PDA

View Full Version : Rundtomkring igjen.


Turtle
14-03-2010, 11:48
Etter noen dager med 0400 vekkerklokke gjør at en sover til 0630 de første fridagene!! Problemet er jo hva en gjør på den tiden en søndag morgen...vel, her er resultatet fra den siste tidens flyginger.

Kan starte med flight log fra nok en travel radio tur fra Gatwick til Zürich. London control kan være ille nok i den sektoren men denne gang var det Maastricht hvor en ikke kunne få et ord inn. Da er det bare å vente for de prøver å kontakte oss når det er noe de vil...stressnivået var nok ganske høyt for det hørtes ut til å være to/tre forskjellige personer som opererte sektoren de minuttene vi var på frekvensen.

http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1DSC02009.jpg

Omsider kom vi da til Zürich og parkerte på motsatt side av terminalen enn hva jeg er vant med.

http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1DSC02010.jpg

For oss er det avgang RWY 28 som er det vanlige og da hender det rett some det er at vi må vente på kryssende trafikk som takser til Swiss-land etter landing RWY 14.

http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1DSC02023.jpg

I München er det tydeligvis gult som gjelder for de ellers blå.

http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1DSC02024.jpg

Man har då vært til Tenerife også men av en eller annen grunn ble vi planlagt med routing via Lands End og langt ut over sjøen denne dagen, mulignes p.g.a. en sørvestlig jetstrøm som gikk fra Kanariøyene mot Spania. Uansett var der mange små bygeskyer når en forlot de syvestlige hjørnet av Storbritannia.

http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1DSC02026.jpg

Så mye for sol og sommer på Kanariøene...her er vi på vei inn til Canarias luftrom og det er vel ikke dette passasjerene ønsket seg tror jeg...

http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1DSC02027.jpg

Og radaren sa også at noen av skyene var litt irriterte.

http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1DSC02028.jpg

Vel nede etter en noe urolig innflyging på RWY 26 til Tenerife Sur Reina Sofia eller hva den nå heter med vindkast i overkant av 40 kt snurret en PC-6 som stod parkert ute i det åpne rundt så plutselig var der masse aktivitet for å sikre flyet.

http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1DSC02035.jpg

Har også hatt mine siste turer til "østen", m.a.o. Vilnius. Her er vi på vei ut fra Gatwick og følger en som har passert for ikke så*lenge siden.

http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1DSC02069.jpg

Vilnius ser forøvrig ut til å ha blitt lagringsplass for div. B737 i det siste.

http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1DSC02054.jpg

Der var også noen viktige damer/herrer på besøk her om dagen og de kom i passende transport.

http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1DSC02073.jpg

Så la jeg plutselig merke til denne blå halen som gjemmer seg bak noen hangarer langs en taksebane og det er SAS Q400'en som tydeligvis synes det er så kjekt i Vilnius at den knakk beina for å kunne bli værende.:p

http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1DSC02057.jpg

Så kan en ta et par "air to air"...Her er et PGA jungeldyr på vei hjem til Portugal som passerte 1000 ft over oss over Spania.

http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1DSC02044.jpg

Høyt elskede eller forhatte Ryanair 1000 ft over oss over nordlige Tyskland.

http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1DSC02080.jpg

Noe som ser ut som Thomson/TUI/Arkefly eller hva de nå heter alle sammen 1000 ft under oss også over nordlige Tyskland.

http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1DSC02081.jpg

Til slutt en BA B747 som passerer 1000 ft under oss rundt Detling mens vi er på vei inn til Gatwick. Innflygingen vår holder oss i FL130 og tar oss over avganger fra Heathrow mot øst som naturlig nok stoppes i FL120.

http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1DSC02082.jpg

Til slutt innfygingen til Malaga her om dagen. Det er tydeligvis veldig vått rundt der og elvene drar med seg mye gjørme ut i sjøen og denne morgenen var det veldig tydelig. Det brune vannet så nesten tyktflytende ut.

http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1DSC02065.jpg

Det var det jeg fant fram for denne gang...håper de faller i smak med litt variasjon!!

