PDA

View Full Version : Med fast Fokkers på jakt etter pudder......i Makedonia


Someone
24-02-2010, 21:37
Etter å ikke ha gjort noe spennende på skifronten i fjor så var det på tide å få lagt inn en liten skiferie i år. Ble å tenke litt utenfor boksen i år og etter å ha lest en artikkel om off-piste kjøring i Makedonia i Finansavisen i høst ble fristelses for stor og plass bestilt til en langhelg med cat-skiing i Shar-fjellene som ligger nord i Makedonia rett ovenfor grensen til Kosovo. For de som måtte lure så betyr cat-skiing at man blir kjørt med en beltebil (cat) opp på fjellet for så å jakte en run med jomfrusnø for å komme seg ned til avtalt pick-up sted.

Reisen var bestilt gjennom et byrå som heter Lapoint Travels og som driver primært med surfe- og kiteturer, men også har begynt med off-pisteturer til Makedonia. Plass ble bestilt og heldigvis (for meg) måtte man selv fikse transport ned til Makedonia. Det enkleste var å fly til Skopje hvis man skal klare seg med en mellomlanding så står valget mellom Austrian eller Czech fra OSL. Ikke overaskende da spesielt Austrian sin spesialitet er å fly til mer eller mindre "smale" destinasjoner i Øst-Europa. Konkuransen til Skopje er noe mer begrenset enn til andre destinasjoner og det er bortimot umulig å få billetter til under 3600kr t/r fra OSL, og jeg måtte gi 3922kr for billettene med Austrian via Wien....selvsagt kjøpt gjennom WIAS

Austrian har ikke internetinnsjekk fra OSL, men fikk sjekket inn på Wien-Skopje (SKP) på Austrian sine hjemmesider. Men i likhet med deres eier, Lufthansa, kan man sjekke inn på SAS sine sider for første strekning når man reiser fra OSL. Hadde opprinnelig reservert 5A, men oppdaget at selv om de 2 første radene var business, så var 3E markert som blokkert, og med 3F ledig så valgte jeg å ta sjansen for å se om jeg 3E faktisk var blokkert eller hva annet rart som måtte skje;)

Med fakirflighten kl 07:00 OSL-VIE med Austrian, nei Austrian Arrows, nei Tyrolean var det visst (kjært barn, mange navn) gjaldt det å gjøre klart all pakkingen kvelden før. Opp helvetes tidlig for denne gangen å rusle de 500m ned til SAS-Hotellet for å ta 05:00 Flybussen til Gardermoen. Normalt tar jeg trikken til Oslo S, også Flytoget derfra, men Trikken begynner ikke gå så tidlig og som protest mot taxisjåførerens som streiker pga noen tegninger i det siste så har jeg redusert taxibruken, så det alternativet gadd jeg ikke. Var eneste passasjer som gikk på ved SAS-Hotellet, men innen siste stoppet på Furuset hadde det vel kommet på 10-12 stykker til. På tross av snøvær tok ikke turen mer enn 2 minutter mer enn de estimerte 53 minuttene fra SAS-Hotellet

Fikk printet ut tags for både baggen og skibaggen for OSL-VIE-SKP og klokken 06:05 denne morgenen var det knapt kø hos SAS bagdrop. Damen bak skranken førsøkte seg å ta 160kr for skiene, men da ble jeg nødt til å gjøre henne oppmerksom på at jeg skulle fly med Austrian og at ski der er gratis. Just in case hadde jeg ringt dem noen uker tidligere og reservert plass til skiene og hadde også kvittering på dette i tilfelle problemer, men slapp å dra frem den.

Security gikk greit og kjøpte med meg litt sjokolade og Smash i tax-free, tok ut litt € (de lokale makedonske gærningene får man ikke tak i på OSL) før det ble å tusle ut til gate 41 hvor OE-LVE (http://www.airliners.net/photo/Austrian-Arrows-%28Tyrolean/Fokker-100-%28F-28-0100%29/1414569/M/), en Fokker 100 maskin som tidligere tjenestegjorde hos AA, hadde overnattet i snøværet
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020360.jpg

