Someone
24-02-2010, 21:37
Etter å ikke ha gjort noe spennende på skifronten i fjor så var det på tide å få lagt inn en liten skiferie i år. Ble å tenke litt utenfor boksen i år og etter å ha lest en artikkel om off-piste kjøring i Makedonia i Finansavisen i høst ble fristelses for stor og plass bestilt til en langhelg med cat-skiing i Shar-fjellene som ligger nord i Makedonia rett ovenfor grensen til Kosovo. For de som måtte lure så betyr cat-skiing at man blir kjørt med en beltebil (cat) opp på fjellet for så å jakte en run med jomfrusnø for å komme seg ned til avtalt pick-up sted.
Reisen var bestilt gjennom et byrå som heter Lapoint Travels og som driver primært med surfe- og kiteturer, men også har begynt med off-pisteturer til Makedonia. Plass ble bestilt og heldigvis (for meg) måtte man selv fikse transport ned til Makedonia. Det enkleste var å fly til Skopje hvis man skal klare seg med en mellomlanding så står valget mellom Austrian eller Czech fra OSL. Ikke overaskende da spesielt Austrian sin spesialitet er å fly til mer eller mindre "smale" destinasjoner i Øst-Europa. Konkuransen til Skopje er noe mer begrenset enn til andre destinasjoner og det er bortimot umulig å få billetter til under 3600kr t/r fra OSL, og jeg måtte gi 3922kr for billettene med Austrian via Wien....selvsagt kjøpt gjennom WIAS
Austrian har ikke internetinnsjekk fra OSL, men fikk sjekket inn på Wien-Skopje (SKP) på Austrian sine hjemmesider. Men i likhet med deres eier, Lufthansa, kan man sjekke inn på SAS sine sider for første strekning når man reiser fra OSL. Hadde opprinnelig reservert 5A, men oppdaget at selv om de 2 første radene var business, så var 3E markert som blokkert, og med 3F ledig så valgte jeg å ta sjansen for å se om jeg 3E faktisk var blokkert eller hva annet rart som måtte skje;)
Med fakirflighten kl 07:00 OSL-VIE med Austrian, nei Austrian Arrows, nei Tyrolean var det visst (kjært barn, mange navn) gjaldt det å gjøre klart all pakkingen kvelden før. Opp helvetes tidlig for denne gangen å rusle de 500m ned til SAS-Hotellet for å ta 05:00 Flybussen til Gardermoen. Normalt tar jeg trikken til Oslo S, også Flytoget derfra, men Trikken begynner ikke gå så tidlig og som protest mot taxisjåførerens som streiker pga noen tegninger i det siste så har jeg redusert taxibruken, så det alternativet gadd jeg ikke. Var eneste passasjer som gikk på ved SAS-Hotellet, men innen siste stoppet på Furuset hadde det vel kommet på 10-12 stykker til. På tross av snøvær tok ikke turen mer enn 2 minutter mer enn de estimerte 53 minuttene fra SAS-Hotellet
Fikk printet ut tags for både baggen og skibaggen for OSL-VIE-SKP og klokken 06:05 denne morgenen var det knapt kø hos SAS bagdrop. Damen bak skranken førsøkte seg å ta 160kr for skiene, men da ble jeg nødt til å gjøre henne oppmerksom på at jeg skulle fly med Austrian og at ski der er gratis. Just in case hadde jeg ringt dem noen uker tidligere og reservert plass til skiene og hadde også kvittering på dette i tilfelle problemer, men slapp å dra frem den.
