PDA

View Full Version : Nytt norsk selskap: Norwegian Express


catocontrol
05-03-2010, 09:46
Fra første august vil man kunne se et nytt nordnorsk selskap. Norwegian Express har for tiden adresse i Harstad.

Bak satsningen står Gøte Aspen, Bjørn Hansen, Stig Motrøen, Svein Småvollan og Kjetil Bøe.

De vil bruke ATR-42

Mer i papirutgaven av Harstad Tidende

FlightDeck
05-03-2010, 09:47
Og hvor skal de fly? Norwegian Express minner veldig om Norwegian Air Shuttle i navnet, men alle kan selvsagt bruke "Norwegian".

catocontrol
05-03-2010, 09:55
Det skal bli et nordnorsk selskap, som også skal ta opp kampen med WIF

STARSHIP 2
05-03-2010, 10:06
Veldig spennende, men hvilke anbudsruter kan man fly med ATR? De tidligere KATO-rutene blir vel vanskelig.. scanne pairutgaven ? :)

catocontrol
05-03-2010, 10:11
Nå har jeg ikke avisen foran meg, men tror ikke de skal prøve seg på anbudsrutene.

Olebno
05-03-2010, 10:13
Synes det kan "lukte" BDU av denne.

LN-TIB
05-03-2010, 11:06
Spennende ! Ser Aspen er pilot i NAX. Navnet er Norwegian Express.. Noen sammenheing?!

Olebno
05-03-2010, 11:32
Continental / Continental Express.
Norwegian / Norwegian Express ?????

FlightDeck
05-03-2010, 11:35
Ja, kanskje Norwegian skal få seg sitt eget datterselskap med fokus på anbuds- og regionalruter? ;)

Redcap
05-03-2010, 11:53
DY er jo på vei bort fra et rendyrket lavkostselskap så hvorfor ikke. De har allerede innført gjennominnsjekk av bagasje, publiserte priser i Amadeus og snart kommer interkontinentale ruter.

Polaris
05-03-2010, 12:13
Hvis noen vil lese avisa... Bare la vær å fortelle harstad tidene at jeg har lagt det ut her :lol:

1: http://i31.photobucket.com/albums/c377/Alsos/2.jpg
2: http://i31.photobucket.com/albums/c377/Alsos/1.jpg
3: http://i31.photobucket.com/albums/c377/Alsos/3.jpg

LN-AØR
05-03-2010, 18:27
På boarding.no kan man også lese mer: http://boarding.no/art.asp?id=40679

- Selskapet skal fly ruter som i dag ikke er betjent og hvor det er betydelige behov sier styreleder Gøte Aspen.

FlightDeck
05-03-2010, 18:40
I løpet av sommeren/høsten 2010 skal det nye selskapet være på vingene – i første omgang med direkteavganger til Oslo fra Brønnøysund og Skagen på Stokmarknes.

http://www.nordlys.no/nyheter/article5007533.ece

Selskapet skal bruke domenet http://www.noex.no/.

LN-AØR
05-03-2010, 18:43
http://www.nordlys.no/nyheter/article5007533.ece
Blir spennende: – Vi skal tilby billettpriser som er 30-40 prosent billigere enn hva Widerøe tilbyr i dag. Dessuten skal vi ta tilbake trivselen med å reise. Vi skal ha dobbel kabinbesetning, varmmåltider og Starbucks-kaffe, trolig verdens beste kaffe, proklamerer Aspen.

Savipix
05-03-2010, 18:54
Vi har väl sett hur bra ATR trivdes i nordligare delar av Norden tidigare när DAT flög anbudslinjer i Sverige. Det kan bara bli bättre!

Blubird
05-03-2010, 19:26
Navnet i seg selv kan jo i forbifarten gi inntrykk av å være et commuter-/datterselskap av NAS.

STARSHIP 2
05-03-2010, 19:28
I løpet av sommeren/høsten 2010 skal det nye selskapet være på vingene – i første omgang med direkteavganger til Oslo fra Brønnøysund og Skagen på Stokmarknes.

da blir det to operatører på ENBN-ENGM siden WIF også skal starte opp den.. au da, det tenkte de kanskje ikke på??

Navnet i seg selv kan jo i forbifarten gi inntrykk av å være et commuter-/datterselskap av NAS.

Litt spesielt at han ene karen er pilot i nettopp Norwegian..

Vref
05-03-2010, 19:54
Litt spesielt at han ene karen er pilot i nettopp Norwegian..

Står vel noen utvalgte ord i K-avtalen om akkurat dette..

FlyHi
05-03-2010, 20:09
Dobbelt kabinebesætning, varm mad, starbucks kaffe og 30-40 procent billigere priser. Ja ja - ambitionerne fejler da ikke noget, men det lyder lidt urealistisk i mine ører - hvis man både skal skrue op for service og så meget ned for priserne.

Men lad os se hvad der sker - i første omgang skal de jo lige finde penge til at starte op....

jb1
05-03-2010, 20:29
Dobbelt kabinebesætning, varm mad, starbucks kaffe og 30-40 procent billigere priser. Ja ja - ambitionerne fejler da ikke noget, men det lyder lidt urealistisk i mine ører - hvis man både skal skrue op for service og så meget ned for priserne.

Men lad os se hvad der sker - i første omgang skal de jo lige finde penge til at starte op....

Ja, dette laater i overkant ambisioest, jeg tror det er lurere aa satse paa litt mindre service og lavere priser.

Kua
05-03-2010, 21:09
Hvor lang rullebane trenger en ATR? Kortbanenettet er det bare å glemme. Den kan fly Kirkenes, Alta, Lakselv, kanskje Vardø, Tromsø, Evenes, Bardufoss, Andøya, Bodø. Syd for Bodø er jeg ikke helt oppdatert.
Den klarer stort sett det Fokker 50 klarte i Nord Norge i sin tid. Hvordan de skal ta opp kampen med WF i en ATR er en gåte.

Redcap
05-03-2010, 22:27
Hvor lang rullebane trenger en ATR? Kortbanenettet er det bare å glemme. Den kan fly Kirkenes, Alta, Lakselv, kanskje Vardø, Tromsø, Evenes, Bardufoss, Andøya, Bodø. Syd for Bodø er jeg ikke helt oppdatert.
Den klarer stort sett det Fokker 50 klarte i Nord Norge i sin tid. Hvordan de skal ta opp kampen med WF i en ATR er en gåte.

Coastair fløy charter Tromsø - Hammerfest med ATR da de var nordpå, dog med redusert takeoffvekt.

F35Landing
05-03-2010, 22:32
Tanken er nok å gi WF konkurranse på de litt lengre kortbanene. Brønnøy, Sandnessjøen og Stokmarknes er alle lange nok for ATR, dog med redusert avgangsvekt under gitte forhold.
Men stiller meg som andre her litt undrende til Starbucks, dobbel kabinbesetning og 30-40% billigere enn WF. Det blir vel som vanlig de ansatte som trekker det korteste strået...

LN-MEH
05-03-2010, 22:41
Coastair fløy charter Tromsø - Hammerfest med ATR da de var nordpå, dog med redusert takeoffvekt.

De gjorde det ihvertfall noen ganger før de begynte å fly fast på rute 1/4-2006. Så får vi se hvordan dette prosjektet går...

MD11
05-03-2010, 23:28
Spennende nyhet dette får jeg si. Om det er marked for flere aktører på ulike strekninger i Nord Norge får tiden vise men ettersom selskapet er lansert på man tro at markedsundersøkelser er foretatt. ATR er behagelige maskiner med god komfort. Men navnevalget stiller jeg meg noe undrende til.

