PDA

View Full Version : BA F og Prem Y OSL-LHR-Muscat

Chriscross
08-03-2010, 10:25
Fikk en jobbturmulighet til Arabia og kunne jo ikke la en slik mulighet gå fra meg. Passet bra at BA hadde salg i WT+ og CW. Betalte vel ca 8400 nok fra LHR, Kjøpte OSL-LHR separat for 2400 (ET kombinert med CE hjem). Fikk også oppgradert utreisen til First, så her lå det til rette for å teste ut CCR (Concord Room for de uinnvidde).

Flytog på rute og hadde sjekket inn hjemme på nett og sikret meg første rad på ET som hadde CE konfig. Ble en tur i OSL lounge der de bydde på fruktsalat, men det var slutt på suppen. Overraksende mange mennesker i loungen. Da jeg gikk hadde de fått fram til bagett og oppskåret brownies. Synd det ikke kom frem tidligere.

På boardingpasset står det klart og tydelig at gate closes 16.55, så hvorfor i all verden drøyer alltid BA til langt over denne tiden med å starte boarding???????? Crew var forsinket i trafikken ut fra Oslo, så overraskende at det er trafikk ut fra Oslo kl tre på ettermiddagen.

Vel om bord og av gårde 17.30, 20 min forsinket. Crew var kjappe med å tilby drikke og fuglefrø. Ble en øl på meg. De har også vin på små flasker. Overlevde min første slumtur med BA.

Etter litt frem og tilbake hadde jeg endt opp med å bestille hotell i nærheten av Paddington inni byen (Park in - Hyde Park). Sofitel var uansett utslogt. OK hotell, men veldig lydt. Fikk hjørnerom på nest øverste etasje, men ikke noe ”Business friendly” som ville vært en riktig oppgradering. Og det er tydeligvis ikke gratis internett på Park in som jeg trodde på forhånd (er på Radisson Blu). Kan vel nå rimelig sikkert si at Goldpoints status ikke er verdt en dritt på noe hotell i London. Brukte Heathrow Express tur/retur etter å ha lært at Heatrow connect ikke går fra Terminal 5, men tuben gjør det faktisk.

Stod opp tidlige neste morgen for å rekke massage, CCR og vanlig First Lounge. Var på plass 07.00 på First check in, bare for å få beskjed om at det var noe med billetten og at billettkontoret ikke var åpent før 07.30. Jeg gadd ikke engang å forsøke å fortelle damen på costumer service at hun kunne ringe Eurpakontoret som allerede var åpent. Det er tross alt briter det er snakk om har, meget høflig, men å tenke litt utenfor boksen er ikke så greit for dette herrefolket.

Ble 07.38 før de fikk de checket meg inn, og eg kunne vandre gjennom sikkerhetskontrollen og ta til høyre inn døren i stedet for å gå rundt halve Terminal 5 for å komme tilbake til loungene og utgangspunktet. Fikk satt meg i restaurantdelen og bestilt frokost fra menyen. Her er det stil. Pga klusset med billetten min gadd jeg ikke prøve å bestille en SPA behandling, og rakk heller ikke å se på First Loungen. Men Champisen, maten og kaffen og appelsinjuicen var fortreffelig.

Tok meg etter hvert over til B-piren med toget som bruker ca 40 sek tror jeg. Var en kjapp tur oppi loungen her, men det er tydeligvis ingen First lounge her selv om jeg trodde det? Uansett måtte jeg komme meg om bord i flyet. Hadde sikret meg 1A og fikk raskt hjelp med jakken før de kom med pyjamas til meg. Da jeg hadde satt meg til rette lurte de på hva jeg ville ha, og hva annet en Lanson 1999 kan man drikke når en har muligheten?