Security gikk greit og kjøpte med meg litt sjokolade og Smash i tax-free, tok ut litt € (de lokale makedonske gærningene får man ikke tak i på OSL) før det ble å tusle ut til gate 41 hvor OE-LVE (http://www.airliners.net/photo/Austrian-Arrows-%28Tyrolean/Fokker-100-%28F-28-0100%29/1414569/M/), en Fokker 100 maskin som tidligere tjenestegjorde hos AA, hadde overnattet i snøværet
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020360.jpg
Tid for boarding og man begynte med den bakre halvdelen før resten fikk slippe ombord. Ombord var de først 3 radene business og siden det stod 3F på boardingkortet så satte jeg meg der og håpet at jeg ikke ble kommandert ett annet sted eller gardinen ble flyttet fremover. Men det visste seg ikke å skje, så da satt jeg der svært fornøyd på business class med blokkert midtsete.:colgate: Var tilsammen 7 stykker på business, hvor av 4 satt på rad 3, så har mistanke om at heller ikke de egentlig skulle sitte der. På economy virket det tilnærmet fullsatt
Ikke noe problem med knyttnevetesten
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020362.jpg
Etter en rask de-icing ble det en 20 minutters forsinket avgang på 01L og etterhvert som man nærmet seg marsjhøyde ble gardinen dratt for og serveringen på business begynte. Hoveddelen bestod av eggerøre med noen poteter og sopp, og en tallerken med diverse kaldt pålegg. På frukten beholdt de plasten, men alufolien på varmretten ble tatt av og det samme gjeldt plasten over pålegget.....se og lær SAS:old
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020367.jpg
Interiøet ombord i Austrian må sies å være på grensen til bad-taste og definitivt ingen fargekombinasjoner som kommer inn i min stue. Men sånn ellers leverer Austrian definitivt et godt produkt
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020370.jpg
Relativt hendelsesløs flytur sånn ellers, men da vi nærmet oss VIE fikk vi beskjed om at det var freezing fog, kun en rullebane var i bruk og vi derfor ble plassert i straffeløypa i en trekvarters tid og landet litt over en time etter rutetid. Hadde bare 1:25t transfer, men siden alt var forsinket var jeg ikke særlig nervøs for forbindelsen.
Nede på bakken ble vi belønnet med bussing inn til terminalen.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020372.jpg
Inne på terminal lyste det allerede boarding på OS779 til SKP, så ble hutig gange gjennom passkontroll og security for å komme seg ut til en av non-schengen bussgatene. Første buss hadde kjørt, men fikk plass på oppsamlings minibussen sammen med 5 andre nordmenn som skulle på samme opplegget nede i Makedonia.
OE-LVE (http://www.airliners.net/photo/Austrian-Arrows-%28Tyrolean/Fokker-100-%28F-28-0100%29/1652114/&sid=75a78cc5de513fd53f1d5a82cb263a10), også en Fokker 100 som tidlige var hos AA, stod ved en av de nye gatene på A-piren som ennå ikke er tatt i bruk. Lite mennesker ombord i dag, 1 i C og en rundt 35 andre i economy. Litt dårlige benplass på sete 7A enn på 3F, men fortsatt ingen problemer med å bestå knyttnevetesten.
Pga tåken fikk vi opplyst om at vi først hadde slot om en drøy time, så serveringen tok til allerede på bakken. Kunne velge mellom pretzels eller sjokolade itillegg til drikkevarer, så valget falt på en øl
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020374.jpg
Omsider ble det endelig klart for avgang og satte kursen mot SKP. Tralla kom også en gang til så tok meg en øl til på den ellers innholdsløse flighten ned til SKP. Landet god etter rutetid og ble å gå fra de 70 meterene inn til ankomst hallen på Alexander the Great International Airport, som vel er heller stusselig, men mer om det på returen.
Også gikk det skeis.....Hadde tydeligvis brukt om karmaen på oppgraderingen til business på OSL-VIE så ved ankomst SKP visste det seg at både bag og ski fortsatt befant seg i VIE og ville tidligs komme dagen etter. Hadde man vært et annet sted ville det vært greit og man kunne kjøpt seg en ny skidress og andre klær, samt leid ski, på forsikringselskapets regning. Men det krever at det faktisk er en butikk i området som driver med slikt, hvilket det ikke var i Popova Shapka, som landsbyen vi bodde i het. Så bortsett fra en t-skjorte og litt toalettsaker, ble jeg nødt til å låne alt fra ski og støvler til bukse, superundertøy, handsker og briller.....da det eneste jeg hadde var jakken:angry:
Men man måtte bare gjøre det beste ut av det og fikk stått på ski og hadde en bra dag i fjellet for det, men var greit da bagasjen kom dagen etter og jeg fra dag 2 kunne stille opp i eget utstyr. Var litt uheldig med vært til tider, men fikk stått masse på ski og stod nesten 12.000 høydemeter på de 3 dagene vi stod. Første dagen var det veldig varmt, itillegg til endel vind hvilket gjorde at det etterhvert ble skikkelig påskeføre med kram snø og generelle tunge forhold, men fikk stått frem til kl 14, før vi ga oss.
Dag 2 våknet vi til storm og blåste vel en 30 m/s på toppen. Da ble det å spille monopol frem til lunch før vi begikk oss ut. Korteste dagen og selv om det lange runs'ene uteble siden vi måtte sto i skogen var det svært gode snøforhold, med god puddersnø. Dag 3 fikk vi stått hele dagen og da vi gå oss klokken 4 hadde jeg kramper i begge lårene, så måtte si meg fornøyd, selv om snøen var litt mer pakket enn dagen før pga vinden.
