PDA

View Full Version : Ordförande utan koll


Savipix
14-03-2010, 01:12
Här är beviset på att SAS har för många koncept ute och går!

SAS ordförande Fritz Schur är som väntat nöjd med det nya sparprogrammet. Men när han får veta att SAS numera tar betalt för kaffet i kabinen blir han förvånad

http://di.se/Default.aspx?pid=202059__ArticlePageProvider


(Detta borde väl ta bort eventuella tvivel att jag bara skriver positivt om SAS).

Someone
14-03-2010, 03:45
.....sånn går det når man er vant med Y+ og C :D

Men når det er sagt så er det ikke styrformannens oppgave å bestemme service konseptet, hans oppgave er å overse ledelsen og strategien til SAS. Selv om det er jo en fordel å kjenne til produktet

FlightDeck
14-03-2010, 12:07
Huff ... Slike uttalelser gjør seg ikke bra! Nå er enda et nytt servicekonsept i ermet hos SAS - og vi får håpe at det vil bidra til å gjøre produktet så enhetlig og oversiktelig at selv selskapets styreleder har oversikt? :D

Nick Figaretto
14-03-2010, 15:56
En styreleder i SAS har en jobb som ligger langt over det å vite hvilke strekninger man får gratis kaffe på.

Men om dette bidrar til at det blir innført gratis kaffe på alle strekninger, så er det jo bare fint.

Discus
14-03-2010, 16:30
En styreleder i SAS har en jobb som ligger langt over det å vite hvilke strekninger man får gratis kaffe på.

Burde kanskje vært så enkelt at man ikke behøvde å være "ekspert" for å vite om man får gratis kaffe eller ikke. SAS har kjørt høy fane med å relansere service og 0-gebyr-policy. Hvis styrelederen da er overrasket over at det ikke serveres gratis kaffe er det jo et signal om at kanskje flere forventer noe annet enn det de får.

Isbamse
18-03-2010, 08:40
Hvis ikke en gang styrelederen i et flyselskap vet grunnleggende hvilken service paxen får, ja da er servicen for komplisert eller styrelederen for enkel :D

MartinL
18-03-2010, 09:34
SAS og service ombord? Jeg fløy SAS business til Kastrup i vinter og jeg ler fortsatt. Jeg lo faktisk litt i morges også....

Skal SAS få opp betalingsviljen og ikke minst trekke til seg flere forretningsreisende (noe de uttaler at er deres kjærne område) må produktet stå i forhold til billettpris og booking klasse! Kundenes forventninger må innfris på lik linje med hva andre europeiske selskap tilbyr sine best betalende passasjerer!

FlightDeck
18-03-2010, 09:51
SAS og service ombord? Jeg fløy SAS business til Kastrup i vinter og jeg ler fortsatt. Jeg lo faktisk litt i morges også....

Skal SAS få opp betalingsviljen og ikke minst trekke til seg flere forretningsreisende (noe de uttaler at er deres kjærne område) må produktet stå i forhold til billettpris og booking klasse! Kundenes forventninger må innfris på lik linje med hva andre europeiske selskap tilbyr sine best betalende passasjerer!

Hva er galt med produktet mellom Oslo og København? SAS har 13-14 daglige avganger mellom Oslo og København, mer enn dobbelt så mange som Norwegian. Fleksibiliteten som dette representerer er det viktigste incentivet for å bestille en fleksibel billett - og det er nettopp fleksibilitet man får tilbake. SAS tilbyr dessuten egen innsjekkingsskranke og Fast Track for reisende med fleksible billetter. Om bord har SAS bare Economy Extra (og ikke Business Class), og derav får man Economy Extra-servering. Man kan imidlertid bestille Business Class-billett og få mer bonuspoeng og loungetilgang, om man også ønsker dette. Hva er det du savner, og hva er det andre europeiske selskaper tilbyr som ikke SAS har på en slik kort rute?

