PDA

View Full Version : Norwegian med Arlanda - Tel Aviv?


MartinL
18-02-2010, 08:07
Det ryktes om ny rute til Israel

Forretningsmuligheder og nye destinationer vurderes konstant hos Norwegian. Således har der også været overvejelser om en rute fra Skandinavien til Tel Aviv, omend der endnu ikke er taget en beslutning om at flyve til destinationen.
Israelske medier rapporterer om lavprisflyselskabet Norwegians mulige planer om at etablere den første direkte rute fra Skandinavien til Tel Aviv. Ifølge forlydender skal ruten operere fra Stockholm-Arlanda til Tel Aviv Ben-Gurion Airport fra slutningen af marts måned.

"Jeg kan ikke bekræfte dette. Vi ser hele tiden etter nye forretningsmuligheder og vurderer mange forskellige destinationer. I en sådan proces er det naturligt, at man har kontakt med potentielle nye lufthavne og myndigheder. Vi har været i kontakt med lufthavne og myndigheder i Tel Aviv, men jeg vil gerne understrege, at der er ikke taget nogen afgørelse om dette," siger kommunikationsdirektør Anne-Sissel Skånvik fra Norwegian.

Ved opslag på Israel Airports Authority-hjemmeside fremgår følgende informationer i Ben Gurion-lufthavnens fartplan:

Periode: 28. marts til 26. juni - alle lørdage
DY9014 ank. Tel Aviv kl. 18.50 / afg. 19.50 DY9015 med destination Stockholm
Flytype: Boeing 737-800.

Hvis ruten bliver en realitet, bliver det den første direkte skandinaviske rute til Tel Aviv i mange år.

http://boarding.no/

SQ 777
18-02-2010, 08:10
Kunne tenke meg det fra OSL ...

MartinL
18-02-2010, 08:40
Slapp av. Vi har langt fra sett det siste med Norwegian fra Osl:up:

Bizflyer
18-02-2010, 09:18
Kanskje Tel Aviv kunne være stop-over for DY på vei til og fra Dubai??? ;)

BF:cool2

MartinL
18-02-2010, 09:25
Det er en rekke spennende destinasjoner i området og jeg tror vi vil se mer her.

Amman, Kairo, Damascus og Tripoli ligger i området, men det er nok begrenset til etnisk trafikk.

Er det forresten politisk korrekt å benytte dette begrepet?

Mugnas
18-02-2010, 09:30
Hmm, den var overraskende. Men veldig kult om det skulle bli en realitet.

Hva er passasjergrunnlaget Skandinavia-Israel da? Bibel-turisme og noe begrenset forretningstrafikk?

Boeingflyer
18-02-2010, 09:30
Er det forresten politisk korrekt å benytte dette begrepet?

He he.. det er det sikkert ikke! :D

JoeW
18-02-2010, 10:01
Er ikke sikkerhetstiltakene rundt Israel-flighter så dyre at det vanskelig kan klare seg med lowcost, eller kan sikkerhetsregningen sendes videre til Israelske myndigheter?

jikswoboB
18-02-2010, 10:05
Israelske medier rapporterer om lavprisflyselskabet Norwegians mulige planer om at etablere den første direkte rute fra Skandinavien til Tel Aviv

Nu har ju Sabra Express i några års tid haft säsongstrafik mellan ARN och TLV. Vilket fall som helst trevligt med ytterligare en operatör till Israel.

MartinL
18-02-2010, 10:06
Er ikke sikkerhetstiltakene rundt Israel-flighter så dyre at det vanskelig kan klare seg med lowcost, eller kan sikkerhetsregningen sendes videre til Israelske myndigheter?

Et godt spørsmål. Har selv sjekket inn parallelt med ELAL fighter i Bangkok et par ganger og det ser nærmest ut som et kommando raid av en annen verden!

Savipix
18-02-2010, 10:08
Nu har ju Sabra Express i några års tid haft säsongstrafik mellan ARN och TLV. Vilket fall som helst trevligt med ytterligare en operatör till Israel.

Med SAS som operatör SK7383/SK7384. Har för mig att det var ganska så gott belägg på den.

BU662
18-02-2010, 10:09
Ogsa Easy har en rute LTN-TLV, sa sikkerheten er trolig ikke den store hindrer.

Til DXB via TLV??? Not in the next 2 decades. Husk at just noen fa dager siden ble det likvidert en ledende Hamas medlem i en hotell i Dubai...

CK
18-02-2010, 10:34
Den siste tiden SAS fløy ruteflygning på TLV var det night-stop -men da fløy man fly og crew til Kypros (LCA) og over-nightet der. Dette var etter at det smalt en del stygge bomber i TLV - blant annet rett ved crew-hotellet. Ikke rart det ble dyrt....