Cat'en som fraktet oss opp
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020375.jpg
I snøstormen på dag 2
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020377.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020380.jpg
Selvportrett i snøføyken
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020383.jpg
Skredsøkeren jeg stod med i tilfelle man blir tatt av skred, eller skal finne en som er tatt av det
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020386.jpg
Klar for siste dagen
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020389.jpg
Reisen var bestilt gjennom et byrå som heter Lapoint Travels og som driver primært med surfe- og kiteturer, men også har begynt med off-pisteturer til Makedonia. Plass ble bestilt og heldigvis (for meg) måtte man selv fikse transport ned til Makedonia. Det enkleste var å fly til Skopje hvis man skal klare seg med en mellomlanding så står valget mellom Austrian eller Czech fra OSL. Ikke overaskende da spesielt Austrian sin spesialitet er å fly til mer eller mindre "smale" destinasjoner i Øst-Europa. Konkuransen til Skopje er noe mer begrenset enn til andre destinasjoner og det er bortimot umulig å få billetter til under 3600kr t/r fra OSL, og jeg måtte gi 3922kr for billettene med Austrian via Wien....selvsagt kjøpt gjennom WIAS
Austrian har ikke internetinnsjekk fra OSL, men fikk sjekket inn på Wien-Skopje (SKP) på Austrian sine hjemmesider. Men i likhet med deres eier, Lufthansa, kan man sjekke inn på SAS sine sider for første strekning når man reiser fra OSL. Hadde opprinnelig reservert 5A, men oppdaget at selv om de 2 første radene var business, så var 3E markert som blokkert, og med 3F ledig så valgte jeg å ta sjansen for å se om jeg 3E faktisk var blokkert eller hva annet rart som måtte skje;)
Med fakirflighten kl 07:00 OSL-VIE med Austrian, nei Austrian Arrows, nei Tyrolean var det visst (kjært barn, mange navn) gjaldt det å gjøre klart all pakkingen kvelden før. Opp helvetes tidlig for denne gangen å rusle de 500m ned til SAS-Hotellet for å ta 05:00 Flybussen til Gardermoen. Normalt tar jeg trikken til Oslo S, også Flytoget derfra, men Trikken begynner ikke gå så tidlig og som protest mot taxisjåførerens som streiker pga noen tegninger i det siste så har jeg redusert taxibruken, så det alternativet gadd jeg ikke. Var eneste passasjer som gikk på ved SAS-Hotellet, men innen siste stoppet på Furuset hadde det vel kommet på 10-12 stykker til. På tross av snøvær tok ikke turen mer enn 2 minutter mer enn de estimerte 53 minuttene fra SAS-Hotellet
Fikk printet ut tags for både baggen og skibaggen for OSL-VIE-SKP og klokken 06:05 denne morgenen var det knapt kø hos SAS bagdrop. Damen bak skranken førsøkte seg å ta 160kr for skiene, men da ble jeg nødt til å gjøre henne oppmerksom på at jeg skulle fly med Austrian og at ski der er gratis. Just in case hadde jeg ringt dem noen uker tidligere og reservert plass til skiene og hadde også kvittering på dette i tilfelle problemer, men slapp å dra frem den.
Security gikk greit og kjøpte med meg litt sjokolade og Smash i tax-free, tok ut litt € (de lokale makedonske gærningene får man ikke tak i på OSL) før det ble å tusle ut til gate 41 hvor OE-LVE (http://www.airliners.net/photo/Austrian-Arrows-%28Tyrolean/Fokker-100-%28F-28-0100%29/1414569/M/), en Fokker 100 maskin som tidligere tjenestegjorde hos AA, hadde overnattet i snøværet
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020360.jpg
Tid for boarding og man begynte med den bakre halvdelen før resten fikk slippe ombord. Ombord var de først 3 radene business og siden det stod 3F på boardingkortet så satte jeg meg der og håpet at jeg ikke ble kommandert ett annet sted eller gardinen ble flyttet fremover. Men det visste seg ikke å skje, så da satt jeg der svært fornøyd på business class med blokkert midtsete.:colgate: Var tilsammen 7 stykker på business, hvor av 4 satt på rad 3, så har mistanke om at heller ikke de egentlig skulle sitte der. På economy virket det tilnærmet fullsatt
Ikke noe problem med knyttnevetesten
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020362.jpg
Etter en rask de-icing ble det en 20 minutters forsinket avgang på 01L og etterhvert som man nærmet seg marsjhøyde ble gardinen dratt for og serveringen på business begynte. Hoveddelen bestod av eggerøre med noen poteter og sopp, og en tallerken med diverse kaldt pålegg. På frukten beholdt de plasten, men alufolien på varmretten ble tatt av og det samme gjeldt plasten over pålegget.....se og lær SAS:old
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020367.jpg
Interiøet ombord i Austrian må sies å være på grensen til bad-taste og definitivt ingen fargekombinasjoner som kommer inn i min stue. Men sånn ellers leverer Austrian definitivt et godt produkt
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020370.jpg
Relativt hendelsesløs flytur sånn ellers, men da vi nærmet oss VIE fikk vi beskjed om at det var freezing fog, kun en rullebane var i bruk og vi derfor ble plassert i straffeløypa i en trekvarters tid og landet litt over en time etter rutetid. Hadde bare 1:25t transfer, men siden alt var forsinket var jeg ikke særlig nervøs for forbindelsen.
