, i motsatt fall får man innfinne seg med at jo lengre ned på kompensasjonsskalaen man er, eller jo mindre man vil betale for billetten, jo flere representanter for samfunnsgjennomsnittet vil man treffe. Like it or not. Fungerer på samme måte på buss vs taxi også. Man får det man betaler for, og jo billigere det er, jo flere deler du transportmiddelet med (-:

Blubird
23-03-2010, 13:14
Mener å ha lest et sted at hjernen fra naturens side er satt sammen slik at den skal reagere ekstra på barnegråt og at dét faktum er med på å gjøre barneskrik til et ekstra stort ubehagsmoment for de fleste.
Kanskje noen der ute som kan bekrefte om det er noe i dette eller ei?

Bizflyer
23-03-2010, 13:18
Jeg synes derimot det kunne vært en idé å seksjonere flyene noe:

Rad 1 - Jeg og tøyelefanten min
Rad 2-11 - Barriere
Rad 12-19 - Fulle trøndere
Rad 20 - Michael O'Leary
Rad 21-30 - familier med barn som har vondt i magen
Rad 30-37 - Folk som ikke reiser så ofte og har lommene fulle i sikkerhetskontrollen
Rad 38-39 - Folk som sparker litt i seteryggen

Noe i den duren

Hadde det ikke vært like greit om du og tøyelefanten din hadde hele flyet for dere selv???:lol:

BF:cool2

Chaos Controller
23-03-2010, 13:32
En del av innleggene i denne lenken tyder på at det er et veldig langt sprik mellom de med forståelse for barn og de uten, så her får man heller feste lit til befordringsbestemmelsene og dømmekraften til de ombord. Det er ingen garanti for å ikke få skrikende barn eller en illeluktende medpassasjer ved siden av seg på fly, men sjangsen er mindre jo mer eksklusiv billett man kjøper. Har man råd kjøper man andeler i Netjets e.l. og velger reiseselskap, i motsatt fall får man innfinne seg med at jo lengre ned på kompensasjonsskalaen man er, eller jo mindre man vil betale for billetten, jo flere representanter for samfunnsgjennomsnittet vil man treffe. Like it or not. Fungerer på samme måte på buss vs taxi også. Man får det man betaler for, og jo billigere det er, jo flere deler du transportmiddelet med (-:

Det vil jeg ikke si meg enig i, i allefall ikke om man begrenser seg til businessklasse kontra oekonomiklasse. I den delen av verden hvor jeg bor, virker det som om aa fly business er foretrukket blant smaabarnsfamiliene, og de gangene jeg har hatt raad til aa sitte forran forhenget har det vaert andelsmessig flere smaabarn der enn det er bak forhenget....

Jumper G5
23-03-2010, 15:20
Det vil jeg ikke si meg enig i, i allefall ikke om man begrenser seg til businessklasse kontra oekonomiklasse. I den delen av verden hvor jeg bor, virker det som om aa fly business er foretrukket blant smaabarnsfamiliene, og de gangene jeg har hatt raad til aa sitte forran forhenget har det vaert andelsmessig flere smaabarn der enn det er bak forhenget....

Forsåvidt enig (uten at jeg vet hvor du bor), men da er kanskje businessklasse også innenfor økonomisk rekkevidde for de familiene som sitter der, og spetakkelet barnene lager der nok mindre enn om de hadde sittet oppå hverandre lengre bak på flyet. Graden av søskenkjærlighet øker ofte proprosjonalt med den fysiske avstanden mellom barnene, og kvaliteten på aktiveten de holder på med.

De som har råd til å fly garantert uten innflytelse fra fulle barn, gråtende trøndere og andre varianter av ubehageligheter ser du ikke på business class - de sitter enda lengre fremme om det går an, eller har allerede landet med forretningsjetflyet sitt ;)

Harald Oanes
23-03-2010, 15:36
Her var det tydeligvis mange som hadde stor peiling og forståelse på barn og barneoppdragelse... Jeg gadd faktisk ikke lese trådens siste poster, da jeg var ganske overrasket over hva enkelte kunne klare å påpeke... Jeg blir ofte satt ut av hvor sneversynte man kan være innimellom, og mener det ikke som kritikk, men påpeker det bare... Jeg klarer ikke en gang å argumentere på et sådant emne som dette, jeg synes det blir alt for dumt - men så kan jo dette ha med at jeg har nådd en anseelig alder av 48 år og synes verden ofte er et egoistisk sted... Men at enkelte som kommenterer dette overhodet ikke kan være foreldre selv, det har jeg en mistanke om...

H

Happyflyer
23-03-2010, 15:55
Det virker som mange mener det er skammelig og bli irritert på barneskrik, eller misforstår jeg???

Robin882
23-03-2010, 22:38
BOSE lager mye fint, folkens .... ;)

Sony også! :colgate:

kyrre
24-03-2010, 16:33
Interessant lesning om barnegråt:
http://www.klikk.no/foreldre/dinbaby/babytid/article420523.ece

I artikkelen vises det til engelsk forskning som antyder at barnegråt er den nest verste lyden vi hører (uten at de sier noe om hva den verste er).

Litt googling sendte meg til en adresse http://www.salford.ac.uk/news/details/460 der de mener at lyden av noen som kaster opp er verst. I denne undersøkelsen ligger barnegråt på 3. plass.

Her http://www.sound101.org/badvibes/ kan du stemme frem lyder du hater.

Selv liker jeg ikke barnegråt på steder der det er liten plass og der det i utgangspunktet skal være passe stille. Som vordende far (september) kommer jeg til å vurderer om det virkelig er nødvendig å dra på flytur før puddingen er så gammel at det går an å forklare hva som skjer og hva man kan gjøre med for eksempel trykk i ørene. Det blir nok en del bilturer i noen år fremover - noe som passer aldeles utmerket i forhold til min nyinnkjøpte men ikke ennå leverte Ford Kuga :D

FBU 4EVER
24-03-2010, 16:46
Min nye Bose gjorde at barnet to seter unna meg siste uke, ble "lydløs"...;)

Jøss! Kan du slå så hardt med det?:8:

KjetilK
25-03-2010, 23:40
Vi har ikke hatt noen problemer med å roe ned vår baby på opptil 4.5t tur. En pupp i munnen gjør susen, og hjelper også veldig med å få jevnet ut trykkforskjeller. Bra tips til alle foreldre!

