PDA

View Full Version : Pappaperm, Oslo - Orlando med Icelandair Saga Class

SudCaravelle
20-03-2010, 13:24
Da var det endelig klart for 6 uker pappaperm på Cocoa Beach Florida. Valget falt på Icelandairs Saga Class som var et hyggelig priset alternativ når vi skulle fly langt med den lille.

Bilen ble levert på avgangshallen til VIP Parkering (spennende å se om de er der når vi kommer tilbake :D) Dette kom på 1500 for 43 dager som ikke er ille.

Innsjekk på OSL gikk bra på SAS business check in og barnevogn og barbesete levert i gule poser til spesial bagasje. Icelandair hadde ikke noen fast track avtale fant vi ut. Business loungen til SAS var OK og avslappende før en lang tur.

757-200 maskinen var relativt nyoppusset og setene 2D og 2F var meget bra og besto knyttenevetesten meget bra da det var plass til begge frøknene der (henholdsvis 0.62 og 1.76 lange :))

Vi var jo spente på disse flotte lange lyse Icelandair vertinnenne, men her var det mer SAS look på disse godt voksne damene. Hyggelige var de i alle fall. Vann som predrink og gos oppvartning. Var bittelitt skuffet over kyllinglunsjen men la gå. Den lille storkoste seg og var umerkbar for de andre passasjerene.

Loungen på Keflavik var stilig og ganske fylt opp. Spennende småsnacks og godt øl.

KEF-SFB var en bedre flight med champis før avgang. Vi fikk 1A og 1C som var en del trangere enn 2D og 2F, men vi ble flyttet over til 2D og 2F umiddelbart etter en liten hyggelig prat.

Servicen var god hele veien, ganske så god sjømat, gode viner. De holdt tilbake den varme sjokoladekaken til det passet oss proft.

I følge IFE så fløy vi mot øst men tok dette med stor ro.

Selv om vi reiste på ”business” kom bagasjen nesten sist på SFB, men imigration gikk knirkefritt og det var ikke lange stunden før vi stod på Alamo skranken.

Der ble vi tilbytt en regular SUV noe som var litt småfrekt da vi hadde betalt for full size, men ble enige om full size,. De spurte så om vi ville oppgradere til Suburban for 10 dollar om dagen, jeg elsker oppgraderinger, men 43 dager gir 430 dollar og siden vi er 2 og en halv person droppet vi dette.

De ga oss da en Ford Expedition LXT 8 seter med 5.4 liters V8 og det er litt av en slede. Noe annet en dieselknatringen hjemme.

Cocoa Beach er som forventet et deilig område med lite turister og herlig mat.. i dag er det 5 uker igjen..

Alt i alt syntes jeg det var mye for pengene og et godt produkt (Igjen - i forhold til pris)

SudCaravelle
20-03-2010, 13:27
Flere bilder..

Blubird
20-03-2010, 16:50
Fornøyelig lesning...og bilder...på flere måter. :)
Ha et fortsatt godt opphold.

Discus
20-03-2010, 17:03
Hyggelig lesing og god besrkivelse. Ser ut som "old style" first/biz-seter av type det mange amerikanere fly rundt med? Hvordan var komforten sammenlignet med andre selskaper?

Kanonbilde av Jr Frøken med headset! :lol:

Misunnelig, nei da, bedre å være hjemme med tåke og regn ja. :rolleyes:

SQ 777
20-03-2010, 20:17
Headset ?? På frøken .. QC 15 ??;)

SudCaravelle
20-03-2010, 22:28
Hyggelig lesing og god besrkivelse. Ser ut som "old style" first/biz-seter av type det mange amerikanere fly rundt med? Hvordan var komforten sammenlignet med andre selskaper?

Takker så mye. Jeg reiser lite business, men det minner noe om feks. AA First når man fly lengre ruter innenriks i USA, men noe "lysere" opplegg og bedre mat. Oslo - Island så må det vel være noe av det bedre man kan fly på en europeisk rute tror jeg? Forhold til SAS i Europa er det en helt annen klasse.

De har fremdeles 2x32 kilo per pers så for en liten familie som skal på langtur så er det genialt da det koster peanøtter i forhold til COntinental sin Business.

