View Full Version : I de virkelige gebyrenes verden
DCHalvorsen
04-03-2010, 21:35
Jeg bestilte nylig en tur fra Bergen til Moskva med KLM i sommer, og KLM skjuler intet hva gebyrer angår. Listen under er i norske kroner, og man kan faktisk filosofere litt over hva man som flyreisende bidrar til.
At KLM opererer med et heftig "fuel surchage" er så sin sak i en tid hvor oljeprisen er relativ overkommelig. At vi faktisk betaler for vår egen sikkerhet er både betryggende og oppbyggelig i den forstand at det gir den såkalte "kampen mot terror" både et ansikt og en prislapp. At den russiske føderasjon har bompenger på den internasjonale terminalen sin får sikkert russiske skattebetalere til å sove bedre om natten.
Men KLMs "passenger service charge" er jeg litt mer i stuss om. Er det den reelle prisen for noen skarve brødblingser og litt drikke - det vi vanlige duster tror er velmenende ytelser hos slike rennomerte flyselskaper som ikke er low cost?
Ja, og at jeg også gir min skjerv til naboene rundt AMS i form av lydisolerende tiltak skulle da strengt tatt bare mangle.
Listen:
Ticket price 1 665
Booking fee 10
Fuel surcharge 968
Passenger service charge 119
Security charge 118
Russian federation international terminal use 114
Passenger service charge 102
Russian federation security charge 38
Netherlands noise isolation charge 34
Listen under er i norske kroner, og man kan faktisk filosofere litt over hva man som flyreisende bidrar til.
En god del av det som kommer opp der er ikke noe KLM bestemmer, det er myndighets-/flyplasspålagt). Man kan jo også tenke på de avgiftene som ikke inngår i oppstillingen - landingsavgift, underveisavgift og sikkert en hel drøss ekstra som ikke er avhengig av hvor mange hoder som er inne i metallrøret.
Superhai
04-03-2010, 21:58
Passenger service charge 119
Jeg regner med det er RN tax og det er nederlandske myndigheter som tar den.
Wishmaster
04-03-2010, 22:49
Var "Ticket Price" total prisen der gebyr/skatt/avgift/hva det nå heter inklusiv, eller kom dette som ekstra kostnader?
Hm...
Så lenge http://www.klm.no som en "*.NO" adresse (så kreves det (norsk) organisasjonsnummer registrert), så har vel konkurransetilsynet noe å si, akkurat i slik stil de påla SAS å fjerne eurobonus for å hjelpe en nyoppstartet konkurrent inn i markedet?
Selvom KLM er dutch, så er vel en norskregistrert nettside (.NO som refererer til internt i www.KLM.COM internt) underlagt norske lover, regler og etikk?
DCHalvorsen
04-03-2010, 23:01
Var "Ticket Price" total prisen der gebyr/skatt/avgift/hva det nå heter inklusiv, eller kom dette som ekstra kostnader?
Neida, prisen jeg forholdt meg til da jeg bestilte var ca 3200 - jeg valgte KLM som var litt dyrere i forhold til Air Baltic, SAS og Lufthansa grunnet gunstigere rutetider og relativt kort opphold på AMS. Hvordan prisen egentlig var satt sammen kom opp i løpet av bestillingsprosessen, og jeg synes denne listen er helt grei og et ærlig stykke fra KLMs side.
Wishmaster
04-03-2010, 23:21
Så, om en total pris oppgitt fra første start, var da billettpris + ++ = total pris.
Så følges norsk etikk. En pris... ;-) Betyr at nettsiden lister opp hva du egentlig betaler til slutt, hva billettprisen er priset til, og hva alle flyplassers/lands avgifter er fastsatt...
Men relativt kort opphold i AMS, ja. Hehe, lykke til med bag'en, da. :-)
Har ofte en tendens til å krølle seg litt opp i tide og utide. Hva ble oppholdstida i AMS?
Passenger service charge betyr ordinaer flyplassavgift (betalt til flyplass) om jeg forstar bra...
Utflyttet
05-03-2010, 13:07
Passenger service charge 119
1. gang
Passenger service charge 102
2. gang
Er det rart man ikke liker gebyrer?
-A
runethomas
05-03-2010, 14:30
Var "Ticket Price" total prisen der gebyr/skatt/avgift/hva det nå heter inklusiv, eller kom dette som ekstra kostnader?
Hm...
Så lenge http://www.klm.no som en "*.NO" adresse (så kreves det (norsk) organisasjonsnummer registrert), så har vel konkurransetilsynet noe å si, akkurat i slik stil de påla SAS å fjerne eurobonus for å hjelpe en nyoppstartet konkurrent inn i markedet?
Selvom KLM er dutch, så er vel en norskregistrert nettside (.NO som refererer til internt i www.KLM.COM internt) underlagt norske lover, regler og etikk?
Ikke helt riktig. KLM.no er bare en adresse som sender deg videre til den internasjonale, "norske" utgaven - som ligger på klm.com:
http://www.klm.com/travel/no_en/index.htm
Dermed er det vel ikke norsk lov som gjelder lenger.
Jeg regner med det er RN tax og det er nederlandske myndigheter som tar den.
1. gang
2. gang
Er det rart man ikke liker gebyrer?
-A
119 kroner er norsk passasjerserviceavgift (ZN). 102 kroner er nederlandsk ditto (RN).
Vel, vel her er en sammenligning..
CO reduserer også "fare" nå og kaller det oljetillegg som andre Star selskap..
( Fare til MUC med LH har vært nede i kr. 90 som jeg nekter at den det var da bensin kosta en brøkdel av i dag.. )
Eksemplene mine er begge to OSL-EWR-HNL-EWR-OSL, nøyaktig samme flighter 20 mnd i mellom..
A: April 2009 B: Desember 2010..
Ingen klage her, det alle ser på , totalen, har gått ned ...^_^ Blåser om de kalller det "bensintillegg" eller " billettpris" eller "tips" :8:
Først A:
Fare Breakdown
Airfare: 7,720 NOK
Norway Passenger Charge: 113
U.S. Customs User Fee: 28
U.S. Immigration User Fee: 35
U.S. APHIS User Fee: 25
U.S. Federal Transportation Tax: 154
U.S. Security Service Fee: 39
U.S. Passenger Facility Charge: 23
Per Person Total: 8,137 NOK
Deretter B:
Fare Breakdown
Airfare: 5,600 NOK
Norway Passenger Charge: 119
U.S. Customs User Fee: 33
U.S. Immigration User Fee: 42
U.S. APHIS User Fee: 30
U.S. Federal Transportation Tax: 190
U.S. Security Service Fee: 45
Fuel Surcharge: 1,880
U.S. Passenger Facility Charge: 27
Per Person Total: 7,966 NOK
Konklusjonen er herlig !!
Det som er ordentlige "avgifter" har øket lite på 20 mnd, men billetprisen har gått ned med mer enn det såkalte "oljetillegget "
Morsomt :stir:stir:stir