Vet ikke helt hva vi skal gjøre neste gang vi flyr, dog...

Chaos Controller
26-03-2010, 12:51
V En pupp i munnen gjør susen,

Det fungerer nok ogsaa utmerket for aa roe ned gretne medpassasjerer :P :up:

Insomnia4u
29-03-2013, 20:20
Paa tur til Sawatikaaaaaaa flyplass

Helvetes drittunge som skulle skrike halvparten av turen

Hahaha, fiin kommentar :D Forstår ikke greia med folk som reiser med spedbarn på C. På SK973 for vel et år siden var det et ektepar som reiste med spedbarnstvillinger, og de skrek hele veien. Kona gråt men de ble tilslutt flyttet. Drøyt.

Chriscross
29-03-2013, 21:01
Hahaha, fiin kommentar :D Forstår ikke greia med folk som reiser med spedbarn på C. På SK973 for vel et år siden var det et ektepar som reiste med spedbarnstvillinger, og de skrek hele veien. Kona gråt men de ble tilslutt flyttet. Drøyt.

Er du klar over hvor mye riff raff som flyr på økonomi? Tror du jeg lar barna mine komme i nærheten av slikt noe? På C blir det iallfall litt avstand dritten.;)

Tommy777 virker jo særdeles umoden med den kommentaren, men etter denne bryllupsreisen har han sikkert endret mening om barn og fly om ca et år, akkurat som alle oss andre som har reist før og etter vi har fått barn. ^_^

Insomnia4u
29-03-2013, 22:06
Er du klar over hvor mye riff raff som flyr på økonomi? Tror du jeg lar barna mine komme i nærheten av slikt noe? På C blir det iallfall litt avstand dritten.;)

Tommy777 virker jo særdeles umoden med den kommentaren, men etter denne bryllupsreisen har han sikkert endret mening om barn og fly om ca et år, akkurat som alle oss andre som har reist før og etter vi har fått barn. ^_^

Hehe, tja, det er vel forskjell på å reise med barn som skriker eller ikke. Du kan vel ikke seriøst mene at de mange som betaler mye for C skal måtte høre på ungeskrik? ;)

mindsweeper
30-03-2013, 09:14
Helvetes drittunge som skulle skrike halvparten av turen

Hehe, tja, det er vel forskjell på å reise med barn som skriker eller ikke. Du kan vel ikke seriøst mene at de mange som betaler mye for C skal måtte høre på ungeskrik? ;)

Hvis jeg kjøper C til hele familien, hvorfor skal jeg da tolerere at det sitter folk i samme kabin som klager på barna mine - kan ikke disse menneskene heller flytte på seg? På toppen av det hele har en bunch av de som sipper champis på C/F og klager på unger ikke engang betalt for billettene sine med annet enn noen bonuspoeng, mens jeg har brukt cash - ikke tvil om hvem som burde flyttes.

Om man ikke kan ha barn i nærheten så bør man vurdere om man er skikket til å reise med massetransport.

Skjønner det ikke er veldig kjekt med en unge som griner, men dette er endel av livet og noe man må tåle. Er man veldig sensitiv så hjelper det med et par QC15.

Chriscross
30-03-2013, 11:18
Skjønner det ikke er veldig kjekt med en unge som griner, men dette er endel av livet og noe man må tåle. Er man veldig sensitiv så hjelper det med et par QC15.

Nå drar vi vel Trip reporten til Tommy laaaaangt OT, men QC15 fjerner dessverre ikke frekvensene barnegråt går på, har prøvd flere ganger hjemme.:spin

Basse-HAU
30-03-2013, 11:52
Den naturlige del av livet består av en del barnegråt, enten du vil eller ei. Alle kan ha si formening om det, også ombord i ett fly.
Ikke at jeg skal tråkke på noen tær her, men i bunn og grunn er det selskapet som bestemmer om det tillates barn f.Eks i Biz kabin, og da får man heller tåle litt, om det skjer, selv om det ikke er noe særlig å høre på.
Det er vel flere tråder om dette, så tror heller vi bør nyte trip-reporten her.

Insomnia4u
30-03-2013, 21:08
Jeg har reist mye med mine to barn de siste ti årene, men ingen lange IC turer som spedbarn, nettopp pga stressmomentene og hensyn til medpassasjerer. Jeg har vært heldig med mine barn, som har oppført seg fint og er tålmodige på reiser. Klart, foreldre har et ansvar når barna er store nok til å prate og forstå.

Imidlertid synes jeg at flyselskapene i større grad burde samle spedbarn/familier på dedikerte seterekker. Og betaler jeg C i IC med 11 timers flytur er det helt grusomt å høre på skriking.
Helt greit hvis familier vil reise med spedbarn, men er det nødvendig å belaste alle omkring?

Bizflyer
30-03-2013, 22:34
Hvis jeg kjøper C til hele familien, hvorfor skal jeg da tolerere at det sitter folk i samme kabin som klager på barna mine - kan ikke disse menneskene heller flytte på seg? På toppen av det hele har en bunch av de som sipper champis på C/F og klager på unger ikke engang betalt for billettene sine med annet enn noen bonuspoeng, mens jeg har brukt cash - ikke tvil om hvem som burde flyttes.

Om man ikke kan ha barn i nærheten så bør man vurdere om man er skikket til å reise med massetransport.

Godt sagt det der! Man får bare akseptere at barn er en del av gamet. Hvis man ikke kan akseptere at andre "raringer" kjøper billett til samme kabin så får man fly privatjet!