WestAir
05-03-2010, 23:33
Norwegian burde absolutt hatt et datterselskap som tok seg av små men lønnsomme ruter, som f.eks. Stavanger-Aberdeen.

Jumper G5
05-03-2010, 23:38
Var ikke litt av clouet med DYs forretningsmodell at det ihvertfall ikke skulle har en komplisert struktur som SAS; mens nå er det på vei mot nettverksselskapsstruktur, har "forretningsklasse"-billetter, vil ha langruter, og her synes man at de også skal ha et datterselskap som flyr små ruter?

Kua
05-03-2010, 23:58
Tanken er nok å gi WF konkurranse på de litt lengre kortbanene. Brønnøy, Sandnessjøen og Stokmarknes er alle lange nok for ATR, dog med redusert avgangsvekt under gitte forhold.
Men stiller meg som andre her litt undrende til Starbucks, dobbel kabinbesetning og 30-40% billigere enn WF. Det blir vel som vanlig de ansatte som trekker det korteste strået...
Nå tror jeg ikke WF crew er billige i drift. De nærmer seg å være lønnsledende blant flygere i Norge med schedule 7-7. Hva cabinen i WF tjener vet jeg ikke.:cool:

grindstein
06-03-2010, 00:08
Og her er en lengre artikkel ifra Vesterålen online.

http://www.vol.no/nyheter/article339830.ece

Kavkk til da jeg åpnet firefoxen for 15 min siden og så førsteoppslaget på vol ja. Denne ruten skal testes så snart den er oppe og går. Ser muligheten for å reise Maura-Sortland på ny rekordtid nå ja. Og det frister veldig.

Halvorsn
06-03-2010, 00:27
gleder meg til å se annet enn SAS (og alle deres datterselskaper) og NAX på innenlandsruter. Nå er jo Krohn Air (var det vel de het) ganske dyre på den korte strekningen de flyr, men hyggelig å se nye selskaper i ikke fult så kriserammede tider lenger :) hipp hurra!

KjetilK
06-03-2010, 00:41
Jeg har en tidligere kollega som har flydd mye ENGM-ENBN, han blir sikkert glad for dette. Det høres jo ut som en rute som trenger fly, ja, og det er unektelig ganske smart opplegg de har lagd.

Jeg lurer litt på, hvordan er økonomien i dette vs. f.eks. en ERJ-135, elns? Den kunne jo ikke fly fra ENSK, men den hadde vel klart ENBN-ENGM, gitt den beskjedne utnyttelsen av flyets rekkevidde?

sail4fun
06-03-2010, 00:45
gleder meg til å se annet enn SAS (og alle deres datterselskaper) og NAX på innenlandsruter. Nå er jo Krohn Air (var det vel de het) ganske dyre på den korte strekningen de flyr, men hyggelig å se nye selskaper i ikke fult så kriserammede tider lenger :) hipp hurra!


DOT, DAT, Vildand ?

TG923
06-03-2010, 01:09
Tanken er nok å gi WF konkurranse på de litt lengre kortbanene. Brønnøy, Sandnessjøen og Stokmarknes er alle lange nok for ATR, dog med redusert avgangsvekt under gitte forhold.


Er ingen av disse flyplassene anbudsruter?

Skyhigh
06-03-2010, 01:39
Navnet i seg selv kan jo i forbifarten gi inntrykk av å være et commuter-/datterselskap av NAS.

Enig her.
Hvis man ser på at styrelederen er flyver i NAS, er jo dette en nærliggende tanke.

Uttalelsene på at de ikke skal konkurrere med NAS er jo forståelig i den sammenheng og de kan jo ikke komme inn på anbudsrutene rent umiddelbart.

At Skånevik i denne forbindelse ikke vet hva hun skal svare på direkte spm om dette, kommer derimot som en overaskelse på undertegnede, da NAS uten unntak har kommet med uttalelser umiddelbart om det skulle være noe spesielt. "komme tilbake" er vel noe som knapt eksisterer hos NAS i denne forbindelse.

Den umiddelbare tanken som slo meg var at dette er godkjent av ledelsen i NAS, for å teste ut ideen om mondre fly på mindre flyplasser, da NAS vil prøve å "slå til" mot WF, som tjener gode penger på sitt rutenett.
Hvis dette lykkes, tror jeg man vil se at NAS går inn som aksjonær for senere å evnt kjøpe dette selskapet.
Dermed er NAS inne på de mindre flyplasser.

Kall det hva du vil, men i mine øyne er dette et forsøk på skjult oppstart av "kortruter" fra NAS sin side.

gustavf
06-03-2010, 03:06
Er ingen av disse flyplassene anbudsruter?

Joda, alle de aktuelle flyplassene betjenes av anbudsruter. At Gardermoen (eller en annen flyplass) har anbudsruter, betyr imidlertid ikke at andre ikke kan fly ruter på Gardermoen på kommersiell basis.

MartinL
06-03-2010, 03:20
Moro om dette kommer paa vingene. Dersom NAS har noe med dette aa gjoere, tror jeg de gjoer lurt i aa offentlig fristille seg mest mulig fra disse planene for saa aa kjoepe seg opp dersom det blir en suksess!

catocontrol
06-03-2010, 07:23
Jeg tror ikke dette er et samarbeid med NAS. I såfall ødelegger de for seg selv, ved æ etablere seg på Skagen.

TG923
06-03-2010, 07:25
Joda, alle de aktuelle flyplassene betjenes av anbudsruter. At Gardermoen (eller en annen flyplass) har anbudsruter, betyr imidlertid ikke at andre ikke kan fly ruter på Gardermoen på kommersiell basis.

Merkelig at staten tillater kommersielle ruter som undergraver trafikkgrunnlaget på anbudsrutene.

Jens W
06-03-2010, 08:11
Merkelig at staten tillater kommersielle ruter som undergraver trafikkgrunnlaget på anbudsrutene.
Nå husker ikke jeg helt 100% hvordan anbudsutlysningen er formulert og beskrevet på akkurat det her, men jeg mener å tro at det er adgang for andre å starte kommersielt, da man anser at om et selskap velger å se potensiell lønnsomhet i det, så er behoved for subsidier fra staten borte.

Det skal dog sies at det ikke er flyplassene som er "anbud", men strekningene. BNN-OSL f.eks kan fint flys av hvem som helst.

Tally-Ho
06-03-2010, 09:26
Planene for dette har vel vært kjente for en del, en stund. Selv skrev jeg om dette på forumet her i sommer/høst, og allerede da var det ATR som var blinket ut.

Som jeg ble forelagt saken den gang, ser man for seg trafikk med høy frekvens, bedre utnytting av flåten enn WF, og selvfølgelig en slank og streamlinet organisasjon.

Den gang ble en viss trønder med navn Reitan trukket inn i investordebatten, men vet ikke om han spiller i bakteppet her nå...

Skulle det vise seg at dette nye selskapet kommer på vingene, og skulle de så mye som touche innom markedet til DY, vil nok styreleder få beskjed om å finne en annen arbiedsplass enn nettopp i DY - slik praksis er i denne businessen.
For meg ser det ikke ut som om DY stå bak dette, men Kjos kan jo ha "velsignet dette", og ev. på sikt trekke inn selskapet som et "mateselskap"...

Helt åpenbart at WF her kan få en seriøs konkurrent. Den første seriøse utfordrer på et ellers nærmest "vernet marked".

