PDA

View Full Version : Lindegaard: - Må ha en normalisering


sail4fun
08-06-2005, 22:46
Det var på et seminar om luftfarten, i regi av meglerhuset DnB NOR Markets, at SAS-sjefen kom med sitt syn på luftfarten.


- Skal tjene penger

Spesielt oppgitt er han over overkapasiteten.

- Vi kjemper for en normalisering av denne bransjen. Det må bli en normalisering på kapasitet, ellers kan ingen være lønnsomme. Og vi skal tjene penger, sa Lindegaard.

Han viste til hvordan konkurrentene Norwegian, Maersk, Sterling og Fly Me tapte tilsammen 1,4 milliarder svenske kroner i fjor.


Kostnadsproblem delvis løst

Formålet med seminaret var å selge inn luftfarten som en bransje å investere i, og SAS deltok sammen med Finnair og Norwegian.

Lindegaard roste blant annet Finnair, for å ha vært tidlig ute med kostnadskutt.

- Det Finnair gjorde riktig i 1999, og som vi ikke gjorde, var å tilpasse kostnadene. Vi begynte i 2001, sa SAS-sjefen.

Han sa at kostnadene og produktiviteten har vært SAS' største problem, men at det nå er delvis løst, gjennom det såkalte Turnaround-programmet.

- Vi har gått fra å være dyrest (målt etter enhetskostnad, red. anm.) i Europa til å ligge under gjennomsnittet, sa Lindegaard.


Stiger på børsen

Analytikerne og investorene likte åpenbart budskapet, både fra SAS-sjefen og Norwegian-sjef Bjørn Kjos.

Begge flyaksjene er blant vinnerne på Oslo Børs i dag



fra Aftenposten (http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/article1055451.ece)

LN-BRK
09-06-2005, 09:28
Originally posted by P.A. VIKING
Han viste til hvordan konkurrentene Norwegian, Maersk, Sterling og Fly Me tapte tilsammen 1,4 milliarder svenske kroner i fjor.


At fire selskaper taper 1,4 milliarder tilsammen er jo bare småpenger i forhold til SAS sine tap. Hva mener Lindegaard? At de andre selskapene skal redusere kapasiteten sin slik at SAS kan få fulle fly? :cheers:

sail4fun
09-06-2005, 09:41
Tja , SAS underskudd var vel -1.8 , så det ligger vel i samme området kan man si.
Så kan man jo måle underskudd pr fly, pr ansatt , pr produsert km osv.

Ikke så interesant, men alle må forstå at Scandinavisk luftfart ikke kan tape >3.Milliarder kroner pr. år, uansett .

/G

LCH
09-06-2005, 10:39
Hva har så Lindegaard gjort for å redusere overkapasiteten? Han mener vel ikke at alle andre skal redusere men ikke han? Hva med å feie for egen dør først?

TOS
09-06-2005, 11:11
Originally posted by LCH
Hva har så Lindegaard gjort for å redusere overkapasiteten? Han mener vel ikke at alle andre skal redusere men ikke han? Hva med å feie for egen dør først?


Lindegaards tanke er kanskje at siden SAS var her først så er det de andres ansvar at det er overkapasitet....:sarc

Airwolf
09-06-2005, 16:28
Lindegaards drøm er å få tilbake monopolet i Norge, og dermed blodpriser på billettene. Men vi har ei god vaktbikkje som hindrer SAS i å rasere det norske markedet igjen. Må si at jeg fryder meg godt om Lindegaard må svelge denne gigantboten som konkurransetilsynet vurderer å ilegge SAS for den mildt sagt ufine behandlingen av lille Coast Air. Å fjerne overkapasitet ved å forsøke å kverke konkurrenter med ulovlige midler er nok ikke veien å gå, det har SAS enda ikke forstått.

sail4fun
09-06-2005, 16:35
Originally posted by Airwolf
Lindegaards drøm er å få tilbake monopolet i Norge, og dermed blodpriser på billettene. Men vi har ei god vaktbikkje som hindrer SAS i å rasere det norske markedet igjen. Må si at jeg fryder meg godt om Lindegaard må svelge denne gigantboten som konkurransetilsynet vurderer å ilegge SAS for den mildt sagt ufine behandlingen av lille Coast Air. Å fjerne overkapasitet ved å forsøke å kverke konkurrenter med ulovlige midler er nok ikke veien å gå, det har SAS enda ikke forstått.