Da jeg i fjor fløy hjem med TG F BKK-FRA var det en -2 år gutt som ikke hadde eget sete. Tenkte mitt før avgang, men guttungen sovnet raskt og var ikke til by i det hele tatt. OM han hadde hylt underveis, så hadde jeg som småbarnsfar, ikke gjort noe nummer ut av det. En annen gang kunne det vært min tur. Og hvis Tommy fikk noe ut av bryllupsnettene på Bali, så står han om et års tid med begge beina i samme situasjon selv! :colgate:

Og da skal jeg sannelig minne han på hans egne ord! hehe!

BF:old

Epilef
30-03-2013, 22:53
altså. alle har vært barn en gang i livet og har vært drittunge, så ikke kom her å klage på at andres unge griner, vis familier vil sitte med unger i C så får de vel sitte der

de passasjerene på C som klager tror at fordi de har betalt en dyrt billett, tror at de kan bestemme alt som skjer rundt seg...

jeg hater f eks folk som drikker på flyene, blir bare kvalm av lukten av alkohol på et fly, men må være akseptere det, siden det er en masetransport og har desverre ikke nok penger til å kjøpe mitt eget privatjet hahaha

Bergern
30-03-2013, 23:22
Jeg er ikke særlig glad i skrikende unger på fly, men de er part-of the-ticket og ikke noe jeg er herre over. Film og musikk redder det stort sett uansett.

Men hvorfor griner disse ungene? Kan det være fordi de ikke har det særlig bra på den tre til 11 timer lange flyturen? Hvorfor må man på død og liv dra til Roma, Kanariøyene eller Maldivene når man har småttingser? Krapylet har åpenbart ingen glede av det, snarere tvert imot.

Kjør Norge, hytte og bilferie til unga kan tåle lange, ubehagelige reiser. så får de gode opplevelser hele veien.

PSC TOS
31-03-2013, 00:15
Mener å ha lest et sted at hjernen fra naturens side er satt sammen slik at den skal reagere ekstra på barnegråt

Hvis jeg ikke reagerer på barnegråt, er jeg da et dårlig menneske? ;)

mindsweeper
31-03-2013, 01:41
Da jeg i fjor fløy hjem med TG F BKK-FRA var det en -2 år gutt som ikke hadde eget sete. Tenkte mitt før avgang, men guttungen sovnet raskt og var ikke til by i det hele tatt. OM han hadde hylt underveis, så hadde jeg som småbarnsfar, ikke gjort noe nummer ut av det. En annen gang kunne det vært min tur. Og hvis Tommy fikk noe ut av bryllupsnettene på Bali, så står han om et års tid med begge beina i samme situasjon selv! :colgate:

Og da skal jeg sannelig minne han på hans egne ord! hehe!

BF:old

Jeg flyr SVG-AMS-CDG i C + CDG-JFK i F sent i juni i år med kone og fire unger. De er 16, 12, 4 og 7mnd når vi reiser. Disse billettene betaler jeg selv og ikke fanken om noen skal komme med en upgrade eller betalt C/F og fortelle meg at babyen min griner for mye... Alle babyer griner, men i løpet av en 8-10 timers flight er det kanskje snakk om 1 time til sammen der ungen sliter. Utenom dette sover babyer stort sett, eller smiler på fanget.

Jeg er ikke særlig glad i skrikende unger på fly, men de er part-of the-ticket og ikke noe jeg er herre over. Film og musikk redder det stort sett uansett.

Men hvorfor griner disse ungene? Kan det være fordi de ikke har det særlig bra på den tre til 11 timer lange flyturen? Hvorfor må man på død og liv dra til Roma, Kanariøyene eller Maldivene når man har småttingser? Krapylet har åpenbart ingen glede av det, snarere tvert imot.

Kjør Norge, hytte og bilferie til unga kan tåle lange, ubehagelige reiser. så får de gode opplevelser hele veien.

Vi har hytte og koser oss der nesten hver helg, men skal vi ikke få lov til å dra på ferie litt lenger unna fordi vi har barn? Har du unger selv?

Om veldig små barn gråter på flyet så er det pga: våt bleie, sulten eller trøtt. Veldig enkelt. Litt større barn griner og klager ofte fordi de kjeder seg, og sånn er det bare!

Som sagt har vi unger fra 0-16, skal vi ikke kunne dra på feire syntes du? Og når vi i sommer skal bruke 4 uker i USA, tror du virkelig selve flyturen betyr så mye i totalen?

fluxie
31-03-2013, 01:58
Jeg fløy OSL-FRA-ORD i C på tirsdag, med dama og rekrutten. Det funket fett, begynte han å grine var det bare å fiske frem puppen eller noen spennende leker. På 9 timer så gråt han bare 1 gang.

Så lenge flyselskapet aksepterer barn i C så har jeg ingen medfølelse for mine passasjerer, da har en baby like stor rett til å være der som alle andre. Har noen problemer med det så får de ta det opp med flyselskapet. Når det er sagt så mener jeg også at det er foreldrenes ansvar at barnet oppfører seg skikkelig, uavhengig av hvilken klasse man flyr i.

Det betyr at man ikke lar et barn gråte lenger enn nødvendig, men medpassasjerer må feks tåle et utbrudd feks hvis barnet blir glad eller gira under lek.

My 10 cents.

Sånn ser en stk harmonisk gutt ut i C hos UA.

34109

mindsweeper
31-03-2013, 03:02
Så lenge flyselskapet aksepterer barn i C så har jeg ingen medføleøse for mine passasjerer, da har en baby like stor rett til å være der som alle andre. Har noen problemer med det så får de ta det opp med flyselskapet. Når det er sagt så mener jeg også at det er foreldrenes ansvar at barnet oppfører seg skikkelig, uavhengig av hvilken klasse man flyr i.

Det betyr at man ikke lar et barn gråte lenger enn nødvendig, men medpassasjerer må feks tåke et utbrudd feks hvis barnet blir glad eller gira under lek.

Helt enig, og babyer er babyer, det må de få lov til å være. De er som regel helt rolige.

Bergern
31-03-2013, 18:57
Jeg flyr SVG-AMS-CDG i C + CDG-JFK i F sent i juni i år med kone og fire unger. De er 16, 12, 4 og 7mnd når vi reiser. Disse billettene betaler jeg selv og ikke fanken om noen skal komme med en upgrade eller betalt C/F og fortelle meg at babyen min griner for mye... Alle babyer griner, men i løpet av en 8-10 timers flight er det kanskje snakk om 1 time til sammen der ungen sliter. Utenom dette sover babyer stort sett, eller smiler på fanget.