Tid for boarding og man begynte med den bakre halvdelen før resten fikk slippe ombord. Ombord var de først 3 radene business og siden det stod 3F på boardingkortet så satte jeg meg der og håpet at jeg ikke ble kommandert ett annet sted eller gardinen ble flyttet fremover. Men det visste seg ikke å skje, så da satt jeg der svært fornøyd på business class med blokkert midtsete.:colgate: Var tilsammen 7 stykker på business, hvor av 4 satt på rad 3, så har mistanke om at heller ikke de egentlig skulle sitte der. På economy virket det tilnærmet fullsatt

Ikke noe problem med knyttnevetesten
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020362.jpg

Etter en rask de-icing ble det en 20 minutters forsinket avgang på 01L og etterhvert som man nærmet seg marsjhøyde ble gardinen dratt for og serveringen på business begynte. Hoveddelen bestod av eggerøre med noen poteter og sopp, og en tallerken med diverse kaldt pålegg. På frukten beholdt de plasten, men alufolien på varmretten ble tatt av og det samme gjeldt plasten over pålegget.....se og lær SAS:old
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020367.jpg

Interiøet ombord i Austrian må sies å være på grensen til bad-taste og definitivt ingen fargekombinasjoner som kommer inn i min stue. Men sånn ellers leverer Austrian definitivt et godt produkt
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020370.jpg

Relativt hendelsesløs flytur sånn ellers, men da vi nærmet oss VIE fikk vi beskjed om at det var freezing fog, kun en rullebane var i bruk og vi derfor ble plassert i straffeløypa i en trekvarters tid og landet litt over en time etter rutetid. Hadde bare 1:25t transfer, men siden alt var forsinket var jeg ikke særlig nervøs for forbindelsen.
Nede på bakken ble vi belønnet med bussing inn til terminalen.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020372.jpg

Inne på terminal lyste det allerede boarding på OS779 til SKP, så ble hutig gange gjennom passkontroll og security for å komme seg ut til en av non-schengen bussgatene. Første buss hadde kjørt, men fikk plass på oppsamlings minibussen sammen med 5 andre nordmenn som skulle på samme opplegget nede i Makedonia.

OE-LVE (http://www.airliners.net/photo/Austrian-Arrows-%28Tyrolean/Fokker-100-%28F-28-0100%29/1652114/&sid=75a78cc5de513fd53f1d5a82cb263a10), også en Fokker 100 som tidlige var hos AA, stod ved en av de nye gatene på A-piren som ennå ikke er tatt i bruk. Lite mennesker ombord i dag, 1 i C og en rundt 35 andre i economy. Litt dårlige benplass på sete 7A enn på 3F, men fortsatt ingen problemer med å bestå knyttnevetesten.

Pga tåken fikk vi opplyst om at vi først hadde slot om en drøy time, så serveringen tok til allerede på bakken. Kunne velge mellom pretzels eller sjokolade itillegg til drikkevarer, så valget falt på en øl
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020374.jpg

Omsider ble det endelig klart for avgang og satte kursen mot SKP. Tralla kom også en gang til så tok meg en øl til på den ellers innholdsløse flighten ned til SKP. Landet god etter rutetid og ble å gå fra de 70 meterene inn til ankomst hallen på Alexander the Great International Airport, som vel er heller stusselig, men mer om det på returen.
Også gikk det skeis.....Hadde tydeligvis brukt om karmaen på oppgraderingen til business på OSL-VIE så ved ankomst SKP visste det seg at både bag og ski fortsatt befant seg i VIE og ville tidligs komme dagen etter. Hadde man vært et annet sted ville det vært greit og man kunne kjøpt seg en ny skidress og andre klær, samt leid ski, på forsikringselskapets regning. Men det krever at det faktisk er en butikk i området som driver med slikt, hvilket det ikke var i Popova Shapka, som landsbyen vi bodde i het. Så bortsett fra en t-skjorte og litt toalettsaker, ble jeg nødt til å låne alt fra ski og støvler til bukse, superundertøy, handsker og briller.....da det eneste jeg hadde var jakken:angry:

Men man måtte bare gjøre det beste ut av det og fikk stått på ski og hadde en bra dag i fjellet for det, men var greit da bagasjen kom dagen etter og jeg fra dag 2 kunne stille opp i eget utstyr. Var litt uheldig med vært til tider, men fikk stått masse på ski og stod nesten 12.000 høydemeter på de 3 dagene vi stod. Første dagen var det veldig varmt, itillegg til endel vind hvilket gjorde at det etterhvert ble skikkelig påskeføre med kram snø og generelle tunge forhold, men fikk stått frem til kl 14, før vi ga oss.
Dag 2 våknet vi til storm og blåste vel en 30 m/s på toppen. Da ble det å spille monopol frem til lunch før vi begikk oss ut. Korteste dagen og selv om det lange runs'ene uteble siden vi måtte sto i skogen var det svært gode snøforhold, med god puddersnø. Dag 3 fikk vi stått hele dagen og da vi gå oss klokken 4 hadde jeg kramper i begge lårene, så måtte si meg fornøyd, selv om snøen var litt mer pakket enn dagen før pga vinden.

Cat'en som fraktet oss opp
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020375.jpg

I snøstormen på dag 2
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020377.jpg

http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020380.jpg

Selvportrett i snøføyken
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020383.jpg

Skredsøkeren jeg stod med i tilfelle man blir tatt av skred, eller skal finne en som er tatt av det
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020386.jpg

Klar for siste dagen
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020389.jpg

Someone
24-02-2010, 21:37
Etter 3 netter og 3 dager med ski i Popova Shapska oppe i Shar-fjellene, ble det transport tilbake til Skopje hvor siste natten ble tilbrakt. Ble innlosjert på et hotel med den verste sengen jeg tror jeg har opplevd. Riktignok er jeg litt prinsen på erten, men når man våkner med avtrykk av fjærene sier det seg selv at hadde man ikke inntatt store mengder :drink kvelden før hadde man kunne glemme å få noe særlig søvn

Taxi ut til SKP sammen med de 7 andre som hadde deltatt på turen dagen etter. 6 av oss skulle ha samme routing via VIE tilbake til OSL. Mens 2 egentlig skulle med Czech vi PRG, men det viste seg at det ikke gikk noe OK flight fra SKP den dagen og billetten deres først var om en måned, så de ble også nødt til å kjøpe nye billetter med OS vi VIE....

Ute i god tid, men det var unødvendig. Ikke noe kø på innsjekk og da man kom gjennom security visste det seg at man kom inn i en terminal som minnet mest om den såkaldte Etiuda-terminalen i Warsawa. Kun 2 gater og hele aagangshallen var et stort rom med endel stoler, en liten taxi free i hjørnet og en kiosk de solgte tørre baguetter og drikkevarer i. At det fra gate 1 skulle gå en 737-800 fra Turkish en havltime før VIE-flighten gjorde det mildt sagt overfyllt i den lille hallen og det ble en langt halvannen time å vente....

Men omsider ble det tid for boarding på OS780 og det ble å gå de 70 meterene ut til flyet. Langt bedre belegg her enn på turen ned. Et par tre på business og nesten fullt lenger bak på Fokker 100 maskinen, OE-LVM, en tidligere Jetsgo maskin

Terminalen på Skopje International Airport - Alexander the Great Airport....som hverken er great eller great:rolleyes: Ankomst til venstre, bagasje i midten og avgang til høyre
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020395.jpg

http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020392.jpg

Pushback et par minutter før rutetid og satte kursen mot VIE. Knyttnevetesten ble også bestått på sete 8A
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020391.jpg

Opp på marsjhøyde ble servering startet og man fikk også velge mellom pretzels eller sjokolade her, itillegg til det de måtte ha i drikketralla, så tok meg en øl også her
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020404.jpg

Ankom VIE noen minutter før rutetid, men slapp bussing denne gangen. Hadde vel en 3,5t å vente før OS331 til OSL, hvilket er i overkant lenge. Men slo hjel tiden før det var tid for boarding fra C60, hvilket er en av de gamle gatene på VIE hvor security er i gaten. Ombord i OE-LVH, også dette en Fokker 100 maskin fra Jetsgo, var det 5 rader business med 7-8 ombord, mens economy var tilnærmet full. Avgang før tid og på serveringen ombord bestod av en salat, av typen Cæsar Chicken...uten Cæsar. Samt en rugbrødskive med best før dato i juli 2010
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020407.jpg

Landet på OSL en 10min før rutetid og etter en tur innom tax-free for å fylle opp resten av kvoten var det å vente noen minutter før baggen kom på bånd 8 også bort til bånd 5 for å hente skiene. Tax-free var under ombygging igjen. Den var utvidet i lengde rettningen, itillegg så var det endel byggearbeid der kassene stod før og i forbindelse med tobakken nå er plassert på "bakrommet". Ellers så maste de om at folk først skulle hente bagasje før de handlet, hvilket er bullshit på OSL da bagasjen uansett bruker relativt langt tid og det var ingen fulle bånd å se noe sted.....

