PDA

View Full Version : Beste deal til New Zealand?

FlightDeck
06-03-2010, 15:30
Det kan se ut til at det blir tur til New Zealand (og omegn) til høsten, og jeg har så vidt gjort noen søk på flyreiser.

På sas.no finner jeg flyreise i Economy Class med SAS til Bangkok og med Thai til Auckland til 7.500 kr. t/r. For 13.000 kr. t/r kan man imidlertid reise i Economy Extra til Bangkok og videre i Business Class hos Thai. SAS tilbyr også reiser til Australia via Beijing og videre med Air China.

Er dette en god deal til Oceania? Bør vi velge å stoppe en dag eller to i Bangkok før vi reiser videre?

BSSW
06-03-2010, 15:38
Hva med NZ fra LHR via HGK eller LAX til AKL?

Vet ikke pris, men NZ har vel en ganske bra Y-kabin

ex_trd
06-03-2010, 16:51
7500 er det vel ingen ting å si på, skal godt gjøres å finne det noe særlig billigere vil jeg tro.

Er veldig stor fan av Bangkok jeg, så om jeg var deg ville jeg tatt et par netter der ja. Gjerne på Peninsula.

737-405
06-03-2010, 17:04
På en så lang reise er nok ikke Economy Extra + Business et dumt valg :)

Fnate
06-03-2010, 18:56
Economy Extra / Biz er nok absolutt å anbefale. De ekstra 4500,- er vel anvendt. En veninne tok turen i økonomi og lå i 2 dager etter hun var fremme. Selv kjørte jeg biz året etter og var frisk som en fisk ved ankomst.

Har prøvd komboen OSL-CPH-BKK-AKL selv med SAS og Thai. Fungerer utmerket.

Ellers er Air New Zealand virkelig noe du burde se på. Har selv bare testet dem i biz og på stillehavs ruter, men det ga virkelig mersmak. Fabelaktig selskap. Ble faktisk ønsket spesielt velkommen av kapteinen over høyttaler anlegget fordi jeg var EBG og hadde reist så langt på AirNZ. "...And a specially warm welcome to the gentleman in 1E, comming all the way from Scandinavian Airline Systems in Norway..."

Fnate
06-03-2010, 18:57
Aj aj... Holdt på å glemme. Jeg kan også varmt anbefale Hilton Auckland over de andre "upper class" hotellene i byen. Strålende utsikt, flotte rom og hyggelig betjening.

A346
06-03-2010, 22:14
På sas.no finner jeg flyreise i Economy Class med SAS til Bangkok og med Thai til Auckland til 7.500 kr. t/r. For 13.000 kr. t/r kan man imidlertid reise i Economy Extra til Bangkok og videre i Business Class hos Thai.

Dette er særdeles gode priser. Gjorde noen tilfeldige søk selv på sas.no for høsten, og fik ca de samme prisene som deg, men da kun for en vei. Er du sikker på prisene er t/r? I så fall - slå til!

Air NZ er et godt alternativ, og kan absolutt anbefales som BSSW sier. Har tidligere sett ganske greie priser på airnz.com med routingen OSL-NRT med SK og NRT-AKL med NZ. Ofte billigere enn via HKG eller LAX.

Concorde
06-03-2010, 22:58
Det ligger priser fra kr 7150.- på NZ sin portal. Lyst på en tur selv jeg!

A346
06-03-2010, 23:24
+ skatter og avgifter.

A346
06-03-2010, 23:41
Pass på å få med deg Sørøya når du besøker New Zealand! En fantastisk øy!

Hickok
07-03-2010, 01:48
Jeg er nettopp kommet tilbake til Europa etter å ha flydd eco og eco extra med NZ til HKG, og jeg kan anbefale begge deler på det varmeste. Jeg må ærlig inrømme at NZ sin eco extra ligger svært nært mange biz klasser i service og servering, selvsagt med unntak av seter. God beinplass, men like mange i bredden som på eco. Med den prisen jeg betalte var det en kjempedeal.

FlightDeck
07-03-2010, 09:22
Dette er særdeles gode priser. Gjorde noen tilfeldige søk selv på sas.no for høsten, og fik ca de samme prisene som deg, men da kun for en vei. Er du sikker på prisene er t/r? I så fall - slå til!