Vi har hytte og koser oss der nesten hver helg, men skal vi ikke få lov til å dra på ferie litt lenger unna fordi vi har barn? Har du unger selv?

Om veldig små barn gråter på flyet så er det pga: våt bleie, sulten eller trøtt. Veldig enkelt. Litt større barn griner og klager ofte fordi de kjeder seg, og sånn er det bare!

Som sagt har vi unger fra 0-16, skal vi ikke kunne dra på feire syntes du? Og når vi i sommer skal bruke 4 uker i USA, tror du virkelig selve flyturen betyr så mye i totalen?

Jeg har ikke barn selv og har nok av den grunn en annen opplevelse av barn på tur enn dem som er foreldre selv. Når det er sagt, har jeg ingenting imot at man tar med seg barna på ferie som også involverer flyreise. Det må dog være lov å innrømme at jeg ikke er overbegeistret for barnegråt, sutring og trassig oppførsel. De to siste punktene gjelder forøvrig voksne også.

Det jeg prøvde å formidle, var at det finnes finfine alternativer til flyreiser for folk med barn som mistrives så fælt at de hyler fra innsjekk til bagasjeutlevering.

Reis og kos dere, men de råeste prosjektene kan vel vente til også ungene setter pris på det... :)

teamseacow
31-03-2013, 19:55
Er vel ikke verre enn å sette på noisecancelling headset og nyte bra musikk?? :cool:

Merker ofte at det er foreldrene som er værst. Hadde en flight for ikke så lenge siden da mor og far sov og ungen på tre år plutselig gikk rundt i kabinen!! :8:

Dag Viking
31-03-2013, 23:38
Jeg flyr SVG-AMS-CDG i C + CDG-JFK i F sent i juni i år med kone og fire unger. De er 16, 12, 4 og 7mnd når vi reiser. Disse billettene betaler jeg selv og ikke fanken om noen skal komme med en upgrade eller betalt C/F og fortelle meg at babyen min griner for mye...

Det hadde jo vært litt morsomt om du kom på samme flight med en med samme holdning (her kommer jeg og mine, ikke søren om noen skal fortelle oss hvordan vi skal oppføre oss). F.eks. førsteklasse sammen med et følge nyrike russere ut fra CDG, så blir nok du og familien din satt kraftig på plass dersom det blir skriking, sutring og barnestøy.

Generelt tror jeg folk irriterer seg mer over ansvarsfraskrivende og apatiske foreldre, enn den støyen barn lager.

Fnate
01-04-2013, 00:37

Trekk pusten a' kall'.

Tommy777
01-04-2013, 00:52

?

Jepp, sånn er alle unger og du har betalt 240k for å fly t/r SVG-JFK. Og månen er en gul ost :rolleyes:

Vi har ingen unger enda, men dersom vi får, har bestemt oss for ikke å reise på lengre turer mens ungen er spedbarn. Det gjelder å ta hensyn og det du her skriver er ett godt eksempel på at en del foreldre gir blanke F.. i alt og alle og mener at foreldre med unger skal komme først.

That's the spirit!

jcnorway
01-04-2013, 01:07
Skjønner at jeg får mekke en spedbarns-TR når man skal ut og flakse til London med junior i C hos BA i juli :p Da er han 10 mnd gammel. Vi MÅTTE ikke absolutt på utenlandsreise, men siden det nå ble til at vi hadde lyst til å reise på en liten ferie i juli, og valget stod mellom å stå opp midt på natta for charter til "Syden" vs å reise til humane tidspunkter både for store og små, så falt valget på en storbyferie i London. Biz ble booket mest for å ha en 3 seter for oss selv. Og når BA bare skulle ha 6K for 2 voksne og 1 infant i biz så var det ikke vanskelig å booke :)

Man skal selvfølgelig gjøre hjemmeleksa si på forhånd og forberede alt som kan forberedes for at reisen skal gå mest mulig smerte- og skrikefritt som mulig. Er heldigvis ikke en veldig lang flytur så man får be om tilgivelse av medpassasjerene i etterkant hvis det skulle bli for ille (noe jeg ikke tror det blir).

Som andre har vært inne på her, så synes jeg det verste er likegyldige foreldre som lar 4-5-åringen herje rundt i kabinen, sparke og skrike og stå i, uten å gjøre det minste forsøk på å gripe inn og få en slutt på galskapen.

Så får vi se om man får hatske blikk når man setter seg i C i juli ;)

SudCaravelle
01-04-2013, 07:08
Mindsweeper – rookie mistake å ”angripe” de som reiser på poeng og upgrades her.. Den slipper du ikke unna med…;)

Jeg har en god del flyreiser bak meg og har vel til dags dato aldri klart å irritere meg over andres barn på fly. Mulig jeg er uoppmerksom, men tror at i det man bestemmer seg for å irriteres seg så er løpet kjørt.

Våre små har vi uten noen som helst dårlig samvittighet mer eller mindre alltid flydd på business (betalt og stort sett av engen lomme) og som jeg har nevnt i tidligere slike tråder så er sjansen for at ungene holder seg rolige når det er litt tumleplass osv. langt større enn om de sitter stappet på en treseter.

Mistenker at oss flynerder og spesielt poengtroll henger seg mer opp i dette enn ” medvetna resenärer” ;)

C-klasse
01-04-2013, 08:48
Hvis man ikke liker barn, skrikende barn, andre mennesker osv er det jo så absolutt å anbefale å chartre et eget fly eller å kjøre bil/bobil på ferie. Helst bobil for da kan man stoppe der det ikke finnes andre mennesker.

Chriscross
01-04-2013, 09:53
Jepp, sånn er alle unger og du har betalt 240k for å fly t/r SVG-JFK. Og månen er en gul ost :rolleyes:

Vi har ingen unger enda, men dersom vi får, har bestemt oss for ikke å reise på lengre turer mens ungen er spedbarn.!