Austrian leverste varene, selv om jeg trodde de serverte noe mer enn pretzels på den 1:40t flygningen VIE-SKP. Men plassen ombord er god, betjeningen hyggelig og drikken er gratis. Off-piste kjøring i Makedonia var meget bra og man har bortimot hele fjellet for seg selv. Men ellers var ikke Makedonia veldig spennende og landet var generellt sliten og skikkelig "gammel østblokk" og det var mye halvferdige og falleferdige hus...itillegg til noen utbombete. Men billig var det, øl på hotellet kostet ca 10kr og en taxitur i Skopje kom på 8kr

Savipix
24-02-2010, 21:43
Som vanligt en fin rapport av Får Seasåns Travel Reporting :)

Discus
24-02-2010, 21:56
Bra rapport og kjekt med noen skibilder - takker :up:

FlightDeck
24-02-2010, 22:00
Takk for strålende rapport. Dårlige datasystemer, f.eks. SAS sine, kan føre mye godt med seg tydeligvis, sånn som en "oppgradering" til Business Class!

Ellers er jeg overrasket over at det ikke ble servert noe mer enn pretzels til og fra Skopje, da jeg opplevde full servering på en kortere strekning med Austrian i sommer. Kanskje Austrian har kuttet ytterligere, noe som ikke vil overraske med tanke på situasjonen selskapet har vært i. Det er godt de fortsatt har Ottakringer - skål! :drink

Fokker-maskinene er uansett behagelige, selv om jeg får vondt inni meg av deres mange flytyper og meningsløse organisering. Interiøret er som en blomstereng og heller ikke noe for meg.

Interessant destinasjonsvalg - selv foretrekker jeg skikkelige utforbakker og ikke off-piste.

baselutvann
24-02-2010, 22:39
Denne rapporten likte jeg!

ILS2
24-02-2010, 23:11
Flott rapport. Jeg var i Makodonia høsten 08, og da så jeg skilting til skibakker. Med 29 grader i slutten av september hadde jeg problemer med å tro på Makedonia som noe yndet skisted, men kanskje jeg skal ta meg en tur likevel.

Jeg fikk et veldig positivt inntrykk av Makedonia. Ja, husene ser litt slitt ut, men man føler seg veldig velkommen, det er trygt, det er billig og maten er fantastisk. Jeg besøkte Bitola og Ohrid - sistnevnte er helt eventyrlig flott om sommeren. Reis før Norwegian, Ryanair og SAS for alvor bringer inn charterrøkla!

Someone
24-02-2010, 23:26
Flott rapport. Jeg var i Makodonia høsten 08, og da så jeg skilting til skibakker. Med 29 grader i slutten av september hadde jeg problemer med å tro på Makedonia som noe yndet skisted, men kanskje jeg skal ta meg en tur likevel.

Jeg fikk et veldig positivt inntrykk av Makedonia. Ja, husene ser litt slitt ut, men man føler seg veldig velkommen, det er trygt, det er billig og maten er fantastisk. Jeg besøkte Bitola og Ohrid - sistnevnte er helt eventyrlig flott om sommeren. Reis før Norwegian, Ryanair og SAS for alvor bringer inn charterrøkla!