Tally-Ho

FlightDeck
06-03-2010, 09:56
Norwegian burde absolutt hatt et datterselskap som tok seg av små men lønnsomme ruter, som f.eks. Stavanger-Aberdeen.

Ja, for på den ruten er det jo ingen operatører allerede. Stavanger-Aberdeen er slettes ingen liten rute heller - og Norwgian "mainland" kommer sikkert til å starte den etter hvert. Selskapet kommer til å bli helt desperate etter mulige ruteprosjekter når nye 737-800 stadig kommer inn i flåten.

catocontrol
06-03-2010, 10:04
Planene for dette har vel vært kjente for en del, en stund. Selv skrev jeg om dette på forumet her i sommer/høst, og allerede da var det ATR som var blinket ut.

Som jeg ble forelagt saken den gang, ser man for seg trafikk med høy frekvens, bedre utnytting av flåten enn WF, og selvfølgelig en slank og streamlinet organisasjon.

Den gang ble en viss trønder med navn Reitan trukket inn i investordebatten, men vet ikke om han spiller i bakteppet her nå...

Skulle det vise seg at dette nye selskapet kommer på vingene, og skulle de så mye som touche innom markedet til DY, vil nok styreleder få beskjed om å finne en annen arbiedsplass enn nettopp i DY - slik praksis er i denne businessen.
For meg ser det ikke ut som om DY stå bak dette, men Kjos kan jo ha "velsignet dette", og ev. på sikt trekke inn selskapet som et "mateselskap"...

Helt åpenbart at WF her kan få en seriøs konkurrent. Den første seriøse utfordrer på et ellers nærmest "vernet marked".

Tally-Ho

Ja men med en gang det er snakk om Osloruter, stjeler de fra NAS. Skagen-Brønnøysund-Gardis stjeler NAS passasjerer fra mange flyplasser.

Jumper G5
06-03-2010, 11:00
Det er alltid spennende med nye konkurrenter, og å se hvilke løsninger de velger for å komme inn på markedet. Men når verken Guard Air, Arctic Air, NAS eller Kato Air har klart å ha svarte tall på ruter i kortbanesegmentet, blir det spennende å se hvordan Norwegian Express skal gjøre det med dobbel bemanning i kabinen (Arctic, Kato og Guard var uten kabinbesetning i det hele tatt) og med lønninger som må antas å skulle være konkurransedyktige med Widerøe, Lufttransport og Norwegian, dersom det skal være norske piloter med et visst kompetansenivå i cockpit. Om det ikke skal være norske piloter med et visst kompetansenivå, men en mer "roterende" løsning operatører som f eks hos Vildanden, blir nok kostnadsnivået på personellsiden lavere. Det blir interessant å følge utviklingen, enten den går mot "gullnivå i banken" eller mot "skifteretten".

STARSHIP 2
06-03-2010, 11:25
Men når verken Guard Air, Arctic Air, NAS eller Kato Air har klart å ha svarte tall på ruter i kortbanesegmentet

Såvidt jeg forstår så tjente KATO til tider store penger på anbudsrutene. Men jeg har ikke så stor tro på ruter i N-Norge utenfor anbudene, men lykke til :)

Jostein
06-03-2010, 16:06
Kavkk til da jeg åpnet firefoxen for 15 min siden og så førsteoppslaget på vol ja. Denne ruten skal testes så snart den er oppe og går. Ser muligheten for å reise Maura-Sortland på ny rekordtid nå ja. Og det frister veldig.

I min verden er direkteruter UTEN mellomlandinger!!!

Så...hvordan du skal få til en rekordtid med propellfly og mellomlanding synes jeg høres merkelig ut :8:

Martin
06-03-2010, 16:14
I min verden er direkteruter UTEN mellomlandinger!!!

Så...hvordan du skal få til en rekordtid med propellfly og mellomlanding synes jeg høres merkelig ut :8:

Han skal da ikke mellomlande? Selskapet planlegger direkterute mellom Stokmarknes og OSL. Maura ligger ca. 15 minutter med bil/30 minutter med buss fra OSL, og Sortland ligger ca. tilsvarende fra Stokmarknes.

Selv om det går med propellfly, vil jeg vel tro at det blir en raskere vei til Vesterålen enn å fly SK/WF via BOO?

Olebno
06-03-2010, 16:48
Såvidt jeg forstår så tjente KATO til tider store penger på anbudsrutene. Men jeg har ikke så stor tro på ruter i N-Norge utenfor anbudene, men lykke til :)

Den er vel ikke helt rett. Det Kato tjente "store" penger på var Caravan flyvningen for VG/Dagbladet.

Jens W
06-03-2010, 16:53
I min verden er direkteruter UTEN mellomlandinger!!!


Men det er i din verden. I resten av verden er en direkterute uten bytte av fly men med mellomlanding.
Uten mellomlanding kalles "non stop" :)

JoeW
06-03-2010, 17:32
Jeg antar det har gått litt fort hos DN...

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1854250.eceLeaser fly
For å begrense kapitalbehovet skal selskapet inngå leasingavtaler på Airbus-fly. Flyvedlikehold og opplæring og trening av besetningen skal settes ut til eksterne leverandører.

Jostein
06-03-2010, 17:38
Han skal da ikke mellomlande? Selskapet planlegger direkterute mellom Stokmarknes og OSL. Maura ligger ca. 15 minutter med bil/30 minutter med buss fra OSL, og Sortland ligger ca. tilsvarende fra Stokmarknes.

Selv om det går med propellfly, vil jeg vel tro at det blir en raskere vei til Vesterålen enn å fly SK/WF via BOO?

Martin.

Du må lese det som står på VOL før du uttaler deg om at det IKKE er mellomlanding.
Det står:"- Vi har i all stillhet gjort analyser som viser at med dagens lengde på rullebanen på Stokmarknes, så kan vi frakte 27 passasjerer fra Stokmarknes, gjøre én mellomlanding - trolig i Brønnøysund - hvor flyet fylles helt opp, og så lande i Oslo. Hele flyturen gjøres unna på rundt to timer og 25 minutter.

Kombinasjonen WF/SAS bruker 2:28 i henhold til tidtabell. Så den helt store rekorden ser jeg ikke for meg her.

Jeg vet godt hvor både Maura og Sortland ligger(kommer fra Vesterålen), men det har da ingen ting med flytiden å gjøre. :headbang

Jostein
06-03-2010, 17:42
Men det er i din verden. I resten av verden er en direkterute uten bytte av fly men med mellomlanding.
Uten mellomlanding kalles "non stop" :)

Ok.
Så neste gang jeg flyr melkeruten på vestlandet kan jeg si til passasjerene:
"Vi flyr nå direkte Værnes....skal bare innom Flesland og Vigra først"

Er det direkte??? :headbang

LN-MOW
06-03-2010, 17:56
En direkterute har gjennomgående rutenummer, men kan godt ha mellomlanding.

En nonstoprute har ingen mellomlanding.

Dette er bransjestandard, uansett hvordan du oppfatter det

Jostein
06-03-2010, 18:04
En direkterute har gjennomgående rutenummer, men kan godt ha mellomlanding.

En nonstoprute har ingen mellomlanding.

Dette er bransjestandard, uansett hvordan du oppfatter det

Du kan gjerne kalle det "bransjestandard"
Et ord er norsk....det andre engelsk.

Den vanlige passasjer som skal bestille sin billett tolker begge ordene på nøyaktig samme måte: "UTEN MELLOMLANDING"

Men.....nå skal jeg slutte å kverrulere!