JetBlue
18-02-2010, 11:39
Er ikke sikkerhetstiltakene rundt Israel-flighter så dyre at det vanskelig kan klare seg med lowcost, eller kan sikkerhetsregningen sendes videre til Israelske myndigheter?

Korrekt, sånn var det før ihvertfall! El Al ønsket å starte opp Oslo - Tel Aviv i 1999, men krevde væpnede sikkerhetsvakter ved gate. Det sa norsk politi nei til.

Blubird
18-02-2010, 11:50
Er det kun i ZRH El Al får pansret eskorte?

DCHalvorsen
18-02-2010, 12:24
Er det kun i ZRH El Al får pansret eskorte?


Jeg har sett El Al blitt fulgt til gate i Berlin Schönefeld av pansret kjøretøy.

RIBRO
18-02-2010, 12:36
Er det kun i ZRH El Al får pansret eskorte?

Har sett det også i FRA.

JoeW
18-02-2010, 12:39
Jeg husker vi hadde handlingen av en eller annen Israel-charter på OSL for noen år siden (Har El Al et eget-branded charterselskap eller noe?) med en 757 med bibelturister, og det var diverse innleide vakter samt noen nokså interessante vakter med midlertidige ID-kort og som jeg vel egentlig tar for gitt også var bevæpnede. USA-flighter er en breeze i forhold, securitywise.

Det sentrale er egentlig ikke det at det er sikkerhet - det sentrale er hvem som betaler regningen for det - hvis det er carrieren selv så kan det umulig fungerer som lowcost-operasjon - uten at jeg har regnet spesifikt på det.

Chaos Controller
18-02-2010, 13:09
Ogsa Easy har en rute LTN-TLV, sa sikkerheten er trolig ikke den store hindrer.

Til DXB via TLV??? Not in the next 2 decades. Husk at just noen fa dager siden ble det likvidert en ledende Hamas medlem i en hotell i Dubai...

Fly fra Emiratene har ikke lov aa planlegge med destinasjon i Israel, ei har fly fra Israel lov aa lande i Emiratene, saa dette skjer nok aldri:)

Med mindre de gjoer som enkelte andre operatoerer og flightplaner til en annen destinasjon og saa diverter enten til Dubai eller til Tel Aviv, avhengig av hvor de tok av fra. I saafall er det fullt lovlig :)

DyRayBan
18-02-2010, 15:37
Kanskje Tel Aviv kunne være stop-over for DY på vei til og fra Dubai??? ;)

Tror ikke det nei.
Vi (crew) fikk beskjed om å bytte ut passene våres hvis det var stempel fra israel i de, når vi begynte å fly DXB.

Martin
18-02-2010, 15:42
Tror ikke det nei.
Vi (crew) fikk beskjed om å bytte ut passene våres hvis det var stempel fra israel i de, når vi begynte å fly DXB.

Hvordan vil det da evt. fungere om DY skulle begynne å fly til Tel Aviv? Eller generelt for selskaper som flyr til begge destinasjonene. Vil man da måtte benytte "egne" crew til henholdsvis Tel Aviv og Dubai?

gustavf
18-02-2010, 15:45
Hvordan vil det da evt. fungere om DY skulle begynne å fly til Tel Aviv? Eller generelt for selskaper som flyr til begge destinasjonene. Vil man da måtte benytte "egne" crew til henholdsvis Tel Aviv og Dubai?

En mulighet er ihvertfall at de som eventuelt flyr på begge destinasjonene har to pass.

LN-MOW
18-02-2010, 15:49
Det er mye crew som har to pass.

Chaos Controller
18-02-2010, 19:22
Er heller ikke noe problem i Israel aa be imigrasjonen om aa stemple paa et eget papir som de legger i passet, og som tas ut naar du forlater landet, slik at det er ingen spor etter besoeket ditt der i passet.

Robin882
18-02-2010, 21:46
Det er ikke bare barnemat å reise til Israel ser jeg. Trodde ikke det var så strengt.
Kan ikke Norwegian også komme i fare med å åpne en slik rute?

LN-MOW
18-02-2010, 21:54
Det er verre å komme seg ut ... av en eller annen grunn la de sin elsk på meg sist jeg var der .. såvidt jeg kom med kjerra mi.

LCH
18-02-2010, 22:10
Hvordan vil det da evt. fungere om DY skulle begynne å fly til Tel Aviv? Eller generelt for selskaper som flyr til begge destinasjonene. Vil man da måtte benytte "egne" crew til henholdsvis Tel Aviv og Dubai?

I slike situasjoner åpner passforskriften for at det kan utstedes ekstrapass.

