PDA

View Full Version : Hvor på Vestlandet er dette?

Rob Mulder
23-02-2010, 07:53
Er det noen som kan hjelpe med å identifisere dette stedet?

Seabee
23-02-2010, 11:15
Interessant bilde! Det er vel sannsynligvis Haugesund? Har aldri vært der, men dette bildet kan ligne litt;

http://www.digitalmuseum.no/BigImageContent.do?imageIndex=0&owner=HAL&identifier=MHB-F.000029&producer=&type=Photograph

Det ser også ut til at det må være ett av ruteanløpsstedene.

Steinar
http://www.seabee.info

Rob Mulder
23-02-2010, 11:35
Hei

Kan du se på ditt svart-hvit-bilde at det ligger en brygge på høyre side? Da kunne dette være stedet. Vi vet at flyet har vært der.

Basse-HAU
23-02-2010, 12:14
Hei

Kan du se på ditt svart-hvit-bilde at det ligger en brygge på høyre side? Da kunne dette være stedet. Vi vet at flyet har vært der.

Om du ser brygga til høyre, så ser jeg ikke for meg at det er her, da skulle orginalbildet vendt innover mot Hasseløy/Sentrum. Men det får jeg ikke til å stemme.

Mener du at dette skal være tatt i Haugesund?

Ifølge http://no.wikipedia.org/wiki/Valkyrien_%28fly%29 , så har ikke flyet vært i noe trafikk, men etter bildet, så stemmer nok ikke det, men det har vel du mer peil på en meg.

Rob Mulder
23-02-2010, 12:19
Hei

Jeg holder på å skrive en bok om flyet og kan vel si så mye at den har vært i Haugesund. Omstendighetene rundt det får dere lest i boken som kommer ut i mai 2010. Jeg kommer nok til å annonsere det på dette forumet - så følg med.

Basse-HAU
23-02-2010, 12:30
Hei

Jeg holder på å skrive en bok om flyet og kan vel si så mye at den har vært i Haugesund. Omstendighetene rundt det får dere lest i boken som kommer ut i mai 2010. Jeg kommer nok til å annonsere det på dette forumet - så følg med.

Om noen skulle klart å identifisere om dette bildet stammer ifra rundt haugesund, så skulle vel Tor Inge Vormedal kunne klart dette. http://www.vormedalforlag.no/ , han er vel en av de personene med god kunskap om Haugesund/Haugalandets historie. Han har veldig mange foto i sine bøker, så kanskje han kunne hjulpet deg???

Lyke til :)

Rob Mulder
23-02-2010, 12:34
Takk skal du ha. Jeg skal følge det opp.

mach.86
23-02-2010, 16:47
Dette er et kjent bildet fra Stavanger. Bildet er tatt på Klasaskjæret retning øst. DNL hadde fra 1935 en ekspedisjon på dette skjæret som ligger i Engøysundet mer eller mindre i havnebassenget utenfor Stavanger. Ruten gikk fra Oslo til Bergen, med mellomlandinger flere steder langs kysten. På bildet kan en se to hvite sjøhus, de står der fremdeles og blir brukt av Engøyholmen Kystkultursenter. To andre sjøhus på bildet står fremdeles. Det som lager bildet ugjenkjennelig er at i 1972 ble Engøybroen åpnet og den har nedslag på fjellknausene på bildets høyre kant. Også et stort ruvende landemerke som fremdeles eksisterer er en not-tørke som ble bygget i mot slutten av -50 tallet, den er selvfølgelig ikke på bildet, men ligger ved siden av de hvite sjøhusene. Om en tar seg en tur ut til Klasaskjæret vil en kjenne igjen flere av detaljene i bildet. Bildet bør vel være fra mellom 1935 til 1937 vil jeg tippe.

Rob Mulder
23-02-2010, 17:09
Hei,

Fint at vi fikk oppklart dette. Setter pris på din tilbakemelding. Bilde er mest sannsynlig tatt i 1936. Jeg tror ikke det var tatt under SOla-stevnet. Så vidt jeg vet var flyet bare på land og landet ikke på vannet.

mach.86
25-02-2010, 01:19
Jeg vil sitere noe jeg fant i en bok anngående samme bildet:

I 1935 etablerte DNL en konkurrerende sjøflyrute mellom Oslo-Arendal-Stavanger-Haugesund-Bergen. Stavangerske ble ekspeditør for Stavanger. I en startperiode brukte sjøflyene en midlertidig anlagt sjøflyhavn på Klasaskjæret. Stavangerske fraktet passasjerene inn til sentrum med bunkrings- og passasjerbåten "Sølyst"

Stavangerske det her refereres til her er Stavangerske Dampskibsselskap.