Fortsatt god helg til ALLE ;)

JoeW
06-03-2010, 18:05
Du kan gjerne kalle det "bransjestandard"
Et ord er norsk....det andre engelsk.

Den vanlige passasjer som skal bestille sin billett tolker begge ordene på nøyaktig samme måte: "UTEN MELLOMLANDING"

Men.....nå skal jeg slutte å kverrulere!

Fortsatt god helg til ALLE ;)

Når du bestiller billett på internett hos Widerøe står det vel som en direkte flight, med en note om "x antall tekniske mellomlandinger" - hvis jeg husker rett?

STARSHIP 2
06-03-2010, 18:19
Den er vel ikke helt rett. Det Kato tjente "store" penger på var Caravan flyvningen for VG/Dagbladet.

"På sluttten av" ENBO-ENNK var det stor fortjeneste pga. forbedrede vilkår fra staten. Tidlig tjente de vel hvertfall godt på Caravan-produksjonen..

Noen med kunnskap om ATR42 som kan svare på hvilke restriksjoner de må ha på Skagen? Brønnøy er vel grei da den er like lang som Sørstokken (der Coast air har fløyet mye ATR..) og Florø.

RWY27: TORA, ASDA og TODA: 829m. LDA 799m
RWY09:TORA, ASDA, TODA: 889. LDA 829m
Kilde AIP Norge (http://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/AD/ENSK/EN_AD_2_ENSK_2-1_en.pdf)

Selv syntes jeg dette høres kort ut for en ATR, men jeg er ingen ekspert..

grindstein
06-03-2010, 19:11
Kombinasjonen WF/SAS bruker 2:28 i henhold til tidtabell. Så den helt store rekorden ser jeg ikke for meg her.

Det kommer alt ann på hvor heldig man er med conection i Bodø. Er vel ca 30% av alternativene mellom Gardermoen og Skagen som gir en reisetid ned på 2t28minutter. Enkelte ganger har jeg faktisk spart reisetid og penger med og fly OSl-TOS-SKN framfor OSL-BOO-SKN. Og grunnen er at ruta mellom BOO-SKN-BOO har for dårlig kapasiet på de mest vanlige conction tidspunktene, og disse blir veldig tidlig utsolgt, eller koster en formue (4300 eller mer)

grindstein
06-03-2010, 19:19
"På sluttten av" ENBO-ENNK var det stor fortjeneste pga. forbedrede vilkår fra staten. Tidlig tjente de vel hvertfall godt på Caravan-produksjonen..

Noen med kunnskap om ATR42 som kan svare på hvilke restriksjoner de må ha på Skagen? Brønnøy er vel grei da den er like lang som Sørstokken (der Coast air har fløyet mye ATR..) og Florø.

RWY27: TORA, ASDA og TODA: 829m. LDA 799m
RWY09:TORA, ASDA, TODA: 889. LDA 829m
Kilde AIP Norge (http://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/AD/ENSK/EN_AD_2_ENSK_2-1_en.pdf)

Selv syntes jeg dette høres kort ut for en ATR, men jeg er ingen ekspert..

Her kan du se hva den trenger på max start vekt: http://en.wikipedia.org/wiki/ATR_42#ATR_42-500

Med 27 pasaasjerer ifra Skagen og fuel kun ned til BNN skulle nok dagens bane holde. Men dette regner jeg med at selskapet har kontrol på.

ENGM RAMP
08-03-2010, 19:11
Ifølge nyhetene på Radio Norge nettopp nå så truer Norwegian med å trekke Norwegian Express for retten om de ikke snarest endrer navnet på selskapet.....

FlightDeck
08-03-2010, 20:18
Ifølge nyhetene på Radio Norge nettopp nå så truer Norwegian med å trekke Norwegian Express for retten om de ikke snarest endrer navnet på selskapet.....

Norwegian Air Shuttle har ingen rett til å bruke 'Norwegian' alene, alle kan i utgangspunktet bruke det. Likevel skjønner jeg godt at Norwegian reagerer på dette - og jeg fatter ikke hvorfor folka bak Norwegian Express ikke har hatt bedre fantasi. Både 'Norwegian' og 'Express' er veldig oppbrukt, hva med å være litt kreative?

Nå er for øvrig nettsidene oppe: http://noex.no/ - godt med skrivefeil på den siden, ja ... :)

LN-MOW
08-03-2010, 20:23
Huff .. skal man bli tatt seriøst, får man ihvertfall stave riktig. Pinlig.

sukram
08-03-2010, 20:44
Vi får håpe den første utgaven av nettsidene er høyst foreløpig, noe den forøvrig bærer preg av å være. Når selskapet er oppe og igang bør innholdet oppgraderes flere hakk.

That said, det er flust av selskaper der ute som presenterer seg særdeles slett på internett. Flyselskap inkludert. Skriveleifer florerer, dessverre.

FlightDeck
08-03-2010, 20:48
Huff .. skal man bli tatt seriøst, får man ihvertfall stave riktig. Pinlig.

"Nytt Norskt flyselskap etablert" :70:

Polaris
08-03-2010, 20:57
Generelt bryr jeg meg ikke mye om skrivefeil, men med mindre man har minoritetsbakgrunn eller er fjorten år gammel så burde man ha evner til å unngå t-endelser... :p

Uansett, til poenget: "Norwegian Express vil, for å begrense kapitalbehovet inngå lease avtaler på fly fra EADS (Airbus)."

Har ATR-flyene en connection med Airbus? I så fall hvilken? :)

(Forøvrig nok et eksempel på skrivefeil, hvor er slutten på bisetningen?)

IL-2
08-03-2010, 21:02
Enig i det der om både navnet og skrivefeilene på heimesida til selskapet.

De kunne jo prøve seg på det så mang en gang mislykka prosjektet: ruter på tvers av landegrensene på Nordkalotten, haha.

Spøk til side, burde det ikke være marked for å opprette flere direkteruter fra Tromsø? Da tenker jeg først og fremst på Stockholm og Helsinki.

Scandinavian
08-03-2010, 21:07
Polaris, EADS eier ATR og Airbus. Det er vel eneste connection?

sukram
08-03-2010, 21:08
Spøk til side, burde det ikke være marked for å opprette flere direkteruter fra Tromsø? Da tenker jeg først og fremst på Stockholm og Helsinki.

Godt mulig, men det er vel neppe det disse karene har startet selskap for å gjøre. Har mer tro på at andre aktører eventuelt starter opp noe slikt. TOS-ARN går forøvrig som sommerrute betjent av SAS. Helsinki er vel mest aktuelt å sette opp som sommerrute den óg, kan bli tynt belegg på en slik rute utover vinteren. Har vært spekulert flere ganger om Finnair eller Norwegian skal/vil komme med en slik rute, men det har enn så lenge blitt med spekulasjonene. Men her beveger vi oss nok litt OT.

Velkommen til forumet, forresten!

Polaris
08-03-2010, 21:12
Polaris, EADS eier ATR og Airbus. Det er vel eneste connection?

Så det er eierskap altså? Var litt merkelig ordlegging da, siden det står "EADS (Airbus)". Begynte å lure på om Airbus "eide" ATR.

Scandinavian
08-03-2010, 21:23
EADS er eierselskapet til Airbus og det meste annet av luftfart i Europa.
http://en.wikipedia.org/wiki/EADS

laurenz
08-03-2010, 23:35
Norwegian Air Shuttle har ingen rett til å bruke 'Norwegian' alene, alle kan i utgangspunktet bruke det.