§ 11. Ekstrapass
Innehaver av ordinært pass kan gis ekstrapass når det dokumenteres at tjenstlige eller andre grunner gjør det påkrevet å reise til flere land og det mellom disse landene råder slike politiske forhold at pass benyttet i ett land ikke kan benyttes i et annet.

Farmer
18-02-2010, 22:13
Jeg vil tro at DY vil unngå overnatting for besetningen i TLV.
Dette er jo en betydelig kortere tur enn f,eks OSL-LPA slik at denne bør vel kunne opereres med t/r samme dag med samme besetning. Dermed heller ingen problemer med f,eks pass og sikkerhetsprosedyrer for besetningen om ikke annet.

MountainDew
17-03-2010, 22:46
Ikke noe nytt om denne ruten? Kunne tenkt meg en tur der sommer/høst.

IL-2
18-03-2010, 00:14
de kunne jo ta mellomlanding i Syria, der alle etter beste midtøstenprinsipp må en tur inn på duty-free og inn i flyet igjen. Og viss de sørger for at alle får stempel i passet sitt, så er de garantert minst like mange passasjerer tilbake fra Israel, hihi

edit: ang pass går det an å få et ekstra pass dersom du skal innom land som ikke godtar hverandres "stempel".

sail4fun
18-03-2010, 07:02
edit: ang pass går det an å få et ekstra pass dersom du skal innom land som ikke godtar hverandres "stempel".

Ja , det går ann

pgaa
30-03-2011, 16:23
Da er man klar for Tel Aviv fra ARN.

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=8590

Tel Aviv blir Norwegians 96:e destination och för första gången lanseras en ny linje från Sverige. Det är enligt bolagets framtidsstrategi som säger att det är i Sverige som tillväxten de kommande åren ska ske. Den femte juni lyfter primärmaskinen.

Hpkris
30-03-2011, 16:46
Billettene var jo heller ikke akkurat dyre :)

VC-10
30-03-2011, 16:49
Det er bare å gratulere svenskene. Norwegian ekspanderer videre.
Skulle vært artig å visst hvordan det hadde vært med destinasjoner, spesielt fra Norge, men også fra Skandinavia forøvrig om ikke Norwegian hadde blitt født!?

SAS-Steward
30-03-2011, 17:46
Tror ikke det nei.
Vi (crew) fikk beskjed om å bytte ut passene våres hvis det var stempel fra israel i de, når vi begynte å fly DXB.

Merkelig.
Mange kolleger i SAS som har TLV stempel i pass, og som flyr til DXB nå. Aldri vært noe problem.

FlyHi
30-03-2011, 17:56
Merkelig.
Mange kolleger i SAS som har TLV stempel i pass, og som flyr til DXB nå. Aldri vært noe problem.

Jeg mener nu også at have set en intern melding fra SAS om at man ikke må have Israelsk stempel i passet hvis man skal flyve Dubai. Det fik min kone ihvertfald besked på da hun startede med at flyve IC for nogle år siden. Der er flere i DK som har fået et ekstra pas udstedt pga dette.

SAS-Steward
30-03-2011, 18:52
Jeg mener nu også at have set en intern melding fra SAS om at man ikke må have Israelsk stempel i passet hvis man skal flyve Dubai. Det fik min kone ihvertfald besked på da hun startede med at flyve IC for nogle år siden. Der er flere i DK som har fået et ekstra pas udstedt pga dette.

Jupp, her har jeg gått på en smell.
Det har ikke gått ut noen innstruks (i Norge) men en oppfordring om ikke å ha TLV stempel i passet. Myndigheter i Dubai og UAE har sagt at dette ikke skal være noe problem, men hvorfor risikere?

Men min info var feil.

Boeing_fan
30-03-2011, 19:38
Jada, frisk satsing dette her, Norwegian! :) Selvom jeg gjerne skulle hatt TLV fra OSL også!

Avgangstidene blir:

DY4545 ARN-TLV 07:00-11:50 xxxxxx7 Boeing 737-800

DY4546 TLV-ARN 12:50-17:40 xxxxxx7 Boeing 737-800


Tidene er helt forferdlige med tanke på transfeer fra Norge. Burde man ikke lagt opp avgangene slik at man kunne feede folk fra andre flyplasser via ARN?

L-1011
30-03-2011, 20:32
Varför säger Norwegian att det är första gången de lanserar en helt ny destination från en annan stad än Oslo med denna ARN-TLV linje?
ARN-TLV är ingen ny destination från ARN.
Arkia, Primera Air, SAS & ElAl har samtliga flugit ARN-TLV genom åren.