Nede på bakken ble vi belønnet med bussing inn til terminalen.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020372.jpg
Inne på terminal lyste det allerede boarding på OS779 til SKP, så ble hutig gange gjennom passkontroll og security for å komme seg ut til en av non-schengen bussgatene. Første buss hadde kjørt, men fikk plass på oppsamlings minibussen sammen med 5 andre nordmenn som skulle på samme opplegget nede i Makedonia.
OE-LVE (http://www.airliners.net/photo/Austrian-Arrows-%28Tyrolean/Fokker-100-%28F-28-0100%29/1652114/&sid=75a78cc5de513fd53f1d5a82cb263a10), også en Fokker 100 som tidlige var hos AA, stod ved en av de nye gatene på A-piren som ennå ikke er tatt i bruk. Lite mennesker ombord i dag, 1 i C og en rundt 35 andre i economy. Litt dårlige benplass på sete 7A enn på 3F, men fortsatt ingen problemer med å bestå knyttnevetesten.
Pga tåken fikk vi opplyst om at vi først hadde slot om en drøy time, så serveringen tok til allerede på bakken. Kunne velge mellom pretzels eller sjokolade itillegg til drikkevarer, så valget falt på en øl
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020374.jpg
Omsider ble det endelig klart for avgang og satte kursen mot SKP. Tralla kom også en gang til så tok meg en øl til på den ellers innholdsløse flighten ned til SKP. Landet god etter rutetid og ble å gå fra de 70 meterene inn til ankomst hallen på Alexander the Great International Airport, som vel er heller stusselig, men mer om det på returen.
Også gikk det skeis.....Hadde tydeligvis brukt om karmaen på oppgraderingen til business på OSL-VIE så ved ankomst SKP visste det seg at både bag og ski fortsatt befant seg i VIE og ville tidligs komme dagen etter. Hadde man vært et annet sted ville det vært greit og man kunne kjøpt seg en ny skidress og andre klær, samt leid ski, på forsikringselskapets regning. Men det krever at det faktisk er en butikk i området som driver med slikt, hvilket det ikke var i Popova Shapka, som landsbyen vi bodde i het. Så bortsett fra en t-skjorte og litt toalettsaker, ble jeg nødt til å låne alt fra ski og støvler til bukse, superundertøy, handsker og briller.....da det eneste jeg hadde var jakken:angry:
Men man måtte bare gjøre det beste ut av det og fikk stått på ski og hadde en bra dag i fjellet for det, men var greit da bagasjen kom dagen etter og jeg fra dag 2 kunne stille opp i eget utstyr. Var litt uheldig med vært til tider, men fikk stått masse på ski og stod nesten 12.000 høydemeter på de 3 dagene vi stod. Første dagen var det veldig varmt, itillegg til endel vind hvilket gjorde at det etterhvert ble skikkelig påskeføre med kram snø og generelle tunge forhold, men fikk stått frem til kl 14, før vi ga oss.
Dag 2 våknet vi til storm og blåste vel en 30 m/s på toppen. Da ble det å spille monopol frem til lunch før vi begikk oss ut. Korteste dagen og selv om det lange runs'ene uteble siden vi måtte sto i skogen var det svært gode snøforhold, med god puddersnø. Dag 3 fikk vi stått hele dagen og da vi gå oss klokken 4 hadde jeg kramper i begge lårene, så måtte si meg fornøyd, selv om snøen var litt mer pakket enn dagen før pga vinden.
Cat'en som fraktet oss opp
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020375.jpg
I snøstormen på dag 2
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020377.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020380.jpg
Selvportrett i snøføyken
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020383.jpg
Skredsøkeren jeg stod med i tilfelle man blir tatt av skred, eller skal finne en som er tatt av det
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020386.jpg
Klar for siste dagen
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020389.jpg