PDA

View Full Version : Ingen regel uten unntak


LN-MOW
16-03-2010, 13:15
En liten solskinnshistorie ... ^_^

Stian Gjervik Heldahl i Trondheim opplevde noe det antakeligvis ikke er alle forunt, da han kjøpte billett hos SAS.

- Så mye pepper SAS har fått den siste tiden synes jeg det var på sin plass å fortelle om min egen opplevelse, sier Stian til Nettavisen/NA24.

http://www.na24.no/article2859266.ece

FlyHi
16-03-2010, 13:23
Jeg forstår nu ikke at SAS gør det. Det er grundlæggende for flyselskaber og kunder at prisen er gældende på købstidspunktet og kan ændres senere - både op og ned. Man kunne omvendt argumentere for at faren fik rabat i forhold til den første billet.

Men uanset flot at SAS gør det og det beviser igen at CR behandler hver sag individuelt og seriøst og ikke mindst tager deres kunder seriøst :)

Fnate
16-03-2010, 13:24
Jøsses, det får'n si. Var nesten litt i overkant.

Molinari
16-03-2010, 13:26
Nå må folk lære seg at flybilletter koster det de koster i kjøpsøyeblikket. Ja, det kan bli billigere nærmere avgang - og ja, det kan bli dyrere nærmere avgang.

Enig med Fnate - i overkant......

Hickok
16-03-2010, 13:29
Dette skaper en skummel presedens i fremtiden. Ser allerede for meg en haug meg sinte telefoner fra folk som har sett denne annonsen, og som selv ikke får redusert prisen. Er langt fra sikker på at dette ender opp som en solskinnshistorie på lang sikt, snarere tvert i mot.

Dette er vel heller et bevis på at reklamer, som sier at det ALLTID er billigere å bestille tidlig, er skummelt. I hvert fall når dette ikke en gang er riktig. I det hele tatt er ord som alltid, aldri og best skummelt i reklamer.

MD11
16-03-2010, 14:06
Skummel utvikling, dette har helt klart noe med SAS sin posisjon i markedet for tiden. Enhver anledning benyttes til å skaffe seg positiv publisitet og i samme artikkel nevnes selvsagt "lavprisselskaper". Problemet er at det skinner gjennom....

AirbusTrond
16-03-2010, 14:10
Jaja, at noen gidder å lage masse styr for 400 kr. Det kommer jeg aldri til å skjønne, men det er vel derfor jeg aldri blir rik heller... ^_^ Merkelig av SAS å innrømme dette.

Happyflyer
16-03-2010, 14:15
Jeg tror ikke SAS ønsket at dette skulle komme ut. Ihvertfall ikke på den måten her.
Dette var nok kun en fin gest av SAS. Intet mindre, intet mer.

Trety
16-03-2010, 14:16
Dette forteller med at CR i SAS har evnen til å utvise skjønn, og ikke bare lese avtaleteksten høyt slik som så altfor mange andre. Dette legger i grunnen ingen presedens i det hele tatt, det viser bare at man har evne til å utvise fornuft.

For å grunngi litt, jeg er selger selv, og har en kundekrets å ta meg av. Jeg er også veldig klar over at det faktisk er kundene som er de som betaler for min yrkesmessige eksistens i denne jobben. Dersom jeg selger en vare til en kunde, og vi kjører lavere pris på denne 1 uke senere, har jeg som regel kunden veldig raskt på telefonen igjen. Og da vil jeg, basert på skjønn, gjerne gi et avslag på prisen som kunden ble fakturert. Ikke fordi jeg er pålagt det i forhold til avtalen, men fordi jeg ønsker at kunden skal handle mer! Det virker dessverre som alt for få her inne i det hele tatt fatter nettopp dette, men det er kanskje fordi man aldri har stått face to face med en kunde...?

Hickok
16-03-2010, 14:21
Joda, mye sant i det du sier Trety, men det er forskjell på en kundekrets med et antall ikke større enn at du faktisk snakker med de på telefonen, og en kundekrets som den SAS har. Jeg har ingen problemer med å gjøre individuelle tilpasninger til kunder for å gjøre disse fornøyd, men når slikt blir trykket opp i nasjonalt media, så skaper det plutselig en forventning i fremtiden hos en masse mennesker. Det er noe helt annet enn å gjøre en person/firma til lags.

FlightDeck
16-03-2010, 14:38
Jeg er i utgangspunktet enig med Hickok, men om SAS mener det er en bedre investering å refundere 400 kr. denne gangen enn å sende et standardsvar, er det ikke så dumt. Hvilke incentiver SAS har for å gi refunsjon til akkurat denne kunden vet vi jo ikke.

Skummel utvikling, dette har helt klart noe med SAS sin posisjon i markedet for tiden. Enhver anledning benyttes til å skaffe seg positiv publisitet og i samme artikkel nevnes selvsagt "lavprisselskaper". Problemet er at det skinner gjennom....

