PDA

View Full Version : In the Naaaavy - halvannet år med diverse rundturer rundtomkring

Martin
20-03-2010, 03:45
Ikke ulikt andre gutter i dette landet, lånte jeg også klærne til kongen et års.. nei vent, halvannet års tid, var det.

Dette blir kanskje ikke en normal TR, men en lengre tråd der jeg oppsummerer diverse reiser jeg hadde mellom Juli 2002, og Januar 2004 - noen husker bedre enn andre, og også litt av egen interesse, føler jeg for å oppsummere. Les om dere gidder ;)

La oss begynne sommeren 2002. Jeg var nettopp ferdig med videregående, og var i utgangspunktet innkalt til førstegangstjeneste høsten 2002, med oppmøte sånn ca. på bursdagen min, som er 24/9. Samtidig var jeg nettopp ferdig med en yrkesrettet utdannelse, og lærlingplass var et naturlig skritt videre. Lettere skoletrøtt, ble en søknad sendt inn til forsvaret, sånn at jeg kunne slå to fluer i en smekk, og "få noe fornuftig ut av tiden i forsvaret".. Når sant skal sies, kan det hende at det påvirket tjenesten min, selv om jeg strengt tatt ikke fikk så mye "interresant" ut av det faglig. Inntaktsdatoen ble derfor flyttet tre måneder, til 22. Juli (tror jeg..). Istedenforå da møte opp på Oslo S for et "fellestog" til Stavanger, ble jeg nå bedt om å møte opp i Bergen , for fellestransport derfra til Stavanger :rolleyes:. Jeg måtte altså selv komme meg fra Maura til Bergen, og bevæpnet med innkallingskortet, gikk turen til Jessheim stasjon, hvor billett ble kjøpt av en fyr som moren min kalte "Max Mekker", sannnsynligvis fordi han lignet. Hurra! Min første nattogbillett!

Avreisedagen ankom, og hele familien hev seg i bilen. Først til Kongsberg, hvor lillesøster skulle settes av på rideleir, før vi dro tilbake til Oslo, spiste middag på Egon, og jeg ble fulgt til nattoget. Fant vindusplassen min, og en bag og en gitarkasse ble plassert på hylla over, og jeg var klar. Fikk etterhvert selskap av en dame, og vogna ellers ble full. Toget dro etterhvert avgårde, og bevæånet med et par gitarblader og en discman, ble hele turen tilbragt i våken tilstand! Damen ved midtgangen sov, så det betød selvsagt at jeg IKKE kom meg på do, og det var en veldig tissetrengt og overtrøtt Martin som forlot toget klokken 7 en tidlig morgen i Bergen. Oppmøte på Bergenhus festning var klokken 11, så jeg hadde gooood tid. Forsøkte å finne en do, men alt kostet en femmer. "Redningen" ble Narvesen, hvor jeg fikk handlet litt, og fikk bl.a. en femmer tilbake... som dodøra slukte :rolleyes: Fant igjen en do ved fisketorget, som var både betjent og åpen, og der kunne de veksle!! Fikk så riktig veksel av en dame, som forklarte at femmern måtte puttes på "At the doooor", på litt dårlig engelsk.. Jeg så sikkert ut som en utenlandsk gatemusikant eller noe :rolleyes:

Etterhvert ble klokken 11, og det skjedde sikkert noe, og etterhvert satt jeg på en buss. Sov mesteparten av turen, avbrutt av et par fergeleier, og etterhvert var man fremme. Her skjedde mer, og man var "innestengt" i leiren noen uker.

