PDA

View Full Version : Hendelse med sjøfly fra Fornebu observert på Google Earth!?


ohegge
28-02-2010, 18:36
Trålet gjennom Google Earth, da jeg kom over denne litt skremmende episoden fra Kilen, ved baksiden av Fornebu.

Ut i fra datoen på bildet, så er det tatt 31 mai 2008. Altså ikke så alt for lenge siden. Den ligger på Google Earth, hvis noen vil se et større utsnitt.

Noen som kjenner til denne episoden? Eller er det vanlig at cabincruisere seiler rett foran sjøfly som tar av? Ut i fra debatten på Googleforumet, kan det ha vært en fotoseanse. Noen som vet?

Vref
28-02-2010, 18:40
virker uproblematisk for meg. Flyet lettet og har relativt god høyde; ingen kollisjonsfare.

Concorde
28-02-2010, 18:45
Det er helt vanlig..

seilfly
28-02-2010, 21:08
Vel, det trenger ikke være ETT satelittbilde man ser. Skyggen til flyet sier meg at flyet ikke har så stor høyde heller. Kanskje det er i ro? ellers ville vel sjøen bak flyet være noe påvirket av flyet? -Og kanskje det er en skjøt mellom to sat-bilder? -Mange kanskje-kanskje her!

Wishmaster
28-02-2010, 21:37
Mer sannsynlig en skjøt mellom bilder.
Det ferske kjølvannet etter flyet virket veldig usannsynlig jevnt skrått, og så blir alt plutselig mye mørkere, men spor etter kjølvannet er der også. Titt nøyere, så ser dere.
Sikker på at dette bare er en skjøt eller flere. ;-)

TCAS
28-02-2010, 22:15
Synes ikke det er noe unormalt med dette. Flyet er i lufta. Det synes tydelig av flyets kjølevann hvor høyre pontong forlater sjøen litt etter den venstre. Deretter ser man vinden/tubulensen fra flyets vinger treffe sjøen. Basert på skyggen kan det virke som flyet ikke har fått så stor høyde. Skjøting av bilder jeg har sett er relativt tydelige med forskjell i farger, kontraster og lys.

seilfly
28-02-2010, 22:24
Kan faktisk være med på at flyet er i lufta; tilsvarende maks et halvt vingespenns lengde. Flaks de gikk klar av den bokstaven "i" rett til høyre for flyet ;)

ohegge
28-02-2010, 22:34
Legger på et bilde zoomet litt lenger ut. Kan ikke akkurat se noen skjøt i bildet, men. Det ligger på Google Earth, og er etter datomerkingen tatt 28. mai 2008.

Jeg syntes bare båten lå på litt farlig kurs, og at kanskje sjøflyet har gjort en tidlig rotering for å unngå sammenstøt. Fritidsbåter er jo ikke akkurat kjent fo rå vise hensyn i andre sammenhenger heller, så....

Merrilfield
01-03-2010, 14:36
Dette er en helt normal avgang i fra Kilen. Piloten gjør det helt rett ---går bak båten. Ingen kollisjonsfare her. --Det uansett høyden på flyet.

SpottAir
01-03-2010, 15:46
For meg virker det som om flyet er i lufta?

Falcon
01-03-2010, 17:05
Med fare for å virke utålmodig: JA, flyet er i luften. Stripene akterom flyet som ikke er inline med bølgene er vann som renner av flottørene etter take-off.

Forøvrig et veldig kult bilde.