Ja, det er t/r, men man må være litt smart med routingen ...

Hos Air New Zealand er preisen ca. 1300 Euro fra Oslo, men da med SAS til København og Tokyo og videre derfra med Air New Zealand. På tilbakeveien er det Air New Zeeland via Los Angeles til London og videre med SAS til Oslo.

Henshaw
07-03-2010, 12:02
Og vips så har man en jorda rundt tur ;)

Flybird
07-03-2010, 13:29
Ja, det er t/r, men man må være litt smart med routingen...
Må si jeg er meget nysgjerrig på hvordan du klarte å få en tur til New Zealand for 7.500 kr. t/r. sas.no :)

FlightDeck
17-03-2010, 12:52
Da har vi bestilt billetter med SAS og Thai Airways i Economy Extra og Business Class. Betalte 14.197 kr. t/r. Det blir tre uker i Oceania med New Zealand og Stillehavsøyene, kanskje også Australia.

Ezeiza
17-03-2010, 13:26
Fikk du denne prisen fra Norge? På sas.no finner jeg kun en vei i extra full flex til 13-14K til Oseania i løpet av høsten. Jeg har selv bestilt juletur til Sydney med SAS i extra full flex (inkl. TG business fra Bangkok) til 14.500 t/r, men måtte bestille fra Frankfurt for å få denne prisen. Uansett en veldig god pris synes jeg.

FlightDeck
17-03-2010, 13:32
Prisen er bare tilgjengelig med utreise fra f.eks. London, Frankfurt, Paris og Brüssel. Det kommer vi også til å gjøre, men jeg har fått SAS til å endre billetten slik at vi slipper å reise via Frankfurt på returen.

Ezeiza
17-03-2010, 13:41
Takk for nyttig tips FlightDeck! Har sendt deg en PM.

A346
17-03-2010, 17:12
Får opp economy extra med TG fra BKK til SYD. Betyr det biz ettersom flytypen ikke har economy extra?

Ezeiza
17-03-2010, 18:52
SAS har følgende avtale med Thai på codeshare flygninger fra BKK til destinasjoner i Asia og Oseania:

Økonomi Extra B-klasse flyr videre med Thai på økonomi
Økonomi Extra Y og S (full flex) flyr videre med Thai på Royal Silk

Man opptjener ikke business poeng.

http://www.flyertalk.com/forum/sas-eurobonus/1001271-economy-extra-thai-bkk.html

FlightDeck
18-03-2010, 19:39
Man opptjener ikke business poeng.

Jeg fikk oppgradert til Z-klasse, som gir Business Class-poeng, da jeg ringte SAS. Måtte av en eller annen grunn betale 1000 kr. ekstra i drivstoffgebyr hos Thai.

Tommy777
18-03-2010, 19:58
Z klasse? Har du booket Y eller S til BKK og Z videre? Det skal ikke være mulig

Tommy777
18-03-2010, 19:58
Aj aj... Holdt på å glemme. Jeg kan også varmt anbefale Hilton Auckland over de andre "upper class" hotellene i byen. Strålende utsikt, flotte rom og hyggelig betjening.

Splitter nye Westin som ligger flott til nede på kaia tør jeg påstå er minst like bra.

Fnate
18-03-2010, 20:37
Splitter nye Westin som ligger flott til nede på kaia tør jeg påstå er minst like bra.

Mulig jeg har vært uheldig. Har testet begge, og Westinen synes jeg riktignok var veldig flott og pent. Men betjeningen på Hilton var vesentlig mer proff i mine øyne. De var der og gjorde alt uten at det merkes, mens Westin var mer påtrengende.

Men for all del, ingen av dem var dårlige. Så mer en personlig ting kanskje.

Tommy777
18-03-2010, 20:46
Han som er GM på Westin var tidligere på Four Seasons Canary Warf. Jeg synes det var tydelig at det var godt trente folk som jobbet der. Servicen var utmerket, oppgradering til flott suite. Kan jo hende at jeg fikk bedre service pga toppstatus, men reviews jeg har lest, tyder på at folk er godt fornøyd. Loungen var også flott, hotellet var selvsagt veldig fresht siden det er helt nytt.