Første perm dukket etterhvert opp, og jeg fant ut at det var langt til Maura med tog. Jeg fikk så "forhandlet" meg til en flybillet fra Reisebyrået Mor og Far. husker sågar at min mor ringte og bestilte, og jeg møtte opp i skranken på SVG og fikk billetten, ferdig betalt :). En bag ble sendt, og jeg tror det da var innført sikkerthetskontroll innenlands. Dette var forøvrig min andre innenlands flytur, og femte totalt. Hvordan situasjone var mellom SK og BU, og hvem som eide hvem og hvor billetten var betalt, husker jeg ikke helt, men det stod hvertfall SAS på flyet, som jeg mener var en -700. Jeg hadde vindusplass, og havnet ved siden av en mor og liten sønn på kansje fire år, med gutten i midtsetet, ved siden av denne rare mannen i "Donald"-uniform. Fortsatt var det litt spennende dette med å fly, men direkte redd var jeg nok ikke. Turen gikk uansett bra, og det ble servert en liten wrap, og etterhvert landet vi på OSL. Bagasje ble plukket opp, og det ble telefonert til en kamerat som sa seg villig til å hente... Jeg tenkte selvsagt ikke såppass at min egen far hadde tatt turen, så kameraten ble igjen avbestilt. Tilbragte en helg hjemme, og man fløy tilbake igjen, denne gangen i en -500 med BU-farger, og i motsetning til på SK-maskinen over, hvor man fikk sete, var det fri seating hos BU (Jeg tror jeg kobler sammen riktige flighter her nå..). Fant et sete, og turen gikk greit. Mener å huske en liten bolle med noen fruktbiter, og regnvær og skyer. Landet på SVG, og turen gikk til leiren - husker ikke om det var taxi eller buss.

Når denne turen var, husker jeg ikke, men det var i hvertfall mellom innrykksdatoen rundt 22/7 og 23/8.. Ca. den 23/8, hadde vi nettopp vært ute i skogen, løpt rundt meg AG'ene og ropt "PANG!!". Utstyr skulle ryddes, og man fikk fri først lørdag ettermiddag. Jeg fikk godkjent en permsøknad, og tenkte "hva nå?". Dette var helgen hvor Smokie (som jeg en gang var BLOD-fan av) skulle spille på Kongsvinger, og permsøknaden var i utgangspunktet levert inn nettopp pga. det. Et par kjappe telefoner sikret finansiering av flybillett, og bil fra OSL til Kongsvinger. Småpenger ble bommet av en troppskamerat, sånn at jeg kom meg til Sola, og billettskrandken til BUSK ble oppsøkt: "Hei, jeg skulle hatt en ungdomsbillett t/r Oslo. Går det noen fly?". Dette var forresten jeg var klar over at lørdag var en relativt død dag sånn flytrafkkkmessig. Men joda! Det gikk et fly, og det gikk om et par timer. Ungdomsbilletter fantes også, og jeg fikk kjøpt en slik, med retur på et passende tidspunkt litt utpå søndag ettermiddag ;).

Sjekket inn - lurer på om det var her jeg gjorde min automatdebut? - og kom meg forbi sikkerhetskontrollen. Gikk greit forbi kiosken på utsiden, og tenkte at "det er sikkert noe mat på innsiden". Det var det ikke.. Satt og blomstret et par timer, før flyet gikk. Ved innsjekk observerte jeg forøvrig en mann, som hadde spurt om en egen treseter, noe som i følge damen han spurte ikke kunne garanteres.. Vel, jeg fikk en, hvertfall ;). Man var kjapt over fjellet, og møtte mor og lillesøster som tok i mot bagasjen, før jeg gikk ut og fant far, som gav meg bilnøkkelen, før han gikk inn til de andre, som skulle spise middag på Peppes før de tok bussen hjem. Jeg kjørte til Kongsvinger, og fant Kongsvingerhallen, og fikk med meg det som jeg mener var en bra konsert, og kom meg hjem igjen. Dagen etter vet jeg hvertfall at jeg brukte automat på OSL, og turen gikk tilbake til SVG. Husker ikke så mye av akkurat den. Her mener jeg at jeg delte taxi med en som skulle samme veg, jeg hadde ikke akkurat av penger, og jeg lurer på om jeg fortsatt skylder vedkommende de pengene :rolleyes:

