View Full Version : Skal til Berlin i påsken - noen anbefalinger?
gardkarlsen
10-03-2010, 21:35
Hei
Påsketuren iår går til Berlin og det blir spennende for jeg har aldri vært der før - alltid kjekt å se en ny by. Det var ikke så gal pris med Lufthansa ned og SAS tilbake igjen. Jeg har kjøpt DK Eyewitness Guide Berlin på Amazon så jeg får planlagt turen litt før vi drar men jeg tar gjerne imot råd fra folk når det gjelder Berlin hva bør vi få med oss og hva kan vi unngå? Tar gjerne imot restaurant anbefalinger også - vi liker alt fra fine dining til italiensk, indisk, thai etc. Vi kommer forresten til å være i Berlin 5 dager og som vanlig er det min flotte kone og jeg som drar på tur :-)
AirbusTrond
10-03-2010, 22:14
Hotell er også i boks? Anbefaler mest de østlige bydelene. Mest spennende der. I vest vil jeg anbefale en tur på KaDeWe, både for matinnkjøp og spising. Prøv gjerne østersbaren!
Den beste måten å starte turen med er å ta en guidet busstur, slik at man får en viss peiling på byens størrelse.
DCHalvorsen
10-03-2010, 23:03
Skygg unna det såkalte Checkpoint Charlie, verre turistfelle finnes ikke, og alt er bare fake og turistsvindel
Å spasere Unter den Linden fra Brandenburger Tor og ned til Fjernsynstårnet ved Alexanderplatz er en av de flotteste gatevandringene man kan ta i Europa.
Kjøp dagskort - eller for 5 dager gjerne ukeskort på kollektivtrafikken. S-banen og undergrunnsbanen, trikkene og bussene gjør det lett å komme seg rundt om i denne store byen.
Berlin er en ganske så variert by, fra high end området rundt Kudam, til lille tyrkia i Kreutzberg og store Grünerløkka i Prenzlauer Berg.
En spasertur rundt Tempelhof er å anbefale, er helt utrolig å se på den arkitekturen og størrelsen på terminalbygget, bare synd det ikke er no trafikk der lengre. To andre gøyale museer er DDR museet på museumsøyen og tekniske musemet (er litt mer å se der enn på det i Oslo, stooor lokk samling og en del militære fly++).
Byen er forsåvidt full av museumer, stort utvalg i alle fall :)
Av spisesteder så har du jo Berlins eldste kneipe Zur letzten Instanz, god tradisjonell tysk mat men ofte fullt om kveldene så bordreservasjon kan anbefales. Ligger like ved Alexanderplatz, U-bahn stoppet Klosterstrasse. Har hørt rykter om at det skal være verdt å avlegge Hotel Adlon ett kafe besøk, sitte i loungen drikke kaffe og spise kake mens folk går ut og inn av hotellet. Ligger rett på Brandemburger Tor, så kan være en kjekk avstikker mellom all sightsingen.
Hvis derer planlegger en tur opp i Tv tårnet er det best å dra opp dit i skumringstimen, for da får man både med seg berlin i lys og nattemørket. Restauranten der oppe er så som så, men gøy å bli snurret litt rundt på mens man spiser. Bare ikke legg ting i vinduskarmen, da blir de fort liggende igjenn lengre bort...
Ellers er det bare å ta på seg gode sko og gå rundt i de forskjellige bydelen, litt som å gå i en gammel historie bok. Det er alltids noen koslige kafeer (og Starbucks) eller kneiper man kan stoppe på om det blir for mye gåing.
Vet ikke hvor interessant det er med pubbesøk, men man kan nesten ikke dra til Berlin uten å besøke noen autentiske Berlin-kneiper. I Kreutzberg-området er det mange av dem, uten at de er turistifisert. Husker selvsagt ikke navnet på noen, men er bare å ta t-banen dit og spørre seg frem. Alle lokale i området har en eller flere favorittkneiper.
