PDA

View Full Version : SAS skal selges


imm
02-03-2010, 09:44
SAS jakter på kjøper til bolaget. Så fort SAS er oppe og går igjen skal det selges til et annet flyselskap, sier Mats Jansson.

Det skandinaviske markedet er helt sikkert spennende nok for mange, men det er vel også en del problemer som følger med på lasset om man tar over SAS, som alle fagforeningene, pensjonsforpliktelser, flyflåte med alle tenklige og utenklige typer og variasjoner av fly.... for å nevne noe.


Her er en artikkel fra dn.no om saken:
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1850871.ece

Utflyttet
02-03-2010, 10:03
Men da er vi også tilbake til et kjent tema: hvorfor har veldig mange forsøk på å prate med f.eks. LH tidligere aldri ført noen vei?

-A

basejumper
02-03-2010, 12:05
Klart bruden må slankes, men bruden må også sendes til psykolog, da bruden lider at schizofreni. Bruden må få litt orden på organisert og samordnet tenking først.
Ellers bør vel brudekjolen fornyes, så dessverre er nok ikke bruden mye attraktiv på gifte markedet fortiden. :)

LN-MOW
02-03-2010, 13:40
AF/KL hadde passet meg fint ... Da hadde jeg nok fått en direkterute til Oslo relativt kjapt! :up:

Men skal SAS selges, vil det noik også dukke opp andre aktører - som TPG (Texas Pacific Group) eller andre investeingsselskaper. Disse spesialiserer seg på skakkjørte firmaer - de shiner dem opp og får dem på beina før de selger dem videre. I mellomtiden drar de også ut det de kan av realiserbare verdier av selskapet. De er nådeløse eiere, og det er en tøff prosess, men fordelen er at man kommer ut av en slik prosess som er sterkere og slankere selskap.

Fysikeren
02-03-2010, 13:48
SAS skal sælges? Mig bekendt er SAS et børsnoteret selskab, hvor staterne ejer 50 pct. Hvem siger, at hvis SAS kommer ovenpå igen efter krisen, at de øvrige aktionærer vil sælge? Og i givet fald til et andet flyselskab? Dermed ikke sagt, at lidt opkøbssnak med Lufthansa ikke kan være en fordel, men jo aktionærerne der bestemmer i sidste ende.

Lars

Utflyttet
02-03-2010, 13:51
<Moderator>
Da har det vært en liten rydding her. Folk bes holde seg til ting man kan legge frem skikkelig og ryddig, og folk som er grovt uenig minnes om report-knappen. Og så holder vi oss alle til topic i minst 30 minutter til.
</Moderator>

-A

jikswoboB
02-03-2010, 17:39
SAS skal sælges? Mig bekendt er SAS et børsnoteret selskab, hvor staterne ejer 50 pct. Hvem siger, at hvis SAS kommer ovenpå igen efter krisen, at de øvrige aktionærer vil sælge? Og i givet fald til et andet flyselskab? Dermed ikke sagt, at lidt opkøbssnak med Lufthansa ikke kan være en fordel, men jo aktionærerne der bestemmer i sidste ende.

Lars

Till rätt pris är nog de flesta villiga att sälja. När styrelsen rekommenderar försäljning brukar aktieägarna lyssna.

Tommy777
02-03-2010, 17:41
Før Lufthansa eller andre gidder å ta i vepsebolet SAS, må alle de 3 skandinaviske eierne selge seg ut. Det tror jeg kan bli tøft...

branserud
02-03-2010, 18:25
Turkish Airlines kanskje...
http://www.travelreport.se/resenyheter/turkish-airlines-planerar-shoppingtur/

LN-KGL
02-03-2010, 18:42
Før Lufthansa eller andre gidder å ta i vepsebolet SAS, må alle de 3 skandinaviske eierne selge seg ut. Det tror jeg kan bli tøft...

Det er vel mye mer enn tre skandinaviske eiere i SAS da Tommy777 - se her
1: Det norske Nærings- og Handelsdepartement
2: Det svenska Näringsdepartement
3: Det danske Finansministeriet
4: Wallenbergstiftelsen
5: Odin Forvaltning
6: Folketrygdfondet

storg
02-03-2010, 19:41
Det er vel mye mer enn tre skandinaviske eiere i SAS da Tommy777 - se her
1: Det norske Nærings- og Handelsdepartement
2: Det svenska Näringsdepartement
3: Det danske Finansministeriet
4: Wallenbergstiftelsen
5: Odin Forvaltning
6: Folketrygdfondet

Det er de tre på toppen som styrer showet. Blir de enige om å selge, vil de andre følge hvis de føler prisen er riktig. Det er proffe eiere, som ikke eier selskap for morro skyld.

Men helt enig med Tommy777, disse tre statene har jo endel andre hensyn å ta. De tenker jo på konsekvenser som tapte/vunnet stemmer ved valg osv.

Tommy777
02-03-2010, 20:07
Det er vel mye mer enn tre skandinaviske eiere i SAS da Tommy777 - se her
1: Det norske Nærings- og Handelsdepartement
2: Det svenska Näringsdepartement
3: Det danske Finansministeriet
4: Wallenbergstiftelsen
5: Odin Forvaltning
6: Folketrygdfondet

(Håper) du skjønte hva jeg mente. (Eller?)

Det er hundrevis av skandinaviske eiere. Problemet finner du i pkt 1-3

gustavf
02-03-2010, 22:31
Før Lufthansa eller andre gidder å ta i vepsebolet SAS, må alle de 3 skandinaviske eierne selge seg ut. Det tror jeg kan bli tøft...

Slik jeg tolker ymse medieoppslag det siste året eller to, så virker det som alle de skandinaviske regjeringene er innstilt på å selge seg ut av SAS i løpet av overskuelig tid. Jeg tror heller ikke ledelsen hadde kommet med et slik utspill om det ikke var klarert med hovedeierne.

jikswoboB
03-03-2010, 00:03
Slik jeg tolker ymse medieoppslag det siste året eller to, så virker det som alle de skandinaviske regjeringene er innstilt på å selge seg ut av SAS i løpet av overskuelig tid. Jeg tror heller ikke ledelsen hadde kommet med et slik utspill om det ikke var klarert med hovedeierne.

Nu byts ju regeringar ut emellanåt. Det finns liksom inga garantier att de som bestämmer idag är samma som bestämmer imorgon när det kan tänkas bli aktuellt att sälja SAS. En ny regering kan ju i värsta fall få för sig att det är bättre att staten fortsätter vara ägare...