Hm, det der høres kjent ut, men tror ikke du klarer holde deg mer i skinnet enn jeg gjorde/gjør. ;)

Ellers synes jeg det er stor forskjell på litt over og litt under to år på barna.

Fnate
01-04-2013, 13:19
Vi har ingen unger enda, men dersom vi får, har bestemt oss for ikke å reise på lengre turer mens ungen er spedbarn. Det gjelder å ta hensyn og det du her skriver er ett godt eksempel på at en del foreldre gir blanke F.. i alt og alle og mener at foreldre med unger skal komme først.

Det synes jeg er å kjøre det litt hardt. Jeg hadde ikke lagt slike bånd på meg selv. Jeg hadde snarere:

Man skal selvfølgelig gjøre hjemmeleksa si på forhånd og forberede alt som kan forberedes for at reisen skal gå mest mulig smerte- og skrikefritt som mulig. Er heldigvis ikke en veldig lang flytur så man får be om tilgivelse av medpassasjerene i etterkant hvis det skulle bli for ille (noe jeg ikke tror det blir).

Som andre har vært inne på her, så synes jeg det verste er likegyldige foreldre som lar 4-5-åringen herje rundt i kabinen, sparke og skrike og stå i, uten å gjøre det minste forsøk på å gripe inn og få en slutt på galskapen.

God tur!

Pointet er at det er inconsiderate foreldre som "har betalt masse for en billett og nåde dem som mener noe om barna mine" som er problemet. (Så får SudCaravelle mene hva han vil om at "Fnate reiser på poeng" - om det var meg han mente.)

Det jeg tidligere har vært advokat for er at det er seksjoner av klassene som er familieområder. Da kan kanskje både dem med barn og dem som skal på et morgenmøte i New York imorgen kunne kose seg alle sammen. Når det er sagt finnes det minst like mange inconsiderate businessnisser, men de merkes ikke like godt på et fly. De ser man ikke før banken deres kræsjer og vi må redde dem.

Det er jo ikke noe værre enn det.

Insomnia4u
01-04-2013, 13:28
Det jeg tidligere har vært advokat for er at det er seksjoner av klassene som er familieområder. Da kan kanskje både dem med barn og dem som skal på et morgenmøte i New York imorgen kunne kose seg alle sammen...

Helt enig!

Larsabal
01-04-2013, 13:45
Det hele handler om oppdragelse, for både barna og foreldrenes del. Tar man gode forhåndsregler er det nesten ett fett for et spedbarn om det befinner seg i et fly, bil eller et hjem, for den sakens skyld. Nok bleier, sovemuligheter og ikke minst pupp er alfa omega for å reise med de minste barna. Det er enklere å reise med et barn på under ett år enn et mellom 1 og 3. Fra 3-4 års alderen og oppover er det hvordan barnet har lært oppførsel i det offentlige rom som gjelder, og hvordan foreldrene håndhever det.

Jeg har selv reist en del med mine barn fra de var "flyvedyktige", og har enda til gode å få henvendelser fra andre reisende om at barna er til bry. Bassinette er gull for de minste og nok underholdningsprodukter for de som er litt eldre er viktig. Gode forberedelser om hvor lenge flyturen skal vare og positiv oppbygging før reisen er også viktig. Vet de på forhånd at flyreisen varer like lenge som f.eks en dag i barnehagen har de allerede fordøyet "sjokket" over hvor lenge man skal være ombord før man faktisk er ombord og spørsmålene om "når er vi fremme" kommer før man har tatt av.

Jeg reiste nylig i C t/r OSL-EWR med 6 åringen, absolutt null problem i forhold til andre reisende. I min bok skal det bare mangle at en 6 åring oppfører seg, selv om det desvverre ikke er alle som er enige i meg i det og lar de gjøre som de selv vil, uansett om de befinner seg i fly eller andre steder. På turen over var det et spedbarn med mor og far på 1A/B. I løpet av de ca 8 timene turen tar hørte jeg ikke et eneste skrik. Pappaen gikk riktignok store deler av turen rundt i kabinen med barnet i babybjørn, uten at det plaget meg. Hvis det var det som måtte til for å slippe skriking, så har de løst det på en glimrende måte for barnet, de selv og oss andre.

Dette er vel strengt tatt en repitisjon av hva mange andre har skrevet i tråden, og det hele koker ned til hvordan foreldrene tenker og gjør ifm reise med barn. Ta forhåndsregler, så ordner det meste seg, til glede for barn og voksne.

SudCaravelle
01-04-2013, 15:11
Det synes jeg er å kjøre det litt hardt. Jeg hadde ikke lagt slike bånd på meg selv. Jeg hadde snarere:

God tur!

Pointet er at det er inconsiderate foreldre som "har betalt masse for en billett og nåde dem som mener noe om barna mine" som er problemet. (Så får SudCaravelle mene hva han vil om at "Fnate reiser på poeng" - om det var meg han mente.)

Nope – Fnate kan reise så mye han vil på poeng ;). Poenget mitt som sikkert ikke kom så godt frem var at det er overraskende hvor mange her som blir så veldig plaget av barn på fly.. Det har jeg aldri blitt selv på relativt mange flyturer fra charter til first (selv også den tiden jeg klarte å knipe igjen til jeg var 36 og reiste uten barn :wow:) Jeg tror fremdeles det er noen som kanskje irriterer seg over snittet på tur (sikkert de samme som har overskriften ”Terrible” på Tripadvisor når de har bodd et døgn på Four Seasons)

Soneinndeling er sikkert en genial løsning og noe de sikkert burde få til (og gjerne burde/kunne belaste mer for)

At man skal ha kontroll og oppdragelse på barna sine ser jeg på som en selvfølge. (og alle som er på dette forumet har jo selvfølgelig det;))

SudCaravelle
01-04-2013, 15:13
Jeg fløy OSL-FRA-ORD i C på tirsdag, med dama og rekrutten. Det funket fett, begynte han å grine var det bare å fiske frem puppen eller noen spennende leker. På 9 timer så gråt han bare 1 gang.