Har ikke bodd på Hilton, men spaserte ned dit for å møte venner som bodde der. Så helt kurrant ut, så det blir som du sier en personlig ting.

Bodde også på Hyatt som ikke anbefales. Nøkkelen vår funket ikke og vi måtte ned til resepsjonen 3 ganger hvorpå de :rolleyet meg siste gangen. Det viste seg at låsen var ødelagt. De glemte også å vekke oss så vi holdt på å misse flyet

FlightDeck
18-03-2010, 22:24
Z klasse? Har du booket Y eller S til BKK og Z videre? Det skal ikke være mulig

Det var mulig, i alle fall for meg ;) S til Bangkok og Z videre, 15.000 kr. totalt.

Chriscross
19-03-2010, 09:56
Det var mulig, i alle fall for meg ;) S til Bangkok og Z videre, 15.000 kr. totalt.

Hvor booket du denne billetten? Min erfaring er at jeg må snakke med noen spesialister på OSL for å få til disse oppgraderingene. Widereoe.no vil f.eks ikke gjøre dette. Finnes det en enklere måte?

Ezeiza
19-03-2010, 10:21
Da har jeg også fått ordnet meg Z-billett videre fra Bangkok på min reise til Sydney i desember. Det er tydeligvis et ganske komplisert regelverk der ute og jeg fikk følgende tilbakemelding fra SAS:

Booker man Extra full flex (Y eller S) med SAS til nevnte destinasjoner i Asia og Oseania og velger SK-nummer hele veien får man reservere seter på business med Thai, men billetten sier fremdeles økonomi og man opptjener kun poeng i henhold til dette. Jeg hadde gjort dette i utgangspunktet (FRA-SYD, booket på sas.no) da jeg trodde at avtalen med Thai og business kun gjaldt på flighter med SK prefix.

Dersom man imidlertid booker Extra full flex med SAS til BKK og Thai-nummer videre oppgraderes man til business (Z) på Thai ved kapasitet. Jeg var ikke klar over dette før jeg fulgte opp det FlightDecks post. Møtte en svært kunnskapsrik og serviceinnstilt dame på SKs reisesenter som visste alt om dette regelverket og booket hele reisen på ny - samme routing men på TG-prefix fra BKK og Z-klasse. Billetten ble 1000 kr dyrere som følge av andre fuel-tillegg, men det er jo ikke mye for doble poeng fra BKK-SYD. Hele billetten FRA-SYD kommer da på i overkant av 15K. Fornøyd :)

Tommy777
19-03-2010, 16:24
Kan noen poste flighteksempler som har blitt booket og bookingklasser?

Takker!

Ezeiza
19-03-2010, 18:36
Min reiserute i desember/januar:

FRA-CPH-BKK med SK i S klasse, videre til SYD med TG i Z klasse. Samme retur.

Som tidligere skrevet booket jeg først FRA-SYD med SK flightnummer og S klasse hele veien på sas.no. Etter det jeg skjønner havner man da i business hos TG men med poengopptjening som økonomi. For å få TG Z klasse må man booke SK flight til BKK og TG flight videre (kan også gjøres på sas sine sider). Ikke sikker om det er automatikk i oppgraderingen til Z ettersom denne baserer seg på kapasitet. Vil tro man bør kontakte SAS for å få bekreftet. Jeg fikk som nevnt booket reiseruten på nytt av SK da jeg ble gjort oppmerksom på denne ordningen.

DagS
19-03-2010, 20:00
Jeg har også booket en tilsvarende billett som Ezeiza. Reiseruten er LHR-CPH-BKK med SK i S og TG BKK-SYD i Z klasse.

Bestillingen ble gjort per tlf. med SAS da jeg stopper i BKK noen dager både på vei til og fra SYD. Jeg skulle egentlig ha reist i morgen, lørdag 20.03, men jeg har utsatt reisen til november/desember. Prisen for min billett er ca. 16500 NOK.

