PDA

View Full Version : Historiske bilder fra Fornebu


Concorde
14-03-2010, 22:24
Her var det mye digg!!!

http://www.oslobilder.no/fornebu?page=1&quantity=96&sort=&site=

LN-MOW
14-03-2010, 23:32
Knallbra! Thx for sharing!

FBU 4EVER
15-03-2010, 10:09
Flotte bilder!

I et av bildene fra flyturen med DC-6B fra FBU til BOO, sitter en flyger og prater med en passasjer. Jeg mener det må være Gregers Gram. Ikke "kompisen" til Max Manus, men Spifire-flygeren.

LN-MEH
15-03-2010, 11:00
I et av bildene fra flyturen med DC-6B fra FBU til BOO, sitter en flyger og prater med en passasjer.

Liten detalj, men det er en DC-4. På et av bildene på side 1 ser man til og med halen på en Viscount i SAS farger. Desverre kan man ikke se registreringen. Flotte bilder! Tusen takk for tipset, hadde neppe funnet frem til dem selv...:)

LN-MOW
15-03-2010, 11:46
Noterte meg ogsaa at det ble lastet store mengder maling ombord i en Bristish Eagle-kjerre ... har man ikke hoert om Dangerous Goods Regulations??? :wow:

LN-KGL
15-03-2010, 16:38
Har du ikke hørt om vannbasert maling da MOW? ;)

FBU 4EVER
16-03-2010, 13:17
Flyet er en Bristol Brittania. Og "Brittania Rules the Waves", dvs. at de behersker det flytende!

Fellowship
17-03-2010, 16:47
Herlig link, Concorde !! Takk :)


Det mest spennede i mine øyne er bilde nr 37 dater 26.augst 1966 med 2 stk Constellation parkert ytters mot rullebanen, og en Dakota foran, og en SAS Caravelle i avgang på 06 i bakgrunn.

Skulle GJERNE sett litt nærmere på dem...

Dak´en vil jeg tippe er en av Polaris Air Transport sine, men de to bak..?

Det er ikke Capitol, og ikke USAF, begge ville hatt en mer markert dekor selv på lang avstand. LH og AF er aktuelle, men med 2 samtidig? Lite sannsynlig...

Det var jo av og til oversjøiske chartere, sikkert i 1966 også...
American Flyers Airline...?
Her på LGW samme år/L/ (http://www.airliners.net/photo/American-Flyers-Airline/Lockheed-L-1049-Super/0903904/L/)
(Har selv sett AFA inne ca 1970 med DC-8-63CF).

Morsomt også å se British Eagle Britannia inne i januar 1968, mindre enn et halvår etter at en One-Eleven 300 fra samme selskap var inne som vikar for den One-Eleven SAS leide.

Og mange fine stemningsbilder fra villaer i området som ble ofret ettersom utbyggingen av plassen skred frem.


Er det noen der ute som husker noe fra 1966?

ANX
17-03-2010, 21:55
Flotte bilder!
I et av bildene fra flyturen ... FBU til BOO, sitter en flyger og prater med en passasjer. Jeg mener det må være Gregers Gram. Ikke "kompisen" til Max Manus, men Spifire-flygeren.

Du har nok rett mht legendariske SAS-kaptein Gregers Gram! Fikk bare sett ham noen dager i desember 1972 da han var pensjonert og begynte som inspektør i datidens LT, men ville kjent ham igjen hvorsomhelst.

Gudhjelpe så godt det var å se terminalen i dens opprinnelige form, slik den var da jeg begynte å frekventere der bare 7 år etter den var bygget... Rart å være så gammel av år (men ung inni) at man har kjent legender fra krigens dager... :old

Concorde
17-03-2010, 22:25
Jeg vanket veldig mye med barnebarnet til Gregers før, men desverre så var ikke flyentusiasmen helt på høyde med det den er i dag, så jeg så på han som nok en krigslegende som flere av de gamle på Fornebu/Snarøya..

Fellowship
17-03-2010, 22:56
Og den tidligere omtalte Britannian viser seg å være G-AOVK, c/n 13419, en Britannia 312 opprinnelig bygget for BOAC i 1958.

Lett indetifiserbar, på et av bildene med det passende navnet "CONCORD" :)

LN-KGL
18-03-2010, 13:43
Og G-AOVK ble hugget opp på Luton to år og noen dager etter den var på besøk på FBU. Flyet var da eid av CCT Leasing og Victor Kilo hadde ikke vært aktiv siden 11. april 1969 da det ble stopp for British Eagle.

Olebno
18-03-2010, 23:55
På bilde 167 hilser Gregers på SAS's Stasjonsjef i Bodø, Einar Johnsen. Johnsen var st.sjef i Bodø frem til 1983. I 1962 ansatte han meg som sommervikar og det endte opp med 20 år i bolaget.