Det er over 700 foretak i enhetsregisteret som har Norwegian i navnet. Men med tanke på at dette er i samme bransje så er det forståelig at NAX reagerer. Men mann kan jo også snu på saken å spøre seg hvorfor Norwegian Air Shuttle har valgt å bruke et så generelt begrep som merkevare.

IL-2
09-03-2010, 05:20
Jeg vet ikke hva NE har tenkt, men burde i alle fall være enklere å få nok belegg på ATR-en enn på Boeing 737 :) . Når det gjelder Helsinki, så synes jeg mye taler for at det burde la seg gjøre å fly dit med mindre fly: mange finlendere i Nordnorge, reisende til Baltikum (spesielt sia airBaltic har ødelagt for seg sjøl i forhold til kundene i Tromsø gjennom kanselleringer og utmelding av EuroBonus). Finair kommer aldri til å fly på Tromsø, de er i lomma på turistbransjen i nord-finland som ikke har noen interesse i at folk drar til feil side av grensa i nord. Dette er kanskje litt OT, men sia det er et nytt selskap som skal fly ATR, synes jeg likevel det er relevant å tenke høyt om hva man kunne ønske seg av et slikt selskap.

tiemand
09-03-2010, 10:36
Det er nok ganske relevant at styreleder i dette nye selskapet er ansatt i Norwegian. Antar han får noen spørsmål fra arbeidsgiver.

PerFugl
09-03-2010, 14:48
Fra VG; Norwegian truer med rettssak: http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=598443

(VG Nett) Et nytt nordnorsk flyselskap har tatt navnet Norwegian Express. Det vil ikke Norwegian Air Shuttle akseptere.

O_K_
09-03-2010, 15:55
Jeg kan ikke forstå hva problemet til Norwegian Air Shuttle er. Det er haugevis med andre sellskap som starter på Norwegian og kan assosierers med reisevirksomhet i langt større grad enn Norwegian Express.

Her er noen eks fra brreg.no
NORWEGIAN TRANSPORT NETWORK AS 3013 DRAMMEN
NORWEGIAN TRANSPORT NETWORK HOLDING AS 3013 DRAMMEN
NORWEGIAN TRAVEL CENTER AS

Så fant jeg et par jeg måtte ta med når latteren brøt løs
THE NORWEGIAN GIRL Jannicke Langseth Kaardahl
THE NORWEGIAN STUD - HERADSBYGD STUTTERI AS

Jumper G5
09-03-2010, 16:06
Ettersom det ikke er uvanlig å bruke "Express"-navnet for underliggende eller samarbeidende flyselskaper som i samarbeid med et større flyselskap flyr mindre materuter for det, er det naturlig at Norwegian ikke setter pris på navnevalget. "Nordnorge-ekspressen" ville neppe ha blitt reagert på av Norwegian, heller ikke Polar Express, Arctic Express e.l.

Hadde man kalt seg Norwegian Commuter, ville man kunne argumentert på samme måte som O-K og flere, men med overføringsbetydningen fra f eks SAS Commuter, er det naturlig at de ville ha reagert også der. La oss si at nettsiden norwegian.as eller norwegian.com var ledig; det kunne kanskje teknisk sett vært lovlig, men for et annet flyselskap å bruke den ville allikvel kunne bestrides av en saksøker for brudd på varemerkeloven siden produktene som selges er meget tett beslektet, eller kan bli det i fremtiden.
http://en.wikipedia.org/wiki/Delta_Express
http://en.wikipedia.org/wiki/Continental_Express

Twin Otter
09-03-2010, 16:21
Så dersom ledelsen i det nystartede selskapet bøyer av, hva blir da det nye navnet på "Norwegian Ekspress"? Forslag?

Jumper G5
09-03-2010, 16:28
"Scandinavian Air Shuttle"?

LN-KGL
09-03-2010, 16:31
Noway Express?

wf145
09-03-2010, 16:33
Midnight-sun Express

Olebno
09-03-2010, 16:36
"Scandinavian Air Shuttle"?

You must be joking ?:confused:

MartinL
09-03-2010, 16:44
Hmmmm, er det bare jeg som synes at forslag til booking layout på nettsiden er meget lik et annet selskap?

Jumper G5
09-03-2010, 16:56
You must be joking ?:confused:

Ja, ka du trur?

Twin Otter
09-03-2010, 17:03
Hva med Nordfly?

Glenn
09-03-2010, 17:04
Snowman Express :colgate:

O_K_
09-03-2010, 18:04
Norwegian Speed...

Tja, eller hva med Norwegian SNAP

Apollo
09-03-2010, 18:12
NOEX hadde vel i utgangspunktet forhåpninger om et samarbeid med NAS, noe som har vært vurdert, men ingen avtale er tilsynlatende inntruffet. Den smarte løsningen for NAS er å la lokale investorer bidra med oppstartskostnader for så å overta NOEX for en symbolsk sum når selskapets regnskap tilsier det, og derav har man skaffet seg et feeder-selskap uten å ha utsatt seg for økonomisk risiko. Når man ser at styrelederen for NOEX er ansatt i Norwegian, så er jo dette en nærliggende slutning.

IL-2
09-03-2010, 19:11
for skikkelig å irritere Norwegian burde de jo ta navnet Norwegian Airlines System :D

Twin Otter
09-03-2010, 19:40
Syns det hadde vært på sin plass å gi selskapet et nytt og friskt navn. Et navn som ikke nødvendigvis har tilknytning til noe "norsk" i seg. Hva med:

Airlink North

sail4fun
09-03-2010, 19:51
Syns det hadde vært på sin plass å gi selskapet et nytt og friskt navn. Et navn som ikke nødvendigvis har tilknytning til noe "norsk" i seg. Hva med:

Airlink North


Norlink .... , nei tatt den også...

IL-2
09-03-2010, 19:55
Nor Air/Norfly/e.l.? (NORge, NORway, NORwegen, NORuega + NORd, NORth, NORd, NORte)

Slik ville navnet representere både Nord og Norge på alskens språk. For ordens skyld, det jeg tok med her var henholdsvis norsk, engelsk, tysk og spansk.

MartinL
09-03-2010, 20:50
Norsk eksperess!

O_K_
09-03-2010, 23:04
Norsk Snøggflysellskap...

TCAS
10-03-2010, 02:25
Spennende med nye selskaper, men jeg klarer ikke helt skjønne konseptet.

I en operasjon hvor de vil få problemer i forhold til vektbegrensninger, velger de altså å fly med 2 kabinansatte og varmmat/catering. Hvorfor det? Det er jo bare ekstra vekt å dra med seg. Er det viktigere med ekstra service enn å få frem pax og bagasje? Eller har de en plan om å sette igjen den ene kabinansatte i de tilfeller hvor de sprekker på vekt? :) Og hvem er det egentlig som har så stort behov for ekstra service i en ATR? Hvor mye ekstra service er det egentlig mulig å gi et lite fly som ATR? Dobbelt antall smil....that´s it? Og hvorfor skal pax være med på å betale for en service de mest sannsynlig ikke er så interresert i, eller har behov for? Det strider jo litt med normale konsepter i "alle" andre selskaper. Å betale for ekstra kabinbesetning i et så lite fly som ATR42 klarer jeg ikke helt skjønne poenget med.

Og dette med varmmat og catering ut fra plasser som SKN og BNN. Hvor økonomisk er det? Disse plassene har ikke noe apparat for slikt i dag. Skal det bygges opp en egen organisasjon for å tilby noe slik med 1 daglig avgang? Og hva med handling? Hvem skal ta seg av det? Widerøe er vel det mest nærliggende....?