Så lenge flyselskapet aksepterer barn i C så har jeg ingen medfølelse for mine passasjerer, da har en baby like stor rett til å være der som alle andre. Har noen problemer med det så får de ta det opp med flyselskapet. Når det er sagt så mener jeg også at det er foreldrenes ansvar at barnet oppfører seg skikkelig, uavhengig av hvilken klasse man flyr i.

Det betyr at man ikke lar et barn gråte lenger enn nødvendig, men medpassasjerer må feks tåle et utbrudd feks hvis barnet blir glad eller gira under lek.

My 10 cents.

Sånn ser en stk harmonisk gutt ut i C hos UA.

34109

Flott familie forøvrig..:up:

Tommy777
01-04-2013, 17:45
Skjønner at jeg får mekke en spedbarns-TR når man skal ut og flakse til London med junior i C hos BA i juli :p Da er han 10 mnd gammel. Vi MÅTTE ikke absolutt på utenlandsreise, men siden det nå ble til at vi hadde lyst til å reise på en liten ferie i juli, og valget stod mellom å stå opp midt på natta for charter til "Syden" vs å reise til humane tidspunkter både for store og små, så falt valget på en storbyferie i London. Biz ble booket mest for å ha en 3 seter for oss selv. Og når BA bare skulle ha 6K for 2 voksne og 1 infant i biz så var det ikke vanskelig å booke :)

Så får vi se om man får hatske blikk når man setter seg i C i juli ;)

Jeg tviler paa at du faar hatske blikk dersom du setter deg i C i to timer. Naa skal jeg ikke kalle meg ekspert paa spedbarn eller barn overhodet, men en meget god venn av meg, Pizza, har en unge paa 6 aar Catherine og Charlie som akkurat har fyllt 2 aar. Catherine er kjempeflink paa reise og naar hun var mindre, ga hun sjelden ett pip fra seg ombord i fly. Charlie, derimot, liker overhodet ikke aa reise og klarer ikke aa sitte i ro. Som baby, var det ogsaa ett heidundrende leven.

Etter tre forsoek, ga de opp aa reise med fly med han siden det er stressende for baade folk rundt og ogsaa for dem selv.

Ingen av ungene har tatt en longhaul tur enda. Saa ja, jeg kommer evt til aa proeve, men dersom det blir ett voldsomt leven og ubehagelig for baade meg selv og mine medpassasjerer, er det ikke noe som frister til gjentakelse. Da er det bedre aa vente til ungen er stoerre og man har bedre kontroll paa ting.

fluxie
01-04-2013, 18:13
Nå skal Tommy kjøre oss til ORD om ca 2 timer. Da skal vi fly ORD-IAD-LHR-OSL i business. Dersom junior oppfører seg som på utreisen, så skal det ikke være noe problem for våre med passasjerer å sove. Det er som nevnt tidligere viktig å forberede seg godt, så vi har pakket godt med bleier, og noen nye leker som han ikke har sett før. Da får han mye å kose seg med. I tillegg så er drikkevogna (les puppen) til mamma "åpen" på hele flighten.

I mai skal vi til Kuala Lumpur med rekrutten og i juni til Kypros. Alt i business. Så lenge vi gjør vårt ytterste for å ha en glad og fornøyd unge, så tror jeg at våre med passasjerer får en fin flight.

Jeg kommer selvfølgelig tilbake med en tripreport fra vår Chicagotur.

La dolce vita.

Thomas

learjet
01-04-2013, 19:25
Vår eldste som nå er 8 har aldri vært noe problem å ha med. Hun har alltid vært stille og rolig. Men vi tok det igjen med lillebror som nå har passert 3. Han synes ikke det å sitte stille er så kult...

Vi hadde med begge en tur til Tromsø for 2 år siden. Turen opp gikk glimrende, men hjem på morgen flyet til SAS. Var et rent h..... Han skulle ikke sitte rolig på fanget til noen. Der og da bestemte vi oss for å ikke reise på lengre turer før han var litt større.
Men i fjor greide vi ikke lenger, og endte på charter til Tyrkia. 3.5 timer nedover gikk som en drøm. Filmer på PC og Ipad og litt annen aktivitet gikk uten en lyd.
Men hjemreisen begynte skikkelig dårlig. Han nektet å sitte, ville bare sitte på knærne og se ut av vinduet på de andre flyene (god gutt) men det var nok ikke superpopulært at han hylskreik i et kvarter før avgang, spesielt siden klokken var litt før 6 om morningen...
Men det gikk over og alle var glade resten av turen.

Som det sies over, det hele ligger i planlegging og at man er forberedt. Man kjenner sine egne barn og hva som skal til. Og så får man svelge noen kameler og heller bestikke litt. Ikke ta noen fighter med 150 "gjester"
Det vi også gjorde før vi satte oss i flyet, var at vi lot minstemann løpet litt godt fra seg i terminalen. Da ble han litt sliten og fikk ut litt energi før turen.
Og så er det nok et godt triks å ikke ha noen på fanget for lenge. Heller eget sete fra tidlig alder. Da har de et eget område de kan sitte eller ligge og man får litt pauser.

S

Ph34r
02-04-2013, 20:41
Som det sies over, det hele ligger i planlegging og at man er forberedt. Man kjenner sine egne barn og hva som skal til.

Og så er det nok et godt triks å ikke ha noen på fanget for lenge. Heller eget sete fra tidlig alder. Da har de et eget område de kan sitte eller ligge og man får litt pauser.

Gode poenger. Har dog opplevd at all verdens planlegging ikke har vært tilstrekkelig om barnet er i "galt" humør. Da er det ekstremt slitsomt å reise..