FlightDeck
20-03-2010, 09:38
Jeg bestilte først S-klasse hele veien fra Frankfurt til Auckland, men ringte SAS for å få bekreftet sete i Business Class hos Thai. Da fikk jeg anledning til å oppgradere billetten til Z hos Thai (fortsatt S og SAS) mot ca. 1000 kr. Dermed vil turen gi nesten 50.000 EuroBonus-poeng:

Frankfurt-København: 1.500 grunnpoeng
København-Bangkok: 10.125 grunnpoeng
Bangkok-Auckland: ca. 12.000 grunnpoeng
Auckland-Bangkok: ca. 12.000 grunnpoeng
Bangkok-København: 10.125 grunnpoeng
København-Frankfurt: 1.500 grunnpoeng

Jeg betalte altså ca. 15.000 kr. for en t/r reise til New Zealand i Economy Extra og Business Class. Som så ofte før ser jeg ingen grunn til å melde meg på forumets hylekor mot SAS og EuroBonus.

Tommy777
22-03-2010, 14:27
Som så ofte før ser jeg ingen grunn til å melde meg på forumets hylekor mot SAS og EuroBonus.

Tror du skal følge litt mer med i timen.. Eurobonus har alltid vært bra på premium billetter. Nå er det engang sånn at de aller fleste som reiser i både jobb og privat reiser billigst mulig. Og med 25% poeng i de 5 billigste bookingklassene er Eurobonus slett ikke noe å trakte etter i min bok.

Men for all del, dersom du synes det er greit å tjene 150-450 poeng for hvert hopp du tar i Europa, eller 100-300 flighter pr. kvalifiseringsår, eller å bruke tusenvis av kroner for å kjøpe deg opp til en klasse som gir 100% for samme service for å opptjene EBG, good on you..

Det er en grunn til at Eurobonus gjør det elendig og taper elitemedlemmer så det holder.

At man har funnet ett smutthull som helt klart er feilprising til Australia er ihvertfall ikke god nok grunn for meg til å hoppe på hurravognen.

Ett godt bonusprogram skal belønne deg uten at du trenger å gjøre en masse manuelle trekk og krumspring for å få det du har fortjent for din lojalitet. Jeg hopper ikke over bukk for noen, inkludert flyselskapet jeg her tusenvis av flighter med

FlightDeck
24-03-2010, 11:24
Tror du skal følge litt mer med i timen..

Men for all del, dersom du synes det er greit å tjene 150-450 poeng for hvert hopp du tar i Europa, eller 100-300 flighter pr. kvalifiseringsår, eller å bruke tusenvis av kroner for å kjøpe deg opp til en klasse som gir 100% for samme service for å opptjene EBG, good on you..

Jeg tror det er du som ikke følger med: Man trenger 20 eller 35 flyvninger med SAS i året for å få sølv- eller gullstatus, uansett klasse, og ikke de 100-300 flightene du snakker om. Potensialet er stort for bedre poengopptjening i Economy, men vi vet jo at det skal komme en ny opptjenings- og brukstaball for å etablere bedre sammenheng mellom billettpris og poenguttelling. Alle kampanjene med doble poeng og andre tilbud kompenserer til en viss grad for dette allerede i dag. Jeg har i alle fall fått langt mer poeng hos EuroBonus det siste året enn det noe annet program kunne gitt meg.

LN-FHU
03-05-2010, 09:04
Jeg bestilte først S-klasse hele veien fra Frankfurt til Auckland, men ringte SAS for å få bekreftet sete i Business Class hos Thai. Da fikk jeg anledning til å oppgradere billetten til Z hos Thai (fortsatt S og SAS) mot ca. 1000 kr. Dermed vil turen gi nesten 50.000 EuroBonus-poeng:

Frankfurt-København: 1.500 grunnpoeng
København-Bangkok: 10.125 grunnpoeng
Bangkok-Auckland: ca. 12.000 grunnpoeng
Auckland-Bangkok: ca. 12.000 grunnpoeng
Bangkok-København: 10.125 grunnpoeng
København-Frankfurt: 1.500 grunnpoeng

Jeg betalte altså ca. 15.000 kr. for en t/r reise til New Zealand i Economy Extra og Business Class. Som så ofte før ser jeg ingen grunn til å melde meg på forumets hylekor mot SAS og EuroBonus.

