PDA

View Full Version : Russiske piloter bannlyses i Iran


Blubird
10-03-2010, 00:31
Russian commercial pilots flying for Iranian airlines have to leave the country within two months, according Fars News Agency.


Hvorfor dette skjer kan man lese i artikkelen, en forholdsvis spenstig avgjørelse. ^_^

Iran: Russian pilots have to leave in two months (http://aviation-safety.net/news/newsitem.php?id=2239)

seilfly
10-03-2010, 00:35
Irans president fornekter seg ikke :rolleyes:
Skal vi vedde om hvorvidt Russland svarer med å nekte iranske luftfartøyer inn i Russland eller over russisk territorium?

Superhai
10-03-2010, 03:20
Jeg tviler på at russerne kommer til å gjøre så mye med det. For øvrig

TEHRAN (FNA)- The Iranian ministry of road and transportation announced on Saturday that the Russian pilots flying for Iranian airlines would be sent back home in the next two months.

http://english.farsnews.com/newstext.php?nn=8812151416

LN-SEK
10-03-2010, 07:54
Ja, de løser nok flysikkerhetsproblemene med det:rolleyes:

sk931
10-03-2010, 08:52
På mig virker det som om Iran er ved at isolere sig, i alle fald, luftfartsmæssig.
Nu dette og sagen om Golfen....
Det virker som om at Iran tror, at alle vil danse efter deres pibe, og at de ikke har
tænkt tanken til ende.....
De samme lande vil jo bare forbyde Iran Air at beflyve deres lande.
Hilsen
Ole

STUER75
10-03-2010, 09:30
Og om russerne nekter Iran mere flymatriell med deler blir det vel slutt på flyvninger der nede?
Vestlige selskaper selger vel ikke matriell til Iran?

BGO
10-03-2010, 10:03
Og om russerne nekter Iran mere flymatriell med deler blir det vel slutt på flyvninger der nede?
Vestlige selskaper selger vel ikke matriell til Iran?

Merklig avgjørelse fra Iran sin side dette her, men jeg tror ikke Russland vil nekte å levere fly til Iran. Russisk flyindustri trenger nok alle de kundene de kan få. De eneste som bestiller fly fra Russland nå er vel Nord Korea, Cuba, Iran og noen få andre....

Den eneste gunnen jeg ser for at det alikevel kan skje, er at Russland ikke vil tape ansikt og vise at de fremdeles er en supermakt.

Trety
10-03-2010, 10:55
Etter hva jeg har forstått, så er det bannlyst å selge fly med amerikanske deler i til Iran - og det er det vel i enkelte nyere russiske maskiner? Var vel også noe av bakgrunnen for at Rekkof kom på banen igjen, var snakk om at Iran Air hadde bestilt 8 maskiner minnes jeg å huske.

Superhai
10-03-2010, 13:05
Etter hva jeg har forstått, så er det bannlyst å selge fly med amerikanske deler i til Iran - og det er det vel i enkelte nyere russiske maskiner?

Det er riktig at det er amerikanske sanksjoner som gjør det forbudt å eksportere amerikanske flydeler til Iran. Jeg vet ikke om det fortsatt gjelder men det var snakk om unntak for flyindustrien, når det gjaldt deler for vedlikehold, med begrunnelse i flysikkerheten for fly som allerede eksisterte i Iran.

Ellers så er vel topic-tittel misvisende ettersom russiske piloter kan fortsatt fint fly til og fra Iran, men det er de som er ansatt i iranske flyselskaper som ikke får fortsette å jobbe der.

Trety
10-03-2010, 14:41
Det er riktig at det er amerikanske sanksjoner som gjør det forbudt å eksportere amerikanske flydeler til Iran. Jeg vet ikke om det fortsatt gjelder men det var snakk om unntak for flyindustrien, når det gjaldt deler for vedlikehold, med begrunnelse i flysikkerheten for fly som allerede eksisterte i Iran.


Men det vil vel tilsi at det da fremdeles ikke er lov å selge _nye_ maskiner? Vet jo de har noen gamle 707'er og sånt som må holdes ved like, men det er ikke lett å få tak i nytt materiell når disse er totalt kapputski.

flyKSU
10-03-2010, 21:24
Russisk flyindustri trenger nok alle de kundene de kan få. De eneste som bestiller fly fra Russland nå er vel Nord Korea, Cuba, Iran og noen få andre....

Nuvel, Italia, Sveits, Armenia, Polen, Ungarn, Spania, Kina, Brasil og Ecuador er jo flere eksempler på land som har ordre på russiske sivile fly :rolleyes:

KjetilK
10-03-2010, 21:40
Ganske interessant storpolitisk liten greie, det der... Flydeler er et ganske hot topic innad i Iran, og etter 911 klarte Iran å forhandle seg fram til å få løftet hele blokkaden, mot at de ga bort etterretning om kontaktene til nordalliansen og Talibans posisjoner til USA. Taliban var felles fiende, siden de hadde drept en del iranske diplomater i Mazar i sharif en stund før. Khatami holdt sin del av avtalen, og dermed kunne nordalliansen rykke frem med amerikansk flystøtte, mens Bush satt foten ned for sin del av avtalen. Det hele ble godt dokumentert i denne dokumentaren (http://www.imdb.com/title/tt1385208/).

Dette var en av de tingene som gjorde velgermassen til Khatami misfornøyd med det han oppnådde, og dermed holdt de seg hjemme, slik at Ahmadinejad kunne komme til makta. Jepp, fyren har kanskje 1/3 av befolkningen bak seg, helt reelt. Så slik er ståa, litt skremmende at flydeler kan ha så mye å si...

Superhai
11-03-2010, 17:05
Dette nærmer seg vel offtopic, men kjernespørsmålet var nok ikke bare flydelene. Det er jo et klassisk eksempel som viser hvor lite matnyttig sanksjoner i steder for f.eks. insentiver fungerer i praksis. Med Khatami ved makten fortsatt, eller andre reformvennlige, så hadde nok både Afghanistan- og Irak-operasjonene kunne vært avsluttet. Og det kan hende at vi ikke hadde behøvd å bekymre oss over et iransk atomprogram. Istedet så ser vi Ahmedinejad smile på TV dag ut og dag inn, uten at det virker som han bryr seg så mye om sanksjoner.