Tror vi kunne ta med 168 kg medregnet håndbagasje og koffert til juniorine.
(Vi havnet dog bare på 70 kg på vei til da :) )

SudCaravelle
20-03-2010, 22:30
Headset ?? På frøken .. QC 15 ??;)

Så hun slipper å høre på pjattet til mor og far :D

Aner ikke hva det var - men der var gode headset som vi fikk utdelt.

SudCaravelle
20-03-2010, 22:31
Fornøyelig lesning...og bilder...på flere måter. :)
Ha et fortsatt godt opphold.

Takker så mye.

Bizflyer
20-03-2010, 23:48
Takker for fin rapport!

Synes ikke FI kommer opp mot SAS på langdistanse. Men dette regnes kanskje som mellomdistanse? Hvor lang tid tok flightene? Og hva var prisen?

BF:cool2

litt-amatør
21-03-2010, 00:09
Takk for fin og interessant rapport som det var veldig hyggelog å lese. Også fine bilder.

Lurte litt på hvordan belegget ombord var, spesielt på turen fra Norge til Island?

Jumbojet
21-03-2010, 05:26
Jeg var selv ombord på disse flightene, dog på Reidar-klasse. Hadde booket nødutgang hele veien, da min andre halvdel er gravid (6 mnd) var vi litt spente på om vi fikk sitte der, det var heldigvis ingen problem. Dette gjorde nok turen mye bedre enn om vi måtte ha sittet klemt i andre seterader.

Vi valgte Icelandair pga pris, OSL-KEF, JFK-OSL, for drøye kr 4.100 pr snute er fint fint. Og i tillegg har fått nødutganger på alle flighter, så er dette skikkelig naise:-)

Deler Sudcaravelle sine opplevelser vedr service. Smilene satt mye løsere på flight #2 enn på #1.

Det som trekker litt ned er utvalget av filmer/tv serier ombord var ganske så begrenset og gamle (f.eks Entrapment, Day after Tomorrow). Og at man må kjøpe håndkontroller for å spille.

Belegget fra OSL til KEF var vel ca på 80%, mens fra KEF til SFB var så og si fullt.

Alt i alt syns jeg Icelandair leverer gode varer.

Molinari
21-03-2010, 10:09
Flott rapport og den beste måten å tilbringe pappapermen på - i varmen :)
Minnene kom tilbake til når vi reiste til BKK med prinsessen på tepper på gulvet....

Har dere hus eller leilighet på Cocoa Beach?

Nyt dagene nå!

SudCaravelle
21-03-2010, 13:23
Takker for fin rapport!

Synes ikke FI kommer opp mot SAS på langdistanse. Men dette regnes kanskje som mellomdistanse? Hvor lang tid tok flightene? Og hva var prisen?

BF:cool2

Det er vel den raskeste måten å fly til dette området på. Det var 2timer og 40 pluss 7.40 reisetid, og 1.45 på Island.

Jeg tror vi betalte ca 20.000 for oss 2+1 spedbarn, det er jo ikke ille.
Vi har dog econo+ på vei hjem med alle samme fordelene som lounger, bagasje, men noe dårligere mat og plass (3 setere med blokker midtsete og 33") Det koster 2100,- for oppgradering til Saga noe jeg tipper vi gjør.

SudCaravelle
31-03-2010, 23:47
En liten oppdatering..

Det flyr mye spennende over stranden her, jeg fikk ikke knipset det gjeveste -den United States dekorerte 747en med laser på nesen?? eller hva det er.. Den sveipet rett over oss..

Alligatoerene kryper rundt i veikanten og White Zinfandelen smaker herlig :p

Hadde en litt sint Tornardo 2 kilometer borte i gaten her for noen dager siden også.

Nå er det bare 27 dager igjen ;)

God Påske

stoeckli
01-04-2010, 12:30
Ser ut som du koser deg stort, er det Cocoa Beach Pier du ser fra terrassen?
I så fall så er du rett nede i gata for der jeg bodde når jeg tok ut IR/H - 8600 Ridgewood Ave, Apt 1305 :-)
Et supert tips om du blir litt lei den amerikanske maten er å oppsøke dette stedet, eller evnt. ta med seg noe take-away:

http://thaithai3.com/

Enjoy!

SudCaravelle
01-04-2010, 16:20
Ser ut som du koser deg stort, er det Cocoa Beach Pier du ser fra terrassen?
I så fall så er du rett nede i gata for der jeg bodde når jeg tok ut IR/H - 8600 Ridgewood Ave, Apt 1305 :-)
Et supert tips om du blir litt lei den amerikanske maten er å oppsøke dette stedet, eller evnt. ta med seg noe take-away:

http://thaithai3.com/

Enjoy!