Dette er vel nok til å kvalifisere seg til Gull...eller...?

Hickok
03-05-2010, 09:49
Dette er vel nok til å kvalifisere seg til Gull...eller...?
Det skulle holde med en grei margin, ja.

FlightDeck
14-05-2010, 13:44
Og da har SAS "oppdaget" feilen og prisen for tilsvarende reise ville nå vært 22.200 kr. Ser at dette gjelder på alle reiser med videreforbindelse med Thai til Australia og New Zealand, altså ikke lenger mulig å fly Economy Class til 7.500 kr. og Economy Extra/Business Class til 15.000 kr.

FlightDeck
14-05-2010, 20:44
Er det mulig å bestille Economy Class-flybilletter hos Air New Zealand som man får bonuspoeng for? På nettsidene deres kommer alltid rimeligste alternativ opp og man opptjener ingen poeng på disse reisene i noen Star Alliance-bonusprogrammer.

ILS2
14-05-2010, 22:13
Hvis denne prisen var en feil fra SAS' side (siden den nå er økt med 7.000 kroner), blir det jo litt feil å rose selskapet for glimrende opptjeningsmuligheter. Omtrent som å si at Delta er genialt fordi de tilbyr tur/retur OSL-ABQ for 6000 kroner med full opptjening i Business Class... ;)

Hickok
15-05-2010, 07:44
Er det mulig å bestille Economy Class-flybilletter hos Air New Zealand som man får bonuspoeng for? På nettsidene deres kommer alltid rimeligste alternativ opp og man opptjener ingen poeng på disse reisene i noen Star Alliance-bonusprogrammer.
Ofte er det bare få hundrelapper opp til billigste alternativ som gir poeng, men dette må du gjøre på telefon. Fortell at du ikke kunne gjøre dette på nett, så slipper du å betale "manuelt-tillegg". Jeg spurte de om dette i forbindelse med min HKG tur i vår, og de fortalte meg dette da.

FlightDeck
15-05-2010, 10:04
Hvis denne prisen var en feil fra SAS' side (siden den nå er økt med 7.000 kroner), blir det jo litt feil å rose selskapet for glimrende opptjeningsmuligheter. Omtrent som å si at Delta er genialt fordi de tilbyr tur/retur OSL-ABQ for 6000 kroner med full opptjening i Business Class... ;)

hehe ... Du er virkelig sensitiv når noen skriver noe positivt om SAS. SAS har jo hatt tilbudet i over et halvt år, så på det tidspunktet var det vel ikke feil å rose SAS for et godt tilbud? At de øker prisene er forståelig, men det er fortsatt en god deal å fly Economy Extra til Bangkok og videre med Thai i Business Class med 150 og 200 prosent opptjening. SAS tilbyr dessuten gratis hotell om man har mer enn seks timer connectiontid i Bangkok.

ILS2
15-05-2010, 10:55
hehe ... Du er virkelig sensitiv når noen skriver noe positivt om SAS. SAS har jo hatt tilbudet i over et halvt år, så på det tidspunktet var det vel ikke feil å rose SAS for et godt tilbud? At de øker prisene er forståelig, men det er fortsatt en god deal å fly Economy Extra til Bangkok og videre med Thai i Business Class med 150 og 200 prosent opptjening. SAS tilbyr dessuten gratis hotell om man har mer enn seks timer connectiontid i Bangkok.
Ok, hvis det var et faktisk kampanjetilbud, er det jo ingenting å bry seg med. De kommer og går. Var bare ordleggingen din som gjorde meg litt forvirret da ("Og da har SAS "oppdaget" feilen"). Trekker all kritikk vedr. dette tilbudet tilbake.

FlightDeck
15-05-2010, 13:12
Ok, hvis det var et faktisk kampanjetilbud, er det jo ingenting å bry seg med. De kommer og går. Var bare ordleggingen din som gjorde meg litt forvirret da ("Og da har SAS "oppdaget" feilen"). Trekker all kritikk vedr. dette tilbudet tilbake.

Ja, det var litt dårlig formulert fra min side. Poenget var at de gode prisene lå ute litt lenger enn annonsert.