Eget sete gjorde underverker for vår minste. Ble en ny verden, bokstavelig talt :-)

ILS2
02-04-2013, 22:19
På sine 17 første levemåneder har ILS2 jr. flydd 40 enkeltflighter, hvorav åtte er mellom USA og Europa. Noen slitsomme turer har det vært, men alt i alt har det gått greit. Han klarte å terge på seg rapperen Redman mellom OSL-EWR, men utover det har vi aldri opplevd mas fra noen medpassasjerer. Det blir interessant å se hvordan det blir når trassalderen slår til for fullt. Jaja, den tid, den sorg :)

roger
03-04-2013, 10:35
Jodå, interessant tråd :-) Tenkte å halde meg unna, men kan jo komme med (u)nyttig påfyll. Det med korleis ein oppfattar ungar er vel ein ting som skiftar etter eigen sivilstand. Eg har sete og irritert meg blå på "skrikarungar" før, og det gjere eg enno, om eg reiser åleine. Ein av dei turane som gav meg ein vekkar, var frå London til Oslo for nokre år sidan, hamna vedsidan av ei som hadde reist med ein to-åring rundt halve jorda pga. jobb. Jentungen ville jo berre sitte på fanget til mammaen og kvile og sove (noko som ikkje går når ein er over to. Og frå LHR tok det tid frå gate til airborne... Det var til og med eit stykk skikkeleg engelsk "brat" som presterte å komme bak og kjefte på flyvertinna og be ho flytte mor og barn.... Ho fekk bestemt beskjed om å gå til plassen sin igjen... Då såg eg kor stressande og makteslaus ein kan vere som forelder, innimellom... Vi heldt ungen på plass i sete med makt til vi kom oss opp, ho fekk sitte på fang, og sovna. På nedstiginga begynte koret lenger framme i flyet og mor seier "glad det ikkje er min unge no, iallefall" :).

For min eigen del har eg vore veldig heldig. Mini (ca 16 mnd) har vore med på rundt 15-20 legs tenkjer eg. Har aldri fått ilt i øyret og stort sett blid og snill. På dei to siste turane i påska somna han på fanget før vi hadde nådd 1000 ft, tenkjer eg. På veg tilbake etter påskeferie våkna han ikkje før dei to hyleungane på rada framfor (sikkert rundt 3 begge) gaula så mykje at han våkna...

6 timar til Lanzarote gjekk også bra. Bestikkelse er cluet. I forskjellige former. Litt snop, frukt, mat, spel, leikar, video. Då går tida greit. Og klare reglar på kva som ikkje er lov. Sparking, lugging og slåing av med-pasasjerar må slåast ned på :). Så det gjekk bra. Flyvertinnene var fornøgde då vi gjekk av. Som mange har sagt før; mat og soving brukar å vere lurt, til rette tider.

Og til slutt eit svar på kva som er poenget med å "dra med ungane på lange turar og ferie når dei er små." Klart, ferie er jo på foreldra sine premissar. Men eg såg då at mini hadde mykje igjen for sydenturen i vår han og! Klart, han hugsar nok ikkje stort, men framgangen i det å gå masse (heime var det 17 minus, vinterdress og kjipe sko), i syden er det kortarma og barfot. Ungen hadde ei enorm utvikling vi ikkje hadde fått på så kort tid heime, berre pga. veir og føre. Så ja, dei har utbytte av det :).

Det vart langt dette, men men. Oppsummert: Mat, soving, aktivitetar. Så skal eg ta med meg spretterten og ein neve småstein og sette meg i drivhuset og vente på trassalder og drive skytetrening :) Back-fire er ein fin ting.

litt-amatør
03-04-2013, 11:28
Hvis man ikke liker barn, skrikende barn, andre mennesker osv er det jo så absolutt å anbefale å chartre et eget fly eller å kjøre bil/bobil på ferie. Helst bobil for da kan man stoppe der det ikke finnes andre mennesker.

For en alldeles tullete kommentar. I slike saker står faktisk rett mot rett. Barneforeldres rett til å kunne reise på lange turer med fly vs. andres rett til å ha en noenlunde anstendig reise både med lyd og støynivå.

Det er faktisk noen som helsemessig ikke tåler høye lyder over lang tid, dermed er ikke musikk i ørene et aktuelt alternativ. Hva er det som gjør deg berettiget til å bestemme at min mor for eksempel skal måtte leie privatfly for å reise med fly, fordi du forsvarer en barnefamilies rett til å opptre som de selv ønsker?

Jeg er helt enig med de her inne som påpeker at det er de tilfellene der foreldrene så åpenlyst gir blaffen som er mest provoserende. Og særlig når det gjelder litt større barn. Synes de aller fleste turene jeg har vært med på viser at foreldre stort sett takler dette fint, men det finnes de grelle unntakeen som etter min mening aldri skulle hatt lov til å boarde flyet. Hvis ungen skriker i ni timer kan det ikke være bra for barnet, foreldrene eller medpassasjerene.

ToreD
03-04-2013, 19:59
Vi har vel alle vår rett til komfort ombord på et offentlig transportmiddel om vi reiser i C, F eller Reidar
At barn bæljer litt under take-off og landing må vi vel takle, men det jeg OVERHODET ikke takler eller aksepterer er foreldre som gir barna frie tøyler om bord.
Unger som hyler, skriker og sloss i setene og i midtgangen, sparker i seteryggen og maser konstant skal du få billig av meg. Det er dessverre slik at disse har mindre intelligente foreldre som ikke forstår nødvendigheten av normal folkeskikk og generell oppdragelse av barn, så det er kanskje ikke barna vi skal skylde på til syvende og sist?
Har hatt lite opplevelser av negativ art på rutefly IC og i Europa, men jeg er også en Harrybatt som faktisk synes det er heeelt greit med noen charterturer til Gran Canaria og Mallorca i året (KUN med Thomas Cook så det er sagt) og der er det jaggu meg mye rart av foreldre som virkelig kunne trengt et grunnkurs i oppdragelse.... Det er ikke bare synd på oss passasjerer som kun er med ene veien, men da føler jeg jammen mere med CC som har det sånn på jobben HVER dag!! All ære til dere :)

Detta blei nesten en stil, men ble bra engasjert av alle de forskjellige synspunktene her! Kul debatt ;)