, men sammtidig er det muligens et tankekors at ingen norske flyveselskaper (utenom WF :devot: ) har levert overskudd på mange år. Vi snakker nå hele år og ikke kvartaler, dager, eller timer med overskudd.

Det betyr vel at snitt prisene må opp ?
For vi ønsker vel ikke at de som arbeider i luften skal få Østeuropeiske lønninger, og arbeidstider som man ikke kan leve med, eller ha så stor slitasje at man ikke kan arbeide frem til pensjonsalderen i den jobben man har ?

Isbamse
12-06-2005, 17:26
SAS har da parkert fly så det holder?

LCH
12-06-2005, 22:12
Men de har fortsatt 3x høyere frekvens enn konkurrenten(e) på mange av rutene. Hvis andre får det til å gå rundt med 70% belegg og NOK600 per sete, men ikke SAS, så er jo det Lindegaards problem, ikke konkurrentenes. Han kan ikke vente (og gjør det nok ikke heller) at andre skal redusere kapasiteten hvis de ikke må. Tiden da SAS ble dullet med er nok heldigvis over, selv om noen ikke vil innrømme det.

EB
13-06-2005, 07:12
Den tiden var vel over lenge før Lindegaard overtok...

DY
13-06-2005, 10:39
Kommer jo helt an på hva en mener med "dulling"...
...og om Lindegård egentlig HAR tatt over....
Har inntrykket av at fagforeninger i stor grad har styrt SAS:D

EB
13-06-2005, 11:06
Fagforeningene har vel alltid sagt sitt...men Lindegaard er nok sjefen alikevel!

Isbamse
13-06-2005, 11:38
Originally posted by LCH
Men de har fortsatt 3x høyere frekvens enn konkurrenten(e) på mange av rutene. Hvis andre får det til å gå rundt med 70% belegg og NOK600 per sete, men ikke SAS, så er jo det Lindegaards problem, ikke konkurrentenes. Han kan ikke vente (og gjør det nok ikke heller) at andre skal redusere kapasiteten hvis de ikke må. Tiden da SAS ble dullet med er nok heldigvis over, selv om noen ikke vil innrømme det.


Poenget til Lindegaard er jo at de ikke får det til å gå rundt - de brenner penger så det holder. Unntaket er lettJet og Ryanair...kanskje, men de har jo finansiert mye ved hjelp av emisjoner.

Airwolf
13-06-2005, 12:35
Originally posted by P.A. VIKING
, men sammtidig er det muligens et tankekors at ingen norske flyveselskaper (utenom WF :devot: ) har levert overskudd på mange år. Vi snakker nå hele år og ikke kvartaler, dager, eller timer med overskudd.

Det betyr vel at snitt prisene må opp ?
For vi ønsker vel ikke at de som arbeider i luften skal få Østeuropeiske lønninger, og arbeidstider som man ikke kan leve med, eller ha så stor slitasje at man ikke kan arbeide frem til pensjonsalderen i den jobben man har ?


Hva med å redusere pilotenes lønninger, de er jo bare luftbussjåfører :smokin

Det er vel en utfordring å drive flyselskap med god inntjening for alle med dagens høye drivstoffpriser. Men er det ikke slik at det norske SAS Braathens klarer seg noenlunde bra, mens det er resten av SAS som sliter?

TOS
13-06-2005, 12:56
Originally posted by Isbamse
[Poenget til Lindegaard er jo at de ikke får det til å gå rundt - de brenner penger så det holder. Unntaket er lettJet og Ryanair...kanskje, men de har jo finansiert mye ved hjelp av emisjoner.


...men er det på grunn av overskuddskapasitet at de ikke får det til å gå rundt? Dersom det stemmer at DY har kabinfaktor på 70% så fyller de jo flyene sine relativt godt opp. Dersom de skulle hente ut mer per passasjer så må enten prisen per passasjerkilometer opp eller kostnadene ned. Dersom man velger å øke prisene så er det rimelig å tro at etterspørselen går noe ned, dersom alt annet er likt, noe som vil gi mer ledig kapasitet og ikke mindre. Reduserer man kostnadene så kan man enten øke fortjensten eller redusere prisene, men gitt at man allerede taper penger er det kanskje rimelig å forvente at man heller holder prisene "konstant" og øker fortjenestemarginen per passasjer.