Stemmer det, det er Cocoa Beach Pier. Takker for tipset - er ikke helt lei ennå på grunn av den gode sjømaten, men det skal smake med litt thaimat en dag. :)

Vet du om noen steder man kan ta en helikoptertur i området da det tydeligvis dette du har holdt på med her?

MountainDew
01-04-2010, 21:35
Takk for flott rapport og bilder. Var på Cocoa Beach April 2008 :)
Om du ønsker å besøke et flymuseum finnes det på flyplassen i Titusville. Mange norske studenter på helikopterskolen der. (Bristol flightschool)

FlightDeck
02-04-2010, 12:36
Takk for flott rapport med fine bilder og beskrivelser. Ettersom Icelandair bruker de samme maskinene på både mellom- og langdistanse, får du jo særlig mye for pengene på mellomdistanserutene om du flyr Saga Class. Ellers kan man få svært rimelige business-billetter hos dem, ned i under 10.000 kr. t/r New York.

stoeckli
02-04-2010, 16:25
Stemmer det, det er Cocoa Beach Pier. Takker for tipset - er ikke helt lei ennå på grunn av den gode sjømaten, men det skal smake med litt thaimat en dag. :)

Vet du om noen steder man kan ta en helikoptertur i området da det tydeligvis dette du har holdt på med her?

Skal sjekke med en kompis der oppe og sender deg mobilnummeret hans.
Hvis du flyr en toseter så kan du ta av dørene for å få en riktig frihetsfølelse nedover Cape og Cocoa. Flyr du med Tony får du ta kontrollene selv også! Ca 300USD for en time...

OSL-MRU
02-04-2010, 16:30
Trivelig rapport!
Morsomt at ms. SudCaravelle Jr. hadde headset og fance briller! :D

Eirik
07-04-2010, 20:03
Takk for fin rapport, gøy å lese/ se :)

SudCaravelle
16-04-2010, 05:25
En liten oppdatering fra det glade sør:

Vi var en liten helgetur til Miami og ville denne gangen prøve sentrum og ikke South Beach. Vi booket på Hilton Downtown Miami og var veldig fornøyd i forhold til forventningene. Vi hadde en bra hjørnesuite + ett rom til besøkende søster, og hotellet hadde generell god standard og meget bra service.

Middagene ble på Tides South Beach (meget bra) og endelig fikk vi prøvd Palm D`Or på The Biltmore som er en av de best ratede restaurantene i USA. Meget bra restaurant, bør prøves.
Denne kvelden var vi så heldige å ha en besøkende søster som nanny :)

Vi klarte faktisk å få SUV beistet ned på 1.3 liter per mil på langkjøringen (ca 80 mil t/r)

Nå er det 9 dager igjen… (hvis vi kommer oss hjem via vulkanøya..) :8:

Blubird
16-04-2010, 08:55
Hvilke temperaturer har dere i disse dager?

SudCaravelle
16-04-2010, 13:48
Hvilke temperaturer har dere i disse dager?

Heisann... det ligger på svært behagelige 25-28 om dagen og ca 20 på kvelden.

Klart anbefalt tid forhold til sommeren.

http://www.accuweather.com/us/fl/cape-canaveral/32920/forecast-month.asp?view=table

SQ321
17-04-2010, 09:56
Bygningen til høyre (3 etasjes) i bilde nr 4 var hotellet jeg bodde på når jeg var der i 89 - Hotel Imperial. SoBe har endret seg mye siden den gang.. Merket det da jeg var der forrige gang for 2 år siden. Samboeren min er forøvrig også på SoBe frem til torsdag, så sant hun kommer seg hjemover da. Håper dere kommer dere hjem igjen også.

SudCaravelle
24-04-2010, 03:46
Da takker vi Island for enda to dager i paradis :)

Flyet vårt i morgen fra SFB til KEF er kansellert.

Fikk først noe avvisende og forvirret behandling av Icelandair i dag, men det rettet seg opp da senior ringte dem (bak min rygg ^_^) og fikk oss booket inn på American Airlines på mandag til JFK og deretter videre til KEF og hjem.

Icelandair prøvde først å gi oss economy på AA, men det ser ut som det rettes opp til mandag. 130 kg bagasje og en 9 måneders er ikke noe moro på rad 28.