T

FlyTAP
14-03-2010, 12:01
Fantastisk artig å se, takk!

putzmeister
14-03-2010, 12:07
Veldig gøy å se bilder fra "førersetet". Dere har liksom ikke så mye gjerder og greier i veien:D Knall bra!

G-COLE
14-03-2010, 12:14
Alltid kjekt med slike reporter !
Kjempefine bilder !

Takk for dette og kom gjerne med flere ja ! :up: :)

Blackhawk
14-03-2010, 15:16
Herlig! Disse seriene får man aldri nok av! Og morsomt
med info rundt bildene også, og kommentaren om
SK sin Q400 i Vilnius var toppen!! he he.

baselutvann
15-03-2010, 08:59
Herlige bilder fra Cockpit!

LN-KGL
15-03-2010, 11:17
Blir nesten grønn av misunnelse spesielt når det er dagen før dagen ;)

Vede
15-03-2010, 12:06
Digger disse seriene dine!

pilot94
15-03-2010, 15:53
Dette hadde jeg også sansen for, supert! :D :D

OSL-MRU
15-03-2010, 16:43
Morsomme bilder fra cockpit! :D

Happyflyer
15-03-2010, 16:52
Stilig! Keep'em coming.

Even92LN
15-03-2010, 20:22
Nydelig! Takk for at du viser oss slike bilder fra jobben din :)

Turtle
15-03-2010, 20:53
Blir nesten grønn av misunnelse spesielt når det er dagen før dagen ;)

Eehh, skjer det noe spennende i morgen??:8:

Hyggelig bildene falt i smak!!

Bizflyer
15-03-2010, 20:58
Skulle du kjede deg en annen gang, så må du gjerne legge ut en serie til!

Takk for den! Det var kjempebra!!

BF:cool2

Discus
15-03-2010, 21:00
Blir nesten grønn av misunnelse spesielt når det er dagen før dagen ;)

Eehh, skjer det noe spennende i morgen??:8:


Dagen før dagen før dagen kanskje? ;)

Og takk for en fin serie!

Hermann SF
15-03-2010, 22:32
Spennende og lese slike rapporter, alltid en suksess ! :)

Polaris
15-03-2010, 22:52
Kan starte med flight log fra nok en travel radio tur fra Gatwick til Zürich. London control kan være ille nok i den sektoren men denne gang var det Maastricht hvor en ikke kunne få et ord inn. Da er det bare å vente for de prøver å kontakte oss når det er noe de vil...stressnivået var nok ganske høyt for det hørtes ut til å være to/tre forskjellige personer som opererte sektoren de minuttene vi var på frekvensen.

http://i236.photobucket.com/albums/ff37/turtle-tj/1DSC02009.jpg

Alle de notatene på siden der, er det nye instrukser om hvilken høyde dere skal fly? Hva er tidsperspektivet i forhold til de? Når det er travelt som du sier, kan det variere mye i hvilken tildelt "bane" dere får?

Beklager om det er et teit spørsmål, men det var nå noe jeg ble sittende å fundere på vb-:o

LN-KGL
16-03-2010, 00:03
Eehh, skjer det noe spennende i morgen??:8:

Flyr ikke du med slike grønne koselige fly og ikke vet at det er St. Patrick's Day i dag (17. mars)? :colgate:

Fikk med meg oppvarmingen til den store dagen (16. mars 1998) på en irsk pub på Manhattan. På St. Patrick's Day reiste jeg med første UAL-flight fra EWR til ORD og på ORD ble jeg møtt av en grønndekorert langlimo som tok meg inn byen for å ta nærmere i øyesyn Chicago River som så slik ut:

http://farm1.static.flickr.com/34/111027276_da4da19102.jpg

Etter det bar det videre med limoen i retning sørover og Chicago Heights slik at jeg kunne få et par småmøter før lunsj. Til lunsj ble det spiste corned beef and cabbage og sannelig hadde de ikke en irrgrønn bløtkake også. Så ble det arbeidet litt frem til rett før fem, limoen ventet for å få meg til hotellet hvor jeg freshet meg opp mens sjåføren ventet. Neste trinn var så en liten tur til en mall i nærheten for å plukke opp noen grønne effekter (limosjåfører er glimrende kjøpehjelp også) før limoen leverte meg på en irsk pub/restaurant rett før sju. Der ventet resten av gjengen, og da var det bare å være med i allsangen.