Konkurransen det refereres til er mellom Wiggo Widerøe's rute mellom Oslo-Stavanger-Haugesund

Rob Mulder
25-02-2010, 09:16
Takk for din reaksjon.

Ikke helt enig med det som sto i boken. Det er vel neppe en konkurrende rute, når man har monopol på ruten... :-)

hmm273
25-02-2010, 09:28
I hvilken bok er det dette står???

Jeg vil sitere noe jeg fant i en bok anngående samme bildet:

I 1935 etablerte DNL en konkurrerende sjøflyrute mellom Oslo-Arendal-Stavanger-Haugesund-Bergen. Stavangerske ble ekspeditør for Stavanger. I en startperiode brukte sjøflyene en midlertidig anlagt sjøflyhavn på Klasaskjæret. Stavangerske fraktet passasjerene inn til sentrum med bunkrings- og passasjerbåten "Sølyst"

Stavangerske det her refereres til her er Stavangerske Dampskibsselskap.

Konkurransen det refereres til er mellom Wiggo Widerøe's rute mellom Oslo-Stavanger-Haugesund

mach.86
25-02-2010, 11:16
Boken jeg har sitert fra heter "Den hvite flåte" av Hugo Lutcherath. På side 134 er det et identisk bilde som det over, og det jeg har sitert er ord for ord.

Jeg har sett bilder av en Widerøe maskin ved Havsfjord Flyveplads i Møllebukta i Stavanger. (For dem som ikke er lokalkjent er Møllebukta i Hafrsfjord, som er fjorden en flyr over om en lander på RWY 18 på Sola). Også dette er et kjent bilde. Moloen som ble brukt som sjøflyhavn eksisterer enda, om noe medtatt. Datoen for dette bildet er ukjent for meg riktignok. Så om dette er den konkurrerende ruten det er snakk om skal være usagt.

Rob Mulder
25-02-2010, 11:27
Hei

Bildet er vel tatt i 1936. Det kan vel også ha vært i mai 1937 under besøket til Sola, men jeg har ingen rapporter om at amfibieflyet var på vannet i disse mai-dager. Så 1936 er vel 99 % sikker.
Du kan lese mer om "Valkyrien - Sikorsky S-43, LN-DAG" i min nye bok, som kommer ut i mai 2010. Samme format som "Ternen"-boken.

Seabee
25-02-2010, 11:38
Hei!

Fra boken "Luftfarten på Haugalandet - Fra 1914 til 2004" av Sverre Utne Reitan (Eget forlag), side 11-13:

15. juni 1934 fikk Widerøes Flyveselskap konsesjon til å fly kystruten Oslo-Kristiansand-Stavanger-Haugesund med passasjerer og post, og selskapet fikk statstøtte og postbidrag på i alt 17.000 kroner. Flytiden fra Oslo til Haugesund tok hele fem timer og ti minutter. Billetten kostet 85 kroner.

Allerede den 17. juni var den første flygingen i gang. Løytnant Viggo Widerøe som var eier av flyseslkapet førte sin nye maskin, en Waco modell 1934 på åpningsturen. Maskinen kunne ta maksimalt 3 passasjerer og hadde en marsjfart på 175 km/t. Toppfarten kunne komme opp i 200 km/t.

....

Året etter fikk Det Norske luftfartsselskap, som var etablert i 1927 enekonsesjon på all flytrafikk i Norge. Selskapet overtok 51% av aksjene i Widerøes Flyveselskap og de flyrutene som Widerøe hadde.

...

Fra sommeren 1935 åpnet DNL (Det Norske Luftfartysselskap) regelmessig flyrute med det kjente tre-motors tyskbygde Junkers JU-52 mellom Oslo, Arendal, Kristiansand, Stavanger, Haugesund og Bergen.

....
...siste tur den 2. september 1939.

...

Det står ingen ting i boken om "Valkyrien" og et bilde viser Junker "LN-DAF" ved Storesundskjærene i juni 1936.

Steinar
http://www.seabee.info

Rob Mulder
25-02-2010, 12:17
Hi Seabee,

Jo, det finnes ikke mange kilder, men jeg har gjort en del forskning og "Valkyrien" har vært i Stavanger i 1936. Det er i hvert fall sikker.

Concorde
26-02-2010, 19:08
Ganske enkelt imponerende. :)