Hpkris
03-04-2013, 20:25
Vi har vel alle vår rett til komfort ombord på et offentlig transportmiddel om vi reiser i C, F eller Reidar
At barn bæljer litt under take-off og landing må vi vel takle, men det jeg OVERHODET ikke takler eller aksepterer er foreldre som gir barna frie tøyler om bord.
Unger som hyler, skriker og sloss i setene og i midtgangen, sparker i seteryggen og maser konstant skal du få billig av meg. Det er dessverre slik at disse har mindre intelligente foreldre som ikke forstår nødvendigheten av normal folkeskikk og generell oppdragelse av barn, så det er kanskje ikke barna vi skal skylde på til syvende og sist?
Har hatt lite opplevelser av negativ art på rutefly IC og i Europa, men jeg er også en Harrybatt som faktisk synes det er heeelt greit med noen charterturer til Gran Canaria og Mallorca i året (KUN med Thomas Cook så det er sagt) og der er det jaggu meg mye rart av foreldre som virkelig kunne trengt et grunnkurs i oppdragelse.... Det er ikke bare synd på oss passasjerer som kun er med ene veien, men da føler jeg jammen mere med CC som har det sånn på jobben HVER dag!! All ære til dere :)

Detta blei nesten en stil, men ble bra engasjert av alle de forskjellige synspunktene her! Kul debatt ;)

Der trur jeg du traff spiker'n på hue for å si det sånn.
Kanskje man heller skulle sende foreldre på et "hvordan behandle barn på fly" kurs , før de fikk lov å ha ungene sine med ombord i et fly :old

mindsweeper
03-04-2013, 20:47

Godt skrevet! Akkurat jeg mener det skal være.

Uansett hvor i flyet man sitter må man påregne og akseptere at det kan være barn i nærheten. Av og til vil små barn gråte, men villstyringer som du nevner skal ikke tolereres.

Personlig har jeg hatt mye mer ubehag med fulle folk ombord enn med unger, også de som hyler i timer i strekk. Har sågar hatt en ekstra landing i YYZ pga full mann som laget kvalm, det er lite kult å miste connection pga slike.

Utflyttet
14-05-2013, 06:55
Her er jo et greitt innspill til foreldre:

http://s3-ec.buzzfed.com/static/enhanced/webdr06/2013/4/25/16/enhanced-buzz-6927-1366923276-0.jpg

-A ;)

SudCaravelle
14-05-2013, 08:08
Her er jo et greitt innspill til foreldre:

http://s3-ec.buzzfed.com/static/enhanced/webdr06/2013/4/25/16/enhanced-buzz-6927-1366923276-0.jpg

-A ;)

Ha ha - den var fin - burde vært noen Fernet i det survival kittet

SeatBelt
15-05-2013, 12:31

Nettopp. Det er, som i alle andre sammenhenger barn er irriterende, foreldrene som har ansvaret som er hovedproblemet. I forrige uke satt jeg foran to barn på en to og en halv time lang flight, og foreldrene blåste i det sirkuset som fant sted på 7EF. Helt utrolig.

sk931
15-05-2013, 13:11
Synes ikke det burde være tilladt at have babies, som ikke er fyldt 5 år, på First og Business.
Familier med små børn skal naturligvis have ret til at rejse, men ikke på F og C..
Hilsen Ole

fluxie
15-05-2013, 13:32
Jaja. Ulrik har i dag sin 3. Flight i Long Haul business class, og han har nettopp fylt 7 mnder. Han har enda tilgode å gråte. Bør vi derfor utestenges fra Business? På veien hjem fra ORD i påsken så ville skjeben ha det til at en krakilsk unge på ca 2 år satt ved siden av oss. Moren var handlingslammet og gjorde ikke en dritt, men Uørik holdt fint kjeft og koste seg hele turen.

Jeg mener at man som foreldre bør kjenne barnet sitt godt nok til å ta en sunn vurdering om man skaø reise i business class eller ikke.

Tro meg, det er like jævlig for meg dersom Ulrik hadde grått sammenhengene på en LH tur i business. Da hadde jeg heller valgt eco og forhåpentligvis hatt bedre samvittighet for mine medpassasjerer.

Thomas (som nå snart flyr WAW-IST-KUL med hele familien i C)

Dash
15-05-2013, 13:36
Enig med Thomas her. Vist man har baby og er villig til å betale for BIZ så bør man få lov til å fly BIZ med baby. Men man trenger kanskje ikke å oppgradere folk med baby....

Skuggenheimer
15-05-2013, 16:55
Synes ikke det burde være tilladt at have babies, som ikke er fyldt 5 år, på First og Business.
Familier med små børn skal naturligvis have ret til at rejse, men ikke på F og C..
Hilsen Ole

Vel har jeg reist mye C-klasse og vel har jeg irritert meg grønn innimellom på noen foreldre som ikke gjør det døyt for å roe ned ungen(e). Men hvorfor de ikke skulle få reise C el F det må du forklare nærmere for det forstår jeg faktisk ikke? Er det noe med oss der fremme som gjør dette uakseptabelt? Jeg takler det fint - mer plass å boltre seg på for viltre små er det også..

Glean EBG
15-05-2013, 20:31
Det er vel mange selskaper som nekter små barn i F men er det noen som nekter barn på C

sk931
16-05-2013, 21:49
Vel har jeg reist mye C-klasse og vel har jeg irritert meg grønn innimellom på noen foreldre som ikke gjør det døyt for å roe ned ungen(e). Men hvorfor de ikke skulle få reise C el F det må du forklare nærmere for det forstår jeg faktisk ikke? Er det noe med oss der fremme som gjør dette uakseptabelt? Jeg takler det fint - mer plass å boltre seg på for viltre små er det også..
Jaman jamen...jeg giver såmænd bare udtryk for min egen helt personlige holding, og det er vel ikke forbudt, eller er det ???
Men jeg mener virkelig at Malaysian har en point,,når de har en holding til babies på C og F...Jeg har selv børn, så jeg er ikke børnehader...siger heller ikke at ALLE børn skriger og græder fordi de sidder i C eller F. Det er mere deres forældres holding jeg er efter...Så jeg mener stadig, og det vil jeg blive ved med, uanset hvad folk tænker...C og F skal være baby frit
Hilsen Ole