I min noe enkle økonomihjerne klar jeg ikke å se hvordan dette skal medføre 30-40% lavere billettpriser enn det som allerede finnes i markedet i dag.

I likhet med Apollo hørte jeg snakk om DY, regional og ATR tidlig i fjor høst. Det gikk da rykter om det både fra Luftfartstilsynet og internt hos DY. Siden en av gründerne i Norwegian Express viser seg å være ansatt begge steder, så er det vel ikke så rart. Og jeg er ikke forundret hvis Kjos på et eller annet tidspunkt har hatt en finger med i spillet (så dette er ikke noe nytt for DY), men nå i stedet velger å la andre ta oppstartsrisikoen og så får heller DY komme på banen dersom prosjektet viser seg levedyktig. DY har mange nok hester å satse på med sin kraftige vekst med dagens operasjon (og utfordringer i DK), samtidig som de planlegger IC.
Skal man tenke litt konspiratorisk, så kan man jo se for seg at det hele er et godt planlagt spill fra DY og Norwegian Express sin side. DY later som de ikke kjenner selskapet, Norwegian Express går frem på samme måte som Kjos; de skal redde folk i nord fra "monopolhelvete", alle skal fly billig, man skal fly billig mellom plasser man aldri trodde man kom til å fly mellom (som SVJ-KNN som de selv har nevnt), DY truer med rettsak, det blir oppmerksomhet i media…og plutselig er Kjos på banen og sier "Slike folk med utradisjonelle tanker vil vi samarbeide med - vi kjøper sjappa!" :) Men alt tyder vel på at konseptet foreløpig er altfor langt fra noe som Kjos ville ha startet opp!

Uansett - lykke til! Man skal aldri slå noen i bakken før de har forsøkt å vise muskler :) Det gjenstår bare å se om de klarer å finne pengene, og 20 millioner er vel ikke noe som holder i all evighet inn til 2012 hvor de skal være på plass i hele Nord-Norge fra TRD til KKN.

IL-2
10-03-2010, 15:05
hele Nord-Norge fra TRD til KKN.

Fra BNN trur jeg heller vi sier

TCAS
12-03-2010, 23:21
Og hvorfor har Norwegian Express plutselig fjernet bildeanimasjonen de hadde på forsiden av websidene sine? Jo, fordi alle bildene var stjålet og brukt uten tillatelse. Godt jobba!

IL-2
13-03-2010, 22:35
En anna ting det sikkert hadde vært marked for (dersom det er mulig) er å fly til Rygge/Torp til tider som korresponerer noen lunde med Ryanair sine ruter, for det gjør ikke Norwegian fra Tromsø/Bodø til Rygge eller Widerøe om sommeren til Torp.

TCAS
17-03-2010, 10:32
Norwegian Express velger å skifte navn: http://www.ht.no/incoming/article342363.ece

Wig-wag
17-03-2010, 10:36
Norwegian Express velger å skifte navn: http://www.ht.no/incoming/article342363.ece


Hmmm.....
Lurer på om American Airlines noengang har saksøkt American Express...?:p

Someone
17-03-2010, 10:37
Hmmm.....
Lurer på om American Airlines noengang har saksøkt American Express...?:p

Et vesentlig forskjell....American Express driver ikke flyselskap ;)

O_K_
17-03-2010, 11:47
Et vesentlig forskjell....American Express driver ikke flyselskap ;)

Tja, de har i alle fall bra sammarbeide med de fleste flysellskap, med co-branding på frequent flyer programmene.

Desk pilot
24-03-2010, 23:45
En liten motbakke som skal forseres: Hjelpemidlene er nytt navn, redusere startfinansieringen og vurdere eldre versjon av ATR.

www.helgeland-arbeiderblad.no/nyheter/article5039876.ece (http://www.helgeland-arbeiderblad.no/nyheter/article5039876.ece)

Someone
24-03-2010, 23:52
– Dette er en litt eldre flymodell og vi skal prøve å se om vi klarer å skaffe til veie 10 millioner kroner dersom banken garanterer for fem millioner kroner, sier styrelederen.

Hvor mange uker varer 15 millioner for et flyselskap med en ATR?

TCAS
25-03-2010, 10:04
Hvordan er praksisen for å selge seg inn til investorer egentlig? Tar de ikke engang kontakt med selskaper de ønsker på eiersiden? Det virker ikke slik på følgende uttalelse om Torghatten som de hadde øverst på listen sin:

– Vi har ikke hørt noe direkte fra Torghatten, men vi har hørt av andre at de ikke skal være interessert, sier Aspen.

Someone
25-03-2010, 10:07
Hvis det det stemmer at de sitter og tror investorer skal ta kontakt med dem.....da ønsker jeg de glade amatører lykke til :rolleyes:

Hvis man ønsker investorer er man normalt nødt til å være proaktive og oppsøke investoren selv

TCAS
25-03-2010, 10:11
Hvis de går fra ATR42-500 til -320, så går også performance og cruise speed ned. Hva vil det ha å si for økonomien i prosjektet i forhold til avgang fra SKN med blokkerte seter, samt for cruise speed?

http://en.wikipedia.org/wiki/ATR_42

ATR 42-320
The -320 was an improved version of the -300 powered by PW121 engines (1900 shp). It was designed to have better performance especially in hot and high conditions (i forhold til -300).

ATR 42-500
It has six-bladed propellers turned by PW127E engines rated at 2,400 shp (1,800 kW) for improved hot and high performance and greatly increased cruise speed. The engines are flat rated for +45C. Propellers are completely electrically controlled and composite material. It also has an increased maximum takeoff weight, allowing for more cargo and greater range (up to 1,500 nm).

Jumper G5
25-03-2010, 23:08
Hvor mange uker varer 15 millioner for et flyselskap med en ATR?

I de fleste tilfeller innen luftfart varer de kortere enn pengenes eiere hadde håpet. Om akkurat det er bra eller mindre bra, får være en funksjon av sikkerheten, kvaliteten og redeligheten selskapet klarer å levere.

IL-2
26-03-2010, 17:47
nettsida http://noex.no/ har vært nede ei stund nå, ser unektelig veldig bra ut for dette selskapet

LN-AØR
26-03-2010, 19:04
nettsida http://noex.no/ har vært nede ei stund nå, ser unektelig veldig bra ut for dette selskapet

Når selskapet nå skal bytte navn, er det jo ikke unaturlig at siden legges ned til man har funnet nytt navn, design osv.

LN-TIB
27-03-2010, 00:33
Litt inside info. Siden er tatt ned inntil videre pga navnebyttet. Prosessen går videre, men det vil ikke komme mer før navn og lignende er på plass. Kan love at dette ser faktisk veldig spennende ut!

FlightDeck
27-03-2010, 11:39
I følge Facebook-gruppen til selskapet blir første del av navnet "Flig" - nye bokstaver kommer hver dag ...

TCAS
30-03-2010, 12:18
Da har man kommet til "fligh", og de mener det skal være et veldig kreativt navn....kan vel ikke starte på noe annet enn Flight akkurat? :) Egentlig skulle pressemelding ha kommet forrige uke, men nå sier de etter påske.

De som har dødtid i påsken kan jo forsøke å avsløre det nye navnet ved å søke seg frem til mulige registrerte domenenavn, for det burde de allerede ha registrert. Det har foreløpig ikke blitt registrert navnendring i brreg.no.