Martin
20-03-2010, 03:45
Etter åtte uker som rekrutt, skulle turen gå til Haakonsvern, hvor jeg tilbragte tiden fra tidlig September og fram til jul. Turen gikk med buss, samme vegen som nedover, og den foregikk vel også uten de helt store dramatiske hendelsene. Må forresten ta med noe artig som skjedde her: Vi som var lærlinger i mitt fag, skulle tilbringe tre måneder her, på en del "egne" kurs før vi skulle ombord på våre respektive fartøy. Alle andre, gikk en del mer "vanlige" kurs, og skulle bare være der et par uker. I forsvaret er det selvagt potenselle muligheter for at det kan være rot i systemet, og det var det. Ca. halvparten av oss (totalt 7) var plassert på disse vanlige kursene. Plassert på kaserna første kvelden leste en offiser opp hvem som skulle på hvilke kurs.
"Foss: Røykdykkerkurs...." Jeg tenkte "what??" Det stilles en det fysiske krav til dette, og jeg er jo ikke akkurat noen atlet. Bl.a, var det et heftig krav til tiden på 3000-meter, og den tiden han hadde fått oppgitt på meg, var kanskje den tiden jeg hadde brukt på de første 1500 metrene! Det ble forøvrig observert fra andre, at denne offiseren hadde sett litt rart på meg, da han så hvordan jeg så ut, sammenlignet med det tallene han hadde. Uansett, så ble misforståelsen rettet opp, og etter en halv dag på et havarikurs (hvordan havarere) var jeg på plass på et sonaroperatørkurs, som var en del av kursene for oss serviceelektronikklærlinger.

Tre måneder gikk, med diverse turer hjem, mest med fly, helt til "finansieringen" stoppet opp. Da var tog til 67 kroner en vei en bedre ide. Det jeg husker mest fra de uttallige togturene, var bl.a. en mann i lederhosen som tømte en vinflaske på veg til fjellet, og lot denne ligge fint på gulvet etter at han gikk av, slik at den ble liggende å trille frem og tilbake på gulvet :rolleyes:. En annen tur satt jeg "oppi" en del andre "likesinnede" fra Haakonsvern som diskuterte hvilken vei det var best å tørke seg bak :rolleyes:

Det ble også en "bråtur" spandert av forsvaret, pga. en begravelse (og enda en Smokie-konsert samme helg :rolleyes:). Et "nytt" selskap hadde også begynt å fly denne høsten, et selskap kalt Norwegian. Da min tante skulle feire sin 40-årsdag, var det gyldig grunn for å bli påspandert en billett, og DY var billigst. Billetten hos de, ble hentet hos et-eller-annet reisebyrå, som hadde en bunke liggende klar, med billetter til alle som skulle reise den dagen ;). Det var egentlig en ganske trivelig tur. Først litt hektisk i gaten, hvor jeg på ren refleks ble stående å vente på å få igjen den lille stub'en fra boardingpasset. Siden DY ikke hadde seating vart de ikke så nøye på å gi tilbake denne, men da damen skjønte at jeg ventet på den fikk jeg... en helt annen, men et annet navn på :rolleyes:. Fri seating betydde 1F, meg masse benplass, ledig midtsete, og ellers en eldre herre i midtgangsetet. Jakkene fikk også lov til å ligge i midtsetet. Syntes det var kult at det stod Varig på setebeltespennene, og ellers virket crewet hyggelig, der de satt i benflørteposisjon i forhold til 1ABC. Husker et mannlig crewmedlem, som virket veldig pratsom med de som satt det, og kunne bl.a. fortelle om at flyet kom fra Varig, og at ting tydeligvis var spennende med så nytt selskap (dette var i November, tror jeg, så de hadde vel flydd gris et par måneder). Forskjellen fra alle SAS-flighten, var at der SAS-crewet dro fram traller og delte ut brusbokser og noe og spise, så gikk DY-crewet og gjemte seg i bakre galley. Anyway, man kom frem, og feiret tante. Returen her husker jeg ingenting av. Jeg kan ikke engang huske at jeg fly DY to ganger den høsten, men antageligvis var det de jeg fløy tilbake også.

Litt tidligere på høsten, hadde jeg også min første tur med MD80, tilfeldigvis på fredag den trettende (September). Tilfeldigvis var en drøss med kjentfolk fra rekrutten ferdige med sine kurs, og skulle være med samme fly. Jeg og en kamerat spurte om seter ved siden av hverandre, og fikk det. Tror vi fikk midtgang- og midtsetet på høyre side, men da sistemann på treseteren kom, kunne vi "godt hoppe et hakk inn", og jeg var plassert i 2 eller 3F på en MD80 :).