Nå fikk jeg skikkelig lyst på en øl, faktisk ;)
gardkarlsen
11-03-2010, 07:20
Takk for tilbakemeldingene så langt. Hotellet er i boks ja og jeg kommer til å bo på Unter den Linden :-) Kommer nok til å gå for en kollektivkort ja ettersom jeg synes det er greit å komme seg rundt i byer med buss/trikk/subway. Takk for tipsene.
AirbusTrond
11-03-2010, 10:59
Jeg var en god del i området rett nord for Alexanderpaltz i fjor, rundt Hackescher Markt /Oranienburgerstrasse. Kanskje uteserveringen er åpnet i påsken? I Oranenburgerstrasse er det bra med gode og rimelige restauranter - fra alle etniske hjørner. Der finner man også Neue Synagoe med synlig kuppel (en jødisk restaurant rett ved). Det er en del turister i området også, men 90 prosent tyskere, så ingen grunn til å styre unna. Om kvelden står det en del pene og velkledde damer og prøver å lure menn i et strøk av gata, men de er ikke pågående eller plagsomme.
http://no.wikipedia.org/wiki/Hackescher_Markt
http://no.wikipedia.org/wiki/Oranienburger_Stra%C3%9Fe
Bizflyer
11-03-2010, 21:44
Berlin, ja!
Fantastisk by! Har vært der mange ganger og skal der flere ganger!!
Restauranter:
Utsøkt italiensk! Spesielt bra på fat med kaldmat. Dvs italienske spesialiteter som skinker og oster. Også flott a la carte meny og et enormt utvalg. Et must hver gang jeg er i Berlin. Ta bussen ned Ku'dam og hopp av på Olivaer platz. Restauranten ligger 150 meter oppe i Leibnitzstr, på en stor Piazza. Har også uteservering. Skulle gjerne vært der selv, merker jeg. Internett: http://www.enoiteca-il-calice.de/
På andre siden av Leibnitzstrasse ligger en fantastisk spesiell kneipe som heter KLO. (Dass på norsk). Der kan du få drinker og øl servert i potter og urinaler. Noe spesielt men en festlig opplevelse.
50 meter lenger nede i gata ligger en gresk restaurant som heter Samos. Fantastisk god gresk mat til en veldig billig penge. Prøv en "Diafora Skaras" som er en mix av forskjellige greske spesialiteter. Porsjonene er usedvanlig rause og prisen er 12-14 euro. Har ikke internett dessverre.
Som andre også har nevnt er KaDeWe's delikatesseavdeling verdt å få med seg. Kanskje ikke for å handle så mye, men mest for å kikke på det enorme og utsøkte utvalget. Har også en flott vinavdeling. Se spesielt på hva som er inne i glassrommet! Det er flasker du ikke ser hver dag. Og ikke minst å stoppe i de mange spesialbarene/restaurantene for litt å drikke, og gjerne også en lunsj. Der finnes champagnebarer Budwar/Urquell ølbar, Warsteiner bar, Små spisesteder av bartypen som har spesialiteter som fisk, kjøtt, poteter, kina, ost, grønnsaker, pasta osv. Det er dog ikke det billigste stedet i byen, men det overlever dere nok.
Berlin har en utmerket sightseeing tjeneste med busser som går ganske så ofte. Man kan hoppe av og på ved serverdigheter man gjerne vil se litt lenger på. Man kan også ta buss nr 100 fra Bahnhof Zoo til Alexanderplatz. Den kjører også forbi mange av Berlins serverdigheter. De har også fått en ny rute, nr 200 som er noe lignende, men jeg husker ikke i farten hvor den kjører.
Buss, u-bahn og S-bahn er et utmerket transporttilbud i Berlin, så det er greit å satse på.
Ta også en tur til Potsdamer Platz og kikk dere litt rundt. Veldig ny bydel men et hyggelig sted å tusle litt rundt.
Ellers har Berlin nettopp åpnet en Hooters restaurant, men det er kanskje ikke så aktuelt før fruen har sovnet? :colgate:
God fornøyelse og god tur!!
BF:cool2
Kan anbefale en af de mange guidede gåture i det centrale Berlin. Desuden er et besøg i Rigsdagsbyningen med kuplen et must. Regn med at stå i kø her mindst en time, men det er hele ventetiden værd.