OJB
30-03-2010, 13:00
I de fleste tilfeller innen luftfart varer de kortere enn pengenes eiere hadde håpet. Om akkurat det er bra eller mindre bra, får være en funksjon av sikkerheten, kvaliteten og redeligheten selskapet klarer å levere.

I second that statement!

LN-MOW
30-03-2010, 14:20
Da har man kommet til "fligh", .

Som 'fly' som i 'flue' eller 'doegnflue' ?? :drunk:

Hva er det som gjoer at enkelte synes de er geniale med ordspill paa engelsk mens de har spraaket som morsmaal bare synes det er teit?

Fligh - Feel ... hva blir det neste?

Keypoint
30-03-2010, 16:26
Som 'fly' som i 'flue' eller 'doegnflue' ?? :drunk:

Hva er det som gjoer at enkelte synes de er geniale med ordspill paa engelsk mens de har spraaket som morsmaal bare synes det er teit?

Fligh - Feel ... hva blir det neste?

Det er ikke det ferdige navnet... Fligh er de 5 første bokstavene, mangler fremdeles 2 ;)

LN-MOW
30-03-2010, 16:52
Nå ble jeg skikkelig beroliget ..... :rolleyes:

Spantax
30-03-2010, 17:11
Det er ikke det ferdige navnet... Fligh er de 5 første bokstavene, mangler fremdeles 2 ;)

Sikker på at den siste er en bokstav? Tenker vi lander på Flight1, jeg.

*Sukk*

Jens W
30-03-2010, 17:12
Et reklamebyrå i Harstad ("Chili Harstad AS") registrerte "flight2.no" for en uke siden.
Det er vel akkurat passe uorginalt til at det må være det.

HMWK
30-03-2010, 20:32
Hva skal man si......

flyKSU
30-03-2010, 23:37
Hva er det som gjoer at enkelte synes de er geniale med ordspill paa engelsk mens de har spraaket som morsmaal bare synes det er teit?


Flight2.com... Flygning10l.no? Blir liksom ikke det samme, sett bort fra at begge er kjedelige... :rolleyes:

Polaris
31-03-2010, 00:57
Jeg som håpet på "flighty" :colgate:

slankebrusmannen
31-03-2010, 01:50
Jeg som håpet på "flighty" :colgate:

Flight-X kunne kanskje vært noe? IATA XX er ledig, så vidt jeg kan se... (Men ikke ICAO XXX.)

WF-380
31-03-2010, 18:37
Stemmer for Flight 101!

trimmet Opel Ascona
01-04-2010, 11:42
Jeg som hadde håpet at de ville lande på "Flights" som i Fleksnes som drev med flights.
En klassiker.

IL-2
11-04-2010, 06:54
Gøte Aspen meldte før helga på FB-gruppa til "noex" at de har avholdt generalforsamling og at han skal komme med mer informasjon snart. Noen som har hørt noe?

IL-2
30-04-2010, 05:28
Noen som vet om det skjer noe mer med dette?

tiemand
30-04-2010, 09:14
De skal kanskje bli feeder for FeelAir.

TCAS
30-04-2010, 09:59
De skal kanskje bli feeder for FeelAir.

Seriøst?

Feeder fra Skagen og Brønnøysund? :)

CK
30-04-2010, 15:52
Et reklamebyrå i Harstad ("Chili Harstad AS") registrerte "flight2.no" for en uke siden.
Det er vel akkurat passe uorginalt til at det må være det.

Da kan de jo henge seg på de like orginale (og fullstendig tullete navnene)
Jet2
Manx2
....

nesten like morsomt som Megler1, Sparebank1, Apotek1 etc....:headbang

laurenz
01-05-2010, 15:02
Da kan de jo henge seg på de like orginale (og fullstendig tullete navnene)
Jet2
Manx2
....

nesten like morsomt som Megler1, Sparebank1, Apotek1 etc....:headbang

Kan gjerne fortsette lista med Anlegg AS, ServiceSenteret AS og de aller fleste med "Norsk" i selskapsnavnet.
Beklager avsporing.

Men syns dette minner og ligner litt vel mye om nettsiden Fly2.no

catocontrol
20-05-2010, 23:00
Gøte Aspen har via Facebook offentliggjort det nye navnet.

North Express

LN-MOW
20-05-2010, 23:14
*gisp* :lol:

Trety
21-05-2010, 01:37
Men når kan vi realistisk sett forvente å se dem i lufta da?

IL-2
28-05-2010, 04:09
Mr. Aspen:

"Jeg skulle gjerne gitt dere mer informasjon, men vi har nådd flere milepæler i det siste som gjør at vi står... nei, jeg har lyst til å si det.. men kan ikke. Navnet blir North Express og fargen er fortsatt orange. Vi har sett flyet!!! nei nå slutter jeg før jeg avslører noe"

FlightDeck
28-05-2010, 11:55
Mr. Aspen:

"Jeg skulle gjerne gitt dere mer informasjon, men vi har nådd flere milepæler i det siste som gjør at vi står... nei, jeg har lyst til å si det.. men kan ikke. Navnet blir North Express og fargen er fortsatt orange. Vi har sett flyet!!! nei nå slutter jeg før jeg avslører noe"

Ah, seriøsiteten tar nesten overhånd.

LN-GBM
28-05-2010, 12:36
Høres ut som en overivrig tenåring som har sluppet løs på facebook mens foreldrene ikke er hjemme... tihihi.....

Hvor er utsagnet hentet fra? For hvis dette skal være representativt for selskapets kommunikasjon så sier det litt om seriøsiteten.

IL-2
28-05-2010, 13:28
Norwegian express si facebookgruppe er det henta fra: http://www.facebook.com/#!/group.php?gid=345120329020&v=wall&ref=search

IL-2
11-06-2010, 01:28
http://www.boarding.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=27830

ikke noe nytt egentlig...

TCAS
28-06-2010, 21:50
Sjekket FB-siden til North Express, og det virker kanskje som de har kommet litt lenger....men oppstart i august? Høres tvilsomt ut...


Fra Facebook:


Gøte Aspen Hei Alle
Vi mottar nå søknader til cabin og cockpit. Håper dere supportere kan videreformidle budskapet. adressen er; post@noex.no

------

Gøte Aspen Vi søker fortsatt etter kabinbesetning. 18 år, høyere enn 163 og service innstilt noen av kravene. Ta kontakt dersom du er interessert på; post@noex.no er adressen.

------

Gøte Aspen Hei alle utålmodige.
Vi jobber og forhandler for tiden. Når vi kommer i orden skal vi invitere til stor fest. Dette skal bli bra for Nord- Norge.

------

Gøte Aspen Vi skal gjøre vårt beste. Trondheim er med i planene

------

Gøte Aspen Vi jobber med oppstartdato, vil ikke si noe om lansering ennå. August er mulig !!

LN-TIB
29-06-2010, 23:50
Nordnorsk flyselskap på vingene til høsten
Støtter nytt flyselskap

- Vi ønsker bedre samferdselstilbud i lufta i nord. Derfor støtter vi North Express, sier fylkesråd for samferdsel i Troms, Kari Anne Opsal.


Mer hos ht.no Støtter nytt flyselskap (http://www.ht.no/incoming/article370163.ece)

TCAS
30-06-2010, 00:17
Kan virkelig fylkeskommunen støtte et privat foretak på den måten med tanke på EØS/EU-regler? Da de ga støtte til flyskolen NAC på Bardufoss ble saken klaget inn til europeiske myndigheter av konkurrenten NEAR på Vigra, og husker jeg ikke feil ble hele støtten stoppet. Noen som kjenner jusen?

slankebrusmannen
30-06-2010, 01:10
Kan virkelig fylkeskommunen støtte et privat foretak på den måten med tanke på EØS/EU-regler?