Take-off husker jeg som den roligste jeg har hatt noensinne. Ikke engang de gangene jeg har flydd MD80 siden, har jeg opplevd maken. En gang underveis, var kompisen i midtsetet på do, og jeg kunne se at karen ved midtgangen satt og skrev SMS!! En flyvertinne så dette, og virket nesten sjokkert; "Har du den på???!!!". En mann som jeg tror var purser hadde en litt roligere tone, og forklarte fyren som "trodde det bare var under take-off og landing" at telefonen måtte være avslått. Ellers foregikk også den turen uten dramatikk..

To be continued...

AirbusTrond
20-03-2010, 09:25
Artig dette! Kanskje jeg kan driste meg til å føye til litt her, ettersom jeg selv har hatt blå uniform? Selv ble jeg på første reise toget Åndalsnes-Oslo-Stavanger ! Første perm gikk tur/retur denne veien, ved påsketider. Rett etter retur fra perm sånn ca 10 om morgenen, etter en natt nesten uten søvn, skulle 3.000 meteren løpes. Det gikk helt fint, for jeg sprang bare 3 av 4 runder...

Senere ble det flyturer med Braathens til Vigra. Husker spesielt godt en hjemreise fra Tromsø (da jeg var utleid til 22. MTB-skvadron som "gnist"), det var snøvær på Langnes og flyene gikk ikke som de skulle. Skulle ha SAS til Trondheim og deretter Braathens derfra. Husker at jeg snakket med både SAS og Braathens, og det var SAS som forbarmet seg over meg. Det ble etter hvert klart at jeg ikke kom meg til Vigra den dagen, så jeg fikk valget å enten reise til Trondheim og overnatte på SAS-hotellet der, eller fly til Bodø og så ta direkteflyet Bodø-Ålesund en lørdag tidlig ettermiddag.

Opprinnelig var intendanten litt "sur" på oss som skulle til mørebyene, for ingen Herc trafikerte her. Derfor fikk vil alltid sivile fly på forsvarets regning, var vel fem hjemreiser i året eller noe sånt? På denne turen fikk jeg da også en hotellovernatting på kjøpet, og det i Bodø en fredag kveld - en herlig opplevelse for en som hadde bodd på banjer med 10-12 andre i to måneder og nesten ikke spist skikkelig mat.

På SAS hotellet i Bodø fikk jeg også middag, men ble litt skuffet over at jeg fikk en streng eldre dame som servitør som sa omtrent "da blir det skinkestek" (oppfattet som "du er en ung marinegast som ikke har noe å gjøre i denne restauranten, jeg vet du spiser gratis, og du skal ikke komme her å få velge i mat vanlige folk ikke spiser") virket som hun ikke ville ha meg der i det hele tatt. Bestilte øl til maten, men det måtte jeg betale selv. Tenkte at jeg kanksje måtte det, så begenset meg til to-tre. Byen ventet!

Var tidlig oppe lørdag for å komme meg ut til flyplassen. Tror terminalbygningen var ganske ny da. Det var få passasjerer Bodø-Ålesund denne lørdag ettermiddag. Var sikker på jeg skulle få en treseter alene, og satte meg ganske langt fram. Der kom det en blondine fra nord og satte seg på midtgangsetet. Spurte om hun kunne sette seg der, dog. Så spurte hun om jeg synes det var rart hun satte seg der, når det var mange andre ledige tresetere, noe jeg vel bekreftet. Men det ble da en hyggelig samtale, men dette var før mobiltelefonenes tid, så noe mer kontakt ble det ikke senere.

Jeg var litt bekymret for å fly på den tiden, spesielt i begynnelsen. Mener å huske at det noen gang var Fokkere med propell, og jeg foretrakk ofte disse fordi de var mindre "brutale" ved avgang. Siste reis fra Bergen (Haakonsvern) foregikk forresten med hurtigruta, for jeg synes det var en mer verdig avslutning enn en kjapp flytur.

BSSW
20-03-2010, 11:58
http://www.youtube.com/watch?v=InBXu-iY7cw
Antar det er her du har hentet tittelen fra ;)

Fin TR :)

Martin
20-03-2010, 12:00
Tja, er mer fan av denne her, men da hadde ingen tatt tittelen.

http://www.youtube.com/watch?v=PvuXPQrXZdE