Alamo var også proffe og lar oss beholde bilen så lenge vi vil med en fremdeles god long term fee.

Videre rapport med fotos følger..

SudCaravelle
26-04-2010, 00:41
Her nytes nå pappapermen på kraftig overtid ;)
Vi har blitt ombooket igjen til et ekstrafly fra Icelandair på tirsdag klokken 19 fra Sanford via Keflavik til Oslo på onsdag.

Icelandair sier at hvis Keflavik er stengt på torsdag så blir det via Glasgow, det er vel i lengste laget for ei 757?

Det har blitt avlyst en del møter osv, men det ordner seg.. torsdag er det full rulle igjen med Ekebergrestauranten, og lørdag er det bursdagsparty på Barcelona på løkka etterfulgt av en hard jobbuke til Brügge mandag – Vangseter neste?? :drunk:

Oppdaterer underveis..

LN-MOW
26-04-2010, 00:55
Ser dere lider, ja .... care-pakke på vei! :p

Vil nok tro at det er gode muligheter for en fuelstop hvis dere må til GLA, med mindre vær og førerforhold er ekstremt vennligsinnede .. Anbefaler som vanlig fish and chips på Gander skulle dere havne der ..

SudCaravelle
27-04-2010, 14:18
Nå ser det ut som det er sikkert at det blir via KEF.
Flyet skal gå i kveld...

http://www.icelandair.no/information/media/newslist/announcement/item430205/FLIGHT_DISRUPTIONS_DUE_TO_VOLCANIC_ACTIVITY_-_More_Here/

Hjemmesidem sier 21.25 og Checkmytrip og Icelandair på telefon sier 19.00
Dette er kritisk for valg av siste sole-pressing. :lol:

Vi løper i alle fall ned nå til stranden med jordnøttolje og alpefett via har i alle fall 6 timer på oss .. :cool:

SudCaravelle
27-04-2010, 20:19
Fly utsatt til 23.00... (spennende greier dette)

Sete 4A og 4C confirmed på begge flyene...

Da er det ut å grille litt til :cool:

SudCaravelle
28-04-2010, 04:13
Da sitter vi i loungen paa Sanford International Airport og flyet er naa utsatt til 0100.

Naa er vi ikke saa hoeye paa paera lenger :) Kjipt hvis det droeyer mer dette. Flyet er i alle fall paa plass.

Litt kjip lounge, men noen Bud og litt chips saa ordner deg seg..

LN-MOW
28-04-2010, 04:18
Dere har fly. Dere får reise. Vær glad - dere har sluppet mye av uvissheten og problemene mange andre har hatt. Se på folket i Thailand for eksempel .....

SudCaravelle
28-04-2010, 05:51
Dere har fly. Dere får reise. Vær glad - dere har sluppet mye av uvissheten og problemene mange andre har hatt. Se på folket i Thailand for eksempel .....

Ikke noe forsoek paa aa syte her i gaarden.. alt kunne vaert mye vaerre..
(off the record saa koser vi oss ;))

SudCaravelle
28-04-2010, 19:39
Ja... da sitter vi pð hotel Kea i den rimelig forlatte byen Akureyi.
Vi sirklet noen runder over Keflavik for vi ga opp og landet nord paa Island.

Spennende opplevelse og tusle blant 4 strandede 757 (1 stk 300) paa en saa voldsomt oede flyplass. (fikk tatt en del flotte bilder)

Vi faar nye oppdateringer kl 18 og faar se hvor vi ender.. Fruen og froeken koser seg i alle fall.

Et kult alternativ de har luftet er at vi faar sitte paa med en av de strandede minihvalene ned til KEF litt senere i dag, og videre derifra senere.
Vi er vel totalt 35 stykker som er standet her og det blir vel en lett fin 757 fra kort stripe.

Naa er det vel litt synd paa oss vel LN-MOW? ;)

LN-MOW
28-04-2010, 19:43

Ikke tale om! Det der er et eventyr!!! :colgate:

Discus
28-04-2010, 20:03

Flyklapper og -psykolog MOW vil vel betale for å strande på en øde flyplass med diverse 757-ere :lol:

LN-MOW
28-04-2010, 20:11
Been there, done that, love it!!!