Det kommer vel helt an på støtten. Det er ingenting som hindrer en fylkeskommune i f.eks. å kjøpe aksjer.

Wiggo Hovde
30-06-2010, 01:53
Kan virkelig fylkeskommunen støtte et privat foretak på den måten med tanke på EØS/EU-regler? Da de ga støtte til flyskolen NAC på Bardufoss ble saken klaget inn til europeiske myndigheter av konkurrenten NEAR på Vigra, og husker jeg ikke feil ble hele støtten stoppet. Noen som kjenner jusen?
Kjenner ikke jusen, men ja, fylkeskommunen kan gi støtte. Det hele ender til slutt opp med hvordan man ordlegger seg i dokumentene.

Når du først er inne på Vigra, så kan der jo nevnes at SAS fikk 6 millioner norske skattebetalerkroner fra M&R Fylkeskommune for å komme i gang med tapsprosjektet AES-LGW.

catocontrol
13-07-2010, 23:06
Kilder sier nå at flyet er til lakkering.

Farmer
13-07-2010, 23:21
Noen som vet hvor de har tenkt å fly?

grindstein
13-07-2010, 23:25
Ja det vet man. OSL-BNN-SKN-BNN-OSL

catocontrol
14-07-2010, 00:38
Jeg tviler litt på at det blir den første ruta. Tror nok de prøver seg på noe mer safe først. Men man kan jo ta feil:)

TCAS
14-07-2010, 09:59
Fly til lakkering allerede? Men fortsatt ingen lanserte konkrete planer og salg av billetter. Jeg har ikke peiling, men skjer ikke ting i litt feil rekkefølge? ...og er planen virkeligå bare starte opp med ett individ? Høres sårbart ut, men alt kan vel gå på et vis.

Jeg vet de har planer om base i BNN, og at de har vært i kontakt med BDU for flyging derfra.

MD11
14-07-2010, 12:55
Nettsiden deres er iallefall stengt og under oppdatering så det blir spennende og se hva som dukker opp når den åpner igjen. De har også ansatt kabinansatte så noe må vel skje snart.

TCAS
14-07-2010, 13:43
Virker som Skagen/Stokmarknes ikke lenger er en del av planene skal man tro en kommentar fra Gøte Aspen på Facebook-siden hvor han kommenterer noe om Skagen:

"Takk, jeg synes politikerne har reagert riktig, og håper selvfølgelig at vi kan være på plass så snart banen utvides.

Virker som de skal vente til banen på SKN utvides, noe jeg imidlertid aldri har hørt eller lest snakk om. Noen andre med info?

Det forundrer meg ikke om de vil forsøke seg på TOS-BDU-BOO-BNN-TRD, og kanskje en svipptur innom EVE på veien også siden selskapet er Harstad-basert. SKN-BNN-OSL er kanskje ikke så aktuelt lenger etter at WF startet opp igjen BNN-OSL.

Og jeg blir ikke overrasket hvis de har gått bort fra servicekonseptet med 2 kabinansatte og kaffe fra Starbucks :)

grindstein
14-07-2010, 16:51
Virker som de skal vente til banen på SKN utvides, noe jeg imidlertid aldri har hørt eller lest snakk om. Noen andre med info?

Å jada. Her finnes det mye stoff, skal gi deg noen linker om saken

http://www.vol.no/nyheter/article359425.ece

http://www.vol.no/nyheter/article359158.ece

LN-KGL
14-07-2010, 18:09
Merkelig at ikke de på SKN gjør det samme som utvidelsen av HAU med 400 meter mer rullebane. På HAU var det det lokale næringslivet sammen med kommunene som startet pådriverselskapet med navn Lufthavnutvikling Vest-Norge AS, men det stoppet ikke med bare pådriving - de bygget også ut og overlot et ferdig anlegg til Avinor.

slankebrusmannen
14-07-2010, 20:21
men det stoppet ikke med bare pådriving - de bygget også ut og overlot et ferdig anlegg til Avinor.

Men det satt langt inne at de i det hele tatt skulle få lov til det. Et pionerarbeid som forøvrig ble gjennomført sammen med Molde lufthavnutvikling, slik at Årø kunne gjøre det samme når man med tid og stunder (rundt ti år) ble ferdig med reguleringsarbeidet.

grindstein
14-07-2010, 22:59
Merkelig at ikke de på SKN gjør det samme som utvidelsen av HAU med 400 meter mer rullebane. På HAU var det det lokale næringslivet sammen med kommunene som startet pådriverselskapet med navn Lufthavnutvikling Vest-Norge AS, men det stoppet ikke med bare pådriving - de bygget også ut og overlot et ferdig anlegg til Avinor.

Det skal være startet et selskap som jobber opp mot private og det ofentlige for å få finansieringa i orden. Etter hva jeg vet er det idag kun pengene det står på.

tiemand
14-07-2010, 23:49
Hvis det bare er pengene det står på så er de vel snart i gang. . . . ;)

STARSHIP 2
14-07-2010, 23:59
Dersom de skal starte fra ENBN og ingen får kjøpe billetter må det vel være charter for olje? Kanskje ta over for Bergenair, men ATR høres litt stort ut.. Finnes det noe penger i charter for forsvaret?? (tenker høyt her)

Kan bli trangt på ENBN, ikke sjeldent det står fly på alle 4 standsene..

sail4fun
15-07-2010, 09:04
Charter for forsvaret må vel gå via anbudsrunder.

OJB
15-07-2010, 09:28
Charter for forsvaret må vel gå via anbudsrunder.

Ja, unntatt ad-hoc charter , men det blir vel litt for risikabelt å satse på?!

TCAS
15-07-2010, 12:32
Det var en sak om North Express (og Widerøe) i Avisa Nordland for et par dager siden. Leste ikke hele saken (finner den ikke på nett), men forstod det slik at de ikke skal ha egen AOC. Da er spørsmålet hvem sin AOC som skal brukes? Samarbeid med Helitrans som også har skaffet seg ATR? I forhold til vedlikehold etc så er kanskje det mest nærliggende?

catocontrol
17-07-2010, 01:35
Lanserer flyruter om to uker
http://www.ht.no/incoming/article374551.ece?service=iphone
http://vol.no/multimedia/dynamic/00422/North_Express_422113d.jpg

EB
17-07-2010, 10:20
Logoen var vel nesten en variant av "nye" Statoil...

Desk pilot
17-07-2010, 10:57
...som igjen er en variant av logoen til Husfliden. Er det dette som kalles evolusjon? ;)

Scandinavian
17-07-2010, 12:58
Kan det være Danu som skal fly maskinene for de? De har jo nettopp mistet Vildanden kontrakten her i sør.

Polaris
17-07-2010, 13:19
...som igjen er en variant av logoen til Husfliden. Er det dette som kalles evolusjon? ;)

Husfliden er ei 8-bladsrose med sterke geometriske kjennetegn. Hvordan dette kan sees som en evolusjon fra 8-bladsrosen er meg litt vanskelig å se. NoEx's deler er ikke en gang vinklet, altså bærer de ingen likheter annet enn at de er spisse i kantene og er symmetrisk om alle akser som krysser sentrum. Det er vel ganske vanlig at logoer blir bygget opp om slike "hjelpemidler" (symmetri).

STARSHIP 2
17-07-2010, 21:30
Det er flere piloter som er tilbudt jobb i selskapet..