Når det er konkurranse så er det en rimelig antakelse at kapasiteten på en gitt strekning er større enn dersom et monopol driver butikken, men gevinsten ved konkurranse kan kanskje være større en kostnaden ved kapasitetsduplisering. En annen ting er at det som det nevnes her om SAS Braathens vel er riktig: SAS Braathens går vel i pluss, noe som kanskje tilsier at det iallefall ikke er i Norge problemet for SAS sin manglende fortjeneste ligger.

Koordinering av nedbygging av kapasiteten er vel heller ingen enkel sak (og vil kanskje også skaffe selskapene, og da helst SAS, et stort problem med konkurransemyndighetene dersom en slik koordinering foregår eksplisitt...).

morr
13-06-2005, 20:28
Originally posted by captaink
Det blir ihvertfall spennende å se hvordan SAS konsernet skal finne de nødvendige finansielle midler til å dekke opp de enorme underskuddene de har. Etter snart 4 år med det ene katastroferesultatet etter det andre, en rekke snuoperasjoner og omstruktureringer presenterer de fortsatt en stødig rekke med minusresultater.

Men dette vet nok bankene alt om og så lenge de er velvillige flyter skuta videre............


Om underskuddene fortsetter i samme omfang vil det nok bety problemer på lang sikt- men ta en titt på balansen du, så får du en oversikt over den finansielle situasjonen...

HMWK
13-06-2005, 20:53
Originally posted by morr

Originally posted by captaink
Det blir ihvertfall spennende å se hvordan SAS konsernet skal finne de nødvendige finansielle midler til å dekke opp de enorme underskuddene de har. Etter snart 4 år med det ene katastroferesultatet etter det andre, en rekke snuoperasjoner og omstruktureringer presenterer de fortsatt en stødig rekke med minusresultater.

Men dette vet nok bankene alt om og så lenge de er velvillige flyter skuta videre............


Om underskuddene fortsetter i samme omfang vil det nok bety problemer på lang sikt- men ta en titt på balansen du, så får du en oversikt over den finansielle situasjonen...


Hva er balansen i skrivende stund! Noen som vet?

morr
13-06-2005, 21:02
Originally posted by HMWK

Originally posted by morr

Originally posted by captaink
Det blir ihvertfall spennende å se hvordan SAS konsernet skal finne de nødvendige finansielle midler til å dekke opp de enorme underskuddene de har. Etter snart 4 år med det ene katastroferesultatet etter det andre, en rekke snuoperasjoner og omstruktureringer presenterer de fortsatt en stødig rekke med minusresultater.

Men dette vet nok bankene alt om og så lenge de er velvillige flyter skuta videre............


Om underskuddene fortsetter i samme omfang vil det nok bety problemer på lang sikt- men ta en titt på balansen du, så får du en oversikt over den finansielle situasjonen...


Hva er balansen i skrivende stund! Noen som vet?


Du finner vel den siste på www.sasgroup.net ihvertfall.

sail4fun
13-06-2005, 21:04
http://www.sasgroup.net/SASGROUP_IR/CMSFOREIGNCONTENT/4q04eng.pdf , trekk så i fra underskuddet i 1Q .

fortsatt noen MRD i kassa.

HMWK
13-06-2005, 23:04
Originally posted by P.A. VIKING
http://www.sasgroup.net/SASGROUP_IR/CMSFOREIGNCONTENT/4q04eng.pdf , trekk så i fra underskuddet i 1Q .

fortsatt noen MRD i kassa.


Fortsatt noe å tære på der. Men fortsetter de med tap i milliardklassen hvert kvartal så ser det derimot stygt ut!

TOS
14-06-2005, 00:53
Originally posted by HMWK

Originally posted by P.A. VIKING
http://www.sasgroup.net/SASGROUP_IR/CMSFOREIGNCONTENT/4q04eng.pdf , trekk så i fra underskuddet i 1Q .

fortsatt noen MRD i kassa.


Fortsatt noe å tære på der. Men fortsetter de med tap i milliardklassen hvert kvartal så ser det derimot stygt ut!


Det er vel kanskje lurere å se på cash flowen for å si noe om lenge egenkapitalen til SAS kan holde. I hele 2004 var det såvidt jeg kan se en negativ cash flow på 471 millioner SEK, men underskuddet var på 1.6 milliarder SEK eller deromkring. Ikke alt underskudd tærer på kapitalen.