Det er lite som er bedre enn å komme ut på en morgenstille tarmac på en liten flyplass med en kopp dampende kaffe for å vekke en slumrende 757 ... :up:

SudCaravelle
30-04-2010, 07:53
Hjemturen:

Det meste gikk smertefritt til vi skulle lande på Keflavik etter en ca 7 timers ut og flyplassen var stengt på
grunn av vulkanen. Da vi var snart tomme for bensin og Island er rimelig øde måtte
vi lande på Arykuru (jeg mener det uttales Agurk) som var en flyplass på størrelse
med en bensinstasjon (seriøst). Det ble en rimelig brå oppbremsing og lukeparkering
blant tre andre strandede Icelandair maskiner.

Hær ble vi vartet opp godt (ble sjekket inn på et hotell for litt soving) og fikk faktisk sitte
på med det ene flyet ned til Reykjarvik (som forfatter syntes var meeeget spennende)
Snakket med piloten i resepsjonen som skulle fly denne korte strekningen (da var han i sivil og sa
ikke at han var pilot) og om hvor gøy det hadde vært å sitte på med en takeoff med nesten tom 757.
Da vi møtte han når vi gikk inn på flyet ropte jeg "give fullt throttle captain" noe han og kollegaene syntes var morsomt.
(min kjære syntes det var flaut.)

Flyet vat nesten tomt 20-30 folk og vi satt alene på Saga Class. Dne takeoffen er det råeste jeg har opplevd og det
gikk som f...

Vi fikk også da faktisk se dævelskapen som har tullet til flytrafikken fra luften noe som var meget facinerende, faktisk også for crewet.

Icelandair var meget proffe hele veien og vi satt veldig pris på at vi ikke satt baki flyet med baby
på den lange turen.

SudCaravelle
30-04-2010, 07:55
Alt i alt er vi meget fornøyde med Icelandair, men maten varierte fra den beste vi noen sinne har fått på fly (KEF-OSL og dette er en kort tur som ikke er så premium) til et temmelig dårlig et på SFB-KEF (Da var det dog mye surr osv)

sail4fun
30-04-2010, 08:39
Takk for at vi fikk ta del i turen flott rapport :)

SQ 777
30-04-2010, 09:48
Helt topp....:up:

litt-amatør
03-05-2010, 23:31
Takk for en veldig spennede og artig rapport. Bra at Icelandair ordnet opp for dere når dere måtte ned i Akureyri, men må ha vært litt stressende også.

Halvorsn
04-05-2010, 11:00
fantastisk rapport! det var en god del oppdateringer får man si :) meget bra :D

AirbusTrond
04-05-2010, 13:58
Sannelig en innholdsrik og flott rappport! Mange takk for turen ! :)

SudCaravelle
04-05-2010, 23:40
Takker for fine tilbakemeldinger.. Det ble litt av en opplevelsesrik hjemtur. Icelandair personalet var meget proffe syntes jeg rundt hele saken, og de unnskyldte seg nesten mer en nødvendig for hele opplegget som om det var de som var skyld i vulkanen ;)

Er faktisk litt sliten ennå, men det kan ha noe med at jeg er på firmatur i Brugge, noe som ble litt brått på når vi kom hjem natt til torsdag.

Anbefaler Icelandair (og da spesielt den temmelig rimelige Saga Class) mer enn gjerne.

baselutvann
05-05-2010, 09:24
Fantastisk TR, Icelandair skuffer ikke! :)

LarspetterENFB
10-05-2010, 23:01
Sier som de andre: Morsom rapport å lese! :D

Jeg kom faktisk selv fra Island idag tidlig og vi måtte ta buss fra Reykjavik til Akureyri for så og fly derifra til OSL. Vi ble innlosjert i en av hangarene der, og var litt av en opplevelse. Var også som du sier en meget spesiell takeoff! Merkelig at en så liten flyplass har en så lang rullebane med kapasitet til 757!

Islending
11-05-2010, 02:05
Sier som de andre: Morsom rapport å lese! :D

Jeg kom faktisk selv fra Island idag tidlig og vi måtte ta buss fra Reykjavik til Akureyri for så og fly derifra til OSL. Vi ble innlosjert i en av hangarene der, og var litt av en opplevelse. Var også som du sier en meget spesiell takeoff! Merkelig at en så liten flyplass har en så lang rullebane med kapasitet til 757!

Regner med at flyplassen er bygget for å kunne ta imot større fly m.t.p. hvor vær- og vulkanutsatt KEF er?