Det er da ikke SAS som har tatt initiativ til denne saken? Synes ellers det blir meningsløst av deg å skulle kritisere SAS for at de ønsker positiv publistet. Det ønsker da alle?!

Utflyttet
16-03-2010, 14:39
Jeg skjønner at dette kan være godt for SAS, det skaper ikke presedens. Det som ingen har lagt merke til er at han har fått en hel side gratis annonse for 400.

Spesielt i tidde tider hvor flere og flere selskap står på "men sånn er det" så er dette lurt. Jeg har opplevd en del tilsvarende skjønn fra SAS-ansatte (og SGS), og setter umåtelig pris når noen viser forståelse eller mykner litt på ting når det er det som må til for å få ting til å fungere for alle.

-A

Trety
16-03-2010, 14:41
Joda, mye sant i det du sier Trety, men det er forskjell på en kundekrets med et antall ikke større enn at du faktisk snakker med de på telefonen, og en kundekrets som den SAS har. Jeg har ingen problemer med å gjøre individuelle tilpasninger til kunder for å gjøre disse fornøyd, men når slikt blir trykket opp i nasjonalt media, så skaper det plutselig en forventning i fremtiden hos en masse mennesker. Det er noe helt annet enn å gjøre en person/firma til lags.

Nå har jeg dog ikke nevnt noe om hvor stor min kundekrets er, men den er større enn en liten håndfull. ;)

Nå skal vi ikke glemme det at denne saken skaper veldig mye goodwill for SAS, noe de faktisk sårt trenger akkurat nå. Samtidig så må man være klar over at folks hukommelse vedrørende slike saker er heller kort, sånn at det som huskes etter ei uke eller to er at man leste noe positivt om at de tok vare på kunden.
Pluss, at uansett hvor mange kunder man har i antall, så er det minst like viktig med at disse kundene finner det lønt verdt å gjøre gjenkjøp. Uansett demografi, uansett antall, uansett bransje.

Trety
16-03-2010, 14:45
Det er da ikke SAS som har tatt initiativ til denne saken? Synes ellers det blir meningsløst av deg å skulle kritisere SAS for at de ønsker positiv publistet. Det ønsker da alle?!

Ikke glem at enkelte mener at positiv publisitet er noe Norwegian skal ha enerett på, selv om ikke SAS engang selv plantet denne hos pressen og faktisk gjorde seg fortjent til den! ;)

TCAS
16-03-2010, 15:41
Skummel utvikling, dette har helt klart noe med SAS sin posisjon i markedet for tiden.


Den må du utdype. Hvilke posisjon mener du de utnytter? Mener du SAS gjør noe feil i denne saken?


Enhver anledning benyttes til å skaffe seg positiv publisitet og i samme artikkel nevnes selvsagt "lavprisselskaper". Problemet er at det skinner gjennom....

Hehe....er du seriøs nå?

Tommy777
16-03-2010, 15:45
Wow.. Idiotisk av SAS å gjøre noe slikt. De slår beina under fundamentet om hvordan man priser og selger flybilletter.. Gjett om CR kommer til å få det trivelig i tiden fremover..

Hickok
16-03-2010, 15:49
Wow.. Idiotisk av SAS å gjøre noe slikt. De slår beina under fundamentet om hvordan man priser og selger flybilletter.. Gjett om CR kommer til å få det trivelig i tiden fremover..
Mulig jeg er litt negativ i denne saken, og jeg er nok ingen selger, men det var akkurat dette jeg mente med min kommentar lenger oppe i tråden.

Polaris
16-03-2010, 15:57
Skjønner ikke hvordan det går an å tolke dette så negativt... Det er et engangstilfelle; definert som en hendelse tatt ut fra den store sammenhengen. Det er hverken en utvikling eller noen omveltning. Et menneske er bare et menneske - som i dette tilfellet gjorde en vurdering utenfor boksen. Ser ikke problemet jeg, ser bare ei litt artig historie om noen som hadde en god dag på jobben :)

Martin
16-03-2010, 16:02
Skjønner ikke hvordan det går an å tolke dette så negativt... Det er et engangstilfelle; definert som en hendelse tatt ut fra den store sammenhengen. Det er hverken en utvikling eller noen omveltning. Et menneske er bare et menneske - som i dette tilfellet gjorde en vurdering utenfor boksen. Ser ikke problemet jeg, ser bare ei litt artig historie om noen som hadde en god dag på jobben :)

Problemet er når x antall mennesker leser denne artikkelen. Flere av disse har kjøpt billetter hos SAS til fremtidige flyreiser. Så finner kanskje noen av disse ut at akkurat nå var den flyreisen billigere enn da de bestilte, og husker at de leste om han som fikk refundert den prisforskjellen. Så blir disse kundene misforyde fordi de ikke fikk denn samme behandlingen som han i artikkelen.