MartinL
18-03-2010, 10:22
Hva er galt med produktet mellom Oslo og København? SAS har 13-14 daglige avganger mellom Oslo og København, mer enn dobbelt så mange som Norwegian. Fleksibiliteten som dette representerer er det viktigste incentivet for å bestille en fleksibel billett - og det er nettopp fleksibilitet man får tilbake. SAS tilbyr dessuten egen innsjekkingsskranke og Fast Track for reisende med fleksible billetter. Om bord har SAS bare Economy Extra (og ikke Business Class), og derav får man Economy Extra-servering. Man kan imidlertid bestille Business Class-billett og få mer bonuspoeng og loungetilgang, om man også ønsker dette. Hva er det du savner, og hva er det andre europeiske selskaper tilbyr som ikke SAS har på en slik kort rute?

Når jeg betaler i overkant av 5000kr tur retur for en billett som på SAS sine hjemmesider defineres som BUSINESS UNRESTRICTED, ja da er det småfrekt om SAS faktisk tilbyr kun economy extra servering og produkt uten å opplyse dette tydelig ved booking!
Jeg må da lete lenge etter andre argumenter enn antall avganger, for å se hva jeg betaler for med denne prisen!

Flyet var forsinket av to grunner, crew kom sent inn og traktoren klarte ikke å dytte oss på grunn av is. Ikke noe info ble gitt, hverken fra kaptein eller crew i timen vi satt og ventet på Osl. Jeg liker ikke å konkludere opplevelser etter dagshumøret til enkelte crew ombord, for dette varierer, men det var ikke det lille "ekstra" som vi hadde forventet.
Jeg hadde faktsik riktig gledet meg til å oppleve SAS i front etter mange års fravær. Jeg hadde store forventninger, men satt igjen med et intrykk av "hva er det man egentlig betaler for". For å illustrere mitt poeng, det eneste som brakk min tanke fra economy, var at jeg kjente gardinen i bakhodet på min seterad.... På grunn av forsinkelsen rakk vi ikke heller ikke videre connection i Kastrup.

Vil i samme anledning benytte muligheten til å skryte transfer desk opp i skyene på Kastrup. Fantastisk og enestående service!


Til sammenligning fløy jeg Air France business fra Kastrup til Paris noe senere.
Fantastisk servering, pute, pledd, bra plass og svært hyggelig crew som virkelig gjorde inntrykk! Dessuten var informasjonen ombord svært bra og vårt tildelte crew medlem konfronterte samtlige pax med connection og eventuelle ting hun kunne være behjelpelig med av informasjon ved transfer på CDG.

FlightDeck
18-03-2010, 11:04
Synd at opplevelsen ikke var i tråd med forventningene! Business Class (unrestricted) koster 2500 kr. mellom Oslo og København, og det er neppe en god deal om målet er å få en flyopplevelse utenom det vanlige. Da ville jeg nok, om mulig, valgt en annen rute.

Du spør "hva er det man egentlig betaler for"? De fleste som bestiller billetter hos SAS i Economy Extra/Business mellom Oslo og København gjør det nok som følge av fleksibiliteten i billetten, og ikke serveringen om bord. Hva som skjer på bakken vil for mange være viktigere enn hva som skjer i luften på denne korte ruten. Egen innsjekkingsskranke, FastTrack, loungetilgang og ekstra bagasje er eksempler på fordeler med Economy Extra/Business.

Ellers er jeg helt enig med deg i at informasjonen om billettypen ikke er spesielt god på SAS' nettsider. Den viktigste grunnen til dette er egentlig at SAS-produktet i seg selv er ganske uoversiktelig - med fire mulige billettklasser på ruten (Economy, Economy Extra, Business og Business (unrestricted)). De to siste klassene burde vært slått sammen, slik at produktet samsvarte med Europa-rutene som bare selger Economy, Economy Extra og Business.

Men når produktet er komplisert blir det også vanskelig å gi presis informasjon!