LN-MOW
30-03-2011, 20:39
Den er ny for DY ....

jb1
30-03-2011, 21:33
Varför säger Norwegian att det är första gången de lanserar en helt ny destination från en annan stad än Oslo med denna ARN-TLV linje?
ARN-TLV är ingen ny destination från ARN.
Arkia, Primera Air, SAS & ElAl har samtliga flugit ARN-TLV genom åren.

De mener nok helt ny for Norwegian. Alle andre destinasjoner er blitt lanser fra OSL foerst. Spennende satsing dette.

seatsniffer
30-03-2011, 21:42
Hadde ikke DY WAW-BHM en gang? Den gikk aldri fra Norge og var ny for selskapet da den ble lansert.

Twin Otter
30-03-2011, 21:46
Jada, frisk satsing dette her, Norwegian! :) Selvom jeg gjerne skulle hatt TLV fra OSL også!



Vi skal vel ikke se vekk i fra at det kommer med tiden.


Tidene er helt forferdlige med tanke på transfer fra Norge. Burde man ikke lagt opp avgangene slik at man kunne feede folk fra andre flyplasser via ARN?

Det er vel litt av det som er greia med Norwegian. De satser sterkt på punkt til punkt trafikk.

LN-MOW
30-03-2011, 23:10
Hadde ikke DY WAW-BHM en gang? Den gikk aldri fra Norge og var ny for selskapet da den ble lansert.

Nei, den polske befolkningen i Alabama er ikke stor nok til å forsvare en slik rute ... De slet til og med ved BHX ... ;)

Ja, jeg tror du har rett ....

seatsniffer
30-03-2011, 23:16
Nei, den polske befolkningen i Alabama er ikke stor nok til å forsvare en slik rute ... De slet til og med ved BHX ... ;)

Ja, jeg tror du har rett ....

Den der var jeg usikker på, så jeg kontrollerte den. Birmingham sto det å lese, men likevel ble jeg lurt! :headbang

Intemezz
30-03-2011, 23:38
Jeg mener nu også at have set en intern melding fra SAS om at man ikke må have Israelsk stempel i passet hvis man skal flyve Dubai. Det fik min kone ihvertfald besked på da hun startede med at flyve IC for nogle år siden. Der er flere i DK som har fået et ekstra pas udstedt pga dette.

Stemmer det. Vi fikk høre at vi ikke kunne ha Israelsk stempel i passet da vi dro til DXB. Men både ved inn og utreise DXB så de ikke gjennom passet, så dama kunne spart den 1000-lappen (eller var det 500?) det kostet for nytt pass. Selv mitt som er fult av visumer og stempler var ikke noe spennende, så går nok greit. Mulig de gjennomfører enkelte stikkontroller og at det kan føre til problemer?

jb1
31-03-2011, 21:22
Den der var jeg usikker på, så jeg kontrollerte den. Birmingham sto det å lese, men likevel ble jeg lurt! :headbang

Du har rett. Jeg vet ikke hvor lenge den gikk til BHX fra WAW, men den gikk aldri fra OSL. Det er litt merkelig at det er vanskelig aa faa til loennsom trafikk fra Storbritannias nest stoerste eller tredje stoerste by (avhenger av hva man teller med).

Edricson
31-03-2011, 21:26
Du har rett. Jeg vet ikke hvor lenge den gikk til BHX fra WAW, men den gikk aldri fra OSL. Det er litt merkelig at det er vanskelig aa faa til loennsom trafikk fra Storbritannias nest stoerste eller tredje stoerste by (avhenger av hva man teller med).

På Storbritannia-Polen-markedet var de jo i direkte konkurranse med bl.a. Ryanair, Easyjet og Wizz, og tøffere blir det stort sett ikke i Europa. Der gjelder det å satse i mye større omfang enn det DY kunne gjøre.

Intemezz
01-04-2011, 17:37
Er dette en rute som kan komme på OSL på sikt? Hadde vært spennende å dra dit, men med avgang fra ARN er det lite gunstig å fly med DY, da man må ha en natt i Stocholm først.

WestAir
04-04-2011, 21:39
Shalom Israel. Lykke til Norwegian. Enhver uvenn av Israel må vel (tviler dog på at de forstått, selv etter opptøyene i arabia..) forstå at midtøstenkonflikten er ekstremt komplisert.

FlightDeck
04-04-2011, 22:00
Hadde ikke DY WAW-BHM en gang? Den gikk aldri fra Norge og var ny for selskapet da den ble lansert.

Norwegian opererte Warszawa-Birmingham fra 17. april 2007 til 31. august 2008.

Jens W
04-04-2011, 22:35
Enhver uvenn av Israel må vel (tviler dog på at de forstått, selv etter opptøyene i arabia..) forstå at midtøstenkonflikten er ekstremt komplisert.
Oooog hva har dette med Norwegians oppstart av ARN-TLV å gjøre?