Det er litt begrenset hvor man kan kjøre og man må et stykke opp. Det er er skianlegg i Popova Shapka som stedet hotellet lå på het, og som lå rett opp i lia i forhold på Tetevo på ca 1700m høyde. Av de 5-6 heisene der var det kun 1-2 som var i drift helgen jeg var der. Så noen særlig bakker var det ikke, men nå var jeg der for å komme meg unna bakkene og derfor var det glimrende å stå der

Etter hva jeg har forstått er det langt finere i Ohrid og områdene der, enn de mer fattige (albanske) områdene nord i landet opp mot Kosovo. Men kan bekrefte at Makedonere er svært hyggelige, selv om manglende engelskkunnskaper i blant bydde på litt språkproblemer. Maten var veldig varierende. I Skopje ble vi tatt med på en lokal restaurant med veldig god mat, mens hotellet vi bodde på der vi stod på ski var til tider litt Hotell i Særklasse bare med hyggelig betjening og maten der var litt så som så, itillegg manglet det litt på spisesteder der oppe

Wf-pax
25-02-2010, 00:16
Bra rapport! :) Synd bagasjen kom frem et døgn for sent! Reiste med Austrian fra TLV til OSL via VIE i januar.. Var forsinket fra TLV, dermed hadde jeg kun 20 min på VIE før flyet til OSL dro. Overaskende nok lå bagasjen på båndet da jeg kom frem til OSL! :) Austrian og VIE skal gjentas!

LN-KRF
25-02-2010, 01:52
Har flydd Austrian selv å var strålende fornøyd med dem!

Flyr dem gjerne igjen om sjansen byr seg!

Flott rapport! :D

SpottAir
25-02-2010, 04:57
Jeg tror jeg knipsa maskinen din på utreise (Se bilde tråden min i bildeforumet (18.02.2010)

EB
25-02-2010, 07:30
Nok en knallbra rapport...og jeg er heller ingen fan av "blomsterengen" ei hekller de røde uniformene til kabinbesetningen...ser jo ut som et årsmøte i AUF alternativt AP.

LNv22
25-02-2010, 09:35
Artig lesing og spennende valg av skidestinasjon!

Takker for rapport.

CFM
25-02-2010, 12:08
Nok en knallbra rapport...og jeg er heller ingen fan av "blomsterengen" ei hekller de røde uniformene til kabinbesetningen...ser jo ut som et årsmøte i AUF alternativt AP.

Det er bra smaken er forskjellig, det er noen av oss som liker damer med røde "stay-ups" ;)

Jeg kan være enig i at interiøret ikke er det helt store hva gjelder farger, men jeg foretrekker det langt framfor f.eks. LH sitt som jeg synes er grått, trist og upersonlig. Leve mangfoldet :)

Ikke bra at de forsøkte å ta seg ekstra betalt for skiene på OSL.

Blubird
28-02-2010, 00:56
Fin lesning og en pekepinn på hva man har i vente hos AUA. Ser at flere her synes Fokkerne er behagelige, selv har jeg ikke all verdens til overs for dem fra et pax-perspektiv.

OSL-MRU
28-02-2010, 01:53
Herlig rapport! Morsomt med bilder fra selve turen og alle opplevelsene også, og ikke "bare" flyreisen! Flott! :up:

Flybird
28-02-2010, 02:11
Artig lesing dette her, og spennende valg av destinasjon for skiferie :)

MountainDew
28-02-2010, 21:59
Liker å sitte ved motorne i Fokker maskinene. Frokosten på business vekket min appetitt. Takk for super rapport :)

CFM
28-02-2010, 22:39
Liker å sitte ved motorne i Fokker maskinene.

Jeg håper virkelig dette var ironi, om ikke har du iallefall ikke mye hørsel igjen om det er noe du har gjort ofte :lol:

Wf-pax
28-02-2010, 23:01
Jeg håper virkelig dette var ironi, om ikke har du iallefall ikke mye hørsel igjen om det er noe du har gjort ofte :lol:

Jeg satt ved motorene på Austrians F100 to ganger i januar, og synes ikke det var like ille som jeg har blitt fortalt:) Er langt verre å sitte ved motorene i en Dash 8-100..

CFM
28-02-2010, 23:08
Nå har jeg ikke hatt mye nærkontakt med Dash 8-100 idet siste, men jeg flyr mye med våre Q300 og synes det er mye behagligere å sitte i dem enn langt bak i en av Fokkerne våre. Mulig det skyldes at alle våre er Q, fungerer stort sett, og at vi med unntak av take-off for det meste flyr med 900 rpm på propellene resten av tiden.
Og best sover jeg i det hele tatt på de bakerste radene i en 300 Dash :)