Heldigvis var planen for neste dag rolig før lunsj, og det var ikke bare jeg som gikk rolig i dørene :lol:

Turtle
16-03-2010, 15:36
Alle de notatene på siden der, er det nye instrukser om hvilken høyde dere skal fly? Hva er tidsperspektivet i forhold til de? Når det er travelt som du sier, kan det variere mye i hvilken tildelt "bane" dere får?

Beklager om det er et teit spørsmål, men det var nå noe jeg ble sittende å fundere på vb-:o

Men det er da ikke et teit spørsmål så bare spør i vei!! Det jeg skriver i margen der er instrukser fra ATC som kompassretninger vi skal styre (f.eks. H080º som jeg har skrevet på toppen), høyder (f.eks. FL120 eller 12 000 ft om du vil), nye ATC frekvenser (f. eks. 134.900 som er en sektor til London Control som grenser mot Maastricht og Belgisk luftrom) og dierekte kurs mot et navigasjonspunkt (f.eks. DIR GTQ som er Grostenquin VOR i østlige Frankrike). Hvorfor det tok så lang tid for oss å få direkte et navigasjonspunkt var simpelthen mengden andre fly i området og ATC kan (så vidt jeg har forstått det, men det er der andre her som vet mye mer om enn meg) redusere den horisontale separasjonen mellom fly hvis de er under radarledning (eller vectoring om du vil), m.a.o. følger en angitt kompassretning. Kanskje vi må fly litt lenger distanse men vi kan komme høyere fortere noe som til slutt og rest sparer drivstoff. Andre ting som jeg knotet ned var innfygingen til Zürich, BML 1G som er via Bale Mulhouse (Basel) og en hastighetsbegrensning vi fikk på 210 KTS.

Hva tidsperspektiv angår har jeg skrevet avgangstiden vår på toppen på venstre side av arket (1342) og under der er antatt passering over de forskjellige navigasjonspunktene på ruten vår. På bunnen er antatt landingstid i Zürich, 1457, så rett i overkant av 1 times flyging. Tidsperspektivet på alle skriveriene er rundtom 1 time.

Hva travelt på radioen angår er det som regel ikke i forbindelse med avgang eller landing der er mest mas men litt høyere oppe og lenger borte fra flyplassene. F.eks. i London området er det sektorene mot nordsjøen som er værst da fly til alle London flyplassene surrer rundt i området der og er på vei opp eller ned. Som var tilfellet denne dagen, var det Maastricht ATC over Belgia som hadde det verst, og da var vi i en av FL250 og høyere. Problemet her er at vi som går vest mot øst og vil klatre må krysse alle som kommer fra syd mot nord (til Amsterdam etc.) som vil komme seg ned. Det merkelige er at det kommer i bølger. Jeg hadde samme turen et par dager senere og da var det nesten stille som graven!! Av og til er det kun minutter som skiller mellom fred og ro eller endeløst mas men det er nå litt av sjarmen da.:p

Håper dette kanskje forklarte litt:)

Flyr ikke du med slike grønne koselige fly og ikke vet at det er St. Patrick's Day i dag (17. mars)? :colgate:


Paddy's Day ja!! Men det er nå i morgen...er du en dag foran oss andre??;) Siden jeg har fri aner jeg ikke hva de finner på ombord. Kanskje det blir leprechaun-bekledning, fiddle og tin whistle?? :p

Scandinavian
16-03-2010, 15:41
Takker for enda en fin bilde post fra deg Turtle. :) Gleder meg til neste.

Polaris
17-03-2010, 16:11
*cut*

Håper dette kanskje forklarte litt:)


Det skal jeg fortelle deg forklarte veldig mye! :) Ikke minst er det veldig godt gjort å forklare det på en lettfattelig måte uten bruk av mye fancy ord, hehe. Ikke bare bare å være "dødelig", men samtidig ha lyst til å forstå alt.

Takker og bukker (eller kanskje neier?) så mye!