Talte ett ledig sete i First, et par i club, ganske mange ledig ei Eco Premium og ca tre ledige i vanlig økonomi. Setet i First er selvfølgelig godt å sitte i og kan bli helt flatt, men begynner å dra på årene. Det var f.eks ikke AVOD og skjermen var mindre enn den SAS harr på eco extra. Vi fikk tilbud om å låne DVD-spillere i tillegg. BA har for øvrig installert en ny First på en 777 maskin, men det var ikke den vi fløy med. Var en tur bak og så på den nye CW også,

Da vi mellomlandet i Abu Dhabi måtte vi som skulle videre bli i flyet. Det kom noen å ryddet litt før det kom ca 30 passasjerer som skulle vøre med til Muscat. Det siste strekket tar ca 40 minutter og vi fikk en runde med drikke og noen canapeer. Flyverne bytter i Abu Dhabi, men Crew bytter i Abu Dhabi (om ikke samme crew også flyr tilbake til Abu Dhabi før det bytter).

I Muscat er det bare fjernparkering, og det stod fire busser og ventet på oss. To av dem var for eco tror jeg, en for Frist og Business og den siste for en dritpen arabisk prinsesse som hadde hatt fire dagers bryllup og hadde med brudekjolen hjem. Fant raskt frem til vekslingsskranken der en også kan få betalt visumgebyr. Var raskt gjennom og fikk tatt ut penger til drosje. En betaler fast pris av 7 OR for drosje i en skranke. Første natten skulle jeg bo på et helt nytt Park In hotell ikke langt fra flyplassen. Hadde betalt 25 000 Goldpointsplus poeng for dette helt nye hotellet. Da jeg om gav de meg først et rom som vendte inn mot atrium i første etasje. Tenkte at dette var litt for stusselig og gikk ned å hørte om de hadde noe annet. Traineen sa de dessverre var veldig fulle, men den kvinnelige manageren visste jeg hadde gullkort og fikset en suite i stedet. Passet meg ypperlig. Hotellet hadde trimrom med Technogym utstyr, svømmebasseng på 15-20 m på taket, hadde absolutt ikke klaget om jeg kunne fått noe lignende i Norge. Frokosten var også helt OK, men dessverre tomt for ferskpresset appelsinjuice som ble erstattet av vanlig. Frokosten holdt samme nivå som Radisson Blu i Norge, bortsett fra at det stod en og laget egg etter eget ønske i tillegg.

Hadde ordnet en god deal på Radisson Blu for resten av oppholdet trodde jeg, bortsett fra at halv pris ble til fullpris ved utsjekk, får krangle med hjemmesiden senere. God service her også. Hotellet er fra 1999, så ikke hypermoderne, men trimrommet hadde fått nye apparater og LCD-tv på rommet. Ble oppgradert til businessclass og fikk allerede ved innsjekk bekreftet sen utsjekk til 18.00.

Frokosten holdt meget høy standard i forhold til Radisson Blu i Norge.

Hadde også en interntur muscat-abu dabhi-muscat, men blir ingen rapport fra denne.

Bilder og returen kommer etter hvert.

Hvordan får jeg forresten linket rett inn i teksten. Beklager kvaliteten på bildene, men en dårlig fotograf som i tillegg prøver å være diskre gir ikke superbilder.

Someone
08-03-2010, 10:29
Ser frem til bildene :)

Wig-wag
08-03-2010, 16:29
Fikk en jobbturmulighet til Arabia og kunne jo ikke la en slik mulighet gå fra meg. Passet bra at BA hadde salg i WT+ og CW. Betalte vel ca 8400 nok fra LHR, Kjøpte OSL-LHR separat for 2400 (ET kombinert med CE hjem). Fikk også oppgradert utreisen til First, så her lå det til rette for å teste ut CCR (Concord Room for de uinnvidde).

Kan noen hjelpe de uinvidde litt til, WT+, CW og CE?

Henshaw
08-03-2010, 16:33
Om jeg ikke er helt på jordet så er WT+ (world traveller +) BA sitt intercontinental Economy Extra, CW (Club World) er intercontinental Business class, CE (Club Europe) er Business class på intra-europeiske ruter.

Discus
08-03-2010, 21:26
Muscat - spennende og eksotisk TR, takk for det. Er stedet eksotisk eller er det som noen av de andre stedene i sandkassen - stort og upersonlig?

Vedr bilder innimellom teksten: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=54319

Fnate
08-03-2010, 21:38
Åh, liker det siste bildet. Det er utsikten fra en real flytur. Takk for fin trip-rapport.

Discus
24-03-2010, 23:38
Bilder og returen kommer etter hvert.

kremt, kremt :)