73H
16-03-2010, 18:32
Problemet er når x antall mennesker leser denne artikkelen. Flere av disse har kjøpt billetter hos SAS til fremtidige flyreiser. Så finner kanskje noen av disse ut at akkurat nå var den flyreisen billigere enn da de bestilte, og husker at de leste om han som fikk refundert den prisforskjellen. Så blir disse kundene misforyde fordi de ikke fikk denn samme behandlingen som han i artikkelen.

De samme kundene kan jo prøve å se om det ville fungert veldig mye bedre hos noen andre selskaper... Tviler på at de hadde fått refundert noe der, uansett hvor god dag CR avdelingen hadde hatt...

God goodwill for SAS, men selskapet kunne helt klart ikke brukt det i reklamesammenheng akkurat. At historien kommer ut, regner jeg med stammer fra en fornøyd kunde som gjerne vil fortelle omverden hvor godt fornøyd han er med servicen til SAS... Service and simplicity...

Han er vel som SAS kunder flest veldig klar over hvilke negative SAS rykter som dominerer og spres i pressen om dagen, og for å vise at hans egne opplevelser ikke stemmer med den røde tråden i pressen, velger han å fortelle en solskinnshistorie i håp om å støtte selskapet han helst flyr med.

Regner jeg med at jeg kan få refundert penger hvis jeg kjøper en dyr flybillett i fremtiden og støter på et tilbud like før avreise på grunn av denne artikkelen? Nee.... vil ikke påstå det akkurat...

Litt utenfor flymiljøet, så er det vel strengt tatt ikke så mange som følger veldig med på prisene etter å ha kjøpt en billett til en avgang... Det hører kanskje litt til ekstremitetene....

VC-10
16-03-2010, 19:50
Spørs om ikke dette kommer til å slå tilbake på SAS når alle som kjøpte billetter for noen mnd siden sjekker hva de kan få den for i dag og ser at de kunne fått den billigere.
De vil sende høflige brev, få avslag, og så gå til avisene og si "hvorfor får ikke jeg når han fikk". Det kan nok bli en runde med fine overskrifter.
Dette har da skjedd meg mange ganger og tanken har ikke en gang falt meg inn å prøve å få refusjon (kanskje man skulle prøve neste gang ;))

OSL-MRU
16-03-2010, 20:05
Flott gjort av SAS! Men det betyr ikke i seg selv at de bryr seg om kundene på den måten. Det kan også være frykten for at det skulle bli dårlig PR, eller i verstefall komme i medias søkelys. Men jeg velger den første påstanden; de tenkte nok på kunden.

JoeW
16-03-2010, 21:03
Tror vel SAS helst hadde sett at dette hadde blitt mellom dem og passasjeren...

TCAS
16-03-2010, 21:25
Spørs vel hvor mange som egentlig får med seg den nyheten til at det blir et problem for SAS. Er nok kun problemorienterte folk i bransjen her inne som bryr seg :)

MD11
16-03-2010, 22:09
Den må du utdype. Hvilke posisjon mener du de utnytter? Mener du SAS gjør noe feil i denne saken?



Hehe....er du seriøs nå?

Hehe, TCAS, du misforstår, de utnytter ingen posisjon, jeg mener at dette ville de aldri gjort for noen år siden da deres markedsposisjon var bortimot enerådende.

Dessuten, det skrives i artikkelen om dårlig vær og flighter til Nord Norge og lavprisselskaper, hva har det med denne saken og gjøre? ;)
Men selvsagt veldig hyggelig for denne kunden.

Trety
16-03-2010, 22:23
Dessuten, det skrives i artikkelen om dårlig vær og flighter til Nord Norge og lavprisselskaper, hva har det med denne saken og gjøre? ;)

Ingenting, men de har lært av de beste - synes sjelden DY lar sjansen gå fra seg heller! ;)

Tommy777
16-03-2010, 23:51
Ingenting, men de har lært av de beste - synes sjelden DY lar sjansen gå fra seg heller! ;)

Helt korrekt. Vi vet alle hvor det kommer mest soeppelpropaganda fra og det skinner ihvertfall igjennom ;)

Som andre har sagt, jeg tror SAS gjerne ville sett at dette ble mellom dem og kunden

Doll
17-03-2010, 01:41
Jeg håper for SAS sin del at dette er et klapp på skulderen til en meget god kunde, om ikke, er dette ikke noen solskinns historie. Det er aldri god butikk å kaste vekk for mye tid og penger på kverrulanter.

Tommy777
17-03-2010, 02:23
Jeg håper for SAS sin del at dette er et klapp på skulderen til en meget god kunde, om ikke, er dette ikke noen solskinns historie. Det er aldri god butikk å kaste vekk for tid og penger på kverrulanter.

Dagens innlegg!!